PANDA EN DE GROTBOKSER Demonstratie van 10.000 Duitse taxichauffeurs KONING BARBONIX I B Het brandende dal V/srC eervliet ÏÏOf hp bprlfhpn fijh A OSRAM Doodstraf geëist tegen overvallers Schulte Nordholt en Van Herreweghen bekroond Patiënten na injectie overleden 6 VRIJDAG 6 JANUARI 1961 „GEEF ONS WAPENSr Goede Priestley Beeldschermer Canadese omroep staakt Nederlandse uitzendingen De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Magda Janssens in „De Waaierpatience" De wassen beelden van Madame Tussaud AVRO's tekst prijsvraag voor jonge mensen Staten Island viert feest door Radu Tudoran Vertaling Margot Bakker Televisieserie van Francis Durbridge „Hou je aan je woord" in A VRO-televisie Veiligheidsgordels in Duitsland niet verplicht 200 jaar geleden 2. Eigenlijk liep het nog wel goed af, toen dié boom over Panda's auto viel; er overkwam Panda-zèlf tenminste niets gelukkig maar! Maar verder rijden kon hij zo toch niet en daar in de regen blijven zitten tot er eens hulp op kwam dagen, trok hem ook niet bijzonder aan. „Grote grutten," dacht hij, „wat moet ik nu. toch beginnen! Die wind is zo koud en die regen is zo nat.bah!" Maar toen hij rillend nog eens goed rondkeek, zag hij iets merkwaardigs. De boom, die over zijn wa gen gevallen was, had namelijk, zolang als hij daar stond, de toegang tot een grot verborgen gehouden wie weet hoevele jaren al en nu die boom gevallen was, kon men die verborgen grot plotseling duidelijk zien. Nu Panda had dat alles nog maar nauwelijks in de gaten of hij rende al als een pijl uit de boog zijn auto uit en die grot in. „Ziezo hier is het tenminste droog," dacht hij tevreden, toén hij daar in het halve donker terecht kwam, „en warm is het ook. Wat een bof!". Maar toen hij eens rondkeek werd het hem duidelijk, dat dit niet zomaar eens een grot was als alle andere grotten; op de muur prijkte namelijk een bijzondere tekening en aangezien Panda op school goed had opgelet, wist hij dat dergelijke grot-schilderingen heel oud en beziens waardig zijn. Hij was dan ook diep onder de indruk, en dientengevolge keek hij, jammer genoeg, niet naar wat er vérder nog in de grot te zien was. Dat J. B. Priestley in een goede t.v.- bewerking een uitermate genietbare t.v.- auteur is bleek donderdagavond in de ver toning welke Walter van der Kamp reali seerde van „Een inspecteur voor u". Priest ley experimenteert graag met het tijds begrip. Wat nog te gebeuren staat brengt hij in een soort hallucinatie van de tijd tot ons om, zoals in bovengenoemd stuk, te klop pen aan de deur van ons geweten. Hij doet dat zo ingenieus, dat men gewoon vergeet hoe hij zedenmeestert en waar men hem erop betrapt, voelt men zich beschaamd De ietwat mysterieus-realistische sfeer van zijn stukken komt op het beeldscherm dan wel wat minder tot haar recht, men blijft geconcentreerd kijken: er is een spanning, die door de relatie met de werkelijkheid onmiskenbaar doorwerkt. In de uitvoering van donderdagavond slaagde Van der Kamp erin die helemaal uit zijn beelden te voorschijn te roepen. Hij werkte met veel close-ups en welgekozen instellingen, die in een voortreffelijk ritme de spanning op ons overbrachten. Hij had ook zijn spe lers goed in de hand, van wie vooral Johan Kaart en Sigrid Koetse tot opvallende pres taties kwamen en buiten Joan Remmelts, die nog altijd laboreert aan stopwoordjes, Loudi Nijhoff, Manfred de Graaf en Cor van Rijn zeer aanvaardbare figuren op het scherm wisten te projecteren. Men zal dus begrijpen dat wij met „Een inspecteur voor u" bijzonder ingenomen waren. Het was recht op de man af. Mooi van inhoud in een fraaie pasvorm. Dat is na „Het lange kerstdiner" het tweede stuk binnen korte tijd waarmee de AVRO alle eer inlegt. Met alle waardering voor de acteurs, vooral een regieprestatie van de goede soort. „Televizier" bleek goed bij met het, zij het dan wel erg korte en wat onzekere interview dat Nico van Vliet dr. Konrad Adenauer afnam. De tijden zijn wel ver anderd The Canadian Broadcasting Corporation zal op 28 januari zijn korte-golf uitzen dingen bestemd vóór Nederland beëindi gen. De C.B.C moet bezuinigen, omdat de bijdrage van de Canadese regering voor de overzeese uitzendingen met 500.000 dol lars is vërminderd. Ook de uitzendingen voor Zweden, Noorwegen, Finland en Ita lië komen te vervallen. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO 29.00—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, piaatje. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Gevar. progr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Nieuwe gram, met comment. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA- Varia. 13.20 Sportnieuws. 13.45 Lichte muz. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Gevar. progr. 16.45 Vragen- beantw. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Weekjournaal. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Jazzmuz. 18.35 Zigeuner orkest. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout bij gaslicht, praatje. 19.40 Evange listen vertellen, lezing. 19.55 Deze week, lezing VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Soc. comm. 21.30 Lichte muz. 22.00 Scaramouche, hoorsp. (dl. 12). 22.30 Nieuws. 22.40 Cabaret. 23.05 Populaire muziek van vroeger. 23.25 Gram. 23.55 —24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 VoOr de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.04 Promenade-ork. en soliste. 12.50 Act. 13.0 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.25 Koorzang. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Fanfare-ork. 14.20 Lichte muz. 14.50 Dames koor. 15.10 Franse les. 15.30 Lichte muziek. 15.50 Gram. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. octet. 16.50 Sportcomment. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Gram. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Lichte muz. 19.50 Lichtbaken, lezing. 20.00 Om- roep-orkest en soliste. 21.00 U bent toch ook van de partij?, lezing. 21.10 Gevar progr. 22.25 Boek- bespr 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Muzikale lezing. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.03 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio- Almanak. 14.30 Gevar. progr. 16.00 Zang en piano. 16.16 Gram. 16.20 Zang en piano (vervolg). 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper. 17.20 Li turgische zangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws 19.40 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.-progr. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.5524.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjournaal en weeroverzicht. NCRV 20.30 Documentair programma. 20 55 Licht programma. 21.30 Tekenfilmpje. 21.35 Act. 22.15 Opdracht, een persoonlijk woord. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00—17.30 Voor de kinderen NTS: 2(1.00 Journ. en weeroverzicht. VARA: 20.20 Act. 29.50 TV-Toto. (Van onze correspondent) In de Duitse Bondsrepubliek en West- Berlijn stonden gistermiddag omstreeks halftwee vijf minuten lang meer dan 10.000 taxi's stil op het moment, dat in Mannheim een 55-jarige vermoorde taxi chauffeur werd begraven. Op deze wijze manifesteerden de Westduitse taxi-chauf feurs hun ongerustheid over het feit dat er sedert 1945 meer dan 1000 overvallen op hen zijn gepleegd, waarbij o..ö taxi chauffeurs om het leven kwamen. Hun be langenvereniging eiste gisteravond de in voering van de doodstraf voor dergelijke misdaden, en toestemming voor de chauf feurs om pistolen of revolvers te dragen. Op Oudejaarsavond werd de taxi-chauf feur Karl Straub te Mannheim bij een overval door onbekenden om het leven ge bracht. In de nacht van dinsdag op woens dag sloeg een 25-jarige te Stuttgart een taxi-chauffeur met een steen neer: de steen brak, maar de chauffeur had een De bekende actrice Magda Janssens treedt op donderdag 12 januari a.s. in het televisie-programma van de N.C.R.V. op in het stuk ..De waaièrpatience" van Hen ri Troyat, een spel over twee vereenzaam de dames in de provincie, dat door de schrijver zelf werd gedramatisserd naar zijn roman „De visvijver". Magda Jans sens krijgt hiermee de gelegenheid, een van de voornaamste rollen uit de laatste jaren van haar 60-jarige toneelloopbaan, nl. die van mevrouw Chasseglin, vóór dê camera te spelen. De vertaling van Ge rard Rekers werd reeds eerder door de Vlaamse televisie onder regie van Ben Royaards gebruikt. „De waaierpatience", waarin verder ó.a. meespelen: Elise Hoo- mans en Maxim Hamel, wordt geregis seerd door Henk Rigters. Het stuk is eni ge jaren door het Rotterdams toneel voor het voetlicht gebracht met Magda Jans sens in dezelfde rol als die zij nu voor de televisie zal vertolken. zeer harde schedel; de man kón een pi stool trekken en de bandiet dwingen zich over te geven. De demonstratie van gisteren was alge meen in het gehele land. De taxi-chauf feurs staan in feite vaak volkomen weer loos tegenover hun klanten. Zij wijzen dan ook op het Britse en Amerikaanse voor beeld, waar overvallers van taxi's met de mogelijkheid van doodstraf en niet, als in Duitsland, met een zware tuchthuisstraf moeten rekenen. De chauffeurs wijzen er voorts op dat zij reeds in september 1959 een grote pro testactie hebben gevoerd, na de moord op een 37-jarige collega. Die demonstratie had geen enkel resultaat: het aantal over vallen nam toe ondanks het feit dat vele taxi's voorzien zijn van gescheiden wan den tussèn chauffeurs en passagiersplaats, van gaspistolen, alarmzenders en wat niet al. Onder grote deelneming van de bevol king en collega's is donderdag in Mann heim de vermóórde Karl Straub begra ven. Een honderdtal taxi's met rouwfloers gedekt, volgde de stoet. Op meegevoerde spandoeken werd wederinvoering van de doodstraf voor geweldplegers geëist. De moordenaar van de 55-jarige Straub is nóg niet opgespoord. Ook taxichauffeurs uit andere Steden hadden zich bij de demon stratie aangesloten. Op woensdag 18 januari brengt de N.C.R.V.-televisie, dank zij de medewer king van de B.B.C. een bezoek aan het vermaarde tentoonstellingsgebouw in Lon den, met de wassen beelden van Ma dame Tussaud. Marie Tussaud leefde van 1760-1850. Zij was tekenlerares bij de Fran se koninklijke familie en kwam daardoor tijdens de revolutie terecht in de Con- ciergerie, waar zij gedwongen werd, de hoofden van vooraanstaande terechtgestel- den in was na te maken. Later vestigde zij zich met een kleine collectie wassen beelden in Londen. De verzameling is na de dood van mevrouw Tussaud verder uit gebreid en momenteel treft men er ook alle belangrijke staatslieden van de laatste jaren aan. Als gids in dit unieke museum treedt op Cruys Voorbergh. De regie heeft Rob Mariouw Smit (Telerecording). Poëzieprijs van de K.R.O. Tijdens de feestvergadering van het Katholiek Algemeen Kunstenaarsverbond in Maastricht heeft KRO-voorzitter, pater drs E. H. J. van Wcsberge, meegedeeld, dat de KRO een bundel van twintig gedich ten heeft doen uitgeven, die op uitnodi ging zijn ingezonden op de prijsvraag voor poëzie uitgeschreven door de KRO. De prijs van 1000,werd door de jury toegekend aan de Vlaamse dichter Hubert van Herreweghen en aan de Nederland se dichter dr. J. YV. Schulte Nordholt uit Wassenaar. De directeur van het Rotterdams Toneel, de heer Ton Lutz, droeg beide bekroonde gedichten voor. Het eerste exemplaar van de bundel „Tweelingster", zoals de bundel heet, bood pater Van Waesberge aan de voorzitter van het jubilerende verbond aan. Bernard Verhoeven deelde in zijn kwaliteit van voorzitter van de A.K.K.V. mede, dat aan een aantal personen wegens hun ver diensten voor het verbond het erelid maatschap is toegekend, namelijk aan de architecten J. van Dongen uit Apeldoorn, de bisschoppelijke bouwinspec- teur in het bisdom 's Hertogenbosch, rector Van Heivoort, de architect N. Molenaar uit Den Haag; voorts aan de toonkunstenaars Willem Andries- sen, mejuffrouw Anny Piscaer uit Bergen op Zoom en prof. dr. Smits van Waes- berghe uit Amsterdam, alsmede aan de beeldende kunstenaars Willem Mengelberg uit Zeist en Jac Seelen uit Voorburg. Bernard Verhoeven deelde mede, dat het bestuur overweegt speciaal voor de jon gere kunstenaars de „samensprekingen" in een nieuwe en aantrekkelijke gestalte te herscheppen en voorts een orgaan van raad en advies voor te bereiden, waarin de kunstenaarsorganisatie meer contact krijgt met de katholieke en nationale ge meenschap. Ook heeft het bestuur voorbe reidingen getroffen tot samenstelling van een wijde groep van leden, voornamelijk letterkundigen en toneelspelers, van welke groep Gabriel Smit en Toon Rammelt voorlopig de leiding en het secretariaat zullen waarnemen. Prof. dr. H. L. van Breda O.F.M., hoog leraar in Leuven, hield een feestrede over „kunstenaarschap en religie", waarin hij vooral de eenzaamheid van de kunstenaar bij zijn scheppende daad belichtte. Advertentie Op grond van de goede resultaten, die de afdeling Jeugduitzendingen van de AVRO had geboekt met haar in 1958 uit geschreven tekstprijsvraag voor jonge mensen, werd in augustus van het vorig jaar besloten opnieuw een dergelijke krachtmeting te organiseren. Uit de vele inzendingen, die over het algemeen van goede kwaliteit waren, heeft de jury, be staande uit de heren Bert Dijkstra, Henri Kad, Jan van Herpen, Kees de Wolf en Gerrit den Braber, thans haar keuze ge maakt. De eerste prijs, bestaande uit waardebonnen tot een waarde van vijfhon derd gulden, is toegekend aan Imme Dros te Amsterdam voor haar speelse hoorspel „Blues march aan zee". Met zijn spel „Mannetje worden", dat opviel door de knap geschreven en goed doordachte tekst, heeft Theo Strengers jr. te Laren de twee de prijs, bestaande uit waardebonnen tot een waarde van driehonderdvijftig gulden gewonnen. De derde prijs, bestaande uit waardebonnen tot een waarde van hon derdvijftig gulden, kon niet worden toege kend. De jury meende dat vijf inzenders voor 'n aanmoedigingsprijs in aanmerking kwamen. Het beschikbare bedrag is daar om verdeeld over Fred van Wijck te 's-Gravenhage voor zijn stemmenspel „De grijze doden", Peter Piscaer te Breda voor zijn hoorspel „De nacht sprak in hun ogen", Bob Wildeboer te Amsterdam voor het cabaret „Verkering", Jos van Dijk te Nijmegen voor het hoorspel „De man in het blauw" en I. M. Oostburg te Amster dam voor het spel „Synopsis". Staten Island, een van de vijf bestuurs districten van New York City, is begonnen met een herdenking van de vestiging der eerste Nederlanders en Franse Hugenoten driehonderd jaar geleden, in dit stukje van het tegenwoordige New York. Uit een par ticulier vliegtuig werden 300 ballonnen uit geworpen over het 57 vierkante mijl grote stadsdeel bij de ingang van de haven van New York. Elke ballon bevat een bon die naar de organisatoren van de feestelijk heden kan worden gezonden in ruil voor bijzondere invitaties voor sommige evene menten bij de herdenkingsfeesten die een jaar zullen duren. De eerste permanente nederzetting werd in 1661 gevestigd onder het gezag van gou verneur Peter Stuyvesant van Nieuw- Amsterdam. de Nederlandse kolonie op Manhattan. De kolonisten wisten de aan vallen van Indianen te overleven. Een groep Nederlanders en Franse Hugenoten vestigden daarna de nederzetting Oude Dorp, in de buurt van wat de Staten-Islan- ders thans kennen als de „South Beach (Zuiderstrand). 3233. Koning Barbonix foeterde eerst 'z'n ministers de huid vol die er toch echt niets aan konden doen. Toen beval hij, dat terstond de hofkapper moést komen; die was in 'n wip aanwezig, met zeep, kwast en scheermes. Scheer onmiddellijk dit alles af! riep de koning. En spiegelglad, begrepen?! De hofkapper boog, keek onthutst naar de vreemde stekels op 's konings gelaat en doopte z'n kwast in warm water, waarna hij de wangen van Zijne Majesteit voor zichtig met 'n laag sneeuwwit schuim inzeepte. Daarna sleep hij z'n scheermes nog eens extra scherp op de scheerriem en begon te schrappen. Maar, lieve deugdhet ging niet! De stekels waren zo hard als ijzer, en het scheermes ging er op kapot 91 De mannen daalden juist hun ladders af. Mótoaka stond op de weg naar het bord te kijken. „Mijn beste Enachitza", riep hij geestdriftig, „wij hebben het mooiste bord in de hele omtrek." Lipanescu bleef naast Motoaka staan Op het grote zwarte bord stond in gouden letters te lezen: OLIEMAATSCHAPPIJ ENE LIPANESCU BOORTER- REIN „ANGHELINA". Het zonlicht deed de gouden letters glinsteren. Lipa nescu keek ernaar met een brok in zijn keel. Ontroerd drukte hij Anghelina's hand. ofschoon zij met volmaak te onverschilligheid naar het indrukwekkend bord om hoogkeek. Zelfs haar eigen naam, die daar te zien stond, leek haar niets te zeggen. Een terrein een. zo mogelijk vrouwelijke, naam te geven was een gevestig de gewoonte in de streek. Elk ogenblik weer trof men op de grauwe industriestellages lieve vrouwennamen aan. Op een zwarte boortoren, op een opslagplaats, op een vervallen loods, prijkten namen in alle kleuren: rood, groen, blauw, geel en zwart. „Daar hebben we de heer Pascu al, mijn waarde", zei Motoaka. Het gezicht van Lipanescu betrok. „Kun jij eigenlijk lezen?" vroeg hij grof, alsof hij het tegen een winkelbediende, had. „Natuurlijk, beste Enachitza!" „Lees jij dat bord dan eens aandachtig en vergeet niet meer, met wie je te maken hebt!" Motoaka glimlachte verbluft. De administrateur kwam op hen toelopen. Het was een van de vele jonge mannen die uit de steden naar hier waren gekomen om er snel rijk te worden en die zich tenslotte voor een ondergeschikte positie beschik baar hadden moeten stellen. Hij droeg een grauwe over all, zoals haast alle arbeiders en kantoorbedienden en een geruite stoffen pet. Hij liep vlug, enigszins voorover gebogen, en keek niet naar links of rechts. Zijn om geving keurde hij geen blik waard, hij was doorlopend in kleine berekeningen verdiept „Goede morgen, meneer Lipanescu", zei hij bedaard. Hij leek niet bijster veel vertrouwen in zijn nieuwe broodheer te hebben. Anghelina zomin als het firmabord kon zijn aan dacht trekken. Hij liep dadelijk door naar het kantoor tje en leek te verwachten dat de anderen hem wel zouden volgen. Lipanescu voelde dat hij kleurde. „Dat gaat zo maar niet", zei hij halfluid. „Wacht maar jongen, ik zal jou nog wel eens leren." Voor de deur van het kantoor bleef Pascu staan. „Uitstekend dat u gekomen bent, meneer Lipanescu. Het is namelijk betaaldag vandaag en ik wist niet wat ik tegen de arbeiders moest zeggen." „Wat bedoelt u?" vroeg Lipanescu verontrust. Pascu deed de deur open en ging naar binnen, alsof het zijn huis was. Zodra hij zag hoe het andére ver trek van aanzien was veranderd werd hij nijdig en tevens moedeloos. Want toen hij nog bij de maatschap pij werkte werd hij door niemand gecontroleerd en kon hij zijn kleine zaken doen, die hem winstgevender leken dan zijn eigenlijk beroep, 's Nachts sloop hij maar al te vaak naar een van de putten, telkens weer met een andere onbekende naast zich. Er werd enige tijd ge fluisterd en dan vertrok de vreemde man, met een lijvig pak onder de arm of een zware zak op de rug. Daarin zaten onderdelen voor motoren, rollen draad, gereed schap, kabels, drijfriemen of schakelaars, voor welke artikelen bij de kleinere ondernemingen altijd kopers te vinden waren. De inventaris van het kleine terrein kon hoogstens door Pascu zelf worden opgemaakt. De komst van de nieuwe eigenaar, die weliswaar geen deskundige was, maar zijn ogen goed open leek te heb ben, zou aan al die kleine transacties in de toekomst een eind kunnen maken. Maar misschien, hoopte Pas cu, zou Lipanescu er spoedig genoeg van krijgen en het boorterrein weer verlaten, zoals allen van zijn slag weer vertrokken waren. Tot zolang zou de man hem overigens voortdurend in de weg staan. En dat Lipanes cu zich in het andere vertrek met zijn vrouw huiselijk had ingericht, ergerde hem nog het meest. Daar had hij zich namelijk in de achter hem liggende tijd nu en dan met een meisje afgezonderd, dat ergens op een boorterrein werkte, of ook wel eens met de vrouw van een kennis, met wie hij goed overweg kon. Zo had hij, zonder dat onbevoegden het te weten kwa men, de tijd aangenaam weten door te brengen. Lusteloos ging hij achter zijn bureau zitten. „Hebt u geld meegebracht?" vroeg hij agressief. De ontsteltenis die Lipanescu overviel belette hem aanvan kelijk in woede uit te barsten. Een paar tellen bleef zijn mond dwaas geopend, zonder dat hij een woord kon uitbrengen. Haastig ging hij op de stoel het dichtst bij hem zitten. Natuurlijk was hij veel te onrustig om lang te blijven zitten, maar hij wilde in geen geval blijven staan, terwijl zijn ondergeschikte zat. Hij maakte al aanstalten zijn hoed af te zetten, maar bedacht zich en hield de hoed op zijn hoofd, om daarmee aan te tonen dat hij hier de baas was. „Geld? Waarvoor?" vroeg hij woedend. Pascu draai de zich in zijn stoel naar een kast om en nam er een oude klapper uit. „Voor de lonen van de arbeiders", zei hij bedaard, terwijl hij de klapper op de tafel legde. „Ja maar „Wij kunnen hen niet langer zoet houden. Zij hebben de vorige week ook al geen loon gekregen". „Ja maarmoet ik dat betalen?" Pascu haalde onverschillig de schouders op. „U hebt het terrein toch met het personeel overge nomen?" „Natuurlijk. Tenslotte heb ik mensen nodig, nietwaar? Als ik hen in dienst neem betaal ik hun ook. Maar ik was van plan de lonen te betalen van het geld dat binnenkomt, ziet u. Ik heb hier nu al heel wat geld ingestoken, zoals u weet, maar ik heb er nog geen cent voor teruggezien". „Wat had u dan verwacht?" zei Pascu bedaard. „Wie niet zaait zal niet oogsten. In deze onderneming moet nog heel wat aangeschaft wor den. Eer dat alles in orde is zullen de baten niet groot worden". „Wat bedoelt u toch? Toen ik het terrein overnam is mij verzekerd, dat ik er maandelijks twintig wa gons uit kon halen!". „Dat is inderdaad de capaciteit van het boormateriaal. Misschien kunnen wij zelfs wel de vijfentwintig wagons halen. Maar alleen wanneer al le putten in bedrijf zijn. Op het ogenblik wordt êr maar aan een put gewerkt". Lipanescu kon hem niet meer volgen. Het deed de administrateur goed zijn teleurstelling te zien en hij ging verder, „Meneer Lipanescu, nie mand heeft geprobeerd u te bedriegen, dat kunt u van me aannemen. Desondanks moet ik u zeggen, dat u niet bepaald goede zaken hebt gedaan toen u deze on derneming overnam'. „Ja maar„Ten eerste is de olielaag hier nooit bijzonder diep geweest. En tegen woordig is er nog minder dan vroeger. Toch loont de ontginning wel. De putten waarover wij beschikken kunnen tot aan vijfentwintig wagons per maand leve ren. Als u de wagon op twintigduizend lei stelt bete kent dat een half miljoen. De exploitatiekosten zullen omstreeks honderdvijftig duizend lei per maand belo pen. Misschien ook tweehonderdvijftigduizend. Er zou den dus netto omstreeks driehonderdduizend per maand overblijven". „Dat is geweldig" riep Lipanescu, die weer moed kreeg. Pascu schudde evenwel weifelend het hoofd. „Loopt u niet te had van stapel". Twee putten zijn volkomen stilgelegd omdat de winning er voor de maat schappij niet lonend meer was". „Maar kunnen die put ten voor mij dan wel lonend zijn?" vroeg Lipanescu, alweer ontmoedigd. „Wij zijn immers geen grote maatschappij, wij kun nen het met een kleinere winst stellen. Maar investe ren zullen wij desondanks moeten doen". „Nog meer?" „Ja, ik zei toch al: wie niet zaait zal ook niet oog sten". „Hoeveel denkt u dat er nog geïnvesteerd moet worden?" „Ik heb nog geen berekening gemaakt. Zo vlug gaat dat niet We weten niet hoe de stijgbuizen er aan de binnenkant uitzien. Deze twee waren namelijk ook al niet meer in gebruik toen ik bij de maatschappij kwam. De torens en de barakken zijn er nog en hoeven alleen wat opgeknapt te worden. Maar de inventaris ontbreekt er". „Dat heeft niemand mij verteld". „Nog eens men heeft u niet willen bedriegen. Bij het koopcontract was een inventarisatielijst gevoegd". „En de andere putten?" „Gaat u maar mee, dan kunt u ze zelf zien". (Wordt vervolgd) Advertentie slecht horend Wij kunnen U een prachtige collectie oorhangers demon streren. Dit zijn com plete hoortoestellen, welke praktisch on zichtbaar achter het oorworden gedragen Keuze uit vele merken w.o, Aditone, Audium, Multitone, Philips en Siemens. Prijzen f 348. Vraagt gratis brochures horen zien KONINGSTRAAT 11 HAARLEM TEL. 16171 Op zaterdag 18 februari presenteert de AVRO de kijkers de eerste aflevering van het detectivespel in vier delen „Het is zover". Dit spel werd door de Duitse tele visie vervaardigd naar een boek van de vooral door zijn Paul Vlaanderen-myste- ries bekende Engelse auteur Francis Dur bridge. De vijf resterende afleveringen worden door de AVRO uitgezonden op maandag 27 februari, woensdag 8 maart, zaterdag 18 maart, woensdag 5 april en zaterdag 15 april. „Het is zover", waar voor de muziek werd geschreven door Pe ter Thomas, staat onder regie van Hans Quest. De AVRO heeft besloten in de maanden februari, maart en april het van de radio bekende litteraire spel „Hou je aan je woord" op te nemen in het door haar op de zaterdagavond e verzorgen televisie programma. „Hou je aan je woord", waar aan onder voorzitterschap van Karei Jonckheere wordt medegewerkt door Hei- la S. Haase, Harry Mulisch, Godfried Bo- mans en dr. Victor E. van Vriesland, ver dwijnt hiermede evenwel niet uit het ra dioprogramma van de AVRO. Op de bovenbedoelde zaterdagen, te we ten 18 februari, 18 maart en 15 april, zal men voorts kunnen kijken naar respectie velijk de tweede televisieshow van Mieke Telkamp, een internationale artiestenpara de en het eerste lustrum van AVRO's Europees Danstoernooi. Veertien patiënten van een psychiater in Erlton, in de Amerikaanse staat New Jer sey, zijn vorig jaar herfst overleden als gevolg van injecties met een „kalmerend middel" die de psychiater hun voor de be handeling toediende. Dertig andere patiënten kregen min of meer ernstige leveraandoeningen. Volgens een woordvoerder van het mini sterie van Volksgezondheid was de injec tienaald bovendien niet voldoende gesteri liseerd. De psychiater, dr. Albert Weiner, Is ge schorst. BONN De Duitse automobilisten zrul- len niet worden gedwongen veiligheidsgor dels te dragen. Dit is bekend gemaakt dóór het ministerie van Vervoer. Woord voerders zeiden dat het vooroordeel tegen het gebruik van die gordels eerder zou toe- dan afnemen, indien het dragen wet telijk verplicht werd. Het ministerie wil zich echter moeite geven het publiek in te lich ten dat het gebruik van de gordels nuttig is. De fabrikanten zal worden aangeraden in de nieuwe wagens rekening te houden met het aanbrengen van de gordels. (UPI- Oprechte Donderdagse Haerlemse Courant den 8 January 1761 De Commissarissen van de Trekvaart tus sen HAERLEM en AM- STELDAM als daartoe door de Heeren Burgemeesteren derzelve Steden geautori seerd zullen op Saturdag den 24 January 1762 's mor gens ten 10 uuren, op Half- wegen in de Herberg, staande tegens den Sparendamschen Dijk voor den tyd van drie Jaaren, ingaande den eersten Mey 1761 en eyndigende den laatsten April 1764 publicq verhuuren de TOLLEN die aan de tolhekken tusschen de gemelde Steden worden betaald. De Conditiën, benevens het Montante waar voor de Tolhekken in den Jaare 1757 zyn verhuurd geworden, zyn van nu af aan te zien ter Secretarye der Stad Haerlem en ter Thesaurie der Stad Amsteldam als mede aan de Tolhekken en de twee Her bergen op Halfwegen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 7