PANDA EN DE GROTBOKSER I KONING BARBONIX I Peter Wilson denkt in miljoenen Garcia de Léon Theaterdirecteuren zijn de televisievrees te boven JOHNNIE JÊ WALKER fjÊ '"Hoe is het ontstaan?^ VJ ZATERDAG 21 JANUARI 1961 11 De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma A dualiteit Ruimteproject voor radio en televisie AMSTERDAMS ALLERLEI door Radu Tudoran Vertaling Margot Bakker Dit woord: TIPPELEN i.i-Am 15. Wat Panda ook zei Blabla de keersonderricht te geven. „Dat zijn geen holbewoner liet zich niet wegzenden, doch bleef integendeel staag en trouw achter hem aanlopen; en zelfs de hem toch totaal onbekende stad met het moderne verkeer vermocht hem niet af te schrikken. Hij wierp zelfs begerige blikken op de passe rende voertuigen, aangezien hij in de stel lige overtuiging verkeerde dat zij heden daagse afstammelingen waren van eetba re voorhistorische monsters. Panda was dan ook niet weinig bezorgd over zijn met gezel en trachtte hem enig eenvoudig ver beesten, Bla," sprak hij onderwijzend. „Dat zijn auto's en die kun je niet eten". „Swelles," hield de ander staande, „dino saurus lekker vethap!" „Wees nu maar voorzichtig," vermaande Panda, „ze zijn van blik en dat is niet lekker en boven dien zijn ze nog gevaarlijk ook. Kijk ze zijn zelfs zó gevaarlijk dat men ver keerslichten heeft opgesteld. Als dat licht rood wordt kunnen zij niet verder en dan mogen wij oversteken. Zie je wel? Nu is dat lampje rood en nu zijn wij veilig In de overtuiging dat hij een nuttige les had uitgedeeld, stapte hij de straat over maar Blabla (die in zijn eigen tijd al niet de beste leerling van de klas was) had zijn mededelingen slechts ten dele begre pen. Nadat hij de paal enige tijd naden kend bezichtigd had, brak zich echter een glimlach baan over zijn gelaat. „Ahhh," zuchtte hij, „ding sterkding, stilmaak di nosaurus. Mooi mooi gemakkelijk". Hij haalde de machtige paal uit de grond ten einde deze ten eigen nutte te kunnen aan wenden. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland, lezing. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. 10.00 Gram. 10.35 Week der gekleurde volken, lezing. 10.50 Volksmuz. en -poëzie. 11.30 Amus.muz. AVRO 12.00 Lichte muz. (als inter mezzo: Sportspiegel). 13.00 Nieuws. 13.07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17. Meded. en gram. 13.25 Knipperlicht. 14.00 Kunstkritieken. 14.40 In Terra Pax, oratorium. 15.35 Gitaarmuziek. 16.00 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Lichte muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sport- uitsl. en sportjoum. VPRO: 18.30 Doopsgezinde kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur. lezing. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 'n Odyssee met z'n twee, hoor spel. 21.15 Gram. 21.30 Lichte muz. 22.00 Gram. 22.30 Nieuws en meded. 22.45 Joum. 23.00 Zang er, piano. 23.15 Sportuitsl. 23.20 New York cal ling. 23.25 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Schriftlezing en overdenking. Convent van Kerken: 10.00 Ge- reiorm. kerkdienst. NCRV: 11.30 Gram. 11.45 Ge wijde muziek. KRO 12.15 Buitenl. comment. 12.25 Gram. 12.40 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wadders, hoorspel. 13.50 Volksmuz. 13.50 Boekbespr. 14.00 Voor de kinderen. 14:.30 Pianotrio. 15.00 Boek bespr. 15.15 Koorzang. 15.30 Muzikale lezing. 16.00 Sport. 16.30 Godsd. uitz. IKOR: 17.00 Jeugddienst. ia.00 Het geladen schip. 18.30 De kerk aan het werk gesprekken. 18.40 Documentair programma. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Gram. 19.30 Weg en werk der kerkhervormers, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Lichte muz. 20.30 Act. 20.35 Promenade-orkest en sol. 21.30 Het glazen dorp, hoorsp. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondcollege. 23.00 Avondgebed. 23.15 Gram. 23.5524.00 Nieuws. BLOEM RND AAL. 245.3 m. - 1223 kC/s 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet (Uitz. van de dienst voor be langstellenden op 15 jan. om 19.30 uur). 12.15 Uit zending van jeugdsamenkomst, gehouden in Am sterdam. 14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. G. Rang van Haarlem. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.12 Verz.progr. 12.15 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 13.30 Sportrep. 17.00 Sport en nieuws. 17.10 Lich te muz. 17.45 Sportuitsl. 17.50 Gram. 18.00 Kamer muziek. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Pianorecital. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 - 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. Daarna: Orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Morgen wijding. VARA: 10.20 Gram. 11.15 Voordr. 11.35 Pianorecital. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland, praatje. 12.38 Kamermuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand, lezing. 13.20 Pianoduo. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Kamermuz. 14.25 Van an der ras, hoorsp. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Oude liedjes. 17.00 Hammond orgelspel. 17.25 Lichte muz. 17.50 Militair comm. 13.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Act. 19.00 Pari. overz. 19.15 Regeringsuitz.: Tom Lodewijk, hoofd afdeling publiciteit van de stich ting bevordering bescherming bevolking, spreekt onder het motto: U zelf gaf ons opdracht. 19.30 De dag is nog niet rijp. klankb. 20.20 Nieuws. 20.25 De slagboom, operette. 21.55 Actueel progr. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.20 Lichte muz. 23.45 Jazzmuz. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Schriftlezing en overdenking. 7.40 Gewijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Rondom het Woord, le zingen. 11.00 Bas-bariton en piano. 11.30 Vijf te gen een. wedstr. 12.05 Gram. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram, of actual.. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar. progr. 15.30 Gram. 16.00 Bijbeloverden king. 16.30 Cello, klarinet en piano. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Liederen uit Biak, door dr. G. D. van Wengen. 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram 19.30 Radiokrant. 19.50 Meisjeskoor. 20.10 De koperen helm, hoorspel. 21.05 Gram. 21.20 Pianorecital. 22.00 Parlementair comment. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.25 Boekbespreking. 23.05 Muzikale lezing. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Balletmuz. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landbouw. 12.42 Gram. 12.50 Koer sen 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 14.00 School radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Franse les. 18.00 Kamermuz. 18.20 Voor de solda ten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ork.concert. 20.55 Gram. 21.00 Kunstkalei- doscoop. 21.15 Zangrecital. 21.30 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden Over het televisieprogramma van de KRO van vrijdagavond valt niet veel meer te vermelden dan dat het een uitgebreide reportagefilm bevatte over Laos, dat niet helemaal gelukkig was aangepast aan de actualiteit. Zo werd er nog over Vientiane gesproken alsof het leven daar normaal doorging, terwijl de stad dat beeld al lang niet meer vertoont. Verder waren de twee rubrieken „Van onze sportredacteur" en Onze arme rijke taal" aan de orde, waar over wij niets nieuws hebben te vertellen na wat wij al eerder daarover te berde hebben gebracht. Het NTS-journaal werd geopend en be sloten met foto's van de inauguratie van Kennedy en een samenvatting van de rede van de president in een formulering, die er beslist geweld aan deed. Beeldschermer Advertentie SORN I B 20STILL GOING STRONG VOOR ZATERDAG AVRO 17.00—1730 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Joum. en weerover. AVRO: 20.20 Tele vizier. 20.30 Dansensemble. Moiséjef. 21.25 In de hoofdrol. 22.30—23.30 Reportage inauguratie van Kennedy VOOR ZONDAG R K.K. 10.50 Documentaire film. 11.00 Heilige Mis. NTS: 13.00—14.30 Eurovisie: Ski-reportage uit Kitzbühel. IKOR: 17.45—18.45 Eurovisie: Kerk dienst te Genève. NCRV: 20.00 Natuurfilm. 20.45 Amus.muz. 21.05 Een stem en een schaduw, dO' cumentair progr. 21.50 Dagsluiting. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Don Pasquale, opera (overname van de Oosten rijkse TV). 21.50 Document, film. 22.00 Epiloog, De Amerikaanse regering heeft een plan van de Amerikaanse telefoon- en telegraaf- maatschappij goedgekeurd voor radio- en televisieverbindingen door middel van ruimtesatellieten bij wijze van proef. De maatschappij heeft zich bereid ver klaard ongeveer 600 miljoen gulden uit te geven voor 'n permanent ruimtetelefoon- en televisieproject. Functionarissen van de maatschappij deelden voorts mee dat onder meer proefuitzendingen uit Frankrijk, West-Duitsland en Groot-Brittannië zullen worden gedaan. Deze landen hebben inge stemd met vestiging van grondposten. ETIENNE DRIOTON OVERLEDEN. Kanunnik Etienne Drioton, een van 's werelds grootste Egyptologen, is dezer dagen op 71-jarige leeftijd in Parijs over leden. Voor de onlusten in Cairo in 1952 was hij directeur van het Oudheidkundig Museum aldaar en na zijn terugkeer in Frankrijk werd hij benoemd tot noofd- curator van de Egyptische afdeling van het Louvre in Parijs. Rotterdams Toneel. Rotterdams To neel heeft in studie genomen „Les Assas sins du Bord de Mer", een komedie van Jean Guitton. Onder regie van Pim Dik kers werken hieraan mee Enny Meunier, Pim Dikkers en Pieter Lutz. 5859. Eén van de ministers nam de kruik, waaruit de koning reeds een glas vol van de drank had ingenomen; voorzichtig en zorgvuldig smeerde hij de wangen en kin van Zijne Majesteit in. Het schuimde, en men moest een kwartier wachten, zo luidde het recept. Daarna veegde de minister het gelaat des konings netjes schoon. En warempelhet hielp! Toen de koning in de spiegel keek zag hij tot z'n blijd schap en verlichting, dat zijn wangen weer helemaal glad waren, zonder dat gekke versiersel erop. Alle bloempjes waren verdwenen. Hmmm! bromde de koning. Dit is tenminste geen bedrog, wij zien er nu weer toonbaar uit! Peter Cecil Wilson heeft verscheidene wereldrecords op zijn naam staan. Toch zult u zijn naam niet aantreffen op de lijsten van enige atletiekbond, noch heeft hij zijn prestaties geleverd als zwemmer, wielrenner of biljarter. Hij beschouwt het als zijn bijzondere tak van sport de hoogste prijzen te bedingen voor schil derijen en daarin is hij in de loop van de jaren aardig geslaagd. Als veilingmees ter van het befaamde Condense huis Sotheby's, in de al even befaamde Borui Street, heeft hij de hoogste prijs gemaakt voor een collectie (ongeveer acht mil joen gulden voor de verzameling-Goldschmidt), voor een enkel schilderij (bijna drie miljoen gulden voor Rubens' Aanbidding der Wijzen), voor een Cézanne (ruim twee en een kwart miljoen gulden), een El Greco (driekwart miljoen gulden) en een Braque (bijna vierhonderdduizend gulden). Hij was het ook, die La Belle Hollandaise van Picasso veilde. De opbrengst, vijfhonderd tachtigduizend gulden, was hoger dan ooit voor het werk van een levende kunstenaar is betaald. Het spreekt vanzelf dat een firma met de reputatie van Sotheby's (twee honderdvijftien jaar geleden opgericht) niet met de maatstaven van een ge woon venduhuis kan worden beoor deeld. Men kan er te allen tijde een voorraad schilderijen en antiek ter waarde van twintig miljoen gulden aan treffen en Sotheby's is daarom alleen al veel aan haar standing verplicht. De veilingmeester van een dergelijke in stelling moet een man zijn, die meer kan dan domweg biedingen herhalen. Hij dient liefst een eerbiedwaardige stamboom te bezitten (Peter's grootva der was Lord Ribblesdale, lid van de Raad van Toezicht van de National Gal lery in Londen) en een eerste klasse schoolopleiding te hebben genoten. Maar daarnaast wordt er nog heel wat meer van hem gevraagd: zakelijkheid, tact, psychologisch inzicht. In Peter Wilson zijn al deze eigenschappen ver enigd. Het blote feit dat hij de ver maarde school van Eton heeft bezocht en daarna in Oxford heeft gestudeerd, stempelt hem al tot een man van dis tinctie. In de journalistiek, zijn eerste pogen, heeft hij het niet ver gebracht („het viel me in het begin van de jaren der tig niet mee een geschikte baan te krijgen," zegt hij), omdat hij nu een maal geen neus voor nieuws had. Toch bracht een korte diensttijd bij het pers agentschap Reuter hem in contact met de Connoisseur, een blad dat zich op het gebied van de schone kunsten be weegt. Van daar naar Sotheby's was de volgende stap. Hij kreeg er de eerste jaren hoofdzakelijk te maken met an tiek meubilair. Het is hem niet slecht gegaan en dat wil hij best weten. „Waar ik woon? Afwisselend in Londen en in Sussex, waar ik een landhuis heb laten bouwen. Maar in augustus en september kunt u me nooit in Engeland aantreffen. Dan rust ik wat uit in mijn villa bij Grasse (aan de Franse Rivièra)." Dat uitrusten moet u maar met een korreltje zout nemen, want ingewijden weten te vertellen, dat het in die villa een druk komen en gaan is van inter nationale figuren op het gebied van de beeldende kunst. Picasso heeft er een tijdje tamelijk dichtbij gewoond, „maar ik heb tot mijn spijt nooit kennis met hem gemaakt." Over de mensen die hem zo regelmatig bezoeken wenst hij zich niet uit te laten, maar het staat wel vast, dat tijdens dergelijke ge sprekken vaak de basis wordt gelegd voor belangrijke latere transacties. Om de een of anderg reden wil hij ook liever niet praten over zijn eigen verzameling schilderijen. Het enige dat hij ervan wil zeggen is, dat hij meer geneigd is een oude meester te kopen dan een doek van een hedendaagse kunstenaar. Over de werkwijze, die bij Sotheby's wordt gevolgd, is hij graag bereid te vertellen. „De firma heeft buiten het magazijnpersoneel ongeveer honderd mensen in dienst, stuk voor stuk des kundigen op een bepaald terrein. Er gaan miljoenen door hun handen. Zij zijn constant bezig de bewijzen te leve ren voor de echtheid van een doek of voorwerp, dan wel uit te zoeken of er van een vervalsing sprake is. Daarbij maken zij gebruik van alle moderne hulpmiddelen: microscopen, ultraviolet te stralen, fijn uitgebalanceerde weeg schalen en naslagwerken om nog maar niet te spreken van him eigen uitge breide kennis. Wanneer er iets bij ons ter veiling wordt aangeboden, gaan we eerst nauwkeurig na of het authentiek is. Porcelein wordt microscopisch on derzocht er zouden voor het oog on zichtbare breukjes kunnen zijn of het voorwerp zou vroeger al eens kunnen zijn gerepareerd. De kopers moeten we ten, dat zij met een echt stuk naar huis gaan. Een aardig voorbeeld: toen er eens twijfel bestond omtrent enkele Soemerische bas-reliefs, die nota bene in de muur van een Engelse winkel Werden blootgelegd, raadpleegde ons on derzoekteam tweeduizend boeken om de nodige aanhalingen te vinden, die in de catalogus konden worden opgeno men." Peter Wilson, bijna een meter negen tig lang en daarbij stevig gebouwd, maakt meer de indruk een iets te zwaar geworden atleet te zijn dan een (deftige) veilingmeester. Toch is hij al tijd voor honderd percent met zijn ge dachten bij zijn beroep en er hoeft maar een kleine aanwijzing te zijn, dat er ergens ter wereld iets bijzonders op de kop te tikken is of hij zit al in het vliegtuig. „Hij beschouwt een transat lantische vlucht als een taxiritje," be weerde een van zijn medewerkers. Mid den in een belangrijk zakengesprek kreeg hij de tip, dat de executeur-tes tamentair van een belangwekkende na latenschap in de Verenigde Staten er over dacht een deel van de schilderijen te veilen. Hij brak meteen de bespre king af, pakte zijn koffertje (dat altijd klaar staat) en liet zich naar London Airport brengen. Het eerstvolgende toe stel dat vertrok had hem als passa gier. En hij kwam met de opdracht terug, dat spreekt vanzelf. Bij de auctie van Cézanne's Gargon au Gilet was een groot deel van de Engelse society aanwezig: Lady Chur chill, die veel bij Sotheby's koopt, ont brak evenmin als Margot Fonteyn, de befaamde ballerina en verscheidene andere bekende Lords en Ladies. Het doek werd ingezet voor tweehonderddui zend gulden. Van dat punt af steeg de prijs met geweldige sprongen en bleef steken op twee en een kwart miljoen gulden, zoals al gezegd een record voor een enkele Cézanne. Wie zou denken dat Wilson zich hogelijk in zijn schik toonde met dit wereldrecord kent de man toch niet. „Is er nu werkelijk nie mand, die meer wil bieden?" vroeg hij op een toon alsof hij pijnlijk was ge troffen. Nee, het bleef zo. Maar alle Lords en Ladies kwamen op de been en brachten hem een daverende ovatie. (Nadruk verboden) (Van onze Amsterdamse redacteur Vit de lange cijferreeksen die het bu reau van statistiek van de gemeente Am sterdam publiceert, blijkt dat het in de laatste jaren dalende bioscoopbezoek in 1960 tot staan is gekomen. Uit de bezoe kersaantallen aan de theaters en schouw burgen blijkt voorts dat de exploitanten de televisie niet zo ernstig hebben te vre zen als eerst is vermoed. Een van de theaterdirecteuren gaf ons zelfs de ver zekering dat hij geen enkele vrees koes tert voor het kijkkastje in de huiskamer, maar hij gaf toe dat de mededinging van de t.v. hem wel had doordrongen van de noodzaak zonder uitzondering program ma's van zeer hoge kwaliteit te brengen. De uitgaansgewoonten van het publiek van de televisie veranderd. Al blijft de zaterdagavond favoriet, want dan kan zelfs het beste t.v.-programma niet voor komen dat de theaters zijn uitverkocht Uit de voorverkoop voor „My Fair La dy" blijkt dat men kaartjes koopt voor avonden, waarvan het t.v.-programma nog niet bekend is, maar men neemt het risico een eventueel goede t.v.-avond te missen. In de theaterkringen is men uiter aard zeer verheugd over deze ontwikke ling. De statistische cijfers die van de Am sterdamse theaters zijn verzameld, leren voorts dat de dure rangen in de schouw burgen een stijgende belangstelling heb ben ten koste van de goedkopere. Ook dat wordt in de theaterkringen toegejuicht, zijn de laatste jaren mede onder invloed want tot voor kort gaf de Nederlander be- Het brandende dal 22) Het gezicht van de kleine klaarde weer op en op lich te voeten kwam zij over het parket naar hen toe. Me neer Bilascu kwam tegen het andere eind van de tap kast leunen en streek zenuwachtig zijn snor op. Hij volgde haar met een blik waaruit trots, onrust en on geduld spraken. Hij meende een zeker recht op het meisje te hebben; hij was het, die haar binnengehaald had. De biljartspelers hadden hun spel beëindigd en kre gen nu pas oog voor de kleine. Een van hen kwam met uitgespreide armen op haar toe. „Heb je al die bloemen voor mij bewaard?" Meneer Bilascu voelde een steek in zijn hart en werd woedend. Hij kon het gezicht van de kleine nu niet meer zien, maar uit het trillen van haar schouders maakte hij op dat zij lachte. „Nee, niet allemaal!" riep zij en als om haar bloe men te beschermen boog zij zich over de mand. „Ik moet er toch ook een paar mee naar huis nemen?" „Waarom hebben ze bij jou thuis bloemen nodig, als jij er bent?" Zij wist wel dat dergelijke woorden niets te betekenen hadden, dat zij alleen terwille van de mooie klank wer den uitgesproken. Toch hadden ook zulke woorden en de manier waarop zij gezegd werden, haar vroeger niet minder aangetrokken dan de heren zelf, die zo aardig voor haar waren en probeerden haar pleziertjes te be reiden. Nu evenwel werd haar blik weer naar buiten ge trokken. Zij zag, dat bij de boortorens de verlichting werd ontstoken. Misschien komt hij toch nog, dacht zij. „Ga je zaterdag met me naar Ploesjti?" fluisterde de biljartspeler. „Dan zal ik een mooi jurkje voor je kopen". De kleine had van een of ander meisje, dat al eens met een ingenieur naar Ploesjti was geweest, vaag be grepen wat daar gebeuren kon. „In de winkel van meneer Dumitrica kun je net zo veel zijde kopen als je wilt", zei zij, terwijl zij opzij gluurde, naar de deur. Daarna keek zij weer naar me neer Cosma. De oude man verzette beurtelings een stuk op beide helften van het bord en bleef daarna zit ten nadenken, zonder besef te hebben van de overige aanwezigen. Hij was de enige schaker hier. De anderen voelden er met hun drukke en opwindende werkkring niets voor zich in dit veeleisende spel te verdiepen, dat meer een beroep deed op het eigen innerlijk en het brein dan op een uiterlijke activiteit. Pas toen de boortorens zich in de richting van Runcu verplaatsten en de nieuwe inge nieur was gekomen had hij een tegenspeler gevonden. Zij troffen elkaar niet al te vaak, maar als dat ge beurde zaten zij van 's middags tot middernacht over het bord gebogen. Zo had de kleine hen ook voor het eerst gezien en zijn roerloosheid had haar verbaasd. Overigens onderscheidde hij zich in niets van de andere ingenieurs, want zij droegen niet alleen dezelfde kleren, zij hadden ook dezelfde gestalte. Zou hij nu nog ko men? vroeg zij zich af, zonder haar blik van het schaak bord te kunnen losmaken. Het was in die hoek al schemerdonker geworden en zij kon meneer Cosma nauwelijks meer onderscheiden. Alleen de witte ivoren stukken glansden nog en wier pen hier en daar een glimlachje op de zwarte stukken, die dan als pek glommen. De kelner kwam van achter de tapkast en schakelde alle lampen in, zodat de spiegelglans van het parket de ogen verblindde. De kleine zag dat meneer Bilascu zich met zijn buik een weg door de aanwezigen baan de, om weer bij haar te komen. „Wat willen jullie toch van haar? Laat dat meisje met rust!" zei hij verwijtend en nam, half lachend, half ernstig, zijn vaderlijke rol weer op. Opnieuw sloeg hij zijn arm om de tengere schouders. „Nu moet ik naar huis," zei de kleine, nog naar het donker geworden raam kijkend. Zij voelde zich meer teleurgesteld dan angstig. Meneer Bilascu tracht te haar bij zich te houden, maar zij ontsnapte aan zijn arm en liep vlug de hele zaal door om van ieder een afscheid te nemen. Meneer Cosma had juist weer een stuk verschoven en leek daarmee een goede zet te hebben gedaan: hij keek hoogst tevreden en glim lachte mild en voldaan. Zelfs zijn witte snor leek aan zijn trots deel te nemen. „Zo, ben je ook eens komen kijken, kleine?" vroeg hij, haar wangen strelend. „Hoe gaat het met ja vader?" „Goed, die is gezond." Meneer Cosma wilde blijkbaar nog iets zeggen, maar op dat ogenblik schoot de tegenzet hem te binnen, die hij voor zijn partner had willen doen en boog hij zich over het bord. Precies zo was het gegaan toen zij hem hier had leren kennen. Hij had met beide elle bogen op de tafel geleund, naar het schaakbord ge tuurd en traag op het mondstuk van zijn kort pijpje gekauwd. Sedertdien was de tabakslucht in haar her innering blijven hangen: een bitterzoete lucht, die in de keel kriebelde. Altijd als zij aan hem dacht rook zij de geur van zijn tabak. Zij begreep niet goed waarom hij niet was zoals de anderen, waarom hij haar nooit aankeek en zeker niet aansprak. Zij zou naar alles hebben geluisterd wat hij tegen haar wilde zeggen, maar hij had niet eens de blik op haar gericht. Het helpt niets, dacht zij. Hij komt niet meer. Buiten werd het al donker. Nog eens keek zij met spijt naar de kassier. Als zij ook maar iets van schaken afgeweten had, zou zij te genover meneer Cosma op zijn lege stoel hebben kun nen plaatsnemen.. „Goede avond, meneer Cosma," zei zij. Daarna liep zij op haar stoffige klepperende sandalen naar de deur. Buiten bleek het donkerder dan zij had verwacht. Het rumoer van de werkzaamheden op het boorterrein was verstomd, de doffe slagen van de schoppen en het ratelen van de kettingen in de boortorens liet zich niet meer horen. Alleen de elektrische motoren in de barakken zoemden nog zacht en de benzinemotoren pruttelden gedempt in de schachten. De raderen hoog in de torens knarsten en piepten in vele tonen, alsof er zich in de duisternis monsterlijk grote krekels op hielden. Een paar paarden, die voor het Casino vast gebonden waren, hieven de koppen op en krabden on geduldig met de voorpoten in de grond. „De heren ingenieurs blijven nog een poosje in het Casino!" riep de kleine en keek ze aan alsof het men sen waren. De paarden snoven en rukten aan de teu gels. „Kom, kom," zei zij verwijtend. „Je kunt nog altijd beter een ingenieurspaard zijn dan een paard voor de ploeg!" Daarna ging zij weg. Ook bij donker zag zij de greppels en leidingen wel. Achter een rij boortorens tekenden de woonbarakken van de oliemaat schappij zich af. Het waren tamelijk grote loodsen van steenrood geverfde planken en de meeste hadden zelfs een lage bovenverdieping. Boven en beneden was er voor de deur een soort balkon uitgebouwd. De bovenverdieping kon langs een houten buitentrap wor den bereikt. Net duivetillen, dacht de kleine telkens weer. Door de vaag verlichte ramen zag zij dat de mannen aanstalten maakten naar bed te gaan. Sommi gen zaten nog op de veranda aan de avondmaaltijd: zij hadden brood, uien, grote paprika's en komkommers op de knieën. Naast ieder stond de gebruikelijke bun del, waaruit de hals van de waterfles stak, afgesloten met een maiskolf. Achter de woonbarakken strekte de duisternis zich uit. Hier waren prikkeldraadomheiningen om de oude verlaten boorputten gespannen. Als de kleine voorbij moest werd zij altijd bang. Wanneer het 's nachts on gewoon donker was gebeurde het altijd nog, dat er iemand in zo'n boorput viel. Nog vaker vielen er paar den in kleihe paarden, die 's nachts los mochten lopen om zich aan het karige gras tussen de putten te goed te doen. Dan hoorden de arbeiders van de maatschappij het doordringende hinniken. De andere paarden verstarden waar zij stonden en durfden zich niet meer te bewegen, 's Morgens stonden zij er nog zo: de hoeven van de ver uiteengezette poten diep in de zachte bodem gedrukt, trillend over het hele lijf en angstig hinnikend de lucht inzuigend. De kleine voelde zich altijd ziek van medelijden met die arme paardjes: het liefst had zij ze van het juk bevrijd en door machines vervangen of liever, zij zou wanneer dit binnen haar bereid had gelegen niet eens machines laten komen. Zij zou de boorputten la ten dichten en de paarden naar de bosweide brengen. Waar zij rustig in het frisse malse gras konden gra zen. Zij zou ze strelen, hun manen vlechten en bloe men tussen de oren steken. (Wordt vervolgd) \em)^ langrijk minder geld voor cultuur en ont spanning uit dan de bewoners in ons om ringende landen. Nu de welvaart hier een peil heeft be reikt dat aan het uitgaan meer geld kan worden besteed wordt het mogelijk meer verantwoorde toegangsprijzen te vragen en duurdere voorstellingen te brengen. Enkele jaren geleden zou geen theater ondernemer 25,- voor een plaats durven vragen, zelfs al zou hij tien beroemdheden op het toneel zetten. Voor Marlène Diet rich en Judy Garland is deze prijs het afgelopen jaar grif betaald. Thans, bij „My Fair Lady" wordt het meest gevraagd naar de duurste plaatsen van f 10,- en pas als het blijkt dat deze zijn uitverkocht (wat voor de zaterdag avonden al tot april het geval is) besluit men tot een goedkopere rang. Amsterdam is, zo hebben wij uit het verslag van het postdistrict Amsterdam begrepen, een melkkoetje voor tante Pos. Voor post-, telegraaf- en telefoonverkeer betaalden de Amsterdammers het afgelo pen jaar niet minder dan f 48,5 miljoen, oftewel bijna een kwart van de landelijke bedrijfsontvangsten van de P.T.T. Het aantal telefoonaansluitingen is in 1960 met een kleine 10.000 toegenomen en de hoofdstad telt op dit ogenblik 115.000 telefoon-abonnes met samen 198.000 toe stellen. Meer dan 2000 mensen staan op de wachtlijst voor een aansluiting. Vele Amsterdammers geven de voorkeur aan een praatapparaat, dat in overeen stemming is met een modern interieur: er zijn reeds 16.000 zwarte telefoontoestel len door witte vervangen. Tegen deze ver wisseling heeft de P.T.T. geen enkel be zwaar, want het aanbrengen van zo'n wit apparaat dat overigens slechts in bruikleen wordt gegeven brengt 35 op. Amsterdam heeft plotseling een fraaie sporthal in het vooruitzicht gekregen, hoe wel de straatcollecte, waarvan men een opbrengst van honderdduizend gulden had verwacht, dik is tegengevallen. Maar thans zijn de initiatiefnemers be naderd door de sportlievende pastoor Kempen die heeft voorgesteld zijn kerk St. Jan de Doper in Amsterdam-West voor sporthal te bestemmen. Het is een nog vrij modern gebouw, waarin met betrekkelijk geringe kosten kleed- en doucheruimten kunnen worden gemaakt, terwijl het koor zich bijzonder goed leent voor tribune. Is de onkerkelijk heid in de hoofdstad van dien aard, dat men de kerken nu aan tafeltennissers en boksers gaat weggeven? Integendeel: pas toor Kempen kan in zijn kerk niet al zijn parochianen ontvangen en krijgt in de na bijheid een groter kerkgebouw. Het woord tip betekent: top. punt. slip. Men zegt: een tip van de sluier oplichten. Ook in de betekenis: teen kwam het woord vroeger wel voor en in het Vlaams zegt men nog: op de tippen gaan voor: op de tenen lopen. Van tip in de laatstgenoemde bete kenis is een werkwoord tippelen ge vormd dat dus eigenlijk wil zeggen: voorzichtig of met kleine pasjes lopen. Het zal zeker onder invloed van werk woorden als dribbelen en trippelen zijn ontstaan. Daarna heeft de betekenis zich verwijd tot: lopen, wandelen. Een flinke tippel Is niets anders dan een flinke wandeling. Er is ook een werk woord tippen, dat vooral in figuur lijke zin wordt gebruikt in de zegswijze ergens niet aan kunnen tippen voor verre de mindere zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 11