.Raadsel voor Boekenhoekje PANDA EN DE LIJF WACHTERS DE REIS VAN KOEN EN LINNIE Kodak Toch ió het zo doodt direct elk insekt! 11 Twee hoogtepunten De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma Critiek van de AVRO op een aantal bladen C. 1. OERLEMANS „Het Nieuwe Weekblad T.V." thans verschenen fototip nr. 4 Naam- en wapenwijziging van Tsjechoslowakije ADEMENDE AARDE Nederlandse erkenning van „individueel klachtrecht" Communist heeft recht op rijbewijs in de VS. Kort nieuws Vervolgverhaal door M. G. Eberhart Royale spuitbus slechts Oude raadhuizen DONDERDAG 7 JULI 1960 35. Panda en de lijfwacht merkten al gauw, dat Palmer weer last met de moei lijke jongens had. „Hun heli zweeft boven de trein!" riep Panda, „en Bul heeft Pal mer te pakken! Hoe kunnen we hem helpen? Die trein halen we nooit op tijd in!" „Dan zullen we de zaak eens tegen houden," zei Jut, zijn geweer richtend. Panda was benieuwd hoe Jut een rijden de trein kon tegenhouden, maar hij had de lijfwacht al zoveel meesterlijke dingen met zijn geweer zien doen, dat hij niet aan Juts woorden twijfelde. In spanning wachtte hij af.Weer volgde een mees- terschot. dat zo nauwkeurig op de koppe ling gericht was, dat deze los schoot.. En de achterste wagon, ontkoppeld van de trein, verloor snel vaart. Palmer en Bul merkten het. niet, want ze waren in een druk gesprek gewikkeld. „Waar heb je je miljoenen verborgen?!" riep Bul. „Ik ik w-weet het niet!" stam.elde Palmer. „Welles!" schreeuwde Bul. „Nietes!" gil de Palmer. „Welles", hield Bul vol. „En als je het nu niet gauw zegt, duw ik je van de wagon!" Het N.C.R.V.-programma van woens dagavond had twee hoogtepunten: het te levisiespel van de afgestudeerden der Arn hemse Toneelschool ,,De hoogste tijd" ge schreven door Peter Koen en het inter view met de beeldhouwer Lipchitz, een dynamisch stukje werk van de Amerikaan se N.B.C ..Pas geperst" toonde eerst weel de veelheid, waaruit. Pi Scheffèr kan put ten (het interview met Bernard Haitink vonden we daarin overigens weinig zeg gend). De documentaire van Leen Val kenier over het riviertje de Linge gaf wel een reeks lieflijke beelden maar veel te weinig uitleg. De afgestudeerden van de Arnhemse toneelschool hebben het spel „De hoogste tijd" (men zou haast zeggen: een bange droom van Peter Koen) op voortreffelijke wijze gestalte gegeven. Velen zullen er een zekere binding mee hebben ervaren en er bestanddelen van eigen dromen in hebben herkend. Deze communicatie was zeker een verdienste van het spel, maar de schrijver ontsteeg niet aan de beklem ming van een benauwd waarnemer. Hij moet overigens beslist meer van deze spe len schrijven, het is de moeite waard, ook van jonge spelers als deze, van wie wij vooral Kitty Courbois en Hetty Prins bewonderd hebben. Het N.B.C.-interview met Lipchitz was een uitstekende greep in studio-B. Afge zien van soms wat gemakkelijke coupures, waardoor het gezicht van de beeldhouwer af en toe merkwaardig vertrok was de film een kennismaking, die in vele opzichten onthullend genoemd mocht wor den. Grappig was ook het ontbi-eken van alle schroomvalligheid bij de interviewer, welk euvel vaak zoveel in het vage doet blijven, en vooral de mededeelzaamheid van de meester, welke helemaal „onder uit." kwam! Na de avondsluiting in het christelijk conferentie-oord Het Brandpunt in Doorn volgden nog twee N.T.S.-uitzendingen, één over de behandeling in de Kamer van de voetbal-totowet, waarbij diverse fractielei ders ook voor de kijkers nog eens hun standpunt samenvatten, en één over de Tour de France. Beeldschermer HILVERSUM I. 102 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 10.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA VARA 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Gram. i 9.35 9.40 Waterst.) VPRO 10.00 Dit en het andere gesprek 10.03 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Klavercimbelrecital. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regeringsuitzending: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouwmcdedelingen. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 1.1.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muziek. 13.55 Beursberichten. 14.00 Kinderkoor. 14.20 Voor dracht. 14.40 Cello en piano. 15.05 Gevar. progr. VARA: 16.00 Hammondorgelspel. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Concoursmuzick. 17.25 Voor de tou rist en. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Lichte muziek. 18.50 Act. 19.00 Voor de kin deren. 19.10 Gram. VPRO: 19.30 Het platteland nu. gesprek. 19.45 Op bezoek bij anderen, ge sprek. 20.00 Nieuws. 20.05 Gezinsvorming en an- cierde uitgaven van De Ploeg lezing. 20.10 Dieh- lerbespreking. 20.20 Voordracht. 20.35 De mens er. zijn werk. lezing. 20.50 Benelux, lezing. VARA: 21.00 Quiz. 21.55 Lichte muziek. 22.15 Buitenlands weekoverzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22 40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Soc. nieuws in Esperanto. 23.10 Muzickrevue. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgen gebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Gram. 10.10 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50 Als de Ziele luistert lezing. 12.00 Middagklok-noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.mededelingen. 12.33 Gram 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Promenade-ork. en sol. 14.50 Gram. (Tussen 13.30-17.30 Rep. Tour de France). 15.30 Voor de zieken. 16.30 Zangrecital 17.00 Boekbespr. 17.15 Kinderkoor (in de pauze: gram.). 17.40 Beurs- ber. 17.45 Amateursprogr. 18.10 Vaticaanse act. 13.25 Gram. 18.40 Tour de France. 18.50 Rege- ringsuitz.: Emigratierubriek. Het emigratie praatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 1.9.25 Memorandum. 19.30 Politiek praatje. 19.40 Gram. v. d. sold. 20.30 De schone van nooit weer, hoorsp. 21.00 Lichtem uz. 21.20 Gevar. progr. 21.50 Lichte muz. 22.15 Tour de France. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Wordt er niet teveel gepraat, lezing. 22.50 Gevar. progr. 23.55- 24.00 Nws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gevar. mu ziek. 12.52. Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgel spel (in de pauze: gram). 14,00 Jonker Licht hart. Vlaamse opera. 15.00 Gram. 15.30 Zangreci- tal. 16.00 Koersen (tussen 16.00-17.00 Tour de France). 16.06 Omr.ork. en solist. 16.35 Gram. l'.OO Nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Gram. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de sold. 18.45 Comm. Tour de France. 19.00 Nieuws. 19.50 Gram. 20.00 SymL- ork. (in de pauze: gram.). 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz. 22.35. Gram. 22.55-23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. en we'eroverz. VARA: 20.20 Act. 20 30 De wereld van vandaag. 20.40 TV-spel. VOOR VRIJDAG NTS.: 20.00 Weekoverz. KRO. 20.30 Filmcritick. 20.50 Filmrep. 21.25 Film. 21.50 Sportpraatje. 22.10 Epiloog. Guggenheim-prijs. De Zweedse schil deres Siri Derkert heeft de Guggenheim- prijs van 5.000 kronen ontvangen. De A.V.R.O. is van mening dat een toe neming valt te constateren van in een ge deelte van de vaderlandse pers versche nen campagnes voor invoering van com merciële televisie en tegen het huidige omroepbestel. Dit is haar opgevallen naast de in het afgelopen jaar toegenomen ob jectieve publiciteit in dag-, week- en maandbladen met betrekking tot de AVRO. In het jaarverslag van de AVRO over 1959 merkt het AVRO-bestuur hierover op: „Het komt ons voor geen toeval te zijn, dat de desbetreffende bladen veelal finan cieel in de commerciële televisie zijn ge ïnteresseerd. Indien deze veronderstelling juist is zou dit betekenen, dat een situatie is ontstaan, die niet in overeenstemming is met het goede journalistieke gebruik, dat de redactie zich onafhankelijk moet weten van de commerciële belangen van het bedrijf." In het jaarverslag spreekt het AVRO bestuur zijn vreugde uit over het feit, dat de overheid ten aanzien van de televisie iets meer armslag naar zendtijd en finan ciën heeft gegeven. Desondanks meent het bestuur dat niet alleen het streven gericht moet blijven op voortgezette uitbreiding van de zendtijd, maar ook wordt de tot standkoming op zo kort mogelijke termijn van een tweede programma belangrijk ge acht. De ervaringen die men met com merciële televisie in andere landen heeft opgedaan, zijn voor 't AVRO-bestuur me de bepalend voor zijn blijvend afwijkend standpunt inzake eventuele invoering van commerciële televisie in ons land. „Mocht de overheid besluiten het inlas sen van reclame in de televisie toe te staan, dan, zo menen wij, kan zulks alleen op een wezenlijk verantwoorde wijze ge schieden, indien een en ander wordt ge realiseerd onder auspiciën van de bestaan de omroepverenigingen en de Nederland se Televisiestichting", aldus het AVRO-be stuur in zijn jaarverslag. In het verslag wordt medegedeeld dat de AVRO eind 1959 voor het eerst in haar bestaan 400.000 leden telde. De AVRO bode had éen oplage van 440.000 exempla ren. Voorts wordt geconstateerd dat de financiële positie in 1959 uitermate gezond bleef. Advertentie UW HAAR IS UW KROON PERMANENT, een kwestie van ver trouwen en zeer goed modelknippen. Abonnementen voor watergolven HAARKUNDIGE Gierstraat 69 - Haarlem - Tel. 21736 Het eerste nummer van „Het Nieuwe Weekblad T.V. onder redactie van de heer P. A. G. de Ruwe is van de pers gekomen. Het heeft tot devies „Tezamen Vrij" gekozen en wordt op iniliafief van een groep uitgevers, drukkers en indus triëlen uitgegeven door de n.v. Het nieu we Weekblad T.V. in oprichting te Am sterdam. Zoals bekend verscheen veertien dagen geleden het laatste nummer van het Weekblad T.V. De heer De Ruwe schrijft in het eerste nummer onder meer dat zijn nieuwe vrije, onafhankelijke blad in geest en wezen ge heel het vroegere T.V. zal zijn. Redactio nele leiding en medewerkers zijn dezelf den. Gedurende enkele weken zal „Hei- Nieuwe Weekblad T.V. verschijnen als nooduitgave. Zo spoedig mogelijk hoopt men evenwel het blad „in oude stijl" te kunnen presenteren. Het eerste nummer van de nooduitgave is op weekendformaat utigevóerd in rotatieboekdruk (kranten- druk) en telt zestien pagina's. Hel num mer bevat onder meer de eerste afleve ring van een door de heer De Ruwe ge schreven serie artikelen onder de titel „Wat gebeurde er achter de schermen? waarom en hoe? werd ex-T.V. ge stopt?" Het blad bevat de complete ra dio- en t.v. programma's voor de komen de week, een rubriek filmpremières en actualiteitenrubriek, waar onder meer wordt medegedeeld dat de programmalei- per 1 oktober is benoemd tot hoofdredac- is benoemd tot. hoofdredacteur van de Katholieke Illustratie. Dit is inmiddels van bevoegde zijde tegengesproken. Advertentie Maak Uw beeld niet te druk! Kies steeds met zorg één motief. Nóg een goede tip: Gebruik WENEN (UPI) De Tsjechoslowaakse president Antonin Novotny heeft voorge steld de officiële naam van zijn land te wijzigen in de „Tsjechoslowaakse socialis tische republiek". De president deed dit voorstel op het partijcongres dat dinsdag in Praag werd geopend. Novotny stelde ook voor het wapen van Tsjechoslowakije, een leeuw, te vervangen door een vijfpuntige ster, aldus radio- Praag. De officiële naam van Tsjechoslowakije is sinds de oprichting in 1918 „Tsjechoslo waakse republiek". Novotny's voorstel werd eenstemmig aangenomen en zal spoedig door het parlement worden bekrachtigd. Over het vijfjarige plan, dat loopt van 1961 tot 1965, zei Novolny dat het erop gericht is de industriële produktie verder t.e verhogen. Hij wees erop dat de huidige industriële capaciteit die van 1937 vier maal overtreft. Novotny beloofde dat. Poolse, Hongaarse en Oekrainse minderheden in het land het recht zullen krijgen eigen scholen en cultu rele instellingen te stichten. Advertentie 23, Daar heb je dan onze Koen. Hij was een aardig speelgoedsoldaalje, en hij stond tussen het. andere speelgoed in een groot warenhuis. Koen droeg een keurig soldatenpakje en op z'n hoofd een grote muts. Wat zag hij er kranig uit in z'n kleurige, uniform! De hele dag konden de kinderen naar hem kijken; maar als de avond ktoom werd het icnrenhuis gesloten. Dan was er niemand meer in het. gebouw dan de portier, die de deuren op slot deed. Waterstof, dat het lichtste element op aarde is, wordt in de hogere lagen van de atmosfeer in grote hoeveelheden aange troffen. De snelheden van de moleculen zijn afhankelijk van het gewicht en de tempe ratuur. Omdat waterstof zo licht is, zijn de moleculaire snelheden eveneens aanzien lijk, en hoewel de gemiddelde snelheden der deeltjes een lagere waarde hebben dan 11,2 km. per seconde (de ontsnappingssnel heid) zullen er toch altijd deeltjes zijn die een zó grote vaart hebben, dat zij'in het wereldruim ontsnappen. Volgens de onderzoekingen die in het kader van het Internationale Geofysische jaar zijn verricht, geschiedt dit ontsnappen van de waterstofatomen zeer ge leidelijk, met een snelheid van ongeveer 1 miljard waterstof atomen per kubieke centimeter per seconde. Dit getal zal de meeste lezers niet veel zeggen, en wanneer we het vrij mogen vertalen, komt het er op neer, dat onze planeet per etmaal 7000 ton waterstof kwijtraakt. Op zichzelf lijkt dat niet zo erg, maar wan neer dit dag in dag uit gebeurt, eeuwen, neen, duizenden en tienduizenden jaren achtereen, zou dit een verlies betekenen, dat lelijk in de papieren loopt. En houden we rekening met de leeftijd die de aarde wordt toegeschreven, dan zouden we momenteel vrij magertjes in onze waterstof moeten zitten. Maar dat blijkt, niet hel geval. De aarde wordt niet steeds lichter door het wegge- vluchte waterstofgas, want uit de wereld ruimte blijkt zij de verloren gegane hoe veelheid ook ongeveer weer op te nemen. Zij ademt als het ware uit, maar ademt ook weer in. Deze aanvulling krijgt zij o.a. uit de wereldruimte, waarin zich even eens ijl waterstofgas bevindt. Dit inter planetaire waterstofgas stroomt ten gevolge van het magnetische veld van de aarde op hoge breedte binnen in onze atmosfeer. Het is weliswaar geïoniseerd waterstofgas, dus ontdaan van elektronen, maar daar be hoeven we ons geen zorgen over te maken. Het .voornaamste is, dat de verdwenen hoeveelheid ook ongeveer weer wordt aangevuld, zodat we voorlopig aan een tekort niet behoeven te denken. Door dit binnenstromen van interplanetair gas op hogere breedten, is het voorts gemak kelijk in te zien, dat de „dikte" en de dichtheid van de aard atmosfeer (te rekenen boven 200 km) op grotere breedten een hogere waarde ver toont dan elders. We zullen dit onderwerp thans laten rusten en liever eens spreken over dieren die verondersteld werden honderden mil joenen jaren geleden te zijn uitgestorven, doch die in onze tijd nog steeds blijken te bestaan. Kennelijk hebben zij destijds hun overlijdensbericht niet gelezen. Daarover een volgende keer. H. Pétillon Nadruk verboden. STRAATSBURG (ANP) De verklaring dat Nederland het „individuele klacht recht" voorzien in de Europese Conventie voor de Rechten van de Mens, erkent, is woensdag bij de secretaris-generaal van de Raad van Europa gedeponeerd. Dit ge schiedde door de permanente vertegen woordigster van Nederland bij de Raad van Europa, mejuffrouw mr. M. Z. N. Wit- teveen. De erkenning van het individuele klacht recht door Nederland betekent, dat ieder op Nederlands grondgebied (ongeacht zijn nationaliteit), die meent, dat te zijner aan zien de Nederlandse overheid een van de rechten, in de Europese Conventie voor de Rechten van de Mens omschreven, heeft geschonden, een klacht in kan dienen. Ieder, dat wil zeggen elke particulier, ook elke groep van particulieren, bijvoorbeeld een vereniging. Wel moeten eerst de na tionale rechtsmiddelen uitgeput zijn. De vijf staten-leden. die het individuele klachtrecht nog niet hebben erkend, zijn Engeland. Frankrijk. Griekenland. Italië en Turkije. Frankrijk heeft, als enige van de vijftien, de Europese conventie zelf na de ondertekening nog niet geratificeerd. NEW YORK.(AFP) De staat heeft niet het recht een rijbewijs te weigeren aan een Amerikaans burger, omdat hij communist is, zo heeft het hooggerechtshof van de staa New York bepaald. Het hof deed deze uitspraak naar aan leiding van een beroeo van Benjamin Da- vis, een neger die-voorzitter is van het wet gevend comité van de communistische par tij en lid is geweest van de Newyorkse ge meenteraad. De autoriteiten hadden gewei gerd zijn rijbewijs te verlengen, nadat hij vorig jaar schuldig was bevonden aan het maken van propaganda voor de communis tische partij. Eervol ontslag. Aan de directeur van de Nederlandse Emigratiedienst, mr. J. A. U. M. van Grevenstein. is op zijn verzoek met ingang van 1 juli op de meest eervolle wijze ontslag verleend. De heer D. H. Hof- meijer zal zijn taak voorlopig overnemen. 45) Dodie keek hem aan en schudde het hoofd. „Ik heb niemand gezien". Hij pakte haar hand. „Kom, Dodie, je moet iemand anders verteld hebben van die boot. Je moet gepro beerd hebben iets uit te vinden, iets te onderzoeken, ant woord te vinden op een paar vragen die in je opgeko men waren. Wat is het geweest?" „Ik heb het niemand verteld behalve jou en de she riff, Caycé. Ik heb niemand iets gevraagd. Ik vertel je de waarheid". „Ze is hier binnen", zei de sheriff, terwijl hij de deur opende. Een man in uniform trad de kamer bin nen. „Neemt u me niet kwalijk, juffrouw Howard", zei hij. „We hebben hier mensen om de omgeving te door zoeken. Kunt u ons daarbij met iets helpen? De klein ste bijzonderheid die u zich kunt herinneren, kan ons misschien van nut. zijn om hem te identificeren". I.uke trok Cayce's aandacht en maakte met zijn hoofd een bevelend gebaar in de richting van de hal. Cayce gehoorzaamde met. tegenzin. Luke sloot de deur weer. Midge zat nog steeds op de trap. Henry in zijn inva lidenwagentje, 'sloeg alles gade, zijn ogen stonden als vurige kolen in zijn witte gezicht. Heerlijke geuren van verse koffie zweefden door het huis. Op de tafel stond een zilveren blad met fijne porseleinen kopjes en een grote keukenkoffiepot, die helemaal niet op zijn plaats was op dat zilveren blad en duidelijk Judith's gemoedstoestand verried. Reeds za gen ze lichten overal rondom het meer, de vlug uit schietende stralen van enorme zoeklichten. In de verte riep iemand een ander een instructie toe. De deur naar het terras werd opengegooid en Roddy kwam binnen. „Wat is er gebeurd? Moeder zegt dat iemand gepro beerd heeft Dodie te wurgen. Ze zei dat het met haar sluier gebeurd was". Midge vertelde het hem. Henry richtte zijn ingezon ken. brandende ogen op Roddy. Roddy vroeg: „Wie heeft het gedaan? Wie zou Do die kwaad willen doen? Waarom?" Cayce ging naar het terras en stak een sigaret op. Het was niet waarschijnlijk dat er twee moordenaars waren althans een moordenaar en een aspirant-moor denaar binnen die kleine groep personen uit de naas te omgeving van de rechter en van Dodie. Dus was het waarschijnlijk dat degene die de rechter had vermoord, om de een of andere reden bang was, al had Dodie dit ook tegengesproken. Hij was er zeker van dat ze de sheriff niet alles had verteld wat ze wist of althans alles wat ze dacht. In haar zenuwachtigheid moest ze op een keer iets hebben losgelaten, iets hebben gevraagd dat de moordenaar bad gewaarschuwd. Het is moeilijk om een getuige te beschermen, had de sheriff gezegd. Blanche's sluier was op een afschuwelijke manier een. ideaal wapen, want er bleven geen vingerafdrukken op achter; hij was sterk en dodelijk en verblindde het slachtoffer. Maar Blanche zou zeker geen wapen ge bruiken dat direct in haar richting wees. Roddy, Henry, zelfs Midge als hij iedereen uit de buurt tot de ver dachten wilde rekenen geen van hen zou Dodie aan vallen. Dan bleven alleen John en Zack. Maar John was verdwenen voordat Dodie zich het geval met de boot had herinnerd, of dat kleine, maar veelbetekenende feil dat ze nog steeds geheim hield; ze zou dus geen kans hebben gehad om daarover met John te praten. Dan was er nog de waarschijnlijkheid, nog niet bewezen maar toch wel aannemelijk, dat John vermoord was. Met Zack had ze niet gepraat, meende Cayce. Mis schien was de' lijst van verdachten te kort. Er was. altijd nog de mogelijkheid dat er een onbekende vijand van de rechter in het spel was., iemand van wie zij geen van allen af wisten, maar die zo'n sterke behoefte had aan beveiliging, dat hij Dodie daarvoor moest vermoorden. Maar waarom zou hij John vermoord hebben? Om dezelfde reden, natuurlijk! John was misschien ook door iets, waarvan hij zelf geen vermoeden had, in het bezit van een gegeven dat voor de moordenaar gevaarlijk was. Maar hij kon of wilde nog steeds niet aannemen dat John vermoord was. De schijnwerpers ontplooiden zich waaiervormig; ze waren begonnen bij het mangrovenbosje. het kleedhokje en de dichte begroeiing rondom het meer, en verspreid den zich nu. Hij vroeg zich af of ze bij het zoeken mis schien ook het lijk van John zouden vinden. Ze vonden het lijk van John niet; ze vonden niemand. Tegen de ochtend was het onderzoek gevorderd tot. de boomgaard van Blanchaard, maar tegen die tijd was het nog maar een oppervlakkig onderzoek. Er brandde licht op Blanchaard; Blanche zat te wachten toen Luke nog eens met haar over haar rouw sluier kwam praten. Ze had niemand in huis gehoord; ze had de deur niet horen openen; niemand had geklopt of haar geroepen. Het bleek dat er een tijdsverloop van ongeveer twee uren was' dat nagegaan moest wor den nadat Cayce naar de pier was gegaan en ten slotte naar Johns huisje, en ook nadat Blanche naar boven was gegaan en Roddy- in zijn auto gestapt om, naar hij zei, naar Tampa te rijden. „Waarom ben je naar Tampa gegaan?" vroeg Luke. Roddy haalde de schouders 'op. „Ik weet het niet. Ik wilde zomaar ergens naar toe gaan. Ik liep een bar binnen en heb wat gedronken." Zijn ogen flikkerden verachtelijk. „Als u een alibi voor me zoekt mis schien herinnert de kastelein me zich nog. Het was de Lotus Bar." Cayce kon zich niets herinneren dat Lotus Bar heette, maar Luke knikte. „Het is een drukke bar; misschien herinneren ze zich jou .nog., misschien, .ook. niet.".. Roddy vroeg: „Wilt u proberen voor iedereen een alibi te vinden? Ik verzeker u dat ik nooit mijn moe ders sluier zou nemen om Dodie te wurgen. Waarom zou ik?" Nadat de sheriff weg was, bleef Cayce nog wat op de veranda zitten roken en in de duisternis turen, en gadeslaan hoe het zwart van de nacht in grijs over ging. Het zou gaan regenen, hij kon het ruiken. Zelfs Ouwe Stinkerd was de laatste nachten merkwaardig stil geweest. Ineens ging hij recht overeind zitten; hij voelde een tinteling onder zijn huid. Hij kende de gewoonten van krokodillen. Aangetrokken door de reuk van bloed gingen ze hun prooi zoeken, grepen hem en namen hem dan mee naar een of ander verborgen inhamme- t.je in het moeras en wachtten. Ze hielden niet van pas gestorven vlees. Het was niet eens nodig een lijk van gewichten te voorzien en in het meer te laten zakken totdat de modderige bodem het naar beneden gezogen had. In geen enkel meer, waar krokodillen waren. Het begon te regenen, met zacht geroffel, maar al spoedig werd het een harde stortregen. Wanneer er al sporen in het mangrovenbosje waren, die overdag aan het licht zouden zijn gekomen, dan had de regen ze nu wel uitgewist. HOOFDSTUK XXI Cayce luisterde naar het geroffel van de regen op het dak, terwijl hij naar de witte keuken terugliep om een kop koffie te maken. Hij wist dat het dorstige land het water opzoog, maar op dit ogenblik leek het hem een vijand toe, een natuurkracht die losgebroken was. Hij nam de koffie mee naar de studeerkamer. Hij werd wakker met zijn hoofd op de schrijftafel, terwijl de lamp met de groene kap brandde. Iedere spier was stijf en vermoeid. Het regende nog steeds. Hij liep zachtjes naar boven, want er was nog geen levensteken van Roddy of Blanche, maar toen hij weer beneden kwam en naar de keuken ging. was de regen opgehouden en boorde de zon zich door de paar over gebleven grijze wolken. Toen hij buiten kwam, stonden de plantage-arbeiders al op hem te wachten; hij voelde dat ze al van de moordaanslag van de vorige avond afwisten, maar ze vroegen hem niets. Vreemd maar voor het eerst sinds hij teruggekomen was, leek het alsof de aanplant en de gehele onderneming een soort nieuw contract, met het leven gesloten hadden. Gedeel telijk was dit natuurlijk het gevolg van de weldadige regen, maar gedeeltelijk ook omdat hij ineens, als het ware na éér. nacht, enige vooruitgang kon bespeuren. De oostelijke boomgaard en de westelijke boomgaard warén nu schoon; het ploegen en eggen had bijna on middellijk resultaten opgeleverd. Hij zette de mannen weer in de grootste aanplant, de zuidelijke boomgaard, aan het werk. (Wordt vervolgd) Advertentie vlido 'n Erdal produkt... dus goed Drie jaar geleden heeft de Bulgaars- Franse fotograaf Arielli in ons land op namen gemaakt voor twee foto-albums. Het eerste „Pavs Bas" (Editions des Ides et Calendes, Neuchatel - 1958) gaf een algemene maar weinig karakteristie ke fotografische impressie van ons land en volk. Het tweede, „OUDE RAADHUI ZEN", dat thans bij Kosmos Amster dam verschenen is, vormt een veel boei ender, gesloten fotoverhaal, dat waard was, verteld te worden. Arielli kwam tot het idee voor dit album doordat hij getroffen was door wat hij noemde de wonderlijke tegenstelling, die onze raadhuizen voor hem opleverden: naar uiterlijk architectonische monumen ten van een glorieus verleden, naar func tie nog steeds „springlevende middelpun ten van het. hedendaagse leven en streven, van heel de lokale samenleving en fol klore". Dat contrast intrigeerde hem en dat heeft hij in foto's willen vangen. Het is hem slechts zelden volkomen gelukt zoals bij voorbeeld in die plaat van de landelijke vroedschap van Groot-Schermer, die in haar knusse raadszaaltje vol Goudeneeuw- se relieken de Schermerdansers, gehuld in fraaie Westfriese kostuums, op een glaasje „rood" onthaalt: een tafereeltje, waarin alle oudvaderlandse zin voor ge moedelijke democratische traditie neerge slagen schijnt te zijn. Ook Haarlem le verde zijn aandeel: Arielli betrapte er on der andere een deftige trouwerij met bij behorend bekijks en voorts ook de ge ruchtmakende „provinciëndag", tijdens welke jonge meisjes in streekklederdrach- ten de burgers voor het Stadhuis onthaal den op allerlei regionale lekkernijen. Ge lukkig voor onze reputatie, heeft Arielli de trieste afloop van dit folkloristische feest de plundering op de Grote Markt niet vereeuwigd, maar alleen de charmante ouverture: de afdaling der pro vinciemaagdekens van de stadhuistrappen. Zo zijn er nog een aantal platen, waarin de fotograaf de ontmoeting tussen het ver steende verleden en de hedendaagse men selijke verhoudingen op treffende wijze gestalte gegeven heeft, maar in de gi-ote meerderheid van de foto's domineert toch de verstilde architectonische schoonheid boven de dynamiek van het leven-van-alle dag, zoals zich dat in en om onze raad huizen afspeelt. Waarbij gaarne erkend wordt, dat die architectuur vooral in Ariel- li's detailopnamen alle recht wedervaart. Jan Mens schilderde, in lyrische ontboeze mingen, die hier en daar rijkelijk gezwol len aandoen, de cultureel-historische ach tergronden bij de foto's. Vervanging in „Don Pasquale". Eugenia Ratti heeft door ziekte haar medewerking aan de opvoeringen van Don Pasquale door de Nederlandse Opera moeten afzeggen. De rol van Norina zal nu worden gezongen door Adriana Martino op 6 juli te Den Haag (Koninklijke Schouwburg) en door Marilyn Tyler op 8 juli te Rotterdam en 12 juli te Utrecht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1960 | | pagina 11