Joseph in Egypten", première van de Nederlandse Comedie in Amsterdam N.Ph.O.-serie in Heemstede I De muzikale jeugd van Haarlem speelde Mozart K.Z.O.D.-expositie Hedendaagse muziek door het Danzi Kwintet Accordeondiefstal opgelost Filmsterren en rassenscheiding MAANDAG 30 JANUARI 1961 T elevisiefilmfestival Hériat en Pagnol bij de Haagse Comedie Nederlandse muziekweek in Parijs radio televisie Infantiele zaterdagavond A chter het nieuws Beeldschermer Italiaanse televisie contra analfabetisme De radio geeft dinsdag T elevisie pro gramma I DE NEDERLANDSE COMEDIE heeft in het vorige seizoen niet zonder succes en waardering van het artistieke streven een aantal voorstellingen van „Joseph in Dothan" door Joost van den Vondel gegeven. Jongstleden zaterdag had in de Amster damse Stadsschouwburg de première van „Joseph in Egypten" plaats, welk treurspel door de dichter in 1640 twaalf dagen na het eerstgenoemde werd voltooid en dat duidelijk een vervolg is van die proeve van drarrfitisering van bijbelse geschiedenis. Om de reeks vol te maken voegde Vondel er een vertaling van Hugo de Groots „Sofompaneus" aan toe. Deze trilogie is in de periode tussen 1650 en 1670 meermalen op één avond vertoond. Zover wil de Nederlandse Comedie nu niet gaan, maar men speelt toch wel met de gedachte om „Dothan" en „Egypten" enigszins bekort aan eengesloten voor het voetlicht te brengen. In theorie is dat voornemen nog zo kwaad niet, al zou men dusdoende het uithoudingsvermogen van het publiek op een bij zonder zware proef stellen. BOVENDIEN zal men bij een dergelijke combinatie het gezuiverde perspectief moeten verduidelijken, desnoods alleen maar door iets meer omtrent het herstel van de schijnbaar uit zijn eer ontzette titelheld te onthullen. Ernstiger echter lijkt een praktisch bezwaar: wie zou de hoofdrol in de nogal uiteenlopende fasen moeten vervullen? Joop Admiraal wiens aanwezigheid in het gezelschap mis schien mede aanleiding tot de keuze van het eerste deel is geweest brengt dit jaar een werkbezoek aan de Italiaanse filmindustrie. Tom van Beek, die nu de Hebreeuwse jongeling uitbeeldt en het in de tekst voorgeschreven gedrag met toe gewijde ernst aannemelijk poogt te ma ken, kan moeilijk ook in het voorgaande stadium der onvolwassenheid dienst doen. Niettemin heeft regisseur Johan de Mees ter met de mogelijkheid der verwezenlij king van het plan rekening gehouden, on der meer door hetzelfde decor van Wim Vesseur te gebruiken en door de wederom optredende rei van engelen andermaal als geestelijke herders te kleden. Op zich zelf beschouwd is deze oplossing van het koorprobleem niet erg gelukkig. Wel een verbetering in vergelijking met vroegere vondeliaanse vertoningen acht ik de in strumentale begeleiding door zangstem men en blazers, waarvoor Lex van Delden de muziek componeerde. BESCHOUWT MEN de tragedies afzon derlijk. dan zal in vrijwel ieders ogen en oren „Joseph in Dothan" de meeste ap preciatie vinden. Om te beginnen is dat stuk veel dramatischer, niet slechts in de zin van contrastrijker aan uiterlijke ge beurtenissen en tekening van karakters, maar ook door de aanmerkelijk grotere innerlijke bewogenheid. In die behande ling van de oudtestamentische broeder twist kon men mede iets beluisteren van Vondels bezorgdheid omtrent de verdeeld heid van de christelijke volken in het al gemeen, van de Nederlandse provincies in het bijzonder. Bij „Joseph in Egypten Het Noordhollands Philharmonisch Or kest geeft wederom een serie van drie concerten in het Minerva Theater te Heemstede. De concerten, die onder lei ding zullen staan van Henri Arends, wor den gegeven op de dinsdag 14 februari, 21 maart en 25 april. De 30-jarige pianist John Blot zal op 14 februari solist zijn in het piano concert KV 503 van Mozart. Hij werd in 1930 in Amersfoort geboren. Hij studeerde bij Walter Kaufmann in Maastricht en Yvonne Lefébure in Parijs. Hij ontving diverse prijzen, onder andere de tweede prijs in het Concours Marguérite Long-Jacques Thibaud in 1959. Hij trad als solist op in onder andere Parijs, Napels en Salz burg. In Nederland was hij solist bij het Radio Philharmonisch Orkest, het U.S.O. en het Brabants Orkest. Het programma van 14 februari wordt geopend met een Concerto grosso van Bonporti. Solist is de jonge pianist John Blot, die het Pianoconcert KV 503 van Mozart zal uitvoeren. Het concert wordt besloten met de Eerste symfonie van Beethoven. Het tweede concert vangt aan met de Derde symfonie van Schubert. Sylvie Mer- cier is soliste in het Pianoconcert KV 491 van Mozart. Tevens staat op het program ma „Het feest van de spin" van Roussel. Sylvie Mercier werd te Parijs geboren. Zij ontving haar muzikale opleiding aan het Conservatorium te Parijs. Wilhelm Kempff verzocht haar Frankrijk te verte genwoordigen op het Internationale Con cours te Positano in 1957. Tijdens haar snelle carrière heeft zij steeds zeer grote successen behaald. Het laatste concert op 25 april heeft voor de pauze op het programma de Sym fonie no 44 (,,Trauer"-symfonie) van Haydn en het Divertimento van Bartók. Solistische medewerking wordt verleend door Brigitte de Beaufond, die het Viool concert in G KV 216 van Mozart ten gehore zal brengen. Brigitte de Beaufond werd te Parijs ge boren. Op 5-jarige leeftijd begon zij viool te spelen. Toen zij 11 jaar oud was ging zij naar het Conservatorium te Parijs. De beroemde violist Jacques Thibaud heeft haar tot het einde van zijn leven met raad en daad bijgestaan. Brigitte de Beau fond heeft zeer vele concertreizen gemaakt. Zij concerteerde in alle werelddelen. heeft men voortdurend het gevoel, dat de dichter zijn verbeelding liet rondzwerven door een hem wezensvreemd terrein, waar hij maar uiterst zelden vondsten van ook nu nog aansprekende waarde deed. Zoals vrijwel steeds modelleerde hij de stof naar een klassiek voorbeeld. In dit geval moet men daarvoor, waarschijnlijk via de „Phaedra" van Seneca, tot de Hippolytus" van Euripides teruggaan. Het thema kan in één zin worden samengevat: Potiphars vrouw Jempsar neemt wraak op de kuise Joseph wegens het versmaden van de door haar zo gretig aangeboden liefde. Twee mensen, tevens twee cultu ren, worden aan elkander getoetst in een toestand van crisis, schrijft Anton van Duinkerken ter inleiding in het program ma. Zij worden gedreven, voegt hij eraan toe, tot een uiterste van zelfbeleving. Daartegenover stelde Vondel het „twee de gezicht" van de engelen, die inzien dat de held van de verantwoordelijkheid uit nederlaag en gevangenschap zal opstijgen tot glorie. DAT IS ALLEMAAL WAAR. Doch daar mee is eigenlijk tevens de oorzaak vast gesteld waardoor „Joseph in Egypten" zo veel vervelender is dan sommige van Von dels andere declamatoriums. In diens meest barokke verbeeldingen ligt de tot spanningen aanleiding gevende tweedracht in één mens besloten. In deze prediking van de deugd als hoogste goed echter is de tweespalt een conflict van aangenomen en nogal oneigenlijk aandoende houdingen van een man en een vrouw tegenover el kaar. De eerste streeft naar „stantvaste- lijcke godtvrucht' en de wederpartij naar bevrediging van „schandelijcke begeerte". Joseph en Jempsar belichamen als het ware een veronderstelde eigenschap, die demonstratief in zijn uitwerking wordt ge toond, respectievelijk de zuivere wijsheid en de verleidelijke wellust. Daaraan be merkt men hoe dicht Vondel eigenlijk (men denke ook aan bij voorbeeld Lucifer of Palamedes, verpersoonlijkingen van hoogmoed en onschuld) nog stond bij het middeleeuwse toneel, waarmee hij trou wens ook het belerende gemeen had. Een groot gedeelte van het stuk bestaat uit theologische debatten. DAARBIJ KOMT DAN nog, dat Joseph en Jempsar weinig overtuigend zijn en nauwelijks sympathie of begrip vermogen te wekken. Zonder profaan te willen zijn: de eerstgenoemde is een merkwaardige pilaarheilige, die angst voor zijn reputatie in voortdurende onbeleefdheid omzet. Men moet werkelijk bewondering hebben voor de mannelijke kracht van overtuiging, die Tom van Beek welluidend weet te sugge reren. Iets dankbaarder misschien is de rol van Jempsar, die haar verstand dat voortdurend aan het woord komt laat misleiden door haar zinnelijk verlangen. Zij gedraagt zich als een soort Cleopatra in een debatingclub. Ellen Vogel heeft met veel „oosterse" plastiek en vlagen van temperament in de voordracht de bedach te hartstocht pogen weer te geven. Veel psychologische steun bij de opbouw van deze toch wel imponerende prestatie zal zij in de tekst noch in de situaties hebben gevonden. Johan Schmitz gaf klankrijk stem aan nobele verontwaardiging. Lous Hensen gelukkig geenszins een „grijs, gerimpeld wijf" zoals Vondel verlangde is ook om andere redenen voor de rol van voedster te jong, maar wist overigens voldoende berekende valsheid in haar overredingskracht te leggen. Peter Oost hoek heeft op sonore toon de moeilijke reien voorgedragen, in toezangen en anti strofen nu en dan door Arthur Boni en Herman van Elteren bijgestaan. Nienke Sikkema was de voornaamste woordvoer ster der staatjoffers, die zonderling aan trekkelijk met een soort strip-tease het oog de lust mochten verschaffen, die Von del het oor dit keer tekort liet komen. Het was heel mooi zo, zeggen wij Johan de Meester na. maar tevens zeer mis plaatst. David Koning Lous Hensen, Ellen Vogel en Johan Schmitz in „Joseph in Egypten". Van Otterloo vervangt in Brussel Hans Knappertsbusch De Duitse dirigent Hans Knappertsbusch zou zondag en maandag in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel twee concerten hebben gedirigeerd waarbij Wilhelm Back- haus als solist zou optreden. Direct na zijn aankomst te Brussel zaterdagochtend openbaarde zich bij Knappertsbusch een oude kwaal. Hij werd in een kliniek op genomen en is nog dezelfde dag geope reerd. Willem van Otterloo, de dirigent van het Residentie-orkest, is bereid gevon den Knappertsbusch, die voorlopig zeker niet zal kunnen optreden, te Brussel te vervangen. „REMBRANDT, DE ONVERGELIJKELIJKE" Het winterprogramma van het Bijzon der Kerkewerk van de Nederlands her vormde gemeente te Heemstede, vermeldt voor donderdag 2 februari een dia-avond in de bovenzaal van het Minerva theater. Hierbij zal door ds. F. R. A. Henkels een causerie worden gehouden, met als onder werp „Rembrandt, de onvergelijkelijke". De spreker illustreert zijn lezing met een groot aantal fraaie kleurendia's; alle op namen van schilderijen van Rembrandt, welke in Nederland nog niet eerder zijn geprojecteerd. Vrijdag jonstleden is in het Museum Het Huis van Looy een expositie geopend van werk van leden van de vereniging Kunst Zij Ons Doel. De opening geschiedde door pater Bayer O.F.M., die zich erkentelijk toonde als amateur deze expositie van be roepsschilders te mogen openen. Onder het begrip beroepsschilder ver stond hij de schilder, wiens werk kwali teit vertoont. „Ik acht kwaliteit aanwe zig wanneer ik ervaar dat de schilder evenzeer spreekt uit naam van allen als uit eigen naam, wanneer hij vertolkt wat in het diepst van iedere mens leeft," zei pater Bayer, die van die kwaliteit een bevestiging zag in de expositie. Elke beroepsschilder is als amateur dit is minnaar begonnen, zei de spreker vervolgens, „en hij dient het ook te blij ven in die zin dat hij steeds bereid moet zijn de offers te brengen die ware kunst beoefening van hem vraagt. Hij moet trouw blijven en niet zwichten voor geld of publiek. Kunst en kunst alleen zij uw doel, ook al zou u de gunst van het pu bliek niet meehebben. Wanneer u amateur blijft in de oorspronkelijke zin van het woord zult u niet alleen u zelf maar ook anderen met uw kunst blij maken". De Oostenrijkse actrice Maria Schell en de Argentijnse Violeta Antier hebben de „Gouden Nymfe" beeldjes gekregen op het galabal waarmee Monaco's eerste interna tionale televisie filmfestival is besloten. Prins Rainier en prinses Gracia woon den het galafeest, gehouden in de opera van Monte Carlo bij. De Monegaskische minister van staat, Emile Pelletier, zei dat het festival zo goed is verlopen dat vol gend jaar van 8 tot 14 januari het tweede zal worden gehouden. Maria Schell, ge kleed in een witte met witte nerts afge zette avondjapon, kreeg de „Nymfe" voor de beste dramatische film van het festi val, een Amerikaanse filmversie van de Griekse tragedie „Medea". De Japanse producent Kawakoetsji won twee „Gouden Nymfen". Een voor de beste film „The Subterraneans". De Duitse acteur Horst Buchholz kreeg een onderscheiding voor de beste „Tv va riety film". De Amerikaanse acteur Yul Brynner kreeg een „Gouden Nymfe" voor de beste produktie van een film over een grote gebeurtenis, namelijk de hulpopera tie tegen de hongersnood in Kongo. Hij had de leidende hand bij de vervaardiging van de CBS-film „Rescue", die dit onder werp behandelde. Brynner nam ook de „Gouden Nymfe" in ontvangst voor zijn Britse collega. Sir Yaurence Olivier, die de onderscheiding kreeg toegewezen als de „beste acteur". De Nederlandse Vereniging voor Heden daagse muziek geeft op zondagmiddag 26 februari in het Amsterdamse Concertge bouw een concert met medewerking van het Danzi Kwintet en Lilian Lagaay, alt hobo. Na in vorige seizoenen een overzicht te hebben gegeven van de voornaamste wer ken uit de seriële school, (de school die doorgaat op het 12 toon-systeem), ligt het thans in de bedoeling mede aandacht te vragen voor muziek van anders georiën teerde richting. Tot uitvoering komen: „Quintetto Sere- no" (1959) van Jürg Baur; „Improvisations and Symphonies" (1960) van Peter Schat, geschreven in opdracht van de gemeente Amsterdam ter gelegenheid van het 50- jarig bestaan van het Genootschap van Nederlandse Componisten; voorts „Le Merle Noir" van Olivier Messiaen; „Zeit- masse" (1957) van Karlheinz Stockhausen en „Permutazione a cinque" (1958) van Matyeas Seiber. Op 11 februari geeft de Haagse Comedie de première van „Les Joies de la Familie" van Philippe Hériat in de Koninklijke Schouwburg. Dit blijspel over een rijke oude dame en haar erfgenamen wordt op het ogenblik in de Parijse Comédie des Champs Elysées gespeeld met Gaby Morlay in de hoofdrol. Joris Diels voert de regie over „Familiegenoegens", waarin Georgette Hagedoorn, Do van Stek, Fiet Dekker, Kitty Kluppell, Joris Diels, Maria de Boo.v, Broes Hartman, Carla Dura, Piet Römer en Jan van der Linden optreden. Van Marcel Pagnol zal de Haagse Come die binnenkort onder regie van Paul Sta ïn- bergen „Marius" spelen, een blijspel, dat in de haven van Marseille is gesitueerd. Het Rotterdams Toneel bracht enkele jaren geleden uit Pagnols befaamde trilogie het tweede deel „Fanny". Raimu en Pierre Fresnay speelden de filmrollen toen .Ma rius" destijds voor de camera's kwam. Zij bezetten ook de hoofdrollen met Orane Demanzis op de wereldpremière in 1929 in Parijs. „KERK EN OPERA" Tijdens een bijzondere samenkomst, zondag 5 februari des avonds om zeven uur te houden in de kapel „Nieuw Vre- denhof" aan de Johan van Oldenbarnevelt- laan, zal door de heer Paul Chr. van Wes tering worden gesproken over „Kerk en opera" Een causerie, welke muzikaal wordt geïllustreerd met een aantal gram mofoonopnamen van kerkscènes uit diver se bekende muziekdrama's. De Amsterdamse politie heeft de 15-ja rige scholier K. O. en de 20-jarige kan toorbediende A. W. S. aangehouden, die hebben bekend zich te hebben schuldig gemaakt aan de diefstal van de kostbare accordeon van Harry Mooten. Ook is aan gehouden de 19-jarige fotograaf C. W. R., die ook terstond bekende op het verzoek van het genoemde tweetal zijn,.,inge gaan. het instrument'voor hen te vérko pen. Deze R. had door de publikaties over de diefstal medèlijden met' Móötln gekre gen en de accordeon bij de eigenaar terug gebracht, nadat deze uitdrukkelijk had be loofd hem niet aan de politie te verraden. Deze zaak kon tot oplossing worden ge bracht doordat het de politie is gelukt de taxi te achterhalen die de fotograaf had gebruikt om het instrument bij Harry Mooten terug te bezorgen. (UPI) Topsterren uit de Amerikaanse film- en showwereld hebben gisteravond hun aandeel geleverd in de integratie der rassen in de V.S. Sterren als Frank Sina tra, Dean Martin en Sammy Davis jr. ver leenden medewerking aan een „liefdadig- heids"-voorstelling in Carnegie Hall in New York, waarvan de baten bestemd waren voor de conferentie van Zuidelijk Amerikaans christelijk leiderschap, welke conferentie speciaal is bijeengeroepen om de strijd in de Zuidelijke staten tussen blanken en negers te bespreken. De leidende figuur in deze besprekingen is de negerpredikant dr. Martin Luther King. De kaartjes voor deze voorstelling kost ten 7.50 dollar tot 100 dollar. (Van onze correspondent) PARIJS Het Nederlands Instituut in Parijs heeft voor de week van 3 tot en met 10 februari aanstaande een Nederlandse week georganiseerd. In de gehoorzaal van het instituut zullen dan kamermuziekcon certen worden gegeven met medewerking van Nederlandse musici. Werken van ver schillende Nederlandse componisten als Henk Badings, Willem Pijper, Albert de Klerk, Gerard Hengeveld, Daniel Ruyne- man, Hendrik Andriessen, en Leon Orthèl zullen in deze week te Parijs worden uit gevoerd. Exclusief Nederlands zijn de program ma's echter niet. Het Nederlands instituut heeft volgens een verklaring van de direc tie in Parijs nu eens een indruk willen ge ven van het veelzijdige Nederlandse mu ziekleven, zoals zich thans in overeenkom stige programma's in Den Haag, Amster dam, Utrecht, en Rotterdam tegenwoor dig zou manifesteren. Tot de uitvoerende kunstenaars die in Parijs die week zullen optreden, behoren de pianisten Germaine Thijssen-Valentin, Paul Niessing, Bram Boelee, Hans Broekman, Hans Dercksen, Miep van Luin en John Blot, de violist Thomas Magyar, de cellist Anner Bijlsma, de fluitist Frans Vester, de.vocalistèn Ber nard Kruysen, Elisabeth van Toorn, Bert Olsson en tenslotte het Danzi-kwintet. ANGELA THIRKELL OVERLEDEN De Engelse schrijfster Angela Thirkell is zondag na een langdurige ziekte op 71- jarige leeftijd in de Engelse stad Bramley overleden. Angela Thirkell heeft ruim der tig boeken op haar naam staan, de meeste over gezinnen in het denkbeeldige Engelse graafschap Barsetshire. Van deze boeken behoren „Wild Strawberries" en. „Pom- fret Towers" tot de meest bekende. Een van Angela Thirkells twee zoons uit haar eerste huwelijk is de schrijver Colin Mclnnes, auteur van onder meer „City of Spades". HET INITIATIEF van de Vereniging „Vrienden van het N.Ph.O." de muzikale Haarlemse jeugd een Mozart-concert te laten verzorgen, is zondagmiddag in de tuinzaal van het Concertgebouw verwe zenlijkt eéfi belangwekkende on ver blijdende manifestatie geworden. Mo zart, die in de toonkunst de eeuwige jeugd vertegenwoordgt, werd op passen de, ja overtuigende wijze geëerd en ge diend door niet minder dan vierentwin tig van zijn jeugdige adepten uit de Spaarnestad. Zij confronteerden een tal rijk publiek met composities' van het wonderkind, geschreven vanaf zijn zes de levensjaar, maar ook met werk dat hij op rijpere leeftijd schreef. HET WAS WEL heel frappant tegen het slot van de muziekmiddag een liedje van de meester te horen uit zijn laatste levens jaar, namelijk het Komm, lieber Mai" (KV 596) en daarin dezelfde kinderlijke arge loosheid te ervaren, die wij in het begin van het concert hadden waargenomen be treffende de eerste compositieproeven. En als wij bovendien nog weten, dat de melo die van dit liedje door de rijpe Mozart ook tepas gebracht werd in het Pianoconcert in Bes (KV 595), dan blijkt het ee*ns te meer, en we overduidelijk, hoe het wonderkind en laten wij de nadruk leggen op dat „kind" in hem was blijven leven. Dat eerlijk spontane, hetwelk de jeugd van alle tijden eigen is. vermocht in deze won- dermens steeds de simpele eenvoud tot opperste schoonheid te imponeren. Wij mochten dit constateren in het praentige Rondo voor piano in a (KV 511), in de Sonate voor viool en piano in A (KV 305), in het sprankelende Trio voor piano, viool en cello in G (KV 564), in de melodieuze aria voor sopraan, obligaat, viool en bege leiding uit „II Re pastore", zelfs in een paar vluchtig neergeschreven dansstukjes voor drie instrumenten, alles even goed als in de composities waarin men het uiter aard kon verwachten. En ziedaar het ge heim van die eeuwige frisheid van Mozart's muziek, die, wanneer er al eens een wolk je van weemoed overheen komt drijven, dit in de regel toch goudomrankt geeft, de zekerheid wekkend dat de zon van het op timisme zich niet al te lang schuil zal houden. Met dat al muziek waar de jeugd ook die van vandaag zich in kan spiegelen en waar zij haar schoonste muzikale idealen in ksuy vind«i>.>'" Terwijl het buiten stormde, werd m de frisse Tuinzaal een lenitefeest gevierd ter ere van de Helios der muziek. En de rela tie tussen de vierders en gevierde was doorgaans wel dusdanig, dat deze zon be trekkelijk weinig slagschaduwen afwierp en men zowel de herscheppers als de schepper kon prijzen. Het was bijzonder aardig, dat verschil lende stukken of stukjes ten gehore werden gebracht uit Mozart's beginperiode die voor vele aanwezigen het verrassend effect van een sympathieke eerste kennis making zullen gehad hebben. Zo bij voor beeld de Sonate vierhandig (KV 19 d) die Wolfgang met zijn zusje Nannerl onge twijfeld op zijn tournee in Holland (1765) gespeeld heeft. En zo was er meer. Maar ik kan niet alles noemen. Ik onthoud mij er ook van de vierentwintig executanten te citeren, voorzien met kwalificaties als goed, beter, best. Want dan zou het op een wedstrijd gaan lijken, en dat was toch zeker niet de bedoeling. De heer André de la Porte, voorzitter van „De Vrienden van het N.Ph.O.", noemde aan het slot van de manifestatie wèl stuk voor stuk de namen der deelnemers, maar om ze ieder een ge lijke herinnering te schenken en ?e in totaal dank te zeggen voor hun prestaties. Maar hij wees erop, dat van de jonge krachten die vijf jaar geleden onder aus piciën van „De Vrienden" Mozart's tweede eeuwfeest te Haarlem hielpen vieren, er reeds een drietal kan worden genoemd, dat in het muziek-kunstvak naam gemaakt heeft. Waaruit hij de conclusie trok, dat het niet onmogelijk is, dat dit voorbeeld zich best zou kunnen herhalen. Op deze suggestie geef ik volkomen mijn fiat. Besluiten wij met een hartelijk compli ment aan mevrouw J. M. André de la Portele Roy, die van deze originele Mo zart-viering de initiatiefneemster was. En moge het aanstaande gala-concert in het Provinciehuis van Noordholland d.e bijval vinden die het succes van deze jeugdmani- festatie evenaart. Jos. de Klerk i Trio voor fagot en twee klarinetten. De jeugd speelt Mozart. De zaterdagavond is altijd al een zorgen kind geweest op het beeldscherm. Wat de N.C.R.V er dit maal op vertoonde, had inderdaad alles van het infantiele. Het was niet volwassen. Bij vorige gelegenheden was „Marinade" bepaald geen kwalijk onderdeel. Helaas, de geest ontbrak thans totaal. De vervelende voorkeur van Bus- sum om alsmaar balletjes in te lassen had ook bezit genomen van regisseur Bena- fente. Het zinloos gehuppel vertraagde de actie, die toch al niet groot was en maakte van de „Winterspo(r)t" een paskwil, on danks goede pogingen van Kitty Knappert er temperament in te brengen. Wat eraan voorafging, uitgedacht door Jaap Molenaar en Jelle de Vries, sloeg alles. We hebben nog nooit zoveel onbenul verspild gezien aan gerenommeerde acteurs als Jan Lemaire sr. en Mimi Boesnach. Is er nu niemand, die enige controle op zulke aperte mislukkingen uitoefent? Wat kan er alle maal, dat geen kijker mist? Alleen „Memo" sloot fraai aan op de actualiteit, ook al stak de dooi een spaak in het wiel. De Elfstedentocht spreekt altijd tot de ver beelding. Dick van Bommel begreep dat en baseerde daarop zijn interviews. Voor ons begon de zaterdagavond op de t.v. pas bij de reportage van het kunst schaatsen dames met Sjoukje als prima ballerina, voor wie we ons hart vast hiel den. Daar was heel wat aan voorafgegaan, maar Siebe van der Zee had het dan toch voor elkaar, dat Nederland kon zien wat het wenste. Bij alle waardering voor Siebe past deze aanmerking: hij let te veel op de knikkers en te weinig op het spel. Hij doet soms of het alleen om de plaatsing, niet om het rijden gaat. Hij zegt soms on vriendelijke dingen over iemand, die ach teraf heel wat beter voor de dag komt dan Siebe had gedacht. Maar omdat wij alle maal wel eens onvriendelijke dingen zeg gen, zullen we Siebe vergeven en vergeten. Met korte onderbrekingen bracht de zon dag ruim vijf uur televisie. In het avond programma, in de rubriek „Achter het nieuws", werd een pleidooi gehouden voor de her-invoering van de Caritaspool. wa ren we te gast bij Bruce Low en hing dr. L. de Jong ons een weinig rooskleurig beeld van het verscheurde Kongo voor. Wat Bruce Low betreft, zijn programma miste ditkeer geheel zijn persoonlijk stempel. Het werd nu een niet al te beste „show" die gedwongen gezellig aandeed. De film serie „Interpol Calling" bracht de ophel dering van een diefstal van besmet cholera serum op het scherm, waarna Lourens ten Cate de schilderes mevrouw Stien Eelsingh in haar boerderij-woning in Staphorst in- tervièwde. Daarbij werden hartige opmer kingen over het gedrag van sommige toe risten gemaakt. Wie na het magere „Sport in beeld" nog zin had, kon kijken naar een slechte telerecording van het zaterdag ge houden songfestival in San Remo. Een der succesrijkste programma's op de Italiaanse televisie is een programma, getiteld „Nooit te laat", waarmee lezen en schrijven wordt geleerd aan de vele analfabeten, die Italië nog telt. De „on derwijzer" is de 36-jarige Alberto Man- zi, die zijn werk begon aan een instituut voor jeugdige delinquenten. Manzi heeft nu een „klas" van ongeveer honderddui zend leerlingen, van wie er een 96 jaar oud is. Hij krijgt stapels brieven, niet al leen van zijn leerlingen, maar ook van kinderen, die hem verslag uitbrengen over de vooruitgang, die hun ouders boeken bij het lezen en schrijven. Een lid van de Ita liaanse televisiedienst zegt van het pro gramma: „Wij zijn ermee begonnen bij wijze van experiment en de reactie was zo bemoedigend, dat wij er niet aan kunnen denken dit programma weer te laten val len". HILVERSUM I 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO 8.00 AVRO. 20.0024.00 Nat. programma. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Hammondorgelspel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Zang en piano. i2.20 Regeringsuitz.Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouwmeded 12.33 Metropole-orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Kamermuz. 14.20 Sopr. en piano. 14.40 School radio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Kamermuz. 16.00 Hoe en waarom ik tot schrijven kwam, lezing (3). 16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Ama- teursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. Nationaal progr. t.g.v. de verjaardag van H.K.H. Prinses Beatrix: 20.00 Nieuws. 20.05 Gelukwens. 20.10 Progr. door uni versiteiten van verschillende landen. 20.55 Liede ren en melodieën uit en over het studentenleven. 21.30 Progr. over de Leidse Universiteit. 22.30 Nieuws. 22.40 Pianospel. 23.05 Omr.ork. en solist. 23.45 Dagsluiting. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m 7.00—20.00 KRO. 20.00- 24.00 Nationaal programma. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, iezing. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Sram. 11.30 Volaan. vooruit, lezing. 12.00 Middag klok - noodklok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.35 Lich te muziek. 14.00 Gram. 14.35 Voor de plattelands vrouwen. 14.45 Gevar. progr. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs ber. 17.45 Regeringsuitz.: Nieuw-Guinea-kroniek, door mr. dr H. J Roethof. 18.00 Lichte muziek. 18.20 Pol. lezing. 18.30 Voor de jeugd. 19.00 Nws. 13.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.00— 24.00 Nationaal programma: Zie Hilversum I. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.15 Pianorecital. (Om 12.30 Weerber.). 12.50 Koersen. 13.00 Nws. 13.15 Klass. gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Klari netrecital. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Amus.muz. 17.00 Nieuws. 17.10 Kamermuz. 17.40 Boekbespr. 18.00 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 13.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muz. 19.50 Lezing. 20.00 De Alomgeliefde, operette, 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz. 22.55- 23.00 Nws- VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ en weeroverz. AVRO' 20 20 Televizier. 20.30 Journalistenforum 21 00 Docu mentaire. 21.30—22.20 Modern muziek-mozaiek. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ. 20.20 Filmprogr. 20.40—22.15 Speelfilm. 22.55—23.45 Eurovisie BBC: Symfonie orkest en sol.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4