Horen en zien IPSO EN DE TOVERRING J olivetti Divisumma 24 RUYS Misdaad om een erfenis RENAULT Puck speelt „PELIKAAN- EILAND" van Priestley De Hollandse Aquarellistenkring exposeert in Het Huis Van Looy AUTOMOBIELEN Agenda voor Haarlem ZATERDAG 19 DECEMBER 1959 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN Muziek en cabaret T eisterbant-flitsen De radio geeft zondag T elevisie programma De radio geeft maandag T elevisieprogramma Church ills memoires in Amerika op televisie Bernard Haitink gast- dirigent in Minneapolis Opbrengst Alles op één kaartovergedragen De negen muzen mmmwmwmmmowmi ROMAN VAN JANE ENGLAND Aanstootgevende lectuur in beslag genomen „Spiegel der Kunsten", de maandelijkse rubriek van actualiteiten op artistiek ge bied onder leiding van Milo Anstadt was ook gisteravond in het VARA-program- ma erg goed. Vooral het gesprek dat Henk de Bij voerde met professor K. van het Reve, wiens boek „Drie minuten stilte", zojuist verschenen is, was bijzonder ani merend. Animerend waren ook Louis Armstrong and his all stars, die op tele- recording het concert dat zij in februari in het Concertgebouw ten gehore brachten, nogmaals aan de kijkers presenteerde. Na Armstrong kon men een half uur getuige zijn van „Alle gekken kijken", het Leidseplein cabaret in Amsterdam. En in dat halve uur hebben we ons best geamu seerd. Soms waren de liedjes wel iets te lang, maar het geheel wist toch te boeien door de aardige voordracht van onder meer Aart Brouwer, Marjan Beek en Peter Lohr. Tot slot van deze avond zag men president Eisenhower in Parijs aan komen en niet alleen dat, daarvóór kon men voor het eerst bij de televisie een stuk meerijden in de treincoupé. Een Franse reporter gaf een rechtstreeks ver slag. Beeldschermer In een door Anny Schuitema samenge steld programma zendt de AVRO op maan dag 21 december van 14.50 tot 15.05 uur flitsen uit van de bekendmaking op woens dag 16 december van de uitslag van de door de Haarlemse Sociëteit „Teisterbant" uitgeschreven poëzie-prijsvraag. De opgave was een vertaling te maken van of een variant te schrijven op een zelf gekozen gedicht uit een vreemde taal. In de jury hadden zitting C. J. Kelk, M. Mok en Dolf Verspoor. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerbericht. 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Goede morgen. 9.00 Ned. Herv. kerkd. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.50 Ervaringen rond de Misweek, lezing. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.45 Gods ster moge u geleiden, klankb. 12.15 Actuele geloofsproblemen, lezing. 12.30 Lich te muz. 12.55 Act. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, praatje .13.10 De Wadders. hoorsp. 13.30 Lichte muz. 14.00 Voor de kinderen. 14.30 Con- certgebouw-ork. en solist. 15.30 Muzikale lezing. 16.00 Sport. 16.30 Op weg naar het huis der He ren, klankb. Convent van Kerken: 17.00 Gerefor meerde kerkd. NCRV: 18.30 Kerstliederen. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Doe aan mij een teken ten goede, lezing. KRO: 19.45 Nieuws*.' 20.00 De Katholiek en zijn gemeenschap, praatje. 20.15 Gevar. progr. 20.45 U bent toch ook van de partij?, praatje. 20.55 Gram. 21.30 Kaste kort, hoorspel. 22.15 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Meesterwerken van de religieuze muziek, muzikale lezing. 23.55— 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.30 VARA. 20.00—2400 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Geef het door, praatje. 10.05 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Doopsgezinde kerkd. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: li.45 Ber. uit de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Theaterork. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mede delingen of gram. 13.20 Gram. voor de soldaten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Mosè in Egitto. opera. 16.05 Filmpraatje. 16.20 Gram. 16.30 Sportrevue. 17.00 Lichte muz. VARA: 17.30 Het huis met de ge kroonde karnton, hoorsp. 17.50 Nieuws en sport- uitsl. Daarna: sportjourn. 18.30 Zigeunermuziek. 18.55 Journalistenforum. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 20.35 Cabaret. 21.05 Lichte muziek. 21.30 Wandelingen met Clio, klankb. 21.45 Gevar. muziek. 22.15 Journaal. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.10 Sportuitsl. 23.15 New York calling. 23.20 Nieuwe Franse gram. 23.55— 24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet (uitz. van de dienst voor belang stellenden d.d. 13 dec. om 7.30 uur). 1.45 Kinder- dienst - uitzending van Kerstsamenkomst voor de jeugd. 3.30 ds. H. W. Wierda van Haarlem. BRUSSEL. 324 m. 12.15 Amus.muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en bel canto-progr. 15.30 Sportrep. 16.45 Gram. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.30 Sportuitsl. 17.35 Gram. 17.55 Ork.conc. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.40 Kerstmis in de stad. 19.50 Gram. 20.00 Hoor spel. 21.00 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZONDAG IKOR: 17.00—18.00 Gezinsdienst. AVRO: 20.00 De toestand in de wereld, lezing. 20.10 Progr. over kunst. 20.35 Gevar. progr. 21.20 Verhaal over de feestdagen. 21.35 Kerstimpressies. NTS: 21.45 Pauze: AVRO. KRO. VARA en VPRO: 22.00-22.30 Sportactualiteiten. 22.35 —24.05 Eurovisie: Ballet. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Rondom het Woord, theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.35 Quiz. 12.05 Ka merkoor en orgel. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.53 Zo leeft en werkt Suriname, praatje. 13.00 Nieuws, 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.30 Gevar. progr. 15.45 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Om de Kribbe, kerstcantate. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Beroepsmo gelijkheden en beroepskeuze in Suriname, door ds. J. J- Legêne. 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Meisjeskoor en instrum. kwint. 20.10 Een zoon is ons gegeven, hoorsp. 20.50 Surinaams progr. 21.10 Vocaal ens. 21.30 Kamermuz. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Klassieke muziek. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.ip Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte muziek. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Gram. 11.00 Omr.ork. 11.45 Voor dracht. 12.00 Zang en piano. 12.30 Meded. 12.33 Voor het platteland, praatje. 12.43 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Prome nade-orkest. 13.55 Beursber. 14.00 Pianoduo. 14.30 Gram. 14.50 Teisterbant-flitsen, klankbeeld. 15.05 Gram. 16.20 Gram. 17.00 Voor de padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws 18.15 Polit. praatje. 18.25 Theaterork. 18.50 Openbaar kunst bezit, lezing. 19.00 Schotse volksliedjes. 19.15 In leiding tot muz. begrip. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.30 Nieuws. 22.40 Journ. 22.50 Knipperlicht, progr. voor de wegge bruikers. 23.20 Gram. 23.55 Nieuws. 24.00 Sluiting. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Ork.concert. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landbouwers. 12.42 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Ork.conc. 14.40 Gram. 15.30 Ork.conc. 16.00 Koersen 16.06 Voor de zie ken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram. 18 10 Pianorecital. 18.20 Voor de sold. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19 40 Koorzang. 19.50 Gram. 20.00 Idem. (Om 21.00 kunstkaleido- scoop). 22.15 Nieuws. 22.30 Amus.muziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR MAANDAG NTS: 14.00—14.15 Eurovisie: Overzicht van de resultaten van de topconferentie te Parijs. J. B. Priestley heeft met „Treasure on Pelican" een stuk geschreven dat vermoe delijk een lange loopbaan bij het ama teurtoneel tegemoet gaat. Het voldoet daartoe aan alle eisen: het biedt enige spanning, het levert vrij veel vrolijkheid, het vergt slechts één decor en het telt negen rollen, voor de vervulling waarvan met eenvoudige typering kan worden vol staan, omdat de voortdurende aspectver andering van de situatie de toon bepaalt. Het beroepsgezelschap „Puck" heeft het hier in- en opgevoerd. Sinds vrijdag en tot het einde van het jaar kan men het da gelijks zien onder de titel „Pelikaan- Eiland" in het Centraal Theater te Am sterdam, een van de weinige schouwbur gen in den lande waar werkelijk goede koffie in de koffie wordt gedaan. Wim van den Brink en Diny Sprock in Pelikaan-Eiland van Priestley. Een Amerikaanse filmproducer gaat, in samenwerking met een omroepmaat- schappen en een filmmaatschappij, televisieprogramma's maken naar de oorlogsmemoires van Sir Winston Chur chill. De producer in kwestie, Jack le Vien heeft de film- en televisierechten op de totaal zes delen tellende memoires opge kocht. De „American Broadcasting Com pany", die samen met „Screen Gems Ine" een wekelijks televisieprogramma van een half uur zal uitzenden, heeft meege deeld dat men zal werken met oude film journaals, maar ook met gefilmde inter views, bijvoorbeeld met president Eisen hower, ex-president Truman, Sir Antho ny Eden, veldmaarschalk Montgomery, Bernard Baruch, en vele anderen, ook Duitsers, Russen Japanners en Italianen. Ook sir Winston zelf zal voor de camera's optreden, en men zal zijn stem laten ho ren, bijvoorbeeld in de beroemd gewor den radiotoespraken tijdens de Tweede Wereldoorlog. De dirigent Antal Dorati, eerste dirigent van het Minneapolis Symphony Orchestra in de U.S.A. zal, zoals wij hebben bericht, deze functie aan het eind van dit seizoen neerleggen. In verband hiermede is de Nederlandse dirigent Bernard Haitink voor een serie concerten uitgenodigd. Van acht tot elf, in drie bedrijven, wor den de belevenissen vertoond van de acht leden van een expeditie naar een idyllisch eiland in de Stille Zuidzee, waar de in oude familiepapieren aangeduide miljoenenschat zich spoedig laat vinden. Het spel begint met hartelijk lovende toe spraken en verbroederingschampagne: de adellijke initiatiefnemer, de kapitaal krachtige financier, de kapitein van het schip, de radiotelegrafist en de huisknecht betuigen elkaar en hun meegebrachte vrouwen en vriendinnen over en weer hun blijde dankbaarheid voor de bekwame en eensgezinde samenwerking. Bij de be spreking van het plan ter verdeling van de kist met schitterende weelde vraagt de daarbij vergeten secretaresse van ieder een deel, slechts een half percent. En daar mee beginnen de soms wel vermakelijke narigheden. Binnen een kwartier is de sfeer radicaal bedorven door snel in kracht en listigheid toenemende uitingen van hebzucht, haat en wantrouwen. Roofdierinstincten komen bij deze omwenteling in de sociale positie boven bij deze mensen, die zonder uitzon dering meer verleden dan toekomst had den. Priestley bespaart de toeschouwer geen enkel succesrijk gebleken effect uit de melodramatische inventaris. Het is een revue van onthullingen van schurken streken, verleidingspogingen en verdacht makingen, roversmanieren en speurders- werk, waarbij ten slotte niet minder dan vijf revolvers dienst doen om het motto „lach of ik schiet!" eventueel in vervul ling te laten gaan. Alle geuite verwensin gen en dreigementen zijn door Froukje de Waard vindingrijk vertaald. Hep van Delft ontwierp de gewenste entourage: een ro mantische hut voor monsters met primi tieve hartstocht. Het is heel best mogelijk, dat Priestley een soort vermanende parodie heeft wil len schrijven op de tegenwoordige maat schappij met haar wonderen van welvaart. Maar het heeft weinig zin om naar die pere bedoelingen te gaan zoeken in wat in wezen een oppervlakkige herhaling van zijn kasstuk „De gevaarlijke bocht" betekent. Gebruikte hij daarbij destijds zo iets als een filosofisch gemotiveerde kunst greep, in dit geval wordt de finale wen ding veroorzaakt door een gewone theatër- truc. Psychologisch is het allemaal nauwe lijks interessant. Slechts af en toe (zoals in de kostelijke boutade over de mentali teit van de politie) klinkt er nog iets van werkelijke geestigheid door. Het publiek bij de première in de hoofdstad heeft zich met deze malle gevallen vaak luidkeels geamuseerd. Walter Kous heeft in zijn regie ge streefd naar vaart en vrolijkheid. Nu vraagt een dergelijk stuk een bezetting als men ook voor „Kapitein Brassbound's be kering" van Shaw nodig zou hebben en die kan dit gezelschap onmogelijk op de been brengen. Het was nu zo, dat de meeste medewerkenden incidenteel tot aardige scènes kwamen, waarbij dan in het bijzon der Ellen de Thouars, Nell Koppen, Wim van den Brink en Will van Seist genoemd moeten worden. In het laatste bedrijf had vooral Eric van Ingen de kansen voor het grijpen. Ook Diny Sprock deed wel leuke dingen. Gegeven de beschikbare krachten werden niet onverdienstelijke resultaten bereikt. Maar een stuk als dit is nu een maal berekend op wat men „type cas ting" noemt. David Koning Pieter van der Sloot. De in Rome woonachtige Nederlandse danser en cho reograaf Pieter van der Sloot zal in maart 1960 met zijn balletgroep het „Teatro del Balletto" (artistieke leiding: Vittorio Rossi) een tournee maken door Oostenrijk. Namens de AVRO heeft jhr. Th. Roëll in de studio in Hilversum de netto op brengst van de dit jaar georganiseerde actie „Alles op een kaart" ten bedrage van 1.058.552,31 overhandigd aan de bene- ficiante organisaties, te weten de sectie jeugdzorg van de Nederlandse Jeugdge meenschap, de Stichting Vakantieverblij ven lagere schooljeugd, en het Centraal Genootschap voor Kinderherstellingsoor den en gezondheidskolonies. In zijn toe spraak gewaagde de heer Roël met grote dankbaarheid van de medewerking van het bedrijfsleven en de activiteiten van het eigen personeel, in het bijzonder die van de organisator van de actie, de heer T. van Gelder. „Bekoring van het kleine" In het Dordrechts Museum zal van 24 december tot 31 januari een tentoonstelling gehou den worden, getiteld: „Bekoring van het kleine". Deze expositie omvat een hon derdtal aquarellen en tekeningen van on der anderen Goltzius, Maria Sibylla Me- rian, Margaretha de Heer. 5657. Toen begon de Vissenkoning te spreken. Je hebt de Gouden Toverring verdiend! zei hij. Ik heb vernomen, dat je enkele van mijn onderdanen gevangen hebt, maar ze op hun verzoek weer vrijgelaten hebtDat vind ik heel prettig. Ipso keek een beetje verlegen Ja, ziet u, Majesteit, zei hij. Ik ben altijd gewoon geweest, te vissen. Mensen vissen om aan eten te komen. Maar toen die vissen zo om hun vrijheid smeekten, kreeg ik medelijden en heb ze weer in het water laten gaan. Juist! zei de koning. Daar heb je goed aan gedaan. Mijn vissen horen in het water en niet in de pan! Tot 17 januari exposeert de Hollandse Aquarellistenkring in het Hxiis van Looy. De uitnodiging hiertoe werd door de Aqua rellistenkring met plezier aanvaard. De Aquarellistenkring, gevestigd in Amster dam ,is immers in Haarlem geboren. Bij de oprichting werd gedoeld op een zekere volledigheid en natuurlijk kivaliteit. Direct bleek dat men wat betreft schilderkunsti ge richtingen al beperkt was. Aanhangers van zekere gemakshalve modern te noe men richtingen, als bij voorbeeld abstrac ter bleken zich veelal niet met de transpa rante waterverf uit te drukken of konden door de oprichters moeilijk tot de voor aanstaande kunstenaars hier te lande ge rekend worden. Men wordt lid van de Aquarellistenkring op uitnodiging van het bestuur, dat in de beginne en voor een belangrijk deel nog uit de oprichters be stond en bestaat. Uiteraard golden bij de vorming van de kring de voorkeuren van die oprichters. Bij het streven naar objec tiviteit valt inzake kunst het hart niet uit te schakelen. De oprichters waren allen de figuratieve schilderkunst toegedaan. De aquarel lijkt bovendien bij uitstek de mo gelijkheid te schenken tot de innigste rela tie tussen het geziene en de realisatie in kleur. Dat onder voorwaarde dat hetgeen te zien is direct voor de kunstenaar staat, zodat hij zonder weifelen lot zijn resultaat kan komen. De Aquarellistenkring moest een vereniging van schilders worden die aanleiding tot hun uiten vonden in direct contact met de natuur. Men heeft vanaf de oprichting niet te dogmatisch willen zijn. Zo werd ook de gouache en de gewassen tekening aan vaard. Men heeft abstract werkende schil ders uitgenodigd als gast deel te nemen aan de exposities. Na een ervaring van nu meer dan tien jaren, waarin meer dan twee keer per jaar werd opgetreden, bleek dat het zich houden aan de pure aquarel de beste richtlijn was bij het maken van ten toonstellingen met een, zoals dat wel ge zegd wordt, „eigen gezicht". Wonderlij- kerwijze past daar dan steeds in het werk van Jan van Heel, die irouwens zijn gouaches meestal geaquarelleerde goua ches kan noemen, omdat de transparan tie van het materiaal in zijn resultaten toch ook meestal beoogd wordt. Zo ontmoet Haarlem dan een meer dan voorheen zuivere aquarellententoonstel ling. De Aquarellistenkring pretendeert niet alle aquarellisten van belang te tel len onder zijn leden. Verwey verkoos al leen te blijven. In Den Haag verbonden een aantal figuren zich tot een groep, wier eerste tentoonstelling door de secretaris van de Aquarellistenkring, Otto B. de Kat geopend werd. De Aquarellistenkring heeft het succes van de propaganda voor het medium mogen constateren. Tenden- zen als bij voorbeeld in de Haagse groep, die bij Felison te Velsen nog niet zo lang geleden exposeerde, zijn in de Aquarel listenkring vertegenwoordigd. Betreurd kan worden dat enkele leden geen gele genheid vonden zich op deze expositie te doen vertegenwoordigen. De ruimere ver tegenwoordiging van de anderen nu is weer een voordeel misschien. De grootste groep is dan die van wijlen Jan Wiegers. Te nauw in relatie met de Aquarellistenkring past het ondergeteken de niet te loven of te critiseren. Ik geloof echter wel te mogen zeggen dat Wiegers' vertegenwoordiging een klein maar uit stekend uitgezocht preludium is op de ex posities, die men van zijn werk mogelijk verwachten kan. Dan noem ik voorts direct de Haarlemmers Otto B. de Kat en Poppe Damave. Men zal zich echter met meer direct thuis kunnen voelen. Heynes immers exposeerde nog kort geleden in „In 't Goe de Uur". Van Bunings nog zeer onlangs uitvoeriger besproken werk ontmoet men hier enige voorbeelden. Royaards aquarel leerkunst staat dicht bij wat men in Haar lem van Boot leerde. Nog enige dagen geleden mocht ik ge tuigen van mijn grote waardering voor de Amsterdamse Joffers; daarvoor besprak ik de tentoonstelling van mevrouw Wes- tendorp-Osieck. Zij is hier met enige aqua rellen vertegenwoordigd, waaraan men geen leeftijd afziet. Hoe fris bleven ook de mannenportretjes van mevr. Bauer- Stumpff! Uit Engelmans werk spreekt achting voor onze belangrijkste Haarlem se schilders naast eigen persoonlijkheid. Onder de inzending van de Groninger Dijk stra is een berglandschap, dat een „Hom mage aan Wiegers" genoemd zou mogen worden. Advertentie i| de schrijvende tel- en rekenmachine Kiwi Gg AMSTERDAM rotterdam den haag haarlem utrecht arnhem kantoormachines eindhoven groningen l«eh« veitlglngsn door gahaal Nadarland 3. Als het geen koorts is, zei mevrouw Ferndale scherp, dan is het doodeenvoudig alleen maar een slecht humeur. Julie begon thee te schenken. Van het eerste ogenblik af, dat zij bij de Ferndales geweest was, had zij thee geschonken. Mevrouw Ferndale ging in een oude teak houten stoel zitten en nam haar hoed af, zodat haar korte grijzende slordige krullekop volledig te zien kwam. Zij stak een sigaret op en keek met een afwe zige blik naar haar dochter. Anns ronde gezichtje had een nijdige, gemelijke uit drukking. Zij zag er moe en bleek uil onder haar brui ne tint. Julie vroeg zich vagelijk af, wat er aan de hand was. Zij wist heel goed, hoe gemakkelijk Ann van haar stuk raakte. In de laatste twee jaar was Ann met een wonderbaarlijke veelvuldigheid verliefd gewor den en ook weer van die liefdes genezen en steeds wan neer er iets met een van haar liefdesgeschiedenissen aan de hand was geweest, had zij er evenals nu geme lijk en bleek en lichtgeraakt uitgezien. Maar voor het ogenblik was er niemand. Ann was helemaal vrij van liefdesbeslommeringen en er was geen jongeman, die haar in de war kon brengen. Gaan jullie met het aanbreken van de dag weg? vroeg Ann met diezelfde ruwe, scherpe stem. Ja, zei Julie. Ann lachte onverwachts. Denkt u niet, dat zij voor onderweg gezelschap nodig heeft, moeder? vroeg zij. Denkt u niet, dat Da vid behoort mee te gaan? Het zou misschien een goed idee zijn, antwoordde mevrouw Ferndale. In ieder geval, vervolgde Ann met diezelfde eigen aardige stem, is Rob niet komen opdagen. Hij wordt niet verwacht voor zonsondergang, zei Julie zachtjes Je zult dol zijn op oude moeder Timball, zei Ann luid. Zij is een schat. Ann. zei mevrouw Ferndale, wat is er in vre desnaam met je aan de hand? Oh, niets. Alleen., ik vind het ellendig, dat Julie weggaat. Waarom zou ze toegeven aan die oude moe der Timball? Waarom zou Rob haar toestaan dat te doen? Ik vind, dat het allemaal heel verkeerd is. Julie gaf haar een kop thee en zei beleefd: Anr., ik geef niet toe. Maar ten slotte is mevrouw Timball oud en Rob haar enige zoon. Ik zal daar moeten leven als ik met hem getrouwd ben. En ik geloof, dat het heel verstandig is om een proeftijd van drie maanden te hebben. Zie je, het zit zó. Mevrouw Timball zal bij ons inwonen en het is wel zo goed eens te zien, hoe we kunnen opschieten, omdat een huwelijk toch een ernsti ge zaak is, nietwaar? Ik zie helemaal de noodzaak niet, zei Ann heftig. En als Rob werkelijk een kerel was, zou hij je nu meteen trouwen en niet toegeven aan dat ouwe mens. Hij zou Maar ik zou niet meteen met Rob trouwen, zei Julie bedaard. Dan kun je ook niet van hem houden, zei Ann. Ann, zei mevrouw Ferndale ik vind, dat jij je slecht gedraagt. Oh, ik weet wel, dat ik dat doe, riep Ann en uit haar stoel opspringend, rende zij de kamer uit. Wat is er toch aan de hand? vroeg Julie op wei felende toon. Mevrouw Ferndale keek haar nadenkend aan en zei toen: Eerlijk gezegd, geloof ik, dat Ann zelf voor Rob voelde. Ik heb het misschien mis, maar ik dacht toch zoiets. Maar.zei Julie, terwijl zij een lichte kleur kreeg. Oh, viel mevrouw Ferndale haar in de rede, hij was nooit, werkelijk in Ann geïnteresseerd. Je behoeft je nergens bezorgd over te maken, Julie. Je hebt niet op andermans terrein gestroopt. Ik geloof, dat dit wel de uitdrukking er voor is. Ann zal trouwens wel weer verliefd worden op. iemand anders. Maar ik geloof, dat er inderdaad wel een lichte neiging aanwezig was. Rob en ik... begon Julie. Zijn van elkaar gaan houden! besloot mevrouw Ferndale. En waarom niet? Ann zal in de toekomst nog heel wat keren verliefd worden en het weer te boven komen ook. Ik hoop dat zij ook nog eens iemand zal ontmoeten, die haar de baas kan worden. Ik spreek nu, zoals je wel begrijpen zult, vertrouwelijk met je, maar zij is inderdaad erg moeilijk. Er is echter nog iets, wat ik zeggen moet. Ik ben zelf helemaal niet op mevrouw Timball gesteld. Rob is haar enige zoon, maar ik vertrouw haar niet. Dus dring ik er nog eens op aan, dat je regelrecht naar ons toekomt, als er zich enige moeilijkheid zou voordoen. Dat zal ik doen, zei Julie. Zij zweeg meteen, toen er vanuit de veranda een schaduw over de vloer viel en een bedaarde, lage stem zei: Is er nog wat thee over? Mevrouw Ferndale keerde zich half om en keek over haar schouder. Zo, David, riep zij uit, wat ben jij stilletjes ko men aanzetten. Allicht, wanneer jij met alle geweld matten op de veranda wilt hebben, Alice. Waar is Ann? Dat weet ik niet, zei mevrouw Ferndale. Ik denk, dat zij wel in haar kamer zal :ijn. Wil je nog thee hebben, David? Ik heb al om thee gevraagd, zei hij. Ik vroeg zo juist, of er nog wat over was. Heb je me niet ge hoord? Ik vrees, dat ze koud is, zei Julie Ik zal Jumbo zeggen verse thee te zetten. Doe geen moeite. Alles wat nat is, is mij best. Alice, die vergadering van farmers heeft het voorstel over die weg verworpen. Ik heb John daar achtergela ten, terwijl hij nog druk aan het argumenteren was. Hij blijft maar doorpraten, al weet hij ook, dat het verspil ling van adem is. Die arme John, zei mevrouw Ferndale vriendelijk. Maar hij zal toch wel voor zonsondergang terug zijn, denk ik. Julie begon nog een kop thee in te schenken. Zij kon de figuur van David Baxter tegen de deuropening zien afsteken. Zijn lange, ietwat gebogen gestalte, was net een donkere schaduw en maakte de kamer somber. Achter hem spreidde de ondergaande zon een achter grond van roze en groen, zodat zijn hoofd, smal en met kort geknipt haar, zich scherp tegen de donker worden de hemel aftekende. Met een ietwat sarcastische intonatie zei hij: De jonge Lotharie is intussen op weg hierheen met zijn muildieren vol schuim en zweet, en met een nieuw ge verniste wagen. David, zei mevrouw Ferndale tegen haar broer. (Wordt vervolgd) Vertegenwoordigd zijn verder Jacob Kuijper, Dora Esser, prof. Charles Roe- lofsz, Han Bolte, de restaurateur van het Frans Halsmuseum, Maks, Swagema- kers, Jeanne Bieruma Oosting en Ver- spyek. Wil den Ouden noem ik apart omdat in zijn werk wel het duidelijkste de bedoe lingen van de Hollandse Aquarellisten kring spreken. Bob Buys Op verzoek van de Haagse politie zijn thans ook in Rotterdam exemplaren van het boek „Liesbeth en de wereld van Bob en Daphne" in beslag genomen. Recher cheurs van de zedenpolitie hebben dit boek bij verscheidene boekwinkels en ook uit een warenhuis weggehaald. Waar schijnlijk zullen nog meer exemplaren volgen. Advertentie Automobielbedrijf HARDEBELT Rijksstraatweg 249 - Haarlem-Noord Telefoon 57455 Stadsschouwburg: Vandaag 20 uur: To neelgezelschap Johan Kaart met „Mijn zoon de minister"; zondag 20 december 20 uur: Toneelgezelschap Johan Kaart met „Nachtdienst". Grote Kerk: Maandag 15.30 u.: Beiaard concert door Arie Peters. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Song of Scheherazade", alle leeftijden. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14 en 20 uur en woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „Gangstersvijand No. 1", 18 jaar Lido Theater: Vandaag en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Het komplot der 400", 14 uur. Maandag tot en met woens dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Het ver borgen leven van Walter Mitty", 14 jaar. Zondag 11 uur: „Vrijheren van het woud", alle leeftijden. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan dag tot en met donderdag 14 en 20 uur: „In de macht van de vampier", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag besloten voorstelling. Zondag 19 en 21.15 uur: „Gas light", 18 jaar. Zondag 14 en 16.15 uur en woensdag 14.30 uur: „Laurel en Hardy bij de luchtbescherming", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hel den", alle leeftijden. Zondag 11 uur: „Wen die Götter lieben", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ge heimagent alias de Gorilla", 18 jaar. Maan dag tot en met woensdag 14.30, 19 en 21.15 uur: sn schiep de vrouw", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Orfeu Negro", 14 jaar. Zon dag 11 uur: „La Traviata", 14 jaar. Theater Monop~' (Zandvoort): Vandaag en zondag 20 uur: „Liefde is mijn beroep", 18 jaar. Zondag 14.30 uur: „Koning van het wilde westen", alle leeftijden. Maan dag tot en met woensdag 20 uur: „Als de kraanvogels overvliegen", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN. Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79): Tot 11 januari dagelijks van 10 tot 17 uur (bovendien donderdags van 19 tot 21.30 u.) en zondags van 13 tot 16 uur: Expositie „Kerkbouw nu". BloemenheuvelTot 21 december dage lijks 10 tot 17 uur en zondag 14 tot 17 uur: Expositie van werk van Judith Laqueur- Révész en M. C. Escher. Frans Halsmuseum: Tot 11 januari dage lijks van 10 tot 15 en zondags van 13 tot 15 uur: Expositie „Kunst in het klein, de schoonheid van oude tege'j". Hof van Heemstede: Expositie van werk van Liesbeth Sayers. Joz. de Ridder, F. A. van Velsen en Jan Wiegman. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 januari dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur: Expositie van tekeningen van Georg Rueter. Kunstzaal „Oud Ambacht" (Omvals- poort): Tot 11 januari dagelijks van 11—17 uur en zondags van 13—17 uur: Expositie van werk van Chris van Voorst. Chez Nous (Spaarnelaan 25): Tot 28 december dagelijks van 11 tot 17 uur: Expositie van aquarellen van Frans Funke. DIVERSEN Vleeshal: Maandag 12.15 uur: Bezin- ningspauze. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 18 december)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 4