„TSJ1K, TUKIE EN TOKA" De mam aam de top Critiek van Kunstenaarsfederatie op beleid van Nederlandsche Opera Agenda voor Haarlem Adres aan B. en W. van Amsterdam 7 Koninklijk bezoek Kind ontvoerd De Ronde-renners op het scherm De radio geeft donderdag T elevisiepr ogramma Nederlandse solisten zijn gedwongen buitenlands Gouden beer" voor Herman van der Horst Standbeeld van Reinaert de Vos weer beschadigd Veel waardering voor radio-oproepdienst Eerste ervaringen van A.N.W.B. bevredigend Gaat u met vakantie? m ALS U SOMS DENKT, DAT Kerkelijk Nieuws MET ESSO BENT U BETER UIT! door Cameron Hawley WO EN 5 DAG 8 JULI 1959 De N.T.S. gaf vanmorgen een recht streekse reportage van de aankomst van koning Boudewijn van België in Neder land. De kijkers kregen een goed en over zichtelijk beeld van de drukte op Schiphol en van de vele voorbereidingen die voor de aankomst van het vliegtuig met de hoge koninklijke gast moesten worden getrof fen. De goede beeldinstelling en het vlotte commentaar van Piet te Nuyl jr droegen hiertoe in belangrijke mate bij. In de tijd dat koning Boudewijn zich met Koningin Juliana en Prins Bernhard naar de Dam in de hoofdstad begaf, wer den de kijkers vergast op een origineel interview met de vroegere gouvernante van koning Boudewijn, mevrouw Koper- berg. „Het was een spontaan kind, dat heel zuiver op z'n omgeving reageerde" vertelde mevrouw Koperberg ongedwon gen. „Als we eens een rijtoertje maakten en de mensen aan de kant van de weg wuifden, vroeg hij: houden de mensen nu echt van me? Natuurlijk, zei ik dan, al die mensen houden echt van jou. Het was een fijne jongen." Vele foto's over deze voor mevrouw Koperberg onvergetelijke tijd kwamen voor de camera, waarmee het interview op prettige wijze werd geïllustreerd. Hierna werd een vriendelijk filmpje over België vertoond. De aankomst van de hoge koninklijke gast op de Dam werd in snel wisselende beelden op het scherm gebracht. Men kreeg hierdoor een goede indruk van de hartelijke ontvangst, die de Amsterdam mers koning Boudewijn bereidden. Alleen het commentaar viel door de vele cliché's wat uit de toon. Korte en krachtige inter views met tal van organisatoren comple teerden het geheel. De hoofdfilm in het televisieprogramma van dinsdagavond droeg tot titel „Kind ontvoerd". Deze alarmerende vlag bedek te een niet zo heel bijzondere lading. De fictie lag er nogal dik bovenop. Het draaide allemaal om een wonderkind dat de brui geeft aan zijn nare leventje onder het regime van een strenge impresario. De gouvernante van het wonderkind zorgt voor een geslaagde ontvoering. De op sporing en voorgeleiding nemen heel wat tijd in beslag. In het voorprogramma ging de Ameri kaanse „Doorsnee" en de vierde afleve ring uit de NATO-filmserie, ditmaal han delend over Portugal. Beeldsch er m er De televisiekijkers zullen volgende week dinsdag (14 juli) getuige kunnen .zijn van de beklimming van de 2770 meter hoge col de l'Iseran, die opgenomen is in de achttiende etappe van de Ronde van Frankrijk. De reportage, die verzorgd zal worden door de Franse televisie, zal van 12.15 uur tot 12.45 uur worden uitgezon den. Van de aankomst in St. Vincent Aosta omstreeks 16 uur zal op die dag eveneens een directe reportage worden gegeven. Deze reportage zal verzorgd worden dooi de Italiaanse televisie. Op zaterdag 18 juli zal een directe reportage van de aankomst in het Pare des Princes in Parijs door de N.T.S. worden overgenomen. Deze uitzen ding zal om ongeveer 16.15 beginnen. HILVERSUM I 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Sopr. en piano. 11.35 Gram. 12.00 Piano en zang. 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen. 12.33 Lichte muz. 12.50 Uit het bedrijfsleven caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursberichten. 14.0 Clavecimbel. 14.30 Gram. 15.00 Logboek 1937. 15.40 Gram. en Tour de France. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Rep. Bezoek Z. M. Koning Boudewijn v. België. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30 Gram. 18.45 Tour de France. 19.00 Gevar. muz. 10.30 Hammondorgel. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Holland Festival 1959: Residentie orkest en sol. (om 20.45 en 21.15 Humoreske, caus.). 22.30 o.Turn. 22.45 Gram. 22.50 Tour de France. 23.15 Beurberichten. van New York. 23.25-24.00 Discotaria. HILVERSUM II 208 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV 11.00 KRO. 14.0024.00 NCRV KRO 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Voor de kinderen NCRV 10.00 Gram. 10.30 Mor gendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Ge wijde muziek. 12.0 Middagklok-noodklok. 12.03 Lichte muziek. 12.25 Voor het platte land. 12.35 Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Amus.muz. 13.40 Gram. 13.50 Reportage Bezoek Z. M. Koning Boudewijn. NCRV: 14.00 Orkest concert. 14.30 Koorzang en sol. 15.00 Filharm. orkest. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gewijde muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Orkest en piano. 17.40 Beursberichten. 17.45 Lichte muz. 18.15 Idem. 18.50 Boekbespreking. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Negro-spirituals. 19.30 Radiokrant. 19.50 C.H.U.: pol. caus. 20.00 Lichte muziek 20.20 Re portage. 20.35 Gelijk oversteken radioverkeers- spel. 21.30 Holand Festival 1959: Intern. Orgel concours te Haarlem. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws, en SOS-berichten. 23.15 Gram. 23.20 —24.0 Haydn-kwartet. BRUSSEL, 324 in. 12.00 Amus-ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 en 14.0 Gram. 14.45 Idem. 15.45 Idem. 16.00 Koersen. (16.00—17.00 Tour de France). 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Muz. uit Roemenië. 18.00 Vlaamse liederen. 18.30 Voor de soldaten. 19.0 Nieuws. 19.30 Pianospel. 20.00 Gewijde muziek. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG caus.). 22.30 Journ. 22.45 Gram. 22.50 Tour de NTS: 13.25—14.25 Rep. Bezoek Z.M. Koning Boudewijn. VARA: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 20.30—23.30 Holland Festival 1959: Troilus en Cressida v. Shakespeare in Stadschouwburg te Amsterdam. Tijdens de pauze: Extra NTS- 7 o urn. v. bezoek Z.M. Koning Boudewijn. Strcga-prijs. De Strega-prijs, de voor naamste Italiaanse letterkundige onder scheiding, is dinsdag toegekend aan de in 1956 geschreven roman „II Gattopardo" van de twee jaar geleden gestorven prins Giuseppe Tomasi di Lampedusa. In de ro man wordt de neergang van een Siciliaan- se prinselijke familie beschreven tegen de achtergrond van de neergang van de mo narchie van de Bourbons en de vorming van het koninkrijk Italië. Het dagelijks bestuur der Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van Kunstenaars heeft een adres gericht aan de gemeenteraad van Amsterdam, die binnenkort een besluit zal moeten nemen over het voorstel van B. en W„ om aan de stichting „De Nederlandse Opera" een subsidie te verstrekken van een miljoen gulden voor het seizoen 1959-1960. Een afschrift van de brief is gezonden aan de staatssecretaris van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De federatie schrijft dat men niet mag vergeten, dat de in de laatste jaren bij de Nederlandse Opera in zwang gekomen methode, om gasten te engageren, ertoe heeft geleid dat een aantal solisten zich niet vast aan de Nederlandse Opera wenste te verbinden, om de eenvoudige reden, dat men wel een engagement had, maar geen enkele zekerheid had aan uitvoeringen te zullen medewerken. Op deze wijze heeft de Nederlandse Opera in de loop van de laatste jaren het grootste deel van haar meest waardevolle Nederlandse kunstenaars van zich vervreemd, kunstenaars, die thans in het buitenland aan belangrijke theaters vooraanstaande posities innemen of gaan innemen. De Nederlandse operacultuur heeft op deze wijze onherstelbare verliezen geleden. Het is een betreurenswaardig feit, dat dit alles door het beleid van de Nederlandse Opera is veroorzaakt. Deze situatie heeft er mede toe geleid, dat afgestudeerde jonge krachten van de Nederlandse conservatoria gedwongen werden een vast engagement in het bui tenland te aanvaarden. Met name jonge kunstenaars verwachten van een instel ling, dat men er een carrière kan opbou wen, niet dat men er alleen maar een vast salaris verdient. Wat is op deze wijze het nuttig rendement van de jaarlijks in de opleidingsinstituten geïnvesteerde be dragen? Het ontbreken van een nauwe re latie tussen de Nederlandse Opera en de conservatoria, het ontbreken van een op vorming van „Nachwuchs" gericht beleid is voor de scholing van Nederlandse talen ten funest geweest. Het is dringend nood zakelijk dat hierin verandering komt. Het zal zeker niet mogelijk zijn al dus de federatie om de solistenforma tie van het ene jaar op het andere uitslui tend uit Nederlanders samen te stellen. Het zou evenwel dwaasheid zijn te stellen, dat Nederland geen twintig topsolisten zou kunnen opbrengen, waar Nederland in de loop der jaren, naar ieder weet, een grote hoeveelheid prachtig stemmateriaal ge leverd heeft. Het is dan ook aldus de federatie niet verbazingwekkend, dat, gezien de ont wikkeling van de laatste tijd, het meren deel van de zangbeurten wordt vervuld door gastsolisten. Daarmede is de vicieu ze cirkel van het- solistenvraagstuk ge sloten; immers, het is duidelijk dat de ani mo om aan de Nederlandse Opera ver bonden te zijn als vast geëngageerde, on der deze omstandigheden steeds geringer wordt. Het wordt in het licht van het bo venstaande ook duidelijk, waarom van een aantal operapremières slechts een kor te reeks voorstellingen kan worden gege ven, waarna wederom een andere serie voorstellingen wordt gegeven. De federatie, ernstig bezorgd over de ontwikkeling, acht het gewenst, dat de raad tegenover de deels nieuwe directie van de opera een duidelijke uitspraak doet over hetgeen Amsterdam van deze kunst instelling verwacht. In de commissie ad hoc, die enige jaren doende is geweest een aantal organisatorische en sociale proble men te bestuderen, heeft de federatie onder meer aan bestuur en directie berekeningen voorgelegd, waaruit bleek dat een aantal van zesentwintig solisten, waarvan negen tien hoofdsolisten, voor een normaal speel plan van deze opera voldoende is. Bestuur en directie hebben zich met deze ziens wijze verenigd en de daarop gevolgde reor ganisatie van het solistenkorps was gericht op een formatie van zesentwintig solisten. Indien er thans driëendertig zouden zijn geëngageerd tijdens de begrotingsbe handeling hebben B. en W. dit medege deeld, doch de Federatie betwijfelt dat ontstaat een eigenaardige situatie, omdat er voor dat aantal onvoldoende regelmatig werk zal zijn, vooral niet als (volgens B. en W.) bovendien nog contracten voor een ge deelte van het jaar zijn afgesloten. De federatie acht het „uiterst onwaar schijnlijk dat bestuur en directie zich heb ben gehouden aan het tussen hen en ons overeengekomen reorganisatieplan, op ba sis waarvan een aantal solisten zijn afge vloeid." „Dit is voor ons een pijnlijke aan gelegenheid omdat op die basis het Ge- westelijk Arbeidsbureau ontslagvergunnin gen heeft verstrekt". „De directie van de Opera schond niet alleen de gesloten over eenkomst, zij handelde ook in strijd met de belangen van de Nederlandsche Opera". Het adres besluit: „Wij verwachten dat u (gemeentel aad) bereid zult zijn bij de ver strekking van het subsidie voor 1959/60 uit te spreken dat gij een ander beleid wenst. In concreto dient dit beleid erop gericht te zijn, dat nog in 1959 alles in het werk wordt gesteld, om voor het seizoen 1960/61 die maatregelen te treffen, die voor een goed functioneren van de Nederland sche Opera nodig zijn. Dat betekent, dat de directie zal moeten trachten, jaarcon tracten met solisten af te sluiten op basis van de overeenkomsten, die tussen haar en ons in de commissie ad hoe zijn gesloten, namelijk jaarcontracten voor zo mogelijk zesentwintig solisten; gastcontracten voor die plaatsen, die niet kunnen worden bezet of waarvoor bijzondere voorzieningen no dig zijn; opleidingscontracten voor jonge solisten, die hun carrière bij de Neder landsche Opera willen beginnen. De Nederlandse regisseur Herman van der Horst heeft op het filmfestival van Berlyn met zyn documentaire „Prijs de zee" de gouden beer (eerste prijs) gewon nen in de afdeling culturele films. Frankrijk won de gouden beer in de af deling van de speelfils met „Les cousins". De gouden beer voor de beste documen taire ging naar Amerika, dat „White wil derness" had ingezonden. Zilveren beren werden toegekend aan de Amerikaanse Shirley Acaine voor haar spel in „Ask any girl'", de Fransman Jean Gabin oor zijn spel in „Archimede le clo chard" en de Britse Hayley Mills, de hoofdrolspeelster in „Tiger bay". De prijs voor de beste regisseur ging naar de Japanner Akira Kurosawa, maker van ..Kakusjitoride no sanakunin" (De verbor gen burcht". Deze film kreeg ook de on derscheiding van de internationale film- critiek. De katholieke filmprijs werd toegekend aan de Duitse documentaire over Israel, „Paradies und feuerofen" (paradijs en vuur oven) geregisseerd door Herbert Victor. Het fraaie standbeeld van Reinaert de Vos, dat geplaatst is aan de voet van de eeuwenoude stadswallen te Hulst nabij de Gentsepoort heeft het de afgelopen nacht opnieuw moeten ontgelden. Het beeld, dat de hoofdpersoon uit het bekende dieren epos voorstelt, op weg naar de hofdag van koning Nobel, is door vandalen van zijn voetstuk gebroken en naast de sokkel ge worpen. Het is de vierde keer dat men zich niet heeft ontzien het beeld ernstig te bescha digen. De vernieling werd ontdekt door een lid van de rijkspolitie te Hulst die vanmorgen vroeg een dienstronde maakte. Tweemaal reeds werd de staf, die Reinaert in de hand draagt, van het beeld afge broken en in het begin van dit jaar werd het beeld voor de derde maal ernstig be schadigd. De rijkspolitie stelt een onder zoek in. Van onze Haagse redacteur). De A.N.W.B. is niet ontevreden over de weerklank welke zijn dagelijkse oproe- pingsdienst via radio-Luxemburg onder vindt. Sinds het begin van deze vorm van dienstverlening aan in het buitenland ver toevende toeristen zijn er ruim veertig oproepberichten uitgezonden, waarvan de helft rechtstreeks de opgeroepenen heeft bereikt. Uit de bij de A.N.W.B. binnengekomen reacties van het publiek blijkt, dat deze service algemeen wordt gewaardeerd. Een Heemstedenaar schreef juist dezer dagen, dat het een rustig gevoel was een zwerf tocht te kunnen gaan maken en toch bin nen redelijke tijd bereikbaar te blijven voor het geval dit nodig mocht zijn. Voor al voor mensen met dierbare familieleden op gevorderde leeftijd is dit bijzonder prettig. Van groot belang blijkt ook het vaste tijdstip waarop deze oproepberichten wor den uitgezonden: twee minuten voor twee. De toeristen kunnen zich daarop oriënteren en er zijn reeds tekenen, die erop wijzen, dat ook de horecabedrijven begrijpen, dat hier voor hen eveneens een mogelijkheid van service ligt. In de Ar dennen staat tenminste een bord bij een pleisterplaats: „Hier kunt u naar de op roepberichten van de A.N.W.B. luiste ren". Ook de ontvangstrapporten schenken in het algemeen voldoening. Weliswaar is de middengof (208 meter) in westelijk Ne derland niet bijzonder goed te ontvangen, maar komt, afgezien van atmosferische oorzaken, doordat de antennes even voor de uitzending van de A.N.W.B. op Midden- Europa worden gericht, hetgeen voor de grote massa toeristen van veel meer be lang is. Tegenover de man. die zich er over beklaagde dat hij Luxemburg niet in zijn zeilboot op de Deense wateren kon ontvangen, staat de constatering van een ander, die tot de lijn Genève-Chlons de zender uitstekend hoort. Ten behoeve van verderaf gelegen streken, zoals de Riviera en Spanje, wordt ook op de kortegolf (49,26 meter) uitgezonden. Deze zender komt, behoudens enige fading, zeer goed door. Hoewel uit de in deze korte aanlooppe riode opgedane ervaringen uiteraard nog Ze spraken wat met de paddestoelmannetjes en vroegen, hoe die hier zo leefden en woonden. „Wel", lachte één van die kereltjes. „We hebben het hier best naar onze zin. Kijk, daar in die ronde huisjes wonen we!" „Ja", zei een ander. „En we maken altijd plezier, we zingen en dansen; het is bij ons een vrolijke boel, hoor!" Tukie knikte. „Ja, daar ziet het hier wel naar uit!", lachte ze. 6566 en wilt u dat wij uw krant naar uw vakantie-adres opzenden? Stuurt u ons dan minstens twee dagen voor uw vertrek een briefkaart met vermelding van uw naam. uw vaste adres, uw vakantie-adres, de datum waarop de eerste krant naar uw vakantie-adres gezonden moet worden en de datum waarop de krant voor het laatst moet worden toegezonden. Als u de krant per week betaalt, wilt u dan het abonnementsgeld voor de vakantieweken vooruit aan de bezor ger betalen DE ADMINISTRATIE geen conclusies kunnen worden gelrokken, is het niet onmogelijk dat de resultaten aanleiding geven tot een bredere opzet van deze service. De Franse omroep kent bij voorbeeld het programma „Routes de nuit" en de commerciële zender Europe no. I zijn „Service de nuit". Door samen werking met deze omroepen en eventuele inschakeling van de zenders radio-Monte Carlo en radio-Andorre zou rren op den duur tot een geheel Europa omvattende oproepdienst kunnen komen. Advertentie het een sprookje is, zal ik de waarheid uit de doeken doen. Bij lange ritten en hoge motor- temperaturen, bij telkens stoppen en optrekken, vertonen motoren die met Esso Extra Motor Oil worden gesmeerd minder slijtage. Dat betekent extra zuinigheid en een langer motorleven! Ook voor het tanken even denken Goed zo, stop bij Esso, want Geref. Kerken Beroepen te Goor F. H. Veenhuizen, kand. te Huizen (N.H.). Aangenomen naar Westerbork W. Blan ken te Rutten (N.O.P.). Examens Aan de V.U. zijn geslaagd voor het prop.ex.theologie de heren R. H. Boiten te Winschoten, G. Burger te Rot terdam, G. L. Goedhart te Hilversum, R. Klijnsma te Weesp, G. v. 't Spijker te Dordrecht en H. H. Wind te Sneek. Beroepen te Maasdijk B. Berends te Beetsterzwaag te Wolphaartsdijk J. C. W. 't Hof, kand. te 's-Hertogenbosch. Chr. Geref. Kerken Tweetal te Lutjegast H. P. Brandsma, kand. te Sneek en M. Rebel, kand. te Hil versum. Beroepen te Kornhorn T. Harder, kand. te Leeuwarden te Midwolde (Old.) W. J. v. d. Linden, kand. te Santpoort.' Tweetal te Doesburg H. P. Brandsma, kand. te Sneek en T. Harder, kand. te Leeuwarden te Elburg G. Blom te Meerkerk en P. v. Zonneveld, kand. te Bussum. Geref. gemeenten Berepen te Nieuw-Beijerland P. Blok, kand. te Rotterdam. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Utrecht (toez.) (vac.-prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker) J. Germans te Enschede. Beroepen te Oud-Beijerland R. d. Bruin te Barneveld te Willige-Langerak W. Kalkman, kand. te Capelle a. d. IJsel. Beroepbaar verklaard de heren Joh. Korltve, kand. te Papendrecht. en W. Kalk man, id. te Capelle a. d. JJsel. Vrije Evang. gemeenten Bedankt voor Yerseke A. J. Buuiman tè 's-Gravenhage. Bapt. gemeenten Beroepen te Nieuw-Weerdingen Ph. Lindeman te Stavoren. ■Ï'Z': 48. Ze vroeg niets, zelfs geen uitingen van liefde op mo menten, waarop zo'n vraag niet geweigerd zou kun nen worden, en ze liet hem steeds gaan zonder te vragen of hij terugkwam. Als hij niet teruggekomen was, zou dat geen verbreken van beloften betekend hebben. Het was juist door zijn steeds terugkeren dat er een belofte verbroken werd en dat was dan nog alleen maar een belofte aan zichzelf, die tenslotte op het kritieke moment steeds van absolute onwaarde was gebleken, omdat ze gedaan was onder het valse voor wendsel, dat Eva Harding zijn liefde voor Katherinc zou vernielen. Dat was niet gebeurd. Dat zou nooit gebeuren. Zijn leven met Eva was iets dat even ver verwij derd was van zijn leven met Katherine als hij nu, op drie duizend meter hoogte, van de aarde verwijderd was. Neen, Katherine was niet de reden, waarom hij Eva Harding niet terug moest zien. De werkelijke reden was, dat Eva een ontsnapping in de vrede geworden was, die maar al te begeerlijk was. Vanavond bij de vergadering, terwijl hij zat te wachten en niet wist wat er gebeuren ging en hij beschutting zocht voor de angst, die altijd aan Avery Bullard's komst vooraf ging, had zijn geest verlangd naar Eva Harding. Zij was zijn toevlucht uit de angst, en vluchten was iets, dat hij nooit mocht doen. Een man moest aan het werk blijven., ook als hij bang was., ja omdat hij bang was! Angst moest overwonnen worden., je moesl niet weglopen., je moest blijven en vechten. „Mr. Dudley?" Hij keek op en de stewardess glimlachte tegen hem „Heeft u trek in uw diner?" 1-Iij had niet gegeten, maar hij zei: „Nee, dank U". Als haar gelaat hem minder aan Eva Harding herinnerd had, zou hij „ja" gezegd hebben. Het deed er niet toe. Hij zou wel iets eten als hij in Palmer House was. Er zou tijd genoeg zijn, vóór hij naar bed ging. Hij opende zijn tas opnieuw en haalde de tabellen eruit die Loren Shaw hem gegeven had. Millburgh, Pennsylvania, 7 n. 28 n.m. Don Walling stond in de donkere schaduw van een puntig stuk rots, dat diep tussen de eiken verborgen lag achter zijn huis. Hoe lang hij daar gestaan had, wist hij niet, maar toen hij zijn inelkaargezakte li chaam ophief met zijn handen, zag hij, dat in zijn palmen het ruwe patroon stond van het rotsoppervlak. De eerste schok van het nieuws over Avery Bul lard's dood ebde langzaam weg, maar de vervagende schrik opende slechts de weg naar een scherper be wustwording van persoonlijk verlies. Zijn ogen dwaal den naar het huis en alles, wat hij zag, herinnerde hem aan Avery Bullard's goedheid. Alles, wat hij be zat. alles.was uit Avery Bullard's handen gekomen. Zelfs Mary zou niet van hem geweest zijn, als Avery Bullard er niet geweest was; als hij Avery Bullard die avond niet in Chicago ontmoet had, als Avery Bul lard hem niet naar Pittsburgh gezonden had, als Ave ry Bullard hem niet de kans gegeven had te bewijzen, dat hij haar waard was. De gedachte aan zijn vrouw lenigde onbewust het ergste van het* verdriet. Er was een geestelijke band tussen liefde en dood. Hij was op Mary verliefd geworden, op de avond, dat haar vader stierf. Gedurende de eerste weken nadat Avery Bullard hem naar de Coglan-fabriek in Pittsburgh gezonden had had Don Walling getracht Mike Kovales te vinden. In het telefoonboek vond hij hem niet, en het oude restaurant op Schenley Hill had een nieuwe eige naar, die niets wist van de vorige. Ten slotte was hij via een man, die hij op de Grieks-Amerikaanse club ontmoette, waarvan Mike eens lid was geweest, te we ten gekomen, dat Mike Kovales ernstig ziek was. Hij ging onmiddellijk naar het ziekenhuis en hij was ach teraf blij, dat hij het niet uitgesteld had. Het was de laatste avond geweest, dat er bezoek bij Mike werd toegelaten. Hij had Mary die avond in de gang van het ziekenhuis gezien, maar zijn geest was teveel met haar vader bezig geweest en hij had weinig aandacht meer aan haar besteed na dat eerste verrassende mo ment, toen hij ontdekt had, dat ze niet langer het kind was, dat altijd door de achterdeur het restaurant bin nensloop en in de hoek van de keuken ging zitten le zen, zelfs terwijl ze at. Een week later, op de avond dat haar vader stierf, had Mary Kovales hem geroepen, zoals ze beloofd had en hij was bij haar geweest. Het was toen als hij het juiste moment zou moeten noemen, dat hij ver liefd op haar geworden was. Ze was mooi, met een klassieke Atheense volmaaktheid van trekken, die hem aan Griekse beeldhouwwerken herinnerde, maar het was niet haar schoonheid, die hem het meest aantrok. Het was haar karakter, dat als het ware van haar afstraalde, de kracht, die haar toestond boven de tra gedie uit te stijgen zonder deze te verkleinen, een essentiële adel, een vrouwelijkheid, die aJles bood wat een vrouw maar kon bieden, toch zonder de algeme ne prijs van totale afhankelijkheid te eisen. Er was, zo wist hij, geen kracht in welke man ook, die Mary Kovales ook niet bezat. Hij had die kracht nu nodig en hij liep langzaam naar huis, bewust van het feit, dat ze op hem wachtte aan de rand van het terras en toch wilde hij zijn be kendheid met haar aanwezigheid nog niet laten mer ken door regelrecht naar haar te kijken. Toen hij naast haar kwam, nam ze zijn nand in de hare en op dat moment was haar zwijgen verstandiger dan alles wat ze had kunnen zeggen. „Heb je Fred Alderson bereikt?" vroeg hij, bijna nors. „Ze waren bij de Willoughby's te dineren, maar ze waren net weggegaan, toen ik belde. Ze hebben het door de radio gehoord." „Ik zou Fred beter even kunnen bellen en eens kij ken of er iets is, dat we kunnen doen." „Het zal nog wel een paar minuten duren, vóór hij thuis is," zei ze op voorzichtige kalme toon. „Het is nogal een rit van de Willoughby's vandaan. Kom, ga mee eten, Don. Alles is klaar." Hij volgde haar automatisch en hij begon even auto matisch te eten, wat ze voor hem neerzette. Hij voel de, dat ze praten wilde en hij waardeerde haar be grip, dat maakte dat ze wachtte tot hij gemakkelijker zou kunnen spreken. Toen hij de lege stoel zag, waar op hun negenjarige zoon gewoonlijk zat, maakte hij een zijdelingse opmerking om de stilte te breken. „Waar is Steve vanavond?" „Bij de Brewsters Kenny heeft een verjaars- partijtje". (Wordt vervolgd) FILMJOURNAAL OP 16 MM. Met ingang van vrijdag 18 september zal in Nederland een 16 mm.-filmjournaal in roulatie komen. Het journaal zal wor den uitgebracht door de Cefa-Filmdienst te Hilversum in samenwerking met Par- cival-Film in Tilburg. Het journaal zal verschijnen onder de naam „Het Oog op de Wereld" en omvat zowel binnen- als buitenlands nieuws. Aanvankelijk zullen vooral filmdiensten van instellingen, orga nisaties en bedrijven, alsmede scheepvaart en luchtvaartondernemingen over het jour naal kunnen beschikken. Ook voor permanente 16 mm-filmverto- ning in theaters, waarmede men aan het einde van dit jaar een begin gaat maken, komt dit journaal in aanmerking. Concertgebouw: Vandaag 20 uur: Inter nationaal orgelconcours. Grote Kerk: Donderdag 15 uur: Orgel concert door Piet Kee; 19 uur: Beiaard- concert door Arie Peters; 20 uur: Inter nationaal orgelconcert. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „De derde man". 14 j. Donderdag 19.30 uur: „De graaf van Monte Cristo", 14 j. Frans Halstheater: Vandaag en donder dag 14 en 20 uur: „Van het westelijk front geen nieuws", 14 j. Lido Theater: Vandaag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De Wet". 18 j. Luxor Theater: Vandaag 14 en 20 .uur: „Opstanding", 18 j. Donderdag 14 en 20 uur „Ivanhoe", 14 j. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: „Und abends in die Scala", a.l. Donderdag 20.15 uur: „Ik was aan hem verslaafd", 18 j. Rembrandt Theater: Vandaag en don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Profes sor Cupido", a.l. Roxy Theater: Vandaag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De bloedhond". 18 j. Studio Theater: Vandaag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Altijd lokt de vrouw", 18 j. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „Tarzan in New York", a.l. Don derdag 20 uur: „lm weissen RössT', a.l. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk dagen van 1017 en zondags van 1317 uur: Expositie „Haarlems Zilver". Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 13 juli dagelijks van 1012.30 en 13.3017 uur, zondags van 13.30—17 uur: Expositie „Kunst zij ons doel". In 't Goede Uur: (Korte Houtstraat 1): Tot 1 augustus dagelijks van 1022 uur: Ex positie Nico Molenkamp. DIVERSEN Terrein Wagenweg: Tot 10 juli dagelijks 20 uur: Circus Krone. Woensdag 15 uur: Matinee. Muziektent Haarlemmerhout: Vandaag 20 uur: Concert Haarlemse politiekapel. Hervormde kerk Zandvoort: Donderdag 20.30 uur: Concert door N.Ph.O. Bloemendaalse Bos: Vandaag 20 uur: Concert door „Sursum". (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 3 juli.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 3