De krant kunt U niet missen-geen dag! EEN INDIAAN SCHIET RAAK DE LIEFDES VAN CARMINHA DONDERDAG 24 MAART 1960 19 Met pen en tekenstift Nét ben ik even aan de krant begonnen, als kleine Ina van de kleuterschool thuis komt. Zonder aan mijn aanwezigheid enige aandacht te schenken, loopt ze op de kast af: „makkenkoekje?" Ze wacht mijn jawoord niet eens af, en propt spontaan haar mondje vol sprits. Dan glijdt ze op de grond, en begint met volle mond te zingen. Een onverstaanbare tekst, die allengs duidelijker wordt naarmate de inhoud van de mond vermindert. „Slikhap tralalalala, overal op aarde zond'en droefenis"zingt ze opgewekt. Hoe onthoudt zo'n klein ding dat, denk ik vertederd. „Heb je dat net geleerdvraag ik haar. Ze knikt. „Wat is dat: droefenis?" kom ik opeens. Nou spijkers," zegt ze grif. Ik zie me al een ons middelgrote droefe nissen halen bij de ijzerhandel op de hoek. Maar, denkend aan die ijzerwinkel wordt me opeens duidelijk, wat ze bedoelt: laatst is ze met Adri meegegaan om daar schroeven te kopen. „En wat is dan zonde?" schoolmeester ik verder. „Dat Piet z'n kop eraf is," antwoordt ze nuchter. Piet is haar speelgoed aap. Ze zingt weer verder, en ik duik weer in de krant. De krijgshaftige romantiek der Rood huiden behoort tot het verleden. In Cana da leiden zij thans allen een vreedzaam bestaan. Kunstenaars echter brengen zij nog voort, al zijn zij dan gestoken in ..moderne bleckgezichtenklcdij". Gerald Feathers behoort tot de meest represen tatieve figuren onder die Indiaanse kun stenaars. NABIJ Cardston ligt in een prachtige omgeving aan de voet der Rocky Moun tains een Indianenreservaat. In dit reser vaat hebben bijna drie duizend Bloed-In- dianen een vaste woonplaats gevonden. Het is het grootste reservaat van Canada en omvat uitgestrekte weidegronden en grote percelen vruchtbaar akkerland. De in het reservaat wonende Roodhuiden zijn tevreden. Zij beoefenen er landbouw en tijd houdt hij zijn rijdier in en tuurt dan over de prairie. Soms stijgt hij snel uit den zadel en gaat hij op de grond zitten om een schets te maken. Zijn paard laat tijdens zo'n „zitting" het hoofd hangen en blijft rustig staan, want het weet, dat zijn meester niet gestoord mag worden. Is de schets gereed, dan galoppeert de eenza me ruiter huiswaarts. In zijn atelier werkt hij de schets uit. Soms dient hij als eer ste opzet van een olieverfschilderij of een aquarel. Die eenzame ruiter is een volbloed Bloed-Indiaan. Zijn naam is Gerald T. Feathers. Hij is ongeveer vijfendertig jaar oud. Zowel in Canada als elders heeft hij reeds veel naam gemaakt als een kunstenaar, die de schoonheid der prairie weet uit te beelden als weinig andere kunstenaars. Feathers is tekenaar en schilder. Hij werkt met olieverf, water verf, pen en crayon. Hij is een geboren Indiaan en een geboren kunstenaar. Zo doende kon hij worden tot een Indiaans kunstenaar bij uitstek. Het dient gezegd, dat het de kunstenaar in zijn jonge jaren „mee zat". Toevallig leerde hij in het reservaat een Ameri kaans schilder, Winold Reiss gehelen, ken nen, die zich voor het werk van de In diaanse knaap interesseerde en hem les sen gaf. Later volgde Feathers de „Banff School of Fine Arts" en de „Provincial School of Technology and Art" te Calgarv. Aan beide onderwijsinrichtingen ontpopte hij zich als een begaafde leerling. De „Eenzame Ruiter van het Bloed-Reser- vaat" trouwde in 1949 met een Indiaans meisje, wier westerse naam Irene Good- striker is. beelding van een bisonjacht door Fea thers. Ook de rust wist die Indiaanse kunste naar als het ware „op heterdaad te be trappen". Wij zagen een tekening van hem, die de juistheid van onze stelling onmiskenbaar onderstreepte. Een Indiaan te paard, turende over de prairie. Zijn „bagage" was bevestigd op twee lange staken, welker ondereinden over de grond sleepten. De Roodhuid tuurde over de vlakte. De tekening van Feathers adem de de geest van rust, eenzaamheid en ein deloosheid. die de prairie vroeger ken merkte. Zo was de prairie in vervlogen dagen. Zo trok de Roodhuid door zijn on metelijke domein. Beheerst, rustig, tijd loos. Menigmaal kan men in het Bloed-Re- seivaat aan de voet der Canadese Rocky Mountains een eenzaam ruiter tegenko men. Een volbloed Indiaan. Niet gewa pend met strijdbijl, pijl-en-Öoog of lasso. Wel uitgerust met een schetsboek en te kengerei. Die ruiter is Gerald T. Feathers, een In diaans kunstenaar van formaat, die het Heden en het Verleden van zijn ras en volk als modellen heeft gekozen. (Nivano, Nadruk verboden) Alweer zo'n vent, die voor de zesde maal z'n vrouw probeert te vergiftigen. Een kolom verder verrijst een nieuw goed heertje, in de hoek rechts zijn er weer een hele rits failliet gegaan, en daaronder staat weer een huisvrouw die zich in de Kijk- grijp vergrijpt. Volgende pagina: Mejuffrouw A. wordt mishandeld door een voorbijganger, chauf feur B. krijgt een dreun van een lifter, weduwe C. met hamer geplet om een tien tje, boer D. in greppel gegooid om 20, veelbelovende jonge zware knapen E., F., G„ H. gearresteerd wegens Allemaal op een rijtje op de elektrische stoel, vonnis ik in gedachten onbarmhartig. Op een elektrisch bankstel dan. Volgende pagina: Sport. Hè, een ver ademing. Ja dat dénk je dan A.B.C.E.F.G. 5-2 onder protest van E.F.G. K.L.M.N.O.P. 3-0. Scheidsrechter ge- Moe word je van die werelddood moe Ina kleedt haar popje aan. Ze is een eilandje van tevredenheid en onschuldig heid in deze treurige wereld. Ze heeft nog steeds datzelfde liedje van zo straks in haar hoofd. „Overal op aarde zond'en droefenis" Ach, wat een heerlijke leeftijd als droe fenis en zonde alleen maar spijkers en een kapotte apekop voor je betekenen4 kneusd. Ruw spel van Q.R.S.X.Y.Z. Atletiekprestaties beneden peil. Verschil van mening tussen Brrrrr volgende pagina. Fijn, het feuilleton. Eindelijk vrede en rust Doch in deze aflevering wordt het lijk van de bijvrouw van de ongelukkig ge trouwde held gefileerd in de keuken aan getroffen. Daar knap je echt van op. Nu resten me alleen nog de adverten ties. Een licht verteerbaar toetje na de zware maaltijd. Met TJOEP plukt u uw likdoorns als madeliefjes; aambeien verschrompelen met zoutzuurzalf, en met onze stoomcursus leert u thuis gezellig hypnotiseren. Het lijkt we op sommige momenten echt wel eens nuttig om de hele familie een tijdje onder hypnose te brengen. Wat daat daar? EERST VEROVERDE HIJ AMERIKA. NU HEEFT NEDERLAND 'M OOK! Nee, niet de atoombom. Een revolutionaire nieuwe B.H. van een baanbrekend model! Hoe is het mogelijk? Een baanbrekend model? Ik wist niet, dat er op dit thema veel variaties aan te brengen waren. „Hidden treasure" is de romantische naam. Zouden ze daar nu dichters in dienst hebben om zulke namen te bedenken? U bent twintig jaar jonger! En B.B. draagt 'm ook! (Noubepaald hidden kan je haar treasure niet noemen Dat piepen en zagen en knagen in je borst kan nu eindelijk ook verdwijnen. (Nee, met het bovenstaande heeft dit niets te maken). Dat is heel prettig ,maar bij mij knaagde er niets; hoogstens zo af en toe m'n geweten. Dames, profiteer van deze aanbieding: een half pond hoestmélange F Nee, dank Lijkt me niet zo hygiënisch. Daar staat mejuffrouw Marie van Bui telen, met adres en al erbij, overgelukkig lachend. De toto gewonnen? Nee. Al haar vrienden ontliepen haar. Ze was tot eenzaamheid gedoemdtotdat ze de reden ontdekte! Was ze soms vals, onvriendelijk, jaloers, dom, oppervlakkig, zelfzuchtig? Niets van dit alles! Ze was niet okselfris; maar sinds ze Dr. Klieder's Okselplamuur gebruikt, is ze de koningin van het bal. Er worden ook weer nette vriendinnen gezocht. Ik heb me altijd afgevraagd, wat dat NET toch betekent. Dat ze gewassen voeten hebben, of hun kasten opruimen? Ja, inderdaad, wel de belangrijkste voorwaarden voor een hechte vriendschap. En nu die meisjes. De felbegeerde Meisjes. Meisjes, kom bij ons werken! Muziek bij het werk, gratis vacantie op Majorca, om het kwartier een uur vrij. Nee, meisjes, kom bij óns! Bij ons is het nog véél leuker, en je wordt tegen een hoog loon fantastisch in de watten gelegd. Aan onze fabriek is een rock 'n roti-leraar verbonden! Lief en aardig meisje wilt u asjeblieft bij ons een heel klein beetje komen wer ken? Eigen kamer met televisie, centrale verwarming, balkon met riant uitzicht, koud en warm stromend water. Hè jammer, dat ik geen meisje meer ben Kijk, daar bovenaan staat, dat je elke dag een borrel moet drinken. Maar rechtsonder staat: Drink fris! Gebruik geen alcohol! En dat bier zo lekker is. Om in te bijten, staat er. Sinds wanneer moet er in bier gebeten worden? Ik dacht, dat het een vloeistof was. Op de volgende blad zijde staat, hoe je door de was kunt heen- vliegen. Iets verder schrijven ze: Gooi die was de deur uit! Een ogenblik geleden las ik, dat ik mijn gezin ernstig verwaarloosde, als ik geen roomboter te eten gaf, en hier lees ik, dat margarine verrukkelijk smaakt en onmisbaar is voor de groei. Ik grijp naar mijn hoofd, ten prooi aan wanhopige twijfel. Wat moet ik doen?????? Paula Spotter kMK,"3>AA« BovtHAAjJ iT»-AT"ÜAI E Tl AC, een &OKBU mos.-- Binken Heb ik jullie al verteld van de minnaars van de mooie Carminha? Van Car- minha die om zo te zeggen in één nacht volwassen werd en mooier dan een van de andere meisjes van Varginhas? Nee' Luister dan, want het is een leer zaam verhaal en niet ontdaan van een zekere moraal. Carminha dan was dertien geworden en dus volwassen. Gisteren voetbalde ze nog met de jongens van de boerderij onder de perzikboom, maar vandaag was ze ineens een dame en ze gedroeg zich ook als zodanig. Carminha was on gelooflijk mooi en bijna even ongelooflijk lui. Maar die luineid beoefende ze met zeldzame gratie en het lome gebaar waarmee ze haar plumeautje zwaaide over de meubelen., van haar meesteres was een filmster waardig. En met haar nog kinderlijke heupen kon ze zwaaien als de beste danseres uit Bahia! Naar eigen bewering was Carminha dus dertien niemand wist dit zeker, ook haar eigen ouders niet want ze konden niet tellen maar Carminha vier de haar dertiende jaardag met de aanschaf van maar even drie minnaars te gelijk. En Carminha flirtte naar drie kanten tegelijk met een gratie en routine, die iedereen sprakeloos deed staan en de mannen in trance bracht. Nee, nie mand zou kunnen gissen dat Carminha gisteren nog voetbalde! Twee van die minnaars waren twee boezemvrienden, die samen in een piep klein arbeidershuisje woonden, waarvan men niet wist aan wie het toebehoor de en dat ze dus vanzelfsprekend betrokken hadden. Carlos en Alberto waren luier dan de ossen in de corral en armer dan de mieren. Waar ze altijd weer een paar cruzeiros vandaan peuterden voor hun daagse hapje zwarte bonen was een raadsel. Maar aanbidder nummer drie was een belangrijk man! Een duur man. Het was .Joao van het Armazem do Bom Jesus. Ontelbaar velen waren de arme familileden die voor Joao de akkers bewerkten en die hem als het ware sla pende steeds rijker maakten. Hij bezat een dik rijpaard en ontelbaar veel prachtige maatpakken. Hij had een ijskast en een radio die niet werkte. Hij was ongetrouwd en negenendertig en iedere dag stond het dikke rijpaard vast gebonden bij het huisje van Carminha's ouders, die zeer verguld waren met zijn deftig bezoek. De kansen van Alberto en Carlos leken niemand met enig gezond verstand erg hoog te staan, al was wel iedereen op hun hand, omdat Joao veel te rijk was om bemind te zijn. Maar omdat twee altijd meer kunnen dan één staken Alberto en Carlos hun zwarte krullebollen bij elkaar om te beramen hoe ze rijk konden worden. Wel niet zo rijk als Joao maar toch ook niet veel minder. Carlos bezat bovendien heel belangrijke eigenschappen. Zijn bariton was de mooiste van heel Varginhas en hij kon samba's zingen dat het je hart deed smelten van zoete zaligheid. En Alberto en hij waren sterk en jong en knap. Maar geen haar op hun hoofd dacht er aan om voor geld te gaan werken, want er zijn veel aangenamer wegen om rijk te worden, al was wel de lotaria uitgesloten omdat ze geen geld voor lootjes hadden.... Maar nu wist Carlos die overal kwam ergens een prachtige broedse kip te wonen en als men zo'n kip op eieren zette dan konden er kuikens komen. Veel kuikens. Die liet men volwassen worden, men zette deze op eieren en nieuwe kuikens zouden daar het gevolg van zijn. En zo voort en zo verder. Met een mooie broedse kip lag voor een handige jongen om zo te zeggen het geld in het leghok. De twee vrienden besloten deze weg naar de rijkdom te volgen, één amigo zou de kip fourneren en de andere amigo de eieren. En om er heel zeker van te zijn dat alles helemaal eerlijk zou verlopen werd alles van tevoren ge regeld en de eventuele verhoudingen van hennen-hanen tot in de puntjes vast gesteld. Twee dagen later bleek Alberto ineens in het bezit te zijn van twaalf mooie bruine eieren en hij vervaardigde een meer dan keurig hokje van bamboe met een lekker zacht nestje er in. Na een duistere nacht van regen en wind zat er 's morgens ineens een dikke moederlijke kip op de eieren. Joao miste op die dag een van zijn honderd mooie raskippen. Maar het doel heiligde de midde len, dan moest Joao maar beter op zijn kippen passen. En aangezien hij een lelijke afzetter was in het Armazem do Bom Jesus was er niemand die er aan dacht Joao te vertellen waar zijn raskip zich ophield. Carminha. de bekoorlijke spil waar de hele boel om draaide, was evenzeer in spanning als iedereen en de kip had haar volle belangstelling. Sinds een volle week had Joao niets van zich laten horen en dat deed de windvaan van haar liefde naar de kant der amigo's draaien. Maar ach, de brave kip had drie dagen en nachten zitten broeden en toen kwam er in het holst van de nacht een boosaardig klein roofdier, dat drie eieren zo behendig onder de slapende moeder weghaalde dat ze er niets van merkte. Er was grote consternatie onder de vrienden en belangstellenden en die dag weende Carminha zoute tranen in de pan met zwarte boontjes. Er was nu een oneven aantal eieren en dat bracht afgrijselijke complicaties met zich mee, want juist daarin was niet voorzien! Maar de nacht daarop verdwenen er twee eieren en de nacht daarop nog één. Toen was er weer een even aantal eieren en de zon brak door voor de amigo's. Alberto verstel kte het hok aan alle kanten met veel ijzerdraad en hij zette een val waar wel een jaguar in kon. Er kwam niets in de val en niets aan de eieren. De kip broedde vlijtig voort en zes mooie donzen kuikentjes waren het resul taat van haar moedertrouw. Carlos en Alberto straalden van geluk, temeer daar Manoel de paardenjongen had voorspeld, dat het allemaal hennen zouden wor den omdat de hanen in de geroofde eieren zaten. Stralend ging de hemel voor de vrienden open, de wereld was hun een tover land. De bariton van Carlos schalde door Varginhas en Carminha straalde. Het was echter wel jammer dat Joao de dag daarop weer kwam opdagen met een zijden doekje voor Carminha en een onaangename grijns voor de fraaie kui kens. Nieuws reist snel in Brazilië en zelfs de rijke Joao was nieuwsgierig! De kuikens groeiden op in eer en deugd en de vreugdevolle dag der verdeling naderde met. rasse schreden. Toen viel er een nieuwe slag, die Carminha schreiend rond deed dolen terwijl ze haar tranen afwiste met het plumeautje. Drie kuikens waren er weg, zo maar weg, verdwenen in de nacht. Arme Car los! Arme Alberto! Het ging er nu toch wel heel droef voor hen uitzien, de rijkdom leek verschoven naar een eindeloos ver verschiet. En nog twee dagen later was het hele hok leeg. Kip weg. Kuikens weg. Alles weg. De wereld leek te klein voor het geweeklaag der amigo's. Uit Carlos' ogen stroomden de tranen die hij afwiste aan de schouders van Alberto. En Alberto was zo mogelijk nog luidruchtiger, maar zijn ogen ja zijn ogen bleven wel erg droog en ook Carminha bezag hem met een argwanende blik De kansen van de vrienden waren nu trouwens wel verkeken sinds de kippenrijkdom tot een schim ver vluchtigde. Om hun leed te verlichten trokken Carlos en Alberto ten einde raad naar het Armazem do Bom Jesus voor een glaasje cachas. Het was er geweldig druk! Achter de toonbank troonde Joao in zijn allerduurste maatpak en hij maakte er zijn verloving bekend met de mooie Carminha van dertien jaar. De twee amigo's legden er zich hulpeloos bij neer. Na de ramp met de kuikens hadden ze wel begrepen dat het lot Carminha niet voor hen bestemd had, maar wel heel duidelijk voor Joao. Ze namen een glaasje cachas. En nog één. En nog één. Een eindje verderop vierden Joao en zijn vrienden de verloving met een duurder soort cachas en met een fles olijven. De stemming kwam er in. Car los trillerde een paar toonladders om zijn geluid te beproeven en toen zette hij een samba in Men luisterde in overgave. De ene samba volgde op de andere. Carlos was prachtig bij stem. Tegen de avond was de stemming tot kookhitte gestegen. Beide partijen had den zich tot één saamgevoegd en Joao trakteerde iedereen op dure cachas. Hij en Alberto stonden met de armen om eikaars schouders en kusten elkander de wang met geregelde tussenpozen. „Goede vriend, brave amigo", hikte Joao, „je bent een reuzevent Alberto! Een reuzevent. Dat waren me wat een lekkere kuikens die je me laatst hebt verkocht. Ku-je me.... ku-je me voor me b-b-b-bruiloft ook zukke k-k-kkuikentjes bezorgen Alberto?" Er viel een stilte als van het graf. In de glazig geworden ogen van Carlos kwam een blik van tijgerachtige woede. Voorzichtigheidshalve deinsde iedereen uit de weg en Joao wipte met verbijsterende snelheid over de toonbank en dook er achter. De stilte duur de duurde En toen rolden er dikke tranen over de bruine wangen van Carlos Hij liet een diepe, diepe snik en viel Alberto om de hals. „Ach Alberto, ach amigo, die ellendige vrouwen ook Bob Tadema Sporry veeteelt. Zij doen aan kunstnijverheid. Zij vormen hun eigen, aparte, gemeenschap. De strijdbijl hebben zij reeds vele jaren geleden definitief begraven. De martelpaal is voor hen evenzeer een historisch be grip als de pijnbank voor ons. Een eenzaam ruiter VAAK kan men in de ochtenduren in het reservaat een eenzaam ruiter tegen komen. Hij heeft geen buks bij zich, geen pijl-en-boog, geen tomahawk, zelfs geen lasse (al verstaat hij de kunst van lasso- werpen zeer goed). Hij is toch gewapend, maar in vreedzame zin. namelijk met een schetsboek en tekengerei. Hij trekt te paard door het wijde land. Van tijd tot Indiaanse gegevens FEATHERS wijdt zich in zijn kunst hoofdzakelijk aan de Roodhuiden en aan de prairie. Hij maakt portretten van voor aanstaande Indiaanse figuren. Hij brengt belangrijke gebeurtenissen uit de geschie denis van zijn ras en volk in beeld. Ty pische taferelen uit het leven der India nen in vroeger tijden legt hij vast op doek en papier. Uren. ja. dagen achtereen kan hij zitten luisteren naar de verhalen der ouderen in het reservaat. Alles wat zij vertellen neemt hij goed in zich op. En als hij het „verwerkt" heeft, als het deel is geworden van zijn verbeeldingswe reld, gaat hij tekenen of schilderen. Wij zagen enige pentekeningen van hem. die Indianen op de bisonjacht voorstelden. Stuk voor stuk waren het brokjes „op he terdaad betrapt leven", staaltjes van „vastgehouden beweging". De opwinding van de jacht, de dodelijke gevaren van de chargerende prairie-kolossen, de behen digheid der ruiters, hun moed en doodsver achting, dit alles komt in de tekeninge van Feathers tot uiting en tot zijn recht. Beziet men die tekeningen, dan krijgt men neiging om deel te nemen aan zo'n jacht, om mee te doen aan het waagstuk. Geen beschrijving, gevloeid uit westerse pen, is zó spannend, raak en treffend als de uit-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 19