Horen en zien TAPIJTKEVERS? DaËlboek van een Aiphenaar Agenda voor Haarlem N.Ph.O. opende het seizoen met een gala-concert Amsterdams Kunstmaandorkest in het seizoen '59'60 MODERNE ROKKEN Professor Doka en Robotto en aankondigingen en nabeschouwingen KAAN 11 radio televisie Goede film Prof. dr. B. van der Pol overleden Pionier op radio gebied De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Chessman heeft weer een ronde verloren „Opmars naar de galg" Italiaanse t.v. zendt Olympische Spelen uit Nieuwe hoofddirecteur van Rijksmuseum ROXASECT - de doeltreffende insectenver delger in de handige, grote spuitbus. DOOR PIERRE NORD Max Tailleur terug in Nederland WOENSDAG 7 OKTOBER 1959 Over de kwaliteit der films, welke op het beeldscherm worden vertoond, hebben de kijkers de laatste tijd niet te klagen. Dinsdagavond kon men „De dood van een wielrijder" aanschouwen van de Span jaard Bardem, een uitzonderlijk mooie film, die een gewetensconflict subtiel be handelt en uitwerkt met een grote humani teit. Bij de vertoning in de bioscooptheaters hebben wij er onze lof al niet aan ont houden, zodat wij met deze kenschetsing kunnen volstaan. Beeldschermer Te Wassenaar is op 71-jarige leeftijd overleden prof. dr. Balthasar van der Pol, een van Nederlands radiopioniers met een groot internationaal gezag. Hij werd ge boren te Utrecht op 27 januari 1889. Hij studeerde er aan de rijksuniversiteit wis- en natuurkunde en promoveerde cum lau- de in 1920. Tevoren had hij gedurende drie jaar achtereenvolgens in Londen en in Cambridge experimentele fysica gestu deerd. Van 1919 tot 1922 was dr. Van der Pol conservator van Teyler's stichting te Haarlem, waar hij assistent van prof. Lo- rentz was. Tot 1925 was hij vervolgens werkzaam bij de n.v. Philips Gloeilam penfabriek te Eindhoven en tot 1946 leid de hij het wetenschappelijk radio-onder- zoek der n.v. Philips Radio Eindhoven. Op radiotechnisch gebied heeft prof. Van der Pol grote bekendheid verworven. Van 1938 tot 1949 was prof. Van der Pol buitengewoon hoogleraar in de elektro techniek aan de Technische Hogeschool te Delft. De laatste drie jaren van deze pe riode was hij directeur van het funda mentele radio-onderzoek bij Philips en lid van de Radioraad. In 1949 werd hij be noemd tot directeur van het Internatio naal Radio-raadgevend Comité te Genè- ve (C.C.I.R.). Prof. van der Pol is een van de oprichters van het Nederlands Ra diogenootschap geweest. Enige malen heeft hij het presidentschap van dit insti tuut bekleed. In verband met zijn ver diensten bij de totstandkoming van de eerste radio-telefonische verbinding tus sen Nederland en het voormalige Neder lands Indië werd hij in 1927 benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. In 1946 werd hij benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. Voorts was hij drager van vele buitenlandse on derscheidingen. Een aantal buitenlandse universiteiten verleende hem een eredoc toraat. Advertentie Verdi - Ouverture Forza del Destino" Brahms - Pianoconcert No. 2 in Bes gr. t. Grammofoonplaten en partituren voorradig. KRUISWEG 47-49 HAARLEM HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Lichte muz. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land en tuinb.meded. 12.38 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Pianospel. 13.40 Lichte muz. NCRV14.00 Promenade-ork. en koor. 14.45 Gevar. muz. 15.15 Ork.concert. 16.00 Bijbel lezing. 16.20 Gram. 17.00 Het verdwenen familie wapen, hoorsp. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.15 Sportrub. 18.30 Muz. caus. 18.50 So ciaal perspectief, caus. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, caus. 19.15 Gram. 19.30 Radio krant. 19.50 A.R. pol. caus. 20.00 Gevar. progr. 21.45 Gram, en comm. Engelse verkiezingen. 22.00 Periodiekenparade. 22.10 Lichte muz. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitsl. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Orgelconc. 23.30 Comment. Engelse verkiezingen. 23.55 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Meditatie. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Tussen de wal en het schip, caus. 11.15 Gram. 11.45 Opper-Volta, land zonder uit zicht, caus. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13-15 Meded, en gram. 13.25 Lichte muziek. 13.55 Beursber. 14.00 Pianotrio. 14.25 Doe dit óók eens zelf, caus. 14.50 Gram. 15.05 Paul Vlanaderen en het Conrad-mysterie, hoorsp. 15.45 Alt-mezzo en piano. 16.15 Voordr. 16.35 Metropole-orkest. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Sport- praatje. 18.55 De gesproken verkiezingsbrief uit Londen. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Omr.ork. 20.55 Operatie opium, hoorsp. 22.10 Lichte muz. 22.30 Nieuws. 22.40 Act. 22.55 Sportact. 23.05 Uit de wereld van het amu sement, caus. 23.58 Een laatste blik op de Britse parlementsverkiezingen, caus. 23.53 Beursber. van New York. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Klassieke gram. 14.00 Schoolradio 16.00 Koersen. 16.02 Franse les. 16.17 Bachweek te Ansbach. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Rep. 19.40 Gram. 19.50 Pol. caus. 20.00 Gram. 20.10 Jazzmuz. 20.40 Gram. 21.30 Rondetafelgesprek. 22.00 Nieuws. 22.15 Intern, radio-universiteit. 22.30 Caus. 22.55— 23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. AVRO: 20.20 Act.. 20.30 Documentaire film. 21.00-22.30 TV-spel. NTS: 22.30 Algemene verkiezingen in Groot- Brittannië. DE NEGEN MUZEN Ere-koorlid. Marijke van der Lugt, zangeres bij de Nederlandse Opera, is be noemd tot erelid van de vereniging „Na tionaal Operakoor Euterpe". Marijke van der Lugt heeft vele malen meegewerkt aan liefdadigheidsconcerten van deze ver eniging. Het Noordhollands Philharmonisch Or kest heeft dinsdagavond het abonnements seizoen ingezet met een gala-concert waar van het programma een eerste uitvoering voor Nederland vermeldde: het „Concert voor Orkest" van de vijftigjarige Poolse componist Witold Lutoslawski. Met dit werk heeft dirigent Henri Arends in vele opzichten een goede greep gedaan. Het is een compositie die betrekkelijk modern is in die zin dat de dissonant als katalysator in het muzikale proces tot explosies leidt waarin de traditionele klankschoonheid opgeheven wordt en plaats maakt voor een ritmisch verdichten en vieren van de span ningen. Doch tevens blijft de ontketening van het geweld steeds herkenbaar ge bonden aan een systeem van tonale rela ties en men zou het zelfs in zekere zin als een bezwaar kunnen aanvoelen dat de componist in de splitsing van de klank niet xxerder gegaan is en het coördinaten stelsel van de metrische periodenboxtw en de tonale accoordschakeling niet. rigoreuzer doorbroken heeft. Juist waar hij met een ongetwijfeld niet geringe scheppende po tentie de klank weet te bezielen wordt men nu wel eens teleurgesteld door een beweeglijkheid en een klankexpansie die niet aan een innerlijke noodzaak lijken te beantwoorden. Ik denk bijvoorbeeld aan de opbouw van de Passacaille en aan de wat filmische instrumentatie van het driemaal optredende koraalthema. In andere op zichten doet de componist de enorme om vang van zijn middelen echter wèl gestand. Het uitgebreide stuk is werkelijk een „concert" voor orkest waarin groeps gewijze samengebald de klankelementen heftig tegen elkaar botsen, zich tegen elkaar schuren, elkaar afstoten, terwijl zij in andere passages verijlen tot een kalei- doscoop van sonoriteiten waarin een ge raffineerde behandeling van het slagwerk opvalt. Alles is op kolossale voet uitge meten: de verschillende duidelijk te onder scheiden fragmenten van de totaal-con structie zijn als zware blokken op elkaar gestapeld, ostinate tonen binden minuten lange passages, climaxen voeren soms tot een paroxysme van klank. Toch bespeurt men overal een motievische werkwijze die bij alle hevigheid een duidelijk herken bare structuur verraadt en het is juist om dit samengaan van extreme spanningen met een symtonische aanoak dat mij de keuze van dit moderne Poolse werk bij zonder gelukkig lijkt. Want in laatstge noemde factor zit toch een mogelijk tot contact voor diegenen onder het publiek wier instelling op de muziek door de tra ditionele waarden bepaald is. En wat het orkest betreft: ook hier bleek deze com binatie tot een goed. een opmerkelijk resultaat te kunnen leiden. Arends is er kennelijk in geslaagd in de loop van vele repetities zijn eigen enthousiasme op de musici over te dragen. Zelden heeft men het orkest met zulk een overtuiging, ge schraagd door kennis van het werk, en in zulk een geest van eensgezindheid horen musiceren. Wat men ook van de muziek zelf mocht denken, men heeft Arends en de zijnen het welverdiende succes voor hun prestatie niet onthouden. Wellicht dat in het applaus ook doorklonk de wens om van dit boeiende, van een grote adem SAN JOSE (Californië-UPI) Een rech ter in Santa Clara County heeft afwijzend beschikt op het verzoek van Caryl Chess man om zijn thans op 23 oktober bepaalde executie uit te stellen, opdat hij kan getui gen in het proces tegen zijn raadsman en zijn litteraire agent. Deze worden beschul digd van samenspanning met kwaad oog merk: zij zouden het manuscript van een later verboden boek uit Chessmans cel naar buiten gesmokkeld hebben. Chessman is elf jaar geleden ter dood veroordeeld, en heeft al die tijd zijn dood in de gaskamer van de San Quentin gevan genis kunnen ontwijken door gerechtelijke procedures aan te spannen. Inmiddels is namens Chessman bij het opperste gerechtshof van de staat Califor- nië opnieuw een procedure begonnen, die verband houdt met het proces-verbaal van de rechtszitting waarin Chessman ter dood werd veroordeeld. Volgens Chessman zijn de notulen, door twee verschillende grif fiers verzorgd, onjuist. Tot dusver heeft hij op dit punt nog nooit gelijk gekregen. doortrokken stuk muziek nog eens ten tweeden male kennis te mogen nemen. De avond was, nadat het Wilhelmus ge klonken had, geopend met de ouverture „La forza del. destino" van Verdi. Reeds hier had het orkest blijk gegeven bijzon der goed in vorm te zijn. Het was een uit voering die „stond", hetgeen tevens pleit voor de toenemende muzikale verstand houding tussen de dirigent en zijn orkest. EVENEENS OP NIVEAU stond, na de pauze, een uitvoering van het tweede pianoconcert van Brahms met de bekende Hongaarse pianist Geza Anda als solist. Anda beheerst ieder facet van dit breed- opgezette doch moeizame werk dat zelfs in handen van de grootste virtuozen dik wijls niet geheel uit de verf wil komen. Zonder te kort te doen in waardering voor de lyrische en dramatische zijden van zijn voordracht, vestig ik vooral de aandacht op de uiterst gedifferentieerde techniek waarmee hij, overal waar dit enigszins mogelijk was, de klank luchtig wist te houden. Vooral de finale was hierdoor van een ontspannende werking na de ernst van het voorafgaande. In de belangrijke or kestpartij was het N.Ph.O., zoals gezegd, wederom zeer goed op dreef; vermelding verdient de expressieve cello-solo van Eduard Biele in het derde deel. Het orkest heeft met dit programma het seizoen ingezet op een wijze die veel doet verwachten. Sas Bunge By gelegenheid van het verschijnen der Nederlandse uitgave van het boek „Op mars naar de galg" door J. J. Heydecker en J. Leeb is dinsdagmorgen in het Plaza Theater te Amsterdam een bijeenkomst belegd, die tevens fungeerde als eerste vertoning van de film, die onder dezelfde titel van 16 oktober af in ons land wordt uitgebracht. „Opmars naar de galg" be handelt het in 1945-1946 te Neurenberg gehouden proces tegen de Duitse oorlogs misdadigers. Wij zullen aan de verdiensten èn van het boek èn van de film binnenkort een uitvoerige beschouwing wijden, waar bij ook ter sprake zal komen in hoeverre het proces kon bogen op rechtsgeldigheid, een kwestie welke in de bijeenkomst van dinsdag werd aangesneden door mr. baron A. M. van Tuyll van Serooskerken, die als gedelegeerde van Nederland door de Nederlandse regering naar het Internatio nale Militaire Tribunaal in Neurenberg werd afgevaardigd. Mr. Van Tuyll van Serooskerken, die het door Scheltema en Holkema n.v. uit gegeven boek inleidt, hield een korte voordracht, waarin hij stelde dat het pro ces te Neurenberg daarom zo belangrijk was, omdat de betekenis van de berechting is gelegen in het aanvaarden van de per soonlijke aansprakelijkheid van hen, die zich aan het ontketenen van een aanvals oorlog en mitsdien aan het misdrijf tegen de vrede hebben schuldig gemaakt. Het misdrijf tegen de vrede is de kern van de zaak. Door het vonnis van Neurenberg is de regel, dat het ontketenen van een aan valsoorlog een misdrijf oplevert, in het volkenrecht opgenomen. Hieraan ontleent het vonnis zijn grote betekenis. DINSDAGMIDDAG verstrekte de heer Jan Huckriede, directeur van de stichting „Kunstmaandorkest Amsterdam" aan ver tegenwoordigers van de pers enkele bij zonderheden betreffende het orkest. Zake lijk is het belangrijkste nieuws dat dit or kest, dat nog twee jaar geleden een felle strijd om de voortzetting van zijn bestaan moest voeren, thans voor het eerst van een stevige financiële basis verzekerd is door een rijkssubsidie van veertigduizend gul den. Het ligt in de bedoeling dit bedrag in de eerste plaats te gebruiken voor een uit breiding van het ensemble met een aantal strijkers. De heer Huckriede stelt zich voor in twee jaar tijds een volledig bezet orkest te vormen waarvan de leden een volledige dinestbetrekking vervullen. De werkzaam heden vertonen in alle sectoren een stij gende tendens hetgeen tot uitdrukking komt in het aantal concerten dat in het komende seizoen 1959'60 gegeven zal .worden, namelijk 86 (tegen vorig seizoen 65). Hiervan vinden er 43 in Amsterdam plaats, precies de helft dus, tegen 38 in het vorig seizoen. De verdeling van deze 43 concerten is als volgt: 12 eigen concerten, 14 jeugdconcerten en 17 begeleidingen. Reeds nu moesten 41 verzoeken om mede werking, hoofdzakelijk van koorvereni gingen, worden afgeslagen wegens gebrek aan tijd. Buiten de hoofdstad zullen 9 eigen concerten plaatsvinden, benevens 4 jeugd concerten, terwijl het orkest in de provin cie dertig maal medewerking zal verlenen in de vorm van begeleidingen. In deze laatste categorie speelt vooral het ballet een grote rol: het Nederlands Ballet is hierbij de grootste afnemer met 23 voor stellingen, terwijl de onlangs gevormde Amsterdamse Ballet-combinatie tienmaal een beroep zal doen op het Kunstmaand orkest. In de rubriek eigen concerten lig gen de contacten buiten de hoofdstad voor al in de provincie Zeeland waar in vier ste den telkens 's middags een jeugdconcert en een avondconcert voor betalend publiek wordt gegeven. Voorts staan drie eigen concerten in Castricum op het programma. Niet minder dan tienmaal zal het orkest hoor- en zichbaar zijn voor de televisie. Deze uitzendingen vinden éénmaal per maand plaats voor de K.R.O. op zondag avond. De bedoeling is dat hierbij alle or kestinstrumenten in solistische functie aan bod zullen komen. Een korte toelichting zal gesproken worden door de bekende mu ziekpedagoog Piet Pijnenborg. Voor de eigen concerten in Amsterdam ten slotte is het aantal abonné's ongeveer gelijk gebleven aan dat van vorig seizoen, namelijk 1400. Na het stadium der moeilijk heden overwonnen te hebben, waar iedere nieuwe onderneming in het begin mee te kampen heeft, lijkt het Amsterdams Kunst maandorkest thans een toekomst tegemoet te gaan waarbij het een eigen en nood zakelijk aandeel in het muziekleven van ons land gaat vervullen. S. B. Advertentie in populaire prijzen Gen. Cronjéstraat 129 - Haarlem Het ministerie van Posterijen van Ita lië heeft bekendgemaakt dat op 25 augus tus van het volgend jaar een tweede tele visiekanaal in gebruik zal worden geno men. Het in gebruik nemen van dit ka naal valt samen met de Olympische Spelen die dan in Rome worden gehou den. Het Italiaanse publiek zal dan de vol ledige spelen via de televisie kunnen volgen. Op 'n dag zat professor Doka aan de gedekte tafel. Hij had erg veel trek en wachtte op z'n ijzeren knecht. Maar dat wachten duurde langProfessor Doka keek op z'n polshorloge en zag dat het eten al 'n kwartier geleden op tafel had kunnen staan. Robotto! riep de geleerde. Robotto! Ik zou nu wel graag xvillen beginnen! Het bleef stil in de keuken. De prof trommelde met z'n vingers op de tafel en werd 'n beetje ongeduldig. Robotto! Waar zit je toch? riep hij nog eens. 5051 Zeer binnenkort is de benoeming te verwachten va.n dr. A. F. E. van Schendel, directeur der afdeling schil derijen van het Rijksmuseum in Am sterdam tot hoofddirecteur van het Rijksmuseum als opvolger van jhr. dr. D. C. Roëll, die wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd in november zijn functie zal neerleggen. De heer Van Schendel (zoon van de bekende schrijver Arthur van Schen del) is geboren op 18 mei 1910 in Ede. Nadat hij in Florence het gymnasium had doorlopen studeerde hij kunstge schiedenis aan de Sorbonne in Parijs. In 1938 promoveerde hij tot doctor. Op 1 januari 1956 werd hij directeur van de afdeling schilderijen van het Rijksmuseum. Op de foto: de nieuwe hoofddirecteur. Advertentie Bestrijd de tapijtkevers en hun hardnekkige, vraat zuchtige larven door de volgende maatregelen te nemen: Dubbele bus f 4.75 1. Ruim alle stof- en rommelplekken in en aan huis op. Vogelnesten onder dakpannen, oude kleden op zolder, een dode kraai in de schoor steen zijn de gevaarlijkste „broedplaatsen". 2. Om bijv. de inhoud van uw linnen- en andere kasten te beschermen, deze leeg maken en rei nigen tot in hoeken en gaten. 3. Spuit met ROXASECT van Philips-Duphar, maar spuit grondig. Vergeet daarbij niet kieren in vloeren, gleuven achter plinten, de zolder, hoekjes in kasten enz. Volledige aanwijzingen voor tapijtkeverbestrijding heeft uw handelaar. PHILIPS-DUPHAR NEDERLAND n.v. AMSTERDAM 12. Maar ik geef u de raad uw krachten en uw ze nuwen te sparen door zo weinig mogelijk tijd in het gezelschap door te brengen van de heren, aan wie ik u overdraag. Duchemin maakte een gebaar naar de forse Largeaud en zijn mannen, die de verdachte hadden ingesloten. Wel zijn we het eens? Veel hebt u niet meer te verliezen. Bekent u? Ik zie dat de toestand eindelijk tot u doordringt. Het verhoor leek ogenschijnlijk inderdaad beëindigd te zijn. Delforge was zichzelf niet meer. Hij staarde we zenloos om zich heen, zijn gezicht was onherkenbaar vertrokken en hij leek geheel afgestompt. Hij beschik te niet meer over zijn wil en bewoog zich als een mario net. We gaan de feiten nog eens na, zei de politieman. U bent dus begonnen met Vindon een flinke klap te geven. Dat wel, maar... Eer de overrompelde politiemannen ook maar iets hadden kunnen doen om het haar te beletten had juf frouw d'Engoult er twee opzij geschoven en het cordon doorbroken. Zij greep Delforge bij de schouders, ram melde hem door elkaar en keek hem recht in de ogen. Geen woord meer zeggen, Pierre, zei ze Niel meer praten eer je een advocaat hebt genomen. Dat is je goed recht. Arresteer die vrouw, riep Duchemin woedend. De zware Largeaud kwam in beweging, log en ver pletterd als een tank. Hij deed één stap. En daarbij bleef het. Handen thuis, zei juffrouw d'Engoult, zonder haar stem zelfs maar te verheffen. Stellen jullie je niet aan. Ik bewaar jullie voor misbruik van macht. Maak je ver gissing niet ernstiger dan nodig is. Zij had zich snel omgedraaid en keek het half dozijn politiemannen recht in de ogen. Deze weifelden. Juf frouw d'Engoult had niet luid gesproken. Haar handen hadden zich nauwelijks bewogen. Maar ze had geen angst. Zij gaf eenvoudig overduidelijk blijk niet te gelo ven dat men haar zou durven aanraken. Zij was zo be heerst, dat al die mannen een ogenblik bleven staan om te overwegen wat zij moesten doen. Het was niet, dat zij over een grote mate van aangeboren overwicht be schikte. Zij bezat meer de gave van mensen die een woe dend blaffende waakhond tegemoet lopen, die zijn bek al open heeft om hen aan te vliegen. Zij strijken het dier over de kop, tonen niets dan welwillendheid en tenslotte wordt hun hand gelikt. Zover waren zij in die kamer evenwel nog niet. Juffrouw, snauwde Duchemin. uw inmenging zal als een bekentenis van medeplichtigheid worden opge vat... Goed meneer, maar dan met een onschuldige. Voor zover mij bekend is dat niet strafbaar. ...een ingreep, die men bij de rechtbank De politie overschrijdt haar bevoegdheden. Meneer de commissaris, u bent te intelligent om zelf in die hele komedie te geloven en ik ben juist niet dom genoeg om u ernstig te nemen. Het recht van de burger.... Duchemin gluurde naar Delforge en stelde met erger nis vast, dat de tussenkomst van Christiane d'Engoult hem zijn kalmte en wilskracht teruggegeven had. Hij werd meer en meer de man die hij onder gewone om standigheden moest zijn. Hij keek juffrouw d'Engoult dringend aan en voor het eerst leek hij aandacht aan zijn omgeving te besteden; de starende blik in een we reld vol angstvisioenen, die alleen voor hem zichtbaar waren, trok geleidelijk weg. Juffrouw d'Engoult, merkte Duchemin op. Alleen door te zwijgen verklaart hij zich schuldig. Geen sprake van. Hij is momenteel niet in staat ver klaringen af te leggen. U verkijkt u op meneer Delforge. Hij voelde dat zij hem de baas was en dat hij de leiding van het verhoor ging verliezen. Geprikkeld zei hij, met een gebaar van zijn duim naar Delforge: Sluit hem op. De duim ging vervolgens naar de deur van de directie kamer en hij voegde er wraakzuchtig aan toe: De rest van het gezelschap wil zich daar wel terug trekken. Christiane d'Engoult en Chantal Rivière lachten tegen Delforge die totaal veranderd leek en het hoofd schudde, alsof hij alle vertrouwen in de afloop had en stellig niet meer in moed en vastberadenheid te kort schoot. Daarna verlieten zij, gevolgd door Charles Lorrain de kamer. Duchemin volgde, nadat hij zijn laatste opdrachten had gegeven. Hoewel hij hen maar een ogenblik alleen gelaten had trof hij hen in een levendig en vermoedelijk hoogst belangwekkend gesprek aan. Zij gingen echter vlug uiteen, alsof zij zich betrapt voelden. Chantal Ri vière ging in een hoek zitten. Zij zag er verdrietig uit, maar beslist niet wanhopig. Lorrain stopte een pijp maar stak deze niet aan. Christiane d'Engoult, die door de ka mer heen en weer liep zonder de geringste sporen van gejaagdheid, meer zoals mensen dat doen, die beter kun nen denken als zij lopen, vroeg aan Duchemin: Bent u werkelijk tevreden meneer de commissaris? U bent op een eerlijk gezegd maar al te bedrieglijke, schijn afgegaan en ik verzeker u dat u een vergissing begaan hebt. Ik heb de indruk dat u dit zelf werkelijk gelooft, zei Duchemin bedaard. Wat heeft deze jongeman ge presteerd om zo'n blind vertrouwen bij u te wekken? Is hij zo iets bijzonders? Hij is niet de eerste de beste, zei zij. Wij ko men er eerlijk voor uit dat wij geheel aan zijn kant staan. Wij zullen hem verdedigen. Persoonlijk wil ik hieraan nog toevoegen, dat ik in het geheel niet an ders tegenover hem zou staan, wanneer hij Vindon wer kelijk had vermoord. Maar u verdenkt hem ten onrechte. En ik kan u als man van het vak wel zeggen, dat ik zelden een verdachte heb meegemaakt die er zo slecht voorstaat. Als u mij ook maar enige inlichting kunt verstrekken die hem zou ontlasten is dit wel het aangewezen ogenblik daartoe. Zij keken zwijgend van de een naar de andere, op een bepaalde manier, die Duchemin nog weken tot in zijn dromen zou achtervolgen. Zij raadpleegden elkaar met ernstige weifelende en ook wantrouwende blikken. Ten slotte keek juffrouw d'Engoult die, daaraan twijfelde hij niet meer, de leiding vast in handen had, hem aan met een haast verontschuldigende blik. Nee, zei ze. Wij wachten liever. Zoals u wilt, juffrouw. Ik verzoek u alle drie Parijs niet te verlaten. Ik zal u ongetwijfeld nog een en an der hebben te vragen. Helaas had de politieagent juist dit pijnlijke moment van een openlijke verklaring van vijandschap uitgeko zen om de kelner van het café binnen te laten met een blad, waarop een fles whiskey en enige glazen. (Wordt vervolgd) Filmavond. Donderdagavond vertoont de filmdienst van de Christelijke Bedrijfs- bond voor de Metaalnijverheid en Elek trotechnische Industrie in het Gerefor meerd Jeugdhuis in Santpoort een film over het leven van de componist Ludwig von Beethoven. De heer A. J. Molendijk, bondsbestuurder in Haarlem, zal een toe spraak houden over doel en streven van de christelijke vakbeweging. Vreemde bezoeker. Toen een 53- jarige bewaker gisteravond zijn ronde deed door het Haagse gemeentemuseum zag hij achter een pilaar in een van de zij zalen een man staan. De man zei, dat hij was ingesloten en graag naar buiten wil de. De bewaker liep met hem naar de uitgang. In de hal gaf de onbekende de bewaker plotseling een harde klap op het hoofd en vluchtte het museum uit. Uit het museum wordt niets vermist. Waarschuwing. De Haagse politie waarschuwt tegen een man, die in ver scheidene plaatsen van ons land mensen heeft opgelicht. De man, die uit Indonesië afkomstig is, bezoekt vooral mensen, die daar in Japanse kampen hebben gezeten. Hij vertelt hun dat hij sigaretten kan krij gen zonder invoerrechten te betalen en dat zulke sloffen 7,50 per stuk kosten. Voor uitbetaling is daarbij noodzakelijk. Wan neer de man geld ontvangen heeft ver dwijnt hij en laat niets meer van zich horen. Burgemeester. De burgemeester van Terneuzen, mr. P. H. W. F. Tellegen, zal wegens het dan bereikt hebben van de pensioengerechtigde leeftijd, per 1 april 1960 de ambtelijke dienst, verlaten. Mr. Tellegen is sinds 1 juli 1936 burgemeester van Terneuzen. Nieuwe school te klein. Aan de Pol derweg te Amsterdam-Oost is vandaag 'n nieuwe openbare nijverheidsschool voor meisjes in gebruik genomen. Het gebouw dat 1.635.000,heeft gekost en plaats biedt aan 450 leerlingen is nu reeds te klein! Niet minder dan 260 leerlingen zul len in het oude schoolgebouw in de Lepel straat moeten blijven. Na een tournee van tweeënhalve maand door het verre oosten, Australië en Nieuw- Guinea is Max Tailleur op Schiphol terug gekeerd, waar hij met gloednieuwe mop pen over recente ontwikkelingen bij de te levisie, bewees zich op de hoogte te heb ben gehouden van het vaderlandse nieuws. De Amsterdamse moppentapper heeft op deze tournee eenenveertig voorstellingen in negen landen gegeven en daartoe een enveertigduizend mijl gevlogen. In totaal heeft hij op deze reis 144 uur (precies zes dagen) in de lucht doorgebracht. Stadsschouwburg: Donderdag 20 uur: „Les frères Jacques". Concertgebouw: Vandaag 20 uur: Con cert door de Marinierskapel. Donderdag 12.40 tot 13.20 uur: Pauzeconcert door Piet Kee; 20 uur: Concert door het Haarlems Christelijk Mannenkoor. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „Geen cent voor de belasting", alle leeftijden. Donder dag 19 en 21.15 uur: „De dijk is dicht", 14 jaar. Iedere ochtend 9.30, 10.30 en 11.30 uur: Bezoek van Prinses Beatrix aan de Verenigde Staten. Frans Halstheater: Vandaag en donder dag 14 en 20 uur: „Zolang er mensen zijn". 14 jaar. Lido Theater: Vandaag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hoe vertel ik het mijn dochter?", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag 20 uur: „Laat ste paradijs", alle leeftijden. Donderdag 14 en 20 uur: „Zwijgend heldendom", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag en donder dag 20.15 uur: „Mon Oncle", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag en don derdag 14, 16.15. 19 en 21.15 uur: „The horse's mouth", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Semiramis, courti sane van Babyion", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag en donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „The captains table". 18 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „Nathalie", 14 jaar. Donderdag 20 uur: „Als de dauw hangt, komt er regen", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 november dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur? Expositie tekeningen en etsen van Frans Verpoorten. Museum Het Huis Van Looy (Kamper laan): Tot 12 oktober op werkdagen van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur, zondags 14 tot 17: Expositie van werken van Erika Visser. DTVERSEN Leger des Heils (Schagchelstraat 26): Vandaag 20 uur: Film Maarten Luther. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 2 oktober).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 11