Horen en zien „TSJIK, TUKIE EN TOKA" De man aan de top Spanje stelde teleur, Polen kwam met een verrassend goede film Agenda voor Haarlem 9 FILMFESTIVAL VENETIE Scène uit Sonatas radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Geslaagde filmavond Eisenhower De radio geeft donderdag T elevisie pro gramma De negen muzen Amsterdams Ballet met repetities begonnen Afscheid prof. Kors Cameron Hawley Huldiging Albert van Dalsum op 21 november Faillissementen WOENSDAG 2 SEPTEMBER 1959 De nieuwe film van de Spaanse cineast Juan A. Bardem, „Sonatas", werd een teleurstelling. LIDO Dl VENETIA De grote Ameri kaanse kleurenfilm Porgy and Bess van Otto Preminger, krijgen we niet te zien op het internationaal filmfestival te Venetië, hoezeer velen daarop ook hadden gehoopt. Het schijnt dat de producent, Samuel Goldwyn, geen risico heeft willen nemen door zijn film te sturen naar een festival „waar misschien de grote prijs gaat naar de een of andere film uit Polen of uit Denemarken". Over de film Porgy and Bess kunnen we dus nog niet oordelen, wel over de muziek ervan want delen van de geluidsband worden hier, net als te Berlijn 'al geschiedde, voor de pers ten gehore ge bracht en die muziek is in elk geval prach tig. De opmerking van Goldwyn evenwel, waarin toevallig Polen genoemd werd, kon wel eens de spijker op de kop slaan: in de eerste week van het festival kwam inder daad de beste film uit Polen, daarover is men het hier wel unaniem eens! DE NACHTTREIN (Pociag) van regis seur Jerzy Kawalerowicz bleek een voor- treffelijk-gemaakte film, die een goed ver haal boeiend vertelt. Dat verhaal speelt zich af in een nachttrein, hetgeen de mo gelijkheid bood, tal van uiteenlopende personages ten tonele te voeren, allen met hun eigen problemen. Eén ogenblik gaat hun aller belangstelling in dezelfde rich ting: als de politie, aan een tussenstation ingestapt, in de trein op zoek gaat naar een moordenaar. Met medewerking van vele reizigers wordt die tenslotte gesnapt. Daarna zet de trein zijn reis voort naar de plaats van bestemming: een badplaats waar al die mensen, die één nacht tezamen gebracht waren, weer in alle richtingen uiteen gaan. Het verhaal is niet slechts boeiend in zijn geheel, ook allerlei details die ruime aandacht kregen boeien onop houdelijk. Jerzy Kawalerowicz is een ge boren verteller met de camera. Hij heeft voor ons, Nederlanders, een moeilijke naam, maar het lijkt me voor de filmlief hebbers de moeite waard, die naam te ont houden, want van deze nog jonge cineast zal men stellig nog meer belangrijk werk kunnen verwachten. Met dat al komt de Poolse film na Kanal (in ons land ver toond onder de titel Zij hielden van het leven) wél in de belangstelling! Zorgde Polen voor de verrassing, Spanje bracht de teleurstelling. De Spaanse festi- Het filmprogramma van gisteravond, Hat door de N.T.S. verzorgd werd, was bij zonder goed. Van de drie voorfilms moet beslist „opgelet voor de pinguins" ge noemd worden, een grappige Franse do- cumentaire van Jean Masson. „Dead of night", de hoofdfilm die hierop volgde was verre van grappig maar wel bijzonder boeiend. Vier verhalen, gebaseerd op één thema vormden één spannend geheel. De inhoud komt hierop neer, dat een man nachtmerries heeft, die later realiteit wor den. Zo weet hij dus van te voren wat hij gaat beleven, en hoe die belevenissen zich zullen ontwikkelen. Met hem hebben de kijkers gisteravond beslist verbaasd, verschrikt en versteld gestaan, en niet al leen met hem maar ook met de drie an dere hoofdpersonen van deze goed in el kaar gezette film, die werd geregisseerd door Alberto Cavalcanti die waarschijnlijk heel wat kijkers vannacht een nachtmerrie heeft bezorgd. De Nederlandse Televisie Stichting zal heden van 17.45 tot 18.50 uur een directe uitzending geven uit Parijs van de plech tigheden bij de Are de Triomphe. Voorts zal het N.T.S.-journaal op 2, 3 en 4 sep tember uitgebreid aandacht schenken aan het bezoek van de Amerikaanse president aan Parijs. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO- AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Sopr. en piano. 11.35 Kamermuz. 12.00 Gram. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws 13.20 Metropole-ork. 13.55 Beursber 14.00 Pianorecital. 14.30 Gram. 15.00 Logboek 1943, kiankb. 15.40 Accordeonspel. 16.00 Varianten. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muz. 18.45 Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Gevar. muz. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Omr.ork. en piano. 21.15 Koorzang. 22.05 Journ. 22.20 Lichte muz. 22.50 Sportact. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.2524.00 Discotaria. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvr. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Mor gendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Ge wijde muziek. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuin- bouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Instr. trio. 14.30 Radio-philharm.ork. en solist. 15.30 Vocaal ens. 16.00 Bijbeloverden king. 16.30 Clavecimbelconc. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Promenade-ork. 18.25 Kinderkoor. 18.45 Ontmoeting op Rhodos. csus. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Volksliede ren. 19.30 Radiokrant. 19.50 C.H.U., pol. causerie. 20.00 Muzikale caus. 20.15 Metropole-ork., klein koor en sol. 21.00 Spreekuur in Canada, klankb. 21.20 Gram. 21.30 Lichte muz. 22.00 Periodieken parade. 22.10 Orgelconc. 22.40 Gram. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15 21.00 Gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 en 14.00 Gram. 15.30 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.02 Franse les. 16.20 Ork.conc. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kin deren. 18.15 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.50 Pol. caus. 20.00 Gram. 20.30 Gram, met comm. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.44—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.20 Pol. caus. 20.30 Documentair ptogr. 20.50 De man die zichzelf bedroog, TV-spel. valbijdrage, Sonatas (De sonate), is gere gisseerd door Juan A. Bardem, een cineast van wereldnaam, die meesterwerken heeft gemaakt als De dood van een wielrijder en De Hoofdstraat. Die films vertelden in prachtige stijl van gebeurtenissen uit het gewone leven en werden om hun grote kwaliteiten op vorige festivals onderschei den. Met La Vengeanza (De wraak), vorig jaar te Venetië vertoond, was hij minder gelukkig, maar toch waren de verwach tingen nu weer hooggespannen. De teleur stelling werd er des te groter door: Sonate bleek doorkruist met melodramatiek en belachelijke romantiek, zeer conventioneel verteld. Natuurlijk is er nog wel het een en ander te bewonderen: de strekking van het verhaal en een aantal zeer fraaie op namen. De strekking is de strijd voor de vrijheid en tegen de dictatuur een moe dig thema in het Spanje van heden, het geen Bardem, die zich overigens blijkbaar wat veroorloven kan, tot eer strekt! en de opnamen zijn van Gabriel Figueroa, de bereomde Mexicaanse fotograaf, die on telbare festivalprijzen heeft gewonnen. Nu hij aan de camera stond mocht men dus wat de kwaliteit van het beeld betreft wel iets verwachten. Het geheel echter is geen film voor een festival, dat prat gaat op zijn artisticiteit, maar middelmatig amusement voor de buurtbioscoop. Bardem moest maar snel terugkeren tot het genre films dat hij vroeger maakte hij heeft er misschien minder geld mee verdiend, maar hij maakte er zijn naam mee ONDERHOUDENDER was een der Ita liaanse festivalfilms, Esterina, van regis seur Carlo Liztani, maar ook die kwam toch niet uit boven het gewone amuse ment van de buurtbioscoop. Het feit, dat de selectiecommissie, gevormd door Ita lianen, drie Italiaanse films voor de wed strijd van het festival heeft uitverkoren, leek erop te wijzen, dat die films dan toch wel van uitzonderlijke kwaliteiten moes ten zijn, maar dat althans bleek bij het vriendelijke doch onbelangrijke werkje Esterina niet het geval. De vraag blijft, waarom er dan van Italië meer films ver toond moesten worden dan van enig ander land. Tot eer van de Italiaanse pers dient gezegd, dat die Esterina allerminst met bijval heeft ontvangen. Had men deze film onopvallend in première gebracht, buiten een festival om, dan zouden de critieken zeker welwillend zijn geweest, nu, op een festival van artistieke allure, waren ze dat beslist niet. Waarderen kon men wel de vertolking: door de jeugdige Carla Gravina, die hier eigenlijk pas ontdekt werd, en door de als zanger-liedjesschrij ver bekend geworden Demenico Modugna met Geoffrey Horne. WESTDUITSLAND oogstte bijval voor Hunde wollt ihr ewig leben, waarvoor het onder anderen regisseur Frank Wisbar, de acteurs Joachim Hansen en Wolfgang Preiss en de actrice Sonja Ziemann naar het Lido had laten komen. Hoewel Sonja in de film maar een klein rolletje speelt, liepen de fotografen natuurlijk vooral achter haar aan, of liever gezegd: voor haar uit. Uit vele landen zijn er regisseurs en sterren, maar de fotografen en de jour nalisten van de sensatiebladen mopperen toch, want schandalen blijven uit; het fes tival kabbelt rustig voort en de golven slaan niet hoog. Over golven gesproken: er loopt op het Lido een jonge actrice rond, dei haar pu bliciteit voornamelijk dankt aan haar lijn, zoals dat tegenwoordig meer in de film wereld gebeurt een verschijnsel waar toe we nu hier maar het zwijgen zullen doen. Ze wordt, eveneens zoals te doen gebruikelijk, voortdurend gefotografeerd. Een Duitse fotograaf wilde haar in zee fotograferen en vroeg: „Barbara, spring eens in het water!" „In het water, waar om? Ik ben toch schoon!", antwoordde de blondine verwonderd. Dat antwoord ging als een gevleugeld woord door het festi val, hetgeen het gebrek aan „schokkend nieuws" wel typeert. De filmkunst heeft trouwens geen schokkend nieuws nodig; die is meer gediend met toegewijde en be kwame cineasten dan met sensatie en dom me, curvenrijke blondines. Wellicht dat van de goede cineasten tegen het slot van het festival nog weer een aantal aan bod zal komen. Men heeft veel verwachting van Anatomy of a Murder (Ontleding van een moord), een festivalfilm van Otto Pre minger. Zo zullen we dan toch nog een werk kunnen zien van de verfilmer van Porgy and Bess! Jan Koomen Kunstopdrachten. De staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen mr. Y. Scholten heeft aan de kunst schilders R. J. Draijer te 's Gravenhage, Abe Kuipers te Groningen, en Jacob Kuij- per te Amsterdam en aan de grafici Henk Huig te Amsterdam, Harry van Kruinin- gen te Amsterdam, Herman Berserik te Rijswijk en Cor Basart te Amsterdam, opdrachten verleend tot het in beeld bren gen van objecten van de Deltawerken. De kunstenaars hebben deze opdrachten aan vaard. „Heemstede-West". De toneelvereni ging „Heemstede-West" is begonnen met de repetities van „Madame Tic-Tac", to neelspel in drie bedrijven door Falkland L. Cary en Philip Weathers. Met de op voering hiervan zal zaterdag 10 oktober in hotel „De Leeuwerik" te Haarlem het nieuwe winterseizoen worden geopend. De regie is van de heer Jan Haver. Zoals bij deze vereniging gebruikelijk, wordt de toneelavond met een bal besloten. Dave Brubeck Quartet. Het Dave Bru- beck Quartet zal op donderdag 17 septem ber optreden in het Concertgebouw te Amsterdam. Het kwartet komt voor dit concert twee dagen vóór de aanvang van een Engels toernee door Nederland. Hans en Johan Kaart. Naar het ANP verneemt, zouden de acteur en operazan ger Hans Kaart en diens oom, de toneel speler Johan Kaart, het volgende jaar op treden in een speelfilm, te vervaardigen door de Nederlandse film Productie Maat schappij te Rotterdam. Om commentaar gevraagd deelde de Nederlandse Film Pro ductie Maatschappij mede, bovengenoemd bericht noch te willen ontkennen, noch te willen bevestigen. Tsjik keek verbaasd rond. „Mijn eigen huisje, kijk!", juichte Tukie. „We zijn weer op mijn eiland!" Ja, nu zag Tsjik het ook; ze waren die nacht veilig geland op het eiland, waar hij Tukie voor het eerst had ontmoet. Jongens, wat waren ze blijNa die akelige tijd bij de boosaardige pomaradja's v)as Tukie nu weer veilig thuis. Toka keek hen aan en knipoogde olijk. Hij had zijn twee vriendjes toch maar lekker uit de handen van de pomaradja's gered161162 Het Amsterdams Ballet heeft vanochtend met ongeveer zestig leden zijn eerste pas sen gemaakt. De repetities zijn vanochtend begonnen in het turngebouw aan de Nieuwe Passeerderstraat. Daar zal men blijven tot de uitbreiding van de Stads schouwburg gereed is. „Nu niet meer praten, nu werken, hard werken", aldus de heer Van Schaik voor zitter van de Balletstichting, die met zijn medebestuurders, het bestuur van de Ne- derlandsche Opera en de directeur van de Stadsschouwburg bij „dit historisch ge beuren" aanwezig wilde zijn. „Wij be stuur zo vervolgde mr. Van Schaik hebben volledig vertrouwen in de artistie ke leiding. Wij zullen met de kracht die in ons is helpen in alle niet direct de kunst doch wel het bestaan van het ballet raken de zaken". Mevrouw Mascha ter Weeme, leidster van het ballet zei: „Wij zullen heel hard wer ken voor de opera allereerst Die Fle- dermaus en voor het eerste optreden als ballet op 4 november". Prof. mag. dr. J. B. Kors O.P. heeft te Hilversum tijdens een besloten bijeen komst met driehonderd aanwezigen in ho tel Gooiland en daarna met een openba re receptie afscheid genomen als voor zitter van de K.R.O., de Nederlandse Ra dio Unie en de Nederlandse Televisie Stichting. In feite had prof. Kors het voor zitterschap van de K.R.O. reeds enkele maanden geleden neergelegd en in intie me kring van bestuur en naaste mede werkers afscheid genomen. Mr. J. M. L. Th. Cals, minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, deelde op deze bijeenkomst prof. mag. dr. J. B. Kors zijn bevordering tot commandeur in de orde van Oranje-Nassau mee. Mr. A. B. Roosjen bood namens het be stuur van de N.R.U., prof. Kors een band recorder en de middelen voor het maken van een reis aan. Minister Cals zei dat de verdiensten van prof. Kors niet alleen groot zijn geweest voor de K.R.O., maar ook voor het gehele Nederlandse radio- en televisiebestel. De regering is hem daarvoor dankbaar. De voorzitter van de K.R.O., pater drs. F. van Waesberge, dankte voor hetgeen prof. Kors meer dan veertien jaar in zijn functie van voorzitter van de K.R.O. had gedaan. De tweede voorzitter van de K.R.O., de heer G. W. Kampschöer noemde prof. Kors de „heroprichter van de K.R.O.". Burgemeester J. J. G. Boot van Hilver sum herinnerde aan het. aangename con tact dat het gemeentebestuur steeds met prof. Kors heeft mogen hebben, en de heer J. Boon, directeur-generaal van de Belgi sche Omroep, prees in de figuur van prof. Kors de man, die steeds een open oog heeft gehad voor de internationale samen werking. In zijn dankwoord zei prof. Kors te ho pen dat de N.R.U. en de N.T.S. sterker zullen worden en dat men steeds zal blij ven streven naar een intense samenwer king. 96. En het kwam op het laatste ogenblik Welling stak zijn hand uit en tikte hem op zijn schouder, met een snelle grijns, een krachtige stem: „Dank je Fred. Ik zal het niet vergeten. Ik zou niet weten, wat ik zonder je moest beginnen." En toen was hij vertrokken. Maar zijn stem bleef dringend bevelend het geluid van het leven. „Fred, waar ga je heen?" Het was Edith's stem. Op een of andere manier had hij zonder het zelf te weten zijn hoed gegrepen en de voordeur al opengedaan. „Ik moet even iets doen voor Mr. Walling." Wat zij hem nariep, ging verloren terwijl hij de stoep afrende. 11 u. 40 v.m. Toen hij de witte muur naderde, die het oude huis van Tredway omringde, kon Don Walling niet goed de waarschuwing over Julia Tredway Prince, die Alderson had geuit, van zich afzetten. In feite had hij niets be paalds gezegd zijn dubbelzinnigheid bevatte meer waarschuwing dan zijn woorden maar het had vage herinneringen bij hem wakker geroepen en allerlei brokstukken van aanwijzingen, die de noodzaak om voorzichtig te zijn ondersteunden. Lang geleden had hij wat kletspraatjes horen fluis teren over Avery Bullard en Julia Tredway Prince, maar hij herinnerde zich alleen maar ze gehoord te hebben en niet meer de inhoud. Wat niet direct was uitgewist door ongeloof, was door de tijd volkomen bedekt. Aan de andere kant waren er evenwel meer verse herinneringen, en één daarvan was blijkbaar hardnek kiger omdat ze mede betrekking had op Alderson. Eens op een avond hód hij Alderson in zijn auto naar huis gebracht. Toen zij langs het Tredway-huis kwa men, hadden zij Bullard's auto in de oprijlaan zien staan en Alderson had gezegd: „Niemand waardeert het wat iemand tegenwoordig allemaal moet doorma ken om directeur van een grote onderneming te zijn." In het weer ophalen van het beeld van Bullard's auto staande in de oprijlaan van Julia Tredway Prince vond Don Walling een late verklaring van de onaangename schok, die hij de vorige avond had gekregen, toen hij Shaw's auto op dezelfde plaats had zien staan maar hij zette het spoedig van zich af. Het enige, dat nu belangrijk was, was de dringende noodzaak om het mysterie op te lossen, wat hem te doen stomd om de connectie met Julia Tredway op te nemen waar Avery Bullard die had afgebroken. Hij was er zich pijnlijk van bewust, dat hij voor de moeilijkheid stond, dat hij nimmer enig persoonlijk belang gesteld had in Julia Tredway Prince, en hij had haar ook nooit beschouwd als iemand, die in enig be langrijk verband stond met de werking van de maat schappij. Hij had haar beschouwd als een vreemd le vend restant uit het verleden, en schonk niet meer aandacht aan het geklets op cocktail-parties over haar dan hij had gedaan aan de te vaak herhaalde sprook jes over de uitspattingen van haar vader. Hij wist, van de gelegenheden dat nij haar in de verte op een of an dere grote partij had gezien en van de nog zeldzamer keren, dat zij met hem had gesproken, dat zij een wer kelijk levend mens was, maar zijn indrukken van haar waren in dezelfde onderaardse kamer van zijn bewust zijn opgeborgen waar ook het beeld van Orrin Tredway verwijlde in de vorm van een bronzen borstbeeld in de hall van de Toren, en dat van Oliver Tredway in de vorm van een olieverf-portret, dat r.eerloenste op elke vergadering in de directiekamer. Nu wenste hij, dat hij Alderson meer had aangemoedigd om hem alles te ver tellen wat hij moest weten over Julia Tredway Prince. Hij was al een half dozijn passen van de auto ver wijderd voordat hij aan de zwarte trommel dacht en hij ging terug om die te halen. Toen hij op de bel drukte, schrok hij plotseling op bij de 'herinnering aan het drukken op de liftbel in New York, die eerste keer, dat hij Karl Eric Kassei was gaan bezoeken, en hij schrok omdat het zo zelden voorkwam, dat zijn geest een zo oude herinnering op haalde.... vooral zo'n onbeduidende. Hij schrok opnieuw, toen de deur openging. Hij had een bediende verwacht, een dienstbode of eventueel een butler, maar de man die voor hem stond was onmis kenbaar Dwight Prince. Hij had hem zo zelden gezien, en dan nog maar heel kort, dat hij zijn gezicht nauwe lijks kende, maar aan zijn kleren kon hij zien. dat het niemand anders kon zijn. Er was niemand anders in Millburgh die dat soort sportjasje zou hebben kunnen dragen. Hij wist, dat het heel goed mogelijk was, dat Dwight Prince hem niet zou herkennen, maar hij vond de noodzaak om zich voor te stellen onaangenaam. „O Walling? Ja, U bent één van de mensen van het kantoor, nietwaar?" zei Dwight Prince hem met een gebaar nodende om binnen te komen zonder hem evenwel een hand te geven. „Ik heb iets bij me voor Mrs. Prince." Hij had de zwarte trommel onder zijn arm onop vallend naar hij dacht maar Dwight hield er zijn ogen op gevestigd en een zweem van vrolijkheid kwam op zijn slappe gezicht. „Is Mrs. Prince thuis?" vroeg Walling om de moge lijkheid dat Dwight Prince de trommel zelf zou aan nemen de pas af te snijden. Prince keek hem aan, alsof hij een besluit overwoog. „Ik geloof, dat ze zich aan het verkleden is. Als U even wilt „Ik kan wel wachten." Dwight Prince ging langzaam de trap op, die de gro te middenhall van het huis overheerste, nog eenmaal omkijkend met diezelfde lichte grijns. De kil-formele atmosfeer van de hall droeg er niet toe bij om het voorgevoel waarmee hij de verschijning van Julia Tredway Prince tegemoet zag, te verdrijven. Het duurde lange tijd voordat een geluid de stilte ver brak en toen was het nog maar de stem van Dwight Prince, dof en verweg, ergens in een van de achter kamers van het grote huis. Zijn aanwezigheid daar maakte het duidelijk, dat hij opzettelijk een achter trap gebruikte om een tweede ontmoeting te vermijden. Er was geen bevestiging gekomen, dat Julia Tredway Prince naar beneden zou komen om hem te ontmoeten en, geprikkeld als hij was door ongeduld, dat bijna tot kwaadheid was geworden, terwijl bovendien zijn ach terdocht nog gesterkt werd door de waarschuwing van Alderson, was Don Walling volledig onvoorbereid op de warmte van de diepe vrouwenstem, die achter hem klonk. Zich omdraaiend zag hij haar een paar treden hoger staan, haar slanke figuur in het zwart, gracieus ge leund tegen de bocht van de trapleuning. (Wordt vervolgd) De datum van de huldiging van Albert van Dalsum, die vijftig jaar geleden zijn toneelspelersloopbaan begon, is vastge steld op 21 november in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Bij die gele genheid zal het in opdracht van het mi nisterie van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen door Kees Verwey vervaar digde portret van Albert van Dalsum wor den overgedragen. Albert van Dalsum zal zijn jubileum vie ren met de vertolking van de hoofdrol in „Sauls Dood" van Abel J. Herzberg. een stuk waarvoor hij al geruime tijd geleden zijn voorkeur deed kennen. Van Dalsum debuteerde in 1909 bij Royaards in de rol van de aartsengel Rafaël in Vondels „Adam in ballingschap". De Haarlemse rechtbank heeft dinsdag in staat van faillissement verklaard: J. H. de Ruvter, Slauerhofstraat 41 II te Haar lem. Rechter-commissaris mr. J. P. Peter sen. Curator mr. G. J. Vermeulen, advo caat en procureur te Haarlem. Lorentz- plein 20; J. J. E. Blatter, grossier in dameshoeden en exploitant van de Snack bar „De Turk", Kruisstraat 14 te Haarlem. Rechter-commissaris mr. J. P. Petersen. Curator mr. B. J. Lambers, advocaat en procureur te Haarlem. Ged. Oude Gracht 92; J. M. Koksma, architect, Landzichtlaan 14 te Heemstede. Rechter commissaris mr. J. P. Petersen. Curator mr. A. R. v. IJlzinga Veenstra, advocaat en procureur te Haarlem, Zijlstraat 47 rd.; J. Huisman. Jb. Waertsstraat 30, J. v. d. Horst. .Jb. Waertsstraat 32 te Westzaan, beiden vennoten van de thans ontbonden vennootschap firma Huisman v.;- d. Horst., gevestigd geweeg.t. te Westzaan. Rechter-commissaris mr. J. P. Petersen. Curator mr. C. J. Doorenbosch, advocaat en procureur te Wormerveer, Zaanweg 66; De bakkerij grondstoffenfabriek Traast en De Boer n.v. ook wel Trabo n.v. ge naamd, gevestigd te Hillegom, Wilhel- minalaan 15 a. Rechter-commissaris mr. J. P. Petersen. Curator mr. H. Jonker, advocaat en procureur te Haarlem, Nieuwe Gracht 51. Bij beschikking van de rechtbank is de op 21 januari 1958 aan het bloembollen- bedrijf n.v. Muller Co, Stationsweg 17a te Hillegom, verleende definitieve sur séance van betaling verlengd voor de tijd van anderhalf jaar. Bewindvoerder mr. F. J. D. Theyse jr., advocaat en procureur te Haarlem. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: Concert en films van Haarlemse Jazz Club. Concertgebouw: Donderdag van 12.40 tot 13.20 uur: Pauzeconcert door Albert de Klerk, orgel. Concertgebouw: Donderdag 20.15 uur: Zomerconcert door N.Ph.O. Grote Kerk: Van 2021 uur: Beiaard bespeling door Jef Rottiers. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur donderdag 14 en 16.15 uur: „Alle schijn werpers aan", alle leeftijden. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Are de Triomphe", 18 jr. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Zeg nooit vaarwel", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: Het verborgen leven van Walter Mitty", 14 jr. Luxor Theater: Vandaag 20 uur, donder dag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 jaar. Minerva Theater: Donderdag 20.15 uur: „Fanfare", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De zwarte orchidee", 14 jaar. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Het Gamma-schrikbewind", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The 39 steps", 14 jaar. Monopole Theater (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „Meisjes op bestelling", 18 jaar. Donderdag 20 uur: „Faust en de duivel", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN Huis van Looy (Kamperlaan): Tot 7 sep tember op werkdagen van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur, zondag van 14 tot 17 uur: Expositie van moderne kunst uit gemeentelijk bezit en collectie grafiek van jhr. Teding van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Van 10 tot 22 uur: Expositie van teke ningen en etsen van Rein Dool. Vleeshal: Tot 5 september van 12.30 tot 17.30 uur en van 19.30 tot 23 uur: „Jazz- Journal". DIVERSEN Spaarndam: Tot en met zaterdag 5 sep tember zang- en muziekavonden aan de Westkolk. Aanvang 20 uur. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 28 augustus.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 9