Blikman Sartorius Baölboek van een Crisis bij de Nederlandse Opera heeft chronisch karakter Wf Agenda voor Haarlem Professor Doka en Robotto Aangrijpende Tosca onder Arrigo Guarnieri Voorstelling „Carmen" werd afgelast 4 Goede documentaire Modeacademie Pti. Jansen De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisie fir o gramma Tweede Westduits televisieprogra m ma Drs L. Tijmstra wordt directeur Wereldomroep Het quiz-schandaal van de Amerikaanse televisie De negen muzen Nationale lekespelweek 1959 is begonnen Irene Skorik komt vandaag in ons land v.a.f 74.50 DOOR PIERRE NORD FEESTDAG Restaurant „TER BURG" Mars naar Rome herdacht ZATERDAG 31 OKTOBER 1959 In de serie medische voorlichting bracht de K.R.O.-televisie vrijdag een bezoek aan het nieuwe r.-k. Astmacentrum Eyckeloord in Groesbeek. Het werd een goede, hoewel uit een oogpunt van beeld regie iets te statische documentaire waar in men al kijkend en luisterend een beeld kreeg van deze ziekte en haar diep-ingrij- pende sociale en economische conse quenties. Astma, zo vertelde de genees heer-directeur van het Centrum, is een ziekte, die nog goeddeels een raadsel vormt voor de medici; ongeveer 5 per cent van onze bevolking (550.000 personen!) lijdt aan een of andere vorm van astma tische aandoening, hetgeen de. gemeen schap jaarlijks ongeveer 10 miljoen aan invaliditeitsrente en ziekengeld kost. Daarom bestrijdt men de kwaal tegen woordig bij voorkeur zo vroeg mogelijk; vandaar dan ook dat het nieuwe r.-k. cen trum geheel op de zorg en de therapie voor het astmatische kind gericht is. De camera gaf ons ten slotte een goed inzicht in de hier toegepaste geneeswijzen, waar bij heilgymnastiek, ademhalingstechniek, de z.g. „badtherapie" en de psychische zorg voor de patiëntjes een belangrijke rol vervullen. In „Gastenboek" toonde een Nederlands echtpaar, met verlof uit Formosa, een prima amateurfilm over het leven op dit veelomstreden Kwomintang-eiland. Test plaat verraste met een klassiek accor- deonrecital van een negentienjarige Eindhovense harmonicavirtuoze en met een leuke reportage over nieuwe rol- schaatsbanen, waarmee een gymnastiek leraar in het zuiden des lands een deel van het jeugdprobleem hoopt op te lossen Beeldschermer Advertentie Aanv.cursus Opl- Coupeuse- Ook v. eig. gebruik. Tevens knippatr. naar maat. Aanm. Gr. Houtstr. 3, ing. Spekstr. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.13 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Geestelijke liederen Convent van Kerken: 10.00 Geref. kerkd. NCRV: 11.30 Gram. 11.40 Kerkkoor en sol. KRO: 12.15 Actuele geloofsproblemen, caus. 12.30 Strijk- ork. 12.45 De kerk zijt Gij, caus. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, caus. 13.10 De Wad- ders, hoorspel. 13.30 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14 30 Cello en piano. 15.00 De missie en het on- derwijs in Brazilië, causerie. 15.10 Koorzang. 15.25 Gram. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Ned. Herv. kerkd. 18.00 Het geladen schip, causerieën. 13.25 De kerk aan het werk. causerieën. 18.40 Wie oren heeft, hore. NCRV: 19.00 Nieuws uit de ker ken. 19 05 Koorzang. 19.30 Doe aan mij een teken ten goede. caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Koor. onir.ork. on solisten. 21.35 Slotzusters, klankbeeld. 22.25 Boek van de dag. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond gebed. 22.35 Meesterwerken van de religieuze mu ziek. muzikale caus. 23.55 -24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. 10.00 Lichte muz. 10.30 Gevar. progr. AVRO: 12.00 Milit. muziek. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Orgel en trompet. 13.00 Nieuws en S.O.S.ber. 13.07 De toe stand in de wereld, caus- 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de strijdkrachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamerork. en solist. 15.30 Toneel beschouwing. 15.45 Joodse volksliederen. 16.00 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Het huis met de gekroonde karnton, i_ i *7 CA TvTAnte 1 on enfirtinurnanl Vg i i i ,ou nti Iiuio iwv-v hoorsp. 17.50 Nieuws, sportuilsl. en sport]ournaal. VPRO: 18.30 Korte Nea. Herv. kerka. IKOR: 19.00 VrAU. ÏO.OU IVUI IC l.CU, UU>. nvtau. V - - - Voor de jeugd 19.30 De open deur, caus. AVRO: 2u.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.30 Paul Vlaan deren en het Conrad-mysterie. hoorsp. 21.15 Lich te muziek. 22.15 Journ. 22.30 Nieuws. 22.40 Piano- imorovisaties. 23.05 Sportuitsl. 23.10 New York calling. 23.15 Gram. 23.55 - 24.00 Nieuws. BLOEMEND AAL. 245 m, 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. E. Pijlman van Rotterdam-Kralingen (uitzend, van de dienst voor belangstellenden d.d. 25 okt. am 7.30 uur). 3.30 ds. Chr. W. J. Teeuwen van Diemen. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Orgelspel. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de sold. 14.00 Opera- en belcantoconcert. 15.30 Pianospel. 15 45 Sportreport. 17.00 Sportber. en nieuws. 17.05 Lichte muz. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Lichte muziek. 18.00 Koorzang. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Ork.concert. 21.00 Gevar. muz. 22.00 Nieuws. 22.15—24.00 Gram. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.30 Familiecompetitie. 12.00 Hoorn en piano. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.53 Najaars-partijconvent van de Anti-Revolutionaire Partij. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Sopraan en piano. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea's bodem, II, door prof. dr. F. A. van Baren. 18.00 Orgelconcert. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, causerie. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muziek. 20.15 Dekblad eerste soort, hoorspel. 20.55 Gram. 21.05 Even uit in Canada, klankb. 21.25 Sopraan en piano. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.000 Orgelconc. 23.40 Het Evangelie in Esperan to, causerie. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. Daarna: orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Morgen wijding. VARA: 10.20 Gram. 11,20 Voordr. 11.40 Viool en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 1300 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Kamermuziek. 13.45 Wikken en wegen, caus- 14.00 Twee piano's. 14.30 Bliksem uit heldere he mel, hoorsp. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Oude liedjes. 17.00 Pianoduo. 17.20 Lichte muziek. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunst bezit. caus. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Rege ringsuitz.: De Verenigde Naties in de afgelopen weken, door mr. C. W. A. Schürmann, Nederlands permanent vertegenwoordiger bij de Ver. Naties. 19.30 Cabaret. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.25 Cabaret. 21.55 Marimba. 22.30 Nieuws- 22.40 Filharm. ork. en sol. 23.45 Gram. 23.55 2400 Nws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Die Moldau, symf. gedicht. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Mite- tich, hoorsp. 14.40 Koor, ork. en sol. 16.00 Koersen. 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws- 17.10 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram. 18.20 Godsd protest/ uitzend. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gevar. muz. 20.00 Koor, ork. en sol. 21.30 Clave- cimbelspel. 22.00 Nieuws. 22.15 Orgelrecital. 22.45 24.00 Religieuze muz. 24.00 Voor de zeelieden. VOOR ZONDAG KRO: 11.00 Plechtige hoogmis- Plm. 12.15-12.30 Film. NCRV: 20.00 TV-spel: De Eerstgeborene. 21.35 Dagsluiting. 21.45 Pauze. AVRO. KRO, VARA en VPRO- 22.00 Sportactualiteiten. VOOR MAANDAG NTS: Eurovisie Londen: 21.4522.45 Reportage internat, wedstrijd kunstrijden op de schaats. De Wcstduitsc radio en televisie heeft vrijdag plannen aangekondigd om begin 1961 een tweede televisiekanaal in wer king te hebben. De afgelopen tijd werden de stemmen in parlement en pers die een tweede ka naal eisten steeds luider. Tevens hoopt men door meer variaties in de eigen pro gramma's tegen te gaan dat de mensen langs de zonegrens afstellen op de Oost- duitse programma's. Advertentie De nieuwe Zweedse schrijfmachine President-curator. Dr. ir. F. Q. den Hollander, oud-president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen, wordt president curator van de Technische Hogeschool te Delft. Dr. Den Hollander neemt de functie aan het einde van het cursusjaar over van dr. C. H. van der Leeuw. (Van onze Amsterdamse redacteur) De aanplakbiljetten op de Amsterdam se stadsschouwburg zijn te elfder ure door anderen vervangen en de bezoekers kre gen vrijdagavond niet de opera „Carmen" maar „Tosca" te zien. Een summier com muniqué van de directie der Nederlandse Opera vermeldt als oorzaken, dat „techni sche moeilijkheden in verband met de be schikbare repetitieruimte en de plotselin ge ziekte van de decorontwerper Carlo Koehne het repetitieschema dermate heb ben beïnvloed, dat de voorbereidingen voor de opera „Carmen" niet hebben be antwoord aan de verwachtingen". De uitdrukking „technische moeilijkhe den" is er een die vele vragen oproept. Namens de directie van de Nederlandse Opera antwoordde mr. J. den Daas ons echter „dat men over de inhoud van het communiqué niet in discussie wenst te tre den". Men voelt er niets voor om de moei lijkheden naar buiten uit te dragen en laat dus gissen naar de werkelijke achtergron den. Dat is niet moeilijk wanneer men be denkt dat de opvoering van Beethovens Fi- delio, waarvan een korte reeks voorstel lingen is gegeven, een zwakke plek ver toonde en nog wel op een van de belang rijkste plaatsen: dirigent Peter Maag is er niet in geslaagd aan de verwachtingen te voldoen. De (Franse) opera Carmen stelt nog hogere eisen aan deze (Duitse) dirigent en uit het feit dat het besluit om de voorstelling af te gelasten twee dagen voor de opvoering is gevallen, moet men Het bestuur van Radio Nederland We reldomroep deelt mede, dat tot directeur van de Wereldomroep is benoemd drs. L. F. Tijmstra, adjunct-directeur van het Internationaal Persinstituut in Zürich. Lieuwe Frans Tijmstra werd geboren in Medan op 22 november 1914. Na het gym nasium in Zwolle doorlopen te hebben, stu deerde hij politieke en sociale wetenschap pen aan de universiteiten van Gent en Amsterdam. Hij begon zijn journalistieke loopbaan in 1933 aan de Overijselse en Zwolse Courant en werkte daarna bij het Bataviaanse Nieuwsblad, ANP, Aneta en de Nieuwe Rotterdamse Courant. In 1951 werd hij benoemd tot hoofdredacteur van het Utrechts Nieuwsblad en in 1957 tot ad junct-directeur van het IPI in Zürich. De New York Times en de New York Herald Tribune melden van respectieve lijk gezaghebbende en van betrouwbare zijde te hebben vernomen dat Charles van Doren en Hank Bloomgarden, die 129.000 en 116.000 dollar in het sinds enige tijd gestaakte vraag- en antwoord-spel van de televisie, „21", hebben gewonnen, tegen over een gerechtelijk functionaris van de stad New York hebben toegegeven dat zij de antwoorden op de aan hen te stellen vragen van tevoren hadden ontvangen. Van Doren moet volgende week voor een speciale ondercommissie van het Huis van Afgevaardigden verschijnen. Volgens de New York Times zei hij hieromtrent: „Ik zal de volledige waarheid vertellen en elke vraag beantwoorden, die ze mij stellen". afleiden dat de resultaten tijdens de voor- generale dermate droevig waren, dat de directie deze „Carmen" niet zo maar aan het publiek wilde voorzetten. Het staat nog niet vast wanneer „Carmen" nu wél op het repertoire wordt genomen. De opera directie heeft 't kennelijk niet aangedurfd om nu reeds een datum te noemen. Dat zou kunnen betekenen dat als „Carmen" straks voor het voetlicht komt achter de lessenaar een andere dirigent zal staan. Peter Maag heeft namelijk verplichtingen in het buitenland en zou na de „Carmen"- reeks eerst in januari terugkeren met „Die Zauberflöte" van Mozart. Dat wil dus zeg gen dat het aandeel van de heer Maag in de eerste vier maanden van het operasei zoen beperkt blijft tot de enkele voorstel lingen van Fidelio. Dat is een weinig flo rissant begin van zijn loopbaan als chef dirigent en muziekdirecteur van de Ne derlandse Opera, een topfunctie die dien overeenkomstig wordt beloond. Het is niet de eerste keer dat de crisis bij onze opera duidelijk aan de dag treedt. Telkenjare bij de subsidieverlening worden in de Amster damse gemeenteraad harde noten gekraakt over het operabeleid. Maar het is voor ge meenteraadsleden moeilijk en tegen over het stichtingsbestuur van de opera onjuist om het weinige vertrouwen in de artistieke leiding te laten meespelen in de subsidiebeoordeling. Het staat nu reeds vast dat de wijze waarop de operadirec tie zich met het afgelasten van „Carmen" heeft geblameerd, aanleiding zal zijn om nieuwe kritiek te uiten tijdens de komende begrotingsdebatten. De Nederlandse Ope ra wordt met gemeenschapsgeld in stand gehouden. Dat is de plicht van de gemeen schap maar men mag hiertegenover ver wachten dat er gestreefd wordt naar pres taties die dat geld op zijn minst waard zijn. Het wordt langzamerhand verontrus tend te moeten constateren dat de crisis bij deze instelling een chronisch karakter aanneemt. Het zou voor de artistieke lei ders Frans Vroon en Peter Diamand oen aansporing moeten zijn om er naar te stre ven dat na het teleurstellende begin het opera-seizoen '59-'60 althans een redelijke indruk achterlaat. Beeld voor Helmond. Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Golfkar tonindustrie de n.v. Zuid-Nederlandse Handelmaatschappij voorheen A. van Dam te Helmond, heeft de directie van deze fa briek aan de gemeente Helmond een beeld aangeboden. Het is een werkstuk van de Amsterdamse kunstenaar Couzijn. Het beeld „twee in een badstoel" is 1,25 meter hoog, gemaakt van Franse kalksteen. Vrijdag is in de schouwburg „De Lan taren" in Rotterdam de „Nationale Leke spelweek 1959" begonnen. Zij werd voor bereid door de Rotterdamse Jeugdgemeen schap en de Rotterdamse Stichting Onge organiseerde Jeugd en werd mogelijk ge maakt door de steun van het Prins Bern- hardfonds en het plaatselijke Anjerfonds. Tot zondag 8 november treden iedere dag andere groepen op, van verschillende ge loofsovertuiging of richting, groepen uit Amsterdam, Zaandam, Leiden, Rijswijk en Rotterdam. Behalve lekespelen worden er onder meer fragmenten vertoond uit Shakespeare's „Midzomernachtdroom". Robotto kwam nel op tijd. Professor Doka ivas al helemaal versuft door de hitte en de rook. Robotto pakte zijn meester zonder dralen op, nam hem weg uit de vuurzee. De brand in het laboratorium was al ontdekt; de brandweer rukte uit en het blus- singswerk ivas snel begonnen. Men wist niet, of er nog mensen in het gebouw waren. Brandweerlieden beklommen de lange ladders om te kijken, of ze iemand kon den redden. Toen verscheen voor één van de ramen Robotto, die wenkte 9293 DE NEDERLANDSCHE Opera te Am sterdam moest „wegens technische om standigheden" haar nieuwe montering van „Carmen", die voor vrijdag aangekondigd was, verdagen en gaf daarvoor in de plaats Puccini's „Tosca" in de vorm, die regisseur Wolf-Dieter Ludivig en dirigent Arrigo Guarnieri er het eervorige seizoen aan gegeven hebben. De omlijsting is dus nagenoeg gelijk aan die van de vorige ver toningen; orkest en koor zijn prachtig in gewerkt en het geheel wordt ook nu door Guarnieri geleid, beter gezegd: op zijn impulsen gestuwd. Maar bij dat al blijft het een feit dat „Tosca" staat of valt met de drie hoofdfiguren van het drama: Tosca, Scarpia en Cavaradossi. En behoudens de Scarpia-figuur, die, net als bij de hermon tering van haast drie jaar geleden, door de markante bariton Otakar Kraus werd vertolkt, was de bezetting van die kapi tale rollen een andere. MEN KREEG nu de Tosca te zien en te horen van de fameuze dramatische sopraan Hildegard Hillebrecht van de Opera van Dusseldorp-Duisburg, die ons tijdens het Holland Festival 1958 haar onvergetelijke creatie van de hoofdpartij in „Die Sache Markopoulos" van Janacek leerde kennen en wier optreden wij bij de Puccini-her- denking van het vorige jaar ook bewon derd hebben in „II Tabarro". Haar eerste scene als Tosca bracht het peil van Puc cini's succesopera ook nu direct op een voorname artistieke hoogte, zowel met haar figuur, spel en houding, als met haar prachtige stemmiddelen, die zij in alle denkbare nuances magistraal beheerst. Haar psychologisch uitgediepte vertolking van de confrontatie met Scarpia in de tweede acte, was bijzonder sterk; het groeide uit tot een aangrijpend samenspel. En tot het einde toe bleef zij de sfeer van het toneel beheersen en deze opvoering tot een triomf van het verisme opstuwen. Zo werd ons andermaal bevestigd, dat Hilde- gaird Hillebrecht een grote zangerès èn tevens een grote actrice is. OTAKAR KRAUS beeldt nog steeds de positieve incarnatie uit van de wilskrach tige, onverzettelijke en huichelachtige schurk Baron Scarpia. Hij is het in zijn houding, in zijn senoor stemgeluid, in elke heeft gedanst. geste, ook waar hij een menswaardige menselijkheid te huichelen heeft. Zijn interpretatie van de starre misdadigers- figuur domineert van 't begin tot het eind, zelfs tot in de laatste acte waarin Scarpia lijfelijk niet meer in het spel betrokken is, maar die de vervulling brengt van zijn duivelse berekeningen. De combinatie Hil lebrechtKraus bracht bij dit alles dan ook een zeldzame dramatische hoogspan ning teweeg. ALS DERDE hoofdvertolker was er de Italiaanse tenor Ettore Babini, in de rol van de schilder Cavaradossi. Toen deze zich in de laatste acte in zijn samenspel met Tosca geestelijk wist op te tillen, be reikte hij mede het peil waarop zijn beide partners het werk voortdurend gediend hadden. Gé Genemans, die de Angelotti-partij van Siemen Jongsma overgenomen heeft, mag er als ontsnapte gevangene nog wat havelozer uitzien; overigens speelt hij de rol heel verdienstelijk. Chris Taverne is als voorheen een mefisto-achtige agent van de geheime politie en Jos Burcksen handhaaft met ere zijn spirituele creatie van de koster. Koor en orkest klonken heerlijk. Guar nieri verdient extra lof voor de wijze waarop hij de kleurrijke partituur in ver houding bracht tot de lyriek en de felle dramatiek van de aangrijpende realisatie op de planken. Een volbezette Schouw burg reageerde ovationeel op deze Tosca- opvoering. Jos. de Klerk Op Schiphol komt vanavond uit Parijs de van orgine Russische danseres Irene Skorik aan, die gedurende een maand als gast-soliste zal optreden bij het Neder lands Ballet van madama Sonia Gakell. Irene Skorik ontving opleiding van de Russische balletmeester Victor Gsovsky en is vele jaren werkzaam geweest bij het „Ballet des Champs Elysées" en „Bal- Iets des étoiles", waar zij vrijwel alle hoofdrollen uit het klassieke reprtoire Advertentie Slaapt men beter op zijn rug of op zijn bulk De meningen verschillen, maar één ding is zeker: u slaapt pas goed op een EPEDA matras. Q/ïk^Lr1 Wagemsns A van Tuinen NV fabrikante van Artifort moubelen mi Epeda matrassea 33. Ja, wij beschikken nog altijd over mensen van dit formaat, zei Lheureux half bij zichzelf. Zo is het. Zij vallen nauwelijks op, over deze men sen worden geen romans geschreven. En toch zou het publiek er heel wat beter aan toe zijn, wanneer men juist deze figuren eens belichtte. Maar enfin, dat is mijn zaak niet. In feite beheert Christiane persoonlijk de reusachtige familiezaken. Schatrijk en niet getrouwd. En ik zou je niet graag vragen waarom niet, zei de rechter. Het is pijnlijk het privé-leven van een derge lijke vrouw te moeten blootleggen. Ze is daarnaast bijzonder knap, zoals je straks zult zien, zei Duchemin. Juffrouw d'Engoult kwam het sombere vertrek bin nen met een welwillende en prettige glimlach, die beter leek te passen in het huis van haar naaste kennissen. En als door een wonder kreeg het ambtelijk verblijf op slag het karakter van een plaats, waar men genoeglijk bijeenkomt. Dag meneer Duchemin, zei zij lachend. Verdenkt u mij nog altijd? Ik hoop dat de rechter minder streng en wantrouwend zal blijken. Maar ik vrees, dat ik u on nodig lang laat staan. Mag ik gaan zitten? Zij wachtte geen toestemming af. De bezoekster was werkelijk buitengewoon knap. En zij had charme. Ze was een van de vrouwen, die de meest vervelende visite tot een soort feest kunnen maken en aan wie men nog lange tijd met een soort vage vertedering blijft denken, zonder dat men precies kan zeggen wat zij nu droeg of welke kleur ogen zij had. Lheureux werd het slachtoffer van haar charme. Hij had niet verwacht dat er van een vrouw, die als vrijwilliger bij de Franse commando's had ge diend, een zakenvrouw, die beter een man had kunnen zijn, zoveel specifiek-vrouwelijke bekoring zou uitgaan en hij raakte in verwarring, omdat hij niet kon bepalen of zij een soort houding aannam of werkelijk zichzelf was. Daardoor overtrof hij zichzelf in hoffelijkheid. Min of meer onzeker zei hij: Juffrouw d'Engoult, het spijt mij dat mijn ambt mij verplicht u te verzoeken., te luisteren naar., een aantal ontstellend onsmakelijke verzinsels van Vindon Het toeval heeft ons een manuscript in handen gespeeld van een buitengewoon walglijke inhoud. Het spreekt vanzelf, dat wij van deze., schunnige teksten geen rap port zullen opstellen en dat alles, wat hier ter sprake komt, binnen de muren van dit vertrek besloten blijft. Met een achteloze glimlach merkte Christinae d'En goult op: Mneer de rechter, ik ben op een leeftijd gekomen, waarop men niet al te licht meer bloost. Ik kan veel over mijzelf aanhoren zonder flauw te vallen. Wanneer er werkelijk schokkende onthullingen op het program ma staan, hoor ik die liever nu dan morgen. Ik geef u de verzekering, dat er waarlijk geen enkele reden is, waarom wij ons hier in dit vertrek gehinderd zouden voelen door eikaars aanwezigheid Dat doet me genoegen, zei Duchemin. Intussen klonk zijn stem zachter en gejaagder dan bij de vorige teksten, toen hij het manuscript had opgeno men en de voorlezing had hervat. V. Een mistap Ik had het materiaal in handen en nog wat attributen. Ik beschikte over een prachtig visitekaartje: .Alexis Vindon, administrateur-beheerder van la Ligne Fran chise'. Dit verschafte mij het minimum aan maatschap pelijk aanzien dat onmisbaar is zodra men de groten dezer wereld benadert, wil men niet struikelen op eigen minderwaardigheidsgevoel. Ik kon nu grotere zaken ter hand nemen. De meest belovende leek mij wel de affaire Guy de Varangeville en dat om redenen, die uitstekend klon ken. Ik zou slechts met één vrouw te maken krijgen Een alleenstaande vrouw, zonder man, zonder vader en broer. Vermoedelijk een doortastende vrouw, wat een nadeel was, maar daarnaast een vrouw die prijs stelde op haar reputatie, wat, zoals ik in hoofdstuk 2 al uiteengezet heb, de schaal weer naar mijn kant deed overslaan. Een vrouw die.... Een vrouw van wie... En hiervan ben ik het slachtoffer geworden. Ik heb mij laten misleiden door dat woord vrouw'. Ik heb mijn normale voorzichtigheid uit het oog verloren, ik heb slechts vluchtige inlichtingen ingewonnen eer ik mij tot over mijn orenMaar dat komt later. Vicomte de Varangeville had ik te Singapore leren kennen. Twee jaar tevoren. Hij beheerde er de afde ling van de .Société maritime et commerciale des Sept Mers", kortweg de Somacosemer, het reusachtige con sortium Engoult. Hij deugde er even goed voor als ik voor dalaï-lama, of minder. In geval van nood zou ik mij aan mijn waardigheid hebben weten aan te pas sen, maar hij vHij was het wandelend type van de Fransman van goeden huize van een generatie gele den. Vroeg oud, naar men zei tengevolge van een ro mantische ongelukkige liefde, die hem Europa had uit gejaagd om elders op de aardbol vergetelheid te zoe ken. Overigens wist niemand het rechte van zijn ver leden af, want hij praatte nooit over zichzelf. Hij was aristocraat in hart en nieren, tot in zijn ondeugden toe. Hij had er trouwens maar twee: hij schoof opium en hij speelde. Een gevaarlijke en zelden voorkomende combinatie. Doorgaans heeft een man aan opium alleen genoeg. Door zijn ongelukkige liefde, of om andere redenen, had de heer Varangeville blijkbaar een meer dan nor male behoefte aan bedwelming. Hij kon de hele dag aan de opiumpijp trekken, maar dat belette hem niet de ganse nacht te kaarten. En een chronisch opium gebruiker, die het tot twintig, dertig pijpen per dag heeft gebracht, moet nu eenmaal niet spelen. Hij wordt immers geen ogenblik meer volledig wakker uit die roes, die alles mogelijk doet schijnen en niets van be lang doet achten. Het onvermijdelijke volgde. De heer Varangeville, die gebonden was door wat hij als zijn eer beschouwde, had ten slotte nog slechts de keus tus sen zelfmoord en blinde gehoorzaamheid aan een ze kere zakenman, die al zijn schuldbekentenissen had opgekocht. En omdat hij aan de opium verslaafd was, was er eigenlijk geen sprake meer van een keus, daar hij zijn wil grotendeels verloren had en zijn zedelijk gevoel eveneen.s Hij deed wat er van hem werd ver langd. De man, die alle paperassen van Varangeville in han den had, een zekere Sachmann, behoorde tot mijn vrien den. Hij was een knap financier. Ik heb veel van hem ge leerd. Hij dreef handel in piasters, maar op een ver beterde manier. Een man van zijn formaat kon zich niet tevreden stellen met het verdubbelen van de waar de van zijn piasters door inwisseling tegen Franse francs, die niet overal even gangbaar zijn. Hij zette ze in de snelste manier om in een zeer harde valuta, bij voor keur dollars, door communistisch China van wapens en munitie te voorzien. (Wordt vervolgd) Advertentie Laat uw ook een zijn uw vrouw 1 Reserveer uw tafel In 't gezellige BEVERWIJK Tel. 02510 - 3001 - Stationsplein ROME (UPI) De Italiaanse neo-fas- cistische pers heeft woensdag herdacht dat Mussolini's zwarthemden 37 jaar ge leden hun mars naar Rome begonnen. In „II Secoio" haalde Alessandro Melchior- ri, die elf jaar lang vice-voorzitter was van de fascistische partij, herinneringen op. Het blad wijdde een gehele pagina aan fo to's van de mars. De mars naar Rome be gon op 28 oktober 1922, na drie jaren van straatgevechten tussen communisten en fascisten. De Italiaanse regering deed niets om de zwarthemden tegen te houden en koning Victor Emmanuel III benoem de Mussolini tot premier. Stadsschouwburg: Vandaag 20 uur: Rotterdams Toneel met „Vrouwenstaking". Zondag 20 uur: Rotterdams Toneel met „Liefde van vier kanten". Minerva Theater: Maandag 20.15 uur: toneelgezelschap Johan Kaart met „Nacht dienst". Grote Kerk: Maandag 15.30 uur: Beiaard concert door Arie Peters. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met donderdag 14 en. 19.30 uur: „De tien ge boden", alle leeftijden. Zondag 10, 11 en 12 uur: „Prinses Beatrix bezoekt de Ver enigde Staten". Frans Halstheater: Vrijdag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14 en 20 uur, woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Porto Fino", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Mou- tarde van Sonaansee", alle leeftijden. Van daag 23.30 uur: „Een zomer slechts heeft zij gedanst", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Vrij heren van het woud", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan dag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „Vakantie op Ischia", alle leeftijden. Don derdag 14 en 20 uur: „De prins-student", alle leeftijden. Minerva Theater: Vandaag en zondag 19 en 21.15 uur: „Schön ist die Welt", alle leeftijden. Zaterdag 14.30 uur en zondag 14 en 16.15 uur: „Boemelstudenten", alle leeftijden. Dinsdag tot en met donderdag 20.15 uur en woensdag 14.30 uur: „Inspec teur-generaal". alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Some like it hot", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Tus sen hemel en aarde", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Union Pacific". 14 jaar. Maandag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Je bent nooit te jong" alle leeftijden. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur en maan dag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Wat een hondeleven", alle leeftijden. Zondag 11 uur: „De levensroman van Johann Strauss", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag en zondag 20 uur: „Het komplot der 39 stappen", 14 jaar. Zondag 14.30 uur: „Ali Baba en de veertig rovers", alle leeftijden. Maandag tot en met woensdag 20 uur. „Als een verre glimlach", 18 jaar. Donderdag 20 uur: „Die Sünderin von Ferner-Hof", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel (Bloemendaal): Tot 14 november dagelijks van 10-17 uur en zon dags van 14-17 uur: Expositie van diora ma's van dr. W. G. L. Wieringa. Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 8 november op werkdagen van 11 tot 17 uur: Expositie van grafieken van Appel, Bazaine, Corneille, Dubuffet, Hartung, Heyboer. Lucebert en Miro. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 november van 10 tot 22 uur: Exposi tie van tekeningen van Frans Verpoorten. Tot 1 december dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur: Expositie van werken van Theodoor Heynes. Kunstzaal Oud Ambacht (Omvalspoort): Tot 2 november dagelijks van 10 tot 17 uur en zondags van 13 tot 17 uur: Expositie van schilderijen tekeningen en aquarellen van Toon de Haas. Museum „Het Huis van Looy" (Kamper laan): Tot 16 november dagelijks van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, zondags van 14 tot 17 uur- Jubileumexpositie leven en werk van Jacobus van Looy Vishai: Tot 8 november dagelijks (be halve zaterdagavond en zondag) van 14— 17.30 uur en v-n 19—21 uur: Expositie Het kind en zijn boek". (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" op vrijdag 30 oktober.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 4