50
Dr. Obermayer sprak voor Toonkamer
Duitse visie op ondergang
van de Wehrmacht
Puzzel nr. 16
Karl Guttmann directeur
van H.T.Z.-Ensemble
Samenwerking voor
Europees federalisme
Auto vloog in brand;
echtpaar omgekomen
Derde jeugdconeert
door het N.Ph.O.
ste RENAULT 1400 K.G. bestelwagen
Renauli-Hocfdagente GARAGE DEN ROUT, Tel. 12138
„Uitroeping der RMS
was daad van billijke
zelfverdediging"
Staatssecretaris Stijkel
weer naar de V.S.
Twee monteurs gewond
bij garagebrand
6
Hundewollt Ihr cwig leb en!"
Drie doden in het verkeer
Het ijshallet van Ernst en Maxi Baier
met „Produktie 1960" in Amsterdam
Vijf premières bij Het
Amsterdams Ballet
Houten koning in bad
Conclusie in rapport van
A .R.•studiecommissie
ZATERDAG 2 3 JANUARI 1960
ZOWEL DE FILM als de litteratuur zijn
niet in gebreke gebleven om de verschrik
kingen van de tweede wereldoorlog in alle
specimina en op alle fronten in beeld
te brengen. Men kan moeilijk van de
Duitse filmindustrie verwachten, dat zij,
terugblikkend op het Duitse aandeel in de
strijd, de loftrompet zal steken op het
glorierijke Duitse leger. Het ging immers
ten onder. Vergeleken bij de Amerikaanse
en Engelse reconstructies van diverse be
slissende slagen of zij zich nu afspeel
den te land, ter zee of in de lucht zijn
de Duitse filmverslagen alle in mineur.
Zij kunnen de nederlaag niet uitwissen. Ze
proberen haar wel te verklaren. Dat is dan
ook het enige bezwaar, dat de niét-Duitser
tegen zo'n film uit het vergane Derde Rijk
voelt: hij is wat wantrouwend tegenover al
die motieven, die de Duitsers zelf aan
voeren om nun ondergang te interpre
teren. Met „08.15" begon de serie Duitse
oorlogsherinneringen, die telkens weer
hameren op het aambeeld van de moed
der Duitse weermacht en de ondeskundig
heid der Nazi-leiders, die deze weermacht
naar de vernietiging dreven. Het nazisme
dient niet als doel. dat door de film moet
worden aangevallen, het is het middel,
waarvan de Duitse film zich bedient, om
de Duitse soldaat nog eenmaal in het
middelpunt der belangstelling te plaatsen,
om hem vrij te spreken van de smaad, die
op hem is geworpen en die smaad met
vurigheid te weroen op het hoofd van
Adolf Hitler met zijn eveneens tot het ver
leden behorende vrienden.
ZELFS DE MET GROOT vakmanschap
en dramatisch gevoel gemaakte film door
Frank Wisbar van de ondergang van het
Duitse leger bij Stalingrad onder de titel
„Hunde, wollt ihr ewig leben" wekt bij de
toeschouwer een toch niét weg te rede
neren wantrouwen op. Misschien, dat de
Duitsers hierover anders denken. Het suc
ces van „Nicht mehr fliehen" en vooral
„Jonas" wijst in die richting. Maar wie de
oorlog nog vers in het geheugen gegrift
staat, is altijd bereid zich af te vragen:
hoe zou een Duitse film van nu er uitzien,
als de Duitsers de oorlog hadden gewon
nen? Zouden zij dan nog zo over Stalin
grad praten als zij doen in deze film, ge
steld dat zij de slag om Stalingrad in eer
ste instantie zo desastreus hadden verloren
als het geval is geweest? Goed, het is een
redenering in het ongerijmde. Maar ze
komt op. telkens als men weer met een
film kennis maakt die de Duitse visie op
de Duitsers in de oorlog ter kennis brengt.
Wisbars film stelt duidelijk, dat ze de ge
hoorzaamheid tot in het absurde, het ,.Be-
fehl ist Befehl" wenst te hekelen. Dat doet
ze. Toch verliest die hekeling ernstig aan
kracht doordat de film telkens weer ver
wijst naar Hitler, die voor alle nederlagen
verantwoordelijk is. Dat generaal Von
Paulus met zijn zesde leger niet door de
omsingeling der Russen heen durfde te
breken, wordt tenslotte de Führer ver
weten. Zeker, de krankzinnige onder
worpenheid van Von Paulus en van de
generale staf wordt niet onvermeld ge
laten, maar ook in Wisbars film krijgt
Hitier de gedaante van het noodlot: niet
Naar het bestuur van de stichting „Het
Zuidelijk Toneel" in een schrijven aan de
leden van de Provinciale Staten van
Noord-Brabant en de leden van de ge
meenteraden van Eindhoven, Tilburg,
Breda en Den Bosch meedeelt heeft de
heer Karl Guttmann, dramaturg-regis
seur van het Rotterdams Toneel zich be
reid verklaard de directie van toneelgroep
„Ensemble" op zich te nemen met naast
zich de heer G. Lindenberg, die de zake
lijke leiding blijft behouden.
Het stichtingsbestuur schrijft dat het
inzicht in de noodzakelijkheid, dat het
gezelschap in sterkere mate dan tot he
den het geval was, een plaats in het zui
den zal moeten innemen, heeft geleid tot
het besluit, dat in de aanvang van het
volgend seizoen het gezelschap in Eindho
ven zal worden gevestigd. Deze vestiging
zal inhouden, dat het kantoor naar Eind
hoven zal worden verplaatst en dat de
premières in het zuiden, vooral in Eind
hoven zullen worden uitgebracht en dat
ook de repetities in belangrijke mate en
zoveel mogelijk in Eindhoven zullen plaats
vinden. Men meent aldus tot een betere
toneelspreiding in het zuiden van het land
te komen en een sterkere stijging van het
aantal podiumbeurten in Noord-Brabant,
Zeeland en Limburg. Er zal rekening wor
den gehouden met de verlangens van de
kleinere gemeenten, teneinde het aantal
speelbeurten in deze plaatsen te vergro
ten, mits beschikt kan worden over een
redelijke toneelaccommodatie. De specia
le activiteiten voor de middelbare scho
len, waarmee binnenkort een begin wordt
gemaakt, zullen worden voortgezet en zo
mogelijk verder ontwikkeld. Bovendien
zal een aantal voorstellingen in andere de
len van het land worden gegeven. De sa
menwerking met de Nederlandse Televi
sie Stichting zal in het komend seizoen
worden voortgezet.
het nazisme speelt de rol van verderf
engel, alleen de Pruisische geest, die mili
tairen tot automaten maakte. De persoon
lijke dapperheid wordt geprezen. De per
soonlijke moed om het systeem, de ideolo
gie, het nazisme te lijf te gaan, komt in
het stuk niet voor. Niet, omdat Wisbar
er ongevoelig voor is. Alleen, omdat hij het
nazisme voor de nederlaag niet verant
woordelijk stelt, maar de Pruisische geest.
De gehoorzaamheid aan de Führer is dan
de brug, welke leidt tot een bedrieglijke
stelling: „de Führer is verantwoordelijk
voor de nederlaag, omdat hij profiteerde
van onze blindelingse gehoorzaamheid. Of
wij nazi's waren of niet, dat heeft er alle
maal niets mee te maken".
DE DUITSE FILM, die het nazisme ver
antwoordelijk stelt voor de Duitse neder
laag en zegt: zo'n systeem heeft ons in het
verderf gestort, is nog iets anders dan een
film, die op de honderd Duitse soldaten
een nazi laat rondlopen. Was het werkelijk
zo? De Fransen zijn wijzer. Zij vinden de
Franse nederlaag erg genoeg om er de
Franse overwiruning niet voor te mis
bruiken
De film is ingezet in Cinema Palace te
Haarlem.
V. W. Franse
In Haarlem is een samenwerking tot
stand gekomen tussen een aantal organi
saties die, met het oog op de komende
Europese verkiezingen, meer bekendheid
willen geven aan de groeiende éénwording
van Europa. Het zijn: de A.R.-Kiesvereni
ging, de C.H.U., het C.N.V., de Europese
beweging, de K.V.P., het N.V.V., de
P. v. d. A.. en de V.V.D.
Er is een werkcomité gevormd, waarin
vertegenwoordigers van deze organisaties
zitting hebben.
In februari zal een openbare vergade
ring plaats hebben, waar het lid van de
Tweede Kamer, dr. W. J. Schuyt, een lezing
zal houden over het onderwerp: „Crises
en Perspectieven in de Europese samen
werking".
Regenput. De driejarige Wolther
Kamps in Ter Apel, is al spelend in een
regenput gevallen en verdronken. Hel
jongetje speelde met een vierjarig vriendje.
De kleuters wisten het deksel van de put
te openen, waarna de jongste over de rand
viel.
Een echtpaar uit Rotterdam is om het
leven gekomen bij een auto-ongeluk op de
Turnhoutseweg in Baarle Nassau. De
slachtoffers zijn de 51-jarige heer Van der
Bruggen en zijn echtgenote. Een tweede
echtpaar uit Rotterdam, dat in de auto zat
is met een shock opgenomen in het zie
kenhuis te Tilburg.
De auto waarmee de twee echtparen te
rugkwamen uit België, is geslipt, tegen
een boom gebotst en daarna in brand ge
vlogen. Omwonenden hebben het vuur ge
blust en de slachtoffers uit het wrak be
vrijd.
In Nieuw Dordrecht (Drente) is de 43
jarige chauffeur I-I. Kwint uit Klaziena
veen, die te voet op weg was naar huis
door een auto aangereden. De man over
leed ter plaatse. Hij laat een vrouw en
acht kinderen achter.
Over het wezen der muziek is in de loop
der eeuwen veel gedacht en vaak heeft
men zich er toe gezet gedachten over de
toonkunst te formuleren met woorden.
Muziek schenkt evenals alle andere vor
men van kunst een heel eigen ervaring
aan de mens, ook al wordt deze ervaring
gekleurd door invloeden van buiten af.
Daarom wordt elke formulering van het
begrip muziek als een persoonlijk getui
gend en bezit uit dien hoofde geen abso
lute waarde. Men kan zich bepalen tot het
omschrijven van muziek als een gecom
bineerde werking van ritme, melodie en
harmonie, maar deze omschrijving staat
niet gelijk met een ontsluiering van het
mysterie muziek. Een zonsondergang
houdt meer in dan een fysisch verklaar
bare verdwijning van het licht en een
muzikaal kunstwerk betekent meer dan
een manifestatie van vernuftig samenge
voegde klanken.
Ludwig van Beethoven heeft als zovelen
gedacht over het begrip muziek. Hij gaf
daarvan geen scherpe definitie, maar met
de uitspraak „Muziek is hogere openba
ring dan alle wijsheid en filosofie" formu
leerde hij zijn gedachten in een zuivere,
universele zin en gaf daarmede uitdruk
king aan een ervaring, die de muziekge
voelige mens gelukkig maakt. Beethovens
uitspraak is bekend geworden, maar men
mag aannemen dat vóór hem. tijdens zijn
leven en na zijn dood er velen geweest zijn
en nog zullen zijn in wie dit begrip ook
als een bijzonder geschenk geleefd heeft
en leven zal.
In de loop der eeuwen heeft men echter
de muziek ook met andere ogen bekeken
Het ijsballet van Ernst en Maxi Baier, eertijds olympische en wereldkampioenen,
treedt uwer op in de met enorme oliekachels verwarmde Amsterdamse Apollohal,
waar tegen de lange achtervjand het pspodium is opgebouwd. Het programma heet
heel koel Produktie I960" en dat is in overeenstemming met de uitgekiendheid die
het geheel kenmerkt. Wat men te zien krijgt is terecht afgestemd op een publiek dat
niet in de eerste plaats wordt verondersteld uit liefhebbers van de pure schaatskxinst
te bestaan. Vandaar dat het showelement overheersend is op een wijze die men van
Hollyivood. niet meer zou accepteren, maar die in de aparte atmosfeer rond het ijs-
podium werkelijk betoverend is. Men geeft het van harte op critisch te blijven bezien
hoe romantische, vertederende, krijgshaftige en modernistische elementen uitgebuit
worden voor het effect en laat. zich betoveren door de met perfecte tijdsberekening
gebrachte wemeling van kostuums, scènes en belichtingen.
Tot de solisten behoren dit jaar Rosl
Pettinger, die tweemaal kampioene van
Duitsland was. de Europese kampioen Lo-
thar Müller, de Engelse Jov Aston, de
Deense kampioen Sönke Jensen, de onvol
prezen Hongaarse kampioene Hedy Palin-
kas en haar mannelijke collega Istvan
Szénes en de drie tweede solisten Marianna
Althammer, Carola Link en Karl-Heinz
Kramer.
Voorts is er het met superieure beheer
sing schaatsende Franse paar Monique en
Felix Heininger. die zelfs bij krachtpatse
rijen op het ijs hun soepele en mooie be
wegingen met gratie uitvoeren.
Het showprogramma van zes taferelen
speelt zich af tussen een jazz-opening en
een romantisch wals-slot. Men hoort van
begin tot einde rock 'n roll, charleston,
blues, Engelse wals, Spaanse en Zuidame-
rikaanse muziek, bewerkingen van muziek
van Liszt, Kalman, Dvorak, Meyerbeer,
Offenbach, Borodin en Strauss. En wie
anders dan willoos betoverd de scènes zou
willen beleven, zou zich van een louche
havenkroeg naar een pustadorp, van een
schitterend Weens ijsfeest naar wild Koer-
distan moeten kunnen wanen. Hij zou van
de ene kitsch-stemming in de andere moe
ten overhevelen en hij zou groen en geel
gaan zien. Dit is dus niet aan te raden.
Men kan zich het best klakkeloos over
geven aan het razendsnel wisselende kleu
renpalet, aan de schitterende kostumerin
gen en zo als het ware van een abstract
schaatsspel genieten, dat wellicht zijn
weerga niet heeft in dit genre.
Natuurlijk verricht ook de Engelse clown
Duncan Whaley weer zijn overigens
weinig veranderde ijstoeren, men ziet
Lothar Weidemann als jonglerende kok en
ijsacrobatiek van Monique en Felix Hei
ninger.
Voor de liefhebbers van de pure
Het derde concert voor scholieren werd
door het Noordhollands Philharmonisch
Orkest geopend met de ouverture „Corio-
lan" van Beethoven. Dirigent-inleider Ma-
rinus Adam vertelde in het kort de ge
schiedenis van de Romeinse despoot, die
zich aan het hoofd stelde van de vijanden
van zijn stad, maar recht vóór rancune
liet gaan, na de smeekbeden van zijn
moeder en zijn echtgenote. Een en ander
gaf uitteraard gelegenheid in te gaan op
de mogelijkheid om met een program
matisch gegeven op de achtergrond, de
klassieke verhoudingen in acht te blijven
nemen, van welk samengaan deze ouver
ture dan ook inderdaad een „school"-voor-
beeld genoemd kan worden.
De blazers verlieten vervolgens het po
dium, want het volgende programmanum
mer vergde alleen de medewerking van
het strijkerskorps: de Variaties en Fuga
over een thema van Kuhnau, door Hen
drik Andriessen. Jammer dat de inleider
hierbij niet vermeldde dat Andriessen dit
stuk in opdracht van een studentenorkest
schaats- en ijsdanskunst zijn er solo's in
het programma, die doen genieten van een
superieure techniek.
„Produktie 1960" van Ernst en Maxi
Baier is dus weer een geraffineerd in el
kaar gezet kijkspel met evenveel show als
„business", waar iedereen echter toch van
zal genieten die artistieke integriteitsprin-
cipes op zij kan zetten om zich te laten
betoveren door fijnzinnige kleurenscha-
keringen in snelle schaatspatronen.
en met andere oren gehoord en deze hou
ding heeft tot allerlei merkwaardige be
schouwingen geleid. Dr. J. F. Obermayer
te Heemstede heeft daarvan een zeer
grondige, langdurige studie gemaakt en
daartoe ontzagwekkende navorsingen in
talloze werken, die in deze materie op
heldering konden geven, ondernomen. De
resultaten van deze studie werden vast
gelegd in een referaat, waarmede vrijdag
avond vakleerlingen van de Haarlemse
Muziekschool van de Maatschappij tot
Bevordering der Toonkunst en uitgenodig
de leden van de afdeling Haarlem dei-
Koninklijke Nederlandse Toonkunste
naarsvereniging door de schrijver zelve in
kennis werden gebracht.
Een indrukwekkende reeks beschouwin
gen over muziek uit de vroegste histori
sche tijden tot in onze dagen vermeldde
dr. Obermayer in zijn betoog. Zij stamden
uit vele volksgemeenschappen van onze
aarde en zij betroffen mede de vele bij
zondere bronnen van herkomst.
China kende eeuwen voor het begin van
onze jaartelling een levendige muzikale
activiteit met eigen begrippen omtrent de
toonkunst. De magie der muziek werd
erkend in Egypte, Griekenland en Scan
dinavië.
Relaties werden er gezocht tussen de
gang der sterren en de muzikale verschijn
selen. niet alleen in Mesoootamië, Egypte
en Griekenland, maar ook in Europa, al
gebeurde dit vele honderden jaren later.
De beroemde astronoom Keppler beweer
de zelfs dat in bewegingen van de pla
neten in zekere zin de toonsoorten een
uitdrukkingsvorm hadden gevonden.
Dr. Obermayer sprak over de mystiek-
speculatieve muziekverklaring, waartoe
men kwam, over de interpretatie van mu
ziek als arithmetisch fenomeen, over de
affekten- en nabootsingsleer uit de periode
der „Verlichting".
In een overstelpende toevloed volgden
allerlei belangwekkende meningen en ver
schijnselen op het gehied der muziek-ver-
klaring elkaar op, uiteraard in een ge
comprimeerd, maar niettemin op volledig
heid gericht bestek.
Ik ben er toe gekomen het referaat van
dr. Obermayer, dat door zo bewonderens
waardige volhardende arbeid tot stand
kwam, te gaan zien als een voortreffelijk
schema voor een uitgebreide reeks van
lezingen, waarop de belangrijke gegevens
in het referaat vervat, uitgewerkt aan de
orde zouden kunnen komen. Het zou een
ontzaglijke taak zijn, zeker in haar vol
ledigheid. Ook zou dr. Obermayer daar
een serie artikelen aan kunnen gaan wij
den. Ik ben er van overtuigd dat de musi
coloog velen daarmee aan zich zou ver
plichten.
In een hartelijk gestemde toespraak
dankte de directeur der muziekschool de
heer J. P. Vincent, mede namen* h»t audi
torium, dr. Obermayer voor zijn betoog.
F. Zwaanswijk
Advertentie
Gisteren bestelde een zeer bekend Haarlems expeditie-bedrijf bij ons zijn
Kenmerken RENAULT-bestelauto's:
1. Goedkoop in aanschaffing èn gebruik.
2. Goedkope onderdelen dus billijke service.
3. Wegligging, zowel leeg als geladen, als een personen
wagen.
Nadere inlichtingen, geheel vrijblijvend, bij
Het Amsterdams Ballet heeft vijf nieuwe
balletten in studie die in de loop van de
maand februari in de Stadsschouwburg te
Amsterdam in première zullen worden ge
bracht. Het zijn „Glazen Muren" in de cho
reografie van Robert Kaesen, en „Pas de
Deux" uit de eerste akte van Giselle,
die in het programma van vrijdag 5 febru
ari zullen uitgevoerd. De andere premières
zullen worden uitgebracht in de voorstel
ling op woensdag 17 februari met mede
werking van het Kunstmaand Orkest. Deze
premières zijn: Variaties op een thema van
Haydn, choreografie Johan Verdoner, mu
ziek van Brahms, decor en kostuums ont
worpen door Wim Vesseur, Grenzen, cho
reografie Alan Carter, muziek Henri C.
van Praag en Pas de Deux Bluebird, mu
ziek P. I. Tschaikowsky, in de choreogra
fie van Petita.
geschreven heeft en evenmin iets mee
deelde over Johann Kuhnau, de voorganger
van Bach als cantor aan de Thomaskerk
te Leipzig. De heer Adam deelde een en
ander mee over de verschillende manieren
waarop de variatie-idee door de compo
nisten uitgewerkt was en wordt.
Een briljante afsluiting kwam met „de"
drie stukken uit de „Damnation de Faust"
van Berlioz: de dans der dwaallichtjes,
het menuet der sylfen en de Hongaarse
mars. Dat dit laatste stuk bijzonder in
sloeg behoeft geen betoog. Een stormachtig
applaus was dan ook de beloning voor
dirigent en orkest. De commissie voor de
culturele en esthetische vorming van de
rijpere schooljeugd, afdeling muziek, had
met dit beknopte, afwisselingrijke pro
gramma een goede keus gedaan.
Sas Bun ge
Een groep houten beelden van ko
ningen, keizers en een jonkvrouwe, die
eeuwen in het keizerlijk kasteel van
Goslar in West-Duitsland heeft ge
staan, maar nu ernstige tekenen van
verval begon te vertonen, ondergaat
een verjongingskuur. De beelden wor
den daartoe in een bad met een che
misch conserveringsmiddel gedompeld,
waarna zij weer eeuwen moeten kun
nen trotseren.
Advertentie
Onder de titel „het vraagstuk van de
republiek der Zuid-Molukken en de Am
bonezen" is een rapport verschenen, dat
een commissie van de A.R.P. heeft uit
gebracht aan het centraal comité van
a.-r. kiesverenigingen. Deze commissie
heeft in december 1957 een aanvang ge
maakt met haar werkzaamheden onder
voorzitterschap van dr. W. P. Berghuis.
Als leden werkten aan het rapport mee
mevrouw prof. dr. G. H. J. van der Mo
len en de heren H. Algra, dr. J. A. H. J.
S. Bruins Slot, prof. dr. J. Prins, prof. dr.
W. G. Scholten. J. Smallenbroek en mr.
W. R. van der Sluis, secretaris.
Vier conclusies
De voornaamste conclusies van het rap
port zijn:
1. Ook al zou aangenomen moeten wor
den dat aan de proclamatie van de
R.M.S. (Republik Maluku Selatan Re
publiek der Zuid-Molukken) formeel-ju
ridische gebreken kleven, hebben toch de
Ambonezen rechtmatig van hun recht op
zelfbeschikking gebruik gemaakt. Im
mers, door het militair-imperialistische
optreden van de centrale regering, onder
de invloed van de R.I. (Republik Indone
sië) werd het de Ambonezen onmogelijk
gemaakt, hun recht op zelfbeschikking uit
te oefenen volgens de formeel voorge
schreven regeling, maar hun materiële
rechten werden daardoor niet aangetast.
2. Het oprollen van de deelstaten dooi
de R.I. moet gezien worden als de schen
ding van één van de belangrijkste voor
waarden. waarop de R.T.C.-overeenkomst
tot stand gekomen was. Deze maatregel
opende de weg tot volstrekte écartering
van de grote groep Indonesiërs, die tot nu
toe aan Nederlandse zijde had gestaan.
Verwijt aan regering
Daaruit vloeit voort, dat de uitroeping
van de Republiek der Zuid-Molukken, on
afhankelijk van de vraag of deze uitroe
ping formeel legaal mocht heten, een
daad van billijke zelfverdediging was.
Daaruit, vloeit tevens voort, dat die op
rolling der deelstaten Nederland niet on
verschillig mocht laten. Hel is daarom te
betreuren, dat de Nederlandse regering
zich, behoudens het telegram -van dr.
Drees van 3 oktober 1950, van daadwer
kelijke zowel als van morele steun heeft
onthouden.
3. Binnen de grenzen der actuele poli
tieke situatie behoort Nederland verte
genwoordigers'van de R.M.S. in de gele
genheid te stellen, hun politieke idealen
te behartigen en de realisering daarvan
na te streven, voorzover de redelijkheid
en de wijsheid dat toestaan.
„Belangstelling wekken"
De Nederlandse regering zij er voort
durend op uit, waar mogelijk bij bevrien
de mogendheden belangstelling voor de
zaak van de R.M.S. te wekken, zij het mis
schien ook langs indirecte weg.
4. Het is moeilijk in concreto aan te
geven wat precies zou kunnen en moeten
worden gedaan. Dat hangt van de inter-
nationaal-politieke situatie van het ogen
blik af. Het voornaamste is, dat de Neder
landse regering doordrongen worde van
het onrecht, dat Ambon is aangedaan,
daaruit concluderend, dat het mogelijke in
het werk moet worden gesteld om dit
onrecht te redresseren.
Ambonezen bier te lande
1. De overheid bestede alle aandacht
aan een goede en verantwoorde huisves
ting der Ambonezen in Nederland. Behal
ve de huisvesting binnen de reeds be
staande woonoorden, zullen ook gewone
(woningwet-)woningen ter beschikking
kunnen worden gesteld.
2. Ruimere mogelijkheden moeten wor
den geopend om de Ambonezen zich in de
Nederlandse samenleving op hun plaats te
doen gevoelen. Vooral de jongeren heb
ben reeds voor een groot deel en in be
langrijke mate hun eigen plaats in onze
samenleving op niet onbevredigende wijze
gevonden. School- en vakonderwijs dragen
daartoe sterk bij. Op deze weg behoort te
worden voortgegaan.
3. Ook hun rechtspositie zal op bevredi
gende wijze moeten worden geregeld, op
grondslag van hun eertijds verleende of
alsnog te verlenen aanspraken.
4. Onjuist is, dat de Ambonezen nog steed
officieel als van Indonesische nationaliteit
worden beschouwd.
5. Vrijwillige ovei'brenging naar b.v.
Nieuw-Guinea behoort niet bij voorbaat
tot de onmogelijkheden.
(ANP) Vannacht is staatssecretaris
Stijkel met het K.L.M.-toestel naar New
York vertrokken teneinde de leiding van
de Nederlandse delegatie bij de voortzet
ting van de luchtvaartonderhandelingen
tussen Nederland en Amerika weer op
zich te nemen.
Bij zijn vertrek deelde de bewindsman
mede, dat hij de mening toegedaan blijft,
dat de Nederlandse delegatie voor een
billijke zaak pleit. Naar aanleiding van
het deze week in de Washington Post ver
schenen artikel, verklaarde de heer Stij-
kek, dat hij er geen behoefte aan voelde
rekening te houden met de mening van
een Amerikaanse krant. Hoelang de be
sprekingen nog zullen duren kon de
staatssecretaris niet voorspellen.
(UPI) Volgens betrouwbare zegslie
den in Washington zal de Amerikaanse
onderminister van Buitenlandse Zaken,
C. Douglas Dillon, waarschijnlijk aanwe
zig zijn wanneer de Amerikaanse rege
ring een besluit neemt over het verzoek
van de K.L.M. om een luchtroute van Am
sterdam naar Los Angeles te openen.
De Nederlands-Amerikaanse onderhan
delingen over het verzoek van de K.L.M.
zullen op 25 januari in Washington worden
hervat. Zegslieden verwachten dat vol
gende week niet meer dan twee bijeen
komsten zullen worden gehouden op
25 en 26 jan. Vervolgens zullen de bespre
kingen tot omstreeks 8 februari worden
opgeschort. Men wees erop dat het voor
de Nederlandse delegatie niet nodig is in
Washington te blijven om het Amerikaan
se besluit te vernemen. Het besluit kan
namelijk ook aan de Nederlandse ambas
sadeur, dr. J. H. van Roijen ter kennis
worden gebracht.
Enkele Amerikaanse functionarissen
waren ontstemd over hoofdartikelen die
onlangs in twee Nederlandse dagbladen
waren verschenen en waarin scherpe cri-
tiek op de Amerikaanse houding werd ge
leverd. Zij verklaarden dat een dergelijke
critiek terwijl de onderhandelingen nog
gaande zijn, nauwelijks zou kunnen bijdra
gen tot. de hartelijke sfeer die op het ogen
blik tussen beide delegaties bestaat.
Doordat er een slang van een gasfles
gleed en daarna in brand vloog, ontstond
brand in de garage van het expeditiebe
drijf Stad Alkmaar te Alkmaar. Het vuur
vond voedsel in een partij autobanden,
twee monteurs liepen vrij ernstige brand
wonden op. De schade wordt op 100.000
geraamd. Het bedrijf is verzekerd. De be
lendende percelen liepen veel waterscha
de op, doch konden behouden blijven.
Horizontaal: 1. ziverpopulier, 3. snedig,
7. bestemming, 9. reigerachtige vogel,
10. schoonmaakmiddel, 11. meisjesnaam,
13. hijswerktuig, 14. god van de oorlog,
16. vervoermiddel, 19. tijdrekening, 21. tel
woord, 22. deel van een insect, 23. sieraad,
24. meubelstuk.
Verticaal: 1. hoofd van een klooster,
2. heldendicht, 4. verenbed, 5. halfbloed,
6. insect, 7. landstreek in Frankrijk,
8. wandversiering, 11. vaartuig, 12. plaag
geest, 15. geestelijke (r.-k.), 17. koraal
eiland, 18. steekwapen, 20. klooster,
21. onderzoek.
Inzenden vóór donderdag.
OPLOSSING PUZZEL NO 15
Horizontaal: 1. koster, 6. parade, 11. os,
12. regatta, 14. i.e., 15. stram, 17. Etten,
19. aam, 20. esp, 22. sar, 23. ork, 24. Peter,
25. Sem, 27. ma, 29. del, 31. Ni, 32. pek,
34. wie, 36. editie, 37. sonnet, 38. ten, 40. lis,
41. en, 43. oom, 45. pa, 46. nop, 48. dreef,
49. hol, 50. rad, 52. Ems, 53. ham, 54. An-
del, 56. Aaron, 58. Ie, 59. meerval, 62. no,
63. indien. 64. altaar.
Verticaal: 1. Kos, 2. Ostara, 3. tram,
4. Eem, 5. Rg, 6. pt, 7. Ate, 8. rats, 9. Die
ren, 10. een, 13. Amstel, 16. rak, 18. tas,
20. eed, 21. pel, 23. Ommeren, 26. mistral,
28. veter, 30. linie, 32. pit, 33. kin, 34. wol,
35. Ens, 39. roemer, 42. Nornen, 43. ore,
44. mes, 45. Pomona, 47. pad, 49. har,
51. demi. 53. halt, 54. Ali, 55. Lee, 56. aal,
57. nor, 60. en, 61. v.a.
Prijswinnaars: L. C. van Meurs, Marnix-
straat 158. Haaidem. 7,50; H. Hopman,
Duinlaan 9. Bennebroek, 5; G. Caderius
v. Veen, Tetterodestraat 76, Haarlem,
2,50.
De volgende goede oplossers zullen een
boekwerkje ontvangen: P. Fortgens. Wijde
Geldelozenad 8 rd.. Haarlem: M. Dienen
broek. J. F. Helmersstraat 6 zw., Haarlem:
F. Keerwolf, Sparenbergstraat 1, Haarlem:
N. Konings Roosen, Besoekistraat. 16,
Haarlem; L. C. Broek, Zeeweg 315, IJmui-
den: L. H. Duits, Hof van Egmond 34,
Haarlem; Mevr. E. Winter, P. Aertszlaan 9,
Heemstede.
f