Rederljkers^kersfeaogen uit de kring de Haarlemse „Wijngaertraneken van ff Mliillfil iilËüIÉilililÉI TELEVISIE ALS HULPMIDDEL BIJ JEUGDOBSERVATIE DE KRIBBE IN HET HART VAN NEW YORK; KERSTSPEL MET RAKETTEN EN SHOWBALLET Erbij y - - De Lofzang der Engelen. DONDERDAG 24 DECEMBER 1959 PAGINA Vi ER Titelblad, met vergulde sierletters, van het handschrift der Geboorte-Gezangen van Jan van Elsland. (bovenste afb.) 0 AN M Ml»! AA. <S& A C T r - KAvwEmmc „lc hebbe hier noch van de rethorycke Nyen liedekens, refreynen ende balladen" DEZE WOORDEN werden omstreeks 1510 door een befaamde rederijker uit Brugge, Cornelis Everaert, in een van zijn spelen een marskramer in de mond gelegd. En het zal wel een beeld geweest zijn uit het dagelijkse leven: de man die met garen en lint en allerhande langs de straat leurde, maar ook liedboekjes te koop had. De letterlievende burgers der Vlaamse en Hollandse steden en grote gemeenten beijverden zich in hun rhetorijkamers immers niet alleen met hun toneelaangelegenheden, waarvoor als auteur hoofdzakelijk hun „factor' aansprakelijk was, maar legden stuk voor stuk hun proeven af op het gebied waarvan de Brugse rederijker gewaagde. Voor wat Haarlem betreft, waar sinds 1503 twee „Corners' bestonden („Trou moet blijcken" en „De Wijngaert rancken') en in 1585 door de ingeweken Vlamingen nog een derde gesticht werd („De witte Angieren"), is de neerslag van die liederenproduktie ruim schoots te vinden in de menigvuldige zangboekjes, die bij een gezellig samenzijn van de burgerij niet mochten ontbreken. In de zeventiende eeuw bereikte dit. zijn hoogtepunt, om in de achttiende stilaan te verlopen, tot de omwcntelings- jaren van haar laatste decade een punt zette achter de retorische bedrijvigheid: „Trou moet blijcken" werd sociëteit en is dit gebleven en de Corner „De Wijn gaertrancken" ging tijdelijk in ruste, kwam later weer op de been, maar werd definitief ontbonden in 1874. Zoals men weet worden thans weer pogingen in het werk gesteld om haar opnieuw in te richten naar de oorspronkelijke Constitutie. Bepalen wij ons alleen tot „De Wijngaertrancken', dan zien wij daar dit proces van liet rederijkerslied in de achttiende eeuw een specifiek, religieuze wending nemen in piëtistische geest.. Aanmerking verdient tevens, dat de liederenproduktie dezer „Camer" toen niet meer terecht kwam in de gebruike lijke liedboekjes van handzaam formaat, waarin van wijd en zijd allerhande bij elkaar gebracht was, maar in fraaie uitgaven die uitsluitend werk bevatten van één poëet en bijgeval ook van één of twee componisten. ZO KENNEN WIJ van Jan van of beroepsmuziekschrijver kon yerwach- m 1 AA- „nni-koen «rA -riln ten- Het was misschien Kauwenberg, die Elsland, die e\enals voorheen ookjn „Geboortezangen" ook een aandeel vader lid was van „De NVijngaert- als componist had en wiens jaar van over- rancken", en die verwant was aan de lijden wij niet kennen. In ieder geval, de factor van „Trou moet blijcken", Pie- aantekening dat het handschrift van de T "i r*i- ,„Dt dichter zou zijn, is fout. En verder weten ter Langendijk, een rijkelijk met gra vures naar Van Ostade en Dussart versierde liederenbundel, „Vrolijk gezelschap der negen Zanggodinnen", waarin hij het gezelligheidslied, op bekende „voysen" te zingen, op ou bollige wijze, - soms nog al ongege- stof, die de factor der „Wijngaertrancken" neerd - doch meestal grappig en ka- in wijdlopende bespiedingen uitbuitte, «li. wel enigszins meebrengen. Het werd een rakteristiek, naar de oude trant bleek spejen met beelden en met woordschik- te beoefenen. De eerste druk ervan kingen, die de traditionele camerist ver- r verscheen omstreeks 1720. Het vast raadt, die met veel woordenpraal de niet goedkope boek had blijkbaar loffa wel °™hals h™cht: y ,f A A L- De zangstof van de bundels geïnspireerd succes; er is zelts een vierde druK Qp Christus' Geboorte of Kruisgang dwong melodieën van de Hernhutters, die pas in van in 't licht gegeven. uiteraard om binnen de perken te blijven 1740 in Haarlem vaste voet kregen; want van de behandelde episodes uit de Evan- toen waren de leden van „De Wijngaert- JAN VAN ELSLAND kwam kort daar- gelie-verhalen, wat als he' ware een rem rancken" al lang klaar met hun geestelij- op met heel andere zangstof voor de dag, betekende op het „zinspelende element" ke gezangen, namelijk met twintig liederen onder de ti- van de rederijkerspoëzie. Maar in piëtis tische geest van gevoelsreligiositeit wijken Eerste strofe van de Slotzang van Jan van Elsland's Geboorte-Gezangen met muziek (alleen de zangstem) van C. Kauwenberg, naar het handschrift uit de Haarlemse Stadsbibliotheek. V-O- s>? „,s f - tfh-vds W'A XKM O OTEJL ~f~'7"~"' i J'ï/ttï ti/f 7 W wij het niet. ONDER DEZE VIER geestelijke zang bundels onderscheidt zich die van de bak ker Willem Hessen: „Zinspelende Lief- dens-Gezangen" door gewrongen retori sche gezwollenheid. Dat kon de aard der VV/:-Z/tY. f',t''tti i.YiY/. ft*— jm "sr.. jü..-*»*|V 11 f. -fr1- i- mm Jift f J rY J.__x. HET OBSERVATIE TEHUIS in de buurt van Lj/on in centraal Frankrijk y,v is een van een aantal te- Y huizen die zijn opgericht voor adolescenten, die öf misdadig zijn öf in moreel gevaar verkeren. Jongens worden er voor drie maan den heengestuurd en gedu rende die tijd observeren psychologen en pedagogen hun persoonlijkheid, zodat een kinderrechter de juiste opvoedkundige maatregelen kan aanbevelen. Om hun geschiktheid te testen en hen te helpen zich later weer aan te passen aan de maatschappij leert men de jongens een vak en wat ze met hun vrije tijd kunnen doen. Een van deze op voedkundige middelen zijn de avondprogramma's van de televisie, die zeer waar devol zijn gebleken. Maar om het meeste uit het nieuwe medium te halen wordt er veel van de op voeder gevergd. Zijn taak is drievoudig, namelijk: de voorbereiding en 't brengen van de programma's, de discussies achteraf en de hieropvolgende activitei ten gebaseerd op de gezie ne programma's. DE JONGENS, die naar het Observatie tehuis wor den gestuurd komen uit zeer verschillende milieu's, maar over het algemeen is hun intellectueel peil niet bijzonder hoog. Wij besef ten dat we hen, voordat ze naar een televisieuitzending gingen kijken, enigszins moesten voorlichten. Wij beoogden geen zuivere es thetische benadering, maar moesten alle dingen die onze kijkers zouden kunnen verwarren, ophelderen. We moesten hen ontvankelijk maken voor de dingen die ze zouden gaan zien. Voor het stuk van Calderon „De rechter van Zalamea" moes ten we bijvoorbeeld eerst de historische achtergrond geven, het zeventiende- eeuwse Spanje met alles wat dit inhield: de afmetin gen van het land, het ge brek aan verbindingen en de behoefte aan een strenge rechtelijke macht. Na deze korte inleiding volgde het lezen van een aantal blad zijden van José Luis de Villalonga; daarna het draaien van Spaanse gram mofoonplaten die een juiste overgang naar de televisie uitzending vormden. HET WAS ONMIDDEL LIJK duidelijk dat groeps discussie direkt na het pro gramma een fiasco zou zijn. De jongens waren vermoeid en waren niet in staat op dit late uur hun indrukken uit te wisselen. Alles wat we uit ze konden krijgen waren cliché's. Om de discussie werkelijk vruchtbaar te maken, besloten we haar uit te stelen tot we de jon gens weer zouden ontmoe ten voor het kiezen van de programma's van de vol gende week. Dit bleek een uitstekend idee. Commen taar en critiek waren vrijer en enthousiaster. Op dit ogenblik bewees de televi sie duidelijk haar geschikt heid om kinderen te leren zich vrij te uiten. De programma's bewezen een uitstekend middel te zijn om de gedragingen te- testen. Voor de meeste van onze jongens ontsloot de televisie een geheel nieuwe wereld. Voor deze jongens wier geest tot dan toe ge voed werd met goedkope boeken en slechte films was het een bron van ver rijking. Sommige van hun hun ideeën ondergingen een volledige wijziging na een televisieuitzending. Na het zien van een programma over een chirurgische in greep aan de heup, was het voor onze jongens bijvoor beeld niet langer de sheriff uit wildwest films de held, maar de chirurg die ze voor de camera zo succesvol hadden zien opereren. IN EEN GROTE BIOS COOPZAAL doet het kind bijna volkomen afstand van zijn persoonlijkheid, maar het kleine televisiescherm geeft hem een beeld ge schapen voor zijn eigen wereld. De geboeidheid is veel minder dan bij de films, en de jongens die geestelijk zeer passief zijn bewaren een zekere „af stand" tussen henzelf en het scherm. Je merkt dit direct aan de spontane op merkingen die de jongens maken, wanneer er een beeld zonder geluid over het scherm vliegt. Deze toe vallige opmerkingen zijn een bijzondere rijke bron voor observatie. Het feit dat de program ma's gade geslagen wor den door een kleine groep in een hun bekende kamer draagt er ook toe bij de illusie-verwekkende kracht van het beeld te verzwak ken. En de schemering van de kamer of zaal stelt de pedagoog in staat de phy- sieke reacties van de jon gens bij bepaalde scènes te observeren. Deze drie fac toren verklaren tot op ze kere hoogte waarom de televisie veel interessanter commentaar oplevert dan een filmclub zelfs van jongens voor wie dit zeer ongewoon is of die moeilijk heden hebben om zichzelf uit te drukken. EN DE OPVOEDER? Zijn rol wordt zeker niet be perkt tot de passieve van een registreerapparaat. zelfs in een observatie cen trum. Hij moet eveneens een actieve rol spelen. Deze bestaat uit het helpen van de jongens bij het geven van een concrete vorm aan hun indrukken, en het te- gaan van heldenverering voor film- en voetbalster ren. De opvoeder is daarom niet alleen een katalysator maar ook iemand die een eigen mening heeft, zijn in zichten uit en zijn conclu sies trekt uit de discussies. (Ünesco) tel „Geboorte Gezangen op de blijde heylrijke verschijninge van 't licht der Z11 van elkaar weinig af. Genade Jezus Christus," die met muziek de Haarlemse „zangmeesters", C. DE KERSTBUNDEL van Jan van Els- land bevat in zijn twintig liederen even wel verhalen en bespiegelingen aan de han WANNEER WIJ NU nagaan dat deze het Lucas-Evangelie. Als geheel is van de Haarlemse „zangmeesteis u. g t ,::k i.Gderen ontstonden en na- het werk te beschouwen als een geestelijke SUh3nv<SSeebo^k bi? Va^^ulkÏAroTin werkten in een tijd dat de Hervormde baliade met cantate-allures; waaraan de de Lanee BegUnes't^at flMter^ ^et èn Kerk in Nederland nog niet aan de Evan- aard ^r composities met soms rijkelijke de Lange Begijnestiaat (later Met en gelische zangen tQe was (deze werden pas toepassing van coloratuur vooral mee- 1806 ingevoerd) dan is het duidelijk w®rkt. Meylink) in druk uitkwamen, en ook een goed onthaal genoten, dat lang aanhield, t "dgZe",HaarlTmSö""rederiike'slTóïë"Ón Het onderscheid tussen Van Elslands mu want in 1764, jaren na de dood van de Lutherse sfeer naar Duits model ade_ zikale medewerkers, Willem Vermooten en (Van onze correspondent in de V.S.) OOK NEW YORK kent zijn donkere dagen vóór Kerstmis. fn^het Haarlemse^eoroo^hunu Ge- men- En di< geldt evenzeer voor de mu- Kauwenberg, is niet opmerkelijk; bei- £,e jucht is grauw en een n het Haarlemse Leprooshuis nu Ge Kauwenberg en Vermoot-m als de" bezitten zij de gave een melodie te kun koude wind giert om de mas- bouw voor ouden van dagen) verscheen zieK y yei.noo n ais schriiven en met een flinke dosis nathp KOUQe w'nQ gien om ae mas nog een vierde druk van dit geestelijke voor de teksten, al hebben hun melodieen tiG£ de reLi ijkerTpoëzie te dienen ODDer- sale' J10^lg® wolkenkrabbers lioHhnpk- Van FKland was tot het hewer- niets van ae eenvoudige maar zeer zang- "eK ae reaerijKerspoezie te dienen, upper- van Rockefeller Center. Geen liedboek. Van Elsland was tot net Dewer Lutherse koralen wel echter van de vlakk'g gezien lijkt het dan ook wel wat. katteri^r tiiH om on straat ken van deze dichtstof gekomen naar aan- ri]Ke ^Ul"erse Koraien wei eenter van ae nrodukten "aan analv- loirtino wan rto hüwaï Hio 7iin mprfp-rprlp- concertante cantaten die in de Evangeli- y" W1J nun proauKien gaan anaiy te zijn, dan 's ochtends om een le ding van de bijval die zïjn mede ïecle kerken in Duitsland zeer "ewild seren- vooral wanneer wij het harmonisch uur of half zeven Voorvoel rijker Govert van Mater verwierf met zijn scne Ke™:en in uuitsiana zeer gewua funcjament. de toegevoegde bas onder 7 I J)' solofiedereif of —en. L.« lAVaaXS iif^718 in ^"^k^erscherien warTn. En de- hengsten, duetten, bedoeld voor huiselijk SST4K het i" T* T ze op zijn beurt voorbeeid met toeristen van buiten de Kruisgezangen of „Hemelweg" op- de Nederlands Hervormde Kerk om naast gesteld door verscheidene auteurs, die de ^^Pnfïn apw^Pn"^ in welke opgeschroefde termen hun fac- sum' U!e Tnun |!nsttre!1 niet genoemd werden, een zangboek dat -anHranJ Hpl\tnpnH nfaHpm 7ppr tor- Willem Hessen, de lof verkondigde erge"s J°^va of Ke"tucky in 1716 te Amsterdam bij Kornelis Van- de aa£dr*ng daaitoe Haarlem zeer van „den gGestHjken Zanger en Speelkun! h?P pTs^hittp" derzijs voor 't eerst verschenen was. Ter- stenaar Willem Vermooten, van wiens be- f r h" loops zij vermeld dat de Haarlemse druk- DE KERN van deze beweging haast gaafde geest Neêrlands Zangberg daa- ker Jan Met —opvolger van de Van Hul- een eeuw vroeger was. zoals J. W. En- verd' en haast met een zuiver geluid, zijn 1 n,ZV! rnln kenrooy's deze bundel nog in 1781 her- schedé indertijd opmerkte, toen hij de lof alom- wiens schelle Lofbazuin..." en- verwacnr men drukte. Men had dus de oude en de nieu- bundels met muziek van Kauwenberg en fovoorts. Jan van Elsland zegt het even 5L hliL we „Kruysgezangen", die blijkbaar in Verm00ten aan een beschouwing onder- kalmer als hij gewaagt over „de geestrij- n'ei „„"Til een geestelijke behoefte voorzagen. wierp_ zuiver Lulhers en aan de piëtis- ke vindingen en aardige trekken der wel- s °CJiV,?rK tische tijdgeest aangepast. Deze veelzij- v°egende Muzicale klanken, van de Zang- a,.A,„q EN DAN KWAM ten slotte ook de fac- djge musicoloog en kenner van Haarlems meesters Kauwenberg en Vermooten, alom n tor van „De Wijngaertrancken", de bak- cultuurgeschiedenis wees in dit verband door haare komnst in deeze oeffening ver- f. T,,; ker Willem Hessen, in dezelfde trant de op de in 1718 verschenen Lutherse ICerck- maart". vnrW 11!! vlrwfon kernspreuk van zijn rederijkerskamer, gezangen, ten dienste zijner nieuwen w'i kunnen ons deze, door niets ge- VT, i .uirverKoop „Liefde bovenal", parafraseren in achten- Kercke te Haarlem". Maar hij ging naar remde hoge waardering volkomen be- 'n.dat kolossale gebouw waar twintig zangen, die op muziek gezet door mijn mening te ver, wanneer hij ook ver- gijpen, want er is in de lyrische inventie ze i! ^ac^en.' Willem Vermooten, onder de titel „Zin- band meende te zien met de Duitse koraal- dezer muzikale rederijkers iets dat onweer- wanneer ge aicnxerpij Komt, spelende Liefdens-Gezangen" eveneens staanbaar indruk moest maken op hun z! ge 7Y fyre.n bij de Van Hulkenrooy's van de pers kwa- lekengehoor. Zelfs in de vorige eeuw staan van Radl° Clty Music men. De geregelde medewerking van de Eerste strofe van een der twintig Ge- schreef de Belgische musicoloog Edw. G. J. en d?* e vaders- m09" Haarlemse „zangmeesters" Kauwenberg boorte-Gezangen van Jan van Elsland, Grégoire: „Ces deux chanteurs méritènt ders_en_kmde9fniz0 ongezellig en Vermooten met de rederijkers van „De met muziek voor zangstem en begeleidende une place marquée parmi les musiciens Wijngaertrancken" wekt het vermoeden, bas door Willem Vermooten (naar de derde Néerïandais du XVIIIme siecle", nadat hij druk van Van Hulkenroy). waarschijnlijk alleen kennis genomen had van een oude Haar lems „Jonghe Camer" zeker niet; lees stad, die hun „Mainstreet" dat zij beiden ook lid van deze „Camer" waren en deze indruk wordt nog ver sterkt door het amateuristisch karakter van hun muziek, waaraan men oppervlak kig gezien een vlotte flair niet kan ontzeg gen. Op de verfchyuinge van J EZV S C HR1STV S. 37 HOEWEL DUS DEZE vier reeksen geestelijke gezangen allen door drukken bereikbaar waren, heeft in het jaar 1762 een bewonderaar van deze dierbare ge dichten en melodieën wellicht een lid van de Wijngaertrancken" of de rheto- rykamer als zodanig ze tezamen in keurig handschrift met fraaie titelplaten in kleur en met goudopleg, gekopieerd of laten overschrijven door een beroeps schoonschrijver en dit manuscript in leer met goudopdruk laten binden. Dit fraaie handschrift behoort tot de curiositeiten van de Haarlemse Stadsbibliotheek, die er uiteraard erg zuinig mee is, al zou het slechts zijn voor wat het betekent als do- cumentatie van achttiende eeuwse schoon- I Jl schrijverij en van piëteit voor de geeste lijke inhoud. Intussen begrijp ik niet goed wat een vroegere bezitter of bibliotheca- ris er teren daar het hier minstens om vier dichters gaat en het handschrift overal gelijk blijft. Bovendien, leefden die dichters nog in 1762? Uit een vers van factor Willem Hesse, weten wij dat Jan van Elsland reeds zes entwintig jaar vroeger overleden ontstaan reeds zeven jaar verstr Toch was de kopiist iemand die me notenschrift handig overweg kon, ja daar in een bedrevenheid toonde (met de gan zepen!), die men slechts van een musicus De Muzyk door IVILLEM yRRMOOTEN. AIR.. Fivait. Eer hem, die dit lich t laat da gen, Vrede op Aarde een wclbehaa gen, (n den Mens, in den Mens, bc- lcmse editie, die al leen de zangstem be vatte; want het is mij gebleken dat een zulke ook bestaat, die dan ook gediend heeft voor de schoon schrijver van het hierboven besproken handschrift. En ik geloof dat ook nu nog voor de „Ge boorte Gezangen" en :1e „Kruys-Gezangen" mits hier en daar ge fatsoeneerd en vak kundig van een be geleiding voorzien in het karakter van vroeg zijn opgestaan om één ding in New York toch vooral niet te missen: de kerstvertoning in 's werelds grootste en van klatergoud blinkende theater. New York: De processie naar de kerststal. OM KWART VOOR ZEVEN, als het nog donker is op straat, gaan de deuren reeds open. De gehele dag zullen er mensen in de rij staan en de laatste bezoekers van de reeks doorlopende voorstellingen zullen 's nachts om acht minuten voor énen pas naar buiten komen. Eindelijk kunnen dan ook de herders en de wijzen uit het oos ten; de schaapjes en de kamelen hun bed en hun nachthok eens op gaan zoeken. Morgen om kwart vóór zeven begint er weer een dag, waarin ze zes keer naar de stal van Bethlehem zullen trekken, vol ontzag aangestaard door 37.000 toeristen. Er is veel meer te zien, tijdens één voor stelling, dan die processie naar de kribbe, maar ondanks alle kunst- en vliegwerk j i van de andere nummers moet het kerst- s waar" spel voor vele bezoekers toch wel het dering zou gevonden Onze tuin- en kamerplanten sen vroegere bezitter of bibliotheca- _t___.TY.Cl.fA.+—+.+--f_.il..TL.t.-j toe bracht er met potlood in te no- fS—'.iff-Hi—J:ï— „handschrift van de dichter zelf," ~-a;t-±i:±::2:;£t;51 reid voortaan, Op het pa d. Op het pa d, op het pad des deugds cc gaan. êïeJ- ilj=Ê={=|:?e J worden. Maar welke somponist steekt daar zijn kostbare tijd in? Toch kon misschien curioteitshalve wel eens de proef ge nomen worden de Kerstreeks op een kerkconcert uit te voeren door afwisse lende stemmen en dan met een vaardige improvisator aan het orgel, die er precies datgene aan weet te wijzigen en toe te voegen wat er aan ontbreekt. centrale gebeuren blijven: een jongenskoor, dat „Stille Nacht" zingt in een donkere zaal dan, flauw verlicht langs de enorme zijwanden, het begin van de stoet het zingen zwelt aan. het kolossale orgel gaat meespelen, het licht verplaatst zich naar het centrum van het toneel, waar de stal is, de os en de ezel, Maria, Jozef en het kindje in de kribbe. Geen sensatie, geen drama; alleen een stoet van herders en wijzen, die met hun dieren van weers zijden komen aanschrijden naar dat centrum. F t De MEER DAN ZESDUIZEND MENSEN en kinderen in die grote zaal zien bewogen en aandachtig toe. Zij denken er niet meer aan, dat het buiten kil is en nauwelijks nog licht. Wat wekt hun ontroering? De r A VI l- muziek? De verlichting? Waarschijnlijk Jos. ae Klerk komt hun bewogenheid toch vóór alles van binnen uit, omdat ieder bij het zien van dat tafreel terugdenkt aan Kerstmis thuis, aan het kerstverhaal dat voorge lezen werd in Iowa of Kentucky. Wat men verder te zien krijgt? Vooral de jongens zullen nog lang napraten over dat gewei- Magnolia's pleegt men wel tulpenbo- dige moment van de „show' het opstijgen men te noemen; eigenlijk geen wonder van een raket! Wat een donderend geraas, t wat een geweldige steekvlammen, wanneer de 9Jote TOZe' of Wltte ««Ipachttffe midden op het toneel een raket haar reis bloemen doen er nu eenmaal sterk aan naar de maan begint en inderdaad hoog in denken toch leidt het tot vergissingen in de coulissen verdwijnt. dien u zonder meer een tulpenboom be- stelt want de eigenlijke tulpenboom is geen Magnolia, doch wordt door de boom- OVER RAKETTTEN gesproken de kiaeker Liriodendron tulipifera genoemd beroemde precisie-danseressen van dit J theater heten de Rockettes (raketfes dus en dat ls een hoog °P9aande boom die hier eigenlijk). Met z'n zesendertigen doen deze weI een hoogte van ruim twintig meter meisjes alles precies tegelijk en de boeren, kan bereiken. Die bloeit ook niet in het burgers en buitenlui zijn van die knappe vroege voorjaar, doch de grote tulpvor- dressuur meestal danig onder de indruk. Zelf zie ik ze eerlijk gezegd liever vlie- mige bloemknoppen komen m jum-juh gen En ook dat kunnen sommige ar- °Pen> rijn ook niet roze of wit van kleur, tiesten in dit theater. De Rockettes blijven doch zijn groen-geel. Het is een zeer ty- doorgaans met één elegant been op de pische boom; aan de vorm van de mooie grond, maar de jonge vrouwen van het nrr,ip hinrioron ballet hebben er zich de laatste tijd in be- ff® bieren kan men ook al wel zien kwaamd om met behulp van onzichtbare ec™ 'e's bijzonders is. Voor de draden heel gracieus over het geweldige kleine tuinbezitters is het echter geen toneel te vliegen. En waarlijk niet laag bij boom hij neemt daarvoor op den duur te de grond, want de Aoogte van dit toneel veel ruimte in besl en t is wel 20 meter en de breedte is even wijd - als een Newyorks stratenblok. Dat „vlie- aüe kanten de takken moet inkorten wordt gen" komt onder anderen goed te pas bij 'iet meer een kapstok dan een boom. Neen; de opvoering van balletten, die onder dan kunt u maar beter de valse tulpen- water heten te spelen. Die balletten waar- boom of de magnolia aanplanten; overi- ïn zeepaardjes en waternymfen elegant rondzweven, zijn waarlijk een lust voor 0en' *ou dxe magnolia beverboom ge- het oog. Maar toch is het voor het kerst- noemd rnoeten worden, doch die naam wil spel dat men 's ochtends om halfzeven al er niet erg in. in de kou gaat staan.... Q. Kromdijk

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 18