Het Nederlands Kamerorkest met Claude Frank als solist Het Nederlands Danstheater in de Haarlemse Schouwburg Het conflict tussen de Deense acteurs en radio en televisie Uitgaan in Haarlem RAI-geschiedenis in glas m Leerlingen en leraren van „Sancta" met „Harvey" Brendan Behan vierde zijn verjaardag voor de politierechter in Dublin VRIJDAG 10 FEBRUARI 1961 r grieperig? AKKERTJES Het tweede Westduit se televisieprogramma De Nederlandse redactie van „De Maand TONEEL AMATEURTONEEL MUZIEK VOLKSUNIVERSITEIT DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN Spel en spelers Beeldschermer De radio geeft zaterdag 7 elevisie programma Hef schijnt steeds meer gebruikelijk te worden de stukken, die op de periodieke toneelavonden door en voor scholieren worden vertoond, te ontlenen aan het re pertoire van het „grote" toneel. En dan is dit meestal nog niet eens het gemakke lijkst te spelen werk. Ten gevolge van deze voorkeur, zagen wij aldus in betrek kelijk korte tijd opvoeringen van Pieter Langendijks „Krelis Louwen", Jacinto Benavente's „Kringloop der belangen" en Thornton Wilders „Onze stad". Voorstel lingen, welke door het verklaarbare gebrek aan routine der vertolkers, slechts zelden de kwaliteiten der gespeelde stukken recht doen wedervaren. Zelfs, wanneer de recen sent dergelijke vertoningen met de ge bruikelijke welwillendheid beoordeelt, mag hier toch wel eens op worden gewezen. Dit geldt ook voor de beide opvoeringen van Mary Chase's blijspel „Harvey", wel ke woensdag en donderdag in het Minerva theater werden gegeven door enige leer lingen van het katholieke meisjeslyceum „Sancta Maria" uit Haarlem, waarbij de herenrollen door haar docenten werden vertolkt. „Harvey", dat destijds alleen op Broadwy bijna tweeduizend opvoeringen beleefde en waarmee de schrijfster de Pulitzerprijs verwierf, werd in ons land door twee gezelschappen gespeeld, met in de hoofdrollen respectievelijk Han Bentz van den Berg en Johan Kaart. Men herin nert zich door dit alles wellicht, dat Mary Chase met haar stuk heeft getracht aan te tonen, hoe gelukkig de mensen kunnen zijn, wanneer zij zich aan de een of an dere illusie hebben vastgeklampt. Deze il lusie bestaat in dit geval voor Elwood P. Dowd uit een levensgroot konijn, dat al leen door hem kan worden waargenomen. Elwood is zielsgelukkig met zijn witte langoor, hij voert lange gesprekken met deze onzichtbare vriend en geeft stipt ge volg aan alle door hem ingefluisterde wijze raadgevingen. Elwoods omgeving is eerst danig geschokt door zijn onverklaarbaar vreemd gedrag en men brengt hem in contact met een beroemd psychiater, die hem van zijn vermeend waandenkbeeld moet genezen. Het eind van het lied is dan, dat niet alleen zijn familie, doch ook de psychiater overtuigd geraken van het voorrecht, zulk een imaginair konijn te mogen bezitten. Uit het bovenstaande moge blijken, dat men als amateurtoneelspeler van goeden huize moet komen, om de voor een der gelijk stuk benodige irrieële sfeer te kun nen oproepen. Regisseur A. F. Henrichs heeft kennelijk voorzien, dat zulks de krachten van de beschikbare bezetting te boven zou gaan en daarom deed hij verstan dig bij de vertoning de nadruk op de komi sche elementen te leggen. Weliswaar kwam deze visie niet overeen met de bedoelin gen van de schrijfster, doch zijn opvatting verhoedde in ieder geval de mislukking. Vandaar dat 't publiek zich kostelijk heeft geamuseerd met deze, in een plezierig blij speltempo verlopen voorstelling. Aan het slot kwam rector dr. P. Merkx deze waar dering nog eens duidelijk onderstrepen, waarbij de traditionele bloemenhulde evenmin ontbrak. GUY GREEN NAAR DE V. S. De bekende Engelse regisseur Guy Green wiens „The Angry Silence" ook hier te lande een uitstekende indruk heeft ge maakt, is door Metro-Goldwyn-Mayer ge contracteerd om „The Light in the Piazza" te regisseren. Green zal in Hollywood wer ken aan de voorbereidingen van de ver filming van het gelijknamige boek van Elizabeth Spencer. Het scenario zal wor den geschreven door Julian Epstein. Het is de eerste film die Guy Green in Ame rika maakt. de paukenist Lou Brandon Bravo vertolk ten bekwaam de solopartijen. Men kan aan deze partijen geen typisch solistische betekenis geven; meer zou men kunnen spreken van bij het orkest opgenomen obligatie partijen. Relatief gezien werd de uitvoering van het concert van Martinu het hoogtepunt van de avond. De kleine schare bezoekers toonden zich daarvoor met hartelijk ap plaus zeer erkentelijk. P. Zwaanswijk HET NEDERLANDS KAMERORKEST werd op het tweede van de twee concerten, die het orkest voor dit seizoen voor Haarlem op zijn programma had geplaatst, geleid door de Zwitserse dirigent Paul Sacher, die als gast-dirigent zijn medewerking verleende. In de kringen van musici heeft de naam van Paul Sacher een uitstekende klank, maar daarbuiten lijkt zijn faam nogal lokaal te zijn. Te Fjaarlem en omgeving heeft Sacher blijkbaar nog weinig bekendheid. Er waren althans donderdagavond bedroevend weinig muziekminnaars naar de gemeente lijke Concertzaal gekomen om eens kennis te maken met de capaciteiten van de dirigent. Tot de onprettigste consequenties van deze geringe belangstelling behoorden de zeer ongunstige akoestische omstandighe den, waaronder het orkest nu kwam te spelen en die in het bijzonder afbreuk de den aan de indruk van het Klavierconcert in G (K.V. 453) van Wolfgang Amadeus Mozart, dat door het orkest werd uitge voerd met de Amerikaanse pianist Claude Frank als solist. Scherpe tekening van thema's, melodie- en en figuraties, was haast niet mogelijk bij de vervagende geluidswerking in deze grote, lege uitvoeringsruimte. Het spel van Claude Frank leed nu door dynami sche onrust en onevenwichtigheid. De kla vierklank was vaak te hard en stond maar zelden in een goed«f verhouding tot de or kestklank, waarmede de pianoklank ook al door de eigen stemming tussen orkest en vleugel niet tot een gewenste harmonische eenheid kon komen. Claude Frank moet maar eens gelegen heid krijgen om revanche te nemen en dan met een werk, dat meer nadrukkelij ker bewogenheid toelaat dan dit spranke lende, licht gevoelige schone concert van Mozart. Hij heeft mij er nu niet van kun nen overtuigen, dat hij een bijzondere ge richtheid voor de muziek van Mozart be zit. Het Nederlands Kamerorkest heeft met de uitvoering van de symfonie in A. van Joseph Haydn, waarmede de avond ge opend werd, een gunstiger indruk kunnen maken dan met de begeleiding van het pianoconcert. De assimilerende klanken timbres der instrumenten waren hiervoor van bijzondere betekenis. Het werd een uitvoering die uitmuntte door klankgaaf heid, subtiliteit en gevoelige dynamiek, door bijzondere hoogtepunten, zoals het trio van het menuetto met de zingende hobo en de levendige doorwerking in de finale. Met deze uitvoering liet Paul Sacher zich kennen als een dirigent, die streeft naar gevoelige klank en die felheid en markante, spirituele accenten uit de weg gaat. Het meest echter kon Paul Sacher zich zelf zijn, toen hij de uitvoering van het Dubbelconcert voor strijkers, piano en pauken van de componist Bokuslav Mar tinu dirigeerde. Hij gaf aan de muziek de noodzakelijke ritmische stuwing en waar mogelijk bewerkte hij een duidelijke struc tuur van in wezen goed gevormde muzika le gedachten. De pianist Luctor Ponse en GEDURENDE DE EERSTE maanden van zijn bestaan heeft het Nederlands Danstheater vrij veel belangstelling ge trokken. Het publiekheeft nu eenmaal sympathie voor „rebellen" en mocht bo vendien frisse bewijzen van vrijgevochten ondernemingslust verwachten. De leerzame praktijk verkeerde echter geleidelijk in het tegendeel van de beloften. Een der voornaamste gangmakers, Rudi van Dant- zig, heeft de gelederen verlaten. Zijn plaats wordt thans wederom kennelijk met animo door Hans van Manen inge nomen. Zogenaamd heeft men gebroken met het solistensysteem, maar het verlies aan aantrekkingskracht door het vertrek van achtereenvougens Marianna Hilarides en Linda Manez merkt men terdege. Als het experiment dreigt te mislukken, dan zal dat echter hofdzakelijk komen door onvermogen, niet slechts financieel maar vooral artistiek. Advertentie helpen direkt Voor enkele tientallen toeschouwers trad de groep donderdagavond in de Haarlem se Stadsschouwburg op met een program ma, dat drie van de aangekondigde vijf premières bevatte. De noviteiten kwamen alle na de pauze. Alexandra Radius en Gérard Lemaitre deden (na een ver moeiende dag werken in een televisiestu dio) met allure hun best om het moeilijke duet „De blauwe vogel" tot een opzien barende gebeurtenis te maken. De eerst genoemde demonstreerde een niet geringe begaafdheid, doch is aan een dergelijk superieur spel met de techniek bij lange na nog niet toe. Milly Gramberg neemt blijkbaar de positie in van eerste vertol kende danseres. Zij vervulde althans in het verhaal zonder woorden „Song into darkness" van Harkarvy de hoofdrol van de (na een oorlog?) eenzaam achterblij vende vrouw. Evenals de andere balletten van deze choreograaf heeft deze aaneen schakeling van voornamelijk looppassen op het strijkkwartet van Claude Debussy een met smaak berekende fraaiheid, die al spoedig verandert in saaiheid. De panto mimische stilering van natuurlijke bewe gingen doet zich aan ons voor als een moeizame en spanningsloze reeks versier de gemeenplaatsen. Hans van Manen leverde met „Klaar af!" op jazzmuziek van Duke Ellington een sportief en soms ook wel geestig di vertissement, dat men wellicht beter aan het begin dan aan het slot van een pro gramma kan plaatsen, respectievelijk waarderen. Deze vrije oefeningen, bij de samenstelling waarvan in de eerste plaats Jerome Robbins in de verte werd nage volgd, zijn op een plezierige wijze en ze ker niet zonder fantasie expressief voor een jonge generatie. Hans van Manen heeft een misschien wat primitieve maar in ieder geval innemende aandacht voor ritmische schakering en menselijke moge lijkheden. Milly Gramberg, Hannie van Leeuwen, Martinette Janmaat, J-aap Flier en Charles Czarny traden er tezamen met hem het meest in op de voorgrond. David Koning Scène uit de Haarlemse première van Benjamin Harkarvy's ballet „Lied naar de duisternis" door het Neder lands Danstheater. Volgens mededeling van socialistische zijde heeft de onderneming „Vrije Televi sie", die het door de Westduitse regering in het leven geroepen tweede televisiepro gramma moet gaan verzorgen, de Bonds regering om geld verzocht. Dit zou blijken uit een brief van de zake lijke leiding van „Vrije Televisie" aan Adenauers staatssecretaris en perschef Felix von Eckardt, die door de socialis tische partij is gepubliceerd. In deze brief zou van schulden van „Vrije Televisie" tot in totaal tien miljoen mark gewag wor den gemaakt. Het tijdschrift „De Maand", dat sinds januari 1958 te Leuven bij de uitgeverij Nauwelaerts verschijnt, staat met ingang van de nieuwe jaargang onder een Vlaam se en een Nederlandse redactie, terwijl Paul Brand te Hilversum als uitgever voor Nederland optreedt. De Nederlandse redactie wordt gevormd door dr. A. H. Bredero, Daniël de Lange, mr. J. Leyten en dr. B. Delfgaauw, leden van de vroegere kernredactie van „Te Elfder Ure", waarbij zich hebben aangesloten drs. H. van Haa- ren en Lambert Tegenbosch. De staking van de Deense acteurs tegen de Deense radio en televisie is niet zon der meer een directe actie inzake de fi nanciële beloning, maar is veeleer een laatste toevlucht om die beloning op ge heel nieuwe grondslag te stellen, aldus Per Buckhoj, voorzitter van de bond van acteurs. De bond heeft het voorstel van de radioraad om een bemiddelaar te laten beslissen afgewezen. Denemarken aldus Buckhoj was de pionier in Scandinavië op het terrein der televisie, toen vijf jaar geleden een bescheiden begin werd gemaakt. In die tijd zetten de acteurs een streep onder een blokkadde van vijf maanden tegen de radio en televisie en gingen akkoord met een televisie-salariëring die slechts 10 percent boven de bedragen lag die zij toen bij de radio konden krijgen. De par tijen werden het eens dat het contract op elk tijdstip kon worden opgezegd. Spoedig bleek dat de 10 percent extra zeer onbe vredigend waren, gezien het feit dat de te levisie aanzienlijk meer werk van de ac teur eiste dan hij bij een optreden voor de radio moest leveren. Er kwamen wat kleine aanpassingen, maar de loonsitua tie werd steeds onbevredigender, terwijl het aantal in gebruik zijnde televisietoe stellen met sprongen steeg tot boven het half miljoen, op een bevolking van nog geen vijf miljoen. De noodzaak van een radicale verandering van het systeem der financiële beloning werd onderstreept door het feit dat de werkgelegenheid in de the aters kleiner werd naarmate het aantal televisiekijkers groeide. Tenslotte, in sep tember van het vorig jaar, zei de bond van acteurs het contract met de televisie op en werden scherpe salariseisen gesteld. Als we de kwestie aan een bemiddelaar zouden overlaten aldus Buckhoj zou hij onze eisen uiteraard vergelijken met de eisen in andere beroepen en dan tot de conclusie komen dat we gek zijn Maar ons standpunt is dat we een volko men nieuwe basis nodig hebben en we zijn van plan onze eisen af te dwingen zelfs als dat een langdurig conflict zou be tekenen. Buckhoj zei dat de beloning bij de radio een hoofdstuk op zichzelf was Oorspronkelijk waren de acteurs niet van plan tegen de radio te staken, doch toen de Radioraad met een blokkade dreigde namen de acteurs de Raad deze wind uit de zeilen door de staking op beide media van toepassing te verklaren. Op een begroting van ongeveer 49 mil joen kroon vorig «jaar, betaalde de tele visie aan de acteurs in totaal 700.000 kroon, zijnde ongeveer 2.100 kroon per man voor hun optreden in stukken die on geveer vijf procent van de totale zendtijd Een lichamelijk enigszins ontluisterde Brendan Behan heeft donderdag zijn achtendertigste verjaardag „gevierd" voor het groene hekje bij de politierech ter in Dublin. Gekreukeld en gedeukt, een donkere bril voor de blauwgeslagen ogen en de noodzaak van een warm bad onverholen uitdragend, schreeuwde Be han beledigingen en verwensingen naar politiemannen en journalisten, toen hem wangedrag en schadeberokkening ten Zaterdag II februari, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie speelt „Een mal meisje" van Marcel Achard, onder regie van Bob de Lange. Medewerkenden zijn onder anderen Myra Ward, Paul Steenbergen, Leo de Hartogh en Bas ten Batenburg. Zonda-g 12 februari. Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie speelt „Lieve Leugenaar" van Jerome Kilty, onder regie van Paul Steenbergen. Medewer kenden zijn Ida Wasserman en Paul Steenbergen. Woensdag 15 februari, Stadsschouwburg, 10 uur: Toneelgroep „Arena" speelt voor de lagere scholen „De drie wensen van de vrolijke ketellapper". Donderdag 16 februari. Stadsschouwburg, 20 uur: De letterlievende vereniging „J. J. Cremer" speelt „Bonaventura" van Charlotte Hastings, onder regie van Henk Bakker. Vrijdag 10 februari. Concertgebouw, 20.15 uur: Het N. Ph. O. geeft het zesde con cert in de serie V. onder leiding van Karol Strijja. De pianist Theo Bruins verleent solistische medewerking aan het programma, waarop werken staan van Janiewicz, Saint Saëns en Beet hoven. Maanda'g 13 februari. Clubgebouw Sport park Kieverlaan. 19 uur: Muziekavond van de stichting Jeugd en Muziek. Uit gevoerd worden werken van Mozart en Chopin. Dinsdag 14 februari, Minerva Theater, 20.15 uur: Concert door het N, Ph. O., onder leiding van Henri Arends, met medewerking van de pianist John Blot. Op het programma staan werken van Mozart, Beethoven en Bonaparti. Donderdag 16 februari, Concertgebouw, 20.15 uur: Uitvoering van het Koor Ka tholiek Haarlem, onder leiding van Al- bert de Klerk. Medewerking verlenen het N. Ph. O., de organist Kees Borne- wasser. de sopraan Nelly Groenevelt en de alt Annie Hermes. Op het programma staan werken van Fiocco, Pergolesi en Vivaldi. Maandag 13 februari, Frans Halsmuseum, 20 uur: Dr. P. H. Esser spreekt over de behandeling van de psychiatrische pa tiënt. Dinsdag 14 februari, Frans Halsmuseum 20 uur: Dr. P. Korringa spreekt over de problemen rond de overbevissing van de Noordzee. Woensdag 15 februari. Frans Halsmuseum. 20 uur: Mevrouw dr. M. Révész-Alexan- der spreekt over Italiaanse schilderkunst. Vrijdag 10 februari, gebouw Kleine Hout weg 47, 20.30 uur: Vertoning van de film „Waarom zijn ze tegen ons?" (Haar lemse Raad voor de jeugd). Vrjjdag 10 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: De politievereniging „Contact" speelt „De Bungalow". Zaterdag 11 februari, Concertgebouw, 20 uur: Soirée dansante (Kennemer ballet studio). Zaterdag 11 februari, Gebouw „Cuitura", 19.30 uur: Feestelijke bijeenkomst van de werkgroep A.A. in Haarlem. Zondag 12 februari, Concertgebouw, 20 uur: Tournee-avond van de KRO, met medewerking van onder anderen Berry Kievits, Gerard Walden en Harry Boda. Maandag 13 februari, Stadsschouwburg, 20 uur: Cabaret-avond voor de Haarlemse Bestuurdersbond. Maandag 13 februari, Concertgebouw, 20 uur: Toneelvoorstelling van de rooms- katholieke commissie „De Vrije Tijd'. Maandag 13 februari, Minerva Theater, 20 uur: Toneelgroep „Meer en Bosch" speelt „In Londen staat, een huis". Dinsdag 14 februari. Stadsschouwburg, 20 uur: Cabaret-avond voor de Haarlemse Bestuurdersbond. Dinsdag 14 februari, Lorentzlyceum, 19.45 uur: Dr. L. Plaut spreekt over „Moderne onderzoekingen over veranderlijke ster ren". (Haarlemse weer- en sterrenkun dige kring). Dinsdag 14 februari, Krelagehuis, 20.15 uur: Mr. M. L. Stibbe spreekt over „An- throposofie en haar resultaten in de sa menleving" (Centrum voor Vrij Geestes leven). Dinsdag 14 februari, Krelagehuis, 19.30 uur: Dr. W. Kruyt spreekt over „Plan- tengroeistoffen en hun practische toe passing" (Koninklijke Nederlandse Maat schappij voor Tuinbouw en Plantkunde). Woensdag 15 februari, Café-restaurant Brinkmann, 20 uur: Prof. dr. ir. J. P. Mazure spreekt over „Sport, maatschap pij en levensbeschouwing" (Humanis tisch Verbond). Woensdag 15 februari, Bovenzaal Concert gebouw, 20 uur: Voorlichtingsavond door het Gewestelijk Arbeidsbureau. Woensdag 15 februari, Café-restaurant Brinkmann. 20 uur: Mevrouw Claude Servoise spreekt over „Aspects de la peinture frangaise contemporaine" (Con férences Frangaises). Woensdag 15 februari, Tuinzaal Concert gebouw, 20 uur: Ontwikkelingsavond van het Nederlands instituut voor Volksont wikkeling en Natuurvriendenwerk. Donderdag 16 februari, Frans Halsmuseum, 20 uur: Filmavond. Donderdag 16 februari. Gravenzaai stad huis, 14.15 uur. Mr. H. E. Phaff spreekt over „Ons Haarlems stadhuis" (Neder landse Vereniging van Huisvrouwen). Iedere zaterdag in het sportgebouw aan de Kleverlaan: Jongerensociëteit Haarlem. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge opend van 1017 uur: zondagen 1316 Ulft. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 10—15 uur, des zondags van 1315 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy Kleine Houtweg 103: Op donderdagen geopend van 10—12.30 en van 13.30—17 uur. Op zondagen van 14—17 uur. Museum „Het Huis van Looy". Van 28 januari tot 20 februari tentoonstelling van werken van leden van het genoot schap „Kunst zij ons doel". Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur; des zondags van 14 tot 17 uur. Kunstzaal 't Goede Uur. Nieuwe Kerkspiein Gedurende de maand februari expositie van tekeningen van de cartoonisten en courantentekenaars uit Amsterdam. Da gelijks geopend van 10 tot 22 uur. Da gelijks van 21 tot 22 uur klassiek gram- mofoonplatenconcert. Gebouw Bloemenheuvel, Overveen. Van 5 tot 27 februari tentoonstelling van wer ken van Anton Pieck. Dagelijks geopend van 1017 uur; des zondags van 14—17 uur. Avondvoorstelling op 15, 17, 22 en 24 februari, van 19.30—21.30 uur. Teylersmuseum, Spaarne 16. Tentoon stelling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse en Franse school. Fossielen, historisch-natuurkundige instrumenten. 31-toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 1115 uur. De eerste zondag van elke maand van 1315 uur. Vleeshal. Grote Markt. Van 10 februari tot 19 maart Beroepententoonstelling I960 Avondopenstelling op 15 en 22 februari. 1. 8 en 15 maart van 2022 uur. laste werd gelegd. „Een groep krijsen de aasgieren, parasiterend op het onge luk van de misdeelde," beet Behan op dringende journalisten toe. „Neem dat boek weg," riep hij in de richting van de griffier;.i>sik zal niets tekenen wat u over mij wenst op te schrijven." Behan was voorgekomen, nadat hij acht uur in een cel van het politiebu reau had doorgebracht; ontnuchterd, ge kalmeerd zeker niet. Toen hij zijn gif tegen journalistiek en magistratuur had uitgespuwd, boog Behan zich met een grijnslach naar zijn verdediger, Con Le- hane, en zei: „Je bent geen haar beter dan de rest." Zijn zaak werd verschoven naar 17 fe bruari, omdat de theaterproducente Joan Littlewood, die was opgetreden als Be- hans agente voor zijn succesvolle stuk „De Gijzelaar", getuigde dat de schrij ver tegen zijn wil in de vechtpartij met de drie burgers uit Dublin geraakt was „Hij beledigde niemand," zei ze. „Het was Brendans schuld niet. De drie man nen waren op een vechtpartij uit en ko zen hem als hun slachtoffer." Behan was zich dan ook aan het verdedigen toen een patrouillewagen van de politie langs was gekomen. Brendan Behan zelf voerde aan dat men het altijd op hem voorzien had, om dat hij beroemd is. „Hoe meer succes men oogst," klaagde hij, „des te gemak kelijker valt men ten prooi aan leeglo pers met een glas whisky in de hand Deze lieden willen alleen maar kunnen zeggen dat ze Behan een aframmeling gegeven hadden." Precies twee dagen geleden had Be han met de hand op het hart tegenover UPI gezworen, dat hij het drinken eraan zou geven en zich voortaan zou beper ken tot tafelwater, waarvan hij zich tij dens het interview demonstratief enkele glazen inschonk. Behans vrouw Beatri ce, die altijd aan de zijde van haar man pleegt te zijn wanneer de alcohol hem heeft beneveld, betreurde hem juist de bewuste avond alleen te hebben ge laten. „Waarom moest hij weer vallen na zich enkele weken zo netjes te heb ben gedragen?" Ik weet het niet, zei Beatrice Behan, „maar wat die vecht partij betreft, ik weet wel dat Brendan niet houdt van mensen die tegen hem de vuist opheffen." v. De Haarlemse glazenier N. Schrier heeft in opdracht van RAI-leden een vierdelig in reliëf gezandstraald raam op spiegelglas gemaakt (7,50 meter lang en 1,30 meter hoog), dat geplaatst is in de vergaderzaal van het RAl-bestuur foto stelt de tweede periode voor. in het nieuwe RAI-gebouw in Amster dam. De vier ramen geven achtereen volgens weer de perioden 1845-1880, 1880-1895, 1895-1910, 1910 tot heden, in de ontwikkeling van auto, motorrijwiel en rijwiel. De hierbij gereproduceerde in beslag namen. De leiding van de tele visie heeft verhogingen van 30 a 40 per cent aangeboden, maar de acteurs eisen een ongeveer driemaal zo grote verhoging. De staking der acteurs werd per 1 februari van kracht. Hun bond kreeg steun van de zuster-organisaties in ande re Scandinavische landen, met als gevolg dat geen programma's van „Noordvisie" kunnen worden uitgezonden in Denemar ken tijdens de staking. De acteurs hebben ook hun internationale organisatie om steun verzocht. De televisie- en radioraden moeten nieu we programma's aandragen om de kloof te overbruggen. Zij zijn van plan de tv- quiz in een nieuwe vorm te doen herleven. „Pak de telefoon", is een program dat binnenkort zal beginnen. Mensen die be reid zijn vragen te beantwoorden, zetten hun naam en adres op een briefkaart en sturen een bedrag van een kroon naar de organisatoren. Een aantal briefkaarten wordt opgepakt en de quiz-leider pakt de telefoon en stelt vragen. Een nieuwtje is ook de Engelse les op de tv. De federatie van journalisten heeft de acteurs enige steun aangeboden door de leden op te dra gen niet op groter schaal deel te nemen aan programma's welke bedoeld zijn om de leemten te vullen. Gisteren heeft de bond van dramaturgen en auteurs het be sluit genomen te eisen dat hun beloning door de televisie met 300 percent zal wor den verhoogd. Voor een televisiespel wordt momenteel ongeveer 2.500 kroon betaald. Een antwoord op deze eis wordt niet voor april of mei verwacht, daar de leiding van de Deense televisie overleg wenst te plegen met haar collega's in Zweden en Noorwegen, die zich ook met eisen gecon fronteerd zien. Aan de t.v.-realisering van Jean Anouihl's blijspel „Reiziger zonder bagage" heeft de kijker donderdagavond een ge noegen op het niveau van voornamelijk goede spelkwaliteit beleefd en dat is op zichzelf al heel wat. Het kon ook moeilijk anders met de bezetting, die AVRO-regis- seur Ton Lensink om zich heen had ver zameld. Laten wij niet te royaal worden met namen. Han Bentz van den Berg in de rol van de gekwelde Gaston bereikte er een mooi gemiddelde mee, dat even subliem werd in de scènes met Eric van Ingen die zich heeft ontwikkeld tot een van Nederlands beste acteurs en Loudi Nijhoff, aan wie zo'n beeld van een moe der met-behoefte-aan-excuses wel is toe vertrouwd. Dat Andrea Domburg ditmaal wat minder excelleerde ligt niet aan haar kwaliteiten, het kwam voort uit het soms duidelijk gebrek aan routine van de auteur, die toen hij dit stuk schreef, pas 25 jaar was. Datzefde manco droeg ertoe bij, dat boven het gemiddelde nauwelijks kon worden gespeeld. Des te verheugender was de sterke bezetting in de hoofdrollen, die zorgde dat het tenminste nog behoor lijk hoog lag. Misschien moet men hierin ook de oor zaak zoeken van het feit, dat regisseur Lensink aanvankelijk aan het experimen teren sloeg met close-ups, die niet logisch verantwoord waren. Toen hij eenmaal wat conventioneler wegen insloeg, kon men hem wat beter volgen. Dat paste ook meer bij de sfeer en de stijl van Anouihls stuk, dat dan wel boeide, maar niet zijn afkomst kon verloochenen van een spel met per sonen en situaties tegen de achtergrond van een menselijk drama. Het drama zelf komt er met moeite uit. Vandaar de han dige omschrijving: komedie. Enfin, wie er zich voor interesseerde kon een aantal plussen en minnen uitdelen met het gevoel een goed toeschouwer te zijn geweest. Dat stemt tot tevredenheid. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, praatje. 9.00 Gymn, voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.359.40 Waterst.j. VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Herha ling gedeelten uit progr. van deze of vorige week. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Sportnieuws. 13.45 Jazzmuz. 14.05 Voor de jeugd. 11.40 Amateur-ork. 15.00 De zinloosheid der ruim tevaart, lezing. 15.15 Gram. 15.45 Gemengd koor. 15.00 Boekbespr. 16.20 Hammondorgelspel. 16.40 Streekuitz. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.30 Lichte muz. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passe partout bij gaslicht, lezing. 19.40 Evangelisten vertellen, lezing. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20 00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Soc. comm. 21.30 Lichte muz. 22.00 De banknoot van een mil- icen pond sterling, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Gevar. progr. 23.10 Gram, met comment. 23.55— 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middag- kolk - noodklok. 12.04 Gram. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Fanfare-ork. 14.25 Instr. kwartet. 14.45 Jazz-Express. 15.10 Franse les. 15.30 Metro- role-ork. en solist. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 nstr. octet. 16.50 Sportperiscoop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Kunstkron. 18.30 Volksmuz. 18.45 Van klanten en wanten weten, vragenbeantw. 19 00 Nieuws, 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Lichte muz. 19.50 Lichtbaken, godsd. lezing. 20.00 Kamerork. en solist. 21.00 U bent toch ook van de partii' lezing. 21.10 Gevar. progr. 22.25 Boekbespr. 22 30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Re ligieuze muziek. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12 35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Muzik. kaleidoskoop. 14.30 Gram 15.00 Accordeonspel. (Om 15.15-15.45 Gram.). 16.00 Popul. lied.ies. 16.30 Gram. 17.00 Nieuws en weer ber. 17.15 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les (herh.h 18.00 Kamermuziek. 18.30 Voor de soldaten. 19 00 en we„e„r?er' 19 40 Gram- 2U5 Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.5524.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjournaal. VARA: 20.30 15 laar Partij van de Arbeid, korte terugblik 20.45 Kunst- rubr. 21.15 TV-film. 21.40 Bijna twintig, eenacter VOOR ZATERDAG KRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 20 00 Journaal en weeroverzicht.. KRO: 20.20 Act. 21.00 Gevarieerd programma. 22.00 TV-film,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4