Fantoom In de bar Horen en zien MURGUPA' ETELTRO-EP E. IÖE J> 1 (U& EE D Proces der Ballets Roses dient achter gesloten deuren VRIJDAG 2 9 APRIL I960 17 60. Zodra de troetel-inbreker de geld kisten in de verhuiswagen had gezet en de bank binnenging om nïeuioe te halen, kwam Panda uit zijn schuilplaats tevoor schijn. „Dat is mooi gelukt", mompelde hij tevreden, „nu moet ik zo gauw mogelijk naar de politie om ze te waarschuwen, dat Joris de troetels de bank laat beroven." Lang hoefde Panda niet naar politie te zoeken, want toen hij uit de wagen klau terde, werd plotseling een zware hand op zijn schouder gelegd. Na een vakkundige greep in zijn nek, werd hij opgetild met een kracht, waarin hij dadelijk de sterke arm der Wet herkende. En nu staarde hij in het gelaal van een forse agent, die hem wantrouwend bekeek. „Wat moet dat?" snauwde de politieman, „wal deed jij tus sen die geldkisten, huh? Dal zou ik roei eens willen weten, huh?" „Ik. ik wilde de politie w-waarschuwen, dat ze de b-bank willen bestelen," stamelde Panda. „Dat is een toppunt, van brutaliteit!" riep de agent, „ik betrap je op heterdaad, ter wijl je je op verdachte wijze tussen geld kisten ophoudt en dan durf je te beweren, dat je op zoek was naar de politie!" „Echt waar!" riep Panda, „de bank wordt be roofd!" „Nee, de bank wordt niet beroofd, dankzij het tijdig ingrijpen van de politie," stelde de agent tevreden vast, „ik heb het bankrovertje te pakken voor hij zijn slag kon slaan". En hij verstevigde zijn greep radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Formaat De greep van AVRO-regisseur Ton Len- sink naar Pirandello's „Zoals je me wilt" heeft donderdagavond anderhalf uur voor treffelijk toneel opgeleverd voor zover het van hoofdrolspeelster Heieen Pimentel en Pirandello zelf afhing. Eigenlijk zijn wij daarom zo ingenomen met deze vertoning, omdat ze nog eens nadrukkelijk deed uit komen van welk formaat Pirandello als toneelschrijver is èn hoezeer we in Heieen Pimentel een begaafd actrice bezitten. Wanneer deze rol haar al uitzonderlijk lag. dan doet dat nog niets af aan onze bewondering voor haar creatie, die op het niveau lag van de besten onzer actrices en dan denken wij door 'n misschien heel persoonlijk associatief gevoelsverband aan Caro van Eyck, die in dit genre karakter rollen triomfen viert. Dat is geen gering compliment voor Heieen Pimentel, maar het komt haar toe. Zij was voor ons de ontdekking van de avond. Pirandello is, kan men zeggen, befaamd genoeg, al steunt de faam ook op een soort onspeelbaarheid van zijn stukken, omdat ze zo moeilijk zijn. ook om te bezetten. „Zoals je me wilt" stelt evenmin geringe eisen. De dialoog tast de mensen op hun wezen af en bezit zo'n rijke en gedifferentieerde gevoels- en gedach- teninhoud, dat men als publiek bijna een dubbele functie verricht: men wil door de personen heen kijken en door de tekst, die men van de personen wil losmaken om er algemeen geldende waarheden voor zich zelf in te begrijpen. Schijn en werkelijk heid zo elkaar te laten benaderen, tegen elkaar uit t,e wisselen en er een ontroering mee te verwekken is maar weinigen ge geven. Misschien is Pirandello al zo klas siek, dat hij te klassiek is geworden voor het huidige theater, dat het bedrog liever ontmaskert om er zich nog ellendiger bij te voelen. Maar genoeg. Wij zijn Lensink dankbaar voor zijn keuze en respecteren het respect waarmee hij van dit toneel televisietoneel probeerde te maken, een poging, die alleszins waardeerbare mo menten opleverde vooral in de close- ups naast zwakke passages door een primitieve mise en scene. Als deze t.v.- presentatie ons bij blijft, dan heeft ook hij daarin zijn aandeel. Met zijn bezetting bereikte hij niet altijd wat hij beoogde, omdat tegenover Heieen Pimentel bij voorbeeld Ben Groenier te veel achterbleef. Bijna een marqué, zijn Carl Salter, in iéder geval steeds onnatuurlijk. Gunstig stak daartegenover 't spel af van Philippe la Chapelle. die met Peronne Hosang de echtheid geen geweld aandeel. Wij zagen Ton Kuyl zoals Ton Kuyl meestal ver schijnt: als een gekwelde man, die zich aftobt om te begrijpen wat er gaande is en er naast mikt. Er waren nog een reeks rollen, die wij niet. zullen vernoemen, ten zij dan nog de stijlvol gehouden Boffi van Peter Holland. Peter Zwart ontwierp een fraai luxueus decor. Wat. ons betreft zou hij dat nog eens mogen doen voor weer 'n Pirandéllo. Beeldschermer De radio geeft zaterdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 Natonaal progr. Nationaal programma: 7.00 Gelukwens de omroep. 7.07 Nieuws. 7.20 Gram. 8.01 Geluk wens namens de omroep. 8.07 Nieuws. 8.20 Gram. 0.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Kinder aubade. 10.00 R.K.-uitz. 10.25 Gram. 10.50 Piano duo en soliste. 11.15 Reportageflitsen défilé voor het Kon. Paleis te Soestdijk. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Instr. trio. 13.00 Toespr. 13.05 Nieuws. 13.20 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.25 Promenade-ork. en solist. 14.00 Omr.ork. en solist. 14.15 Gelukwensen van overzee. 14.30 Omr.ork. 14.50 Gram. 15.00 Voor de jeugd. 16.00 Gram. 16.10 Mozart in Den Haag, klankb. 16.50 De Italiaanse tournee van het Radio-philharm.ork. 17.10 Gram. 17.30 Lichte rnuz. 18.01 Nieuws en weerber. 18.15 Lichte muz. 18.45 Gram. 19.00 Gevar. progr. 19.30 Meisjeskoor en instr. kwintet. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevarieerd progr. 21.30 Radio-philharm.ork. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gevar. muz. 23.45 Dag sluiting. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 2.98 m. 7.00—24.00 Nationaal progr. Nationaal programma: 7.00 Gelukwens namens de omroep. 7.07 Nieuws. 7.20 Gram. 8.01 Geluk wens namens de omroep. 8.07 Nieuws. 8.2 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Cinder- aubade. 10.00 Kamerork. en solist. 10.25 torgen- dienst. 10.50 Pianoduo en soliste. 11.15 Re, ortage- fhtsen défilé van bet Kon. Paleis Soestdi. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Instr. tr 13.00 Toespr. 13.05 Nieuws. 13.20 Vijftien jaar i ïleden, praatje. 13.25 Promenade-ork. en solist. 14 10 Om- roepork. en solist. 14.15 Gelukwensen va over zee. 14.30 Omroepork. 14.50 Gram. 15.00 V jor de jeugd. 16.00 Gram. 16.10 Mozart in Den Haag, klankbeeld. 16.50 De Italiaanse tournee m het Radio-philharni.orkest. 17.10 Gram. 17.30 Lichte muz. 18.01 Nieuws en weerber. 18.15 Licht muz. 18.45 Gram. 19.00 Gevar. progr. 19.30 Meis;. skoor en instr. kwintet. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevi 'ieerd progr. 21.30 Radio-philharm.ork. 22.15 Gran 22.30 Nieuws. 22.40 Gevar. muz. 23.45 Dagsluiting 23.55 —24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Praatje. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzikale kaleidos. oop. 14.30 Radiojournaal. 15.00 Gram. 15.15 Gram. 5.45 Gram. 16.00 Lichte muz. 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapner en lit. kal. 17.20 Liturgische ge zangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgel recital. 13.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Gram. 20.45 Gram. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoekprogr 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. Dit is uw leven Het radioprogramma Dit is uw leven zal worden uitgezonden op maandagavond 2 mei. Bert Garthoff presenteert dan voor de microfoon dit programma, waarbij een Nederlander wordt geconfronteerd met zijn verleden. Joop Koopman stelde het programma samen. Op woensdagochtend 4 mei wordt het programma herhaald. Onthulling van monument Ter gelegenheid van het vijftigjarig be staan van het N.V.V., in 1956, is aan de Amsterdamse beeldhouwer H. M. Weze laar de opdracht verstrekt tot het ontwer pen van een monument. Dit monument is geplaatst op de Hoofdweg te Amsterdam, nabij hel Bos- en Lommerplantsoen. Op maandagmiddag 2 mei zal het worden ont huld en overgedragen aan de gemeente Amsterdam. Dat zal gebeuren door de heer H. Oosterhuis. oud-voorzitter van het N.V.V., die in 1956 nog voorzitter was. De VARA zal die middag een korte repor tage van deze onthulling uitzenden. Advertentie Azijnzuurhouten ankerketting- sluitingopsluitpennen IT 7 elevisteprogramma VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjoum. NCRV: 20 30 Act. 21.00 Ballet. 21.30 Film. 22.15 Wat ben ik? VOOR ZATERDAG NTS: 10.35—11.45 Gelukwens door Z.Exc, próf. fir. J. E. de Quay. Daarna: Reportage bloemen- défilé langs Paleis Soestdijk. VARA: 17.00—17.S0 Voor de kinderen. NTS: Nationaal progr.: 20.00 20.20 Journ. en weeroverz. 20.2021.00 Herhaling telerecording défilé te Soestdijk. 21.00 Artisten- café. Pseudo-agent „bekeurde" vrijende paartjes Met een straflijst die reeds 28 vonnis sen omvat stond de 37-jarige koopman C. N. uit Rotterdam voor de rechtbank aldaar terecht omdat hij zich als politieman zou hebben uitgegeven. Zijn „werkterrein" was daarbij de een zaamheid, die paartjes gemeenlijk zoeken. Hij volgde hen of verborg zich in het struik gewas en suggereerde hun dan op een ge geven moment in overtreding te zijn. Zo had hij eens van een meisje f 25,- losge kregen, nadat hij haar begeleider had weg gestuurd. Ook liet hij daarbij een soort legitimatie zien. De officier van Justitie, sprak van een mengeling van ongezonde nieuwsgierigheid. Hij eiste vier maanden gevangenisstraf. Uitspraak over veertien dagen. Vragen aan minister: Waarom mocht t.v. geen foto van vermist kind vertonen? Het A.R.-Tweede-Kamerlid Meulink heeft aan de minister van Justitie ge vraagd of het waar is of en waarom de minister in afwijzende zin beschikt heeft op een verzoek van de burgemeester van Lichtenvoorde om toestemming te ver lenen, de Nederlandse televisie in te scha kelen bij de opsporing van het vermiste jongetje Tonnie Krabbenborg. Verloofden stalen voor hun huwelijksuitzet In Apeldoorn zijn aangehouden de 2i jarige A. R. en diens 25-jarige verloof de J. R., beiden afkomstig uit Apeldoorn en reeds bekend bij de politie. Sinds het begin van dit jaar werden er in Apeldoorn geregeld inbraken gepleegd, maar het bleek uitermate moeilijk een spoor van de daders te vinden. In het begin van deze week werden in Arnhem van deze inbraken afkomstige goederen te koop aangeboden, waardoor het de politie gelukte een spoor te pak ken te krijgen en ten slotte de daders aan te houden. Een onderzoek wees uit dat het paar ook verantwoordelijk is voor een aantal in Arnhem gepleegde inbraken en diefstallen uit geparkeerde auto's. De bedoeling van de verloofden was op deze manier het nodige voor hun huwelijksuit zet bijeen te brengen. Molen wordt hotel Aangezien aan de honderd jaar oude stellingkorenmolen in Geervliet geen be stemming meer kan worden gegeven als molen, zal er een hotel-restaurant in ge vestigd worden. De gemeente zal de molen verkopen voor 25.000,aan een Rotterdamse brouwerij, die er een hotel-restaurant in wil vestigen. De korenmolen, die op de lijst van mo numentenzorg staat, is in de afgelopen twee jaar gerestaureerd, hetgeen 38.000,— heeft gekost. R| - 1 gg3> 787.9. De tranen sprongen Mioe in de ogen en dat was geen wonder. Zo'n steentje komt hard aan. hoor! Daar stond Mioe dus te huilen en haar hoofdje te wrijven. En dat hoorde Rom; hij keek verbaasd om naar z'n vriendinnetje. Hé... wat is dat nou? rnompelde hij verbaasd. Waarom huilt Mioe? Hij liet z'n steentjesgooierij in de steek en liep op haar toe. Mioewat is er aan de hand? vroeg hij. A V1 tere: VA Parijs verwacht de uitspraak niet voor maandag (Van onze correspondent in Parijs) Achter gesloten deuren is in Parijs gis teren eindelijk het proces begonnen, inza ke het zedenschandaal waarbij een twintig tal zeer jonge meisjes en ongeveer even veel tamelijk bejaarde heren betrokken zijn. Men herinnert zich, nadat tevoren verscheidene aanklachten, die door de ouders van de meisjes bij de justitie wa ren ingediend, in de doofpot konden ver-, dwijnen. ..Ballets roses" nogal plotseling, figuurlijk gesproken, in net felle licht der schijnwerpers verschenen, toen, einde 1958, bekend werd dat ook André Le Tro- quer, de oud-president van de Nationale Vergadering onder de vierde republiek bij dit zedenschandaal betrokken was. Le Tro- quer, nu 74 jaar oud, is wel de beroemd ste maar niet de belangrijkste beschuldig de die zich voor de rechtbank te verant woorden heeft. Monsieur Le Troquer die, na het staatshoofd, de voornaamste per soonlijkheid was in de vierde republiek, had weliswaar de salons van zijn ambts residentie in Parijs en zijn verschillende buitenverblijven van tijd tot tijd ter be schikking gesteld van de zeer speciale voorstellingen die door minderjarige dan seresjes werden opgevoerd, maar de cho reograaf en manager, de 34-jarige oud- chauffeurvan de PParijse politie Pierre Sor- lut is toch wel de hoofdverdachte in dit proces. Naast Sorlut en zijn machtige be schermer Le Troquer, zijn er behalve 's presidenten vriendin, de Roemeense gravin Pinajeff, die een mondaine reputa tie in Parijs als schilderes geniet, hebben nog een twintigtal industriëlen en zaken lieden in de verdachtenbank plaatsgeno men onder de beschuldiging, minderja rigen in ontucht te zijn voorgegaan. Of schoon vermoedelijk pas maandag de uit spraak van het gerechtshof bekend zal worden gemaakt, meent men niettemin nu al met vrij grote zekerheid te weten, dat mogelijk, óp de balletmeester Sorlut na, alle verdachten hun eventuele straffen al wel zeer spoedig weer zullen worden kwijt gescholden. Met name de oud-kamerpresi dent Le Troquer, die overigens alle schuld blijft ontkennen, heeft voor alle zeker heid toch maar vast een verzoek om gra tie ingediend, waarbij hij zich beroept óp zijn kwaliteit van oud-strijder uit de eer ste wereldoorlog, alsmede op zijn bijzon dere verdiensten in het verzet. Advertentie Duim in muur vastzetten? t van Ceta-Bever DOOR WIU. JAM IRISH Hij zweeg plotseling en keek dromerig voor zich uit naar een plekje op de muur tegenover hem, even bo ven Lombards hoofd. Toen ik die avond met haar naar de show wgs, heb ik het óók gedaan. Ik herinner me dat héél goed. Het is eigenlijk gek, dat je je plotseling zo iets on belangrijks weer kunt herinneren.Wat is er? Waar om kijk je me zo vreemd aan? Je ziet het, ik ben ermee opgehouden. Hij gooide het verfrommelde stuk je papier weg. Je hebt het zeker weggegooid, hè? Die avond met haar. Je hebt het op je stoel laten liggen of op de grond laten vallen, zoals de meeste mensen doen? Nee, zij heeft beide programma's gehouden. Dat weet ik zeker. Je vindt het misschien gek, maar dat herinner ik me nog heel precies. Ze vroeg me of zij mijn programma mocht hebben. Ze zei iets over her inneringen of zo. Wat het precies is geweest, weet ik echt niet meer. Maar ik weet héél zeker, dat ze beide programma's bewaard heeft. Ik zie nog steeds voor me, dat zij ze in haar tas stopte. Dat zou misschien nog iets kunnen zijn. zei Lom bard die intussen was opgestaan. Als ik maar wist hoe ik het zou moeten aanpakken. Wat bedoel je? We weten dat ze die twee programma's heeft. Maar we weten het niet zeker, zei Henderson. Als ze die dingen als herinnering wilde bewaren, zal zij ze nu óók nog wel hebben. De mensen be waren zulk soort dingen als programma's, of ze gooien ze meteen weg. Hoe zouden we hier nu aas van kun nen maken, waar zij in kan bijten? Het is de noe mer, waar jullie bieden onder vallen, want van jouw programma zijn alle rechterbovenhoekjes omgevouwen. Als we haar daardoor nu eens zouden kunnen vinden, zonder dat het haar argwaan zou wekken. Dan wa ren we er meteen. Bedoel je adverteren? Ja, zo iets. De mensen verzamelen allerlei soort dingen: postzegels, schelpen, brokstukken van oude meubelen, die vol houtwormgaten zitten. Vaak betalen ze iedere prijs voor wat zij een schat vinden, maar wat voor anderen rommel is. Zij verliezen elk gevoel voor verhoudingen, van het moment af dat zij door de verzamelwoede zijn bezeten. Ja, maar wat wil je nu? Zeg dat ik een verzamelaar van oude program ma's ben. Een excentriekeling, een kerel met een rare kronkel, een miljonair, die links en rechts met zijn geld smijt. Het moet meer dan een hobby zijn, een obsessie. Ik moet complete series hebben van de pro gramma's van alle theaters in de stad, van ieder sei zoen, hoe oud ooi;. Plotseling duik ik uit het niets op, open een soort kantoortje en adverteer. Ze zullen over me gaan praten. Ik ben een dwaas, ik geef goed geld voor oude vodden. Iedereen zal erop afvliegen. Misschien zullen de kranten het nog wel opblazen. Je weet wel, een soort sneeuwbal-affaire, zoals die bij tijd en wijle opduikt. Je plannetje zit vol zwakke plekken. Hoe hoog je ook mag bieden, je weet helemaal niet of ze toe hapt. Als ze nu eens rijk is? En als ze eens niet rijk is? Maar ze zal toch wel lont ruiken? Voor ons is het programma „warm", maar voor haar niet. Waarom ook? Misschien heeft ze die opge vouwen hoekjes wel nooit gezien en als ze ze ontdekt heeft, kan ze er geen notie van hebben, wat die ons vertellen. Je hebt hec je pas enkele minuten geleden herinnerd. Waarom zou zij het dan nog wèl weten? Ze is geen gedachtenlezer! Ik blijf het maar een grote gok vinden. Natuurlijk is het een gok, zei Lombard. De kans is één op duizend. Maar we kunnen haar niet voorbij laten gaan. Bedelaars hebben geen keus. Ik ga het proberen, Hendy! Ik heb het eigenaardige voor gevoel, dat het zal werken, nu al het andere gefaald heeft Hij liep naar de deur om de cipier te waar schuwen Nu, het beste, zei Henderson. Tot ziens, riep Lombard. Toen hij Lombards voetstappen hoorde wegsterven, dacht hij: Hij gelooft het zelf niet en ik doe dat niet. EEN ADVERTENTIE IN RAND IN ALLE OCHTEND EN AVONDBLADEN MAAK GELD VOOR OUDE PROGRAMMA'S Vermogend verzamelaar, die voor een kort bezoek in de stad vertoeft, betaalt hoge prijzen voor oude en nieuwe programma's ter completering van zijn ver zameling. Speciaal gevraagd: programma's van re vues en shows van de laatste seizoenen. Deze ont breken in zijn verzameling als gevolg van een ver blijf buitenslands. Alhambra. Belvedere, Casino, Coli seum. Geen handelaars in tweedehands goederen. J.L. 15, Franklin Square. Kantoor geopend tot vrijdagavond, tien uur. HOOFDSTUK XXI De dag van de executie Pas tegen halftien 's avonds werd de drukte wat min der. De gehele dag was het een komen en gaan ge weest van mensen, die programma's aan waren ko men bieden, maar nu waren Lombard en zijn hulpje eindelijk alleen en konden zij even uitblazen. Lombard zakte lui-onderuit in zijn stoel, stak zijn onderlip naar voren en blies krachtig de adem uit, zodat z'n haar, dat verwilderd op zijn voorhoofd hing, er nóg slordiger begon uit te zien. Hij zat in zijn vest, terwijl hij het boord van zijn overhemd had losgeknoopt. Hij haalde een zakdoek te voorschijn en wreef ermee over zijn gezicht. Het ding werd vuil. De mensen, die de stapel tjes oude programma's voor hem op tafel hadden neergegooid, hadden niet de moeite genomen ze eerst even af te stoffen. Ze meenden kennelijk dat hoe dik ker de stoflaag zou zijn, hoe hoger hij ze zou waar deren. Hij trachtte (en slotte zijn handen met de vuile zakdoek enigszins schoon te vegen, en wierp haar toen weg. Hij draaide zijn hoofd om en zei tegen iemand, die verscholen ging achter de hoge, scheef hangende sta pels programma's achter hem: Je kunt wel gaan. Jerry. Het is toch bijna afge lopen. Ik sluit over een half uur. De drukte schijnt nu wel voorbij te zijn. Een magere jongen van een jaar of negentién dook op van tussen de stoffige bergen programma's en greep naar zijn jas. Lombard haalde wat geld te voorschijn. Hier zijn je vijftien dollar voor de drie dagen. Jerry. De jongen keek teleurgesteld. Heeft u mij morgen dan niet meer nodig, mijn heer? Nee, morgen ben ik hier niet meer. zei Lombard peinzend, maar als je zin hebt, kun je gerust terug komen om deze papierwinkel weg te halen. Je krijgt er misschien nog wel een grijpstuiver voor. De jongen keek hem verbaasd aan. Bedoelt u, dat u al die oude programma's hebt gekocht om ze weer weg te gooien? Ja, zo gek ben ik nu eenmaal geweest, antwoordde Lombard, maar praat er liever niet voor morgen over. De jongen vertrok daarop. Enkele keren keek hij ech ter nog even schichtig om. Hij meende kennelijk dat Lombard gek was. Lombard begreep dat maar al te goed. Hij nam het hem dan ook niet kwalijk. Het was dan ook eigenlijk wel gek van hem geweest om te menen, dat dit dwaze idee tot iets zou leiden. Hij had toch moeilijk kunnen verwachten, dat zij zou opdagen. Hij was te onbesuisd geweest. Op het moment, dat de jongen het lokaal verliet, kwam er buiten een meisje voorbij. Lombards oog viel toevallig op haar, daar hij Jerry nakeek. Nee, het was wéér mis. Zo maar een meisje, dat toevallig voor bij kwam. Ze keek naar binnen, toen Jerry naar bui ten liep. Een fractie van een seconde aarzelde ze ech ter even. Waarschijnlijk omdat ze nieuwsgierig was, want ze liep weer door en verdween toen uit het ge zicht. Lombard had echter de stellige indruk gekregen, dat ze op het punt had gestaan naar binnen te gaan (Wordt vervolgd) Schipper onder nazivlag gaat naar psychiater DUISBURG (UPD De 51-jarige schipper van het Duitse sleepschip „Gre ta", dat tien dagen geleden bij Lobith werd aangehouden en naar West-Duitsland te ruggezonden omdat het de oude Duitse vlag voerde, is onder psychiatrische be handeling gesteld. De rechtbank in Duisburg was van me ning dat Wilhelm Störb niet recht bij zijn hoofd is en deed de aanbeveling, dat hij grondig wordt onderzocht. Men had in de kajuit van de Greta allerlei boeken, foto's en souvenirs uit het nazi-tijdperk gevon den. „LINUS FLECK" door Hans Werner Richter (De Boekerij N.V., Baarn). Rich ter heeft in „Linus Fleck" een tijdsbeeld gegeven van het Duitsland na de oorlog. Óp vlijmscherpe wijze hekelt hij tal van toestanden aan de hand van de beleve nissen van Linus, die voor zwendelaar probeert te spelen, maar er te dom voor is, die gemakkelijk geld probeert te ver dienen, en ten slotte jammerlijk faalt, en die ijverig zijn jasje met alle winden laat waaien, maar er toch geen baat van krijgt. Tal van andere figuren doen uitkomen, dat langzamerhand ondanks alle mooie idealen alles weer wordt zoals het vroe ger was, dat geld en positie de voornaam ste plaats innemen. Alleen Waschbottel is idealist gebleven en de keiharde zaken vrouw, die haar jeugdvriend Linus uit de moeilijkheden haalt, zegt het dan ook: „Eigenlijk is hij de enige die ik sympa thiek vind". Als Werner Richter gelijk heeft in zijn boek, zullen er ongetwijfeld maar weini gen in Duitsland dit werk waarderen. Maar wij nemen toch aan, dat velen ken nis zullen willen nemen van dit satirische boekwerk, dat de vinger legt op menige wondeplek. NAAIMACHINES VERKOOP VAN ALLE MERKEN DUS RUIME KEUZE EIS ft C I GROTE HOUTSTR. 181 II P C L TEL. 14444

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 17