Schilderijen en aquarellen van Johan Buning Puzzel nummer acht F1I.ATFI.1F. Prins vloog Bernhard klom en over Andes-toppen WITTE KRUIS 11 Post op tweede kerstdag Bestellers krijgen dubbel loon „Vluchtelingenkampen vormen een Europees schandaal" Dubbele diamanten bruiloft Vrouw steekt haar man dood tijdens twist Kerkelijk Nieuws Hij is onvermoeibaarverzucht zijn gevolg Vijf vliegtuigen maakten „voorzorgslanding" Proefproces om een „bromauto" Niets tegen esperanto, maar Russisch boven alles ZATERDAG 31 OKTOBER 1959 TOT 29 NOVEMBER is in het Arnhems Gemeentemuseum 'n tentoonstelling te zien van schilderijen en aquarellen van Johan Buning. Behalve dooi de Hollandse Aqua- rellistenkring wordt Bunings werk be trekkelijk weinig bui ten Amsterdam ver toond. Eén keer werd zijn werk ge- exposeerd in 't Huis Van I.ooy. Ik vind dat het in ons land groter bekendheid verdient, een bekend heid die ook het werk van Kees Ver- wey verkreeg door onder andere diens veelvuldiger optreden buiten onze naaste omgeving. Er kunnen nauwelijks meer dan juist deze twee schil ders in ons land ge vonden worden, die zozeer hun bronnen van inspiratie heb ben binnen onze grenzen en eigenlijk zo weinig de behoef te kennen het be reikte te toetsen aan het belangrijke dat in het buitenland werd opgebracht. Want al kon Verwey wel eens knipogen naar anderen, wezenlijk beïnvloed werd hij nooit. Toen ik Buning eens zei dat som mige schilderijen van hem mij deden den ken aan die van de grote Franse schilder Dunoyer de Ségonzac, begreep hij dat ik hem wilde complimenteren maar bleek hij het in Nederland al te luttel geëxposeerde werk van genoemde figuur maar weinig te kennen. Verwey en Buning zijn overi gens wel in het buitenland geweest, maar voor Buning betekende dat echter de grotere zekerheid betreffende een voor het buiten werken gunstiger klimaat dan het onze. Zijn landschap was toch vooral het Nederlandse. VAN BUNINGS ontwikkeling hij is autodidact is niet veel te vertellen. Hij zelf stelt zijn toehoorder dan tevreden met anecdotes uit zijn bohème-tijd, toen hij onder meer het erelidmaatschap van de Amsterdamse kunstenaarssociëteit „De Kring" verkreeg om zijn decoraties bij feesten aldaar. Men ziet hem daar bijna niet meer. Bunings grootste geluk werd immers het werken en dat geluk heeft hij met moeite verworven. Van den beginne af aan was hij uit op herkenning van zich zelf, nauwelijks of niet te beïnvloeden, verre vajji handig, eigenlijk altijd op zoek naar een verloren paradijs, zoals een col lega van mij dat eens zei. En omdat dit verloren oaradijs voor hem geen droom kon zijn werd het schilderend waar maken daarvan veelal zijn opgave. Toen Buning bëgon te schilderen had de Bergense school nog zijn betekenis en deze heeft hem even aangeraakt. Vriendschap met Jan Sluijters deed hem samen met deze wel eens eenzelfde stilleven schil deren. En dat is dan misschien de enige scholing die de schilder Buning gehad heeft. Men kan niet eens zeggen dat hij deze genoten heeft. Hij was al te zeer zich zelf om mee te gaan in uitdrukkings wijzen, die tot' een andere natuur behoor den dan de zijne. Veel van Bunings werk in het begin kon somber genoemd worden. Dit was meer het gevolg van een lang ploeteren in de verf waardoor de kleu ren naar het grijs negen dan van een stemming. Bij het vorderen klaarde alles op tot een lichte melancholie, die ken merkend bleef voor Buning met zijn ver langens. Een projectie van zijn gevoelens heeft hij gevonden in stille tuinen en par ken, vaak op buitenplaatsen, waarvan de hekken wel open konden staan, maar aan welker buitenkant hij meestal bleef. Hij kon voor .beschermende muren rond een erf voelen mits hij er binnen was. Als hij daarbuiten stond dan opende hij die muren om ons het gezicht te bieden op het rus tige goede leven daar achter. Een leven, dat hij man toch van deze tijd met een lichte humor kon bekijken. De realist in hem doet hèm bij zijn verdere ontwik keling meer vrede met dit bestaan hebben. HIJ HOUDT te veel van de mensen om de verlaten tuinmeubels in de achtertuinen leeg te laten. Zijn stillevens groeiden tot interieurs. Ook hierin verscheen de mens en tenslotte werden die interieurs tot achtergrond van de mens bij enkele por tretten. Misschien is het tekenend voor hem dat een zijner beste portretten lange tijd dat van Wim Sonneveld was: een Sonneveld als Pierrot! Later is hij realis- Advertentie De bestellers van de P.T.T., die op twee de Kerstdag de post moeten bestellen, krijgen hiervoor een dubbel uurloon voor elk uur, dat zij in dienst zijn. De hoofddirectie der Posterijen heeft gemeend het besluit om op tweede Kerst dag post te doen bestellen te moeten hand haven omdat zij dit rekent tot de maat schappelijke taak die de P.T.T. heeft te vervullen en om de practische reden, dat er met het oog op de feestdagen in de laatste week van december en in de eer ste week van januari anders achterstan den zouden ontstaan in de postbestellin gen. De personeelsbonden hadden ver zocht om intrekking van het besluit. „Interieur gezien in spiegel" van Johan Buning. tischer portretten gaan schilderen. Ten dele heeft dat ook te maken met Bunings technische vorderingen, die langzaam gingen omdat hij zich door de moeilijk heden van de techniek toch niet wilde laten afhouden van het uitdrukking geven aan zijn voelen, dat bij hem altijd voorop stond in heel zijn ontwikkeling. Middel werd hem nooit doel. Dit maakt dat zijn aquarellen, directer van doen, door som migen meer gewaardeerd werden dan zijn vaak stroevere schilderijen in olieverf, waarachter men dan blijkbaar zijn waar heden niet 7.o direct zag staan, waarheden die het absolute verkregen dat men ook kan zien in het werk van de in het begin van dit schrijven genoemde Dunoyer de Ségonzac. En gelijk de waarheid kunnen sommige schilderijen van Buning soms nuchter zijn, Hollands nuchter en daarmee zo vertrouwd dat men er aan voorbij ging. Dat geldt dan vooral enkele stillevens, waarin iedere beschouwer nu zijn eigen gevoelens geprojecteerd kan zien. Buning heeft hierbij getracht al te individuele ge voelens in zijn werk af te remmen. Be wust zocht hij een zekere blijheid te stellen tegenover de melancholie en uit het resul taat zou men kunnen lezen dat hij meer vrede vond in zijn bestaan in een tijd van overgang. Opheldering van kleur ging bij hem samen met een klaarder zien van zijn positie in de ontwikkeling van de kunst van vandaag. Toont ook Verwey soms niet daar naar te zoeken? Hun omgang met elkaar steunt vermoedelijk wel op dit punt van overeenkomst. BUNINGS TENTOONSTELLING omvat bijna alleen werken, die na 1957 ont stonden. Zijn produktie blijkt een grote. Maar hij is verre van een serieschilder. Ieder werk betekent weer een schilder kunstig probleem. Zijn stilleven voor werpen komt men bij herhaling tegen, maar van een schilderkunstig herhalen is geen sprake. Zijn Aspidistra werd bijna zijn naamkaartje, maar hoe boeiend is deze plant steeds weer gebruikt. Zij was aanleiding tot een zijner beste en meest stellig geschilderde aquarellen hier. Ik weet toevallig dat de plant bij het schil- In een radiorede heeft minister-presi dent prof. dr. J. E. de Quay erop gewezen, dat het wereldvluchtelingenjaar 1959/1960 „een zeer uitzonderlijk en zeer bijzonder beroep op ons gehele volk" doet, nu de UNO besloten heeft tot een wereldom spannende actie van een vol jaar, tot op lossing van het slepende vluchtelingen probleem. Om deze actie te doen slagen, moeten wij, aldus de minister-president, een extra krachtsinspanning opbrengen. Totnogtoe zijn wij daarin tekort gescho ten. De vele kampen met vluchtelingen in het vrije Europa vormen eigenlijk een publiek schandaal, zei prof. De Quay. Dit schandaal moet zo spoedig mogelijk ver dwijnen. Laat ons geven aldus eindig de de minister-president om hen, die tot ons kwamen om even vrij te mogen zijn als wij, te helpen in onze vrijhéid een nieuw leven te beginnen. „Wanneer u in de komende dagen door straatcollecten, huis-aan-huis-inzamelin- gen of op welke wijze dan ook zul worden aangesproken, laat dan uw hart spreken en bedenk dan: Uw daad is h u n toe komst", aldus prof. De Quay. Een uniek bruiloftsfeest wordt op 16 no vember in Heerlen gevierd, zó uniek, dat de televisie er een uitzending aan wijden zal. Dan zullen namelijk twee echtparen tegelijk hun diamanten huwelijksfeest vieren. Op 16 november 1899 trouwden in Arn hem Aart Bronkhorst en Johanna Janssen. Tegelijkertijd trouwden Gerrit Schut en Mina Bronkhorst. Aart en Mina waren broer en zuster. Aart was toen 23 en Mina 21. Nadat zij enkele jaren in Arnhem wa ren blijven wonen, oordeelden de man nen, dat er in Duitsland een betere boter ham voor hen was weggelegd en beide echtparen trokken over de grens. Toen de Limburgse mijnindustrie in opkomst was, besloten zij daar hun kans te wagen. In 1916 keerden zij op vaderlandse bodem te rug, waar zij zich in de Heerlense woon wijk Nieuw-Einde vestigden. Zij wonen daar nog altijd. De mannen werkten in het bovengrondse mijnbedrijf en bleven dit trouw tot hun pensionering. Inmiddels was het gezin Bronkhorst met zes kinde ren en het gezin Schut met 9 kinderen uit gebreid. die nu allen getrouwd zijn. Geheel Nieuw-Einde treft thans voorbe reidingen voor een grootse feestviering ter ere van de beide diamanten bruidsparen. Gezamenlijk zullen zij, als 60 jaar geleden, weer een kerkgang maken, ditmaal naar het protestantse Zionskerkje, waarna zij door de buurt zullen worden gehuldigd. deren niet ver van een affiche van Matisse stond op zijn atelier. Op zijn wijze be reikte Buning een essentie van een kracht als Matisse opbracht. En bij dat atelier- bezoek besefte ik dat wij toch al lang de sensatie gemist hebben, die exposities van gezond werk uit de Parijse School ons meegaven: Een gevoel van zekerheid om dat we tegenover opgeloste problemen staan en ons bevrijd voelen. ONDER DE AQUARELLEN treft men nu nogal veel aan dat in Zwitserland en Luxemburg gemaakt werd. Maar zij zijn een vervolg op Bunings Limburgse werk en van een atmosfeer, waarmee de Neder lander toch al enige vertrouwdheid bezit. De verfrissende bekoring van het nieuwe geldt trouwens voor Bunings werken niet zozeer. Juist in enige Nederlandse land schappen treft de grote directheid van doen, die Buning vooral bij het aquarel leren bereikte. Dat de schilderijen in olieverf niet altijd eenzelfde directheid van doen verraden komt voor een deel door het feit dat de verf het de schilder toestaat langer op zijn werk door te gaan. Picturale problemen worden natuurlijk ook gesteld in de aqua rel. Wanneer de oplossing niet bereikt wordt dan begint men een nieuwe. Het met olieverf bestreken doek verdraagt een lang door gaan. Zo werden enkele van Bunings schilderijen van een prachtige materie. Enkele werken in dezelfde tech niek vertonen bovendien eenzelfde direct heid als de aquarellen. Meesterlijk is het grootste hier geëxposeerde stilleven. Van Bunings ontwikkeling naar het portret vertoont de tentoonstelling helaas te weinig. We ontmoeten hier figuur in interieur. In zo'n enkel figuur bespeurt men iets van individualiteit van het mo del. Vermoedelijk is Buning te voorzichtig nu al verslag te doen van hetgeen hij met zoveel respect ontmoet. Het beste is Bu ning misschien een subjectief realist te noemen. Toch ontmoeten wij in zijn land schappen een tendens naar het expressio nisme. Zij zijn misschien de duidelijkste projecties van eigen voelen. Bob Buys Advertentie Advertentie DE -echte, PIJNSTILLER Schouderpijn... maar ook andere plagende pijnen raakt u prompt kwijt met WITTE KRUIS. Tabletten, poeders of cachets! In Kerkrade is tijdens een echtelijke ruzie de 37-jarige mijnwerker door zijn vrouw doodgestoken. De man leefde al geruime tijd in on min met zijn 34-jarige echtgenote. Vrij dagmorgen kregen beiden weer onenigheid. De twist laaide zo hoog op, dat de vrouw," die juist in de keuken brood sneed, het mes greep en haar man in de buik stak. Deze overleed als gevolg hiervan vrijwel terstond. Tegenover de politie heeft de vrouw een bekentenis afgelegd. Zij is in arrest gesteld. Het echtpaar heeft drie kin deren. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Harlingen (toez.) G. Was senaar te Harderwijk. Bedankt voor 's-Heer Arendskerke (toez.) M. van den Bosch te Nigtevecht - voor Elspeet-Uddel-Vierhou- ten (toez.) A. J. Timmer te Huizen (N.H.). Chr. Geref. Kerken Beroepen te Zwaagwesteinde W. Heerma te Veenendaal. SAN RAM!N (Peru) Prins Bernhard heeft vrijdag een ervaren commandant van de luchtmacht en de uitgeputte leden van zijn gevolg versteld doen staan op de laatste dag van zijn bezoek aan Peru door zijn onvermoeibaarheid Donderdag ging de prins voor op een tocht door het oer woud naar de nederzetting Satipo, 300 mijl ten noordoosten van Lima. Het bezoek van de prins aan de Sierra begon donderdag morgen toen commander Fernando Miro Quesada hem uitnodigde, in de cockpit van zijn vliegtuig te komen. De prins nam onmiddellijk de stuurknuppel en startte de motoren. Na een perfecte klim tot 3.000 meter ging het naar Cuzco tussen hoge bergpieken door. „Ik wist dat de Prins 16.000 vlieguren op zijn naam heeft, maar ik verwachtte toch niet, dat hij zo goed zou vliegen," zei Quesada bewonderend. In Cuzco maakte de prins een perfecte landing op de slechts 11.000 voet lange baan. „Hij krijgt mijn vleugels," zei Quesada, en inderdaad speldde hij de prins het em bleem op diens khaki shirt na de moeilij ke landing op de kleine baan. Van Cuzco ging het met een kleine bus naar Macchy- picchu, een moeilijke klimtocht. Verrukt om zich heen kijkend op de top van deze oude Incavesting riep de prins uit dat de Zwitserse Alpen niet te verge lijken waren met het Andesgebergte. Door lopend nam hij foto's en klom hij over en door de Inca-ruïnes. Puffend volgden de Omschrijving horizontaal: 1. deel van mast; 3. muziekinstrument; 10. muzieknoot; 12. omheinde grond; 14. bloeiwijze; 15. loof boom; 16. moed; 17. sporeplant; 19. begrip; 21. kloosterzuster; 23. herkauwer; 25. holte in een muur; 26. dwaas; 28. waterstand (afk.); 30. voor; 32. geneeswijze; 33. jon gensnaam; 34. traag en plomp; 36. deel van een insect; 39. amphibie; 40. slijk; 42. water in Friesland; 43. meisjesnaam; 44. touw (Ind.); 45. groot vertrek; 46. deel van het oog; 47. reigerachtige vogel; 49. voortzet sel; 51. getij; 52. meisjesnaam; 54. keuken gerei; 55. gewijde liederen; 58. vochtig; 59. bijwoord; 60. deel van een schoen; 61, Bijb. figuur; 63. meetk. getal; 64. paard; 65. dwaas; 67. mannelijk dier; 69. jong dier; 70. houten klepper; 72. Japanse munt; 74. zoogdier; 75. deel van het hoofd; 76. roem; sportterm; 80. spil; 81. zoute vis; 82. water in Friesland. Verticaal: 1. muzieknoot; 2. behoeftig; 4. ongeveer (afk.); 5. Eng. rijtuig; 6. meer voud van 75 horizontaal; 7. soort hond; 8. hoofdtelwoord; 9. voorzetsel; 10. boom; 11. voegwoord; 13. deel van zeilschip; bosje haren; 18. vloeistof; 20. graanpakhuis; 21. troefkaart; 22. watervogel; 24. tijdreke ning; 26. drank; 27. afstand van troon; 29. stoot; 31. grafzuil; 32. pijnlijk; 33. vis; 35. leden ener huishouding; 37. lidwoord; 38. familielid; 39. feest der verrijzenis; 41. be waarplaats; 44. dierenverblijf; 48. erg; 50. dichtbij; 51. titel (afk.); 53. drink schaal; 55. vrijbrief; 56. niet vroeg; 57. ge vangenis; 60. deel van een vis; 62. berg- pfaats; 64. vlug; 65. tijding; 66. verdriet; 68. snijwerktuig; 69. verbinding; 70. zee hond; 71. dochter van Laban; 73. ontken ning; 74. water in N.-Br.; 75. rivier in Rusland; 77. Egypt, zonnegod; 79. voor zetsel. Oplossingen vóór donderdag per brief kaart inzenden. Prijzen f 7.50, f 5.f f 2.50. Oplossing van puzzel no. 7: De nauwkeurige bestudering van de ge citeerde zinnen deed blijken, dat daarin een aantal meisjesnamen verborgen waren. De beantwoording van de drie vragen was niet uit formaliteit gevraagd. Want de derde vraag: „Wat is hun overeenkomst?" betekende, dat men tussen de gevonden namen een bepaald, ongewoon verband te zoeken had. Dat het meisjesnamen waren, kon niet als een overeenkomst worden ge zien, doch slechts als een categorie-inde ling. De overeenkomst lag op heel ander terrein, namelijk in het aantal letters! En de oplossing was dus: meisjesnamen van vier letters. De heer P. v. Ditmarsch, Postlaan 18, Heemstede, spande de kroon met 25 meis jesnamen met vier letters. Hij krijgt de f 7.50. Mevr. J. M. Bosman-v. d. Water, Parklaan 37 rood, Haarlem, vond er ook 25, doch een daarvan kon niet worden ge accepteerd. Met 24 namen won zij dus de f 5.En tenslotte werd de rijksdaal der toegekend aan de heer F. Keerwolf, Sparenbergstraat 1, Haarlem, die er ook 24 vond, doch bij loting aan het kortste eind trok. Hier volgen de 25 namen: Irma, Vera, Nora, Erna, Riek, Elly, Gien, Leni, Nina, Dora, Door, Alda. Myra, Mien, Tine, Babs, Trix, Lies, Thea, Lena, Rita, Jans. Alie, Atti, Inge. Er waren nog enkele variaties mogelijk, die min of meer twijfelachtig werden wat hun gangbaarheid betreft. andere leden van het gezelschap, onder wie zijn secretaris dr. F. A. de Graaf, de prins toen deze naar de hoogste top van de ruïnes klom. Op de terugweg zong de prins met de chauffeur van de autobus, een Quechua- jongeman Spaanse liederen. Kolonel S. Sosink en negen anderen, onder wie een verslaggever en een fotograaf van UPI, begonnen eveneens mee te zingen. Aan het einde van de afdaling raakte de bus beklemd aan het begin van een brug die dezelfde breedte had als het voertuig. Met enige schade aan de lak lukte het, de tocht voort te zetten. Des avonds keerde de Prins naar Cuzco terug voor het diner. Hij zei dat hij een heerlijke dag had gehad. Vrijdagmorgen nam de prins opnieuw de stuurknuppel van een bommenwerper ter hand en ofschoon hij nimmer boven Peruaans grondgebied had gevlogen, wist hij zijn weg door het Andesgebergte zonder moeite te vinden. Bij aankomst in Lima werd hij verwel komd door een met /laggetjes zwaaiende menigte (UPI). Vijf „Piper Cub"-vliegtuigen van de Nederlandse luchtmacht, die van een oefening in Frankrijk terugkeerden, heb ben vrijdagmiddag omstreeks drie uur een voorzorgslanding gemaakt op een weiland onder Ridderkerk. Slecht zicht en slecht weer, met harde wind dwong de vliegers hun lichte toestellen aan de grond te zet ten. Vier Piper Cubs streken neer op het weilandje, het vijfde zocht zijn heil elders en liep schade op. Dit toestel zal over de weg getransporteerd moeten worden. De vier anderen zijn om kwart over vijf weer van het weiland opgestegen. Wat de vliegers niet wisten is, dat twee kilometer verder op hun vlucht naar Rot terdam, het weer aanzienlijk beter was. Zij kozen in de situatie, waarin zij ver keerden, de veiligste weg. Voor de kantonrechter te Groningen heeft een proefproces gediend, dat een autohandel aldaar heeft uitgelokt over het „20 km autootje". De vraag was, of men voor een autootje, dat niet harder kan rijden dan twintig kilometer per uur, een rijbewijs nodig heeft. Terecht stond de 41- jarige verkoopleider van een autohandel, die ervan beschuldigd werd in een derge lijk motorrijtuig zonder rijbewijs te heb ben gereden. Hij beriep zich op de Wegen- en verkeerswet volgens welke een rijbe wijs niet noodzakelijk is voor een motor rijtuig op vier wielen, dat niet harder kan rijden dan twintig kilometer per uur. De officier achtte echter de tenlasteleg ging bewezen en eiste 15.- boete of drie dagen hechtenis. Hij legde in zijn requisi toir de nadruk op het feit, dat in de wet wordt gesproken over een auto die niet harder kan rijden. Strikt genomen, heeft de motor van het autootje in kwestie een capaciteit van misschien wel negentig ki lometer per uur. Door een afleiding is de motor tijdelijk „getemd". Zij houd ech ter haar vermogen. De raadsvrouwe van de verkoopleider bepleitte vrijspraak. Zij voerde aan, dat op 26 juni 1957 de kantonrechter te Sneek een man heeft vrijgesproken, die op een motorbakfiest reeds zonder rijbewijs. De ze motorbakfiets was ook afgesteld: men kon er niet sneller op rijden dan twintig kilometer per uur. Bij de „bromauto- tjes" zijn de derde en vierde versnelling geblokkeerd en bovendien wordt de ben zine- en luchttoevoer op een gegeven ogen blik afgesloten. Het apparaat, dat daartoe in de auto is aangebracht, is bijzonder fingenieus geconstrueerd en moeilijk te veranderen. De kantonrechter zal op vrijdag 6 novem ber een onderzoek instellen naar de aard van het autootje en er een proefrit in ma ken. Daarna zal schriftelijk vonnis wor den gewezen. WENEN fUPI) Een in Bratislava (Tsje- choslowakije) verschijnende krant schrijft dat het communisme niets heeft tegen een kunstmatige taal als bijvoorbeeld het esperanto. Ten bewijze hiervan voert het blad aan dat in Tsjechoslowakije groepen van esperantisten bestaan. Niettemin acht het zich geroepen te waarschuwen voor esperantistenorganisa ties „elders in de wereld" die „reactionair zijn en ophitsen tot verzet tegen de be staande» orde". Het blad zegt dat een universele taal wellicht het beste zou kunnen worden be reikt via de bestaande levende talen. Het adviseerde zijn lezers te beginnen met de studie van het Russisch. SURINAME. Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe postkantoor te Paramaribo zal binnenkort vermoe delijk in de loop van november a.s. een serie van vier postzegels in circu latie worden gebracht. De waarden zijn: 8 4 cent, 10 5 cent, 15 7 cent en 20 -+• 10 cent. De zegels vertonen op de achtergrond een kaart van Zuid- Amerika, waarop de ligging van Suri name is aangegeven, terwijl op elk der waarden een motief van inheemse kunst voorkomt. Deze voorstellingen zijn ontleend aan door bosnegers en indianen vervaardigde panelen die in het nieuwe postkantoor zijn aange bracht. De toeslag komt ten goede aan een fonds ter bevordering van de Bos landcreoolse kunst. De zegels zijn ont worpen door de Fransman Claude Bot- tiau, verbonden aan de UNO en ge drukt in meerkleurenrasterdiepdruk bij Joh. Enschedé en Zonen. De op lage bedraagt 60.000 complete series. In verband met het contract dat de Surinaamse minister van financiën met de Lehmann Trading Corporation te New York, heeft gesloten, waardoor deze firma het recht van alleenverkoop van Surinaamse postzegels buiten Suri name heeft verkregen, zullen de zegels niet aan de filatelistenloketten in Ne derland verkrijgbaar worden gesteld. HONGARIJE. Voor de Internationale correspondentieweek 1959 is een post zegel van 60 filler (licht- en donker blauw) uitgegeven. Twee handen ge vormd door vlaggen van de wereld die een brief overgeven, vormen de afbeelding van de zegel. VERENIGDE ARABISCHE REPU BLIEK (EGYPTE). De Dag van het leger is onder meer gevierd met een postzegel van 10 mills (rood), waarop een tandrad met wereldbol, waarvoor een schild met adelaar is afgebeeld. De zegel heeft een oplage van I'/2 miljoen- exemplaren. OOST-DUITSLAND. De Oostduitse posterijen hebben naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de Duitse Republiek een serie postzegels van tien waarden het licht doen zien. Tegen een achtergrond van de Oostduitse vlag geven de zegels voorstellingen, betrek king hebbend op de landbouw en in dustrie. De waarden zijn: 5, 10, 15, 20, 25, 40, 50, 60, 70 pf. en 1 mk. VERENIGDE STATEN. In de serie „Kampioenen van de vrijheid" zal op 7 maart van het volgend jaar het zesde zegelpaar worden uitgegeven. Ditmaal wordt Tomas Garrigue Masaryk, een CHAMPJOH/^ LIBERTY UNITED STATES POSTAGE der grootste staatslieden van deze eeuw en de eerste president van het na de eerste wereldoorlog onstane Tsjecho slowakije, geëerd. Zijn portret komt voor op de waarden 4 cent en 8 cent. POLEN. Ter ere van de Pools-Chi nese vriendschap zijn tioee postzegels, 60 groszy (blauwviolet, rood, geel en blauw) en 2,50 zl. (groen, rood, geel en blauw) in circulatie gebracht. Beide waarden vertonen het embleem van de Pools-Chinese vriendschapsvereniging. FINLAND. Een nieuwe luchtpost- waarde is hier verkrijgbaar gesteld ter waarde van 45 mk. De zegel is in de zelfde tekening uitgevoerd als de in 1958 verschenen luchtpostzegel van 34 mk. (vliegtuig boven landschap). HONGARIJE. De Dag van de post zegel 1959 is onder meer gevierd door de uitgifte van een postzegel van 2 fo- rint (purper). De zegel is voorzien van een aanhangsel (z.g. tab), dat een waarde heeft van 4 ft. Dit aanhangsel gold tevens als oegangsbewijs tot de 22ste nationale postzegeltentoonstelling, gehouden in Boedapest. De zegel ver toont een oude schaapherder in natio nale dracht die een brief ontvangt, het aanhangsel reprodukties van vier post- zelegs die vastgehouden worden door een hand met een pincet. Vijf millioenste schaap. Op de Leidse veemarkt is het vijf miljoenste schaap, sinds de oprichting van de Leidse markt in 1895, aangevoerd. Er werden ter ere van dit schaap enige toespraken gehouden, waarna het dier door de gemeente werd aangekocht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 11