J Baöfooek In memoriam Lizzy Ansingh Wereldpremière „Free and Easey" muzikaal ver onder de maat IPSO EN DE TOVERRING rv\ Aspirin Kort en bondig Agenda voor Haarlem DINSDAG 15 DECEMBER 1959 4 Portretprijs 1960 Kerkelijk Nieuws 1oc ft De radio geeft woensdag 7 elevisiefyrogramma Jan Musch verlaat het ziekenhuis in Laren Haerlemsche Musyckcamer concerteerde met koor van Pius X-colIege in Beverwijk Edith Piaf breekt tournee af Vier lutherse kerken in V.S. verenigen zich griep ho°f<ipijn hoort in huis DOOR PIERRE NORD ALS ER sinds Breit- ners schilderen een richting levend is ge bleven, dan is het (Re, der Amster damse Joffers, Breit- ners directe opvolg sters. De schilder kunstige waarden van hun werk bleken de meest zekere. Lizzy Ansinghs ver scheiden geeft ons een gevoel van leegte. Want al zal haar werk blijven bestaan, op tentoonstellingen als die van Arti et Amicitiae zal men het nu missen. Te meer omdat zij onder de Amsterdamse Jof fers toch een uit zonderlijke figuur was. Mag haar oeuvre dan al tot het Am sterdamse impressio nisme gerekend wor den, het kon getuigen van waarden op een breder vlak. Het deed dat op meestal hoog peil en altijd door duidelijke bedoe lingen. Lizzy Ansingh kon herinneren aan schilderkunstige waarden, die we leerden kennen uit het werk van oude Hollandse interieurschilders, van Goya, van Longhi, van Daumier. Omdat haar tijd, haar om geving, haar karakter anders waren koos zij terwille van het stellen dier waarden het van haar zo bekende onderwerp: de poppen. Het onderwerp gold dan vaak door zichzelf; het werd altijd fraai voor gedragen. Het kon gelden om meer. In de herinnering konden haar scènes vervagen en dan werden haar bedoelingen, haar ge voelens duidelijker. Wanneer zij van haar meest gebruikelijke keuze van onderwerp afweek kon zij litterair worden en dan boeide haar werk wel minder, al bleef zij altijd respect afdwingen. Ik moet hierbij uitzonderen haar portretten, waarin zij ook wel boven het onderwerp mocht uitreiken. MEN ZAL Lizzy Ansingh ook missen omdat zij zo militant bleef. Zij wist iets te verdedigen te hebben. Voorzover ik mij haar schrijven, soms in de vorm van in gezonden stukken, herinner is me zelfs niet eens het accent van een vroegere tijd opgevallen. Zij kon dan vechten voor het behoud van waarden, die zij meende als van alle tijden te zien, die zij voorbeeldig achten kon voor een toekomst. Ik geloof niet dat ik het bepaald oneens met haar geweest ben. Nog herinner ik mij haar schrijven naar aanleiding van het oprich ten van de Hollandse Aquarellistenkring. Zij wees er toen op dat er nog steeds een genootschap bestond, waarin de ideeën der Aquarellistenkring vorm konden krijgen. De kring was toen echter al opgericht, maar haar gedachte was zeker niet on zakelijk. Zij begreep ook dat Arti jong bloed nodig had. Zij kon nog vaak op ver gaderingen komen, ook om de toekomst van Arti te verdedigen. Zij was het ook die er achter heen zat, dat haar zuster de schilderes Sorella, haar eigen expositie in het gebouw van Arti kreeg; een. ten toonstelling, die een plaats in het drukker De Thérèse van Duyl Schwartze Stich ting stelt zo deelt het bestuur mede een prijs van 1000 beschikbaar voor een portret in olieverf. Aan deze wedstrijd kunnen kunstenaars deelnemen die op 1 januari 1960 vijf jaren ingezetene van het Koninkrijk der Nederlanden zijn en de leeftijd van 35 jaar nog niet hebben be reikt Ingezonden mogen worden twee oorspronkelijke, na 31 december 1956 ge maakte, portretten. De jury zal bestaan uit prof. Willem van den Berg, Bob Buys, H. A. A. Knap, prof. Is. baron Opsomer en Theo Swagemakers. Geref. Kerken Beroepen te Andijk-Oost (vac. J. Vegh): E. Verburg te Winschoten; te Valther- mond: J. J. Tissink, kand. te Bergen op Zoom. Aangenomen naar Giessenburg: H. Kremer, kand. te Eén (Dr.), die bedankte voor Dirkshorn, Kernewoude, Kootwijker broek, Munnekeburen, Rutten (N.O.P.), Schildwolde, Westeremden en voor IJlst. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Rotterdam-Delfshaven: J. H. J. Hoffman te Koudekerke; te Harlin- gen: J. van der Werf, predikant voor bui tengewone werkzaamheden (Kompaswerk) te Naarden. Advertentie EEN SUCCESVOL GESCHENK VAN BLIJVENDE WAARDE voor KERSTFEEST MAAKT «6* L. VEERSTRAAT 13 TEL. 11178 BESPREEK REEDS NU! HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.10 De pastorie van Hinton. hoorsp. 12.00 Bas-bariton en piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Kamerorkest en -koor. 12.37 Adventskerk- dienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad, praat je. 13.20 Gevar. muz. 13.50 Gram. 15.00 Jeugdconc. 15.45 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Regeringsuitz.: Serie: Plaats en functie van het Koninklijk Instituut voor de Tropen, V. Ir. M. van Bottenburg, hoofd van het documentatiebureau van de afd. tropische produkten, spreekt over: Westers investeringsbe leid in Afrika. 18.10 18.15 Spectrum van het Chris telijk organisatie- en verenigingsleven, lezingen 18.30 Leger des Heilskwartier. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Kamerork. 19.30 Radiokrant. 19.50 Koperorkest. 20.05 Philharm.ork. en solist. 21.10 De weg der zending, lezing. 21.30 Geestelijke lie deren. 22.00 Hobo en piano. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitslagen. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Platennieuws. 23.55—24,00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Lichte muz. en rep. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Amus.progr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland, praatje. 12.38 Orgelspel. 13.00 Nieuws en tentoon stellingsagenda. 13.20 Lichte muz. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Gram. 14.10 Radio-kamerork. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Tafelklavier. 17.15 Mil. muz. 17.50 Regeringsuitz.: Emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 18.00 Nieuws, comm. en act. 18.30 Ac- cordeonmuziek. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 De Mammoeth in de porceleinkast, toespraak. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Le villi, opera. 21.10 De orga nisator, hoorsp. 21.50 Gitaar en zang. 22.20 Keu ren en kiezen, comm. 22.30 Nieuws. 22.40 Film- fragm. 23.00 Wetensch. lezing. 23.15 Lichte muz. 23.40 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Ork.conc. 14.35 Gram. 14.45 Idem. 16.00 Koersen. 16.05 En gelse les. 16.21 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Klankb. 17.50 Voor de jeugd. 18.00 Lekenmoraal en filoso fie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Volksliederen. 20.00 De andere rich ting hoorsp. 21.25 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Peda gogische lezing. 22.25 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR WOENSDAG NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30— 17.40 Int. jeugdjourn. 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Sportact. 20.50 Gevar. progr. 21.10— 21.55 Alles gat naar wens. Advertentie Warme schotels /2.- LUNCHROOM Grote Houtstraat 105 Tel. 18598 bezochte Stedelijk Museum verdiend had. Gezien Sorella's werk is het ook weer duidelijk dat Lizzy Ansingh geen louter conventionele waarden verdedigde. Voor een naar jaren jongere kon dan ook de ontmoeting met het werk van dit pittige vrouwtje een plezierige zijn en belette het respect niet een vertrouwelijke collegiale omgang. Bob Buys De 83-jarige toneelspeler Jan Musch, die begin november na een hartaanval in het ziekenhuis te Laren werd opgenomen, zal morgen voor verder herstel naar zijn wo ning in Blaricum terugkeren. Zijn toe stand is tijdens z.ijn verblijf in het zieken huis aanmerkelijk verbeterd. NA DE VELE ONZEKERHEDEN die de afgelopen dagen rondom de aangekondigde première van de Amerikaanse musical „Free and Easy" hingen, is het doek gis teravond dan toch opgegaan voor het geen, naar we dan maar zullen aannemen, inderdaad de officiële wereldpremière mag heten. Dit geschiedde in Theater Carré te Amsterdam voor een publiek dat grotendeels uit genodigden bestond, onder wie een aantal autoriteiten in de eer ste plaats de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. J. M. Th. Cals en vele vertegenwoordigers van de pers. Na afloop van het eerste bedrijf, vóór het ingaan van de pauze, was de reactie van het publiek bijzonder lauw, namvelijks meer dan een beleefdheids- applaus; aan het slot van de avond heeft men de uitvoerenden wel langduriger ge huldigd, al kreeg ik sterk de indruk dat ook toen eerder sprake was van een vanaf het podium met veel geschetter en gebuitel geregisseerd sloteffect dan van een spon taan enthousiasme. EN HIEROVER VERBAAS ik mij be paald niet. De wijze waarop een enorme publiciteitscampagne de thans aangevan gen reeks voorstellingen heeft ingeleid, staat in geen enkele verhouding tot de werkelijke betekenis van wat men te zien HET INITIATIEF van de Katholieke Stichting voor Culturele Manifestaties „De Keerkring" te Beverwijk om het or kest van „Die Haerlemsche Musyckca mer" uit te nodigen een concert te geven en voor dit concert de medewerking te vragen van het schoolkoor van het Pius X-college heeft een bijzonder geslaagde muziekavond tot gevolg gehad. Een waar borg voor dit verblijdende resultaat lag in de omstandigheid, dat zowel het orkest als het koor onder leiding staat van de dirigent-muziekleraar André Kaart. Deze idealistische toonkunstenaar zag in de samenwerking van beide ensembles een mogelijkheid om te komen tot de uitvoe ring van de Kerstcantate „In dulci jubilo" van Georg >Philipp Telemann, Bachs gro te tijdgenoot, wiens muziek men opnieuw is gaan ontdekken en erkennen om haar grote kunstzinnige'waarde. DEZE KERSTCANTATE, die maandag avond onder André KTaar'ts'1 leiding door het schoolkoor en de Musyckcamer in het Kennemer Theater te Beverwijk ten ge hore werd gebracht, demonstreerde daar bij overtuigend Telemanns technisch meesterschap als componist, zijn zuiver- muzikale inspiratie, waarop niet-muzikale problematiek geen vat had, zijn begrip voor een natuurlijk aanvaardbare litur gische zin, waardoor deze cantate/ een diep-religieuze inhoud kon verkrijgen. Voor de uitvoering waren veel meisjes en jongens van het College ingeschakeld. Bovendien waren enige leerkrachten in het koor opgenomen. En zo kon men spre ken van een ware schooluitvoering, ver heugend door de toewijding, die er uit bleek, verrassend door het belangrijke ni veau en bevrijdend door de vreugde, die in de koorzang klonk en die er ook was in de dikwijls heel mooie vertolkingen van een jeugdige alt-soliste, van een helder zingende tenor en van een bewogen bas. Een bijzonder compliment voor het fuga- tische slotkoor, dat een welkome herha ling verkreeg. Van betekenis voor het re sultaat werd ook de verzorgde begeleiding van de „Musyckcamer". VOOR DE VERTOLKING van de canta te hadden de jeugdige koorleden met aan dacht geluisterd naar het musiceren van het orkest. Het bracht met het Concerto grosso in F van Handel en het door John Barbirolli samengestelde Concert voor ho bo en strijkorkest van Arcangelo Corelli fraaie muziek, al even probleemloos en zuiver van uitdrukking als Telemanns can tate. De solist in het concert van Corelli was de hoboïst Kees Kuyper, die zijn kos telijk instrument uitnemend bespeelde. Met de toonvorming was Kuyper bijzon der gelukkig. Een ander werk van het programma, het concert in D van Michel Corrette, waarin het clavecimbel met een belang rijke solo-partij is bedacht, toonde opval lend de invloeden van de achttiende-eeuw- se „moderne" muziek, die ook aan de com posities van Mozart en Haydn het nieuwe re karakter zouden gaan geven. Over het algemeen verliep de uitvoe ring-Y^n deze intieme muziek naar wens, mede door de bekwame en artistieke voor dracht van de clavecimbel-soli door Ger trude Maclaine. ONGECOMPLICEERDE, vriendelijke muziek bleek ook de Symfonie van Simon le Due te bevatten. Als het concert van Corrette bleek deze symfonie geavan ceerd van klankentaai te zijn, al werd zij gebruikt voor genoeglijke muzikale me dedelingen, waarvan de „Musyckcamer" de te waarderen vertolkster werd. De vele toehoorders toonden zich zeer dankbaar voor hetgeen hun werd geboden. Van dankbaarheid en voldoening getuig den eveneens de toespraken aan het slot van het concert, gehouden door de heer Stoelinga, voorzitter van „De Keerkring" en door de rector van het Pius X-college, dr. K. Groensmit. P. Zwaanswijk krijgt en, mag ik wel in de eerste plaats vaststellen, van wat men te horen krijgt. Wat het zichtbare deel betreft, het toneel beeld biedt een overdaad aan uitgekiende scènetjes van wat moet doorgaan voor ge dragingen van negers-onder-elkaar. De regisseur (en de producer) hebben kenne lijk doorgeborduurd op de met „Porgy and Bess" gecreëerde formule die hun geen windeieren gelegd heeft. Het is niet mijn bedoeling in herhalingen te vervallen na hetgeen de medewerker voor toneel hier over in de editie va^ woensdag laatstleden te berde heeft gebracht. DE „PLOT" IS VEEL meer bedacht dan die van „Porgy and Bess", veel gewilder, in scènes die veel minder fris van de lever gespeeld kunnen worden, die, in de slechte zin des woords, veel burgerlijker aandoen. Indertijd ging van „Porgy and Bess" een werking uit die voor een deel te danken was aan de partituur van Gershwin, een componist wiens onver mogen tot het realiseren van een echt dramatische muziek gedeeltelijk gemar keerd werd door het effect van zijn pak kende songs. Déze waren het die een pittig aroma aan de handeling gaven en aan het geheel een ritme, een cadans wisten mee te delen die althans bij momenten fasci neerden omdat zij iets van het f,,iïdum bevatten dat al die dansende, zingende en springende negers in de collectieve emotie verbond. NIETS VAN DAT ALLES bij het werk stuk van Harold Arlen, aangekondigd als een „Blues-opera". A propos, men wordt al achterdochtig door het feit dat de Amerikanen hun voorkeur voor team work ook blijken door te voeren bij iets wat volgens onze begrippen bij uitstek een mans-werk is (hoogsten twee-persoons, indien men de medewerking van een ar rangeur noodzakelijk stelt): de compositie van een orkestpartituur. Behalve de naam van Arlen treft men nog vier namen aan van medewerkers die in enigerlei vorm op de muziek hun invloed hebben doen gel den, namelijk twee man voor de orkestra tie, onder wie dirigent Quincy Jones, een koordirigent-arrangeur en één man voor „additional lyrics". Het resultaat van deze veelkoppige samenwerking? Kort en krachtig: nep. Van de blues, het meest intieme muzikale bezit van de Amerikaan se negers, een eigenaardig mengsel van zelfspot, melancholie en verheerlijking, kan 'een stérke ontroeringskracht uitgaan. Wat Arlan geprobeerd heeft, namelijk de „blues"-idee aangrijpen als kiemcel, .als motief voor een dramatische constructie, veronderstelt een scheppend vermogen dat alleen een groot comoonist kan opbren gen. Hij, Arlen, is echter zelfs verre de mindere van een Gershwin, maar ook van Porter, Berlin en de andere koningen van de Amerikaanse song: en hoeveel speelser, inventiever, kortom muzikaler zijn niet de melodieën van Frederick Loewe's muzi kale comedie ..My Fair Lady". Ook in dit opzicht ben ik het eens met de vooraf gaande bespreking: een opmerkelijke kortademigheid ontsiert Arlen's brokkelige wendingen. DAARBIJ KOMT NOG een tekort aan stuwkracht, aan elan. gevolg van een sterk dalende tendens die zijn melodie-type vertoont, dit op zichzelf weer het ge volg van een fantasieloos nabouwer van 4849. Nu kon de paling ongehinderd doorzwemmen. Hij ging het hol binnen en zwom verder. Toen ze aan het eind van de doorgang kwamen, zagen ze het licht weer. Ipso zag een hele rij rotspieken die van de bodem oprezen; het leken wel 'n soort erebogen langs de weg naar het paleis van de vissenkoning. Ik ben benieuwd, waar ik terecht zal komen! dacht Ipso. Het is hier allemaal zo vreemd! Maar hij wachtte maar kalm af, wat er verder zou gebeuren. Bang was hij niet. De paling zwom door het dichte gewirwar van al die rotspieken en ze schenen het paleis te naderen. De 44-jarige Franse chansonnière Edith Piaf heeft een tournee door Frankrijk moeten onderbreken nadat zij zondagavond in het Normandische stadje Dreux achter de coulissen in elkaar was gezakt. Ondanks de protesten van haar impresario, arts en vrienden ging zij toch het toneel op en werkte haar programma af. Het publiek juichte haar na elk nummer stormachtig toe, maar de chansonnière kon nauwelijks blijven staan en na het tiende chanson moest zij naar haar kleedkamer worden gedragen. Zij zal voorlopig niet meer kun nen optreden. Zij is dit jaar al drie keer geopereerd. CHICAGO (A.F.P.) Een oecumenische lutherse commissie heeft bekendgemaakt dat met, ingang van 1 januari 1963 vier Amerikaanse lutherse kerken, die tezamen drie miljoen personen omvatten, waar schijnlijk zullen samengaan. De lutherse kerk zal de naam krijgen van „de Luther se Evangelische Kerk in Amerika". De oecumenische lutherse commissie zal in februari bijeenkomen om de geloofsbelij denis en reglementen op te stellen, die zul len worden voorgelegd aan een conventie, die in juni 1962 zal worden gehouden. de authentieke blues-stijl. Ik kan werke lijk niets goeds zeggen over wat aange diend wordt als het werk van „een zeer begaafd en origineel componist met een eigen stijl", zoals het programmaboek Arlen noemt. Integendeel, het is het werk van een onvoldoende geschoold en kort zichtig dilettant, een bewering waarvoor ik nog vele voorbeelden zou kunnen aan- h'aréïi; 'hétg'éëh il<7 örn liét geduld van dé lezer niet op de proef te stellen, zal na laten. VAN DE VELE uitvoerenden wil ik om hun vocale aandeel noemen: Lillian Hay- man als Sister Chloe, de enige die werke lijk iets van de intonatie en de sfeer van de blues in haar zingen verried en Harold Nicholas, wiens fysieke beweeglijkheid een pendant vindt in een vrij goed ont wikkeld stemgebruik. „FREE AND EASY" is dus nu officieel zijn carrière in Nederland begonnen. Waarschijnlijk zullen velen toch nog, door de publiciteit en door de lokstem van het (in dit geval verwaterde) exotisme aange trokken, de voorstellingen bezoeken. Wie daartoe niet in de gelegenheid is, moge zich troosten met de strekking van dit artikel. Sas Bun ge Advertentie bayer) 71. „Eer ik het gebouw verliet, nam ik de omstandighe den ter plaatse nog eens goed in mij op. De telefonist had niets gemerkt. Hij had zijn kantoortje niet verla ten. Dat was uitstekend. Van de gang uit werd Vindon door de papierrollen aan het oog onttrokken. Maar ieder die de lift binnenging, zou hem zien. Dat beviel mij niet. Niemand van ons gebruikt die oude lift om zich naar de eerste verdieping te begeven, tenzij men het ding toevallig gelijkvloers aantreft. Maar men zou niet op de gedachte komen de lift uit het souterrain te ha len om er mee naar boven te gaan. Ik stuurde daarom de lift naar het souterrain. Daarna heb ik het gebouw door de uitgang aan. de rue Saint-Jean-Baptiste verla ten en mijn verloofde verteld wat er gebeurd was. Wij hebben de verdere middag tevergeefs naar juffrouw d'Engoult en de heer Lorrain gezocht. Ze bleken niet thuis en waren ook niet in de omgeving van het huis van Vindon of dat van mevrouw Daï Do. Wij waren een half uur te laat voor onze afspraak met hen in La ligne Frangaise. En daar ontmoetten we u, meneer Duche- min, opgescheept met een lijk, dat ik daar tot mijn grote verbijstering aantrof. Wel verdraaid nog aan toe! vloekte de commissa ris. En al die tijd heeft het lijk van Vindon in de lift in het souterrain gelegen? Ja. Uw mannen moeten er herhaaldelijk vlak langs zijn gelopen. Het is tamelijk donker in die kelders. Iemand die er zich bevond zou het lijk achter de rollen papier niet hebben kunnen zien. En uw mannen, die ten slotte niet op zoek waren naar een tweede lijk, hadden geen enkele reden om achter rollen papier, in een magazijn waar papier werd bewaard, een grondig onderzoek in te stellen. Charles Lorrain nam het woord van hem over: Ik verscheen dus van ons vieren het eerst in het gebouw van la Ligne Franïaise en wel om zeven uur. De jongelui hadden mij zoals Delforge al zei, niet kun nen vinden en ik was dus van het gebeurde totaal on kundig. Vera Daï Do had het lijk toen al ten onrechte als dat van Vindon geïdentificeerd. U had het slot van Vindons dagboek gevonden, dat hij opzettelijk voor u klaargelegd had. U was al op het spoor dat hij u wilde laten volgen. Vera Daï Do had u in uw mening dat dit het. juiste spoor was versterkt: Die oplichter van een Vindon was een afperser, die mijn man heeft ge dwongen naai Formosa te vluchten. Hier hebt u zijn afscheidsbrief. De stakker wist natuurlijk niet dat haar vriend een verdieping lager lag, ook dood. Zij moet zich plezierig zeker van haar zaak hebben gevoeld. Het valt niet te ontkennen dat u er ingelopen bent. U hebt de verdwijning van Daï Do als een vanzelfsprekend feit aanvaard en bent Vindons moordenaar onder de slacht offers van zijn chantagepraktijken gaan zoeken. Maar zijzelf is er ook ingelopen en wij vieren eveneens. Ieder een liep er in. Dat is misschien nog het merkwaar digste aspekt van dit treffen. Ik kwam binnen err u verklaarde: „Dat is het lijk van Vindon". Ik heb u zonder meer geloofd. En juffrouw d'Engoult ook. En de jongelui, zelfs Pierre. Mijn verloofde en ik kwamen om half acht het gebouw binnen, zei Delforge. De bedrijvigheid van de politie verbaasde en verontrustte mij, zonder dat ik mij nu bepaald angstig voelde. Ik zei tegen Chantal: Wees voorzichtig. De telefonist heeft vermoedelijk het lijk gevonden en de politie gewaarschuwd. Hij zal verteld hebben dat ik vanmiddag op de krant ben ge weest. Ik zou liever zelf alarm hebben geslagen maar enfin niets meer aan te doen. Niets wijst er op, dat ik hierbij betrokken ben. Wij gingen naar binnen. Ik ves tig er nog de aandacht op dat ik die middag niet in de kamer van Vindon was geweest en dus niet verwacht te daar met een lijk te zullen worden geconfronteerd. U duwde mij hals over kop naar binnen meneer de commissaris, en op dat ogenblik heb ik werkelijk mijn zelfbeheersing verloren. Ik werd duizelig. Ik hoorde u zeggen: „Dit is Vindon! U hebt hem "ermoord". Ik zag een onherkenbaar verminkt oosters gezicht. En ik be greep er niets van. Ik iet mij ontvallen: „Ik heb hem alleen maar een klap gegeven". U en uw mannen gre pen mij vast en stelden mij de gekste vragen. Zo zelfs, meneer de commissaris, zei Christiane dat u juffrouw Rivière, Charles Lorrain en mij ge heel aan ons lot overliet. Chantal heeft toen van de ge legenheid gebruik gemaakt om ons van het gebeurde op de hoogte te stellen. Ze zei: „Pierre heeft hem wer kelijk gedood, maar hij heeft hem alleen geslagen. In de goederenlift. Hij heeft niet op hem geschoten". Het klonk zo onwaarschijnlijk, dat ik Pierre er aanvanke lijk van verdacht zijn verloofde niet volledig te hebben ingelicht. Al die tijd was u met Delforge bezig. U zette hem onder druk, u beschuldigde hem van alles en nog wat, en ik zag hem bang worden. Ik kreeg de indruk, dat hij zou bekennen om rust te hebben. En toen heb ik geroepen: „Houd je mond. Zeg niets eer je een advo caat hebt genomen. Dat is je goed recht". En juist dat overtuigde mij ervan, zei Duchemin, dat hij de moordenaar was. Ja, dat geloofde ik zelf ook, op dat ogenblik. En dat ik met drie medeplichtigen te maken had Zo hebt u ons tenminste behandeld. U hebt ons alle drie naar de kamer van Lorrain gestuurd, waar wij de gelegenheid hadden tot onszelf te komen. Ik kreeg eindelijk mijn gezond verstand terug. De verklaring die ik vond was niet juist, maar had juist kunnen zijn: Ik dacht dat Pierre Vindon niet dood maar slechts be- wuseloos in de lift had achtergelaten. Vindon kon zijn bijgekomen en weer naai zijn kantoor zijn gegaan waar hij door een ons onbekend slachtoffer van zijn praktijken was vermoord. Maar Chantal Rivière zei: „Dat kan niet. Pierre heeft ii) de oorlog gevochten, hij heeft heel wat doden gezien en was op dit punt zeer positief." Jammer genoeg hebben wij hierna het over zicht van het gebeurde verloren. Wij waren het ei over eens, dat iemand Vindon zozeer had kunnen haten, dat hij een revolver op het lijk van de afperser had leeg geschoten. Waarom hij daarna de moeite had geno men de man naar zijn kamer te slepen was ons aller minst duidelijk. Toen u weer binnenkwam, meneer Du chemin, was nog niemand van ons op het verbluffende idee gekomen dat de vermoorde wel eens niet Vindon zou kunnen zijn. En u gaf mij de indruk dat ik een bespreking van misdadigers stoorde. U zweeg plotseling, U schoof uiteen met schuldige en wantrouwende gezichten, zei Duchemin. U keek ons zo minachtend aan, dat u zelf ons wantrouwen wekte. Wij durfden in uw bijzijn het on derling gesprek eenvoudig niet voortzetten. Dat is dan erg jammer, zei Duchemin. Ik zou er de politie en de justitie een blunder mee hebben bespaard. Bn u zou er niets mee gewaagd heb ben. Geen enkele jury zou Delforge hebben veroor deeld. Ach wie zal dat zeggen? riep Christiane. Ik heb de indruk dat u nu al bezig bent een kleine bijzonder heid te vergeten, namelijk da) Pierre werkelijk de oor zaak van Vindons dood is geweest. Nie) dat ik u dif kwalijk neem. (Slot volgt) Brandkastenkrakers. In Amsterdam verschaften inbrekers zich via een brand ladder toegang tot een huis aan de Plantage Doklaan. Zij sleepten de brandkast van beneden naar de eerste verdieping, sneden haar met behulp van een actyleenbrander open en maakten zich meester van f 3.000 en een bedrag aan buitenlands geld. Bevrijdingslustrum. In Den Haag heeft een gedachtenwisseling plaats gehad tussen de minister-president, de minister van Sociale Zaken en Volks gezondheid en enige vertegenwoordigers van de centrale werkgeversorganisaties, over de lustrumviering van de nationale bevrijding in mei 1960. Aanwezig waren ook enkele vertegenwoordigers van het Nationale Comité Viering Bevrijdingsdag 5 mei 1960. De gedachtenwisseling is met deze bespreking nog niet geëindigd, aldus het communiqué. Nieuwe partij. Op 18 december zal in Den Haag de oprichtingsvergadering wor den gehouden van de Humanistisch-Socia- listische Parij, waarvan het landelijk se cretariaat is gevestigd aan de Nieuwe- weg 70 te Honselersdijk. De nieuwe partij stelt zich ten doel de maatschappelijke verwezenlijking van het zuivere socialisme. In België veroordeeld. De rechtbank in Hasselt heeft een Nederlander, die een speelhuis exploiteerde in de grensplaats Hamont in de Belgische provincie Limburg veroordeeld tot zes maanden gevangenis straf en eèn Loete van 100.000 frank 7500). De uit Den Haag afkomstige Nederlander, wiens beroep werd opgegeven als direc teur van een internationaal corresponden tie-bureau, werd ervan beschuldigd gele genheid tot hazardspel te hebben gegeven in het kasteel Beverbeek in Hamont, waar in 1955 „een vereniging die geen winst be oogt", werd gevestigd. Een jaar later deed de Belgische politie een inval en nam al het speelmateriaal in beslag. De verdachte werd reeds enige jaren ge leden in België veroordeeld in verband met de speelhuizen in Baarle-Hertog. Schiedam 80.000. Schiedam heeft 80.000 inwoners door de geboorte van Nico- laas Willem de Jong, zoon van A. de Jong en H. de Jong-Geveke. Burgemeester mr. J. W. Peek bood de vader een spaarbank boekje met 100 aan. Concertgebouw: Vandaag 20 uur: Inlei ding van Henri Arends over het samen stellen der programma's van het N.Ph.O. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag en woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „Jack the Ripper", 18 jaar; 19.30 uur: „De graaf van Monte Cristo11": 14 jaar. Frans Halstheater: Vandaag 20 uur en woensdag en donderdag 14, 19 en 21.15 uur: „Het moeras der zonde", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De hel van Noord-Afrika", 14 jaar. Luxor Theater: Vandaag en woensdag 14 en 20 uur: „De moordenaar met de zachte stem", 18 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „Jane Eyre". 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag en woensdag 20.15 uur: „La grande illusion", 14 jaar Woensdag 14.30 uur: „Rusty en het blinde meisje", alle leeftijden. Donderdag 20.15 uur- „Don Giovanni", 14 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hou seboat". alle leeftijden Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15. 19 en 21.15 uur: „Gedwongen verraad" 14 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag: 14.15. 19 en 21.15 uur: „Gouden bergen", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „Tien van het vreemdelingen legioen". 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79): Tot 11 januari dagelijks van 1017 uur (bovendien donderdags van 1921.30 uur) en zondags van 1316 uur: Expositie .Kerkbouw nu". Bloemenheuvel: Tot 20 december dage lijks 1017 uur en zondag 1417 uur: Expositie van werk van Judith Laqueur- Révész en M. C. Escher. Frans Halsmuseum: Tot 11 januari da gelijks van 1015 en zondags van 1315 uur: Expositie „Kunst in het klein, de schoonheid van oude tegels". Hof van Heemstede: Expositie van werk van Liesbeth Sayers, Joz. de Ridder. F. A. van Velsen en Jan Wiegman. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 januari dagelijks (ook zondags) van 1022 uur: Expositie van tekeningen van Georg Rueter. Chez Nous (Spaarnelaan 25): Tot 28 de cember dagelijks van 11—17 uur: Exposi tie van aquarellen van Frans Funke. DIVERSEN Vleeshal: Woensdag 12.15 uur: Bezin- ningspauze; ds. H. W. Wierda over „Ik laat me niets wijsmaken". (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 11 decem ber.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 4