Kern van Mammoetwet
ingrijpende wijzigingen
ondanks vele
onaangetast
Vorstelijk vioolspel van
Johanna Martzy
i
Geslaagd concert
van „St. Michaël"
VERNIEUWING VOORTGEZET ONDERWIJS
Behandeling wellicht voor zomerreces
Bekwaamheid leraren
per graadmeter
Belgische onderneming
wil centrale
televisie-antennes
Hilversum krijgt nog
geen cultureel centrum
Eénakter in
Pauzetheater
WOENSDAG 8 FEBRUARI 1961
Openbaar onderwijs
beter beveiligd
Geen Frans in brugjaar
Nel Oosthout speelt
Saint Joan" in India
Raad verwerpt plan voor
lening van 2,5 miljoen
Fraai filmpje
Beeldschermer
Televisieregisseurs bij
de VARA
Anders dan anderen
Lief en leed van het
vertalen"
„De dood van een
handelsreiziger"
De radio geeft donderdag
7 elevisie brn Pram ma
Van onze Haagse redacteur)
Minister Cals heeft aanzienlijk minder tijd nodig gehad voor zijn Memorie van
Antwoord dan de Tweede Kamer voor het voorlopig verslag over de Mammoet
wet, zoals het wetsontwerp tot regeling van het voortgezet onderwijs meestal
wordt genoemd. Verstreken er bijna twee jaar tussen de indiening van het wets
ontwerp en het verslag van de Kamer, de minister van Onderwijs heeft de daarin
gemaakte opmerkingen reeds zeven maanden later inclusief vakantietijd, mil
joenennota en kabinetscrisis beantwoord. Minister Cals toonde zich tijdens een
over zijn Memorie van Antwoord gehouden persconferentie optimistisch over
de toekomst van zijn geesteskind: het gesprek met de speciale Kamercommissie
voor de Mammoetwet (onder voorzitterschap van de socialist C. Kleywegt) kan
nu beginnen, waarna tussen paas- en zomerreces de openbare behandeling kan
volgen. En de minister rekent altijd nog op een met de steun der socialisten
redelijke meerderheid.
Nu is het wel zo, dat een van de be
langrijkste politieke hangijzers van dit
wetsontwerp, met name het door de pro
testants-christelijke partijen onaanvaard
baar geachte over één kam scheren van
openbaar en bijzonder onderwijs, reeds
in een nota van wijzigingen was ver
wijderd, maar later zijn over de inter
pretatie van deze concessie een van
de condities waarop de huidige re
geringsploeg in 1959 kon worden ge
vormd toch weer vragen gerezen. En
ook kan men in protestants-christelijke
kringen nog veel bezwaren vernemen
tegen het onderbrengen van de mulo
(straks: mavo) in deze wet. Dat wil im
mers zeggen dat voor deze mavoscholen
niet meer het automatisme van de lager-
onderwijswet zal gelden, maar een heel
wat strakkkere, op werkelijke behoeften
gefundeerde schoolplanning.
Omgekeerd heeft de bewindsman zi.in
tekst nu enigszins aangepast aan de ver
langens van de voorstanders van het open
baar onderwijs. Zowel principieel als ma
terieel maken enkele artikelen de wet op
dat punt meer waterdicht. In de eerste
plaats is de doelstelling van het openbaar
onderwijs in de wet opgenomen. Daartoe
is dezelfde redactie gekozen welke ook in
de Lager-Onderwijswet is te vinden. Mi
nister Cals vindt dat zelf ook wel een
wat ouderwetse omschrijving, maar voor
een betere heeft hem de tijd ontbroken.
Hij hoopt echter dat gemeen overleg tus
sen hem en de speciale Kamercommissie
tot meer eigentijdse bewoordingen zal lei
den.
Materieel is de positie van het openbaar
onderwijs meer beveiligd nu een bepaling
is opgenomen die aan Gedeputeerde Sta-
tën de verplichting oplegt tenminste één
keer in de drie jaren de behoefte aan open
baar onderwijs in hun gewest vast te
stellen. Ter complementering van deze
maatregel is voorts bepaald, dat er een
rijksschool moet worden gesticht als er be
hoefte aan openbaar onderwijs is, maar
de betrokken gemeente geen verzoek voor
de bekostiging van een gemeentelijke
school indient.
Voor het overige hebben de herzienin
gen in het wetsontwerp niet minder dan
67 van de 117 artikelen ondergingen een
verandering vooral betrekking op de
programma's van de schoolsoorten. De be
langrijkste wijzigingen laten wij hieron
der volgen, gerubriceerd volgens school
soort.
I Voorbereidend
wetenschappelijk
onderwijs v.w.o.J
Hieronder vallen de gymnasia, de athe
nea en de lycea. De athenea zijn te be
schouwen als de opvolgers van de h.b.s.-en
a en b, maar duidelijker gericht op de
voorbereiding tot de universiteiten en ho
gescholen. De lycea omvatten na de ge
meenschappelijke onderbouw afdelingen
gymnasium en atheneum.
De minister is tegemoet gekomen aan de
vele bezwaren welke er zijn gerezen te
gen het steeds zwaarder worden van de
B-richting van het gymnasium door het
handhaven van de beide klassieke talen
naast een zwaar wiskundig en natuurwe
tenschappelijk programma. Hij wil in de
voor het leerplan van de gymnasia vast
te stellen algemene maatregel van bestuur
de schoolbesturen de vrijheid geven voor
de B-afdeling desnoods het Grieks geheel
te laten vervallen of aan de mogelijkheden
aan te passen door bijvoorbeeld het on
derwijs alleen te richten op het lezen van
Homerus.
Voor de athenea is Latijn geschrapt en
het vak economie vervangen door econo
mische wetenschappen. Bovendien zullen
op de A-afdeling van het atheneum boek
houden en handelsrekenen onderwezen
worden ter bevordering van een goed be
grip van de economie, dus niet voor de
praktische toepassing daarvan.
II Hoger algemeen
voortgezet onderwijs
(h.a.v.o.)
De H.a.v.o.-scholen kunnen beschouwd
worden als de opvolgers van de h.b.s.-en,
voor zover deze niet voor een univerditaire
studie opleiden maar voor die gekwalifi
ceerde functies in de maatschappij waar
voor een academische studie niet wordt
vereist. De minister zegt in zijn Memo
rie, dat hem een combinatie van zo'n
h.a.v.o.-school met een gymnasium of
een atheneum wenselijker voorkomt dan
van afzonderlijke h.a.v.o.-scholen of een
combinatie met een m.a.v.o.-school.
III Middelbaar algemeen
voortgezet onderwijs
m.a.v.o.)
De m.a.v.o.-school wordt de opvolgster
van de m.u.lo. De minister heeft een re
dactiewijziging gebracht in het artikel dat
de deur van de opleiding bepaalt. Het was
eerst soepeler: m.a.v.o. wordt gegeven
aan scholen met een cursusduur van ten
minste drie en ten hoogste vier jaar. Nu
luidt het: m.a.v.o. wordt gegeven aan
ren en aan deze scholen kan een afdeling
worden verbonden met een cursusduur van
drie jaren. Het is niet de bedoeling dat
er zelfstandige driejarige m.a.v.o.-scholen
zullen komen.
Een van de moderne vreemde talen zal
bij het vierjarige m.a.v.o. facultatief wor
den gesteld. Bij het driejarige m.a.v.o.
zal met twe,e moderne talen worden vol
staan.
De hierboven genoemde schoolsoorten
voor v.w.o., h.a.v.o. en m.a.v.o zijn onder
ling verbonden door de brugklasse (eerste
leerjaar) welke voor alle typen zoveel mo
gelijk gelijk is. Op die manier hoopt men
in het eerste jaar de begaafdheden van
iedere leerling te kunnen vaststellen, zo
dat zonder groot verlies aan tijd en moei
te een overgang van het ene naar het an
dere onderwijs mogelijk is.
Tegenover de gelegenheid welke het
gymnasium krijgt om in. het eerste jaar
met Latijn te beginnen, staat het ver
vallen van het Frans in de brugklassen
van alle schoolsoorten. Minister Cals heeft
namelijk overwogen, dat het m.a.v.o. met
twee moderne talen kan volstaan en dat
daarom voor de brugklassen de talen ge
kozen moeten worden welke ook bij het
m.a.v.o. en verder bij het beroepsonder
wijs het meest gangbaar zijn. Volgens
hem zijn dat Engels en Duits. Om dit ver
lies van het eerste jaar te compenseren
is voor het gymnasium voorgeschreven
dat het Frans daar in het zesde jaar ver
plicht blijft.
IV Lager algemeen
voortgezet onderwijs
(l.a.v.0.)
De ingrijpendste wijziging doet zich
wellicht bij het lager algemeen voortgezet
onderwijs voor Dit is namelijk niet zon
der meer de voortzetting van het huidige
voortgezet lager onderwijs (zevende en
achtste leerjaar). Minister Cals vindt na
melijk, dat het v.g.l.o. als zodanig niet
meer in de huidige tijd past. Tot nu
toe ontleende het v.g.l.o. zijn belang voor
al aan het feit, dat door de leeftijdseisen
de van de lagere school komende leerlin
gen niet direct tot bijvoorbeeld het tech
nisch onderwijs konden worden toegelaten
Deze functie van „wachtschool" vervalt
echter nu de aansluitingsmogelijkheden
tussen lager en voortgezet onderwijs wor
den verbeterd. Voor degenen die niet naar
het technisch onderwijs gaan ziet de mi
nister een mogelijkheid dat het v.g.l.o.
zich ontwikkelt in de richting van het la
ger economisch en administratief beroeps
onderwijs.
Daarom heeft de minister het voortbe
staan van het v.g.l.o. als afzonderlijke
l.a.v.o.-school niet onmogelijk willen ma
ken. Het artikel over het l.av.o is nu
zo gewijzigd, dat het zal worden gegeven
in het eerste leerjaar van de scholen voor
lager beroepsonderwijs en niet in het eer
ste en in het tweede leerjaar en aan af
zonderlijke la.v.o.-scholen met een cur
susduur van twee jaren.
V Beroepsonderwijs
Bij het beroeponderwijs is de regeling
meer gedetailleerd dan in het afzonderlijk
wetsontwerp. Wij vermelden nog. dat de
cursusduur van de opleiding voor kleu-
scholen met een cursusduur van vier ja- was getreden.
(Van onze Haagse redacteur
De Memorie van Antwoord van minis
ter Cals op het voorlopig verslag van de
Tweede Kamer over de Mammoetwet be
vat eveneens nieuwe bepalingen over de
omschrijving der bekwaamheden van het
lerarenkorps voor het voortgezet onder
wijs.
Er worden nu bewijzen van bekwaam
heid in eerste, tweede of derde graad on
derscheiden.
Voor het voorbereidend wetenschappe
lijk onderwijs (met uitzondering van het
eerste leerjaar van gymnasia, athenea
en lycea, de hoogste twee leerjaren van
het hoger algemeen vormend onderwijs
en van het hoger beroepsonderwijs is een
bewijs van bekwaamheid in de eerste
graad vereist.
Voor het eerste leerjaar van het voor
bereidend wetenschappelijk onderwijs, de
eerste drie leerjaren van het hoger alge
meen voortgezet onderwijs en het middel
baar beroepsonderwijs is een bewijs van
bekwaamheid in de tweede graad nodig
en voor middelbaar algemeen voortgezet
onderwijs, lager algemeen voortgezet on
derwijs en lager beroepsonderwijs geldt
een bewijs van bekwaamheid in de derde
graad. Doctoraal examen, ingenieursge
tuigschrift en B-akten worden als bewij
zen van de eerste graad beschouwd. Voor
de bewijzen van bekwaamheid in de twee
de en derde graad worden akten met de
ze aanduiding afgegeven. Deze kunnen bij
algemene maatregel van bestuur worden
afgegeven.
Ook hiervoor geldt de overgangsregeling,
welke de bezitters van oude diploma's
onderwijsbevoegdheid garandeert op de
zelfde of overeenkomstige scholen als aan
het bezit der diploma's was verbonden
toen de Mammoetwet nog niet in werking
Mr. J. M. L. Th. Cals
terleidsters voor de leidsters op drie in
plaats van op twee jaar is gesteld en voor
de hoofdleidsters op vier in plaats van op
drie jaar en dat de kweekschool voor on
derwijzers een cursusduur van drie jaren
zal hebben verdeeld over twee leerkringen
of van vijf jaren voor aspirant-onderwijzers
die niet in het bezit zijn van een h.a.v.o.-
diploma. In dat geval wordt de voorbe
reidende leerkring van twee jaren met het
afnemen van het h.a.v.o.-examen besloten.
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Het rondom de 100.000 in
woners tellende Kortrijk zal binnenkort
naar alle waarschijnlijkheid de eerste Bel
gische stad worden met een centrale tele
visie antenne. Een particuliere onderne
ming, de n.v. Electrobel probeert in ver
scheidene Belgische steden concessies er
voor te verwerven.
De Electrobel schijnt ook van plan te
zijn, in Nederland dergelijke centrale te
levisie antennes op te richten. Ze heeft
zich reeds tot de Nederlandse ambassade
te Brussel gewend, omdat zij wil weten
of de Nederlandse wetten het oprichten
ervan toestaan. De antenne van Kortrijk
zal het de aangeslotenen mogelijk maken,
vijf stations (de beide Belgische, Neder
land (Goes), Frankrijk via Rijssel en
Duitsland) te ontvangen. Het gemeente
bestuur van Kortrijk wil nu weten, hoe
hoog het abonnement voor de t.v. kijkers
en hoe de kwaliteit van de ontvangst zal
zijn. Ook wil het de zekerheid hebben dat
de centrale antenne niet de ontvangst van
degenen, die hun privé-antenne willen be
houden, zal storen.
In de tweede helft van maart vertrekt
de voordrachtskunstenares Nel Oosthout
naar India, waar zij een toernee van en
kele weken zal maken onder auspiciën
van het Lady Mountbatten Memorial Fund.
Zij zal onder meer optreden in New Delhi,
Calcutta en Bombay. In de laatst genoem
de stad geeft zij twee gala-avonden in het
gouvernementshuis. Op de terugweg naar
Nederland zal Nel Oosthout nog een grote
Amerikaanse oliemaatschappij in Saoedi-
Arabië aandoen. Mevrouw Oosthout draagt
op deze toernee, evenals zij dat reeds eni
ge malen in Engeland heeft gedaan, Shaws
„Saint Joan" voor als solotoneel.
DE HONGAARSE VIOLISTE Johanne Martzy gaf, in aansluiting op haar
solistisch optreden met het Noordhollands Philharmonisch Orkest dinsdag j1
met haar hegeleider Jean Antonietti een kamermuziekavond in het gemeentelijk
Concertgebouw. Het is al eens eerder opgemerkt dat deze zaal veel te groot en
akoestisch ongeschikt is voor muziek die, blijkens de benaming voor kleine
ruimten gedacht is. De lange nagalm maakt dat vrijwel iedere pianist op het
brede, ongestoffeerde podium tegenover een altijd slechts ten dele bezette zaal
de indruk wekt te veel pedaal te gebruiken. En de toon van menig strijker die
meer op verfijning dan op kracht was ingesteld, is al een vroege dood gestorven
nog vóór de tiende rij gepasseerd was.
HIERVOOR BEHOEFT MEN bij Johan
na Martzy bepaald niet bevreesd te zijn,
het geluid dat zij aan haar Stradivarius
(eertijds in het bezit van de bekende vio
list Hubermann) weet te ontlokken is vér-
dragend en van een indrukwekkende sono
riteit. De stijl van interpreteren heeft
trouwens dezelfde brede en koninklijke
allure. Zij misbruikt de muziek niet voor
een demonstratie van gevoelige ijdelheid-
jes, haar viool spreekt niet de taal van
het geparfumeerde viooltje. Zelfs Brahms,
de melancholieke mijmeraar, wordt onder
haar handen een zanger van cyclopische
afmetingen en wat bij hem week en mis
moedig lijkt, raakt vervuld van een (om
het modewoord te gebruiken) „sterke"
gevoeligheid.
BACH IS NATUURLIJK de belichaming
van deze weidse musiceertrant. De onbe
geleide arabesken van zijn derde Partita,
in E, vullen de ruimte met een natuurlijke
eigenmachtigheid die de gedachte aan
wederwoord of aanvulling door een tweede
instrument geen moment doet opkomen.
Men zou zich kunnen afvragen of de ge
kwelde lyriek en de droeve opstandigheid
van Ravel's vioolsonate, elementen die
ook in zijn beide pianoconcerten te vin
den zijn, deze straling wel konden verdra
gen. Het is hier de plaats om het belang
rijk aandeel van de pianist Jean Antoniet
ti te vermelden, die de breekbare piano
partij van Ravel's sonate bijzonder goed
realiseerde zonder de satirische trekjes te
verwaarlozen. Gelukkig had hij na de
pauze de vleugel half laten openen; vóór
de pauze was er een hinderlijke discre
pantie geweest tussen de direct aanspre
kende viooltoon en de doffe klank van de
gesloten vleugel.
DE CONCERTGEVERS, die de avond
geopend hadden met een Sonate van Han
del (in A), besloten deze met een werk
van de Poolse componist Karol Szyma-
nowsky, „Notturno e Tarantella". Met ge
bruikmaking van impressionistische klank
kleuren en, in het eerste deel, van het
ritme van de Spaanse fandango, heeft de
componist zonder effectbejag twee zeer
effectvolle stukken geschreven, waarbij al
leen de tarantella aan het slot ontsierd
wordt door een nogal banale harmonische
wending. Voor het grote succes dankte
Johanna Martzy met drie van de zes
Roemeense Volksdansen van Bartók, in de
zetting voor viool en piano van Szekely.
Sas Bunge
Hartstochtelijke pleidooien van prof. dr
G. Stuiveling (P.v.d.A.) en de burgemees
ter hebben niet kunnen verhinderen dat
de meerderheid van de gemeenteraad van
Hilversum „nee" heeft gezegd tegen het
voorstel om in beginsel rond 2,5 miljoen
te lenen voor de stichting van het cultu
reel centrum naar een ontwerp van Du-
dok in het plantsoen tegenover het raad
huis.
Door een motie van dr. P. G. van de
Vliet (V.V.D.) te steunen om dit voorstel
..tot een nader te bepalen tijdstip" aan
te houden gaf deze (kleine) meerderheid,
waartoe ook de wethouders, mr. Vorstman
en mr. Lens behoorden, te kennen, dat
zij voor een dergelijk groot krediet de
tijd nog niet gekomen acht. Eerst wil
men de mist die over de financiële posi
ties van de gemeente hangt, opgetrokken
zien, alvorens de begroting te belasten
met een jaarlijkse som van misschien wel
drie ton.
De tegenstanders van de met 18 tegen
15 stemmen aangenomen motie zagen niet
in dat het verschil uitmaakt of men nu
of later in principe het krediet toestaat,
omdat de raad toch nooit het begrotings
beeld ten tijde van het afkomen bij rijks-
goedkeuring, kan voorspellen.
Bovendien vrezen zij dat het uitstel de
stichtingskosten nog belangrijk zal doen
stijgen en dat de gemeente, als er een
mogelijkheid komt om bouwvolume te krij
gen, niet klaar is. Kortom dat van dit
uitstel afstel komt.
„Als u alleen van financiële motieven
uitgaat, maakt u zich schuldig aan de
platonische liefde voor de cultuur", aldus
waarschuwde burgemeester Boot. De cen
trale overheid zal volgens hem altijd de
financiële pas van de gemeente aangeven,
maar alleen de raad beslist over het cul
tureel patroon van Hilversum en moet
daarom bij Gedeputeerde Staten en Bin
nenlandse Zaken begrip kweken, waar
voor het nodig is.
Niettemin werd de motie-Van de Vliet
aanvaard. Tegen stemde de P.v.d.A.-frac
tie mevrouw Vuyk (P.S.P.) en de heren
Strater, mr. Meester, Derks en Freeman,
allen K.V.P.
De R.K. Harmonie „St. Michaël" te
Heemstede is goed op weg om een van de
beste muziekverenigingen uit onze om
geving te worden. De prestaties, die het
korps in de laatste jaren onder leiding van
zijn dirigent, de heer N. H. van Ossen
bruggen geleverd heeft, bewogen zich
steeds in opgaande lijn. Dinsdagavond
heeft „St. Michaël" met een concert in het
Minerv a-theater bewezen, dat dit ver
blijdende „excelsior" nog geen einde ge
nomen heeft.
De technische bedrevenheid van de
Heemsteedse muzikanten is wederom op
vallend gegroeid, het samenspel heeft
weer een hogere graad van volkomenheid
bereikt en voorts bleek uit het spel, dat
het artistieke inzicht en het ondergaan
van de muziek groter verdieping hebben
verkregen.
Natuurlijk is er voor wat de speelvaar-
digheid betreft, nog wel wat te wensen
overgebleven. Zo waren er enkele oneffen
heden te horen in de uitvoering van de
vrij lastige ouverture „Le cheval de bron-
ze" van Daniel Auber. Maar daartegen
over stond toch veel goeds inzake de be
heersing van de ritmiek, zuiverheid, dy
namiek en samenspel, gewichtige uitvoe
ringselementen, die beslissend zijn voor
de indruk van het spel.
In het bijzonder zou ik willen wijzen op
het vermogen van het korps tot het ge
ven van voortreffelijke klanknuancerin
gen. Expressieve klanksterkte-wisselingen
gaven inhoud aan de verzorgde uitvoering
van de suite „Aquarellen" van A. Del-
haye, waarbij de hoboïst gelegenheid
kreeg om zich met verdienstelijk spel te
onderscheiden.
Ik heb genoten van de uitvoering van
de ouverture „New-Orleans" van Meinderl
Boekei, waarvoor van de muzikanten bij
zondere ritmische paraatheid gevergd
werd en waarbij het ook aankwam op
klankkwaliteit, zoals bij het samenspel van
de saxofoon en de piccolo. Een extra com
pliment voor het slagwerk mag hier niet
ontbreken. En tevens mag men de diri
gent prijzen omdat hij zijn korps ook in
contact heeft gebracht met muzikale ge
dachten van moderner allure. Die waren
ook opgenomen in de drie Dansen voor
harmonieorkest van F. H. Schorer, mu
ziek van een voor uitvoering gevaarlijke
structuur, die om een nauwkeurig uitge
balanceerde klank vraagt.
Het was inderdaad knap werk, dat „St
Michaël" met de meeslepende voordracht
van deze dansen leverde en dat mede op
verheugend niveau kwam te staan door
het enthousiaste spel van de solo-trombo
nist en de solo-trompettisten.
Vermelding verdient nog, dat het tam
boerkorps en het muziekkorps de avond
inleidden met een vlotte mars. Na de pau
ze werd de muziekfilm: „Wenn die Götter
lieben" over het leven van Wolfgang Ama-
deus Mozart vertoond.
P. Zwaanswijk
Ensemble speelt De Musset
Het is wel wat erg overdreven ótn zo
maar te beweren, zoals de leiding van
de toneelgroep Ensemble doet in het
programma voor de dinsdag begonnen
opvoeringen van „Je kunt toch niet aan
alles denken" van Alfred de Musset, dat
..het werk van deze schrijver in Neder
land nagenoeg onbekend" zou zijn. Een
zijner andere variaties op een spreek
woord „Een deur moet open zijn of
dicht" heb ik hier na de oorlog ten
minste twee keer gespeeld gezien En dr
bovengenoemde kleine komedie der
verstrooidheid werd nog maar kort ge
leden door een Frans gezelschap in het
Holland Festival in verscheidene plaat
sen van ons land voor het voetlicht ge
bracht.
Doch laten wij niet teveel aandacht ver
spillen aan het weerleggen van een on
juiste pretentie en liever vaststellen dat
men aan deze verrijking van het reper
toire van het zogeheten „pauzetheater" in
Amsterdam echt genoegen kan beleven
Luc Lutz heeft als gastregisseur gezorgd
voor een charmante voorstelling in de ge
wenste trant van precieuze lichtvoetigheid
van geestig gestileerde gevoeligheid te
vens. De vertaling van Ferd. Sterneberg
maakte de snelle overgangen van het hu
moristische naar het sentimentele moge
lijk. Briljante prestaties mogen er dan
niet worden geleverd, aantrekkelijk is dit
korte divertissement zeer zeker, ondanks
het miserabele decor van Joseph Carl.
Ina van Faassen en Ton van Duinhoven
vertolken met sierlijk beheerst tempera
ment de vlinderachtige rollen van de twee
gelieven, die zich zo door hun beurtelings
materialistische en idealistische opwellin
gen laten meeslepen, dat hun personeel
eraan te pas moet komen om het weder
zijds gewenste huwelijk tot stand te bren
gen. Joan Vandenberg en Jo van de Ven
deden als kamenier en knecht hun be
scheiden werk verdienstelijk. Het was
jammer, dat nu juist een zo consciëntieuze
acteur als Chris Baay, die als de geheel
door zaken en plichtplegingen in beslag ge
nomen oom de baron fungeerde, tijdens
de première wat men noemt een „black
out" kreeg. Overigens kan men zich deze
letterlijk en figuurlijk als tegenwicht van
de amoureuze vaagheid en verwarring die
nende persoonlijkheid iets robuuster den
ken, ook in het komische.
Toneelminnende huisvrouwen en kantoor
bedienden, maar natuurlijk zij niet alleen
kunnen voor het bijwonen van deze veer
tig minuten durende toneelvoorstellingen
tussen de bedrijvigheden drie keer per
week in het Nieuwe de la Martheater te
genover de artiesteningang van de hoofd
stedelijke schouwburg terecht. Een derge
lijk bezoek betekent in dit geval een aan
genaam kunstzinnige tijdspassering.
David Koning
FILM EN FILMWERELD.
Carlo Ponti, echtgenoot van Sophia
Loren, heeft de Pisorno studio's in Tirrenia.
nabij Livorno gekocht. Dit filmdomein be
staat uit vijf studio's en een groot stuk
grond. Het kostte Ponti 500 miljoen lire. De
producent is voornemens de studio's tot
di modernste en doelmatigste van Europa
te maken. De eerste film die in Tierrenia
door Ponti op stapel zal worden gezet is
Madame sans g.ne" met Sophia Loren in
de hoofdrol.
Het filmprogramma dat de N.T.S. gis
teravond offreerde bood als voornaamste
attractie een filmpje van Canadese make
lij, dat een televisieprijs verwierf. Het
handelde over het tabakplukken. We kun
nen dit filmpje onze bewondering niet ont
houden. Het hing een zeer realistisch
beeld op van wat er zoals met het oogsten
van de tabak gepaard gaat. In het bijzon
der hechtte het belang aan de mensen die
dit enorme zware karwei verrichtten. Hun
stemmingen hun humor, bitterheid, hard
heid en levensmoed kwamen uit zeer kern
achtige interviews, waarbij men de vra
gensteller niet zag, welsprekender tot ui
ting dan wij van onze eigen televisie ge
wend zijn. Het was werkelijk of men een
ervaring rijker werd.
De Amsterdamse cineast en fotograaf
Emile van Moerkerken, bekend door eni
ge fotoboeken en verscheidene films, waar
van De Koekoekswals en Wadlopers de
bekendste zijn, is benoemd tot televisiere
gisseur van de VARA voor het samenstel
len en regisseren van documentaire pro
gramma's. Hij zal op 15 februari in dienst
treden Ook de cineast Wim Bosboom,
thans verbonden aan Telefiml te Hilver
sum, die uit dien hoofde als cineast aan
het telvisiejournaal en andere televisiepro-
dukties zijn medewerking heeft verleend,
treedt in dienst van de VARA en wel op
I maart. Hij wordt regisseur bij de afde
ling actualiteiten en zal dus onder ande
re de regie op zich nemen van pro
gramma's als Achter het Nieuws en Es
presso.
Om programmatische redenen stelt de
televisiesectie van de VARA het op prijs,
haar' programma Anders dan anderen nu
en dan niet uit te zenden uit de Concert
zaal Singer te Laren, maar elders uit het
land. Voor de eerste keer zal dat ge
beuren op maandagavond 13 februari; dan
zal, onder regie van Pier Tania, Bert
Garthoff de televisiebiografie van een land
genoot presenteren uit huize Maas te Gro
ningen.
De Vlaamse dichter en schrijver Karei
Jonckheere. de Vlaamse dichter Jan
Vercammen, de Nederlandse vertaler Dolf
Verspoor die voor zijn vertalingen be
kroond ié èïl dé Nederlandse schrijver
en vertaler Johan Winkler zullen, onder
voorzitterschap' van Jaap Buys, een forum
vormen, dat zich zal bezighouden met
„Lief en leed van het vertalen". De VARA
zal dit programma, dat tot stand kwam
in samenwerking met de Belgische Radio
en Televisie te Brussel en het Nederlands
Genootschap van Vertalers, uitzenden op
woensdagavond 15 februari.
De Dood van een Handelsreiziger, het
beroemde stuk van de Amerikaanse to
neelschrijver Arthur Miller, dat destijds
in ons land door twee toneelgezelschappen
tegelijk werd gespeeld, respectievelijk met
Louis Saalborn en met John Gobau in de
rol van de handelsreiziger, zal te zien en
te horen zijn in de televisie-uitzending van
de VARA op donderdagavond 16 februari.
Richard Flink speelt nu de handelsreizi
ger, Ida Wasserman is zijn vrouw; Coen
Flink. Maxim Hamel en Henk van Ulsen
zijn de zoons. Willy van Hemert voert nu
de regie van dit door Nel Bermans-Wit-
haar vertaalde stuk, dat voor de came
ra's komt in decors van Cor Hermeier.
HILVERSUM 1. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO
8.00—24.00 AVRO
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.20 Gram VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00
Gymn. voor de vrouw 9.10 De groenteman. 9.15
Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje
11.15 Gram. 11.45 Opvoeden als liefhebberij, le
zing 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws, meded
en beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Kamermuz.
14.30 Voor de vrouw. 15.05 'n Odyssee met z'n
twee. hoorsp. 15.50 Zangrecital. 16.15 Voordracht
16.35 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuziek
18.00 Nieuws. 18.15 Voor de jeugd. 18.30 Lichte
muz 18.45 Sportpraatje 18.55 Gesproken brief.
13.00 Voor de kleuters. 19.05 Gevar. progr 20.00
Nieuws. 20 05 Filharm.-ork„ koor en solist. 21.05
De vrouw van boven, hoorspel. 22.30 Nieuws
beursber. uit New York en meded. 22.45 Journ
23.00 Sportact. 23.10 Discotaria. 23 55—24.00 Nws
HILVERSUM II 298 m 7.00 KRO. 10.00 NCRV
11.00 KRO. 14 00—24.00 NCRV
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe
ging 8.00 Nieuws 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvr
9 40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.15 Mor
gendienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 Voor de zie
ken 11.45 Gewijde muz 12.00 Middagklok - nood
klok 12 04 Gram 12.25 Voor de boeren. 12.35
Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Gram 12.50 Act
13 00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platen-
'3 25 Mü' ork NCRV: 14.00 Lichte muz
II 30 Kamerork 15.30 Gram. 16.00 Bijbeloverden
king 16 20 Fluit en clavecimbel. 16.50 Gram 17 00
Voor de jeugd 17.30 Gram. 17 40 Beursber. 17.45
Lichte muz. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Vocaal ens
ïn,S Sociaal perspectief praatje. 19.00 Nieuws
19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30
Radiokrant. 19.50 Pol. lezing. 20.00 Gevar. progr.
21.30 Gram. 21.50 Periodiekenparade 22.00 Kerk
orgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden-
kmg 22.55 Boekbespr. 23.00 Militaire kapel. 23 30
Boekbespreking 23.55—24.00 Nieuws.
'iRUSSEL. 324 m.
12 00 Nieuws 12.03 Amus.muz. 12.30 Weerber
12.35 Gram. 12.50 Koers©n 13.00 Nieuws en weer-
ber 13.15 Kamermuziek 14 00 Schoolradio 16 Of
Koersen. 16.06 Franse les. 16.21 Intern. congre>
van Jeugd en Muziek te Berlijn. 16.40 Gram. 17.00
Nieuws en weerber 17,15 Voor dt kinderen. 18.20
Voor de soldaten 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws
en weerber. 19.40 Dansmuz. 19.50 Vrije politieke
tribune. 20.00 Vooi de vrouw. 21.00 Ork conc. 22.00
Nieuws. 22.15 Radio-universiteit. 22.55—23.00 Nws
VOOR WOENSDAG
NCRV: 17.00 Voor de 1eugd NTS: 17 30—17 41
lot. jeugdjourn 20.00 Journ en weeroverz VPRO
20 20 Documentair progr 20.40 Balletprogi 21 II
cabaretprogramma en gesprek. 21.55 Oude films
VOOR DONDERDAG
NTS: 2000 Journ. AVRO: 20.20 Act 20 30 Docu
mentaire film. 21.00 Reiziger zonder bagage TV
spel. 22.20 Einde.