VANG DE VOORJAARSZON KLEURENDIA MAAK EEN FILM VAN HET VOORJAAR wm Slis ■MMMBHWHF' 21 Zonsopgang Tegen de zon in Zonsondergang De zon in de rug ITet zonnetje opzij en zonder zon mfflr - T, 'A mma DONDERDAG 24 MAART 1960 Af en toe worden we verrast met een zijdeachtige lucht en een stralend zonnetje. Dan zitten de terrasjes vol en de parken worden overstroomd met moeders en kinderen die hun lang ontbeerde portie zon komen opdoen. De lijsters zijn er trouwens ook om ons te herinneren aan het feit dat de lente zijn blijde intrede doet. Bent u ook een van die gelukkigen die zelf filmt? En hoort de filmcamera tot uw vaste metgezel als u naar buiten trekt? Dan zullen we u een paar ideetjes aan de hand doen. Ideetjes om van uw familie, kroost of tuintje eens een echt voorjaarsfilmpje te maken. Maak nu eens niet een filmpje waarin u op de eerste dag dat het zonnetje zijn best doet zonder meer de kinderen voor de lens neemt, maar maak een klein verhaaltje. Doe het eens zo: 1. Stukje hemel met wuivende katjes. 2. Crocusjes pas boven de grond (of een andere voorjaarsbloem). 3. Zeilende wolken. 4. Uw tuindeur (of de ingang van het park, een stukje bos of wat dan ook) waar opeens uw kinderen het beeld inrennen. 5. Ze verdwijnen uit het beeld. We zien ze bij de crocus en zich er over heen buigen. 6. Zij draven verder naar een vijver met eenden of zwanen. 8. Ze zienFilm ze wijzend en kijkend (en regisseer gerust) naar 9. Een paar lammetjes, enzovoort. Laat uw kinderen op de film het hernieuwde leven ontdekken. Houd de scènes pittig kort, niet langer dan 8 a 10 seconden. Zwaai niet met de kinderen mee als ze rennen. Laat ze in en uit het beeldveld lopen, dat is rustiger. Laat ze ook eens op u toekomen en desnoods (plat voorover liggend) over u heen lopen. Zoek afwisselende, leuke shots. Onderbreek het filmen NOOIT zonder eerst van standpunt te veranderen. Film als het even kan van een statief, u zult verbaasd staan van het mooie, rustige beeld, dat deze werkwijze oplevert. i 'A A - Een oud kerkje en een jonge boomtak vol rijke bloesem een drukke markt in lenteweelde een eenzame akker een donker stukje grond vol crocussen. Vier lentebeelden die in hun eenheid zowel als in hun verscheidenheid een navrant tafe reel vormen van de lente in haar diverse aspecten en in haar eenvormige schoon heid van licht en schaduw. Voorbeelden van liefdevol hanteren der camera! Zowel een strak bloemenveld als een weelderige boomgaard vol bloesems vormt een uitstekend decor voor de fotografie van mensen van kinderen speciaal. De houding der kinderen op bovenstaande op name is volkomen in overeenstemming met de „stijve" bloemenrijen, de ongedwongen, vakantie-achtige opstelling der zittende mensen hieronder vormt een harmonie met de weelde van de bloementakken. Men kan in het fotograferen van het voorjaar een fotografische poëzie tot uiting bren gen. die het album tot een klein meester werkje zullen maken dat straks, als de herfststormen woeden, een dierbare herin nering zal zijn. We ruiken de lente en de gelukkige bezitters van een zomerhuisje krijgen visioenen van luieren in een oude rieten stoel in de schaduw van hun zomer verblijf. Eerder dan u beseft staan de paasdagen voor uw neus en dan moeten al uw zomerzaken toch minstens op orde zijn. Niet alleen uw huisje en al wat daar mee samenhangt, maar ook uw trouwe vriend het fototoestel. Hebt u hem een winterslaap laten doen, wat tussen haakjes tegenwoordig weinig meer voor komt, dan wordt het straks tijd om eens te zien of het beestje zijn dienst nog naar behoren vervult. Dat kunt u het beste doen door eens een serie voorjaars foto's te maken. Gaat u er een zondag tussen uit om een filmpje te proberen, let dan eens op al die voorjaarsboden. Het zachte voorjaarslicht is ideaal om in onze wijde polders juweeltjes van kiekjes te „schieten". U hoeft heus niet van die erg gevoelige films meer te gebruiken, met een film van 18/10 DIN komt u buiten al weer best uit. Neem een geelfilter mee en de prachtige stapelwolken welke in deze tijd boven ons landschap hangen, komen er schitterend op. Pro beer een tegenlicht-opname, dus nagenoeg recht tegen de zon in over het water van een gouw of ringvaart, als de golfjes schitteringen maken. Beschut de lens met uw hand van boven af, anders krijgt de foto van die vreemde sluier effecten! Ja, ons kleine land kan een rijkdom van schitterende beelden opleveren. Maar u woont te ver van onze polders vandaan? Ook het stadsbeeld levert zulke fijne kiekjes op. Gaat u maar eens op een zondagmorgen vroeg de grachten langs, vooral als er een beetje nevel hangt. U hoeft dan heus geen kunstschilder te wezen om zonder moeite te zien waar u de fijnste kieken kunt verschalken. Gebruik bij nevel- of mistfoto's per se geen geelfilter. U maakt daarmee het mooie neveleffect weg, denkt u maar eens aan de gele kleur van mistlampen. Woont u bij oen haven? En hebt u daar nog nooit gestaan met een fototoestel bij de hand? Dan wordt het hoog tijd! Daar maakt u foto's, die in elke wedstrijd een goede kans maken. Het meedoen met zo'n fotowedstrijd is een sport, die ik iedere camerabezitter zou willen aanraden. Het scherpt onze blik voor het moois, dat er nog altijd in de wereld te zien is. Denk niet: ik ben toch kansloos, want ik heb maar zo'n gewoon boxje. Bedenk, dat het niet de camera, maar de man er achter is, die de foto maakt. Hoe kunt u het zonlicht op de nuttigste wijze toepassen? De morgenstond heeft (fotografisch) goud in de mond. Het morgenlicht is zacht en speels en geeft ook de nuchterste voorwerpen een fijn aanzicht. Het opgaan van de zon leent zich prachtig voor goede kleurenfoto's. Als de zon pas boven de horizon komt als een gouden bol, maken we de opname met 1/25 bij f: 5,6-8. gewezen. Foto's van personen met zij licht hebben nog dit voordeel dat de ge fotografeerde persoon niet met zijn ge zicht recht in het zonnetje staat te turen en dus even vriendelijker kijkt. Foto's van gebouwen slagen ook al het best als de zon langs de gevel strijkt, dan komt elk detail tot zijn recht. Fotografeer met tegenlicht. Het geeft sterk sprekende effecten. Denkt u maar eens aan tegenlichtopnamen van het wa ter als de zon allerlei flonkerlichtjes op de oppervlakte doet glinsteren. Ook wol ken komen in tegenlicht heel goed tot hun recht, gebruik dan wel een geel filter. Foto's van personen bij tegenlicht hebben een klein nadeel, de schaduw zijde (en dat is soms het gezicht) is naar ons toegekeerd en wordt vrij donker om niet te zeggen onherkenbaar. Dan is het zaak om een flitslampje te hulp te roe pen. Dat verlicht de donkere zijde zon der moeite en is van weinig invloed op de belichtingstijd. Men noemt die me thode ook wel de „invulflits" omdat het flitslicht de donkere zijde met licht in vult. Is de minst mooie manier om foto's te maken. Vroeger moest dat wel, omdat de films toen nog niet zo gevoelig waren als nu. Geeft direct veel betere resultaten. Maak in doorsnee gebruik van zijlicht, het zal uw foto juist die plastiek geven die een goede weergave vraagt. Ook voor kleurenfoto's is zijlicht het meest aan- Lange schaduwen kunnen bijzondere effecten geven als we tegen zonsonder gang fotograferen. Voor kleur leent zich de ondergaande zon eveneens prachtig, voor de belichting zie ons recept bij zonsopgang. Kleurenfoto's waar de on dergaande zon NIET in te zien is, krijgen een vreemde rode gloed, dat geeft dus kleurverschuiving en is niet altijd ge wenst. Kunnen we natuurlijk ook fotogra feren. Een flitslampje neemt dan de plaats van het zonlicht in. Het inzetten of uithalen van de film kan beter zonder zon gebeuren. Doe het altijd in de scha duw. Een film, ook al is hij opgerold in het dikke schutpapier, die een kort mo ment in de volle zon is, krijgt misschien roodsluier en dat is zonde van uw moeite en foto's. Laat ook uw camera niet in het zonnetje liggen. O*/:!,. 'I' 7f" S iA. Als de mensen die uitsluitend in zwart wit fotograferen eenmaal met de kleuren fotografie hebben kennis gemaakt, zijn zij meestal verrukt over de resultaten. Over de resultaten die tevens zo duidelijk aan geven welke geweldige vorderingen de kleurenfotografie in een luttel aantal ja ren heeft gemaakt. Was het tot voor kort bv. niet mogelijk om kleurenfoto's te ma ken zonder een zeer behoorlijk toestel, thans ligt dit gebied ook open voor de be zitters van de eenvoudige camei-a. Met een moderne box is er zonder veel hoofd brekens een goede serie kleurenfoto's te maken. Een apart gebied van de kleuren fotografie (eigenlijk het oudste!) is dat van de diapositieven, kortweg kleurendia's ge noemd. Het dia wordt in hoofdzaak gemaakt op kleinbeeld. Ook het 6x 6 formaat leent zich uitstekend voor dit doel, het grotere formaat geeft bij projectie nog betere re sultaten. Een gulden middenweg nl. het 4x4 formaat, maakt de laatste tijd veel opgang. De prijzen van camera's, pi-ojec- toren en ook van het kleurenmateriaal zijn in een tijdvak van 5 a 6 jaren zo gedaald, dat de kleurenfotografie onder het bereik van iedereen is gekomen. Welk formaat u ook wilt nemen met elk soort zult u goe de dia's krijgen. De waarde van het dia komt vooral naar voren bij een goede pro jectie. Wanneer we onze foto's in realisti sche kleuren stralend op het doek zien ge toverd, zijn we meestal zelf onder de in druk van ons werk. Moeilijk is het maken van kleurendia's niet, wel eist dit grotere nauwkeurigheid dan bij de zwart-wit-fotografie. Bij het be lichten moeten we altijd de meter richten op het lichtste deel van ons onderwerp. Dit is eigenlijk het voornaamste kenmerk voor secuur werk. Men spreekt in dit ver band dat de donkere delen wel „voor zich zelf" zorgen. Het is logisch dat u met dit regeltje geen rekening hoeft te houden bij land schappen, strandscènes enz. Wel als u iemand fotografeert, die in het zonnetje voor een donkere muur of poort staat. We houden de belichtingsmeter dan even bij het gezicht van de persoon, dat is nl. de belangrijkste lichte factor-. Staat u onder een poo -t binnenshuis en u fotografeert naar buiten toe, belicht dan eerst buiten, dus houdt de meter bij het raam of loop even onder het poortje door naar de straat en meet het licht daar. Zou u dit vergeten, dan is ons poortje wel helder, maar naar buiten is uw dia overbelicht. Dit geldt natuurlijk ook als u vanuit auto of toeringcar fotografeert, ook hier meter tegen het raam drukken en licht meten. Wanneer u gewend bent om zwart-wit- foto's te maken en plotseling in staat bent om de schitterende kleuren vast te leg gen, zijn we dikwijls geneigd om uit de band te springen. Alle kleuren schijnen op ons af te komen, ze vragen haast om go- fotografeerd te worden. Een veld tulpen met onze Marietje in een helblauw jurkje erin met een bos gele narcissen enz. Geven we daaraan toe, dan ontstaan er kakelbonte plaatjes die schreeuwerig van kleur zijn. Gelukkig raken we gauw gewend aan die „kleurenovervloed" en worden wat be heerster. Probeer echter van tevoren al wat rustige kleuren te zoeken. Om u enkele wenken te geven: rood is vurig en komt bij projectie op u toe. Blauw daarentegen wijkt van u af (denkt u maar eens aan de wazige blauwe horizon). Geel schreeuwt vooral tegen een blauwe ondergrond. Alle rode tinten noemen wij warm en daar vallen bruin, geel en oranje ook on der. Alle koude tinten zijn blauw, blauwgrijs enz. Een practisch voorbeeld van een harmo nisch plaatje: een meisje in een rode japon tegen een egaal grijze muur of een zwarte hond tegen een steenrode achtergrond. Warme tinten tegen neutrale kleux-en ko men goed tot hun recht. Snapshots Ja, bij snapshots gaan we niet haarfijn uitmikken of tante José al of niet tegen die donkere muur mag gaan staan. Dan gaat het meestal in de eerste plaats om de her innering. Troost u, zo'n herinneringsplaat je mag er gerust bij en daarbij wordt min der op de kwaliteit als wel op de duidelijk heid gelet. Wel kunt u zórgen, dat uw vrouw en kinderen wat kleur door hun kle ding bi-engen in een wat eentonig (van kleur) zijnd landschap. Uw dia's krijgen dan toch een frisse noot. Filters U hebt zich misschien wel eens laten ver ontrusten door allerlei verhalen over fil ters bij kleurenfotografie. In de praktijk valt dat echter erg mee. Het enige filter dat meestal zin heeft voor de .amateur is het Ultra Violet filter, dat in zuidelijke streken het TE VEEL aan Ultra Violet licht wegzeeft. In de bergen boven 2000 meter is het U.V. filter zelfs noodzakelijk, daar uw plaatjes anders wat erg blauw zouden worg den. Een z.g. Hazefilter neemt in de bergen de eventuele „heiigheid" weg en ook in an dere streken waar dit euvel optreedt, kan zo'n hazefilter uitkomst brengen. Verder zouden wij in geen geval gaan met uw filters. Het spreekt vanzelf dat ons oude vertrouwde GEELFILTER nooit en nooit bij kleurenfotografie mag worden ge bruikt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 21