Horen en zien Krantentekenaars en cartoonisten exposeren „In 't Goede Uur" Componisten-intermezzo Lessing's „MINA VON BARNHELM KEIP RIAS vijftien jaar vertoond door Das Schauspiel" uit Retnscheid DINSDAG 7 FEBRUARI 1961 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN mémmn* OPTIEK De Deense televisie- en radiostaking Hongaars dansechtpaar bij Nederlands Ballet Een Picasso gestolen Poolse gastdirigent bij het N.Ph.O. Televisiereportage van de zonsverduistering Songfestival in San Remo Rubrieken Beeldschermer Voetballer weigerde „Dit is uw leven' Uw bril spreekt mee De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Hoewel „In 't Goede Uur" in Haarlem door de uitbreiding nu ook enige zaken van groter formaat geëxposeerd kunnen worden zal het kleinere formaat er moeten blijven gelden. Het zal er niet vervelend door worden, want Nederland telt tóch wel een groot aantal tekenaars en grafici van kwaliteit, terwijl het naar formaat kleinste werk van onze schilders vaak tot hun meest intense uitingen behoort. „In 't Goede Uur" werd voornamelijk de aandacht gevestigd op de „vrije kunstenaars" onder de tekenaars, of op de vrije uitingen van hen, die ook op het gebied der gebonden kunsten werkzaam zijn. Nederland telt echter ook een behoorlijk aantal tekenaars van kwaliteit, die vrijwel alleen werken voor reclame, kranten, boeken en wat dies meer zij. En zo meende de heer Grommers zo nu en dan eens een aardige afwisseling te kunnen brengen in zijn reeks expo sities door aan laatstbedoelde tekenaars ook eens aandacht te besteden. DE EERSTE KEER viel dat wat tegen. Fiep Westendorp bleek over te weinig werk te beschikken om het hele zaaltje te kunnen vullen en bovendien was er niet te komen aan tekeningen heel merkwaardige die zij voor zich zelf maakte. Die laatste tekeningen zouden zeker het interes santste deel van de expositie hebben ge vormd. Onze voor publiciteit werkende tekenaars komen aan vrij werk weinig toe en in vele gevallen kunnen zij het ge drukte werk net zo goed of soms beter bewaren dan de ori ginelen. Voor hen geldt het resultaat. Dat is de gedrukte prent. En om hier toe te komen moet in vele gevallen aan het origineel geschaafd worden, waardoor het wat betreft ma terie meestal niet fraaier wordt? Men tekent veelal met het oog op de reproduk- tie. Sommiger origi nelen hebben wel soms een grotere frisheid. Dat in hun geval iets daarvan bij de reproduktie verloren ging behoeft niet zo bezwaarlijk te zijn als het idee van de tekening, het onderwerp bijvoorbeeld, voorop moet staan. En daar van zien we deze maand „In 't Goede Uur" iets. ER BESTAAT in ons land al enige tijd een vereniging van cartoonisten en kran tentekenaars. Aan leden van deze ver eniging is verzocht werk af te staan voor een expositie „In 't Goede Uur". Een acht tal tekenaars was hiertoe bereid. Van een enkel lid werd mij verteld, dat hij beslist niet meedeed, juist omdat zijn originelen beslist veel minder charme hadden dan de resultaten in de krant. Dat al het hier geëxposeerde nu aantrekkelijker is dan het in reproduktie mogelijk was kan niet ge zegd worden. Als dat de bedoeling had moeten zijn zou deze expositie ook mis schien iets te weinig interessant geworden zijn. Ik geloof dat bijvoorbeeld het werk van een Herman Focke evengoed in repro duktie te genieten is als op het origineel. Het spreekt vanzelf dat in deze opmerking niets van critiek schuilt. Met het oog op het origineel beseft men echter misschien de kundigheid van de tekenaar meer dan met de zo vanzelfsprekende reproduktie voor zich. Als Focke een archeoloog een uit scherven weer bijeengelijmd potje laat opgraven dan lukt de mop pas als hij juist die barstjes op dat hele kleine formaat in zijn tekening weet waar te maken. Mooi van zwart en wit dat malle huis van een architect! HET WERK van de Haarlemmer Leeg- stra kan onze lezers bekend zijn daar het met signatuur „Lee" regelmatig in onze bladen verschijnt. Zijn kundigheid ligt vooral in het weten te vinden van de meest eenvoudige vormen. Men leest zijn teke ningen niet, zij slaan direct toe. Het was een collega van de vermoedelijk welbekende en lang niet altijd beminde Yrrah, de tekenaar Hugh Jans, die mij er eefts op wees hoe bijzonder Yrrah's lijn is. Men knikte dan welwillend maar met te weinig ervaring in het bekijken van het gedrukte resultaat ziet men dat niet zo gemakkelijk. Yrrah's originelen maakten mij direct de bewondering van zijn collega duidelijk, een bewondering waarin ik mee kan gaan. Irrah's schriftuur past ook zo bij zijn humor. Men beseffe nu ook eens dat een getekende grap als die van al die pas getrouwde paren aan de ingang van een hotel nooit zo lukt als er geen juist perspectivisch verloop in de verzamelde menigte zit. Niet altijd, maar zeker in het geval van Yrrah, wordt voor de cartoon een grote knapheid en zorgvuldigheid ge- eist. Plezier aan het tekenen zonder meer bewijst Yrrah met een gezicht op daken. Zonder dat plezier zou het onze, indien men met Yrrah's humor mee kan gaan, niet zo groot zijn. CARTOONISTEN en andere kranten tekenaars hechten dan ook terecht in vele gevallen aan hun originelen en kunnen slecht te spreken zijn over de wijze, waar op hun -produkten op redacties en cliché makerij behandeld worden. Frits Müller vertoont daarvan het resultaat in een en kele tekening. Müller profiteerde van deze expositie door hiervoor een paar cartoons van groot formaat te tekenen. In ons land bestaat nu eenmaal weinig gelegenheid voor het plaatsen van grappen, die het bij verkleining niet meer doen. Men moet bo vendien al naar het buitenland kunnen verkopen om als cartoonist van zijn werk te kunnen leven. Daar Müller ook graag ander werk blijkt te doen is dit voor hem niet tragisch. Een enkele grote cartoon van hem schonk hem tenminste het plezier in een grafisch spel. Plezier in het maken van een mooie tekening blijkt ook uit Mül- lers vliegtuig met schietstoel. Hoe moeilijk het is een grap waar te maken voor een groter publiek kan mis schien blijken uit een tekening van Buy- tendijk, Buytendijk is trouwens voor alles vrij schilder en tekenaar, wiens werk ik nog naar aanleiding van de expositie van Tekenaars in het Huis van Looy mocht noemen. Buytendijk was echter ook een van de tekenaars van de Mandril, het zo vroeggestorven kleine broertje van de be kende New Yorker. Buytendijk brengt hier een getekende grap, die iedere teke naar direct ziet: een aantal spoorwegarbei ders slepen op hun schouder dwarsliggers aan van een voor de perspectivische ver korting in de tekening van de spoorweg al klaargemaakt formaat. Ik vermoed dat niet een ieder dat direct ziet en moge lijk apprecieert en ik geloof dat het idee ook heel moeilijk is waar te maken. In Buytendijks geval zijn de ideeën af hankelijk van zijn tekenwijze, die niet al les toelaat. Misschien juist* door het feit dat hij in de eerste plaats vrij schilder is. Echt tekenplezier vertoont hij in zijn teke ning van een moeilijk kind in een drie voudig omheinde kinderbox. DE VOOR BEPAALDE details aan de dag gelegde zorgvuldigheid gaven ook aan sommige tekeningen van Van Wessum hun eigen charme. De tekst op de voorgevel van een operagebouw speelt mooi mee in het geheel en zonder dat zou de grap weer minder geslaagd zijn. De lijnvoering van een Catrinus geeft hier en daar ook stof uitdrukking. Men moet kunnen tekenen om de grap van de pianist met een de zaal reflecterend autospiegeltje aan zijn instru ment te kunnen waarmaken! In Catrinus' tekening van een paar biljartspelers, als op een tennisveld omgeven door een muur van gaas, vertoont een structuur, waarmee abstracten alleen al tevreden geweest zou den zijn. Die structuur is overigens gevolg van een logisch brengen van het onder werp en niet om het affect gezocht, al werkt het alleszins mee aan een opvallen de tekening. Het is als bij de grote kunst, het middel gaat ons pas intrigeren als het resultaat ons weet te pakken; doel mag het nooit worden. In ovaaltjes vertoont Ca trinus een fijn gevoel voor compositie, te vergelijken even met dat van porselein schilders. PETER VAN STRAATEN is de geboren illustrator en verslaggever in dit gezel schap. Hij moet over een uitstekend ge heugen en een goed voorstellingsvermo gen beschikken. Knap is hij in het bijeen zetten van vele mensen. De blijkbaar be staande behoefte aan zijn werk in kran ten bewijst weer dat het nonsens is te zeggen dat de fotografie naturalistische of realistische teken- (en schilderkunst) over bodig gemaakt zou hebben. Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van het Genootschap van Nederlandse Componisten is in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam gisteren een concert ge- gegeven door het Radio- Filharmonisch Sextet. Er werden werken uitgevoerd van Pijper, Seidel, Suzato, Guillaume Landré, Oscar van Hemel en Hans Kox. De laatstgenoemde drie (v.l.n.r.) Vandaag viert Rias zijn vijftiende ver jaardag. Rias is de door Amerikanen ge leide radio-omroep in West-Berlijn, die zijn uitzendingen richt tot de Duitsers in de Sovjetzone. Toen Berlijn door de vier mogendheden werd bezet weigerden de Russen hardnekkig Radio Berlijn, die in de oostelijke sector was gevestigd, samen met de drie andere mogendheden te ex ploiteren, zoals in onderlinge overeenkom sten was bepaald. Radio Berlijn begon anti-Westerse pro paganda te spuien en aangezien hij de enige omroep was in geheel Berlijn, had den de geallieerden geen afweer daartegen. Op 7 februari 1946 opende generaal Lu cius D. Clay, de toenmalige Amerikaanse militaire gouverneur het radio-station Rias Radio in American Sector. Rias werd de populairste radio-omroep in Oost-Duitsland met een gehoor van naar schatting 12 mil joen, tweederde van de Oostduitse bevol king. Ondanks stoorzenders bereikt Rias alle delen van Oost-Duitsland met zijn zeven golflengten. Voor de Oostduitsers is Rias een deel van hun dagelijks leven geworden. Het is hun belangrijkste ver binding met het vrije deel van het ver scheurde Duitsland en de rest van de vrije wereld. De omroep wordt bediend door Ameri kanen die grote ervaring in het radio-be drijf hebben. Zij weten dat het dagelijkse leven der Oostduitsers gevuld is met pro paganda, dat de Oostduitsers eraan wil len ontsnappen en er niet nóg meer van willen hebben. Dus zorgt Rias voor een volledig programma van sport, populaire en klassieke muziek, ontspanningsprogram ma's zoals andere radio-omroepen in het westen. De nieuwsdienst is een model van ob jectiviteit en in de twee programma's die Rias dagelijks uitzendt, zijn vijfentwintig nieuwsuitzendingen opgenomen. Het Westduitse reizende toneelgezelschap „Das Schauspiel" uit Remscheid, dat nu al voor de vijfde keer onder auspiciën van het W.I.K.O.R. een tournee door ons land maakt, heeft gisteravond in de Haarlemse Stadsschouwburg voor leerlingen van middelbare scholen een goed-verzorgde voorstelling gegeven van Lessings blijspel „Minna von Barnhelm'Dit blijspel (dat we tegenwoordig eer der een „komedie" zouden noemen, want het weerspiegelt Lessings mening dat „men ook lachend ernstig kan zijn") kan men, bijna tweehonderd jaar nadat het werd geschreven, nog altijd wel waarderen als een tijdbeeld van het Duits land uit de periode vlak na de zevenjarige oorlog. MEN ZIET ER IN hoe de Pruisische militaristische geest, waarvan onze eigen generatie de tragische verwording heeft meegemaakt onder Frederik de Grote is ontstaan uit romantisch-idealistische op vattingen van eer en plicht; en men ziet tevens hoe een Lessing zelfs toen al kri tisch stond tegenover de overdreven door voering van die levensopvatting. Tegelijk karikaturiseert Lessing in de herbergier de toen zo veel voorkomende serviliteit van wat nu de middenstand zou heten, en solt hij via de figuur van Riccaut de la Marlinière met het toenmalige modieu ze respect voor alles wat Frans was (Min na's opmerking „In Frankrijk wil ik wel Frans spreken, maar waarom zou ik het hier doen?" kan menig Nederlander, die in eigen land zo graag zijn Engels en Duits lucht, zich in de oren knopen). En ten slotte getuigt het stuk van de zoveel ongecompliceerder, warmbloediger en har telijker Saksische levenshouding, die de in Saksen geboren schrijver met onverbloem de voorkeur tegenover de Pruisische stelt, daarmee voor de hedendaagse toeschou wer wel heel duidelijk makend dat de geest van Pruisen oorspronkelijk bepaald niet de geest van heel Duitsland was. Traditionele speelstijl AL DEZE, OOK VOOR onze tijd nog in teressante aspecten van de periode van Frederik de Grote kregen in de opvoe ring door het gezelschap uit Remscheid alle gewenste nadruk. Maar overigens had de regisseuse Blanca Blacha (die zelf heel sober de „Dame in de rouw" speelde) zich wel sterk geconformeerd aan de tra ditionele speelstijl waarmee de Duitse klassieken in Duitsland behalve een en kele keer door een revolutionair-geaard regisseur voor het voetlicht plegen te worden gebracht. Deze regie scheen er vóór alles op gericht te zijn, elke rol haar door de traditie geijkte gestalte te geven, elk stukje dialoog zó te laten brengen als dat sinds jaar en dag in Duitsland ge woonte is, en bij de opvoering zodoende het volle pond aan Lessing, maar nog geen half ons aan individuele en eigen tijdse regie-denkbeelden te geven. Dat de spelers zich hierbij met hun dictie volko men aanpasten maar in beweging en ge baar toch wel lieten blijken uit een mo dernere school te komen, veroorzaakte een zekere stijl-disharmonie, die echter aan het didactische karakter van de voorstel ling, waaraan bij dit gezelschap uiter aard veel belang wordt gehecht, geen af breuk deed. Jeugdig publiek genoot DE TITELROL werd gevoelig gespeeld door Elisabeth Trebitz. Van de andere medewerkenden onderscheidden zich voor al Arnim Servaes als Werner, Günter Stellmacher als de waard, Wilhelm Mi chael Mund als Riccaut en Henny Esser als Franziska. Manfred Idem stond voor de moeilijke opgave, de starre en vrijwel ongenuanceerde rol van Von Tellheim enig leven in te blazen, waarvoor zijn krachten echter te kort schoten. Het stuk werd gespeeld in één decor, dat er aardig uitzag maar geen enkel ka rakter had, en met slechts één onderbre king, waardoor de drie aaneengevoegde bedrijven vóór de pauze wel wat lang vie len. Niettemin heeft het jeugdige publiek zeer genoten van de vertoning en daar van aan het slot op onmiskenbare wijze blijk gegeven. Simon Koster De Federatie van Deense Journalisten heeft besloten de boycot van de Deense acteurs tegen de radio en televisie in De nemarken te steunen. Aan de leden zal worden verzocht niet vaker dan noodzake lijk is aan uitzendingen mee te werken. De boycot der acteurs is op 1 februari be gonnen. Al eerder hadden vele andere or ganisaties hun steun toegezegd. JAZZMUSICUS PICOU OVERLEDEN. Te New Orleans is na een langdurige ziekte overleden de 82-jarige neger-clari- nettist Alphonso Picou. Picou heeft in som mige van de vroegste jazz-orkesten ge speeld,in 1894 al. Zijn clarinetsolo in het oude jazznummer „High Society" is klas siek geworden. Hij componeerde de Chat tanooga en New Orleans „stomps", die door King Oliver beroemd zijn gemaakt. Picou begon zijn eigen band in 1897. Het laatst was hij in Papa Celestin's Band, die hij soms leidde na Celestins dood. Hij speelde in het Lyre Club Symphony Orchestra, Excelsior Brass Band, Tuxedo Brass Band, Wooden Joe Nichol's Camelia Band en vele andere, woonden het concert bij en werden tijdens een genoeglijk intermezzo ge fotografeerd. Maandag 20 februari zal bij het Neder lands Ballet in Den Haag arriveren het Hongaarse dansechtpaar Ernö Vashegyi en Vera Pasztor, dat na de opstand in 1956 uit Hongarije vluchtte en nadien in tal van Europese landen is opgetreden. Ook hebben zij bij verschillende groepen nieuwe balletten ingestudeerd. Enkele ja ren geleden studeerden zij met de leden van het Nederlands ballet „De Wonder baarlijke Mandarijn" in, een ballet dat nadien herhaalde malen is vertoond. Thans ltomen Ernö Vashegyi en Vera Pasztor „De houten Prins", op muziek van Bela Bartók, instuderen. Dit ballet zal in het komende Holland Festival in pre mière gaan. Uit de universiteit van Pittsburgh is een schilderij van de Frans-Spaanse schilder Pablo Picasso gestolen, dat een geschatte waarde heeft van 10.000 dollar. De dief stal van het doek, dat getiteld was „Fi guur, 1918", Werd ontdekt door een stu dent. Het hing op het ogenblik van de diefstal op èen tentoonstlling in de stu dentensociëteit De universiteit van Pitts burgh had het schilderij in bruikleen van de Guggenheimstichting in New York. Het zesde concert van de vrijdagserie op 10 februari a.s. van het Noordhollands Philharmonisch Orkest zal worden ge leid door de Poolse dirigent Karol Strijja. Strijja is eerste dirigent en artistiek lei der van de Staatsphilharmonie te Kato wice en tevens leider van de dirigenten klasse aan het Conservatorium aldaar. Voor zijn verdiensten op artistiek gebied werd hij onderscheiden met het ridder kruis „Polonia Restituta" en de muziek prijs van de stad Katowice. Het concert wordt geopend met het Di vertimento voor strijkorkest van de Pool se componist Janiewicz (1762-1848) in een bewerking van zijn landgenoot Panufnik. Theo Bruins is solist in het 2e pianocon cert van Saint Saëns. Het concert wordt besloten met de 7e symfonie van Beetho ven. THEO BRUINS werd in 1929 te Arnhem geboren. Zijn eerste opleiding ontving hij te Arnhem, daarna studeerde hij bij Jaap Spaanderman aan het Amsterdams Mu zieklyceum. Op 18-jarige leeftijd debuteer de hij bij het Utrechts Stedelijk Orkest en in hetzelfde jaar bij het Concertge bouworkest o.l.v. Eduard van Beinum Theo Bruins is tevens componist en intro duceerde zijn pianoconcert in het Amster dams Concertgebouw. De R.A.F. en de B.B.C. zullen trachten een „live"-televisiereportage te maken van de zonsverduistering, die zich 15 februari zal voordoen, zo heeft het Britse ministe rie van Luchtvaart bekend gemaakt. Een speciaal daartoe uitgerust vliegtuig zal de eclips op de filmband opnemen en vervol gens uitzenden naar een B.B.C.-station. Dit station zal de reportage dan weer doorzen den op Eurovisie. Het vliegtuig zal vliegen op een hoogte van ruim drieduizend meter. Er zullen ook R.A.F. vliegtuigen geduren de eclips over de golf van Genua en Zuid- Frankrijk vliegen, om proefnemingen te doen met navigatie. „Al di la", een liedje waarin de Italiaan se heer G. Donida het romantische ele ment vermengd heeft met de luidruchtig heid van de muziek-voor-teenagers, heeft op het liedjesfeest (songfestival) van San Remo de eerste prijs gekregen. Het liedje kreeg 706.104 stemmen van de drie mil joen Italianen die ondanks de slechte pers- critieken en de bijtende kommentaren hun ner liedjesschrijvers aan het feest meede den. „24.000 acci" kreeg de tweede plaats met 679.175 stemmen en „II Mare ne Cas- setto" (de zee in een lade) kreeg de derde met 648.776 stemmen. Domenico Modugno en Renato Rascel, die in 1958, 1959 en 1960 in San Remo de eerste plaats wonnen, de den dit jaar niet mee. Een niet ernstige ooraandoening van Hans Kaart verhinderde diens optreden in het NCRV-programma van maandagavond, waarvoor in de plaats Henk van Ulsen met liedjes de tijd kwam korten. En hij deed het zo goed, dat zijn optreden niet de toets van een „noodvoorziening" droeg. Memo, de actualiteitenrubriek van Dick van Bommel, viel onbetekenend uit door kennelijk gebrek aan actualiteiten. Het „internationaal Journalistenforum" waarvan wij reeds meermalen hoopten dat het zou verdwijnen blijft hardnekkig optreden en deze keer zelfs als een soort orakel over de waarde van de Neder landse pers. Het lichte gewicht van het merendeel der forumleden komt echter telkens weer zo duidelijk aan het licht, dat onze hoop op verdwijning van deze vorm van autoriteitsvertoon blijft voort bestaan. „Vader weet het beter" gold ook ditmaal als voorbeeld van datgene, wat Amerikaanse vaders beter weten van Amerikaanse kinderen in Amerikaanse gezinnen, en dan nog in Amerikaanse ge zinnen die zijn samengesteld uit ouwelijke kinderen en kinderachtige volwassenen. Waardeloos als didactiek en enkel aan vaardbaar als symptoon van t.v.-amuse- ment in de States. Voor het eerst in de geschiedenis van de Britse televisie heeft iemand geweigerd medewerking te verlenen aan het totstand komen van het programma „Dit is uw leven". De weigeraar was de 35-jarige Britse voetballer Danny Blanchflower, een van de halfspelers van Tottenham Hot spur. Blanchflower was naar de studio ge lokt onder het voorwendsel, dat hij eens de installaties mocht komen bekijken. Toen men hem zei, dat hij de hoofdper soon moest zijn in het programma „Dit is uw leven" zei hij: „Nee, dank je wel" en liep weg. Een van de mensen die het programma had voorbereid gaf als com mentaar: „We zouden er niet aan denken om iemand te dwingen tegen zijn zin mee te doen." Blanchflower zei later: „Ik heb er mijn redenen voor. Ik vertel ze u ech ter ^iet, want dan had ik evengoed in de studio kunnen blijven." De B.B.C.-televisie bracht een ander programma, dat reeds vorige maand was opgenomen. Keip biedt U keus, pasvorm en service. Keus uit alle soorten brillen van de dege lijke conservatieve mo dellen tot de moderne mode-monturen. Bij Keip kunt U passen, proberen U krijgt vakkundig advies wel ke bril 't beste bij Uw persoonlijkheid past. Elk Keip montuur is geprijsd. Haarlem Gr. Houtstr. 137 tel. 11640 Beverwijk Breestraat 118 HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00 - 24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. en act. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 School radio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar. progr. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws en tentoonstellingsagenda. 13.20 Roe meens ork. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Gram. 15.00 Op reis door de wereld, praatje. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Hammondorgelspel. 17.20 Lichte muz. 17.50 Regeringsuitz.: Emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 18.00 Nieuws en comment. 18.20 Regeringsuitz.: Uitwisselingsprogr. over Ceylon, in samenw. met Radio Nederland Wereldomroep. 18.30 Lichte muz. 18.50 Act. 19.00 Voor de kleu ters. 19.10 Kanttekeningen, praatje. 19.20 VARA- Varia en gram. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-ork. en solist. 20.50 Vpftien bewogen jaren, klankb. 21.15 Lichte muz. 21.45 Muzik. lezing. 22.20 Zestig jaar levenserva ring. lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Kamermuz. 23.05 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 23.30 Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. 10.50 Twee oude dames openen het vuur hoorsp. 12.15 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Meisjeskoor en instr. kwintet. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Musette-ens. en sol. 13.40 Gram. 13.45 Idem. 15.00 Schoolork. 15.45 Vierhandig pianospel voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.50 Kamerkoor. 18 20 Vraaggespr. 18.35 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 13.10 Op de man af, praatje. 19.15 Pianorecital. 19.30 Radiokrant. 19.50 Blaasork. 20 15 Bij de gra tie Gods, klankb. (3). 21.45 Gram. 22.00 Koorzang. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Pla- tennieuws. 23.55 —24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws en weerber, 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 14,45 Koorzang. 15.30 Gram. 16 00 Koersen. 16.06 Engelse les. 16 21 Lichte muz. 16.45 Gram. 17.00 Nieuws en weerber 17.15 Kamermuziek. 17.50 Boekbespr. 18.00 Leken- moraal en filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws en weerber. 19 40 Vlaam se liederen. 20.00 Gram. 20.30 Akademie der dis- kofielen. 22.00 Nieuws. 22.15 Praatje. 22.25 Ethni- sche muziek in Zuid-Afrika. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Int agrarisch nieuws 20.00 Journ 20 20 Documentaire film 20.30 Idem 21.00 22 20 Speelfilm. VOOR WOENSDAG NCRV: 17.00 Voor de jeugd. NTS: 17.3017.40 Int. jeugdjoum. 20.00 Journ. en weeroverz. VPRO' 20.20 Documentair progr. 20.40 Balletprogr. 21.10 Cabaretprogramma en gesprek. 21.55 Oude films.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4