LOUIS VAN GASTEREN NEEMT VANDAAG AFSCHEID VAN ZIJN ONAFSCHEIDELIJKE TONEEL In New York staat een glazen huis SCHAMYL, legendarische roverhoofdman en profeet Wekelijks toegevoegd,pan alle edities vtiir Haarlems Dagblad/Oprechte Haarlemse/ie Courant en IJmu'uler Courant "b i.,*s r Y> - - v' - ,<i - >-. r i|il ItwiÈ /A- wW&k wMW$* *t o» - V V - - ZO LANG KEN IK LOUIS van Gasteren dat ik mij enige moeite moet doen, wil ik mij herinneren, hóé ik hem leerde kennen. Dat was in 1922; een Amsterdamse uitgever had mij belast met de redactie van één extra-nummer harer editie „Bladen van de Stads schouwburg", dat gewijd zou zijn aan Edmond Rostand, en ik moest daartoe in overleg treden met de vaste redacteur, Louis van Gasteren. Ik trof hem in de Stadsschouwburg aan, bij een repetitie. Hij stapte van het toneel en we maakten kennis, in de zaal. Hij was toen een vurige jongeman en het eerste wat mij van hem opviel was de gitzwartheid van haar en ogen. Later vernam ik dat hij in die jaren met glorie de bijnaam droeg van „Kooltje Vuur": zijn wezen was één steenkoolachtige gloed. Na ons overleg deden wij de zaken verder schriftelijk af; ik zag Van Gasteren enkel als acteur. In de tweede wereldoorlog brachten de omstandigheden ons weer bij elkaar: te zijnen huize gaf ik menige clan destiene voordracht ten beste over Frans toneel, waar hij een bewonderende specialist in bleek te zijn. Hier leefde een gezin vol artistiek vuur: zijn echtgenote, Elisabeth Menagé Chala, was een be kende zangeres die onder Willem Mengelberg was opgetreden; hun zoon speelt nog steeds een rol in de inheemse filmproduktie en zijn dochter, José- phine, is een onvolprezen toneelspeelster, zowel in Shakespeare als in society-stukken of onbenullige blijspelletjes: deze alzijdigheid tekent altijd een kunstenaar. De befaamde Louis van Gasteren-lach, een recente opname van de acteur. Gasteren een jaar te Berlijn waar hij als Van Gasteren in „Home sweet home". Werk van Heyboer bekroond De Nederlandse schilder Anton Heyboer en de NedexTandse schilder-dichter Luce- bert zijn door een intex-nationale jury, be staande uit elf personen, gekozen tot de prijswinnaars van de Parijse Biënnale van beeldende kunst. Hun prijzen, beschikbaar gesteld door de „Union Méditerranée pour l'art moderne" bestaan uit reis- beui-zen voor drie maanden naar Cap d'Ail (Zuidkust van Fx-ankrijk). Anton Heyboer heeft in 1959 voor het eerst in Galex'ie Espace in Haarlem ge- exposeerd. Over deze tentoonstelling schreef onze recensent van beeldende kunsten Bob Buys ondermeer: „Heyboer's werk behoort tot die toch eigenlijk zeld zame uitingen, waarmee de grafiek en het geldt ook bij de schilderkunst be wijst ook eigen, niet in woorden te vatten theorieën en wetten te hebben, theorieën en wetten die dan vooral gelden voor de persoonlijkheid die ze vond en ontwik kelde". Op 17 oktober wordt in Galerie Espace een expositie geopend, waar zowel werk van Heyboer als van Lucebert geëxposeerd zal worden. DE OORLOG DEED ons clandestiene bezigheden delen en er ging wel geen dag voorbij of hij was bij mij of ik bij hem, ook om de zeer sober geworden maaltij den wat gezelligheid bij te zetten. Ik her inner me, in 1942, op het eenvoudige feest maal, gegeven ter gelegenheid zijner zil veren bruiloft, het volgende gedicht ten beste te hebben gegeven: Elise en Lou van Gasteren, Gij zilveren bruilofspaar, 'k En ken als vorm geen gepasteren Dan n' ballade, voor hem en voor haar. Gij huldigt wat schoon is en waar. Valt 't lot U soms ook zwaar Gij laat U toch nimmer verbasteren: Uw geest blijft kloekmoedig en klaar. Elise en Lou van Gasteren! Elise en Lou van Gasteren, Gij huldigt wat schoon is en waar. Onze vriendschap wordt steeds een vastere Voor Liesbeth en Lou van Gasteren: Hoe 't anders ook mogelijk waar'? Gij lacht om 's werelds misbaar, Om dollars, florijnen, piasteren: Die ge afwijst met edel gebaar. Recht door zee: Ge'n luistert niet naar Het mopperen der criticasteren: Laat mensjes maar grijnzen en lasteren! Elise en Lou van Gasteren, Gij huldigt wat schoor, is en waar. Laat rustig een geestlijk barbaar Zelfzuchtig zijn tuintje omrasteren Naar de wet der bekrompen kadasteren, Tn ïi trilt de menselijke snaar! Uw leve' op wat recht is cn klaar Steunt als op granieten pilasteren, En evenzo steunt ge op elkaar, In dit zilveren huwelijksjaar. Dat 't lot U node' en desasteren Op al Uw wegen bespaar'! Dit is dab mijn wens voor het paar Elise en Lou van Gasteren! EEN ANDERE anekdote uit de gruwe lijke bezettingstijd valt me in. Van Gas- teren ging, als ieder valide huisvadei', op de fiets in 't donker van de nacht, eten ha len. Eens reed hij huiswaarts op een vol- DE GLAZEN WOL KENKRABBER" die in New York gebouwd wordt luidt een nieuw tijdperk van de toepassing van glas in de bouwnijverheid in. In tegenstelling tot de door gaans uit staal en beton op getrokken hoge bouwwer ken, wordt dit achtentwin tig verdiepingen hoge ge bouw, zoals de naam aan duidt, van glas gebouwd. Dit materiaal wordt ook in afwisselende kleuren en vormen bij de stoffe ring en versiering van het interieur gebruikt. De bui tenmuren van het bijna 110 meter hoge gebouw zijn be kleed met 18.200 vierkante meter groengetint, warmte- absorberend glas, gevat in aluminium omlijsting. Het glasgebruik is zeer ver doorgevoerd in de ont vangkamer van de op drachtgever van het bouw werk, Corning Glass Works, waar bijna alles van glas is. Ofschoon het glas ivel het meest gebruikte bouwmate riaal is, is er zorg voor ge dragen dat het goed harmo nieert met de andere ma terialen, hout, metaal en textiel. decoratieve, dunne laag plastic. OP GROTE SCHAAL is glas gebruikt voor de isola tie van wanden, pijpen, lei dingkanalen en het dak in gesmolten, flexibele of hardboard-vorm. Deur knoppen en handgrepen zijn eveneens van glas. De verplaatsbare afscheidin gen tussen kantoorruimten zijn van doorzichtig-, melk en matglas. Aan de buiten muren wisselen de door zichtige en niet-doorzichti ge vlakken elkaar om de twee meter van de eerste tot de hoogste verdieping af. OP DE BEGANE GROND is een winkel gevestigd, waar het met de hand ver vaardigde Steub en-kristal wordt verkocht. Donkere wanden en gedempt licht scheppen hier een rustige s.feer, maar de kristallen voorwerpen worden in ver lichte kasten en etalages hel verlicht; de wanden zijn van mahonie en brons. In een rotonde staat een ge heel van kristal vervaar digde fontein van ruim 2 meter middellijn opgesteld. In de expositieruimte voor fiber glas ziet men meer dan vijfduizend ontwerpen en weefsels van dit bijzon dere. materiaal. Evenals el ders in het gebouw ziet men beneden lichtende panelen, Crystopal 71". De vijfzij- dige prisma's in deze pane len geven een prachtige spreiding van het licht. DE RUIME VESTIBULE heeft een plafond van zwart glas, waarin openin gen zijn uitgespaard voor de verlichting; de vloer is van witte terrazzo, de wan den van marmer. In een van de wanden is een ab stracte versiering in grote, geometrische patronen aan gebracht. In plaats van de gebruikelijke jalouzieën zijn fiberglasgordijnen aan gebracht, die het. mogelijk maken naar buiten te kij ken en toch de zonne warmte xoeren: ze houden het schelle licht tegen. De plafonds van de kantoor ruimten zijn voorzien van geluiddempende tegels van fiberglas, bedekt met een gepakte fiets en viel, op een IJ-pont, in de nachtelijke kou, in de handen van een controleerheer: landwacht of ander dief achtig slag veri-ader. Hij vroeg de zwer ver wie hij was: Louis van Gasteren, zei Louis van Gasteren. Als dat waar is, kunt u uit 't hoofd het verhaal van de Bode opzeggen. Zeg op, asjeblieft. En Van Gasteren zei zijn rol uit de Gijsbrecht op, de ander, luistei-de geboeid en besloot: Ja, dat kan inderdaad alleen Van Gasteren. Gaat u maar dooi", en liet hem eerlijk zijn buit. Maar ook in zijn arbeidsveld de schouwburg volgden wij getrouw Van Gasterens prestaties. Als speler en als re gisseur verrukte hij steeds het publiek Zijn zwarte leeuwendos waar nauwelijks de witte tand des tijds aan knaagde, de strijdbare sigaret los in de hand, stond hij zijn rol, jong en sterk, en zijn exotische blikken onderstreepten het vuur van zijn niet geëvenaarde sonore basstem. ALS SCHOOLJONGEN reeds had hij de hartstocht van de dramatische kunst: toen regisseerde hij een troep kameraadjes voor wie hij zo ambitieus is de jeugd niet minder dan een drama in vijf bedrij ven van Vondel had gekozen; Later, afge keurd wegens daltonisme voor de oplei ding tot marine-officier, volgde hij, na zijn eindexamen, tegelijkertijd de lessen aan Toneelschool aan de Marnixstraat en de praktijk op de planken van de Stads schouwburg. Daar zag hij van heel dicht bij de grote acteur-s spelen: zijn leermees ters. Zo kwam hij er toe, >n 1905 hij was op 14 november 1887 te Rotterdam gebo- x-en de rol te vervullen van een Cadet de Gascogne in Rostands Cyrano de Berge rac. Ja, 't was een zwijgende rol, maar eer. zinnebeeldige In die jaren bestond er niets „Franser" dan een Gasconjer van Rostand en reeds voelde Van Gasteren zich hevig aangetrokken tot de Fi'anse cultuur. Kwam dat doox-dat hij als klein kind, aan de stevige vuist van zijn vader, die voer, op de Mai-seille's Canebière had gewan deld? Of een verre erfelijkheid? Hoe het zij, Frankrijk had weldra geen geheimen meer voor de jonge man. En hij blonk uit in het Franse repertoix-e van die dagen; moge ik de meest bekende noemen. Hij trad op in Adrienne Lecouvreur, Le Demi- Monde, Madame Sans-Gêne, Le Paon, Marguerite Gautier (La Dame aux Camé- lias), La Femme Nue, Pailleron's Monde oü l'on s'ennuie, L'Amour Veille, Champig- nol, La Robe Rouge (het tendentiestuk van Eugène Brieux) Une femme passa, Un Mariage sous Louis XV, Papa, Courteli- ne's satires Un Cliënt sérieux en Le Com- missairé est bon Enfant, Het Cafétje van Tristan Bernard, De Nachtwaker van Gui- try, maar ook in het klassieke genre: Bri- tannicus en Phcdre van Racine (in dit laat ste treurspel was hij een onvergetelijke Theseus); Molière's De Misanthroop (Phi- linte) Beaumax-chais' blijspel Le Mariage de Figaro (rol van Bazile) en andere. Van de Vlaming Emile Verhaeren speelde hij Het Klooster en in later jaren onder meer Molière's Vrouwenleerschool en Geleerde Dames, een Arlésienne naar Daudet, een Madame Bovary, naar Flaubert voor het toneel bewerkt door Gaston Baty en waar in Annie van Ees de hoofdrol vertolkte: Boule-de-Suif naar Maupassant en het suc cesstuk Auprès de ma blonde. In tweeën vijftig seizoenen had hij 398 rollen ge speeld. Daar waren ook vertolkingen bij van Shakespeare's Hamlet, Macbeth, Ju lius Caesar, en Sophocles' Antigone. Eens nam ik een jonge Fransman mee naar de schouwburg: hij kende zowat geen woord Hollands. Maar hij kon zeer goed de rol be grijpen die Louis van Gasteren vervulde in het Engelse blijspel Je kunt 't toch niet meenemen, zó sprekend was zijn mimiek. In 1948 werd hij benoemd tot Officier d'A- cadémie; in 1958 tot. Ridder in de orde van Oranje-Nassau. Kort geleden kx-eeg hij opdracht, in het Lycée Marceau te Chartres de Nederlandse afdeling van een toneeltentoonstelling te organiseren. IN DECEMBER 1958 en januari 1959 vertelde hij drie maal uit zijn kinder- en jongelingsjaren voor de microfoon van de AVRO (ziekenuurtje). Wij vernamen toen dat Van Gasteren al jong op het toneel stond naast beroemdheden als mevrouw Th. Mann-Bouwmeester (Doortje Fren- kel, zei men toen), de oude heer Tourni- aire, A. G Kreeft, Emma Morel en Rika Hopper (samen oogstten deze dames groot succes in Ba-taille de Dames! Uit die verre dagen vertelt Van Gastei-en, hoe Albert van Dalsum, die zeer jong de Gijs brecht moest spelen, zich tevergeefs wend de tot de grote Louis Bouwmeester (die de rol van de Bode vervulde) om raad, en zich maar moest tevreden stellen met de ze woorden: „Rustig beginnen, jongen, er komt nog zo veel!" Want officiële regie aanwijzingen bestonden toen niet en ook Van Gasteren moest zijn smaak en gezond verstand, als de anderen, tot richtsnoer nemen De functie van de regisseur be perkte zich tot het aangeven, of de acteur van links of van rechts moest opkomen, links of eerste plan, door de dubbele ach tergrond-deuren of door een enkele, op het tweede plan. In 1904 begon Verkade op het Leidseplein, en onze jonge Louis als een inlandse bediende in „Gedeballot- teerd" van J. B. Schuil In 1908 (na het eindexamen Toneelschool) viel de jeugdige acteur voor de zieke Kreeft in (Liefde Waakt, ook een Frans stuk), en hij speelde de hoofdrol naast de verrukkelijke Greta Lobo-Braakensiek, die zo jammerlijk met haar echtgenoot bij een spoorwegongeluk zou omkomen IN DE LOOP VAN zijn carrière speel de Lou... zesendertig (verschillend gere gisseerde) Gijsbrechts! In 1911 vergezel de hij Vei'kade en de helaas zo jong ge storven Enny Vrede (De Haghespelers door Indië, met society-stukken en met Oscar Wilds en Bernard Shaw. Tien maan den duurde zijn zeer succesvolle tournee. Hij gaf toen ook Ibsens Hedda Gabler, Elckerlyc en L anceloet van Denemar ken Dirk Verbeek was toen redacteur aan de Javabode: hij „mocht" meespelen als Laërtes (Hamlet). Na Indië verbleef Van volontair onder Max Reinhardt mocht op treden. Daarna nam Hei-man Heyermans hem in zijn gezelschap op. Ik herinner mij zeer goed zijn Pastoor Nansen in „Aller zielen", de milde priester, tegenspeler van de keiharde dogmaticus Bronk, wiens ge loofsstrijd zulk een indruk op mij maakte dat ik in één seizoen het tendentieuze stuk zes maal ging zien! De mobilisatie van 1914 bracht Van Gas teren in het vx-olijke Brabant en daar or ganiseerde hij geestverkwikkende toneel voorstellingen, met onder anderen de schitterende tx-agédienne Else Mauhs La ter kwam hij op zijn geliefd „Plein" terug en wel onder Willem Royaards. Dat was de glorietijd van Van Gasteren, met So phocles, Shakespeare, Biichnex-s Danton en in het lichter genre: De Vijf Frank- forters of De Violiers (W. Schürmann). Van 1924 tot 1933 weer vex-bonden in Den Haag, speelde hij Bx-utus (Julius Caesar) en Paulus onder de Joden, na de Tweede Wereldoorlog met zulk een succes weer ten tonele gebracht. MAAR WAARTOE heeft het nut, een ca talogus aan te leggen van al zijn rollen? Laat ons besluiten met deze, zijn eigen woorden: „Spelen zelf houdt voor de ech- ,te acteur de grpqtste .voldoening in. Daar om is toneelspeler zijn geen ambacht maar een roeping, die de volledige inzet en de ganse overgave eist van de persoon". M. J. Premsela IN HET MIDDEN van de vorige eeuw werd de belangstelling voor de strijd die de Russen voerden tegen de Kaukasische bergvolken onder de ro mantische aanvoerder Schamyl steeds groter. De Russen zorgden er voor dat er geen goed woord over de islamitische bewoners der Kaukasus werd gezegd en hun aanvoerder Schamyl werd ver geleken met de meest brutale schurk die ooit was opgetreden. Reeds een halve eeuw duurde de strijd van de Russische legers tegen de Kaukasische ruiters, een strijd- clie Rusland honderd duizenden mensen kostte. In de ogen van West-Europa was Schamyl een even grote bruut en rover als hij voor de Russen was en hier en daar op het platteland, werd een brutale knecht oj een ondeugende jongen uitgescholden voor: „wat een Schamyl". Dit woord is later verward met het Hebreeuwse „schlemiel', hetgeen: arme stakker, ongeluksvogel" betekent en zo kwam en komt het misschien nog voor, vooral in het noorden en oosten des lands, dat, wanneer iemand uitgescholden wordt voor „schlemiel" men geen „arme stak ker" bedoelt, maar „brutale vlegel', waaraan tenslotte de dappere Kauka sische aanvoerder nog debet is. NA DE ZEGEVIERENDE oorlogen van Czaar Peter de Grote tegen de Per zen en Turken probeerden de Russen de Kaukasus in bezit te krijgen. In 1774 had den zij in Noord-Kaukasië de Koeban- Terek-lijn bex-eikt en in 1797 drongen zij door tot Bakoe aan de Kaspische zee. In middels voltx-ok zich in de Kaukasus een ongewenste vex-andering voor de Russen. De islam kreeg er meer en meer invloed op de bevolking, waardoor het verzet te gen de Russen groter werd. In het begin van de negentiende eeuw begon de ver overing van Georgië, het geboorteland van dictator Stalin, en de rest van Kauka- sië, namelijk het gebied van het hoogge bergte, waar mohammedaanse bergvolke ren woonden, die, dank zij het strategische voordeel dal zij hadden, een jarenlange strijd tegen de Russen konden volhouden. In 1839, 1842 en 1845 deden de Russen grootscheepse aanvallen met legers van tienduizenden soldaten, doch vergeefs. De Kaukasische aanvoerder en volksleider Schamyl sloeg met enige duizenden rui ters de Russen onder grote verliezen terug. IN DE KRIM-OORLOG van 1853 tot 1856 zag Schamyl zelfs kans heel Kaukasië, of wel het zogenaamde Dagehstan, weer onder zijn heerschappij te brengen. Na afloop van de Krim-oorlog zette Rusland met meer dan 150.000 man een groot scheepse aanval in op het Daghestan van Schamyl. Afschuwelijk waren de wreed- heden waarmee aan beide zijden werd gestreden. Een dorp werd slechts ver overd wanneer de hele bevolking tot de laatste man en vrouw tegenstand had ge boden, zodat in de meeste gevallen slechts doden en gewonden in Russische handen vielen. Het was deze medogenloze strijd die in West-Europa bekend werd en door de Russische propaganda allerwege de sympathie voor de Russen opwekte in de strijd tegen de „bloedhonden" van Scha myl, zoals de Nederlandse pers in die dagen schreef. IN HET BEGIN van september 1859 kwamen de eerste berichten binnen over de gevangenneming van Schamyl op 26 augustus en daarmee ook het einde van de Kaukasische oorlogen. Maar bij deze berichten viel direct al de veranderde hou ding van de Russen op. Men had Schamyl niet gex-adbraakt of onthoofd doch voer de hem als gevangene mee naar Moskou. Op 27 september 1859 arriveerde Schamyl in de Russische hoofdstad, waar hij voor gesteld werd aan keizer Alexander. In te genstelling met alle verwachtingen werd de Kaukasische aanvoerder met de mees te onderscheiding behandeld. Hij kreeg Kaluga ten zuidoosten van Moskou als ver blijfplaats aangewezen, waar hij mocht wonen in het paleis waarin keizering Eli sabeth, de weduwe van Alexander I had vertoefd. Bovendien werd het Schamyl toe gestaan zijn familie, voorzover nog in le ven, uit de Kaukasus te laten ovei'komen, alsmede drie haremvrouwen. Een pen sioen van 10.000 roebels per jaar zou hij gedurende zijn hele verdere leven mogen genieten. Dat was een groot verschil met de gevangenneming zelf. Schamyl had na melijk het dorp Ghunib, het laatste plek je grond dat hij kon verdedigen, tot een ontoegankelijke bergvesting gemaakt. Zijn aanhangers streden als leeuwen tegen de overmachtige legers van generaal Bariatinski en generaal Kessler. De laat ste honderd man verdedigden hun leider tot allen door de bajonetten waren ge vallen. De lijfwacht van Schamyl nam toen de taak over. Pas nadat de laatste man van de lijfwacht was uitgeschakeld gaf Schamyl zich over. Aan de voeten van Ghunib lagen de lijken van honderden Kaukasiërs en duizenden Russen IN MOSKOU was men hoogst verbaasd over de houding van de Czaar, maar eveneens verbaasde het een ieder die Scha myl zag, dat dit nu de wrede „rover hoofdman" was die de Russen zoveel bloed had gekost. Schamyl was namelijk een rustige figuur van tweeënzestig jaren met een lange grijze baai-d, een blank gezicht en mooie grijze ogen. Hij leek meer op een profeet dan op een soldaat. In werkelijkheid was hij dit ook geweest. Schamyl had goed onderwijs genoten van de Arabier Mollah Djegal Eddin. Schamyl zijn fierheid van geest, zijn ingetogenheid betreffende het gebruik van voedsel en drank, zijn overwicht op andere mensen, zijn wonderlijke lenigheid door lichame lijke oefeningen en zijn uithoudingsver mogen hadden hem gemaakt tot de af god van de Kaukasiërs. Daarbij liet Scha myl uitkomen dat hij een werktuig van Allah was. Mohammed was de eerste en hij de tweede profeet. Jaarlijks zou hij ontmoetingen gehad hebben met Allah en Mohammed, die hem raad verschaften.. Alles bij elkaar was zijn invloed zo groot dat de bergbewoners uit de Kaukasus voor hem wilden sterven. Heel Daghestan was aan hem gebonden. Zijn leer was die van het zogenaamde Muridismus. ZIJN LAND had hij verdeeld in provin ciën. Iedere provincie moest driehonderd ruiters leveren, hetgeen betekende één op tien gezinnen. Het gezin van de ruiter werd voor het leven vrijgesteld van be lastingen en moest onderhouden worden door de andere gezinnen. Een soldaat mocht nimmer zijn wapens afleggen, zelfs niet in de slaap. De ruiterbenden varieer den van 4000 tot 8000 man. De Russen brachten hier geregeld 80.000 tot 100.000 man tegen in de weer. SCHAMYL, die in 1797 in de Kaukasus was geboren, kreeg in 1869 verlof van de Csaar om naar Mekka te gaan. Twee jaar later stierf hij in Medina. Zonder twijfel was hij honderd jaar geleden de meest besproken figuur in Europa.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 13