r
.De main aan de top
„Hier met de poet", zomerpremière
van de Nederlandse Comedie
Seta-lsver VLEIEENPASTA
„TSJIK, TUKIE EN TOKA"
Kort en bondig
Agenda voor
Haarlem
aankondigingen en
nabeschouwingen
SLOT DEFECT?
9
De Meesterzangers
De radio geeft zondag
T elevisieprogramma
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Voor Qoodo on
dmarzmmo vloeren
EDELHOUT
vloeren
Modeacademie Pii. Jansen
Dahliatentoonstelling
gaat niet door
„DE SLEUTELSPECIALIST
Investeringsprogramma
Belgische t.v. en radio
door
Cameron Hawley
ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1959
De muzikale televisiekijkers hebben
vrijdagavond de kostelijke ervaring kun
nen opdoen een akte van Wagners Mees
terzangers van Neurenberg vanuit Bay-
reuth. het Mekka van de Wagnercultus,
als toeschouwer en toehoorder in hun
woonkamer mee te maken. Sommigen
zullen zich afgevraagd hebben, waarom
slechts één van de drie bedrijven waaruit
het werk bestaat, uitgevoerd werd.
Achteraf zullen die vragers wel begrepen
hebben, dat die eerste akte van ruim
achterhalf uur reeds geestelijk voedsel ge
noeg bevat voor een hele avond. Wagner
heeft steeds zoveel te vertellen en te be
togen, dat het voor het digestievermogen
van de doorsneemens van deze tijd een
probleem geworden is hem door dik en
dun te blijven volgen, 't Is ook nog de
vraag in hoeverre Wagners geniale con
cepties getoetst kunnen worden aan die
zelfde doorsneemens van de huidige gene
ratie, die zich de tijd niet kan gunnen om
zich op een dergelijke manifestatie be
hoorlijk voor te bereiden.
Intussen is deze uitzending uit Bay-
reuth een bijzonder interessante belevenis
geworden, vooral ook door de beruchte
regievernieuwingen die Wagners klein
zoon, Wieland Wagner, op het werk van
zijn grootvader toepast. Van al Wagners
latere werken is De Meesterzangers wel
het minst geschikt om niet volgens de
voorschriften van de auteur gespeeld te
worden, daar het niets te doen heeft met
de sagenwereld, maar een brok realiteit
oo de planken brengt. Nochtans heeft de
kleinzoon er ook zijn handen naar uit
gestoken, het minst echter nog in deze
eerste akte, die speelt in de gotische
Katharinakerk te Neurenberg. Maar de
pittoreske romantiek van het authentieke
decorum heeft toch moeten plaats maken
voor een rechtlijnige zaal, die gelukkig
de gotische ornamentiek van de koor
banken bezit, maar overigens niets van
een kerkinterieur heeft. Ook heeft de
regisseur een eigen mode verzonnen voor
de zestiende-eeuwse burgers van Neuren
berg. Men vraagt zich in dit geval ook al
weer af: waarom? Alleen wat de spelregie
HILVERSUM T. 402 m. 8.00 VARA: 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8,18 Voor
het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk
leven. caps. 10. 00 Kamerorkest. 10.35 Boekbespr.
10.45 Lichte muz. 11.20 Gram. AVRO: 12.00 Lichte
muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Milit. orkest. 13.00
Nieuws en S.O.S.ber. 13.07 Meded. of gram. 13.10
Gevar. progr. voor de soldaten. 14.00 Boekbespr.
14.20 Omroeporkest. 15.20 Antoinette van Dijk 80
jaar. 15.35 Volksliederen. 15.55 Dansmuziek. 16.30
Sportrevue. VARA: 17.00 Gram. 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal.
VPRO: 18.30 Kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd.
19.30 De open deur. caus. AVRO: 20.00 Nieuws.
20.05 Lichte muz. 20.40 Fatale ontmoeting, hoorsp.
21.2C Lichte muziek. 21.45 Caus. 22.00 Gram. 22.15
Journ. -22.3o Pianospel. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram.
23.30—24.00 Grain.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO.
17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV.
19.45-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis
NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. IKOR: 10.00 Mu
ziek van de zondag. 10.15 Doopsgezinde kerkd.
11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel
van de pers. caus. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15
Apologie. 12.35 Instrum. octet. 12.55 Gram. 13.00
Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, caus. 13.10
Gram. 13.45 Idem. 14.00 Pianorecital. 14.30 Gram.
15.00 Viool en piano. 15.25 Gram. 16.00 Sport. 16.30
Vespers. Convent van Kerken: 17.00 Geref. kerk
dienst. NCRV: 18.30 Vocaal ens., ork. en sol. 19.00
Nieuws uit de kerken. 19.05 Orgelconc. 19.30 Het
Evangelie van Johannes, caus. KRO: 19.45 Nieuws.
20.00 Gram. 20.40 Idem. 21.30 Amor verhandelt
Peppels, hoorsp. 22.15 Gram. 22.45 Avondgebeden
lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Orkestconcert.
BLOEMENDAAL. 245 m.
9.30 ds. J. C. Brussaard van Oegstgeest. 11.00
ris. G. N. Lammens van Rotterdam (uitz. van de
dienst voor belangstellenden gehouden op zondag
16 aug. om 7.30 uur). 3.30 ds. J. G. Brussaard van
Oegstgeest.
BRUSSEL. 324 m.
12.05 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00. 15.00, 15.35
en 16.00 Gram. 17.00 Nieuws. 17.05 Gram. 17.30
Idem. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30
Gram. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Lichte muz. 22.00
Nieuws. 22.15 Gram. 22.45 Idem. 23.00 Nieuws.
23.05 Gram. 23.15 Idem. 23.40 en 23.50—24.00 Idem.
VOOR ZONDAG
KRO: 20.00 Tele-Dubbel. quizprogr. 21.00 Caba
ret. NTS: 21.45 Pauze. AVRO, KRO, VARA en
VPRO: 22.00 Sportactualiteitcn.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. 9.15 Gram. (Om
9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Gram. 10.45 Voordracht. 11.05 Lichte
rnuz. 11.40 Gram. 12.00 Orgelspel en zang. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland.
12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden
stand, caus. 13.20 Lichte muz. 13.45 Oog voor de
toekomst, caus. 14.00 Gram. 14.25 Voor de jeugd.
14.50 Operettemuz. 15.40 Gram. 16.00 Zestig mi
nuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes.
17.15 Vakantietips. 18.00 Nieuws en comm. 18.20
Kammond-kwint. 18.50 Act. 19.00 Zang en piano.
13.15 Regeringsuitz.: De B.B. van binnen en van
buiten. Mr. L. Tielenius Kruythoff, directeur van
de stichting bevordering bescherming bevolking,
vraagt de aandacht van de Nederl. noodwaeht.
19.30 Lichte muz. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.30
Klankb. 21.00 Un Giorno di Regno, opera. 23.00
Nieuws. 23.15 Gram. 23.30—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muziek. 7.50
Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.
9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw.
10.15 Theolog. etherleergang. 11.00 Gram. 11.20
Voordr. 11.40 Gram. 11.55 Kamermuz. 12.25 Voor
boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Koorzang. 12.55 Gram. of act. 13.00 Nieuws.
13.15 Instrum. trio. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio.
14.30 Amus.muziek. 15.00 Gram. 15.35 Vocaal ens.
16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pianorecital. 17.00
voor de kleuters. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beurs-
bcr. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: De
conferentie in de Zuid-Pacific (I), door mr. dr.
H. Roethof. 18.00 Orgelspel. 18.30 Friese uitz. 18.45
Jazzmuz. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Radio-
Philharm.ork. 19.30 Radiokrant. 19.55 Gram. 20.00
verz:progr. 20.30 De vlucht, hoorsp. 21.40 Muset-
te-ens. en solist. 22.00 Parlementair comm. 22.15
Mil. ork. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15—24.00
Gram.
HRUSSEL. 324 m.
12.00 Orgelspel. 12.30 Weerbericht. 12.34 Voor de
landbouwers. 12.42 Koorzang. 13.00 Nieuws. 13.11
en 14.00 Gram. 15.00 Ork.canc. 17.00 Nieuws. 17.10
E'chte muz. 17.45 Klankb. 18.25 Gram. 18.30 Voor
tie sold. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Kamer-
nmz. 21.00 Gram. 21.15 Kamermuz. (verv.). 21.45
Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55 Nieuws.
23.00 Voor de zeelieden.
VOOR MAANDAG
KRO: 17.0017.30 Voor de kinderen.
Advertentie
HAARLEM
ZIJLSTRAAT 9b
TILEF.: 20340
ZO HEBBEN WE DAN vrijdagavond
weer in het Nieuwe de la Martheater te
Amsterdam de jaarlijkse zomerpremière
van de Nederlandse Comedie gehad. Op het
affiche heeft men de titel van het nieuwe
blijspel „La bonne soupe" door Félicien
Marceau nogal onwelluidend maar niet
ontoepasselijk els „Hier met de poet!" ver
taald, er onderaan in een kader aan toe
voegend dat de voorstellingen „uitsluitend
voor volwassenen" zijn bestemd. Het dunkt
mij niet uitgesloten dat geestelijke verzor
gers van ons volk zullen pogen de clientèle
nog verder te beperken, want er worden
heel wat spreuken en leuzen van het bur
gerlijk leven en streven als ongerijmdhe
den kwaadaardig ridicuul gemaakt. Overi
gens lijkt dit stuk op het succesrijke voor
gaande van deze auteur „Het Ei" als
Tiedeldom op Tiedeldie, de twee dichter
lijke kampioenen der absurde logica uit
„De Avonturen van Alice in het Wonder
land".
betreft heeft Wieland Wagner in niets te
kort gedaan aan het idee, dat het hier
gaat om een stuk realiteit, en de voor
treffelijke televisieproduktie van Franz
Josef Wild heeft van deze toneelactie met
treffende close-ups, die altijd raak op tijd
kwamen, een zeldzaam duidelijk inzicht
weten te geven. De scène waar David aan
Walther de voorschriften van het meester-
zangersgilde tracht duidelijk te maken
was wel bijzonder speeltechnisch sterk. En
de wijze waarop de figuren van Beckmes-
ser, Pogner en Hans Sachs onder de loep
genomen werden in hun meest kenmerken
de houding en mime was een staaltje van
geraffineerde uitbeeldingskunst. Gelukkig
dus dat de koude adem van een abstract
modernisme zomin het individuele als
het samenspel ontmenselijkte. En dan
blijkt dat Wagner-bij al zijn andere gaven,
een geniaal theaterman was. want het spél
resulteert tenslotte allemaal iiTf zijn tekst
en zijn muziek.
Uiteraard had men deze avond te doen
met de besten van de Wagnerzangers. Ru-
dolf Schock, die een meeslepende Walther
liet horen, Otto Wiener een gemoedelijke
Sachs, Josef Greindel een nobele Pogner,
K. Schmitt-Walter een schoolvosserige
Beckmesser, Gerhard Stolze een jeugdig
vitale David. Elisabeth Grümmer een stra
lende Eva, Elisabeth Schartel een Magda-
lena met goud in de keel, enzovoorts, alle
maal prima krachten.
Erich Leinsdorf had de muzikale leiding.
Om de wijze waarop hij Wagners meest
spirituele partituur tot een sprankelende
realiteit maakte, mogen alle muziekvrien-
den hem dankbaar zijn. Wij vermoeden dat
velen belangstellend zullen uitkijken of
de rest van De Meesterzangers nu ook nog
op het scherm zal komen.
Beéldschermer
Van links naar rechts Wim Poncia,
Cor van Rijn en Kitty Janssen in
Hier met de poet".
Misschien herinnert men zich van dat
geval niet veel meer dan het plezier dat
men daarbij heeft opgedaan of de even
zeer denkbare afkeer van het gesol met
traditionele of anderszins gesanctioneer
de waarden. Het ging om een uit onzeker
heid zelfverzekerd heerschap, Emile Ma-
gis genaamd, die de wereld van de buiten
kant bekeek om „het systeem" daarin te
ontdekken en het bedrieglijke bindmiddel
der mensen te ontleden. Daartoe verdub
belde hij zich in een soort conferencier en
de speler in de ter demonstratie opgevoer
de scènes uit zijn bestaan. Nu is het een
vrouw, die haar carrière overziet, met
deze variant dat zij als een toeschouwster
van terzijde de lotgevallen van haar jeug
dige „tweede ik" nogmaals aan zich laat
voorbijtrekken, uiteraard machteloos daar
achteraf iets aan te veranderen. Maar
zij heeft hetzelfde oogmerk: zij wil weten
hoe de boel in elkaar zit. Men vraagt zich
af: wat heeft zij en wat hebben wij aan
het aldus verkregen inzicht? Een alterna
tieve mogelijkheid is er immers niet en het
aantonen daarvan of het openenen van een
nieuw perspectief mag men ook niet ver-
wachten van een schrijver, die zich als ge
wezen aanhanger van het absolute machts
principe al eens deerlijk in zijn hervor
mingsplannen heeft vergist.En zo is er
voor ons in de zaal alleen de kans op amu
sement om de aaneenschakeling van pi
kante situaties, die worden vertoond ter
ontmaskering van de talloze leugens in
het al dan niet maatschappelijk gedrag,
althans van uiterlijke vormen en begrip
pen zonder innerlijke waarheid.
MARIE-PAULE heet deze vrouw, die
haar leven de revue laat passeren en zich
daarin terugziet als de lichtzinnige hoofd
rolspeelster. Van deze revue is zij tegelij
kertijd de commère. Door een nauwelijks
verantwoorde kunstgreep treedt naast haar
als compère (een man om tegenaan te pra
ten en tevens zo'n beetje de vertegenwoor
diger van het gemiddelde publiek) de crou
pier van een casino op. Monte Carlo is
namelijk de plaats van handeling van dit
spel in vele taferelen der vergokte kansen
op geluk. Het is beslist geen toeval dat
Marceau deze vorm van toneel heeft ge
kozen. Niet bij machte een samenleving
onder betere, althans nieuwe verhoudin-
Advertentie
Aanv. curs. sept. Opl. Cou
peuse. Ook v. eigen gebruik.
Aanm. Grote Houtstraat 3 r.
ingang Spekstraat.
gen desnoods als wensdroom te projecte
ren houdt hij luidruchtig een restantoprui
ming van de romantische erfgoederen der
burgerlijke cultuur. Alles moet weg om
plaats te maken voor de nog niet ontvan
gen morele gebruiksartikelen voor nu en
straks. Tegen spotprijzen worden de eens
solide gegarandeerde gevoelens afgedankt.
Handige koopman als hij is, heeft Mar
ceau ook voor een paar moderne blikvan
gers gezorgd, rechtstreeks van de fabriek
wegens faillissement van de tegenwoor
dige tijd. De leverancier van deze denk
beelden is Eugène Ionesco („de woorden
dreven rond hun betekenis" bij voorbeeld).
ENFIN, MARCEAU had voor zijn doel
dus een vrouw met een verleden nodig.En
dus koos hij een prostituée, typische repx-e-
sentante van de lichte doch aangename
zeden der periode van erotisch tijdverdrijf
en vergetelheid van zorgen. Per slot van
rekening is Victor Hugo, verheven woord
voerder der romantiek, met de rehabilita
te derzelve begonnen. En zo moet men ar
tistiek gesproken zeggen, voor zover men
dat kan bij een dergelijk produkt der ver
maaksindustrie, dat Marceau een passen
de vorm gebruikte ter uitdrukking van wat
geen inhoud heeft. In overeenstemming
daarmee zijn de vele, bijna talloze anek
dotes in het genre dat mannen onder el
kaar rond de bittertafel prefereren. Uiter
aard ontbreekt bij deze persoonlijke avon
turen aan de zelfkant (men kan ook spre
ken van de doorzichtige oppervlakte), de
psychologische motivering niet, waarbij
verwantschap met de hoofdpersoon van
„Het Ei" dadelijk en duidelijk opvalt:
Marie-Paule handelt koelbloedig en onver
schrokken uit angst om te mislukken.
HIERMEE is wel voldoende geschreven
over een als exponent van dit verander
lijke decennium van deze eeuw toch wel
belangwekkend stuk, dat een bijzonder
vlotte presentatie heeft gekregen dankzij
het organisatorische talent van Guus Os-
ter, die hiermee als regisseur vindingrijk
en doortastend debuteerde. Hij had welis
waar niet de beschikking over een in alle
linies ideale bezetting, maar hij heeft niet
temin de krachttoer van langdurig balan
ceren op de slappe koorden der intrige
glansrijk volbracht. Een voornaam aan
deel in dit welslagen werd geleverd door
de ingenieuze schuifdecors van de Franse
schilder Jacques Noël, die merkwaardig
genoeg vooral naam maakte door zijn aan
kledingen der voorstellingen van de pan
tomimespeler Marcel Marceau, die zelfs
in de verste verte geen familie of geest
verwant van de schrijver is. De beide
Marie-Paule's worden vertolkt door Ank
van der Moer en Kitty Janssen, die elkaar
wonderlijk goed completeren wonder
lijk, omdat men ze eigenlijk moeilijk als
twee stadiums van hetzelfde wezen kan
herkennen.
KITTY JANSSEN heeft in haar Zakelij
ke onverschilligheid ruimte gelaten voor
een even in bloei 'schietende zuiverheid a
la de gecorrumpeerde heldinnen van Jean
Anouilh, die bij Ank van der Moer rauwer
als zelfbeklag tot uiting komt. De laatste
is werkelijk briljant in haar bitse aanvul
lingen en schampere satire. Zij plaatst
haar tekst dankzij haar technische beheer
sing met optimaal effect, met een onder
toon van verbittering in wufte scherts.
Van de ongeveer dertig medewerkenden
in de meer dan veertig rollen dezer be
weeglijke voorstelling, die onmogelijk al
lemaal genoemd kunnen worden, dragen
vooral Mien Duymaer van Twist, Joan
Remmelts, Louis Borel en ten slotte de re
gisseur zelf veel bij tot de hilariteit. Met
iets meer vaart zal stellig ook het succes
nog toenemen. Met een vriendelijk mee
gaand incasseringsvermogen zit Henk Rig-
ters de hele avond op het toneel om met de
fiches ook de eerste schokken op te vangen.
Davicl Koning
Advertentie
GEEN KRINGEN!
1.35 PER TUBE
Maar terwijl Toka zijn proefvlucht maakte en Tsjik en Tukie ernaar keken, werd
het vliegende paardje ook nog door anderen ontdektEen pomaradja, die toe
vallig naar boven keek, zag Toka zweven; en onmiddellijk zette hij een grote
schreeuwerd op om de anderen te waarschuwen.
Dat was minder mooi.... Van alle kanten kwamen hun vijanden aangehold, om de
gevangenen weer in handen te krijgen243144
De nationale dahliatentoonstelling die
volgende week vrijdag en zaterdag in Hil-
legom zou plaats hebben, gaat niet door
De Nederlandse Dahliavereniging heeft
dit besluit moeten nemen, omdat door de
warmte en droogte van de laatste tijd de
inzendingen zeer ongelijk bloeien.
In de kuststreek zijn vele dahliasoorten
nog maar nauwelijks of in het geheel niet
uitgekomen. Elders in het land daarente
gen zijn de meeste soorten al uitgebloeid
Hierdoor vallen enkele grote inzenders
weg en men zou de tentoonstelling moe
ten inrichten met de bijdragen van een
kleine groep inzenders, wier dahlia's juist
tijdens de expositiedagen in bloei zouden
staan.
Advertentie
LANGS VRF.RSTRAAT 10 - TEL. 11493
HAARLEM
De Belgische regering heeft een inves
teringsprogramma opgesteld voor de na
tionale televisie en radio-omroep, waar
mede een bedrag van ongeveer 45 miljoen
gulden zal zijn gemoeid. Het grootste deel
van dit bedrag zal worden bestemd voor
de bouw van een nieuw televisiecentrum
dat in de komende drie jaar in Brussel
zal verrijzen. Voorts zal een deel van de
fondsen worden aangewend voor het ver
nieuwen van het net van relaiszenders
voor de Eurovisie,., dat. in 1953 tot stand
kwam en thans niet meer aan de eisen
voldoet.
De aankondiging van dit programma
valt samen met geruchten, die de laatste
tijd de ronde deden, als zou de Belgische
overheid gaan besnoeien op de fondsen
voor de radio- en televisieprogramma's
van het nationale instituut voor de radio-
omroep. Het ministerie van Culturele
Zaken heeft echter thans medegedeeld
dat niet op deze uitgaven zal worden be
zuinigd. Voor 1959 is een bedrag uitge
trokken van bijna 21.5 miljoen gulden
anderhalf miljoen meer dan voor 1958. De
Belgische regering draagt voort9 jaarlijks
een bedrag van 4.5 miljoen gulden bij voor
aanschaffingen door het N.I.R. ten be
hoeve van de televisie. De omvang van
de televisie-uitzendingen zal dan ook niet
worden besnoeid. Overigens is ook in Bel
gië het aantal televisietoestellen onver
wacht snel toegenomen. Voor de opstelling
van de toekomstige begrotingen voor de
televisieprogramma's wordt er van uit
gegaan, dat in vijf jaar tijd het huidige
aantal van 330.000 zal zijn toegenomen tot
ongeveer 650.000.
Ten behoeve van de radio-omroep wordt
in het investeringsprogramma een bedrag
van bijna tien miljoen gulden uitgetrokken
voor de bouw van nieuwe studio's.
87. „Goed," zei Pilcher, alsof een belangrijk eerste punt
was vastgesteld. „Maar wat ik heel zeker weet, dat
jij niet weet, Caswell, is wat bij de bespreking naar vo
ren kwam."
Caswell bewaarde een voorzichtig stilzwijgen, terwijl
hij over een vraag nadacht, die plotseling bij hem op
kwam. Zou A very Bullard zo ver zijn gegaan, dat hij
Pilcher de positie van plaatsvervangend directeur had
aangeboden? Het was hoogst onwaarschijnlijk maar
toch, Bullard's neiging tot oordelen op het moment en
tot impulsieve nandelingen kennende, moest hij zich
zelf toegeven, dat er enige kans was, dat het was ge
beurd.
„Wij hebben in onze vergadering over een tamelijk
belangrijke overeenkomst onderhandeld," ging Pilcher
voort, „en aangezien het van het hoogste belang is voor
de Tredway maatschappij evenals voor je eigen
belangen achtte ik het gerechtvaardigd om naar je
toe te komen om je raad te vragen hoe ik nu verder
moet handelen. Natuurlijk, als Bullard niet ongelukki
gerwijs intussen was overleden
„Wat was dat voor een overeenkomst?" onderbrak
Caswell hem.
„Sigaret?" vroeg Pilcher, de onthulling uitstellend
alsof hij er nog even van wilde genieten.
„Nee, dank je."
Zij liepen een paar passen verder, waarbij Caswell
vastbesloten was niets te zeggen.
„Misschien veronderstel ik meer belangstelling dan
je werkelijk hebt," zei Pilhcer ten slotte. „Ik dacht
dat het je zou interesseren te vernemen, dat wij on
derhandelden over de verkoop van de Odessa winkels
aan de Tredway maatschappij."
George Caswell's zelfbeheersing werd tot het uiter
ste op de proef gesteld, maar hij slaagde er in een
zichtbai-e reactie te onderdrukken. Na het eerste ogen
blik echter realiseerde hij zich, dat zijn stilzwijgen zou
kunnen worden uitgelegd als instemming. Hij bleef
staan, keek Pilcher aan, zijn hand op het hek langs
het pad. „Ik vind het nogal verrassend."
„Ja, het ging vlugger dan ik zelf ook verwaentte,"
zei Pilcher met vriendelijk-verzekerende stem.
„Wat was de basis van de verkoop?"
„Heel voordelig voor beide partijen lijkt me drie
miljoen dollar contant en tienduizend gewone aandelen
van Tredway."
Caswell was voorbereid om alles te wantrouwen wat
Pilcher zou zeggen, maar een snelle berekening uit
het hoofd, uitgaande van de open-markt-waarde van de
gewone Tredway-aandelen, bracht hem tot het inzicht,
dat Bullard heel goed met beide handen de kans zou
hebben kunnen aangrijpen om de Odessa winkels te ko
pen voor wat kennelijk een spotprijs was. Maar de
logica kon nog steeds niet zijn achterdocht teniet doen
en hij zei voorzichtig: „Ik hoef je er waarschijnlijk
niet op te wijzen, Pilcher, dat elke overeenkomst, die
Bullard zou hebben getekend, noodzakelijk afhankelijk
is van de bekrachtiging van de Raad van Beheer van
Tredway. Ik mag natuurlijk aannemen, dat er een
ondertekende overeenkomst is?"
„Nee, helaas niet," zei Pilcher zonder aarzeling. „En
om het vraagstuk nog ingewikkelder te maken is Stei-
gel gisteravond door een beroerte getroffen. De dokto
ren zijn van mening dat hij wel niet meer tot bewust
zijn zal komen. Ik ben ervan overtuigd, dat je inziet,
dat dit een tamelijk ongewone situatie is."
„Een hoogst ongewone."
„Precies en daarom voelde ik mij gedrongen je
advies te vragen."
George Caswell aarzelde, terwijl hij zijn tooi-n voel
de opkomen. „Mijn advies is om het hele geval te ver
geten, Pilcher en wel zo gauw mogelijk."
„Is dat niet een wat haastig oordeel?" vroeg Bruce
Pilcher met koel cynisme.
„Ik kan mij niet voorstellen, dat iemand je au sé-
rieux zou nemen. Wat voor waarde kan men hechten
aan een mondelinge overeenkomst
„waarbij één der partijen is overleden," vulde
Pilcher aan, en de andere totaal verlamd en waar
schijnlijk voor de avond dood en ikzelf als de enige
getuige. Ik wil gaarne toegeven, dat het een hoogst on
gewone situatie is. Er is echter nog een feit van enig
belang. Voordat hij het bewustzijn verloor, vertelde
Julius Steigel zijn kleinzoon Bernard van onze over
eenkomst. Aangezien Bernard de belangrijkste erfge
naam van de oude heer zal zijn en aangezien hij het
oordeel van zijn grootvader zeer hoog achtte, ben ik
er zeker van dat hij gaarne bereid zal zijn de over
eenkomst uit te voeren. Van die kant zal er geen moei
lijkheid rijzen. Bekeken van het standpunt van Tred
way, wel, als je enigszins bekend bent met de toestand
van Odessa, zul je volgens mij moeten toegeven, dat
het een koopje is, nauwelijks meer dan de lopende ac
tiva. Het is ondenkbaar dat enige bestuurder van Tred
way tegen bekrachtiging zou stemmen."
„Daar ben ik niet zo zeker van", zei Caswell, op
passend dat aan zijn stem niet te horen was, dat hij
inwendig moest toegeven wat positief waar was.
„Als je er wat langer over nadenkt, denk ik dat je
wel tot een andere conclusie zult komen", glimlachte
Pilcher. „Het tweede punt is, en ik ben er zeker van
dat het je zal interesseren dat Tredway ongetwij
feld nieuwe aandelen zal gaan uitgeven om de aan
koop te financieren. Caswell Co. zullen die uitgifte
behandelen. Bovendien zal er veel werk zijn aan de af
wikkeling van de boedel en vaste goederen van Steigel.
Ruw geschat lijkt mij, dat Caswell Co. als ze het
goed doen zowat een kwart miljoen dollar kunnen
verdienen".
Een koude rilling van woede deed George Caswell's
stem bijna in zijn keel bevriezen. „Waar aas je op,
Pilcher?"
„Azen?" vroeg Pilcher alsof hij verbaasd was, dat
Caswell dat woord gebruikte. „Natuurlijk heb ik er
belang bij".
„Natuurlijk".
Bruce Pilcher knipte met zijn lange vingers en mikte
zijn sigaret in een grote boog weg over het gras. „Voor
mijzelf wil ik alleen maar het directeurschap van
Tredway".
Caswell wist dat hij in stomme verbazing naar Pilcher
stond te staren, maar hij was te zeer geschokt om ver
der enige poging te doen de uiting van zijn ware ge
voelens te beheersen.
„Je schijnt verrast te zijn", zei Pilcher „ongetwij
feld over de bescheidenheid van mijn ambitie maar
dat is alles wat ik voor mijzelf verlang, Caswell, alleen
maar het directeurschap van Tredway plus, zoals je
wel begrijpt de volkomen normale optie op een pak
ket Tredway-aandelen tegen een gunstige prijs. Zullen
we zeggen tien duizend aandelen tegen veertig?"
(Wordt vervolgd)
Commissie. Bij beschikking van de
staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen is ingesteld een commissie,
die tot taak heeft na te gaan op welke
wijze in de te verwachten behoefte aan
leerkrachten bij het lager technisch onder
wijs kan worden voorzien.
In Spanje gewond. De Nederlandse
toerist L. Visser is met ernstig letsel in
een ziekenhuis opgenomen, na een auto
ongeluk in Spanje op de hoofdweg naar
Lerida.
Verbetering. De eergisteren in deze ru
briek onder „Rechterlijke macht" vermel
de benoemingen blijken reeds geruime tijd
eerder te zijn geschied. De herplaatsing is
een gevolg van een vergissing bij de in
stantie, die ons het bericht deed toekomen.
Goedkoper telexen. Het tarief voor
het telexverkeer tussen de binnenlandse
telex-districten is aanzienlijk verlaagd.
Tot nu toe bedroeg het tarief voor dit
inter-districtsverkeer 5 cent voor de eer
ste aanslag plus 5 cent voor elke volgende
twaalf seconden. Dit wordt nu 5 cent voor
de eerste aanslag plus 5 cent voor elke
volgende dertig seconden.
Openluchttheater: Vandaag 20 uur:
Toneelgroep Theater met „Midzomer-
nachtdroom".
Grote Kerk: Maandag 16 uur: Beiaard
concert door Arie Peters.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De
imitatiegeneraal", 14 jaar.
Frans -Halstheafcer: Vandaag 19 en 21.15
uur," zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur,
maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag
14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Groet en kus uit
Tegernsee", alle leeftijden.
Lido Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Danny
Kaye", 14 jaar. Vandaag 23.30 uur: „De
klokkenluider van de Notre Dame",
18 jaar. Zondag 11 uur: „Vrijheren van
het oerwoud", alle leeftijden.
Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan
dag tot en met donderdag 14 en 20 uur:
„Les Tricheurs", 18 jaar. Dagelijks tot en
met donderdag (behalve zondag) 10.30 uur:
„Vliegende schotels", alle leeftijden.
Minerva Theater: Vandaag 19 en 21.15
uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur:
„Mijn beste vijand", alle leeftijden. Maan
dag tot en met donderdag 14.30 uur: „Film
festival", alle leeftijden. Maandag en dins
dag 20.15 uur: „Les enfants du paradis",
18 jaar. Woensdag en donderdag 20.15 uur:
„Mon Oncle", alle leeftijden.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De
hond van de Baskervilles", 14 jaar. Zon
dag 11 uur: „De verovering van de Mount
Everest", alle leeftijden.
Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur
en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Re-
volverdamp in Tucson", 14 jaar. Maandag
tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur:
„Als de remmen los zijn", 18 jaar.
Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan
dag tot en met donderdag 14.15, 19 en
21.15 uur: „The 39 steps", 14 jaar. Dage
lijks tot en met donderdag (behalve zon
dag) 10.30 uur: „Donald Duck, Stan Lau
rel, Oliver Hardy, Charlie Chaplin, Our
Gang klucht en Jan Klaassen", alle leef
tijden.
Theater Monopole (Zandvoort): Van
daag en zondag 19 en 21.15 uur: „Vergiss
mein nicht", 14 jaar. Maandag 19 en 21.15
uur: „Mama is formidabel", alle leef
tijden. Dinsdag 19 en 21.15 uur: „Droom-
eiland", alle leeftijden. Woensdag 19 en
21.15 uur: „Het leven begint bij 16",
14 jaar. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Scala
op z'n kop", alle leeftijden. Bij slecht
weer: Tot en met donderdag 14.30 uur:
„Walt Disney festival nr. 2", alle leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks, be
halve zondags van 9 tot 17 uur: Expositie
archiefstukken Grote of St. Bavokerk.
Huis Van Looy (Kamperlaan) Tot 7 sep
tember op werkdagen van 10 tot 12.30,
13.30 tot 17 uur, zondags 14 tot 17 uur:
Expositie van moderne kunst uit gemeen
telijk bezit en collectie grafiek van jhr.
Teding van Berkhout.
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 september dagelijks van 10 tot 22
uur: Expositie van prentkunst uit de ver
zameling van Dirk Harting.
Vleeshal: Tot 5 september dagelijks 12.30
tot 17.30 en 19.30 tot 23 uur, zondags van
13 tot 17 uur: Jazz-tentoonstelling.
DIVERSEN
Frans Halsmuseum: Vandaag 20.30 tot
22.30 uur: Avondopenstelling (clave-
cimbelmuziek).
Stadhuis: Vandaag 20 tot 22 uur:
Avondopenstelling Gravenzaal.
Raadhuisplein Zandvoort: Zondag 20.3U
uur: Concert door de Tiroler- en boeren-
kapeL
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" .van vandaag).