PANDA EN DE GROTBOKSER i KONING BARBONIX I n OOK BIJ CHANEL; JEUGDIGE LIJNEN i Het brandende dal Antieke meubelen houden waarde. Hoge Raad vernietigt arrest in geding Omroepen-„T.V." rHoe is het ontstaan?^ J ZATERDAG 28 JANUARI 1961 Nationaal programma voor Prinses Beatrix De radio geeft zondag De radio geeft maandag T el evisie pro gramma Goede „Flits" Bonn leent oor aan Frans protest tegen televisie DE PARIJSE VOORJAARSMODE SAMEN UIT ,r SAMEN door Radu Tudora Vertaling Margot Bakker Leeuwin Elsa is gestorven Licht zonder lamp Dit woord: ZAK 21. De heer Nierdeeg, de eigenaar van de voedsel-automaat, die na een volle dag vetkoken eindelijk van zijn welverdiende rust genoot, was door de handelingen met zijn verkoop-mechaniek gealarmeerd ge raakt en vertoonde zich onder het uitsto ten van schelle kreten aan de voorzijde van zijn bedrijf, terwijl van elders de agent Smallema toe kwam snellen. Het is geen wonder, dat Panda de toekomst duister inzag, maar de holbewoner was nog te ingespannen met zijn maaltijd be zig om veel oog te hebben voor wat er verder omging. „Nie lekker-goed," zei hij keurend. „Niet vet-mals. Grondsmaak. Maar op dat ogenblik werd hij gewaar, dat men in het algemeen boos op hem was, en dit kon zijn week gemoed zoals gewoonlijk niet verdragen. „Altijd almaal kwaad-boos!" riep hij uit, terwijl hij zich druipend van de tranen achter Panda's rug trachtte te verbergen. Maar veel vei ligheid wachtte hem daar niet; Panda zag in, dat verder vluchten zinloos was en gaf zich dus zuchtend maar gewillig over aan de wrekende gerechtigheid. „Kijk, dat zit zo, agent," zei hij, toen ze gevankelijk werden weggeleid," „deze meneer hier, hè, die is eigenlijk uit de oertijd en toen hadden ze nog geen croquetten-automaten, hè, en wat hij nu deed was eigenlijk al leen maar een klein ongelukje.„Dat zou ik straks dan maar eens aan de rech ter vertellen," lachte agent Smallema grimmig. „De oertijd.wie heeft daar nou ooit van gehoord? Je loopt te jok ken!" In het nationaal programma op de avond van 31 januari, de verjaardag van Prinses Beatrix, zullen worden uitgezonden een ge lukwens van de rector magnificus der Leidse universiteit aan de hoge studente, felicitaties van buitenlandse universiteiten, studentenliederen en van 9.30 tot 10.30 uur een klankbeeld van vier eeuwen Leidse universiteit van 15751975. Dit klankbeeld is samengesteld door B. A. van Mourik, schrijver van „Universitas Leidensis", en J. Reinboud. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00— 24.00 AVRO. VARA 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Kerkd. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Berichten uit de kerken. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Piano en or- ge'.. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. ot gram. 13.20 Voor de milit. 14.00 Boekbespr. 14.20 Kamerkoor en orgel. 14.35 Strijkkwart. 15.20 Filmpraatje. 15.35 Hobo, fagot en piano. 16.00 Lichte muziek. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 VPRO-plan voor Nationale Omroep, lezing. 17.15 Radioportret. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal. 18.30 Amusmuziek. 18.55 Journalistenforum. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-bridge drive. 20.10 Lichte muz. 20.45 'n Odyssee met z'n twee. hoorspel (3). 21.25 Lichte muz. 22.00 Gram. 22.30 Nieuws en meded. 22.40 Radio-bridge-drive. 22.45 Journ. 23.00 Negerliederen. 23.15 Sportuitsl. 23.20 New York calling. 23.25 Nieuwe Franse Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelspel. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO: 9.45 Gram. 955 inl. Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.40 Radio-filharm.ork. en solist. 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Radiokoor. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wad- ders hoorsp. 13.30 Lichte muz. 13.50 Boekbespr. 11.00 Voor de jeugd. 14.30 Omr.ork. en solist. 15.35 Wat ons bezig houdt, lezing. 15.45 Gram. 16.00 Sport. 16.30 Godsd. uitz. IKOR: 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Zangdienst. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Het geladen schip, lezing. 18.30 De Kerk aan het werk, lezing. 18.40 Alarm '61, lezing. NCRV19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Weg en werk der kerkhervormers, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Cabaret. 20.30 Act. 20.35 Promena- de-ork en sol. 21.30 Het glazen dorp, hoorsp. (4). 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondcolle ge. 23.00 Avondgebed. 23.15 Utrechts Stedelijk Or kest. 23.5524.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245.3 m. - 1223 kC/s '9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet (Uitz. van de dienst voor be langstellenden op 22 januari om 19.30 uur). 14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. G. Rang van Haarlem. BRUSSEL. 324 m. 11.45 Verz.progr. 12.15 Amus.ork. 1230 Weerber. 12.35 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de sol daten. 14.00 Gram. 15.30 Sportrep. 17.00 Sport en nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Sportuitsl. 17.50 Gram. 18.00 Verz.progr. 18.30 Godsd. uitz. 19.000 Nieuws. 19.30 Amus.ork. 20.00 Geld met bedrei ging, hoorsp. 21.00 Gram. 21.15 Kamermuz. 22.00 Nieuws. 22.15 Zigeunermuziek. 23.00 Nieuws. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevar. muz. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymnastiek voor de oudere luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Omr.ork. 11.45 Voordr. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land en t.uinb.meded. 12.33 Voor ons platteland, lezing. 12.43 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en Gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Viool en pianoduo. 14.30 Gram. 14.50 Reportages. 15.20 Gram. 16.30 Gram. 17.00 Voor de padvin ders. 17.15 Gram. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing. 18.25 Concoursmuziek. 18.55 Uitslag van de Hart tot Hart-krant. 19.00 Kamer muz. 19.30 Muzikale lezing. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 22.30 Nieuws, beursber. v. New York en meded. 22.45 Journaal. 23.00 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.0U Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Theolog. etherleergang. 11.00 Gram. 11.30 Quiz. 12.05 Gram. 12.25 Voor boer en tuin der 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Meisjas- koor. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Pro menade-orkest en radiokoor. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.35 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Gesproken brief uit de Nederl. Antillen, door Henk Dennert. 13.00 Kerkorgel. 18.30 Gram. 18.50 Openb. kunst bezit, lezing. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.20 Je moet hier niet zitten dromen, hoorsp. 21.15 Gram. 21.30 Kamermuziek. 22.00 Pari. comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Het spel der (ver)gissingen, muzik. lezing. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevar. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb. 12.42 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gevar. muz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Operettemuz. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Gevar. muz. 17.45 Fran se les. 18.00 Protest, uitz. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Kamerorkest en sol (In de pauze: 20.45—21.00 Kunstkaleidoscoop21.30 Amus.ork. 22.00 Nws. 23.15 Koor en sol. 22.45 Kamermuz. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de soldaten. VOOR ZATERDAG NCRV: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV20.20 Act. 20.30 Cabaretprogr. 20.55 Israëlische volksdansen. 21.05 Gevar. progr. 21.50 Dagsluiting. NTS: 22.05 -23.00 Eurovisie: Eur. kamp. kunstrijden te Berlijn. VOOR ZONDAG NTS: 15.30—16.30 Eurovisie Berlijn. Europese kampioensch. kunstrijden. IKOR: 17.00 Gedocu menteerd gesprek. 17.20-18.00 Menno Simons herdenking. VARA: 20.00 Act. 20.10 Muzik. progr. 20.55 Polit. lezing. 21.05 Politiefilm. 21.30 Inter view. NTS: 22.0022.30 Sport in beeld. 22.30— 23.30 San Remo: Finale 11e Italiaanse Songfesti val. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Televizier. 20.30 Journalistenforum. 21.00 Docu mentaire. 21.30—22.20 Modern muziek-mozaiek. Het programma dat de AVRO ons gister avond voorschotelde bevatte de vaste ru brieken „Flits" en de „Ferry Como-show". We willen toch graag even vaststellen dat Nico van Vliet voor „Flits" de geëigende vorm heeft gevonden. Hij brengt deze ver zamelingen anekdotische actualiteiten op een aangename en geestige manier en neemt geen blad voor de mond als het om het uitspreken van een mening gaat. De Como-show was gisteren bijzonder grap pig, iets wat men er niet altijd van kan zeggen. Tenslotte vergastte de N.T.S. ons weer op een reportage uit Berlijn van het kunstrijden, waarnaar wel heel wat tele- visieminnend publiek gekeken zal hebben. Het was dan ook beslist de moeite waard. Beeldschermer BONN, (UPI) De regering te Bonn heeft toegegeven, dat het Franse protest tegen een film welke was vertoond, dat het Franse protest tegen een film welke was vertoond op de Westduitse televisie, volkomen gerechtvaardigd is. In de film, getiteld: „De zevenjarige oorlog", welke dinsdag jl. werd uitge zonden, werd een aanval gedaan op de Algerijnse oorlog. In Parijs meende men een anti-Franse tendens in het werk te be speuren. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken te Bonn heeft meegedeeld, dat men de directies van de televisiestations zal vragen, dit soort films in het vervolg niet meer te vertonen. Dorus op tournee. „Dorus Show '61" is de titel van de nieuwe theaterrevue waarmee Tom Manders half januari een tournee door Nederland is begonnen. Op 1 februari start hij met een serie voorstel lingen in het Amsterdamse Centraal Thea ter. Aan het nieuwe programma werken mede Tineke van Leer en Marianne Berk, Joop van de Marei, Cor Martelly en zijn drie acterende honden, de komiek Little Benny, „De Notenbalkers" en een orkest onder Aart Zegveld. 7071. Mafala kwam niet ver. De soldaten renden achter hem aan en ze haalden hem spoedig in, want Mafala werd erg gehinderd in het lopen door zijn lange mantel. Probeer maar niet te ontkomen, manneke! zeiden de soldeniers bars. Mee moet je, vooruit! Mafala kreeg geen kans meer en moest de soldaten volgen. Z'n reis was helemaal voor niets geweest; nu werd hij toch naar het paleis teruggevoerd. Zuchtend legde hij zich neer bij zijn lot. En zo, tussen de beide ruwe soldaten in, kwam Mafala terug in de stad, waar hy naar een groot grauw gebouw gebracht werd: de gevangenis In Parijs heeft vrijdag madame Grès haar collectie onthuld. Haar modellen heb ben korte kimono-mouwen, een soepel lijf je, en nauw de heupen omspannende rok ken. De door haar gebezigde stoffen wa ren wol en jersey. Grès gebruikte ook het nieuwe marine blauw met felrood in japonnen en mantels. Een van haar fraaiste ontwerpen was een japon van marine-blauwe crêpe met daar op een aan beide kanten te dragen jas van rood en blauw. Haar avondjaponnen, gemaakt van chif fon en jersey, waren perfect gesneden, en hadden zonder uitzondering de lange slankmakende lijn voor lente en zomer 1961. Alle modellen vielen tot op de voet. Aan de voorzijde waren de avondtoiletten hooggesloten. Van achteren waren zij vaak tot onder het middel in een diepe v uit gesneden. De avondmantels, eveneens ko kermodellen, waren van half-doorzichtige chiffon en crêpe gemaakt. Vreemde regenkleding Voor slecht weer bracht Grès lange, doorzichtige plastic broeken, waarop tu niekjes werden gedragen in de vorm van een kegel, een soort veredelde plastic over all voor regenachtige dagen. De nieuwe regenjassen zagen eruit als omgekeerde kegels in de kleur van room ijs. Slechts een horizontale spleet in de kegeltop gaf de draagster gelegenheid iets van de buitenwereld te zien. De rest van het gezicht bleef echter bedekt. Een aardbeikleurige regenjas had slechts gaten om de mannequin in staat te stellen adem te halen. Het meisje kon niet zien waar zij stapte en zij viej dan ook prompt op haar lieftallige gezichtje. In de strandcollectie viel een combina tie van een strakzittend broekje zoals wielrenners dat dragen en een lange tu niek, beide van bleekgroen linnen, op. Nog meer plissé-variaties De „grande dame" van de Parijse haute couture, „Coco" Chanel, is vrijdag even eens met haar collectie voor het voetlicht getreden die als de meesten dit jaar, ge baseerd was op het thema van de jeug dige lijn. Chanel had als voornaamste kleur even eens een jeugdig rose gekozen. Zij open de haar show met een tailleur in de non chalante stijl waarvoor zij bekend staat. Het jasje was een overslag en het geheel vervaardigd van rose wol. Zij gebruikte ook dieprose zijde voor de nieuwste versie van de Chanel-blouse, die geheel was gesmockt. Van een geheel geplisseerde japon van bleekrose sjan- toeng waren de plissé's tot onder de heu pen vastgestikt om vandaar in open plis sé's uit te waaieren. Voor deze zomer introduceerde Chanel twee soorten van haar klassieke tailleurs. De eerste heeft een soort „overhemdj as je" van witte wol en marineblauwe sjan- toeng, gedragen over licht uitwaaierende rokken. Het tweede jasje heeft de lengte van een bolero dat de langere zijden blouse eronder rondom het middel zichtbaar laat. Voor deze jasjes gebruikte zij tweed in rose en bruin of wit en zwart. Haar slank afkledende mantels pasten in het alge mene modebeeld zoals dat uit de eerder getoonde collecties van andere modehui zen naar voren was getreden. Wijde „Peter Pan"-kragen en gebreide zijden sjaals om de halslijn van zijden blouses waren enkele van de karakteris tieke details van Chanel's collectie. Advertentie Secretaires, chiffonnières, stoelen, ronde tafels, ook uitschuifbaar, alles van mahonie hout, ook kleinmeubelen, canapé's. Voor restaureren en inkoop antieke meubelen. Te lefoon 12223. Gr Heiligl. 64 - A. MUDDE - Gasthuisvest 45 i Voor „gala-zwemsoirécs" en dergelijke presenteerde de Parijse couturière Nina Ricci deze luchtige varianten op het avondtoilet, die zij avond-badkos tuums noemt en die gemaakt zijn van waterdicht nylon en lurex. De manne quins Shany, Karyne en Orla tonen hier drie modellen in goud-, antraciet- en zïlverkleur. Voor en na het bad kan men de bijbehorende cape omslaan. Advertentie 28) De kelner deed wat hem opgedragen werd. „Vooruit, inschenken. Zijn we petroleumhandelaar of niet!" De champagne vermengde zich in de gebruikte gla zen met de resten wijn. Gogoi proefde, vertrok zijn gezicht en smeet het glas op de grond. „Zo drinken de deftige heren dat? Dan breng je ze op mijn kosten maar tien flessen. Vooruit jongen, hoor je me niet? Of denk je dat ik het niet meen?" Terwijl de kelner vliegensvlug naar de tapkast terug ging stond Gogoi op en wankelde naar de deur van de zijkamer. „Goede avond heren", zei hij, zijn pet afnemend. In het rokerige vertrek richtten verbaasde blikken zich op hem. Gogoi kende al die mannen. „Plezierige avond allemaal! Ingenieur Pintelie, meneer de directeur, me neer Bilascu! Goede avond, meneer Telengescu! Ik word altijd geestdriftig als ik zie hoe mooi u de coupons uitschrijft. En als ik dan naar de bank ga hoef ik me er niet voor te schamen. Een aangename avond allemaal Van achter de tapkast keek Dumitrica woedend toe. De gedachte vooral dat Telengescu zich weer bele digd zou kunnen voelen vervulde hem met nijd tegen Gogoi. Het liefst had hij hem de deur uitgegooid, want dergelijke kerels wilde hij in zijn salon niet zien. Hij moest er iets op vindenEen winkelbediende kwam uit het aangrenzend pand binnen. „Mevrouw laat vragen wat er met de oude Vlad moet gebeuren". „Wat is er dan met hem?' Dumitrica ging dadelijk kijken. Vlad was in zijn dron kenschap langzaam van zijn stoel gegleden en lag nu met de knoestige stok tegen zich aangedrukt op de vloer. Hij sprak wartaal. Dumitrica glimlachte voldaan. „Wat nu, vadertje Vlad?" Hij schudde de oude man heen en weer om te zien hoe dronken hij was, keerde hem met zijn voet op de rug, greep hem onder de oksels en tilde hem als een zak op. „Ik zal u naar bed brengen, vader Vlad", zei hij heel vriendelijk. In de eerste winkel brandde geen lamp meer, maar door de glazen deur viel een brede lichtbundel naar binnen. Dumitrica zette de oude man op een hoop kettingen, die knarsend uiteenweken, en deed de buitendeur open. Het zware rolluik haalde hij zover op, dat hij op straat kon komen. Er was geen mens te bekennen. De win kels waren allang dicht en uit de kleine kroegjes drong gedempt rumoer naar buiten. De paarden van de in genieurs stonden slaperig bij hun kribben te stampen. Dumitrica trok de oude man naar buiten. „Zo, vader Vlad, en nu moet u naar huis gaan, hoor," zei hij gemoedelijk. Hij bracht hem tot aan het voetpad. De oude man slingerde evenwel van de ene kant naar de andere en kwam in de droge grep pel terecht Hij strekte er zich tevreden in uit en viel in slaap; de knoestige stok hield hij nog tegen de borst gedrukt. Dumitrica wilde al weer naar binnen gaan, toen hij iets bedacht en zich bukte. Er hadden die dag nogal wat ossekarren voor de winkel gestaan en hij raapte een bundel stro van de grond bijeen. Die schoof hij de oude man onder het hoofd. „Zo, nu heb je tenminste een kussen." Uit het restaurant klonk de stem van Gogoi, „Me neer Dumitrica, meneer Dumitrica! u zou nog iets met ons drinken." HOOFDSTUK IX Verwaand liep de „hond" langs de straat, op weg naar de halte van de autobus. Bocanu had beloofd hem mee te nemen naar Ploesjti en had hem er drie dagen tevoren op uitgestuurd om de chauffeur op de hoogte te stellen, zodat die zijn banden zou kunnen nakijken en ook zijn motor. De ondergaande zon trof hem in zijn nek en wierp een lange schaduw voor hem op de weg. Zijn baas had hem de knoestige stok mee gegeven om zich de straathonden van het lijf te hou den en nu meende hij ook te moeten lopen, zoals de forse Bocanu. Hij leek nu niet zenuwachtig en schichtig meer als een verwaarloosde hond. Hij liep midden op de weg en sloeg met de stok woedend naar de stenen die hem voor de voeten lagen. Sedert hij aan de welvoor ziene dis van zijn baas mocht mee-eten was hij sterker geworden. Twee dikke huidplooien liepen over zijn nek en onder de gordel stak zijn buik naar voren. Ook zijn stem was zwaarder geworden en hij deed alle moeite diep uit zijn keel te spreken, net als zijn baas. Ongeveer midden in het dal zag hij voor een aarden hut de kleine, die was ophing. In alle arme familie leden van zijn meneer Bocanu vermoedde-hij vijanden. Hij klemde zijn hand steviger om de stok en zijn stap werd nog krachtiger. „Waar gaat dat heen, meneer Stojan?" riep het meisje, de hand als beschutting tegen de zon boven de ogen leggend. De „hond" gaf haar geen antwoord en liep door. „Nou, u bent ook verwaand geworden!" riep de klei ne verbaasd en zij lachte hem uit terwijl zij hem na keek. Twintig stappen verder bleef de „hond" staan, ging op de stok leunen en spuwde op de grond. Boca nu zelf had het niet beter kunnen doen. Het meisje ging door met haar was. Dikke katoenen hemden wa ren het, met olievlekken die zich niet meer lieten ver wijderen. Nadat zij het laatste hemd had opgehangen liet zij het water in de greppel weglopen, bracht de teil in de hut en schoof haar onder het bed. De deur sloot zij van de buitenkant af. Zij klom de heuvel op. „Meneer Oprea!" riep zij, „ik ga weer!" „Wel bedankt kleine!" riep een man uit de deurope ning van de boortoren dichtbij. De kleine mocht graag als de mannen aan het werk waren, van de ene hut naar de andere gaan om er wat orde op zaken te stellen. Huishoudelijk werk ging haar handig af. Uit de deur van een volgende boortoren kwam een arbeider naar buiten. „Bij ons ben je zeker niet geweest, kleine?" „Nee. Laten jullie je kleren morgen maar op het bed liggen. Ik kom ze wel halen." „Breng dan ook wat naaigaren mee, als je wilt. Het gezicht van het meisje betrok; zij bedacht dat zij aan haar laatste klosje garen bezig was, dat Motoaka voor haar uit Ploesjti meegebracht had. En de kleren van haar vader moest zij ook nog nakijken. Maar even later lachte zij al weer, rolde de opgestroopte mouwen omlaag en sprong over de droge sloot. „Ja, ik zal er aan denken." Zij trilde van ongeduld om naar het grote plein te gaan. Het werd donker en de ingenieurs zouden nu wel naar da salon komen. Achter het bos ging de zon onder en het oude boorterrein leek in brand te staan, ofschoon de boortorens zich zwart tegen de rosse lucht verhieven Haar hart begon te bonzen toen zij de paarden voor het restaurant in het oog kreeg. Maar het licht was niet sterk genoeg meer om de dieren duidelijk te kunnen onderscheiden. Op het terras van het salonrestaurant was de grote lamp al aangestoken. Zij ging naar de paarden toe; zes of zeven stonden er, maar het ene, met de witte vlek op de kop vlak onder de manen, was er niet bij. Zijn baas noemde het „jongen" en zij vond het altijd gek, dat hij het paard haast net aansprak als de mensen haar. De „jongen" en de „kleine" dat paste bij elkaar. „Wil je me niet eens aankijken?" lachte een arbeider, die uit de duisternis te voorschijn kwam. „Laat het meisje met rust. Die hoort bij ons, niet bij jou!" antwoordden anderen en probeerden haar te grijpen. De kleine ontsnapte hun en rende het plein over. Zodra zij op de Verlaten weg was hoorde zij in het donker hoefgetrappel naderen. De kleur schoot haar uit, zij bleef staan wachten. Maar het was de caféhouder Dumitrica, die als elke dag naar Runcu reed. Teleur gesteld liep het meisje door en diep in gedachten be reikte zij het huis van Bocanu. De tralieramen waren verlicht De kleine wist precies hoeveel spijlen er voor elk raam zaten: zes. Dagelijks telde zij ze opnieuw als zij langs het huis kwam. Deze keer rende zij evenwel naar het plein terug; misschien was de ingenieur inmid dels gekomen. Op het plein waren de mensen zich gaan verspreiden. De arbeiders gingen naar de kroegen en vonden met een glas voor zich een plaats op de overdekte veranda. Het hoofd van de politiepost te Telega, opperwachtmees ter Brebeanu Marin, kwam met een politieman aan wandelen. De politieman had een biezen mand aan de arm hangen. (Wordt vervolgd) De Hoge Raad heeft in een uitvoerig arrest een arrest van het gerechtshof te Arnhem vernietigd in een geding tussen de omroepverenigingen en het (voormali ge) televisieweekblad „T.V.". Het ge ding werd naar dit hof terugverwezen. De omroepverenigingen vorderden het geheel achterwege laten van het publiceren van radio-programma's door „T.V.", waarte gen het blad, uitgegeven door n.v. Expli- cator te Doetinchem, stelde, dat deze pro gramma's niet waren overgenomen uit omroepgidsen waardoor geen schending van de auteurswet begaan zou zijn. In het Arnhemse arrest werd een uit spraak van de president van de rechtbank te Arnhem bevestigd, dat een commissie van deskundigen diende te worden be noemd om na te gaan of het redactiewerk van het weekblad als eigen oorspronkelijk werk diende te worden beschouwd. Beide partijen gingen tegen deze bepaling in beroep van cassatie. In het arrest van de Hoge Raad wordt onder meer gesteld, dat bij omroeppro gramma's als „geschriften zonder per soonlijk karakter" alleen inbreuk op auteurs rechten kan worden gemaakt indien dit als ontlening aan die geschriften zelf ge schiedt. Geen inbreuk op de auteursrech ten wordt gemaakt, indien een samenstel ling van overeenstemmende inhoud op an dere wijze, dan door ontlening van het beschermde gschrift tot stand komt. De n.v. Explicator stelde, dat ontlening geschiedde aan voor het buitenland be stemde „buitenlandprogramma's" in welk buitenland geen auteursrecht hierop be staat Dit had het hof naar oordeel van de Hoge Raad niet buiten beschouwing mogen laten. Mede op deze grond werd de kwestie naar het gerechtshof terug ver wezen. LONDEN (Reuter) Elsa, de leeuwin die beroemd is geworden door het veel verkochte boek „Born Free" is dezer da gen gestorven. De leeuwin werd vijf jaar geleden door de Keniase jachtopziener George Adamson en zijn vrouw grootge bracht, nadat de moeder van het dier bij een jacht was doodgeschoten. Sindsdien bracht Elsa herhaaldelijk van uit het oer woud bezoeken aan de familie Adamson. Duitse technici beweren een methode ontwikkeld te hebben om elektriciteit in licht om te zetten zonder gebruik te maken van gloeilampen of gasontladingsbuizen. Chemisch behandelde cellulose dient als basis voor pigmenten, die gaan gloeien als zij aan elektrische stroom worden bloot gesteld. Voorlopig kan nog maar een zwak schijnsel worden verkregen, geschikt voor instrumentenborden en nachtverlichting. Mogelijk zal later de methode bruikbaar worden voor reclameverlichting en andere doeleinden. Merkwaardig weinig is dit woord in de loop der eeuwen veranderd. Het is oorspronkelijk een semietisch woord; in het Hebreeuws luidt het saq. Via Grieks sakkos en Latijn saccus komen we tot Engels sac en sack, Frans sac, Duits Sack, Nederlands zak, Italiaans sacco enz. Het is een oud leenwoord dat in de handel veelvuldig werd gebruikt. In de moderne *alen bestaan ook equivalenten van de Nederlands zegs wijze: iemand de zak geven voor1 iemand ontslaan. Waarschijnlijk is zak hier: gereedschapstas die de knecht meenam als hij vertrok. De Engelser zeggen: to give the sack; de Duitsers' einem den Sack geben: de Fransen- donner a quelqu'un son sac.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 11