FILATELIE Juryconcert in de Grote Kerk, prijsuitreiking in Gravenzaal Een onverwachte bezoeker door Agatha Christie Mensen in Amerika Oecumenische werkkampen KERKELIJK LEVEN Première door toneelgroep Puck Haarlemse orgeldagen ten einde WILDWEST Nieuw kunstzaaltje in A mster dam Brendan Brehan begon te dansen Metaalstaking in Italië Goederen onttrokken aan faillissement 0 n S n ks ffH dril< Andriessen, die de~ Eisenhower laakt besnoeien van buitenlandse hulp INDRUKKEN VAN EEN RONDREIS DOOR OE V.S. City van Londen krijgt een New Yorkse allure Piccadilly Circus wordt ingrijpend gewijzigd ZATERDAG 11 JULI 1959 Meer dan duizend jonge mannen en vrouwen uit ongeveer vijftig landen zullen hun zomervakantie dit jaar gebruiken om deel te nemen aan de oecumenische werk kampen, die uitgaan van het jeugddeparte- ment van de Wereldraad van Kerken. In kampen van Formosa tot Texas en van Oostenrijk tot Madagascar zullen zij de houwelen hanteren, metselwerk optrekken, wegen aanleggen, kinderen van de ont heemden verzorgen en een grote verschei denheid van andere soorten werk op knappen om daarmee „hun gevoel van verantwoordelijkheid tot uitdrukking te brengen met het werk van hun handen teneinde te voorzien in de noden van de mens". Vijfenveertig oecumenische werkkampen zijn vastgesteld voor de maanden juli, augustus en september onder auspiciën van de Wereldraad en wel in Europa, het Midden Oosten, Azië, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. In elk kamp bestaan de deelnemers uit jonge mensen van ver schillend ras en geloof in de leeftijd van negentien tot. dertig jaar, terwijl de groe pen variëren van vijftien tot vijfentwintig man. De deelnemers zullen twee tot vier we ken werken op projecten, die verschillen van het bouwen van een ambachtschool in een vluchtelingenkamp in Korea tot een speelplaats voor een bepaalde buurt in Wales, van het bouwen van een kerkje in Finland tot het leiden van een vormings cursus voor geïmmigreerde boex'en in de staat New. York. Zij zullen zonder loon werken en tot de kosten van hun logies en maaltijden bijdragen alsmede voorzien in de kosten van heen- em terugreis. De kampen zullen dit jaar voor het eerst in de twaalf jaar van hun bestaan worden gehouden in Formosa, Paraguay, Ethiopië en Noord-Rhodesia. Op Formosa zullen de deelnemers aan het werkkamp de christe lijke jeugdraad helpen bij de bouw van een opleidingsinstituut en recreatiecentrum voor de jeugd van de bergstammen. In Paraguay zullen ze ziekenzalen bouwen ten gebruike van het Genootschap van de „Christelijke Broeders", een gemeenschap die als enige instantie voorziet in zieken- huisaccommmodatie in het plattelandsge bied van Primavera. De kampen op het vasteland van Afrika zullen worden gehouden in Hara, Ethiopië, waar de deelnemers zullen bouwen aan een vergaderzaal voor de scholen in dat gebied, en in Mindola, Noord-Rhodesia, waar zij een huis zullen vernieuwen dat bestemd is voor het hoofdkwartier van Y.M.C.A. Het programma van de werk kampen omvat zes uur per dag werken, een korte wijdingsdienst, bijbelstudie en vaste tijden voor ontspanning. Protestantisme in België Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft: zijn leden op de laatste jaarvergadering vergast op een leerzame en onderhoudende BELGIë. Vierhonderd jaar geleden werd een eerste koninklijke bibliotheek te Brussel door Philips II gesticht. Dit feit zal worden herdacht met een serie van zes postzegelswaarvan de tóeslag ten goede komt aan de Koninklijke Bi bliotheek van België en andere cultu rele instellingen. De waarden zijn: 40 c. 10 c. Philips de Goede, 1 fr. 50 c. Karei de Stoute, 1.50 fr. 50 c. Maxi- miliaan van Oostenrijk, 2.50 fr. 4- 1 fr. Philips de Schone, 3 fr. 1.50 fr. Karei V en 5 fr. 3 fr. blazoen van Philips de Goede. De zegels zijn uitge voerd in meerkleurendruk. Ze zijn van 6 juli tot 30 september aan alle Bel gische postkantoren verkrijgbaar. VATICAANSTAD. Ter herdenking van martelaren uit de tijd van keizer Valerianus is een serie van zes waarden in omloop gebracht: 15 lire Laurentius, 25 lire paus Sixtus II, 50 lire Agapitus, 60 lire Felicissimus, 100 lire Cyprianus en 300 lire Fructuoses. VERENIGDE STATEN. Een hard loper met een vlammende toorts komt voor op een luchtpostzegel van 10 cent (rood, wit en blauw), die op 27 augustus 'PAN AMERICAN GAMES zal verschijnen ter gelegenheid van de opening van de Pan American Games te Chicago. Het ontwerp is van Suren H. Ermoyan uit West-port, Connecticut. Er zijn 40 miljoen exemplaren gedrukt. FRANKRIJK. De Franse posterijen hebben hun jaarlijkse serie met de por tretten van beroemde Fransen het licht doen zien. De reeks is als volgt samen gesteld: 15 5 fr. (blauw), Geoffroy de Vïllehardouin, kroniekschrijver; 15 5 fr. (grijsgroen), André Le Nötre, tuin architect van Lodewijk XIV; 20 10 fr. (grijs), David d'Angers, beeldhouwer; 20 10 fr. (olijfgroen), Jean-Baptiste d'Alembert, wiskundige, filosoof en astronoom; 30 10 fr. (donkerrood), Xavier Bichat, geneesheer; 30 10 fr. (bruin), Frederic Bartholdi (beeld- houwer. OOST-DUITSLAND. Als propaganda voor de natuurbescherming is een serie van vijf waarden verschenen: 5 pf. vis- reiger, 10 pf. roerdomp, 20 pf. lelietje van-dalen en dagpauwoog, 25 pf. bever en 40 pf. bij en wilgenkatje. De ont werpen zijn van Waltraud Oehlke uit Berlijn. De zegel van 40 pf. is een „sperwaarde". Elke zegel is gedrukt in drie kleuren. middag, die vrijwel geheel gewijd was aan het Belgische protestantisme. Na de ver toning van een kleurenfilm over België (men had daarvoor de Adventskerk aan de Amsterdamse Keizersgracht tot bio scoopzaal omgetoverd) heeft prof. dr. A. J. Bronkhorst, leider van de Nederlandse sectie aan de Protestantse Theologische faculteit te Brussel, over de geschiedenis en de huidige situatie van het Belgische protestantisme verteld. De protestantse gemeenten daar, die in ledental vaak onbeduidend lijken, hebben niettemin grote betekenis in het Belgische volksleven. Prof. Bronkhorst noemde in dit verband vier belangrijke activiteiten: evangelisatiewerk; bijbelcolportage; gods dienstonderwijs op de staatsscholen, (de situatie is wat het godsdienstonderwijs be treft in België veel gunstiger dan in ons land; waren er tien jaar geleden nog slechts acht- a negenhonderd leraren, thans zijn er 2800 godsdienstleraren aan staatsscholen); en als vierde punt: het werk van de protestantse legeraalmoeze niers. Behalve prof. Bronkhorst waren er nog twee vertegenwoordigers van het Belgische protestantisme, die het woord hebben ge voerd namelijk prof. Lutjeharms, die bij fraaie dia's vertelde van de protestantse activiteiten op de Expo en de evangelist- bijbelcolporteur De Jonge, die met elf col lega's sedert jaar en dag de Belgen huis aan huis bezoekt. Uit het levendige en zeer boeiende relaas van diens ervaringen bleek wel dat dit een tijdrovende methode is, maar ook dat men vaak op onverwachte wijze langs deze weg tot belangrijke, per soonlijke gesprekken komt. In het alge meen zijn bij een dergelijke huis-aan- voor een gesprek dan de vrouwen, huis-colportage de mannen toegankelijker Radio-predikant Met ingang van 1 juli j.l. is benoemd als predikant voor oecumenisch radio pastoraat bij het I.K.O.R. ds. A. Klamer. Deze is sinds vijf jaar predikant van de hervormde gemeente te Maastricht. Hij heeft meermaden radio-kerkdiensten voor het I.K.O.R. geleid en daardoor vele tele fonische en schriftelijke contacten met luisteraars gekregen. Hoe is men er toegekomen om een radio predikant te beroepen? Omdat het niet mogelijk is voor de dienstdoende predi kanten alle brieven, die naar aanleiding van radiokerkdiensten bij het- I.K.O.R. binnenkomen met de noodzakelijke pasto rale zorg te beantwoorden, heeft de Oecu menische Raad een radiopastoraat inge steld. Ds. Klamer is door de Nederlandse Hrvormde Kerk voor dit werk in oecu menisch verband afgestaan. Morgen zal ds. Klamer in een radio kerkdienst zijn „intrede" doen na In de zelfde dienst ingeleid te zijn door prof. dr. W. F. Dankbaar te Groningen, voorzitter van de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland. De dienst, die om 17.00 uur over Hilversum II wordt uitgezonden uit de hervormde kapel te Hilversum, zal worden geleid door ds. J. Boendermaker, luthers predikant te Eindhoven. Het kerk koor van de Evangelische broedergemeente te Zeist verleent medewerking. Uit een en ander blijkt' wel heel duidelijk het oecu menische karakter van deze nieuwe in stelling: het radio-pastoraat. Bij de etablissementen, die Nicolaas Kroese schiep, is weer een nieuwe geko men: de „Galerie Cinq Mouches", naast de Vijf Vliegen op de Spuistraat te Am sterdam. Men begon „modern", met het werk van een aardig Nederlands spreken de buitenlander, de schildêr Michel H. Haberland. Gezien de met wel zeer luttele middelen wat opgeknapte nauwe ruimte zou men het beste bij jonge kunst kunnen blijven. Het sympathieke aan dit kunst zaaltje is voor mij, dat het zo herinnert aan „Le Canard" van weleer, dat men schuin aan de overkafrt vond. Zal het er zo kunnen worden? Ik ben er een beetje bang voor. De eerste tentoonstelling moge erg modern aandoen, de kwaliteit ervan ligt belangrijk lager dan van die, welke Le Canards directeur, de onvolprezen Hans Roduyn, op zijn zolder wist te bren gen. Haberland is nog erg zoekende en ik vraag me af in hoeverre hij onkunde ver bergt achter een kwasi-expressionisme. Een geestig gezien (maar leeg) café wijst wel op mogelijkheden. Een schilde rij uit het Franse Zuiden is zelfs raak van sfeer te noemen. Zo'n eigenlijk niet fraaie plek heb ik daar vaak gezien. De opstel ling van popperige huisjes, getuigend van lieve burgermanstrots en geschilderd in fondantkleurtjes vindt men aan Marseil les kustweg bijvoorbeeld. Dit waren de twee enige zaken, die me wat geloof ge ven in Haverland. Het blijft nog een vraag in hoeverre jon ge kunstenaars hun werk zullen durven laten zien in een gelegenheid van en naast het bekende, met antiek volgepropte eet huis. Eventuele gegadigden kunnen bij voldoende kwaliteit altijd wel op enige belangstelling rekenen. Men moet ergens beginnen. En dat Nicolaas Kroese en zijn mensen daartoe gelegenheid geven valt te waarderen. Voor kunst duik ik graag on der de flessen, boven de trap opgehangen, door. Of de trapversiering een vertrou wenwekkende is betwijfel ik. Bob Buys LONDEN (AFP) De Ierse toneel schrijver Brendan Brehan. een vroegere terrorist van het Ierse republikeinse leger, heeft vrijdagavond opzien gebaard door in het Londense Windhamtheater, waar zijn stuk „The Hostage" werd opgevoerd, plot seling op het toneel te verschijnen, het publiek te beledigen, te zingen en een horlepijp te dansen. Brehan was die dag uit het ziekenhuis ontslagen waar hij een ontwenningskuur voor alcohol had onder gaan. Hij had dit feit met verscheidene vrienden gevierd voor hij in het Windham theater terechtkwam. Het publiek amu seerde zich best, doch Brehans vrienden maken zich ernstig ongerust. ROME (AFP) Vrijdag zijn een mil joen Italiaanse arbeiders in de metaal- en apparatenindustrie een staking van vijf dagen begonnen. Deze staking, die is ge organiseerd door vakbonden van alle rich tingen, 'beoogt kracht" bij 'te -zetten' aah eisen ter verbetering van de lonen en de: werktijden.-• oh vqov' 99 99 HET JURYCONCERT op vrijdag avond lokte weer veel belangstellenden naar de Grote Kerk, waar hun een uit zonderlijk programma orgelmuziek wachtte, ontlokt aan ons befaamde Mullër-orgel, dat van begin augustus in de ons allen vertrouwde klanksfeer niet meer te beluisteren zal zijn; want dan beginnen de restauratiewerkzaamheden, die pas in 1961 hun beslag zullen krijgen. MAURICE DURUFLé opende de bespe ling met een viertal werken van Franse huize, waaronder zijn eigen variaties over het Veni Creator, het sluitstuk van het driedelige werk, waarmee hij zijn reputatie als orgelcomponist gevestigd heeft. Deze muziek is geschreven voor een ander type orgel, zodat zij zonder compromissen op ons barok-orgel niet te realiseren zou zijn, zulks vooral in verband met de omvang der klavieren. Maar ja, organisten zijn nu eenmaal gewend zich te regelen naar het voorhanden materiaal, zodat elke nieuwe auditie weer in de letterlijke zin van het woord een „herschepping" wordt. En het dient gezegd, dat deze „ré-créatie" een overtuigende indruk maakte, gestuwd als zij werd door de bezielde componist die tevens een eersterangs organist is. Ook het werk van Dupré, „Cortège et Libanie" werd handig geadopteerd. Van uitzonder lijk belang voor enkele typisch Franse eigenschappen van het Muller-orgel, wa ren Duruflé's interpretaties van werk van Francois Couperin. Uit de rijkdom van mixturen en- -lo!\g.werken werden door de organist registraties opgebouwd die het oud-Franse orgelkarakter volkomen sug gereerden. De „tierce en taille" en de „basse de trompette", voorgeschreven in Couperin's „Messe de Couverts", waren op dit punt. wel zeer treffend van timbre. Met dat al bezorgde Duruflé ons een stijl- schone en vaardige bespeung. FLOR PEETERS VERGASTTE het pu bliek op de machtige Prélude en Fuga in b van Bach, het bewogen voorspel rijk ge kleurd met de kristaltinten van de pronk- DE TONEELGROEP „PUCK" is zo ge lukkig geweest het vertoningsrecht voor Nederland te verwerven van „Een onver wachte bezoeker" door Agatha Christie, de vrouw die sinds Lucrezia Borgia (deze aar dige opmerking van Winston Churchill citeer ik uit het programma) het meeste profijt heeft gehad ï:an de misdaad. Dit stuk uit 1958 is namelijk een van haar betere thrillers, waarin zij met geraffi neerde scherpzinnigheid het bijzonder on waarschijnlijke door injecties met psycho logische vitaminen een aannemelijke allure van levenswaarheid wist te geven. En daarbij verhogen een paar druppels ge distingeerde humor de gezondheid van de spanning, waarin men zich gewillig laat brengen. Het genre dwingt tot bijna klassieke een voud: een overzichtelijke handeling op een afgelegen plaats terwille van het nood zakelijke isolement binnen een door het uithoudingsvermogen bepaalde tijd door een beperkt aantal personen. Agatha Christie was daarin zodanig gespeciali seerd, dat zij uitgaande van het conventio nele schema telkens opnieuw als het ware stelselmatig verrassende combinaties heeft kunnen bedenken. Meestal heeft men enige tijd nodig om erin te komen. Dat is ook hier het geval, als men de eerste schok- werking heeft doorstaan. Zodra het doek geopend is. ontwaart men het slachtoffer: een doodgeschoten man in een rolstoel. Door de tuindeuren van het landhuis, dat naar de eisen van de romantiek ver van de beschaafde wereld ligt en er toch op prak tische wijze mee in contact staat, dringt een in de mist gestrande automobilist binnen, die daar een vrouw aantreft met een revolver in de hand. Ondanks deze lugubere achtergrond zijn zij binnen een paar minuten al bezig in een gezellig ge sprek middelen te bedenken om de politie te misleiden, want zij bekent de vreemde ling haar echtgenoot te hebben vermoord en hij komt mede door haar charme tot de indruk, dat er aan deze gewezen jager op groot wild alleen maar een groot beest verloren is gegaan. DRIE BEDRIJVEN LANG gaat alles dan vanouds en toch als nieuw: alle bewoners en een vriend des huizes blijken motieven te hebben tot de begane misdaad. En men begint al gauw te vermoeden, dat de koel bloedig charmante Laura het niet heeft gedaan. Met de in de tweede akte gearri veerde politiemannen, die het eigenlijke speurderswerk voornamelijk achter de schermen verrichten, wordt men opwin dend in allerlei dwaalsporen geleid. Het was voor „Puck" jammer, dat het bij de première in het Nieuwe de la Martheater in Amsterdam gaandeweg bij de behande ling van deze zaak met gesloten deuren zo ondragelijk warm werd, dat alle be zoekers zich als wegens medeplichtigheid naar het Duivelseiland verbannen veroor deelden waanden. Onder de zorgvuldige regie van Walter Kous hebben de mede spelenden de Engelse stijl van „under- Karin Hage en Bob Verstraete in „De onverwachte bezoeker" van Agatha Christie. acting" over het algemeen voortreffelijk weten te benaderen, hetgeen het aan de orde gestelde mysterie aanzienlijk ten goede kwam. Het is alleen jammer, dat het goede decor van Roger Chailloux wat wei nig ruimte biedt voor de veronderstelde schietposities en dat men het onsympa thieke slachtoffer tezeer aan het gezicht heeft onttrokken. KARIN HAAGE KAN HET EFFECT van haar knap uitgewerkte rol verhogen door haar stem iets meer volume te geven. Nell Knoop is prima als de zo uit een stuk van Somerset Maugham overgestapte moeder met een heilige vlam achter het glas-in- lood van haar correct optreden, waaraan Sara Heyblom als huishoudster met haar kordate emotionaliteit het nodige reliëf verleent. De flemerig chanterende butler van Jan Grefe is een plezierige verrassing te meer. De toeschouwers bij de eerste opvoering waren zo overdreven gul met „open doekjes" voor hoogtepunten in deze prestaties, dat het bijna onbeleefd leek om dergelijke bewijzen van goedkeuring ach terwege te laten voor de minder spectacu laire, doch even vakkundige bijdragen der anderen: Bob Verstraete als de integere listbedenker uit nieuwsgierigheid en sym pathie, Leen Jongewaard als de lichtelijk debiele halfbroer van de gewelddadig over ledene, Egbert van Paridon als de goedge- klede inspecteur en Herman Bouber als de plattelandsbrigadier. Eric van der Donk completeert de bezetting als de minnaar, die meer zijn eigen glorie in de politiek dan zijn naaste liefheeft. De inhoud mag ik uiteraard niet verder verraden, maar wel moet ik tenslotte nog zeggen, dat Agatha Christie een mooie wending heeft bedacht waardoor de automobilist zich op in genieuze wijze uit de vrijwillige verwikke ling draait. David Koning Omdat zij als directeuren van een meu belfabriek, die in staat van failissement was verklaard, goederen ter waarde van duizenden guldens aan de boedel van de vennootschap zouden hebben onttx-okken, moesten voor de rechtbank te Dordrecht terechtstaan de 43-jarige O.C.V. uit Nuns- peet en de 47-jarige G. de W. uit 's Gra- venhage. De officier van Justitie eiste acht maanden gevangenisstraf tegen V. en zes maanden tegen De W. De vei'dachten verweerden zich door te zeggen, dat de goederen die uit de fabriek wax^en weggehaald, persoonlijke eigen dommen waren. Op grond van enkele ge tuigenverklaringen hechtte de officier van Justitie aan dit verweer echter geen waar de. Hij wist met zekerheid dat de opzet was, zo veel mogelijk goederen aan het faillissement te onttrekken. De verdedi gers bestreden dit. „Misschien zo zei den zij „hebben beide directeuren door hun personeel meer laten weghalen dan geoorloofd was, maar dan was dat ge schied per vergissing." Burgemeester Cremers overhandigt de wisselprijs aan Hans Haselböck. kast van het instrument, namelijk het rug positief, en de Fuga, aangevat in de rustige sfeer der labialen, de indruk wekkend van een zich bezinnen op de waardigheid van het fenomeen muziek, dat hier opgebouwd wordt. Verder speelde de Vlaamse orgel- virtuoos de Fantasia en fuga uit zijn „Sin- fonia per organa", het werk dat hij inder tijd opdroeg aan Hen- nOilrflflïï ze §este met een derge- UUU2UMU ujk vierdelig stuk be_ antwoordde. Het deed ons buitengewoon ge noegen Hendrik An- dx-iessen op deze con certavond te ontmoeten en te vernemen, dat de toestand van zijn gezondheid een gunstige wending genomen heeft. Dat deze uitstap naar Haarlem een gevolg was van de aantrekkingskracht van het orgel, is wel niet te betwijfelen. EN TOT SLOT KWAM Piet Kee aan de beurt met Preludium en Fuga in D van Buxtehude, gex'ealiseerd in de heldex-e kleuren van zilverig mixtuux-werk en stra lend pleno. Daarna vertolkte hij van Bach twee heerlijke koraalvoorspelen: „Allein Gott in der Hoh' sei Ehr" in tinten, die de sfeer van zijn Alkmaars Schwitger-ox-gel suggereerden, en „Dies sind die heilgen zehn Gebot", een canon in grondstemmen van het onvervangbare Muller-type. En als coda van deze orgelweek toonde Piet Kee zijn eminente kracht als impx'ovisator op een thema van Maurice Duruflé, dat naast zijn melodische hoedanigheid ook uitmuntte door -ritmische-- tekening.: -Piet Kee gooide er nog als tweede element een eigen --ritmisch motiefje» tegenaan en- wist beide grondstoffen apart te ontwikkelen en ze uiteindelijk 'n een dubbel fugato te combineren. Een knap stuk werk qua voi'mtechniek en inventie. IX DE GRAVENZAAL van het stadhuis speelde zich traditiegetrouw het laatste bedrijf af van de Haarlemse orgeldagen. Burgemeester mr, O. P. F. M. Cremers betreurde het in zijn toespraak, vooraf gaande aan de officiële bekendmaking van de uitslag van de improvisatiewed- slri.jd, dat, wegens het bezoek van koning Boudcwijn aan ons land, de am bassadeurs die anders nooit ontbreken, dit keer niet op dit jaarlijks muziekfestijn aanwezig waren, en dat ook de voorzitter van het Holland Festival, mr. Reinink, zich had moeten laten verontschuldigen. Mr. Cremers herinnerde eraan dat het tiende Orgelconcours volgend jaar in Alk maar zal plaats hebben, wegens de restau ratie van het Haarlemse orgel. Verder herhaalde hij nog eens de mededeling bij de opening van het zaalconcert bekend bemaakt. dat het Holland Festival een extra prijs beschikbaar stelt aan de beste kandidaat van de Zomeracademie voor orgel, die deze week ook aangevangen is. DAARNA WERD als prijswinnaar offi cieel bekend gemaakt de Weense oi'ganist Hans Haselböck. die dus voor de tweede keer de trofee naar huis mag meenemen. In een geestige opsomming van de prijs- winnaai's der negen voorbije concoursen, wees mr. Cremers op het voorbeeld van Piet Kee om bij de derde definitief beslag op de wisselprijs te leggen, een kans die voor Haselböck nu ook bestaat. Bij leven en welzijn wordt het alvast een weerzien op het tiende orgelconcours. De vier mededingei's ontvingen de tx'a- ditionele oorkonde, en na een uitvoerig dankwoord van de prijswinnaar was het officiële gedeelte ten einde en bleef rnen nog geruime tijd in de stemmige, met kaarsen vexiichte zaal bij elkaar. Jos. de Klerk WASHINGTON (UPI-Reuter) Presi dent Eisenhower heeft op zijn wekelijkse persconferentie een uitval gedaan tegen het Congres, omdat dit zich de verant woordelijkheid van de Verenigde Staten niet bewust is ten opzichte van de vrije wex-eld, gezien de belangrijke verminde ring van het militaire hulpprogram. De president zinspeelde erop, dat hij er over denkt, later in het jaar met een aan vullende begroting te komen of misschien zelfs een bijzondere zitting van het Con gres bijeen te roepen, als vast gehouden zou worden aan de besnoeiing van de mi litaire en defensieve steun, van meer dan zeshondei'd miljoen dollar. Hij zei, dat hij het volgende jaar meer dan 1600 miljoen dollar aan militaire hulp zou moeten vragen. Het Huis van Afgevaai'digden heeft zijn goedkeuring geheclit aan een versie van het ontwerp dat voorzag in een bedrag dat iets lager is dan het thans door de Se naat goedgekeurde bedrag van 3Va mil jard dollar. Beide versies zullen nu wor den voorgelegd aan een bijeenkomst van senatoren en leden van het Huis om het verschil glad te strijken. De slotversie zal voor ondertekening aan Eisenhower wor den voorgelegd. (Van onze correspondent in Londen) De hertogin van Kent heeft gistei'en een stukje super-modern Londen officieel in gewijd. Het bevindt zich in het hart van de aloude City achter St. Paul's en de Bank of England. Daar bevond zich tot voor kort een kale vlakte, resultaat van de Duitse „Blitz". Thans verrijst hier een tweede „Rotterdam", met de route num mer 11, een brede rijweg, welke het ver keer in de nauwe binnenstad zal moeten ontlasten. Aan weerskanten verheffen zich kantoox-paleizen, sommige van achttien verdiepingen. Er komt ook een winkelcen trum op een terras boven de straat, en een ondergrondse parkeerruimte voor 250 auto's. In het nieuwe stadsdeel, Barbican geheten, komen ook flats voor zakenlie den. Het duurde lang voordat Londen met z'n wederopboxxw begon, maar thans gaat het hard. Overal verrijzen wolkenkrabbers, zodat de stad hier en daar Newyorkse al lures krijgt. Over een aantal jaren zal ook het ver trouwde beeld van Piccadillycircus ver dwijnen. Ook daar zullen de lijnen worden verstrakt. Er komen torengebouwen met een promenade op een hoog terras, be grensd door winkels en restaurants. Het geheel zal door het verkeer als een zee worden omspoeld. 1 ii fi Jjfe? De staat Arizona bestaat uit een grote woestijn. Men kan er uren over heen vlie gen zonder ook maar het geringste teken van leven op de grond te zien. Beneden, dat weten alle Amexikanen, is het heet en droog en levensgevaarlijk voor ieder een die de woestijn niet kent. Vier maan den lang in de zomer komt de tempera tuur in de woestijn van Arizona nooit onder de 120 graden Fahrenheit. En midden in die woestijn ligt Phoenix. Dit Phoenix is de hoofdstad van Arizona en er wonen ruim 350.000 mensen. Die bevolking groeit de laatste jaren met on geveer 35.000 per jaar. In de massale trek van Amerikanen uit de oostelijke staten van de V.S. naar het westen, heeft Phoe nix een belangrijke hoeveelheid graan meegepikt. Phoenix is heel warm gedu rende alle twaalf maanden van het jaar en het is er, aldus de doktoren, bijzonder gezond. Het breidde zich dus in eerste in stantie uit als va kantie-oord, maar la ter kwam daar ook industrie bij voornamelijk lichte elek tronische en precisie-instrumenten in dustrie,. die nok_aI aangetrokken werd door de warmte en vooral de droogte. Dc- oase, die de moderne Phoeniciëx-s voor zichzelf aangelegd hadden, xnoest groeien. En daarvoor was in de allereerste plaats water nodig. Dit schiep een probleem, want Phoenix heeft geen water. Althans niet meer water dan wat een klein aantal pompen bijzonder diep uit de zanderige en steenrijke grond kunnen halen. Het water komt dus uit twee rivieren: een kleintje, de Salt River, en een grote, de Colorado. De Salt River komt op geen enkel punt dichfër dan zeventig kilometer bij Phoenix, de Colorado is ongeveer 250 kilometer van de stad verwijderd. Er moesten dus kanalen worden gegraven en pijpleidingen worden aangelegd. Boven dien moesten die kanalen „gevoerd" wor den met beton, opdat niet al het water onderweg tussen de rivieren en de stad in de woestijn zou weg lekken. Ook dat is gedaan. De Salt River Valley Water Users Association, die al sedert 1003 Phoenix van water had voorzien, breidde haar operaties uit. En een van de belang- rijleste mensen in die uitbreiding was J. Frank Chambers, die al sedert 1915 voor de waterverbruikers werkt en die nu hoofdopzichter is over het hele „water- net" van dit deel van Arizona. Frank Chambers is een vriendelijke gebruinde man. die pas goed gelukkig is als hij de woestijn in kan trekken en in de klaar- heldere lucht van Arizona tot op hon derdtwintig kilometer in de verte zijn eigen bergen kan herkennen. Hij heeft ook een grote afkeer van het moderne Phoenix. „Toen ik hier kwam, was dit een goede stad", vertelt hij. „Het was een echt klein koeienstadje me een paar duizend inwo ners. Er waren alleen brede zandpaden tussen de huizen en in de weekends, als de cowboys hun geld kwamen opmaken, was het een beetje ruwe boel. Maar het waren goeie jongens, die cowboys. Ze vochten een beetje, maar niemand dacht er aan om zijn pistolen te gebruiken tenzij zijn vee gestolen was. Daar werden al die mensen geweldig boos over. En als hun vee ge stolen was, dan werd er ook niet lang over gepraat. De dader werd neergescho ten". Een beetje bevreesd uitgelachen te zul len worden, vraag ik Chambers of de films die nog steeds in grote hoeveelheden door Hollywood over het „wilde westen" ge maakt worden, de waax-achtige situatie in die dagen min of meer benaderen. Het antwoord is onverwacht „Dat zijn hele goede films Ze overdrijven wel eens een beetje, er werd niet zoveel geschoten als Hollywood ons wil wijsmaken. Maar over het algemeen zijn ze vrij nauwkeurig. Ik mag er altijd graag naar kijken". Dat is Frank Chambers. Een grondig kenner van de woestijn en van zijn vak: irrigatie. Maar een liefhebber van Phoe nix zoals het al lang niet meer is. Phoenix is nu een uitermate welvarende stad, om ringd door uitgestrekte villawijken en daarbuiten nog, in de woestijn, dure nacht clubs voor mensen die zich graag voor stellen dat zij op een comfortabele manier de natuur trotseren. Frank Chambers be- driegt zichzelf niet. Die houdt echt van de woestijn. En van de hittehij is een van de weinige mensen in deze stad, die geen air conditioning in hun auto hebben laten installeren. Over vijf jaar gaat hij met pensioen. Dan gaat hij nog vijfhonderd kilometer zuidelijker wonen in Mexico, waar de woestijn nog eerlijker is, de temperatuur nog hoger en de dorpjes en steden armer en kleiner en ouder. Daar verheugt hij zich nu al bijzonder op. E. Romatjn

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 3