Horen en zien
De man aan de top
„Ensemble" gaf première in Haarlem
van „Lady Windermere's waaier"
Schroder
Agenda voor
Haarlem
Professor Doka en Robotto
Kort en bondig
aankondigingen en
Dans academie
4
adio televisie
NABESCHOUWINGEN
Liedjes
Stichting Gaudeamns
De radio geeft vrijdag
T el evisie programma
Zwitsers jeugdorkest
naar Haarlem
Kerkelijk Nieuws
Vocalistenconcours in
Den Bosch besloten
door
Cameron Hawley
DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1959
De VARA veranderde gisteravond tel
kens als een kameleon van programma.
Eerst was er de rubriek „Mensen, dingen,
nu" waarin Jaurès herdacht werd als gold
het een collega. In „Spiegel der Kunsten"
kwamen industriële foto's en de Delftse
Antiekbeurs even grauw aan bod als gold
het erwten. Raymond Steylaerts verover
de vervolgens met kunstbiljart de harten
der kenners. „Lachend volk rond gouden
pagoden" was een rommelige documen
taire over Birma.
Na dit alles kon het kijkersvolk zich
één gaan voelen, want Gijs Stappershoefs
programma van liedjes was voortreffelijk
en zal de in klassen uiteengevallen
kijkersschool wel weer vereend hebben in
een oprecht kijk- en luistergenoegen.
Beeldschermer
De stichting „Gaudeamus" te Bilthoven
heeft tijdens de internationale muziekweek
die zij sinds haar oprichting in 1945 thans
voor de elfde keer organiseerde, voor haar
propagandistische activiteit ten behoeve
van de hedendaagse muziek ook de steun
verkregen van de AVRO en van de
N.C.R.V. De eerstgenoemde omroepvereni
ging bracht zondag de eerste uitvoering
van composities van de Nederlanders
Louis Andriessen (geb. 1939) en Peter
Schat (geb. 1935), de Duitser Georg Kröll
(geb. 1934), de Zuidkoreaan Isang Yun
(geb. 1923) en de Nederlander Jan van
Vlijmen voor haar microfoon. En woens
dagavond vroeg de N.C.R.V. de aandacht
van de Nederlandse luisteraars voor vier
andere muziekwerken, geschreven door
componisten uit Amerika, België, Joego
slavië en uit ons land, allen behorende tot
de jongste generatie van scheppende kun
stenaars, die een wezenlijke vernieuwing
van de toonkunst beogen.
De uitvoering van deze muziek was op
gedragen aan het Radio Kamerorkest en
zijn dirigent Roelof Krol. Bovendien werk
te de alt-violist Jan van der Velde als
solist aan dit concert mede. Het eerste
werk, dat ten gehore werd gebracht, was
een „Aria and Allegretto for orchestra"
van de zevenentwintigjarige Robert Lom-
bardo uit de Verenigde Staten. Duidelijke
formulering was kenmerkend voor de
overwegend korte, weinig samenhang ver
tonende muzikale gedachten. „Abstracte"
klanken, invloeden verradend van Anton
von Webern, waren dominerend voor deze
muziek, waarop af en toe een lyrisch
accent viel in viool- en hobo-soli. Afge
zien van een streven naar verankering in
een contrapuntische structuur, kwam in
deze compositie-arbeid geen vaste ontwik
keling tot een constructieve eenheid tot
uitdrukking.
Een volstrekte afwijzing van innerlijke
samenhang bleken de „Mozaïeken voor
orkest" van de Nederlander Peter Schat,
geboren te Utrecht in 1935. Deze compo
sitie was een bijeenvoeging van klank
brokjes, dikwijls met effectrijke kleur
schakeringen, ongetwijfeld. Maar deze be
wuste combinaties konden niet de naam
hebben van een muzikaal „gebeuren", wel
van gehoorsensaties, die men desnoods tot
in het eindeloze zou kunnen laten voort
duren. Of dit mozaïeken-procédé toekomst
heeft valt te betwijfelen. Men raakt er te
gauw op „uitgekeken".
Van vernieuwing sprak een compositie
van de Belgische componist Raymond
Baervoets, een Fantasie voor strijkinstru
menten. Maar deze vernieuwing steunde
bewust op esthetische verworvenheden
van voorgaande generaties, op beginselen,
die aan deze compositie een gezonde kern
van muzikale waarde konden geven en een
gevoelsaccent, dat deze muziek de warmte
van een menselijke mededeling kon doen
uitstralen in plaats van de kilte van het
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. 9.15 Gram. (Om
9.35-9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 De vrouw in
haar huis, causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA.
10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15
Strijkorkest. 11.40 Hammondorgel. AVRO: 12.00
Gram. 12.20 Regeringsuitzend.: Landbouwrubriek.
1. 80 jaar Fries rundveestamboek. Wij bezoeken
de jubileumtentoonstelling in Leeuwarden. 2. De
ontwikkeling van de technische landbouwvoor
lichting. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport
en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beurs
berichten 14.00 Bariton en piano. 14.20 Boekbespr.
14.40 Gram. 15.05 Ga er eens even voor zitten.
VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de zieken. 17.00
Voor de jeugd. 17.30 Orgelspel en zang. 17.55 Act.
18.00 Nieuws. 18.15 Pol. caus. 18.25 Lichte muziek.
13.50 Voor de kinderen. 19.00 Jazzmuziek. VPRO.
19.30 De andere ik, hoorspel. 20.40 Daar gaat een
deminee voorbij, caus. 20.55 Nieuws. VARA: 21.00
Gevar. progr. 22.25 Buitenl. w-eekoverz. VPRO.
22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00
Nieuws. 23.1524.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.13 Gewijde
muziek. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws.
8.15 Gram. 8.30 Instr. trio. 9.00 Voor de zieken.
9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30
Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Voor oudere luis
teraars. 12.00 Fluit en clavecimbel. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of
act 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram.
14.05 Schoolradio. 14.25 Kamerork. 15.15 Voordr.
15.35 Lichte muziek. 16.00 Wenken voor de tuin.
16.15 Gram. 16.30 Viool en piano. 17.00 Voordracht.
17.20 Musette-ens. en solist. 17.40 Beursber. 17.45
Leger des Heilsmuz. 18.20 De hangmat. 18.50 Re-
geringsuitz.: Act. onderwerpen. 19.00 Nieuws en
weerber. 19.10 Huismuziek. 19.30 Radiokrant. 19.55
Orpheus en Eurydice, opera. 21.40 Kunstrubriek.
22.00 Jazzmuz. 22.25 Vocaal ens. 22.45 Avondover
denking. 23.00 Nieuws en S.O.S.ber. 23.15 Muzi
kale causerie. 23.2524.00 Gram.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55
Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelrecital. 14.00
Roemeense muz. 15.15 Lichte muz. 16.00 Koersen.
16.02 Zang. 16.30 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Ork.conc. 18.10 Voor
dracht. 18.20 Ork.concert. 18.30 Voor de soldaten.
19.00 Nieuws. 19.30 Automobielkron. 19.40 Piano
recital. 19.50 Salzburger Festspiele. In de pauze:
Kunstkaleidoscoop. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte
muziek. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekoverz. 20.30 Gevar. programma.
20.55—21.50 Italiaans amusementsprogramma.
Rotterdams Kamerorkest. Naast de
reeds sedert de oprichting fungerend ar
tistiek directeur en dirigent, de heer Piet
Ketting, heeft het bestuur van de Nieuwe
Stichting Rotterdams Kamerorkest tot
zakelijk directeur benoemd de heer C.
Pronk te Rotterdam.
SIR BERNARD PARTRIDGE heeft in een brief aan de be
kende biograaf Hesketh Pearson de volgende anekdote als his
torisch meegedeeld: toen Oscar Wilde in de herfst van 1891 aan
de jonge acteur George Alexander, sinds kort de artistieke
leider van het St. James's Theatre, het manuscript van „Lady
Windermere's fan" had laten lezen, bood de laatste aan de
schrijver een afkoopsom van duizend pond sterling, waarop hij
ten antwoord kreeg: „Ik heb zoveel vertrouwen in je uitstekend
oordeel, m'n beste Alec, dat ik niet anders kan dan je edelmoe
dig voorstel afslaan!" Welnu, dat vertrouwen in het zakelijk
inzicht van de man, die hem de opdracht tot het vervaardigen
van zijn eerste zedenkomedie als het ware had opgedrongen,
was geenszins misplaatst, want alleen reeds de eerste reeks
voorstellingen bracht hem aan auteursrechten het zevenvoudige
van dit bedrag op. Dit 'edwardiaanse blijspel, de als typisch
Engels beschouwde traditie der spitsvondige conversatiestukken
van zijn eveneens van geboorte Ierse voorgangers Congreve en
Sheridan opzienbarend geestig voortzettend, heeft zijn magne
tisme op het publiek nog steeds niet verloren. Zijn succes is
voorlopig slechts door een vierde Ier natuurlijk, Bernard
Shaw overtroffen. Als „Lady Windermere's waaier" diende
het woensdagavond in de Haarlemse Stadsschouwburg tot aan
leiding om een groot gedeelte van de vaste kern van het mede
ten dienste van de televisie hernieuwde gezelschap „Ensemble"
officieel gevestigd te Eindhoven als zodanig voor het eerst
aan het publiek voor te stellen.
NUMERIEK kon men gemakkelijk aan de eisen voldoen. Maar
overigens was het een hachelijke keuze voor een dusdanig
heterogene groep, waarvan slechts enkele leden enigszins ver
trouwd bleken te zijn met deze stijl van elegante trivialiteit.
Men kan het, gezien de bezetting, beslist de kennelijk naar een
lichte toets en hoog tempo gestreefd hebbende gastregisseur
Johan de Meester niet euvel duiden, dat er in het voorbeeldige
decor van Johan Greter voortdurend mensen rondliepen, die
meer aan Holland op z'n smalst dan aan Engeland op z'n malst
deden denken. In zo'n voorstelling als deze wreekt zich uitein
delijk het reeds althans in deze kolommen gesignaleerde
tekort van de Nederlandse toneelopleidingen, waar veel te wei
nig aandacht wordt besteed aan de fysieke expressiviteit, waar
door een levenshouding kenbaar wordt. Ook de taalbehandeling
heeft gemeenlijk onder de plastische onvolwaardigheid te lijden,
want dezelfde woorden kunnen uit de monden van verschillend
„ingestelde" figuren geheel anders klinken, zelfs iets geheel
anders betekenen.
In dit geval te gewagen van een accentverschuiving zou een
veel te lichte critiek zijn. Met enige overdrijving moet men
eerder vaststellen, dat men nu juist het stuk speelde dat Oscar
Wilde niet heeft kunnen en willen schrijven. „Lady Winder
mere's waaier" is een blijspel, dat de „society" hekelt door het
laten geloven in de illusie dat er niets belangrijkers in het leven
bestaat en niets ergers dan het wegens misdraging buiten deze
kring van maatschappelijk bevoorrechten gestoten worden. Die
wufte coterie is het milieu, waartegen het sentimentele conflict
van de titelheldin zich aftekent. In het tweede bedrijf vooral,
de balscène, ontbrak te enenmale de gewenste sfeer van exces
sieve gemaniëreerdheid ter bemanteling van de clandestiene
betrekkingen op amoureus gebied. Maar ja, hoe kan men ooit,
als men het talent daarvoor niet heeft gecultiveerd en laten
rijpen, de romantische pose in haar decadentie uitbeelden? Het
is geen toeval, maar evenmin een bewijs van superieure be
gaafdheid, dat Sigrid Koetse zich in de titelrol zodanig kon
onderscheiden, dat zij de enige was die zich geheel thuis leek
te voelen in deze omgeving; zij immers mocht met natuurlijke
gevoelens rondlopen, met onschuldige hartstocht koketteren,
waardoor zij aandoenlijke effecten kon bereiken in haar mo
menten van tweespalt en twijfel.
DOORDAT de overigen hun geraffineerde conversatie niet
„vanzelfsprekend" konden maken, werd de aandacht van het
publiek voornamelijk gericht op de ouderwetse intrige van ver
keerd begrepen bedoelingen rond een vrouw met een verleden.
Een dergelijk kristallen-lampekappen-realisme over verzwegen
Van links naar rechts Rie Gilhuys, Sigrid Koetse en Ton Kuyl
in „Lady Windermere's waaier".
identiteit, waar wij nu mee werden geconfronteerd, zou nooit
de tijd van ontstaan hebben overleefd. Rie Gilhuys wekte als
de onbekende moeder met een slechte reputatie dientengevolge
voornamelijk bewondering om de subtiele techniek, waarmee
zij de onwaarschijnlijkheden en overdrijvingen berekende, soms
schampere achteloosheid probeerde weg te spelen. Door bij alle
nonchalance toch een ondertoon van verbittering toe te laten
schiep zij de gelukkig gerealiseerde mogelijkheid om in het
laatste bedrijf de voorgeschreven daad van zelfopoffering te
voltooien met een bijna ontroerende apotheose. Als de kwaad
aardig geëxalteerde hertogin kon Loudi Nijhoff op een over
dreven luide toon de beste kanten van haar bekwaamheid uit
spelen.
DE MANNEN waren zonder uitzondering in rok verklede
acteurs, die voortdurend epigrammen liepen op te zeggen, zon
der evenwel over het vermogen te beschikken die als nieuw te
laten klinken. Bij vlagen deden Lo van Hensbergen en John
Leddy wel aardige dingen. Ton Kuyl liet zich moeilijk als de
betrouwbare echtgenoot vereenzelvigen met de drager van be
schermende autoriteit. Alleen in de tafrelen van geschoktheid
vond hij de juiste vormgeving van emotie. Paul Storm mocht
er voor zorgen dat bij afwezigheid van doeltreffende humor
althans de kluchtigheid niet ontbrak. In de vlotte vertaling van
Alfred Pleiter stoorden enige grammaticale slordigheden.
Daoid Koning
Jajadie professor Doka, die hier regelmatig zijn kopjes koffie kwam drinken,
was een zeer geleerd man, maarverschrikkelijk verstrooid!
Hele avonden kon hij daar in zijn hoekje zitten met een kop koffie, die hij meestal
koud liet worden. Dan vergat hij alles om zich heen en zat maar ingewikkelde vraag
stukken te overdenken.
„Kijk daar nou weer!", mompelde de bediende. „Nou heeft de prof. warempel wéér
zijn paraplu vergeten ook, voor de zoveelste keer. Die zal ik straks maar even gaan
terugbrengen!"
En zo liep de bediende, nadat hij de zaak gesloten had, met de paraplu van professor
Doka de stad door45
Advertentie
bestellen
Vijfenveertig Zwitserse jongelui van 13
tot 25 jaar, tezamen vormend „Das Ju-
gend-Orchester Zürich" brengen in de
periode van 4 tot 14 oktober een bezoek
aan ons land. Dit jeugd-symfonie-orkest
zal in Nederland concerten geven in Rot
terdam, Amsterdam, Leiden en Haarlem.
Op dinsdag 13 oktober bezoekt 't orkest
Haarlem, waar 's avonds geconcerteerd
wordt in het stadhuis. De jonge musici
worden gedurende hun tiendaags bezoek
gehuisvest bij gezinnen in Leiden.
Ned. Herv. Kerk
Aangenomen naar Twello (2de pred.pl.)
J. B. Cats te Beusichem. Beroepen te Hem
en Venhuizen (N.H.) (toez.) H. W. de
Knijff, kand. te Amsterdam; te Grijps-
kerke (Z.) (toez.) P. L. J. Wapenaar, vica
ris te Oud-Loosdrecht. Aangenomen naar
Amsterdam (Eltheto-kerkgemeente B) J.
Hoogenkamp te Leeuwarden.
Geref. Kerken
Tweetal te Leeuwarden S. van Bekkum
te Monster en J. van Leeuwen te IJmui-
den.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Nunspeet Chr. van Dam te
Rotterdam-Zuid.
Advertentie
bestellen
natuurverschijnsel in zovele „moderne"
werken. Jammer genoeg was de uitvoering
niet bevorderlijk voor een gave indruk
van deze fantasie.
Overigens was het Radio Kamerorkest
wel goed op dreef op deze avond, ook toen
het als slot het Concert voor altviool en
orkest van de Joegoslaaf Minoslas Mile-
tic uitvoerde met Jan van der Velde als
bekwame en muzikale solist.
Zeker is dit concert geavanceerd van
karakter, maar toch viel er een behouden
de tendens in te beluisteren, inzonderheid
in de ongecompliceerde ritmiek en in de
klankkleur. De muziek gaf niet de indruk
van een rijke fantasie, wel van een eerlijke
inspiratie en compositorische beheersing,
waarvan vooral het passacaglia-achtige
middendeel getuigde. De finale werd even
wel geen voorbeeld van constructieve, af
rondende arbeid.
Golfbreker
Advertentie
bestellen
Zwitserse bas Arthur LoöSlf
beste zanger van concours
Na een zeer lange beraadslaging heeft de
jury van het Internationaal Vocalisten
concours in Den Bosch de uitslag van dit
concours bekend gemaakt. Sofia Januko-
wiczPoblocka uit Gdansk (Polen) be
haalde de Aaltje Noordewier-prijs voor
sopranen; Lia Rottier uit Gent (België)
behaalde de tweede en Manya Breier uit
Remscheid (Duitsland) de derde prijs.
Eervolle vermeldingen kregen Giusep-
pina Schettino uit Napels (Italië) en Judith
Heller uit Hongarije.
De Kathleen Ferrier-prijs voor alten
ging naar Mariette Dierckx uit Antwer
pen. Bij de tenoren kreeg Kamiel Lam-
paert uit Antwerpen (Beligië) een eervolle
vermelding. De Jos Orelio-prijs voor bas
sen ging naar Arthur Loosli uit Bern
(Zwitserland), tevens beste zanger van het
concours; de tweede prijs was voor Ha
rold Gray uit Londen (Engeland). De aan
moedigingsprijs, beschikbaar gesteld door
de Maatschappij tot Bevordering der
Toonkunst, is behaald door Max van Eg-
mond uit Hilversum. Tijdens een feeste
lijke bijeenkomst in het Bossche stadhuis
heeft burgemeester mr. H. Loeff woens
dagavond de prijzen uitgereikt.
Advertentie
\réi ht M Ht'
Telefoon 11045
voor R.-K.
Raamsingel 16
MEDEDELING
Bij enkele clubs kan nog een
KLEIN AANTAL DAMES en/of HEREN
worden ingeschreven.
Vraagt U vrijblijvend onze prospectus.
Inschrijving dag. van 3—6 en van 7.30—10 uur
Mr. J. M. Kan en M. Ruppert
worden 6 oktober beëdigd
De oud-secretaris-generaal van Binnen
landse Zaken mr. J. M. Kan wordt tezamen
met de vroegere voorzitter van het Chris
telijk Nationaal Vakverbond, de heer M.
Ruppert, op dinsdag 6 oktober als lid van
de Raad van State beëdigd.
Otto Klempercr. Het Philharmonia
Orchestra van Engeland heeft de benoe
ming bekend gemaakt van de 74-jarige
dr. Otto Klemperer, als eerste dirigent. De
benoeming is voor het leven. De benoeming
werd bekend gemaakt kort voor dr. Klem
perer zijn eerste concert zou leiden na
bijna een jaar rust na een ongeluk.
Advertentie
bestellen
103. „Zij maakt het in orde met Caswell. Zou me zo
gauw mogelijk opbellen".
Hij had gesproken alsof zij wist wat hij bedoelde.
Het was weer zo'n geval, dat hij vergat, dat zij niet
kon weten wat hij haar niet had verteld. „Don, wat is
er gebeurd?"
„Gebeurd?", vroeg hij met verwondering in zijn stem,
en dan plotseling heel gewoon: „O, ik word directeur".
„Directeur! Don, dat meen je niet! Ik ik kan het
niet geloven! Ik
Zijn ogen schenen de woorden in haar mond te doen
bevriezen. „Waarom ben je zo verbaasd?", vroeg hij,
bijna alsof hij het haar kwalijk nam.
„O, Don, Don, ik kan het niet helpen. Ik had nooit
gedacht dat
Zij hielp plotseling op, wetend, dat zij opnieuw iets
verkeerds had gezegd, dat hij op een of andere maniei
haar verrassing uitlegde als een gebrek aan vertrou
wen. Zij hief haar armen op en nam haar hoofd in haai
handen. „Lieveling, laat me een beetje opgewonden zijn
alsjeblieft, alleen maar omdat ik zo trots op je ben.
Het is toch je vurige wens nietwaar?"
„Het is mijn plicht", zei hij, zo toonloos, dat zij niet
goed begreep wat hij bedoelde. „Ik heb honger".
Terwijl zij koffiewater opzette en de boterham klaar
maakte hij wilde niets anders eten kreeg zij bij
stukjes en beetjes uit hem, wat er die morgen was ge
beurd, riskerend, dat hij kwaad werd om vragen, die
hij moest beantwoorden voordat zij de stukjes van de
legkaart geleidelijk aan kon samenvoegen. Toen zij zo
ver gegaan was als zij maar durfde, waren er toch nog
dingen, die zij niet wist, maar zij had de zaak nu vol
doende doorgrond, dat zij ten slotte kon vragen: „Het
hangt dus allemaal af van Mr. Caswell?"
„Julia neemt hem voor haar rekening".
„Julia?"
„Mrs Prince", zei hij ongeduldig.
„Wat is zij voor iemand, Don?"
„Wat voor iemand? Pientere vrouw verduiveld
pienter een verstand als van een man".
Zij tilde de koffiepot op. Verstand als van een man.
was het dat wat hij verlangde?
„Ik kan mij niet herinneren ooit met iemand zo'n aan
genaam gesprek te hebben gehad", ging hij voort, de
eerste keer. dat hij meer zei dan wat zij had gevraagd.
„Ging recht op haar doel af stond met beide benen
op de grond ik had nooit gedacht, dat zij zo'n soort
vrouw was. Ik ben haar een hoop verschuldigd voor de
manier waarop zij mij steunt pas op!"
De koffie, die zij uitschonk liep over de rand van zijn
kopje en zij greep een theedoek en depte de zich uit
breidende bruine vlek op, totdat zij de tijd had gehad
zichzelf voor te houden dat ze zich mal ging aanstel
len.... dat zij toch niet het dwaas achterdochtige soort
vrouw was, dat dwaze dingen in haar hoofd haalde.
Toen was ze weer in staat te zeggen, kalm en met vaste
stem: „Jij bent niemand iets verschuldigd, Jij Don.
wordt directeur omdat jij het bent omdat jij een
prachtkerel bent, en briljant en een viervoudig genie
en Op het ogenblik, dat haar stem aarzelde voelde
zij een wilde drang in zich opkomen om het scherm dat
tussen hen scheen te hangen te verscheuren en de ver
trouwelijkheid tussen hen te herstellen en omdat het
een heel bijzondere gewaarwording zal zijn om elke
avond naar bed te gaan met een echte, levende direc
teur".
Zij wachtte een lach gereed op haar lippen om in
te stemmen met de zijne en toen kwam de verschrik
kelijke gewaarwording dat zij zelfs niet glimlachte.
1 u. 20 n.m.
HET muntstukje, dat Erica Martin in de telefoon
liet vallen was al minstens een half uur lang in haar
hand opgewarmd. Niet vóórdat de kelner gekomen was
om de bestelling voor het dessert op te nemen, had zij
de kans schoon gezien om even uit te breken.
Terwijl zij draaide hoopte zij, dat weer de stem van
Walling zou klinken. Het was niet zomaar het was
tenminste ook niet de hare!
„Mag ik Mr Walling even spreken?", vroeg zij.
„Het spijt me, maar Mr Walling is hier niet. Hij is
juist o, een ogenblikje alstublieft".
En nu was het haar stem. „Miss Martin?"
„Ja".
„Ik ben Mrs Prince. Hebt u moeilijkheden gehad?"
„Nee, ik
„Ik had gedacht, dat u Mr Caswell hier zou brengen
Ik veronderstelde al, dat u last met uw auto had gehad".
Zij kon er niet onderuit haar te vertellen wat er was
gebeurd.
„Mr Shaw en Mr Dudley waren op het vliegveld, toen
ik daar aankwam. Wij zijn nu in de Federal Club om te
lunchen. Ik wilde Mr Walling opbellen om hem te zeg
gen Zij voelde haar stem plotseling tegengehouden
door een niet te beantwoorden vraag.... waarom zou
zij Don Walling vertellenwat was haar reden
haar excuus?"
„Dank u, Miss Martin. Ik zal het Mr Walling onmid-
delijk laten weten. O, ja, Miss Martin, ik wil Mr Cas
well zelf spreken. Hoe lang denkt u, dat hij nog op de
Club zal blijven?" f
De hoorn van de telefoon werd zwaar in haar hand
zwaar en hard.... als een wapen om naar iemand
te gooien. „Het spijt me, Mrs Prince, zij staan op het
punt naar kantoor te gaan".
1 u. 22 n.m.
Mary Walling zag haar man weer op zijn horloge
kijken, turende om zich ervan te overtuigen, dat het nog
liep.
„Ik begrijp voor de donder niet, waarom zij nog niet
heeft opgebeld," mompelde hij ongeduldig, de laatste
slok koffie naar binnen gietend. „Heeft al een uur, meer
dan een uur geduurd."
Zij wachtte. Er behoefde niets te worden gezegd.hij
had niet tegen haar gesproken. alleen maar tot zich
zelf.. hij verwachtte geen antwoord van haar., alleen
maar wachten en wachten en wachten. Waarop? Was
dit wat zij de rest van haar leven te doen had.wach
ten.. zwijgend wachten terwijl zij hem zag veranderen,
onherstelbaar, in de man, die hij in de laatste paar minu
ten dreigde te zullen wordenniet de man die hij werke
lijk was, niet de man waarmee zij was getrouwd, maar
alleen maar een tweede Avery Bullard?
Haar vrees wakkerde het geloof aan, dat het moge
lijk was. Zij hadden niets gemeen., ja, zij had het al
een hele tijd herkend., maar zij had altijd gedacht, dat
het alleen maar de onbewuste imitatie was, die voort
kwam uit zijn bewondering voor Avery Bullard..- iets
dat hij tenslotte weer zou kwijtraken., een band, die
zou breken., die zij hoopte, dat door de dood gebroken
zou zijn.
(Wordt vervolgd)
„Het Witte Iluuske". De overdracht
van „Het -Witte Huuske", het zonnehuisje
voor de twee meisjes Rothuis in Opheus-
den, is nu vastgesteld op 12 september, des
middags om drie uur. Aanvankelijk was
de overdracht van het huisje, waarvoor
spoorwegemployé's een financiële actie
hebben gevoerd, vastgesteld op 12 augus
tus, maar kort voor die datum moest een
van de meisjes in een ziekenhuis worden
opgenomen. Zij is daaruit nu ontslagen en
kan verder thuis worden verpleegd. De
kinderen krijgen ook een eigen tuin. Een
boomkwekersvereniging uit Opheusden
heeft toegezegd een tuin te zullen aanleg
gen rond het zonnehuisje.
In België veroordeeld. De rechtbank
te Gent heeft de Nederlander M. H. uit
Schiedam veroordeeld tot 11 maanden ge
vangenisstraf en 2000 frank boete en hem
levenslang het recht ontzegd in België een
auto te besturen. Toen hij in kennelijke
staat van dronkenschap verkeerde had hij
nabij Gent een dodelijk ongeval veroor
zaakt. Aan de ouders van het slachtoffer
moet hij 170.000 frank als schadevergoe
ding betalen.
Advertentie
bestellen
Grote Kerk: vrijdag van 11.3012.30 uur:
beiaardbespeling door Arie Peters.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: vandaag 19 en 21.15 u.
„Battle Hymn", 14 jaar. Vrijdag tot en met
woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, don
derdag 14 en 16.15 uur: „Het meisje in de
tijgerkooi", 14 jaar. Donderdag 19 en 21.15
uur: „Sterren stralen overal", a.l.
Frans Halstheater: vandaag 19 en 21.15
uur: „Meisjes zonder kamers", 18 jaar.
Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag
14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20
uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en
21.15 uur: „De clown van Circus Krone",
alle leeftijden.
Lido Theater: vandaag 19 en 21.15 uur:
„Come Prima", a.l. Vrijdag tot en met
donderdag 14 en 19.30 uur: „Het dagboek
van Anne Frank", alle leeftijden. Zondag
ochtend 11 uur: „Vrijheren van het woud",
alle leeftijden.
Luxor Theater: vandaag 20 uur „Les
Tricheurs", 18 jaar. Vrijdag 14 en 20 uur,
zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met
vrijdag 14 en 20 uur (behalve donderdag):
„Overval in de Pacific", 14 jaar. Donder
dag 14 en 20 uur: „De twaalf gezworenen",
14 jaar.
Minerva Theater: vandaag 20.15 uur:
„Les enfants du paradis", 18 jaar. Vrijdag
20.15 uur, zaterdag en zondag 19 en 21.15
uur: „Tabarin", 14 jaar. Zaterdag 14.30,
zondag 14 en 16.15 uur: „De schatgravers
van het Doodskopeiland", alle leeftijden.
Maandag en dinsdag 20.15 uur: „The last
time I saw Paris", 18 jaar. Woensdag 14.30
en 20.15 uur, donderdag 20.15 uur: „Jour
de fête", alle leeftijden.
Rembrandt Theater: vandaag 19 en 21.15
uur: „De marteling van de nacht", 18 jaar.
Vrijdag tot en met donderdag 14 en 19.30
uur: „Het dagboek van Anne Frank", a.l.
Zondagochtend 11 uur: „De verovering
van de Mount Everest, alle leeftijden.
Roxy Theater: vandaag 19 en 21.15 uur:
„Gekruiste zwaarden", 14 jaar. Vrijdag en
zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur: „Opdracht zonder
genade", 14 jaar. Maandag tot en met
donderdag: „Het teken van de heiden",
14 jaar.
Studio Theater: vandaag 19 en 21.15 u.:
„The 39 steps", 14 jaar. Vrijdag en zater
dag 14 en 19.30 uur, zondag 13.15, 16.30 en
20 uur, maandag tot en met donderdag
14 en 19.30 uur: „Giant", 14 jaar. Zondag
ochtend 11 uur: „Geen plaats voor wilde
dieren", alle leeftijden.
Theater Monopole (Zandvoort): vandaag
20 uur: „Gigi", 14 jaar. Vrijdag tot en met
maandag 20 uur: „De familie Trapp in
Amerika", alle.leeftijden. Zondag 14.30 u.:
„Rusty en de spionnen", alle leeftijden.
Dinsdag en woensdag 20 uur: „De blauwe
Tirana", 14 jaar. Donderdag 20 uur: „De
bruid is niet bleu", 18 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
dagelijks van 1022 uur: expositie teke
ningen en etsen van Rein Dool.
Advertentie
bestellen