Horen en zien „TSJIK, TUK1E EN TOKA" Uitgaan in Haarlem De mam aam de top Agenda voor Haarlem Tekeningen en grafiek van Rein Dool NAAIMACHINES 5 radio t&t&êtsié AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Echtbreuk als huwelijksband De radio geeft zaterdag T elevistebm gramma Prinses Beatrix bezocht in Le Havre ex-president Coty De negen muzen Hoofdredacteur ,Pedomaiv vermaand om artikel ui Camnerom Hawley LEZEN EN LATEN LEZEN VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1959 Met „De man die zichzelf bedroog" heeft Paul Rodenko zich aangediend als een zeer habiel televisie-auteur, die de bijzondere eisen van het televisiemedium, het onbe noembare publiek èn zijn eigen persoon lijkheid in een goochelhoed heeft gegooid, waaruit een satirische parabel tevoor schijn is gekomen, waaraan iedereen wel een eigen genoegen zal hebben beleefd. Een in sleur vastlopend huwelijk was de brede noemer, waarop Rodenko intelligent en dikwijls zeer geestig zijn visie heeft gevarieerd. Dóór de vrouw wordt een ge heugenverlies inzake haar man gefingeerd, die als psychiater vermomd gaat proberen zichzelf weer bij zijn vrouw in herinne ring te brengen. Hij' wordt in die schijn gestalte op zijn vrouw verliefd, verleidt haar, wordt dan razend dat zij hem met zijn eigen schijngestalte heeft bedrogen, maar hoort dan dat zij nooit geheugen verlies heeft gehad. Rodenko heeft dus de aanleiding tot en de gevolgen van echte lijke sleur losgemaakt van de betrokkenen, zodat die als nieuw elkaar, zonder de sleurmuur tussen zich in, konden ont moeten. Hij heeft echtbreuk tot huwelijks band gegoocheld, met. als moraal dat de zelfbestendiging van het huwelijk afhangt van de zelfvernieuwing. Dit losmaken van menselijke drijfveren Het in twee verliefden uiteengevallen echtpaar: Andrea Domburg als de vrouw die zich haar man niet her innert en Kees Brusse als de man, die zich onder het mom van psychia ter weer in haar geheugen tracht te brengen. uit hun situatie, om ze langs een omweg autonoom weer in diezelfde situatie te smokkelen, is door Rodenko bijzonder in telligent en geestig uitgebuit. De her halingen, die hij ten bate van de kijkers nodig achtte, leidden soms tot langdradig heid en zelfs saaiheid, maar over het ge heel genomen was het stuk verrassend goed. Ook de vondst om het stuk in een televisie-interview te kaderen met Willy Ruys als de stupide gniffelende inter viewer en Lo van Hensbergen als de psychiater dr. Oosterhuis-Westerhuis paste goed bij de moraliserende strekking, die door het slot een goed knaleffect kreeg: de sleurmuur tussen de echtgenoten was weg, nu konden ze elkaar tenminste met pannen en potten gooien, een goede basis immers voor verzoening. Kees Brusse en Andrea Domburg speelden hun rollen als echtpaar-in-het-kwadraat met aansteke lijk plezier. De regie van Van Iersel was helemaal „ingeschoten" en de decors ge raffineerd goed. Vooraf ging een met films verluchte impressie van Thorn Kelling over zijn reis naar Zuid-Afrika, een fascinerend geheel met hartveroverende muziekgedeelten. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7,00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.55 Voor u en uw gezin. caus. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Cabaret. 10.50 Metropole-ork. 11.25 Buitenl. weekoverzicht. 11.40 Alt en piano. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Muziekrevue. 14.20 Streekuitz. 14.45 Hammondorgel en zang. 15.05 Boekenwijs heid. 15.25 Elias, oratorium (deel 1). 16.40 Caus. 16.55 Vers van de pers. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nieuws en comment. 18.20 Gram. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Wie A zegt, moet B zeg gen, caus. 19.40 Het werk van het Nederl. Bijbel genootschap, gesprek. 19.55 Deze week, causerie. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 Prome nade-orkest. 21.15 Soc. comm. 21.30 Hoe was het ook weer? 22.00 Sportnieuws. 22.30 Lichte muz. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Zang. 13.40 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14.10 Accordeonmuz. 14.30 Kroniek van letteren en kunsten. 14.55 Koorzang. 15.15 Metro pole-ork. en solist. 15.40 Boekbespr. 15.50 Grego riaanse zang. 16.20 Voor de jeugd. 16.50 Dansork. en soliste. 17.20 Lichte muz. 17.40 Instr. trio. 18.00 Journalistiek weekoverz. 18.10 Amateursprogr. 18.30 Voor de kinderen. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.26 Lichtbaken, caus. 19.40 Omr.ork. en solist. 20.35 Gram. 21.00 Licht progr. 21.30 Mannenkoor, orgel en harmonie-ork. 22.05 Lichte muz. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aan sluitend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nws. in Esperanto. 23.2224.00 Nouveauté's. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio almanak. 14.30 Radiojournaal. 15.00, 16.15 en 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Dagklap per en lit. kal. 17.20 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Ork.concert. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Operamuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.30—24.00 Idem. VOOR ZATERDAG NTS: 15.00— plm. 17.15 Concours-hippique in Rotterdam. 17.1518.00 Eurovisie: Wereldkam pioenschappen waterskieën te Milaan. 20.00 Jour naal en weeroverzicht. AVRO: 20.20 Uit AVRO's Tele-archief. 21.00 Report. Firato '59. 21.3022.35 Gevarieerde muziek. DE LAATSTE JAREN zijn we nogal vergast op jonge kunst uit vele landen. Mij en ook anderen was het veelal één pot nat. Er zijn er die het een winst ach ten dat de kunst uit talrijke landen zo op elkaar gaat lijken, omdat het duidt op een beter verstaan van elkaar. Persoonlijk ge loof ik meer in een contact door het leren kennen en genieten van juist de specifieke kwaliteiten van anderen.. Het internatio nalisme, dat zovele moderne kunstuitingen kenmerkt, acht ik veelal een argument tegen de kwaliteit van het vertoonde. Ook abstracte kunst kan toch immers het aro- rna verraden van het klimaat waarin de ze ontstond. Het is een kwestie van inten siteit van beleven en het is mij wat de abstracte kunst betreft nog steeds de vraag of een zekere intensiteit van bele ven wel voldoende kenbaar kan worden voor een groot publiek. Verder is het mij ook nog maar de vraag of dat internatio nalisme in de kunst een logisch gevolg zou zijn van onze moderne communicatie middelen. Waarom zou door het moderne verkeer misschien niet juist een groter be grip en waardering groeien voor een kunst als die van de. zeer Amsterdamse Breitner, die wat betreft internationale waardering ver achter staat bij zijn Fran se tijdgenoten. We zullen het wel zien. Een feit ;is dat Breitner aan waardering won bij Fransen, die ons land en zijn hoofd stad Amsterdam nader leerden kennen, zoals de bekende criticus Claude Roger Marx en de schilder Chambrin. HET IS AAN MENSEN als deze dat ik de tekenkunst van verschillende Neder landers zou willen tonen en van hen noem ik de ons wel vertrouwde Wim Steyn en Pieter Giltay. Er zijn er meer. Voor mij, en voor de lezer dezes misschien, is dat nu ook de Leidenaar Rein Dool, die deze maand „In 't Goede Uur" tekeningen en grafiek exposeert. In de ontwikkeling van de kunst is belangrijk voor ons wat toe voegt aan onze ervaringen. Dat moge lig gen in een nieuwe uitdrukkingswijze, die ons wakker maakt voor waarden, die we eigenlijk dienden te kennen. Het kan ook liggen in het werk van iedere op ver trouwde manier werkende persoonlijkheid die met voldoende intensiteit iets vertelt en daarmee- altijd verschilt van anderen. Rein Dool is er voor mij een van de laat st© categófie. En verder acht ik hem zeer Nederlands, en wellicht zou het woord Hollands nog meer op zijn plaats zijn. Daarom zou ik hem zo graag aan buiten landers voorstellen. Op volkomen natuur lijke wijze reageert de tekenaar Dool op bepaalde ervaringen en tekent daarmee in een zin die ons doet denken aan oude Hollanders, Rembrandt voorop. EN DIT ALLEEN door een natuurlijk heid van doen. In zijn werk geen opzette lijkheid. Naar manier van doen loopt het enigszins uiteen, zoals' het een jongere past. Men moet overigens aan Rembrandt denken door enige schetsen naar Bos- niërs, die hij in Joegoslavië maakte en die door kledij herinneren aan Rembrandts oosterlingen. Andere tekeningen uit het zelfde land herinneren mij aan werk van Rein Dool, schets van Bosniërs die oude Hollanders, die naar Italië trok ken, omdat er zoveel te leren viel, maar dit vergaten tegenover het hun vreemde en daardoor boeiende landschap. Natuur lijk weet Dool wel wat die oude Hollan ders maakten en van hun middelen. Dat het hem verre was op handige wijze die middelen uit te buiten bewijzen mij enke le, overigens aardige maar wat opper vlakkiger studies. DAT ZIJN DAN zeker niet de tekenin gen, die hij naar zijn vader vervaardig de. De situatie, waarin deze vader lijkt te verkeren, ontroert mede, maar het is Dool, die ons dat waar maakt en door de kracht van zijn objectiviteit als tekenaar op zo treffende wijze. Aan boeiende teke naars is in Nederland wel wat te vinden. Het is de verdienste van de heer Grom- mers van „In 't Goede Uur", dat hij ons deze verrassing bracht. Hetgeen dan weer vertrouwen geeft in het verdere, dat we hier te zien krijgen. Dool deed me weer beseffen dat in de kunst bepaalde, meer nationale waarden, van belang kunnen zijn. Bob Buys Prinses Beatrix heeft gistermiddag, tij dens een kort oponthoud van de „Rotter dam" in Le Havre, Frankrijk's voormali ge staatshoofd, president René Coty, be zocht, die zich, na zijn aftreden eind vorig jaar, in zijn geboortestad heeft terugge trokken. De Prinses kende monsieur Coty sinds het triomfale bezoek dat hij in Ne derland bracht en men kan er wel zeker van ziin, dat de visite van de jonge Prinses de bejaarde staatsman bijzonder welkom was. Monsieur Coty heeft zich geheel uit het politieke leven teruggetrokken en men miste zijn beminnelijke aanwezigheid dan ook op het gala-diner dat woensdagavond ter ere van president Eisenhower in het Elysée werd gegeven. De „Rotterdam" kwam gistermiddag om half vijf aan in Le Havre, onder sirene- geloei van de schepen in de haven. Om half elf 's avonds werd het anker gelicht voor de vérdere reis naar Amerika, nadat ook de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken mr, Luns zich om zeven uur bij het uitgebreide gezelschap had gevoegd. De Nederlandse kroonprinses heeft in die tussentijd ook nog de burgemeester, ver scheidene gemeenteraadsleden, de onder prefect en de voornaamste havenautori teiten op het vlaggeschip ontvangen. Het diner heeft de Prinses echter op eigen ge legenheid in een restaurant van de her bouwde en zeer gemoderniseerde Franse havenstad Le Havre gebruikt. De Prinses bezocht ook de nieuwe wijken van de stad. Zij werd onderweg door talrijke mensen, die haar herkenden, toegejuicht. Aan boord van de „Rotterdam" ontving de Prinses een honderdtal genodigden, die met een speciale trein uit Parijs waren gekomen. Orkestinspecteur. Als opvolger van de heer Hans van Leeuwen is met ingang van 1 oktober tot orkestinspecteur van het Concertgebouworkest benoemd de heer A. J. Midavaine, thans werkzaam bij de Ne derlandse Radio Unie. Pianistenconcours. De Hongaar Peter Frank heeft het Internationale Pianisten concours in Rio de Janeiro gewonnen. De Portugese pianist Lugar Varela werd twee de en de Oostenrijker Dieter Weber derde. Toon Hermans' film. Er wordt ern stig naar gestreefd de première van Toon Hermans' eerste film „Sonansee" te doen vertonen op 22 oktober in het Amster damse City-theater. Koninklijke subsidie. De jury voor de koninklijke subsidie voor vrije schil derkunst deelt mede dat zij midden ok tober de werken, die ter mededinging zul len worden ingezonden, zullen jureren. Jonge kunstschilders en -schilderessen die op 1 september de leeftijd van dertig jaar nog niet hebben bereikt en die wensen mede te dingen, kunnen de voorwaarden daartoe per briefkaart aanvragen bij de secretaris der jury: de heer M. Kolthoff, Oranje Nassaulaan 6b, Amsterdam. Toen ze thee gedronken hadden, zei Tukie: „Luister eensjij en Toka moeten niet meer weggaan. Jullie moeten hier blijven wonen, op mijn eilandje; zou je dat niet. fijn vinden?" Nou, daar voelden Tsjik en Toka allebei erg veel voor. Ze waren echt vriendjes ge worden met zijn allen. En zo gebeurde het. Tsjik en Toka bleven daar wonen en met zijn drietjes hadden ze heel veel plezier. Ze konden zich vermaken op de velden met bloemen in de zon, zoveel ze wilden, en er was in haar huisje plaats genoeg. 165166 TONEEL Zaterdag 5 september, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een voorstelling van „Wie geeft de bruid weg" van Samuel Taylor en C. O. Skin ner onder regie van Paul Steenbergen en in de vertaling van Cees Laseur. Medewerkenden aan dit stuk zijn onder anderen Myra Ward, Ineke Brinkman, Paul Steenbergen, Coen Flink en Bas ten Batenburg. Zondag 6 september, Stadsschouwburg, 20 uur: „De dag van Talavera" van Eugene O'Neill wordt onder regie van Luc Lutz ten tonele gebracht door de Haagse Comedie met onder anderen Ida Wasserman, Cees Laseur, Elisabeth Andersen en Annet Nieuwenhuysen. Maandag 7 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Onder auspiciën van de drukke rij „De Spaarnestad" geeft de Hoofd stad Operette een voorstelling van „Sissi". Dinsdag 7 september, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft de Hoofdstad Operette voor de drukkerij „De Spaarne stad" een voorstelling van „Sissi". Dinsdag 7 september, Minerva Theater, 20.15 uur: Het toneelgezelschap Johan Kaart geeft een voorstelling van „Mijn zoon de.minister" met onder meer Johan Kaart, Johan Boskamp en Tilly Perin- Bouwmeester. MUZIEK Maandag 7 september, Grote Kerk, 15.30 tot 16.30 uur: De stadsbeiaardier Arie Peters bespeelt het carillon. Het pro gramma wordt op de dag van uitvoering bekendgemaakt. Dinsdag 8 september, aula Lourens Coster- lyceum, 17.45 uur: Voor leden van de Haarlemse Disco-club wordt de opera „Medea" van Cherubini op grammo foonplaten ten gehore gebracht. Dagelijks, in 't Goede Uur, tot 14 septem-< ber van 21 tot 22. uur: Klassiek grammo- foonplatenconcert van werken vam Beethoven. DIVERSEN Zondag 6 september, Brinkmann, 20 uur: Voor de Joodse Gemeente in Haarlem houdt het echtpaar Hinlopen-ISfanninga een lezing over „Nieuwe zwerftochten door Israel in 1959; met de tent van Metulla tot Elath". TENTOONSTELLINGEN Teylermuseum. Tekeningen iiit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fossielen, mineralen, natuurkundige instrumenten, 1017 uur. Bisschoppelyk Museum Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur, zondagen 1316 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling' van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend tot en met augustus van 1017 uur. Op zon- en feestdagen van 13—17 uur. Tot en met 5 september is het Frans Halsmuseum zaterdags ge opend van 20.3022.30 uur. Cruquius-museum: Historische stoom machines en grote maquette van Neder land met waterstanden en overzicht overstromingsramp februari 1953. Ge opend op werkdagen en ook zondags van 912.30 en van 14 3017 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur, op zondagen van 1417 uur. Het Huis Van Looy (ingang Kamperlaan): Tot 7 september expositie moderne Kunst uit gemeentelijk bezit. Voorts zul len de nieuwe aanwinsten van de laatste jaren en de onlangs aan het museum ge schonken collectie grafiek van jhr. F Teding van Berkhout worden tentoonge steld. Dagelijks geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur. Zondags van 1417 u. In 't Goede Uur: Expositie van teke ningen en etsen van Rein Dool, 10 tot 22 uur. Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks (gedu rende de zomermaanden) behalve zon dags van 917 uur: Expositie archief stukken. Gemeenschapshuis (Zandvoort): Expositie van werk van A. Potgieter, tot 17 augus tus. Dagelijks geopend van 1518 uur en van 2022 uur Zondags 1518 uur. Vleeshal: Jazz-expositie, tot 5 september dagelijks geopend van 12.3017.30 en van 19.3023 uur. Zondags van 1317 uur en 1.9.30—23 uur. DJAKARTA, (ÏÏ.P.L)De mili taire autoriteiten in Djakarta hebben de hoofdredacteur van het socialistische ochtendblad „Pedoman" woensdag bij zich ontboden en hem een ernstige waar schuwing gegeven in verband met het hoofdartikel, waarin hij maandag kritiek had geleverd op de monetaire maatrege len van de regering Sukarno. Een ver schijningsverbod werd aan Pedoman, dat het grootste ochtendblad van het land is echter niet opgelegd. Zulk een verbod werd dinsdag wel opgelegd aan het groot ste middagblad, „Sin Po". Pedoman had geschreven, dat de monetai re maatregelen de produktie verlammen en dat de prijzen niet gedaald, maar zelfs gestegen waren. Advertentie KENT FILTERS BES 98. „Dwight en ik hebben eens een winter in Athene doorgebracht. Die Griekse vrouwen zijn wonderlijk sterk, maar toch zonder dat hun vrouwelijkheid er onder lijdt. Misschien heb ik uw vrouw daarom altijd zo' be wonderd zoals wij altijd degene bewonderen, die wij zelf graag zouden willen zijn. Of is dat alleen maar een karaktereigenschap van vrouwen? Nee, dat geloof ik toch zeker niet: Doordat zij haar eigen vraag beantwoordde, had hij geen stof voor een antwoord en hij zocht naar iets dat hij kon zeggen om het gesprek te wenden in de richting die hij wenste. Plotseling, alsof zij het eind aangaf van een doelloze voorbereiding, maakte zij met haar handen een onge duldig gebaar. „Wat zijn we beiden toch dwaas, niet, dat we voortdurend vermijden over hem te spreken?" De gedachten, dat Loren Shaw gisteravond hier in dezelfde kamer had gezeten, had voortdurend door zijn brein gespookt, en zijn keel trok samen. „Avery Bullard is dood," zei ze alsof ze met moeite een feit toegaf. Hij knikte, inwendig boos op zichzelf om zijn gebrek aan oplettendheid, zodat de gedachte aan Shaw kans had gezien bij hem op te komen. Zij had haar benen onder zich opgetrokken en zat diep achterin de enorme stoel. „Ik wilde het over hem hebben, mr. Walling. Hebt u er bezwaar tegen?" „Natuurlijk niet". „Ik moet zeggen, ik voel me gedrongen over hem te spreken en wel met iemand, die hem heel goed ken de. Ik ben ervan overtuigd dat dat met u het geval is". „Ja, dat geloof ik wel". „Dwight kende hem nauwelijks, natuurlijk, zodat het grootste deel van zijn indrukken verkeerd was en het heeft geen zin om over Avery Bullard te redetwisten, Het is als het geloof in God, je gelooft of je gelooft niet". Zij onderbrak zichzelf alsof zij geschrokken was van haar eigen woorden, en voegde er toen vlug aan toe: „Dat was een slechte vergelijking, nietwaar. U zult me wel godslasterlijk vinden". „Ik geloof, dat ik weet wat u bedoelt, Mrs Prince", zei hij, terwijl hij de indruk kreeg, dat zij de vergelij king niet zo slecht vond als zij deed voorkomen. „Het is waar: men moest Mr. Bullard kennen om hem te begrijpen en een massa mensen hebben hem nooit begrepen, zelfs mensen, die meenden dat zij heel dicht bij hem stonden. Ik dacht daar een ogenblik geleden aan toen u over uw grootvader, sprak. In sommige opzichten moeten zij veel op elkaar geleken hebben Avery Bullard en Oliver Tredway." Zij keek hem met een verschrikte blik aan en eerst dacht hij dat zij ook dezelfde geheime gedachte gekoes terd had, maar haar woorden schenen het te ontkennen. „Ik geloof niet, dat u gelijk hebt, Mr. Walling. U zei, dat men Avery Bullard alleen maar kon begrijpen, wan neer men hem goed kende. Ik geloof niet dat men hem ooit kon begrijpen. Hij gaf je daartoe de kans niet. Als je hem bijna begreep, deed hij altijd iets, waar door je het spoor bijster raakte net als een gooche laar, die bang was dat je zijn trucs zou doorgronden". Hij had. maar met een half oor zitten luisteren en het duurde even voor hij zich realiseerde, hoe knap zij Avery Bullard had gekarakteriseerd. „Nog altijd een slechte vergelijking?", vroeg zij. „Nee, integendeel, een heel goede. Ik dacht er juist over na". Dat was niet helemaal waar. Waar hij wel aan had zitten denken, was die eigenaardige ondertoon van een zekere wrok, die in haar stem klonk. Zou het mogelijk zijn, dat er iets geweest was tussen haar en Avery Bullardeen verhouding, die Bullard had verbroken, toen zij getracht had hem te veel te binden? Toch had ze gezegd, dat geloven in Avery Bullard was als het geloven in God.... en de onopgesmukte zwarte jurk was klaarblijkelijk rouw. Zij nam een sigaret uit de zware bronzen doos bij haar elleboog en hij stond onmiddellijk op om haar vuur te geven. Zij wenkte hem te blijven zitten. „Dank u, doet u geen moeite, Mr Walling. Als ik nerveus ben, ben ik altijd een kettingrookster". Het was echter de eerste sigaret, die hij haar had zien roken, maar hij zag de kans, die deze opmerking hem gaf en zijn ongeduld spoorde hem aan er munt uif te slaan. „Waarom zoudt u zenuwachtig zijn. Mrs Prince? Ik hoop niet over de toekomst van de maat schappij?" „De maatschappij? Nee, ik dacht niet aan de maat schappij of misschien toch wel in zekere zin", zei zij bezorgd. Dan keek zij hem plotseling recht aan: „Mr Walling, mag ik u enkele vragen stellen over de maatschappij?" „Natuurlijk". Voor een kortstondig ogenblik kwam haar lichte stem ming van zoëven terug. „Het is natuurlijk mijn eigen schuld, dat ik u deze vragen moet stellen. Als ik niet zo'n achteloos commissaris was geweest, zou ik de antwoorden geweten hebben". Op dezelfde lichte toon zei hij: „Dat is u heus wel te vergeven, Mrs Prince. De commissarissen-vergade ringen hadden gewoonlijk niet veel te betekenen". „Dat is dan het antwoord op mijn eerste vraag", zei zij met een licht-triomfantelijke -glimlach. „Ik wilde u namelijk vragen of het waar was; dat Avery Bullard een soort dictator was. Het leek er toch veel op, dat de maatschappij zo gerègeerd werd, nietwaar Mr. Walling?" Zowel de bewoording van de vraag als de toon waar op zij werd gesteld, brachten hem de uren in herinne ring, gedurende welke hij als getuige was opgetreden in het octrooiproces. Toen had hij geleerd, dat een eer lijk antwoord op een schijnbaar onschuldige vraag soms geheel verkeerd werd geïnterpx-eteerd, en dat schijnbaar onschuldige vragen dikwijls minder onschul dig waren dan zij schenen. Julia Tredway Prince was niet zo argeloos als hij eei~st had gedacht. „Ik weet niet zeker, of ik begrijp wat u bedoelt, Mrs Prince. Als u wilt suggereren, dat Mr Bullard een zeer krachtige positie innam in de leiding van de maat schappij ja, dan ben ik het met u eens". „Blijkbaar bent u van oordeel, dat dat niet slecht voor de maatschappij was of niet?" „De resultaten spreken duidelijke taal". „Dus u vindt een dictatoriale leiding niet verkeerd?" „Zo ver zou ik niet willen gaan, Mrs Prince. Alles heeft zijn verkeerde kant, geloof ik en ik ben er nog steeds niet zeker van, dat ik weet wat u bedoelt met dictatoriale leiding". „Hebt u er een hekel aan gehad, Mr Walling? Mannen van uw soort hebben er gewoonlijk een hekel aan ge bukt te gaan onder een dictator, ni 'Wciar? Dal is dan ook de reden, dat dictaturen meestal verkeerd aflopen als de goede mensen eronder niet langer de onderwer ping kunnen verdragen, nietwaar?" Lijst van door de Haarlemse Stadsbibliotheek aangeschafte werken: Romans: Franzero, Nero; Mons, Moord in Pom- peji; Myrivilis, De madonna met de vissestaart; Pasternak, Dokter Zjivago, dl. 2; Vestdijk, De rimpels van Esther Ornstein; Wolf-Catz, De vreemde drift: Edschmid, Drei Hauser am Meer; Cooper, The struggles of Albert Woods: Heyer, Arabella; Snow, The new men; Bory, La sourde oreille; Mallet-Joris, Nouvelles; Reiiard. Pel di carota; Seminara, Disgrazia in casu Amato. Ontwikkelingsboekcn: Schunk, Pointers for public library building planners; Payne, De drie voudige wereld van Albert Schweitzer; Hede- gaard, De oecumenische beweging en de bijbel; Pieper, De regels van het maatschappelijk spel; Bouwkosten en woninghuren; een analyse van de huur- en kostenstijging; Wilmink en van Houte, Opvallende kinderen, onontsloten gebied in de gewone lagere school; Burton. Onze zoogdieren in het wild levend: Pranger, Zeilen; van Loen- hcut, Schilderen; Tellegen, Samenleven in een technische tijd; Anema, De praktijk der public relations; Meijer, Willem Anthony Paap: Stuive ling, Jacques Perks gedichten volgens de le druk; Alvaro, Quasi una vita; Manzoni, Poesie e inni sacri; Goldoni, La locandiera; Zorzi, La vena d'oro; Knuttel, De Nederlandse schilder kunst van Van Eyck lot Van Gogh; Wehle. Die Kunst der Improvisation, dl. 2; Stam. Program mamuziek: Lenz, 'n Appel voor Teil: Morgan, Dansmeisjes van de Ouled Nail; Beatty, Kris kras door Australië: Sprey, Het rijk van Rome, di. 1: Brok-ten Broek, Repertorium van boek en tijdschriftartikelen betreffende de geschiedenis van Nederland, verschenen in de jaren 1951—1953 (lnl. B); Schaafsma, Juliana; Voors, Ernst H. Krelage, 1869—1956; de Pauw-de Veen, Bijdrage tot de studie van de woordenschat in vérband met de schilderkunst in de 17e eeuw; Lorentz- de Haas, Epilepsiebestrijding naar moderne in zichten; Jaffé, De Stijl 1917—1931, the Dutch contribution to modern art; d'Amico. Storia del teatro drammatico, di. 3;' Savelli, Storia d'ltalia; Onderzoek naar de culturele situatie in Noord- Groningen (Mededelingen van het Prins Bern- hardfonds): Kamef van Koophandel en Fabrie ken voor Haarlem en omstreken, jaarverslag 1958. Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL. Gr. Houtstr. 181. Tel. 14444 Stadsschouwburg, Zaterdag 20 uur: Haagse Comedie met „Wie geeft de bruid weg?". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur, zaterdag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „This happy feeling", 14 j. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Battle Hymn", 14 j. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15, zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30, en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Meisjes zonder kamers", 18 j. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zaterdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Come Prima", a.l. Zondag morgen 11 uur: „Vrijheren van het woud", a.l. Zaterdag 23.30 uur: „Vrouweneiland zonder mannen", 18 j. Luxor Theater: Vandaag 20 uur, zater dag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met donder dag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 j. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur, zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur: „Wild is the wind", 18 j. Zaterdag 14.30 en zondag 14 en 16.15 uur: „Hoge beloning", a.l. Maandag 20.15 uur: „Woman in a dressing gown", 18 j. Woensdag en donderdag 20.15 uur: „Les enfants du paradis", 18 j, Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15, zaterdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De marteling van de nacht", 18 j. Zondagmorgen 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", a.l. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15. 19 en 21.15 uur: „Wapensmokkel naar Cuba", 14 j. Maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Gekruiste zwaar den", 14 j. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zaterdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The 39 steps", 14 j. Zondagmorgen 11 uur: „Geen plaats voor wilde dieren", a.l. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag en zaterdag 20 uur: „Jerry als babysitter", a.l. Zondag 14.30 uur: „A. en C. als waag halzen", a.l., 20 uur: „Jerry als babysitter", a.l. Maandag tot en met woensdag 20 uur: „De geheimzinnige passagier", 14 j. Don derdag 20 uur- „Gigi", 14 j. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Zaterdag avond openstelling met kaarsverlichting van 20.30 tot 22.30 uur. Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 7 september op werkdagen van 1012.30 uur en van 13.3017 uur, zondag van 1417 uur: Expositie van moderne kunst uit gemeentelijk bezit en collectie grafiek van jhr. Teding van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Van 10—22 uur: Expositie van tekeningen en etsen van Rein Dool. Vleeshal: Vandaag van 19.3023 uur: ,Jazz-Journal" DIVERSEN Spaarndam: Tot en met zaterdag 5 sep tember zang- en muziekavonden aan de Westkolk. Aanvang 20 uur. Stadhuis: Zaterdag avondopenstelling van de met kaarsen verlichte ridderzaal van 20 tot 22 uur. (Verder raadplege men de rubriek „Uit- (Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" elders in dit blad.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 5