Charlotte van Pallandt en Kees
Verwey exposeren in Amersfoort
L
Amsterdams Stedelijk Museum
vijfenzestig jaar
Erepalm voor Fransen in Oberhausen
O
N.Ph.O.-concert in het
Minerva Theater
De negen muzen
Gestolen schilderijen in
Marseille teruggevonden
Westduitse dagen
voor korte films
Jan de Troye assistent
bestuurder bij VARA
AVRO-bestuur speurt
naar nieuwe voorzitter
WOENSDAG 15 FEBRUARI 1961
Twee portretten van burgemeester Molendijk
Veronica' begint met
Engelse uitzendingen
Bob Buys
Wellicht geen biennale
in park Middelheim
Erfenis was aanleiding tot Stichting
Iers solotoneel in het
Holland Festival
De radio geeft donderdag
elevisipfiropram ma
AMERSFOORT BESCHIKT al enige jaren over een door de bekende archi
tect Rietveld ontworpen expositiegebouw, dat met zijn naaste omgeving de
Zonnehof wordt genoemd. Tot 13 maart wordt daar nu een tentoonstelling
gehouden van werken van de beeldhouwster Charlotte van Pallandt en de
schilder Kees Verwey. In deze expositie zijn opgenomen de portretten, die beide
artiesten m opdracht van de gemeente Amersfoort maakten van burgemeester
H. .Molendijk ter gelegenheid van zijn afscheid van deze gemeente. Het resul
taat van een dergelijke opdracht aan Verwey wettigt al een bezoek aan deze
expositie, daar men hier kennis kan maken met een officieel portret dat Verwey
onder vermoedelijk gemakkelijker omstandigheden heeft geschilderd dan dat
van Koningin Juliana. Verwey had ook andere portretopdrachten, maar deze
betroffen kunstenaars.
NIEUWSGIERIG WAS IK bovendien
omdat ik in mijn jeugd de heer Molendijk
al mee mocht maken, wij enige banden
hebben door toen beleden idealen en ik
het voorrecht genoot hem niet zo lang
geleden weer te zien, nadat dat zovele
jaren niet gebeurd was. En dat maakte
me dus ook nieuwsgierig naar het resul
taat van de door mij ook zo geachte
Charlotte van Pallandt.
Verwey zag in zoverre een beetje tegen
zijn opdracht op, dat hij het even een
moeilijke gedachte vond dat beider resul
taten op kwaliteit vergeleken zouden kun
nen worden. Naar mijn smaak een gezon
de twijfel van een artiest die weet wat
hij waard kan zijn en bovendien Charlotte
van Pallandt bewondert. Dat laatste is
wel voelbaar in zijn portret, dat hij van
deze beeldhouwster maakte en dat hier
terecht ook weer wordt geëxposeerd. Ver
wey heeft inmiddels gezien dat zijn por
tret toch van een andere geest is gewor
den als dat van Charlotte van Pallandt
en dat beider resultaten elkaar geen
kwaad doen. Bij wat men zich misschien
voorstelt van een meer officieel portret
is het mogelijk dat dat van de beeldhouw
ster het meeste voldoet. Charlotte van
Pallandt gaf ruim voldoende van de per
soonlijkheid van haar model, zoals we dat
trouwens van haar gewend zijn. Maar
bovendien gaf zij iets mee aan haar re
sultaat van het met anderen in een ge
meenschap beleefde idealisme van de fi
guur van burgemeester Molendijk, die mij
persoonlijk voorkomt als een waardig
voorbeeld van de nieuwe na-oorlogse ma
gistraat. Toch ontroert mij meer het por
tret dat Charlotte van Pallandt maakte
van de Koningin, waaruit duidelijker mis-
Donderdag 16 februari begint radio
„Veronica" met het uitzenden van En-
gelse programma's. Als gevolg daarvan
zullen de Nederlandse uitzendingen met in'
gang van die datum in de ether zijn van
een uur 's middags tot acht uur 's avonds
Het ligt in de bedoeling dit programma
in de maanden maart en april te verlen
gen tot middernacht.
De Engelse uitzend^igen, waarover in
Engeland al enige protesten zijn gerezen,
zullen plaats hebben van acht uur 's mor'
gens tot 's middags een uur en van midder
nacht tot twee uur in de ochtend. Voor de
Nederlandse uitzending is een nieuwe pro
grammering vastgesteld.
Portret van burgemeester H. Molen
dijk door Kees Verwey.
VOOr Iweer beJint, kunnen ongewild iets open-
die mens eerbied oproepend resultaat. baren. En in zijn portret van burgemees-
VERWEY'S PORTRET, een goed schil- ter Molendijk herken ik iets vertrouwds
derij met onder meer prachtig geschilder- uit de jaren dat ik met min of meer gelijk-
de handen, beeldt ondanks sterke houding, gerichte mensen mocht omgaan. Daarmee
eigen aan burgemeester Molendijk, meer schilderde Verwey een betrekkelijk deel
een mens uit dan dat het een magistraat van een groter geheel, maar verwondert
verbeeldt. Een acteur als Van Dalsum hij mij om wat hij vermocht te zien. Het
maakte het de schilder gemakkelijker, zo- is de vraag in hoeverre hij zelf zich be-
als op deze expositie weer blijkt uit diens wust is van wat hij deed. De schilder,
portret. Verwey is een schilder die kijkt de echte schilder denkt toch in de eerste
en doet en verwonderd kan zijn over zijn plaats in vorm, kleur en lijn. Niet onmo-
resultaat, wat betreft de geest die daaruit gelijk is dat Verwey iets raakte omdat
spreekt. Zo was het met zijn portret van hij in zijn jeugd ook een ideaal beleefde,
deze beeldhouwster dat, naar ik bemerkte, dat zijn model vertrouwd is. Waarbij dan'
niet iedereen als portret bevredigt maar even gezegd moet zijn dat ik niet veron-
mij ontroert, zoals het resultaat Verwey derstel dat Verwey nu niet meer aan die
zelf ontroerde. Het is mogelijk dat het idealen hecht.
portret van burgemeester Molendijk niet Portretkunst blijkt toch weer een zeer
toon^nn riptanifI0hStPerSrf°? h0id Yer; b°eiend iets. Door de zuiver picturale be
toont en dat zelfs het model verwonderd nadering van de schilder op zijn model
r?" eigtrl/-fi5rl kunnen zich dingen openbaren. Waar woon-
Sf Srti™ 1 Tr voorgezet. Objectie- to te kort schieten bij het uitdrukken
ve schilders als Verwey, die toch als een 1
Impressionist sonds, vooroordelen steed, I dTsSSSTS,"e™ SS^bSJoS
toe. Misschien is het best mogelijke por
tret van burgemeester Molendijk de re
sultante uit de benadering van Charlotte
van Pallandt en Verwey beide.
Het eerste van de drie concerten die
het Noordhollands Philharmonisch Or
kest onder Henri Arends in het Minerva
Theater te Heemstede geeft, bracht de
kennismaking met de jonge Nederlandse
pianist John Blot, die gestudeerd heeft
aan het conservatorium te Parijs, alwaar
hij tevens de tweede prijs behaalde in
het Concours Marguérite Long 1959.
Vermeldenswaard is ook dat hij mu-
BRUSSEL Antwerpen zal dit jaar
waarschijnlijk zijn tweejaarlijkse tentoon
stelling van beeldhouwwerken in het park
van Middelheim moeten missen. De sta
kingen hebben de voorbereidingen nogal in
de war gebracht en enige buitenlandse in
zenders, met name de Verenigde Staten,
zijn van oordeel, dat er thans te weinig
tijd overblijft om tot een verantwoorde
keuze te komen. Men doet van de zijde
van het Antwerpse gemeentebestuur als
nog pogingen om hen te bewegen toch mee
te doen.
Bueno de Mesquita. De Nederlandse
t.v.- en variétékomiek Bueno de Mesquita
heeft contracten voor Engeland. Het eerste
optreden in Engeland van Bueno de Mes
quita zal plaats hebben van 5 tot 10 juni
in Hastings en van 12 tot 17 juni in de Fes
tival Hall te Scarborough. Er wordt thans
onderhandeld over voorstellingen in het
Londense Palladium. Een t.v.-optreden in
Engeland is vastgesteld.
Aan een opzienbarende kunstdiefstal is
dinsdag een einde gekomen toen negentien
schilderijen van moderne Franse meesters
ter waarde van ongeveer 400.000 dollar aan
hun rechtmatige eigenaar werden terug
gegeven. Tot de schilderijen behoren wer
ken van Picasso, Braque, Dufy, Modigliani,
Rouault en Bonnard.
Enigszins besmeurd met modder kwa
men de doeken op vrijwel even mysterieu
ze wijze weer aan het daglicht als zij ver
dwenen waren van de muren van het
beroemde restaurant Colombe d'Or te Saint
Paul de Vence, om 3 uur in de morgen van
een mooie aprildag vorig jaar.
Een van de schilderijen wordt nog ver
mist. Het is „Boeket Bloemen" van de
schilder Bazaine en volgens de eigenaar
van de Colombe d'Or. Francois Roux, is
het waarschijnlijk naar Zuid-Amerika
verdwenen.
De politie heeft verklaard de schilderijen
gevonden te hebben in het bagagedepot op
het station Saint Charles te Marseille na
een geheimzinnig telefoontje van een man
die beweerde pastoor te zijn. De man ver
telde de politie dat iemand uit zijn parochie
hem tijdens de biecht had gezegd te weten
waar de schilderijen verborgen waren.
Later zou hij de politie het ontvangstbewijs
zenden waarop zij de schat in ontvangst
zouden kunnen nemen.
(Van onze Amsterdamse redacteur)
HET STEDELIJK MUSEUM te Amsterdam bestaat deze maand 65 jaar. Het is
geen jubileum om er een groot feest van te maken, maar wel zullen velen op de
achttiende februari bijeen zijn om te herdenken, hoe dit museum te danken is aan
wee bekende Amsterdamse families en om het glas te heffen op het feit dat deze
instelling sindsdien een faam heeft gekregen die tot ver over de grenzen reikt. Het
ontstaan van het museum is voor een belangrijk deel het gevolg van de mildheid
van douairière Lopez Suasso-De Bruyn, die de gemeente Amsterdam in 1890 tot
universeel erfgenaam van haar kostbare verzameling historische meubelen en curiosa
bleek te hebben gemaakt. Zij verbond hieraan de voorwaarde dat deze collectie onder
de naam Sophia Augusta-stichting in 'n openbaar museum zou worden ondergebracht.
Aanvankelijk werd het bezit tentoonge
steld in een ruim patriciërshuis aan de
Kloveniersburgwal. In diezelfde tijd ech
ter maakte de familie Van Eeghen door
het schenken van een kapitaal de bouw
van een museum mogelijk. Architect A.
W. Weissman ontwierp het gebouw, dat in
1896 in de Van Baerlestraat in die da
gen de rand van de stad verrees en dat
tot op de dag van vandaag als een uiter
mate praktisch ingedeeld en van uitste
kende lichtinval voorzien museum geldt.
Reeds bij de opening werd het beheer
van het museum aan de gemeentelijke
overheid opgedragen. De collectie-Suasso,
die hier met compleet ingerichte acht
tiende eeuwse kamers werd onderge
bracht kreeg gezelschap van de verza
melingen van het Medisch,-pharmacqutisqh
Museum, het Museum voor' Tijdmeetkun-
de en het Schuttermuseum en voorts werd
hier ruimte gereserveerd voor het schilde-
rijenbezit van de gemeente en van dat van
de schildersvereniging „Arti et Amiciti
ae".
Hoewel het Stedelijk Museum aanvan
kelijk grotendeels historisch museum was,
werd de openingstentoonstelling gewijd
OBERHAUSEN Met een zeer geva-
zieklessen gegeven heeft aan de arehi- rieerde inzending van korte films, waar-
teetuurstudente Farah Diba, die later van veie van bijzondere kwaliteiten, heeft
keizerin van Perzië zou worden. Frankrijk de erepalm, weggedragen op de
Westduitse Dagen van de Korte Film, die
In het (betrekkelijk zelden uitgevoerde) zojuist voor de zevende maal te Oberhau-
Pianoconcert in C van Mozart, K.V. 503, sen in het Rijnland zijn gehouden en die
toonde Blot te beschikken over een cor- groter belangstelling dan ooit tevoren heb
rede, zij het wat droge techniek. Een zeker ben getrokken. Er kwamen in totaal circa
gemis aan souplesse kenmerkte ook zijn negentig films in vertoning uit 24 landen:
qjuzikale benadering als geheel, waarin documentaires, korte speelfims, tekenfilms,
men af en toe wel expressieve momenten Poppenfilms, enz. Nog een kleine twintig
herkende, maar die toch te zeer in de ban ondere landen hadden ook films aange
ven een starre degelijkheid bevangen meld, maar die werden geweigerd, omdat
bleef. Wellicht speelde een gebrek aan 2e. naar bet oordeel van de selectiecom
podiumervaring de pianist parten, men m^sie niet goed genoeg waren.
kreeg de indruk dat hij niet genoeg los Er was scherper geselecteerd dan in
van de noten kwam. Een geheugenstoornis vorige jaren, maar niettemin kwamen er,
in het tweede deel bracht hem even in in het bijzonder van de Bondsrepubliek
moeilijkheden, waarna hij zich echter met zelfvan ltalië en van Engeland veel films
de beheerst gespeelde finale volledig wist in vertoning, die geenszins konden bogen
te herstellen. Het pleitte voor zijn koel- °P de kwaliteiten, welke men zou hebben
bloedigheid, maar toch ook wel voor de verwacht, nu immers twee bijzonder- goe-
ernst waarmee hij zich had voorbereid dat de bijdragen van Nederland waren gewei-
hij in dit laatste deel de touwtjes weer perd Met stijgende verbazing hebben
in handen had, zowel wat betreft de tech- we ons s°ms afgevraagd op grond waar-
nische afwerking als de voordracht. I van bepaalde films, die niet in de scha-
De avond was geopend met het Concerto duw konden staan van „Het Gerucht" of
Grosso in D van Francesco Bonporti, met van „Wadlopers"hier het publiek uier
concertmeester Hesmerg in de obligaat- den voorgezet.
partij. Dit werk is onlangs besproken naar
aanleiding van een uitvoering in de Haar- Gelukkig was Nederland toch nog ver-
lemse abonnementscyclus. Na de pauze tegenwoordigd. Van Max de Haas zag men
kon men luisteren naar een vlotte, gerouti- "De Ballade van de Hoge hoed", een werk
neerde uitvoering van Beethovens Eerste van een kwart eeuw geleden, dat uiter-
Symfonie. aard buiten mededinging werd vertoond
Sas Bunpp en voorts „Dagen mijner Jaren", welke
I film van 1960 dateert. In een Oostduitse
EjXCUSeS voorstelling met een als geheel middelma
tig programma liep een overigens reeds
De Londense Daily Mail hééft zijn ver- Lval\ daterende knappe film van onze
ontschuldigingen aangeboden aan filmster landgenoot Joris Ivens. „Mijn Kind". Bo-
Elisabeth Taylor, van wie het blad ge- verJdien zag men in een voorstelling van
schreven had, dat zij te zwaar was voor de reclamefilms, die alle buiten mededinging
rol van Cleopatra. Dat leidde tot een werde" vertoond, o.a. zeer veel poppenfilms
civiele procedure. Het blad meldt nu dat de Yan Jo°P Geesink, voor een deel met
kwestie in der minne geregeld is, en dat *op ,®n schouders uitstekend boven de
aan Liz Taylor een aanzienlijk bedrag is overige bijdragen, hetgeen het publiek in
betaald als schadevergoeding. iTw n "?6V llJw J3""
middag wel een Hollands festival", hoor-
DE „VANDAAG"-PRIJS. de ik een Fransman achter mij zeggen
De redactie van „Vandaag" (Frans de tegen een zijner landgenoten en toen die
Bruyn, Jaap Romijn en Oscar Timmers) geantwoord had, dat Geesinks films hun
heeft de jaarlijkse „Vandaag"-prijs die royale plaats in deze voorstelling wel ver-
toegekend wordt aan de meest belovende diend hadden, gaven de heren ook nog eni-
debutant in bovengenoemd jaarboek, rit- beschouwingen ten beste over de sym-
gereikt aan de dichter Caspar Hendriks. pa v?e, eiSenschappen van het vriende-
Caspar Hendriks is een zoon van de "ike Nederlandse volk
Utrechtse illegale drukker wijlen Jan Hen- Korte speelfilms van jonge Fransen
dnks, die in boekvorm zijn herinneringen
aan de oorlogsjaren publiceerde Zijn zoon Ik stak reeds de loftrompet voor de
redigeerde reeds als kind een tijdschrift Franse inzending. Daarbij bevonden zich
dat door zijn vader gedrukt werd. Later o.a. enkele korte speelfilms van jonge re-
was hij werkzaam in de uitgeverij. gisseurs. Uitstekend kwamen ook de Ame-
rikanen, de Tsjechoslowaken, de Polen en
de Hongaren voor de dag. Vorig jaar
was de Amerikaanse inzending te Ober
hausen niet sterk; nu was ze over het
algemeen uitstekend. Dat Oosteuropa juist
op het gebied van de korte film veel pres
teert was al eerder gebleken.
Een Amerikaanse film over Goering,
aan de hand van authentieke filmdocu
menten, viel echter tegen men had aan
het slot het gevoel, dat die niet-onsym-
pathiek voorgestelde man zich eigenlijk
alleen maar vergist had in de militaire
en politieke machtsverhoudingen. De Duit
sers zelf rekenden ongenadig met het na-
tionaal-socialisme af in een door de jury
(onder voorzitterschap van onze landgenoot
Bert Haanstra) terecht bekroond filmpje.
„Brutalitat in Stein" en de Italianen deden
het daarna ijog eens grondig over in een
aangrijpends kleurenfilm over de Joden
vervolgingen en de recentere anti-semiti-
sche uitbarstingen, Ceneri della Memoria
(De as der herinnering).
Een Pools filmpje Muzikanten, dat in
november bij een soortgelijke filmmani
festatie als deze „Kurzfilmtage" te Leip
zig de eerste prijs veroverde, kreeg hier
een van de prijzen van de stad Oberhausen.
Met een prijs van de industrie uit het
Roergebied werd een film van de Sovjet-
Unie onderscheiden, „Het Veulen", een
prachtig werk van studenten ener film
academie, dat ook reeds vertoond was in
het studentenfilmfestival te Amsterdam.
De overige Russische films waren niet
opmerkelijk.
Bij de Amerikanen maakt men zich op
het gebied sran de tekenfilm steeds meer
los van de invloed van Disney. Een voor
treffelijk voorbeeld van werk in een nieu
we stijl was „Het interview", een film
van Ernest Pintoff, die met een der prij-
Scène uit een Joegoslavische tekenfilm.
zen van de stad bekroond werd. Ook de
Joegoslaven hebben in het verleden te
Oberhausen knappe tekenfilms laten zien
in een nieuwe stijl, waarin naar vereen
voudiging gestreefd wordt en ze verwier
ven zich er zelfs een grote reputatie mee,
toen hun speelfilms nog geen enkele naam
hadden. Nu echter bleek de Joegoslavi
sche inzending niet erg sterk. Eén van hun
tekenfilms, „Het Ei", mocht er zijn, maar
van de andere bleek het tempo te traag
en het verhaal moeilijk of zelfs in het
geheel niet te volgen. Ze zouden er goed
aan doen, aan het experiment niet het
ritme en de begrijpelijkheid van hun te
kenfilms te offeren.
De Japanners en de Chinezen hebben
een omvangrijke filmproductie, maar hun
inzendingen waren zo bescheiden, dat men
zich geen beeld kon vormen van wat ze
presteren op het gebied van de korte film.
Verrassend was echter een Japanse pop-
penfilm, waarvoor men de stof had ge
vonden in een sprookje van Grimm! Spe
ciaal vermeld dient ook nog een bijzon-
der-geslaagde Deense film te worden: A
City Called Copenhagen (Een stad genaamd
Kopenhagen), die op geheel andere wijze
dan in toeristische films gebruikelijk is,
propaganda maakt voor de Deense hoofd
stad, heel origineel en heel geestig. Ook
in een Italiaans filmpje over Rome had
men de platgetreden paden verlaten, even
eens met een goed resultaat, al kon „Wel
come to Rome" nog niet tegen het Deense
filmpje op.
De belangstelling voor de manifestatie te
Oberhausen was heel groot; uit binnen-
en buitenland waren de filmvrienden toe
gestroomd. Men kwam te Oberhausen
daardoor hotelruimte tekort.
aE>n moderne kunst. En het is opmerke
lijk dat de werken van moderne kunste
naars tot op de dag van vandaag hier een
belangrijke plaats zijn blijven innemen.
Toen direkteur C. W. H. Baard in 1936
het Stedelijk Museum overdroeg aan jhr.
D. C. Roëll (de latere directeur van het
Rijksmuseum) was het reeds grotendeels
gereorganiseerd. De historische afdelingen
waren naar andere gebouwen en musea
overgebracht en de schilderijencollecties
namen toen reeds de voornaamste plaats
in. Sinds 1945 is de leiding van het muse
um in handen van jhr. J. W. H. Sandberg
Het Stedelijk Museum heeft zijn goede
naam te danken aan de prachtige collec
ties die er zijn ondergebracht, zoals bij
voorbeeld de grote collectie van Vincent
van Gogh, die wereldvermaardheid heeft.
De Van Gogh's zijn evenwel geen eigen
dom van de gemeente Amsterdam. Niet
temin hecht de stad aan deze verzame
ling een zo groot belang, dat er ver ge
vorderde plannen zijn tot een met rijks-
steun te bouwen Van Gogh-museum, welk
gebouw bij het Stedelijk Museum zou moe
ten aansluiten. Zolang het Stedelijk Mu
seum bestaat heeft het te kampen met
ruimtegebrek. In 1954 verrees aan de Van
Baerlestraat een moderne uitbreiding die
volgens veler mening slecht paste bij het
gebouw van architect Weissman.
De Ierse toneelspeler Michedl McLiam
móir zal in het komende Holland Festival
enkele voorstellingen geven van „The Im
portance of Being Oscar", een stuk solo
toneel door hemzelf gebaseerd op frag
menten uit het werk van Oscar Wilde met
aan elkaar bindende eigen tekst. Het werk,
dat geregisseerd is door Hilton Edwards,
werd voor het eerst uitgevoerd tijdens het
Dublin International Theatre Festival 1960
en wordt in ons land gepresenteerd in
samenwerking met Dublin Gate Theatre
Productions, Ltd.
Micheal McLiammóir, die in Cork werd
geboren, kwam als 7-jarige naar Londen,
waar hij sinds zijn tiende jaar jongens-
rollen speelde in His Majesty's Theatre.
Zijn eerste rol als volwassene speelde hij
ill 1912: de hoofdpersoon in de toneelver
sie van „Oliver Twist". Na de eerste we
reldoorlog gaf hij zijn toneelloopbaan tij
delijk op en tot 1927 vergenoegde hij zich
met de schilderkunst. In dat jaar keerde
hij terug tot de oude liefde en richtte in
Galway, samen met Hilton Edwards, het
enige theater ter wereld op, waar uitslui
tend werken in de Ierse taal, het Gaelic,
worden gespeeld. Een jaar later stichtte
hij het Dublin Gate Theatre, waar hij,
wederom in samenwerking met Edwards,
tot heden toe ruim 350 stukken op de plan
ken bracht. Daaronder waren er zeven van
zijn eigen hand. Zijn bekendste werken
zijn „Diarmuid Agus Grainne" en een to
neelversie van Wilde's „The Picture of
Dorian Gray". Hij maakte tournees door
Europa, Amerika en Noord-Afrika. Vaak
ook keerde hij als gast terug naar Lon
den, onder andere voor de vertolking van
de rol van Brack in „Hedda Gabler" van
Dame Peggy Ashcroft (1954). Als televisie
acteur speelde hij de rol van Wilde in
de „Famous trials series" van de B.B.C.
en hij vervulde de Jago-rol in Orson
Welles' verfilming van „Othello". De ac
teur trad reeds eerder in Nederland op
en wel tijdens de gastvoorstellingen van
..Hedda Gabler" in 1956, als ook in 1959
bij de gastvoorstellingen door het Dublin
Gate Theatre van „Saint Joan", waarin
hij de Dauphin-rol vertolkte.
UNIVERSITEITSBIBLIOTHEEK
IN LEIDEN
Tot directeur van de Universiteitsbiblio
theek in Leiden is beftoemd mr. J. R. de
Groot. De heer De Groot was sedert
1 januari 1960 reeds waarnemend biblio
thecaris. Mr. De Groot is in 1918 geboren
in Alkmaar. Na zijn studie in Amsterdam
was hij van 1941 tot 1950 advocaat en pro
cureur in Alkmaar. In 1950 werd hij we
tenschappelijk ambtenaar bij het Rijks
instituut voor Oorlogsdocumentatie in Am
sterdam. In 1959 kwam hij als weten
schappelijk ambtenaar bij de gemeente
lijke bibliotheek in Leiden. Mr. De Groot
In „Een man van gewicht" kan men
vanavond op het beeldscherm Tine de
Vries en Allard van der Scheer in actie
zien. De regie van dit door de NCRV
uit te zenden televisiespel wordt ge
voerd door Gerard Rekers.
Inn Knnm*» ®.<r?}re,ef®en §root aantal publikaties in
jan Kootnen tijdschriften en encyclopedieën.
Het hoofdbestuur van de VARA heeft
tot assistent-bestuurder benoemd de heer
J. L. de Troye, tot dusver chef van de
reportagedienst. Tot zijn taak zal onder
meer behoren het onderhouden van con
tacten met culturele en maatschappelijke
organisaties en met de pers. Hij zal zijn
werkzaamheden beginnen, zodra is voor
zien in de vacature, die bij de reportage-
dienst is ontstaan.
Nu jhr. Roëll volgend jaar zal aftreden
als voorzitter van de AVRO, speurt men
in deze omroepvereniging naar een kundi
ge opvolger. In dit verband wordt reeds
de naam genoeirid van mr. E. Stutterheim,
te Laren. Er zijn evenwel ook bestuurs
leden, die graag zouden zien dat de voor
zittershamer wordt toevertrouwd aan de
heer E. de Jong te Leidschendam, die al
jarenlang zitting heeft in het dagelijks be
stuur van de AVRO.
Reeds geruime tijd is men het in het
algemeen bestuur onderling niet eens over
de gang van zaken in de AVRO. Er is een
groep bestuursleden, die uitermate onte
vreden is over wat men noemt het slappe
beleid van de meerderheid van het dage
lijks bestuur. Deze leden vertegenwoor
digers van de gewesten Noord- en Zuid-
Holland en Utrecht hebben sinds kort
elkaar gevonden en de handen ineengesla
gen. Hun streven tot verbetering van de
minder gelukkige situatie zou van invloed
zijn geweest op de beslissing van jhr.
Roëll om in 1962 af te treden. Ook hebben
zij bewerkstelligd, teneinde een betere
doorstroming van jongere krachten te ver
krijgen, dat zittende bestuursleden bij het
bereiken van de 70-jarige leeftijd voor hun
bestuursfunctie moeten bedanken.
HILVERSUM I, 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO:
7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. v. d vrouw. 9.10 De groenteman
91o Gram. 9.35 Waterstanden. 9,40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00
Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Strijkork.
12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Lichte muz. 12.50 Uit het bedrijfsleven,
lezing. 13.00 Nws. 13.30 Lichte muz. 14.00 Bariton
en piano. 14.30 V. d. vrouw. 15.05 'n Odyssee
met z'n twee, hoorsp. (deel 5 en slot). 15.50
Gram. 16.00 Van vier tot vijf. 17.00 V. d. jeugd.
17.30 Lichte muz. 18.00 Nws. 18.15 Verz.progr.
v. d. jeugd. 18.30 Lichte muz. 18.45 Sportpraat-
ie 18.55 Gesproken brief. 19.00 V. d. kind 19 05
Gevarprogr. 20.00 Nws. 20.05 Omr.ork. en solist.
21.10 De taak van de overheid inzake de Ne-
derland.se taal, toespr. 21.45 Tenor en piano.
22.15 Lichte muz. 22.30 Nws. 22.45 Act. 23 00
Sportact. 23.10 Discotaria. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
tv 1100 KRO' 14.00—24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.30 V. d. jeugd.
J; 5. 'am- 7-45 Morgengebed en overweging
.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. vrouw. 9.40
Schoolradio NCRV: 10.00 Gram. 10.15 Morgen-
Gram- KRO: 1100 V. d. zieken
ii muz' 12 00 Middagklok - nood
klok 12.04 Pianospel. 12.25 Wij van het land
ie.' ï2-3? Land' en tuinb.meded. 12.30 Gram!
12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13 20
Lichte muz. 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Verlopend
getij, dialoog. 14.30 Herdenking 75-jarig be-
paa" s?F(ftas Studiosorum Reforrnatorum. 15.15
a tviu "i m Y?C.S ens' l®-00 Verkenningen in
de Bijbel. 16.20 Oude muz. 16.50 Gram. 17 00 V
ork fa is c30 (?raJT- }7'40 Beursber 17.45 Milif.
ork. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Koperork. 18 50
Sociaal perspectief 19.00 Nws. en weerber 19 10
Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radio
krant. 19.50 Pol.lezing. 20.00 Gevar.progr. 21.30
Gram. 21.50 Periodieken-parade. 22.00 Kerkor-
.SOS"ber- 22.40 Avondover-
ïg'a Boekbespr. 23.00 Gram. 23.25 De
Nieuws volkeren, muzik. lezing. 23.55—24.00
BRUSSEL, 324 m.
„A202 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.35 Gram
12.50 Beursber 13.00 Nws. 13.15 Gram. 1400
Schoolradio. 16.00 Beursber. 16 06 Franse les
16.21 Ork.conc. 17.00 Nws. 17 15 V d. kind 1815
Gram. 18.20 V d sold. 18.50 Sport.kron. 19 00
eeYuev!? Pol kron- 20.00 Voordr v.
rwïrvn' 11 rS> -NTGram„' 2100 -lazzmuz. 21.30
?255-23.00 Nws. 15 Radio"Universiteit.
rrmr. VOOR WOENSDAG
NTS: 8.15—9.00 Eurovisie: De totale zonsver-
rpin ri ^'j Pm 1700 v- d- kind. NTS: 17 30—
NCRV ?n 9orM er' 20 00 Journ en weeroverz
slnhJe'ia we gram 20'50 Bezoek a, h. was-
S in??"™ v Madame Tussaud te Lon-
aen. i 1.15 ken man van gewicht. TV-snel 21 T5
Attentie. 22.10 Avondwijding.
KTTtc 00 vo°R donderdag
NTS: 20.00 Journ. VARA: 20.20 Achter het
DnnrTva 20,30 uit de dierentuin; 21.00
Dood van een handelsreiziger, TV-spel.
i