Uitgaan in Haarlem
Smartelijke bespiegelingen
over komend concilie
De negen Muzen
Irene Skorik als Giselle
Het Nationaal geschenk
Cello-recital van
Gerard Warburg
Directeur Bosman 25 jaar bij
Nederlandsche Bioscoop Bond
Jaai-iatia
VRIJDAG 2 9 APRIL 1960
11
TONEEL
Zaterdag 30 april. Stadsschouwburg, 20
uur. Het Rotterdams toneel geeft „Spel
der vergissingen" van Shakespeare, on
der regie van Ton Lutz. Medewerkenden
zijn onder anderen Ann Hasekamp, The-
ra Verheugen, Adolf Rij kens, Ton Lutz,
Henk van Ulsen, André van den Heu
vel en Ton van Duinhoven.
Zondag 1 mei. Stadsschouwburg, 20 uur.
Het Rotterdams toneel geeft „Wie het
eerst lachteen blijspel van Lionel
Hale, onder regie van Pim Dikkers. Me
dewerken zijn onder andere Enny Meu
nier, Ann Hasekamp, Pim Dikkers en
André van den Heuvel.
Maandag 2 mei. Stadsschouwburg, 20 uur.
Toneelgroep „Puck" speelt „Pelikaan
eiland" van J. B. Priestley, onder regie
van Walter Kous. Medewerken zijn on
der anderen Nell Koppen, Ellen de
Thouars, Eric van Ingen en Jan Grefe.
Maandag 2 mei. Stadsschouwburg, 9.30 uur.
Toneelgroep „Arena" geeft in een voor
stelling voor kinderen van de lagere
school „Twee emmertjes water halen".
Woensdag 4 mei. Stadsschouwburg. 21 uur.
Toneelgroep „Puck" geeft tijdens een
jongerenbijeenkomst een opvoering van
„Korczak en de kinderen" van Erwin
Sylvanus, onder regie van Egbert van
Paridon. Medewerkenden zijn onder an
deren Wim van den Heuvel, Piet Römer,
Jan Hundling, Karin Haage en Marie-
José Nysten.
MUZIEK
Vrijdag 29 april. Concertgebouw, 20 uur.
Concert van de Koninklijke Liederen-
tafel „Zang en Vriendschap", onder lei
ding van Albert de Klerk. De solisten
George van Renesse (piano) en Jan Se-
venstern (fluit) verlenen hun medewer
king aan het programma, waarop werken
voorkomen van Martini, Poulenc, Ba-
dings en Jos de Klerk.
Zondag 1 mei. Teylermuseum, 15 uur. Be
speling eenendertig toons orgel door An
ton de Beer, met medewerking van An-
ner Bijlsma. violoncello. Op het pro
gramma staan werken van Blow, Ridout,
Badings.
Maandag 2 mei. Concertgebouw, 13 uur.
Instructief orgelconcert van Piet Kee
voor de commissie ter Bevordering van
de culturele en esthetische vorming van
de rijpere schooljeugd.
Dinsdag 3 mei. Concertgebouw, 20 uur.
Concert van het mannenkoor „Proza en
Poëzie", onder leiding van E. van 't Haar.
Met medewerking van Spaarndams ge
mengd koor, Gemengd koor „Zang ver
edelt", Velsens gemengd koor en de or
ganist Albert de Klerk.
Dagelijks in 't Goede Uur. tot 2 mei, van
21 tot 22 uur: Klassiek grammofoonpla-
tenconcert van werk van Haydn. Van 2
tot 9 mei werk van Beethoven. Zondag
12 uur Goldberg-variaties van Bach.
AMATEURTONEEL
Vrijdag 29 april. Stadsschouwburg, 19.45
uur. De letterlievende vereniging „J. J.
Cremer" speelt „Woutertje Pieterse" van
Multatuli.
DIVERSEN
Vr\jdag 29 april, Café-restaurant Brink-
mann. 20 uur: Voor leden van de Ken-
nemer kring van de school voor wijs
begeerte houdt dr. K. Huibregtse een
inleiding over „De grenzen van de ont
moeting".
Vrijdag 29 april. Gebouw Raamsingel 16,
20 uur: Jazz-avond van de Haarlemse
Jazz Club.
Vrüdag 29 april, Grote of St. Bavo-kerk,
20 uur: Feestelijke herdenkingsdienst
met medewerking van het jeugdkoor
„Inter Nos", de pianiste Emmy van Eden
en de organist Pieter de Jong. Voorgan
ger vlootpredikant ds. J. van den Blink.
Zaterdag 30 april. Gebouw St. Jan, Tey-
lerplein, 15 uur: Bijeenkomst van de
Oranjebond „Prinses Juliana" ter ge
legenheid van haar vijftigjarig bestaan.
Zondag 1 mei, Tuinzaal concertgebouw,
9 uur: Kindervoorstelling onder auspi
ciën van de Nederlandse vrouwenver
eniging.
Zondag 1 mei. Concertgebouw. 20 uur. Eén-
meiviering van de afdeling Haarlem van
de C.P.N.
Maandag 2 mei, Gebouw „De Princehof",
de Glip, 20 uur: Eén mei-viering van de
P.v.d.A.
Maandag 2 mei, Jeugdhuis, Donkere Laan,
Bloemendaal, 20 uur: Eén-meiviering
van de afdeling Bloemendaal van de
P.v.d.A.
Maandag 2 mei, Concertgebouw. 18 uur:
Grammofoonopnamen van de pianist
George van Rennesse.
Maandag 2 mei. Café-restaurant Brink-
mann, 20 uur Onder auspiciën van de
vereniging „Haerlem" spreekt mej. dr.
G. H. Kurtz over de stad Haarlem.
Dinsdag 3 mei. Tuinzaal concertgebouw,
20 uur: De Haarlemse toneelvereniging
„Vriendenkring" geeft een voorstelling
van „U spreekt met uw moordenaar".
Dinsdag 3 mei. Stadsschouwburg. 20 uur:
De personeelsvereniging van de politie
geeft een opvoering van Polly Perkins".
Donderdag 5 mei. Cafc-restaurant Brink-
mann. 10.30 uur: Herdenkingsbijeen
komst van het Humanistisch Verbond.
Spreker de heer I. Sluyter. De voor
drachtskunstenares Sjoerdje Wouters
en de pianiste Miep van Luin verlenen
hun medewerking.
Vrijdag 6 mei, Krelagehuis, 16 uur: Her
denkingsbijeenkomst. van de Koninklijke
Algemene vereniging voor bloembollen
cultuur, ter gelegenheid van het hon
derdjarig bestaan van de vereniging.
TENTOONSTELLINGEN
Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e
eeuw. Tekeningen uit de Hollandse,
Italiaanse en Franse school van de zes
tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen,
mineralen natuurkundige instrumenten.
Dagelijks van 1115 uur, behalve maan
dag en eerste zondag van de maand,
van 1317 uur. Expositie tekeningen en
etsen van Rembrandt. Dezelfde openings
tijden.
Bisschoppelijk Museum. Jansstraat Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur;
zondagen 1316 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1017 uur. des
zondags van 1317 uur. Tot 23 mei
avondopenstelling van 20.30 tot 22.30 u.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 1012.30 en van 13.3017
uur, op zondagen van 1417 uur.
Kunstzaal In 't Goede Uur: Ter gelegen
heid van het herverschijnen van het
tijdschrift „Zwart-Wit" is er tot 1 mei
een tentoonstelling ingericht van werk
van Kees Andréa, Henk Broer, H.
Fiedler, Frans Hollardt, Lex Metz,
Oey Tsjen Sit en Kristians Tony. Dage
lijks geopend van 1022 uur.
Cruquius Museum, aan dc weg naar Hoofd
dorp: Dagelijks geopend van 912.30
uur en van 14 tot 17 uur. Des zondags
van 1012.30 uur en van 1417 uur.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland:
Tot 9 mei tentoonstelling van werken
van hedendaagse grafische kunst. Dage
lijks geopend van 10 tot 17 uur; des
zondags van 13 tot 17 uur.
Galerie Espace, Klein Heiligland 36: Tot
14 mei tentoonstelling van werk van
Lucebert. Op werkdagen geopend van
11 tot 17 uur.
Galerie „Uittenhout", Kleine Houtstr. 41:
Tot 15 mei tentoonstelling van aqua
rellen van Joop Dam. Dagelijks geopend
van 11 tot 17 uur.
Gebouw Bloemenheuvel, Overvecn: Tot
6 mei expositie over het verzet en de
oorlog. Dagelijks geopend van 10 tot 17
uur; des zondags van 14 tot 17 uur.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 13: Tot 8 mei tentoonstelling van
werken van de schilder H. F. Boot.
Dagelijks geopend van 9 tot 17 uur.
Museum „Het Huis Van Looy": Van 5 tot
22 mei tentoonstelling van werken van
jonge Nederlandse kunstenaars onder de
titel „Start". Dagelijks geopend van 10
tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur; des
zondags van 14 t.ot 17 uur.
Kunstzaal in 't Goede Uur": Gedurende
de maand mei expositie van tekeningen
van de Amsterdamse tekenaar Wim van
de Kerke. Dagelijks geopend van 10 tot
22 uur.
N.Ph.O. gaf concert
voor lagere scholen
Voor leerlingen van de lagere scholen
gaf het Noordhollands Philharmonisch Or
kest donderdag drie maal een programma
dat afgestemd was op het bevattingsver
mogen van de jeugdige luisteraars. Een
„Intrada" van onze vandaag onderschei
den stadgenoot en medewerker Jos. De
Klerk vormde de markante inzit van dit
uur muziek. De twee trompettisten en drie
trombonisten kweten zich goed van taak.
Vijf stukjes uit „Jeu d'enfants" van Bi-
zet waren eveneens koren op de molen
van het jonge publiek, dat bij de abrup
te inzet van de „Bromtol" duidelijke te
kenen van ontzetting gaf. Overigens kwa
men de vijf miniatuur taferelen goed uit
de verf, onder leiding van Marinus Adam,
die zich in deze stijl wel thuisvoelt.
Veel zorg heeft de dirigent ook besteed
aan het hoofdwerk van dit programma,
het bij de kinderen zo geliefde sprookje-
met-muziek „Peter en de Wolf" van Pro-
kofjef. Adam slaagde er in zijn musici te
laten spelen met die enigszins starre en
toch vriendelijke opgewektheid die het bij
deze muzikale illustraties in kinderlijke
trant bijzonder goed doet. Maar misschien
dat de blazers van het orkest er zelf wel
plezier in hadden om eens voor vogel,
eend, kat en wolf te spelen. In ieder ge
val liet de duidelijkheid van hun karak
teriseringen niets te wensen over. Het
verhaaltje werd voorgedragen door Manus
Willemsen, die ook een grammofoon-opna
me van „Peter en de Wolf" op zijn naam
heeft staan. Misschien zullen veel kinde
ren in Haarlem die nu wel op hun ver
langlijst plaatsen.
Sas Bunge
De Nederlandsche Opera.In de aan
staande vier uitvoeringen van Andrea Che-
nier de eerste op 29 april en in de
Tosca-opvoering op 10 mei door de Neder
landsche Opera in de Amsterdamse Stads
schouwburg zal Gré Brouwenstijn de
hoofdrollen zingen.
KERKELIJK LEVEN
Een opmerkelijk artikel van de heer h.
Bouchette.
Sedert de dag waarop Paus Johannes
XXIII aan de wereld bekend maakte dat
de R.K. Kerk in 1961 een oecumenisch
concilie zal bijeenroepen, is de gedachte
wisseling op gang gekomen over de mo
gelijkheden, die dit concilie biedt met het
oog op de eenheid der kerk. Hoopvolle
verwachtingen werden afgewisseld door
gevoelens van pijnlijke teleurstelling, tel
kens wanneer nieuwe bijzonderheden over
dit concilie openbaar werden.
Nu is in het orgaan van De St. Adel-
bertvereniging kortgeleden een artikel ver
schenen van de hand van de heer Henri
Bouchette, dat door de redactie niet ten
onrechte wordt ingeleid als „Smartelijke
bespiegelingen". Het is een beschouwing
die voldoende stof tot overdenking biedt
om althans in hoofdlijnen ruimere
bekendheid te krijgen.
In Haarlem is, sedert de figuur van
abbé Couturier en zijn gebedsworsteling
om de eenheid der kerk door het naar
bui ten treden van de zgn. Couturier-kring
nader bekend is geworden men denke
aan de grote getuigenisavond in het Con
certgebouw op 18 januari een duide
lijke poging gedaan om het geestelijk kli
maat te scheppen, waarin alleen een
vruchtbaar gesprek over de eenheid mo
gelijk zal zijn. Het artikel van de heer
Bouchette is doortrokken van deze geest
van schuldbesef en openlijke boete. De
heer Bouchette grijpt ver terug in de his
torie en toont aan hoe de R.K. kerk in
haar houding ten aanzien van de scheu
ringen, die ontstaan zijn door het schisma
met de Oosterse kerk en later door de
reformatie van de 16e eeuw, iedere dee
moed over de verschrikkelijke zonde van
de gebrokenheid der kerk heeft gemist en
„hoogmoedig is voortgegaan als ongebro
ken kerk, zich van haar kinderen niets
meer aantrekkend."
Het Vaticanum van 1870 dat de pause
lijke onfeilbaarheid „ex cathedra" vast
stelde, wordt aan een onderzoek onderwor
pen en getoetst op zijn oecumenische be
tekenis, waarbij de schrijver tot de -con
clusie komt dat Rome op het Vaticanum
de deur naar de gescheiden kerken defi
nitief en roekeloos in het slot heeft ge
gooid. „De stap over het Vaticanum heen
zal menselijkerwijs te groot zijn. En de
daaraan verbonden mariale dogmata heb
ben Maria, die de deur des hemels ge
noemd wordt, de deur der kerk doen slui
ten voor velen."
Ook de kortgeleden gehouden Romein
se Synode biedt naar hij schrijft, weinig
oecumenisch perspectief, gezien alleen al
de manier waarop de gevoelige kwestie
van het coelibaat aan de orde werd ge
steld. Deze synode was meer een curiale
vertoning dan een kerkvergadering van de
bisschop van Rome met zijn eigen pries
ters om zich te bei-aden op de ontzaglijke
pastorale nood van dit diocees.
De schrijver is beslist niet spaarzaam
met zijn critiek overal waar hij de kerk
ziet handelen in een geest van zelfverhef
fing, die bij voorbaat de anderen uitsluit,
waardoor herstel onmogelijk lijkt. Hierbij
ontziet hij evenmin de andere kerken, ge
tuige de wijze waai-op hij schrijft over de
beslissing van de Hervormde kerk over
„de vrouw in het ambt". Zulke vragen
met eeuwenoude traditie en exegetische
basis kunnen niet eigenmachtig worden
opgelost door een zo klein deel der chris
tenheid en de beslissing van de hervorm
de kerk bewijst ook daar een gemis aan
oecumenische liefde".
Wat de heer Bouchette drijft is in we
zen datgene dat Paulus in 1 Corinthe 8
vs 13 noemt: „het geen aanstoot geven
aan de broeder", het is een oecumenische
gezindheid, die de blik scherpt voor het
zondigen tegen de liefde overal waar een
kerk zich gedraagt alsof de anderen er
niet bij zijn. Daarom is het de moeite
waard om enkele gedachten uit dit arti
kel weer te geven.
Men overwege bijvoorbeeld wat de heer
Bouchette neerschrijft:
„Feitelijk zou men zo ver moeten ko
men dat men zou willen stoppen met iede
re spectaculaire kerkbouw, omdat alle on
derscheiden kerktorens demonstraties zijn
voor de wereld van de verdeeldheid dei-
kerk. In simpele bedehuizen moest de kerk
zich willen neerwerpen voor haar Heer en
bidden om ontferming. De pompe der li
turgische praal moest terugvallen in rouw
en de kerk moest zichzelf het interdict op
leggen, dat ze zo vaak tegenover anderen
heeft misbruiktWat zou het een in
drukwekkende getuigenis zijn als de pra
lende St. Pieter werd gesloten als teken
van rouw en schaamte. Veel meer dan
alle Heilig Jaar-luister.
Alleen een concilie van boete zou uit
komst kunnen brengen. Niet in hun zetels,
maar op hun knieën zouden de concilie
vaderen moeten bijeenkomen. Niet aan
nieuwe kruistochten, maar aan bedetoch
ten is behoefte. Eerst bidden voor eigen
bekering, want alleen wie zelf bekeerd is
kan bidden voor die van anderen".
De wijze waarop in dit artikel over de
eenheid der kerk wordt gedacht en ge
sproken heeft ook in protestante kring
sterk de aandacht getrokken en voor ve
ler bewustzijn gaat nieuwe hoop gloren
dat nog niet alles verloren is. Deze
„smartelijke bespiegelingen" over eigen
schuld en die van anderen zouden wel
eens de weg kunnen zijn voor een echte
ontmoeting en herkenning van elkander
als volgelingen van dezelfde Héér en Hei
land.
Orthodox gebruik
Patriarch Athenagoras, het hoofd van
de orthodoxe kerk. verklaarde deze week
dat hij zijn geestelijkheid had gezegd, dat
de christelijke kerken spoedig tot eenheid
moesten kornen. „Ik zei tegen de Paus",
aldus vertelde hij aan journalisten van
Cyprus, die hem een bezoek brachten,
„dat men slechts in het paradijs op zich
zelf alleen kan leven. Ik heb de indruk,
dat de Paus de gedachte van het houden
van een oecumenische synode heeft laten
varen. Wij hebben hem gezegd dat de or
thodoxe kerk er niet bij aanwezig zou zijn
tenzij de Anglicaanse kerk ook vertegen
woordigd is.
Tenzij de drie grote kerken van de we
reld spoedig tot 'n bepaalde eenheid komen
lopen zij alle drie 't risico de bus van hun
christelijke zending te missen". De 72-ja-
rige patriarch deelde mee dat hij aan alle
hoogwaardigheidsbekleders van de ortho
doxe kerk een nieuwe zendbrief had doen
toekomen waarin zijn opvatting omtrent
eenheid werd uiteengezet. Hij zei verder
tekenen te hebben waargenomen dat het
Vaticaan er ook toe neigt het bestaan van
andere kerken te erkennen. Hij zou in sep
tember aanstaande een pan-orthodoxe sy
node beleggen met als hoofdthema de een
heid van de r.-k., protestantse en ortho
doxe kerken. Dat zou de eerste pan-or
thodoxe synode in acht eeuwen zijn. Zij
wordt op het Griekse eiland Rhodos ge
houden en de plaatsvervangende hoofden
van orthodoxe kerken zullen eraan deelne
men. Mogelijk volgt later een bijeen
komst van patriarchen.
Daniel Wayenbcrg. De Nederlandse
pianist Daniel Wayenberg is per vliegtuig
naar Leopoldville vertrokken voor een
tournee van een maand door Belgisch
Kongo en Roeanda-Oeroendi. Hij zal in een
twintigtal plaatsen optreden. Na afloop zal
hij doorreizen naar Londen waar hij con
certen zal geven.
Tulp Mika Waltari. Na afloop van de
première van „Miljoenendeficit" heeft de
secretaris van de Fins-Hollandse Vereni
ging in Helsinki op het toneel van het Fins
Nationaal Theater een gx-ote bos Neder
landse tulpen overhandigd aan de schrijver
van het opgevoerde stuk, Mika Waltari.
In deze bos bevonden zich enkele exem
plaren van een geheel nieuwe variëteit, die
de heer D. W. Lefeber te Lisse heeft ge
kweekt en heeft genoemd naar de Finse
romancier Mika Waltari. De bloem ver
toont rode en gele verticale vlakken uit
lopend in een fraai gevormde rand.
Het Brabants Orkest. Het galaconcert,
dat het Brabants Orkest ter gelegenheid
van zijn tweede lustrum op 6 mei in de
concertzaal Concordia te Breda zal geven,
zal door verscheidene prominente Neder
landers worden bijgewoond, onder wie de
minister-president prof. dr. J. E. de Quay,
mr. E. H. Toxopeus, minister van Binnen
landse Zaken, de staatssecretaris van On
derwijs, Kunsten en Wetenschappen de
heer G. C. Stubenrouch en de Commissaris
der Koningin in de provincie Noord-Bra
bant, mr. dr. C. N. M. Kortmann.
Marceau naar ons land. De Compagnie
de Mime van Marcel Marceau zal volgende
maand, na dxïe jaar, weer 'n tournee door
ons land maken met een geheel nieuw pro
gramma van pantomimes. De figuur van
Bip, gespeeld door Marceau zelf, komt op
nieuw tot leven. Naast de vaste krachten
Sabine Lods en Gilles Ségal is onlangs ook
de Nederlander Willy Spoor in het gezel
schap opgenomen. Deze werkte al jaren in
Parijs in onder andere „L'écluse".
„Oranje Hotel" van Veterman. De to
neelgroep Studio geeft op maandag 2 mei
in de legerplaats 't Harde te Oldenbroek de
première van Oranje-Hotel, een drama
tisch 'gedenkschrift uit de oorlogsjaren ge
schreven door Eduard Veterman. Het stuk
speelt zich af in een cel van de destijds
zo beruchte SS-gevangenis in Scheve-
ningen. De regie heeft Pierre Balledux, die
ook zelf meespeelt. Tot de medewerkers
behoren verder Berend Boudewijn, Ton
Dalenoord, Niek Engelsman, Peter van
Rooy, Han Surink, Ad Noyons, Frans Fa
sen, Huib de Vries en Frans Zuidinga.
Expositie van Jan Sluyters. In het In-
stitut Neérlandais te Parijs wordt tot
29 mei een overzichtstentoonstelling gehou
den van het werk van de Nederlandse
schilder Jan Sluyters, die in 1956 op 76-
jarige leeftijd is overleden.
Apollo in Delftse raad. De vergade
ring van de gemeenteraad van Delft had
gisteravond een ongewoon en feestelijk
slot. Nadat als laatste punt van de agenda
was besloten om 18.500 gulden te voteren
voor het verbouwen van drie percelen in
het toekomstig cultureel centrum de Kex-k-
slx-aat, ten behoeve van het Micro-theater
van de toneelvereniging „Flits", betrad
Apollo met twee zijner muzen de raadzaal.
In een gedicht van de hand van prof. dr.
Libbe van der Wal, betuigden zij college
en x-aad hun dank voor het belangx-ijk be
sluit en boden zij burgemeester De Loor
een document aan. De burgemeester bood
daarna om in stijl te blijven een dronk
„lauwerierdrank" aan, waarin ook de
dichtbezette publieke tribune deelde.
Pianistenconcours. De Fransman Pier
re le Roux heeft de eerste prijs (3.000 gul
den) gewonnen in het intei-nationale pia
nistenconcours „A Fredo Casella". De twee
de px-ijs was voor de Italiaan Gino Brandi,
de dei-de voor de Philippijn Jose Contreras.
De Portugees Felipe Pires won een prijs
van 1.200 gulden met de beste compositie
voor piano, viool en cello.
Duitse grafiek. In het Stedelijk Mu
seum te Amsterdam heeft de px-esident van
de Duitse Akademie der Kunsten te Ber
lijn, pi-of. Otto Nagel, dinsdagmiddag de
door deze akademie bijeengebrachte ten
toonstelling De cyclus in de Grafiek ge
opend. De tot 17 mei durende expositie is
samengesteld uit de collectie gx-afische
kunst van de Duitse Akademie, met daax--
naast de medewerking van enkele kunste
naars en een viertal Duitse musea. Er
wordt grafisch werk (circa 300 stuks) van
ruim vijftig vroegere, onder andei-en Kathe
Kollwitz, en hedendaagse kunstenaars uit
beide delen van Duitsland getoond.
REEDS VERSCHEIDENE keren in dit seizoen heeft de Franse ballerina Irene
Skorik dochter van een Russische moeder, opgeleid door Olga Preobrajenska
en Victor Gsovsky haar medewerking aan voorstellingen van het Nederlands
Ballet verleend. Bij geen van deze gelegenheden (hoewel haar aandeel in „Les
Sylphides" door een zuivere stijlgevoeligrieid gekenmerkt werd) wist zij tot dus
verre te beantwoorden aan haar internationale reputatie. Zeker degenen, die zich
haar herinnerden uit de tijd van de Ballets des Champs Elysées, zullen zich door
het weerzien enigszins teleurgesteld hebben gevoeld.
Deze week heb ik een voorstelling bij
gewoond in Rotterdam, waar zij voor het
eerst in ons land de titelrol in „Giselle"
vertolkte. Na de opzienbarende verschij
ning van Joan Cadzow als zodanig leek dit
een hachelijke onderneming. Tijdens de
uitvoering deed zich enige keren een extra
handicap gelden: een ongebruikelijke vals
heid uit de sinds de hernieuwing van het
interieur van de schouwburg om schoon
heidsredenen onvoldoende verlichte orkest
bak. Met bewonderenswaardige slagvaar
digheid heeft dirigent Anton Kersjes (tus
sen twee haakjes: de bekende Engelse bal-
letdeskundige Arnold Haskell, in het begin
van deze maand te Amsterdam verblijven
de, zei mij zelden een muzikale leider te
hebben meegemaakt met een vergelijkbaar
vermogen tot het laten corresponderen van
klank en beeld) de hieruit voortvloeiende
toonverschillen weten op te heffen. On
danks dit alles mocht het zeer talrijke pu
bliek zich gelukkig prijzen: het was ge
tuige van een zeldzame gebeurtenis. De Gi
selle van Irène Skorik bleek van zeer grote
klasse te zijn. Terecht maar niettemin op
merkelijk liet zij na afloop Peter Appel
(voortreffelijk als haar partner) en Leonie
Kramer (koningin van de willis) delen in
de haar gebrachte ovatie.
Bestemming der gelden
De Rijksvoorlichtingsdienst deelt over de
bestemming van een gedeelte van het
Nationaal Geschenk door de Koningin
mede, dat de volgende instellingen door
tussenkomst van het Koningin Juliana
Fonds bedragen voor verschillende doel
einden zullen ontvangen. Voor de zorg van
minder validen zijn voor de volgende in
stellingen bedragen uitgetrokken:
Voor revalidatie van lichamelijk gebrek-
kigen: Stichting Revalidatie Centrum „De
Hoogstraat" in Leex-sum: Revalidatie Cen
trum „Overijssel" in Enschedé: Heliomare
in Wijk aan Zee: Rijnlands Revalidatie
centrum in Katwijk aan Zee.
Voor de zorg voor blinden en slecht
zienden: Nederlands Sanatorium voor
Chronische Oogleiders „Beex-schoten" in de
Bilt; Revalidatiecentrum „De Schansen-
bei-g" in Beekbergen.
Voor de zorg voor slechthox-enden: In
stituut voor Doofstommen in St. Michiels
gestel: de Amman Stichting in Rotterdam;
Vereniging voor Doofstommen Onderwijs
in Amsterdam; Vereniging „Effatha" in
Voorburg; Vereniging tot Bevordering dei-
Belangen van Slechthorenden in Amster
dam.
Voor de zorg voor het spastische kind:
Kindersanatorium „Hoog Blaricum" in
Bussum; „St. Maartenskliniek" in Nij
megen.
Voor de zorg van het astmatische kind:
Stichting tot Exploitatie van Asthma Cenr
tra in Hilversum; Katholiek Asthma Cen
trum „Willemijntje" in Huis ter Heide:
Katholiek Asthma Centrum „Eykeloord" in
Groesbeek.
Voor de lijders aan vallende ziekte.
Christelijke Vereniging voor Lijdei-s aan
Vallende Ziekten in Heemstede: Huize Pro-
videntia in Maarheeze-Sterksel: Alexander
van der Leeuw Kliniek in Amsterdam.
Voor materiële hulpverlening aan licha
melijke gebrekkigen: Hulpfonds voor de
Nedex-landse Vereniging A.V.O.; Steunfonds
van de Nedei-landse Centrale Vereniging
voor Gebrekkigenzorg.
Ten behoeve van verscheidene sociale
doeleinden zullen de volgende instellingen
bedragen ontvangen: Henry Dunantfonds
van het Nederlandsche Roode Kruis: Op
voedingsgesticht Valkenheide; Erefonds
voor Oud-verpleegsters; Steunfonds voor
Oud-TBC-Huisbezoeksters: Stichting Op-
stex-landse Werkgemeenschap „De Schakel"
in Beetsterzwaag.
Het is bijzonder interessant twee zulke
uiteenlopende solisten als Joan Cadzow en
Irène Skorik kort na elkaar in deze apo
theose van de romantiek te zien optreden.
Er zijn aanzienlijke verschillen in de op
vattingen ,die beide met inachtneming van
de traditionele kenmerken verdedigd wer
den. Ongetwijfeld is de eerstgenoemde dan
seres in de aanvaardbare zin van het woord
sensationeler. Zonder hoegenaamd de tech
nische finesse te verwaarlozen heeft Irène
Skorik in melodische volzinnen als het
ware een uitnodiging tot zo niet ontroering,
dan toch sentimentele reactie geformuleerd.
Ik kan uiteraard wel namen van expressief
gebruikte passen en figuren noemen. Maar
waarom zou ik dat doen? Tenslotte is een
recensie geen vex*taaloefening. Men zal de
komst van Raissa Stroetskova moeten af
wachten om deze pastelschone Giselle, in
haar pastorale of in haar bovennatuurlijke
verschijning, overtroffen te zien.
David Koning
Voor een handjevol toehoorders gaf de
Amerikaanse cellist Gerald Warburg een
recital in de foyer van het Minerva-thea-
ter te Heemstede. Blijkens een vermel
ding in het programma bespeelde de cel
list een Stradivarius cello, gedateerd 1725,
een instrument dat bij de experts bekend
staal onder de naam „La Belle Blonde".
Eerlijk gezegd, ik geloof dat ik dit
niet vermoed zou hebben zonder deze me
dedeling, want de toonkwaliteit van de so
list gaf geen aanleiding te veronderstellen
dat hij zich van een zo magnifiek speel
tuig bediende.
Men kreeg de indruk dat er iets hapert
aan zijn streektechniek en dat dit de oor
zaak er van is dat over de gehele uitvoe
ring het waas lag van een enigszins ruwe,
dorre toonvorming. Vooral de streekwisse-
ling leek mij een zwak punt bij deze cel
list, waardoor zelden een frase met lan
ge adem de welving had die men er van
verwachtte. Wellicht dat een gebrek aan
werkelijke emotionaliteit de diepere oor
zaak was: in de Sonate van Brahms in e,
een ongemeen zware opgave en de toets
steen van het programma, miste men de
mannelijke aanpak, de ruige en toch no
bele zangerigheid waarmee men uit deze
massale notenbrij een gestalte kan kne
den. En in het middendeel „quasi me-
nuette" was er te weinig gratie, de toch
al niet bijster sfeervolle avond kwam er
niet mee op dreef.
Het lijkt mij eigenlijk weinig zin hebben
nog uitvoerig uit te weiden over de rest
van dit optx-eden. Er zijn, dacht ik, toch
altijd nog wel enkele cellisten in Neder
land die zo'n programma met meer mu
zikale spankracht weten te laden dan Ge
rald Warburg. Al zouden zij" dan waar
schijnlijk niet de onbeduidende stukken
van de Amerikaanse componisten Dello
Joio en Burlingame Hill willen uitvoeren,
waarvan met name het laatstgenoemde
niet boven het niveau van een stukje
(aangepaste) salonmuziek uitkwam. En
„Kol Nidrei" van Bx-uch kan ook alleen
nog nèt, wanneer een zeer begaafd instru
mentalist de voosheid van het pathos
weet te doen vergeten. De concei'tgever
had de avond geopend met een Sonate in
F van Marcello en besloot haar met de
F van Marcello en besloot hem met de
berflöte" van Mozart.
Hij werd aan de vleugel begeleid door
Edward Mobbs, die wel een zeer grote
bescheidenheid aan het klavier ten toon
spreidde, maar ovei'igens voor goed slui
tend samenspel zorgde.
S<25 Buiige
De directeur van de Nederlandsche Bios
coop-Bond, de heer J. G. J. Bosman te
Aerdcnhout, viert op 1 mei het feit,
dat hij 25 jaar aan het Bureau van de
Nederlandsche Bioscoop-Bond is verbon
den. Ter gelegenheid van dit zilveren
ambtsjubileum zal op maandag 2 mei a.s.
in het Carlton Hotel te Amsterdam een
receptie worden gehouden.
Na de voltooiing van zijn humaniora is
de heer Bosman eerst enkele jaren in de
journalistiek werkzaam geweest. Toen hij
op 1 mei 1935 bij de Nederlandsche Bios
coop-Bond in dienst trad werd hij aanvan
kelijk belast met de behandeling van een
aantal secretariaten en met de redactie van
de Bondspublicaties en van het Bondsor-
jjlfnillllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
I BREIEN
liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iftllt
Jacques den Haan schrijft in L i 11 e-
rair Paspoort over
„een woordenbrei zonder exact
heid".
Maar laat zelfs niet de beste brijster
wel eens een steekje vallen?
TREDEN
Jan Brusse trad zijn moerstaal met,
voeten toen hij in E1 s e v i e r s
Weekblad schreef:
„dichter en dichterbij kwam de
man van de wet, die ik met voeten
treedde".
Op een bestel-auto las ik:
Sonneveld en Co. Sliedrecht, Fa
briekvan Broodverbeteraars.
En ik dacht: die worden niet ge
fabriceerd; die worden geboi-en.
Nieuwsblad
PASSEN
In Utrechts
zag ik een kopje
„Twaalf passen in één vakantie- E
tocht te maken"
en ik dacht: Ze zitten maar in hun E
auto en ze verzetten geen poot. Maar
bij nader inzien ging het over berg-
passen.
CONCURREREN
Een eigenaardige en voor mij niet
te volgen gedachtensprong neemt
Het Vrij e Volk dat, melding
makend van de sluiting van het
Roxy-theater in New York, tot de
wonderlijke conclusie komt dat
„de bisschop is te gronde gegaan
aan de concurrentie van de tele- E
visie".
Bovendien vermeldt het blad niet jf
wélke bisschop.
Talarius
^"lUlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillUIIIINIilllllllllllllllllllllllllIMIilNIIIIlllllllllllllUlllllllllUIIIIIIIIIIIHIIHIHüHUIUlim 111^
gaan, dat toen in een nieuwe opmaak ver
scheen. De ooi'logsjai'en brachten een on
derbreking van deze werkzaamheden: op
last, van hogerhand werd de heer Bosman
in het begin van 1942 op staande voet ont
slagen. Tot mei 1945 was hij ambteloos
bux-ger.
In het geheim echter bleef de heer
Bosman zich intensief met de organisatie
van het film- en bioscoopbedrijf bezighou
den. In overleg met enige voorlopige be
stuurders werd een schema ontworpen
voor de voortzetting en de reorganisatie
van het Bondswerk na de oorlog. Dit
schema voorzag in handhaving en noodza
kelijke aanpassing van de organisatori
sche maatregelen, die voor 1940 hadden
gegolden.
Het is de verdienste van de heer Bos
man geweest, dat in de naoorlogse jaren
zeer veel van wat in de bezettingstijd op
papier werd gezet, ook werd gerealiseerd.
Dat gebeurde onder zijn dix-ecte leiding,
want in november 1945 werd hij door de
algemene vergadering van de Bond bij
acclamatie benoemd tot directeur. Tevens
was hij lid van de Ministeriële Commissie
voor het Filmwezen, die na de bevrij
ding werd ingesteld, van de voorlopige
Raad voor de Kunst, de Commissie tot
herziening van de Bioscoopwet en de Te-
levisieraad. Zeer verdienstelijk werk heeft
de heer Bosman voorts verx-icht ten behoe
ve van het Nederlands Filminstituut, de
Nederlandse Filmacademie en de Stich
ting Px-oductiefonds voor Nederlandse
Films.
Op het ogenblik maakt de heer Bosman
deel uit van de Afdeling Filmkunst van de
Raad voor de Kunst, van de Raad van
Beheer van het Nederlands Filminstituut
en het curatorium van de Nederlandse
Filmacademie, van de Stichting Px-oductie
fonds voor Nederlandse Films, van het Be
stuur van de Stichting Bio-Vacantieoord en
van de Stichting Bedrijfspensioenfonds
voor het Film- en Bioscoopbedrijf.
De prestaties, die de heer Bosman in
zijn functie van bondsdirecteur en als se
cretaris of lid van verschilende colleges op
film-cultureel gebied in het algemeen be
lang heeft verricht, vonden vorig jaar of
ficiële erkenning, toe hij ter gelegenheid
van de verjaardag van de Koningin werd
benoemd tot Ridder in de Orde van Oran-
je-Nassau.
Met het oog op de viering van het ju
bileum is een erecomité gevormd, waarin
naast functionarissen van de Nederland
sche Bioscoop-Bond en de cineasten Bert
Haanstra en Herman van der Horst zit
ting hebben mr. D. Bijdendijk, voox-zitter
van de Centrale Commissie voor de Keu
ring van Films, dr. J. Hulsker, Hoofd van
de Afdeling Kunsten van het Ministerie
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen, prof. dr. Ph. J. Idenburg, Voorzitter
van de Raad van Beheer van de Stichting
Nederlands Filminstituut, mr. J. M. Kan,
lid van de Raad van State, de heer Joh.
Miedema, Voorzitter van de Nedex-land-
sche Bioscoop-Bond, mr. H. J. Reinink,
Directeur-Generaal voor de Kunsten en
voor de Buitenlandse Culturele Betrekkin
gen van het Ministerie van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, prof. dr. F.
J. Th. Rutten, jhr. W. J. H. B. Sandberg,
Voorzitter van de Stichting Nederlands
Film Museum, prof. dr. N. R. A. Vroom,
hoogleraar-directeur van de Rijsacademie
van Beeldende Kunsten en mr. dr. P. J.
Witteman, Voorzitter van de Raad voor
de Kunst.