PANDA EN DE GROTBOKSER Onrust in Engeland over golf van vrouwenmoorden ajSSSSSgj s&sësSïSS ÉIP Garcia de Léon Bibina en de Bosmannetjes sat* ins seieiid en iod"hal 81ns doo,en kon de Het brandende dal Doodstraf-kwestie weer ter tafel JOHNNIE j WALKER E Kinderen krijgen is weer modern in Wenen Leuke nieuwtjes op de Voor]aarsbeurs Telefoneren via de wereldruimte rHoe is het ontstaan?^ «Tde 1"pen nlet vee',Ie" ZATERDAG 18 FEBRUARI 1961 11 Haagse kappers willen „los van Parijs door Radu Tudoran Vertaling Margot Bakker Dit woord: TOTO I S9-66 CCP. MA6TEN 73O-0K 39. Begrijpelijkerwijze verwachtte Panda dat de heer Anthropus, nu hij hun schuilplaats ontdekt had, de po litie zou waarschuwen en dat ze binnenkort weer in de gevangenis zouden belanden. Hij deed dan ook zijn uiterste best om zich onzichtbaar, oj tenminste onher kenbaar, te maken, terwijl intussen de Steentijder er alleen door een wat ongunstige positie aan het klimtouw in verhinderd werd om angstig door de zoldering te breken. Joris echter nam met grote hoffelijkheid ken nis van de mededeling van de sociaal-werker, dat deze de oerfiguur wenste te spreken. „Aha!" riep hij aan genaam verrast. „U wilde dus in mijn sportpaleis wat boks- en worstel-lessen volgen! Hoe verstandig! Er is geen heilzamer behandeling tegen corpulentie en amech tigheid! Jammer genoeg verdiept de kampioen, waar gij naar vraagt, zich juist een wijle in zijn vrije oefe ningen en het zij verre van me de meester te storen. Wees zo goed, wat ik u bidden mag, inmiddels even in de wachtkamer plaats te nemen!" Met deze woorden duwde hij de niets-vermoedende Anthropus door een deuropening. De wachtkamer die goede diensten had bewezen toen dit gebouw nog een fabriek was) bleek echter glijbaan-vormig te zijn, zodat de bezoeker zich meteen weer op weg naar buiten bevond. „Wat jammer dat ge geen tijd hebt om op een kopje thee te wachten!" riep Joris hem verdrietig na. „En vergeet toch vooral uw tasje niet" want, die tas had hij met haast overdre ven beleefdheid voor de visite gedragen. (Van onze correspondent) LONDEN In het Lagerhuis is don derdagavond uitdrukking gegeven aan de der zouden zijn ontdekt, zeker tot Evans vrijspraak zouden hebben geleid. Ook de ophanging van de 19-jarige Bentley, die zelf geen moord had gepleegd, maar toen hij al onder arrest was een 16-jarig vriend je had opgehitst om een politie-agent dood te schieten, heeft de weerzin tegen de doodstraf versterkt. Het Labourlid mr. Sydney Silverman, algemene bezorgdheid over de toeneming een van de scherpste juristen van het La- MHSMHBMii 16 andere vrouwen en meisjes omgebrac j bat te beïnvioeden. Silverman betoogde De conservatief, commander J. Kerans, de teoen Rilev onvoldoende de communisten belegerde Britse oorlogs waren. Minister Butler verklaarde echter Drie samenwerkende Haagse dameskap pers zijn van mening dat met de haar mode niet op Parijs behoeft te worden ge wacht. In Nederland is best ean eigen haarmode te creëren. Als resultaat van hun „zorgvuldig geheim gehouden studie' zullen zij volgende week een oorspronke lijke nieuwe coiffure presenteren, waaraan zij de naam hebben gegeven van „Haagse mode". Advertentie schip Amethyst uit de rivier de Jangste °^mgd verw^errsilvèrmans^moüe van in China liet ontsnappen, zeide dat velen voortdurend in vrees leven. Velen op het platteland en ook elders durven hun kin deren 's avonds niet zonder begeleiding op straat te sturen. Het is begrijpelijk dat in Engeland, waar de bevolking in meer derheid nog gelooft dat de doodstraf een afschrikwekkende vergeldingsstraf is, er stemmen opgaan om ook sexuele moorden met de galg te straffen. Zoals men weet, is in 1957 de doodstraf verzwakt en al leen voor bepaalde soorten moorden, on der andere moord met roof, gehandhaafd. Zowel voor- als tegenstanders van de dood straf dringen op herziening aan, omdat de toepassing van de wet weinigen be vredigt. Maar Butler, de minister van Bin nenlandse Zaken, wil eerst een paar jaar met de nieuwe regeling een proef nemen. In feite is hij voorstander van een gelei delijke afschaffing van de doodstraf, maar de Britse openbare mening aanvaardt zulks nog niet, evenmin als het kabinet en de grote meerderheid van de conservatieve partij. Het blijft daarbij een strijdvraag of de doodstraf al of niet een remmende werking op de misdaad uitoefent. Uit de statistiek blijkt dat het aantal moorden 4.5. ja, ze waren erg ijverig, de Bos- na de verzachting van de doodstraf prak- I mannetjes. Met zonsopgang stonden zij al tisch hetzelfde is gebleven. In elk geval 0p; dan dronken ze thee, pakten hun schop regelen genomen ter versterking van het 0f hark en gingen aan 't werk. poïitie-apparaat, onder andere door bete- Daar floten ze 'n vrolijk liedje bij; want re betaling van het politiepersoneel. But- die Bosmannetjes waren tevreden en op- m 8 - - - H* V-V. «'I 80RN- 1820-STIU COING STRONG GEEF VLADIMIR DE RUIMTE Straatartiesten zijn noch zeldzaam, noch produkten van deze tijd. Van oudsher hebben schuttingen, muren en trottoirs een magische invloed uitgeoefend op mensen, die meenden uitdrukking te moeten geven aan wat in hen leeft. De schil der of tekenaar die de straat uitkiest om zijn kunnen te demonstreren, geniet bovendien het niet onbelangrijk voordeel in ieder geval enige financiële beloning voor zijn prestaties te mogen verwachten en zijn vakgenoten in atelier of zolder kamer verkeren lang niet altijd in die benijdenswaardige positie. Het oeuvre van straatartiesten varieert van landschappen tot zeegezichten, met min of meer gelijkende portretten als uitschieters, dit alles doorgaans in een zeer conventionele stijl. Korte tijd geleden heb ik in Parijs Vladimir Slepian aan het werk gezien. Deze uitgeweken Rus is een buitenbeentje in zijn vak, al was het alleen maar, omdat hij niet in de eerste plaats de straat op is gegaan om enkele francs te ver dienen. Nee, hij heeft dit medium gekozen om over volop ruimte te beschikken voor zijn (abstracte) kunst. Het kost enige moeite Vladimir Sle pian te vinden. Geen concierge geeft mij de tip: „Hij zal wel in zijn atelier zijn" en al zou' mij dat zijn gezegd, dan was ik nog even ver van huis geweest. Vladimir heeft een veel grotere werk plaats dan wie van zijn vakgenoten ook: geheel Parijs staat en ligt tot zijn beschikking. Ik bevind mij toch in het Quartier Latin, dus wat is logischer dan eerst naar de Jardin du Luxembourg te gaan? Het is vandaag bij uitzondering droog, zodat ik daar althans een kans maak. Een groepje mensen (zelfs Par ij ze naars zijn nieuwsgierig) wijst mij in het park de weg. Op een van de cemen ten wandelpaden is Vladimir aan het werk. Hij heeft een enorme lap papier uitgelegd, waarover hij zich in gehurk te houding voortbeweegt op een vlek je meer of minder komt het bepaald niet aan. Ik constateer onmiddellijk dat dit niet het moment is hem met vragen lastig te vallen. Vladimir is bezig zich op te werken tot die staat van opwinding, waarin hij tot de beste expressie van zijn innerlijke roerse len komt. Zo is het mij door kenners van zijn werk verteld. Hij schildert met de linkerhand en on gelooflijk snel. Eerlijk gezegd kan ik van de verwarde massa-grillige lijnen nog niet niet veel maken, maar ik weet te goed dat hedendaagse kunst niet met het verstand alleen mag worden bena derd. Laat ik de kunstenaar zelf liever aan het woord laten; ik heb zijn woor den zorgvuldig opgetekend, nadat ik eerst een uur in de allengs kouder wor dende wind op hem heb moeten wach ten. Wij vinden een leeg hoekje bij Ma- hieu aan de Boulevard St. Michel. Ik kan de schilder nu wat beter opnemen en zie voor mij een jonge man, dertig jaar, met donker haar, grote holle ogen en magere wangen. Hij spreekt nog ge brekkig Frans eerst twee jaar gele den is hij in de Franse hoofdstad ge arriveerd. „De mensen hebben mijn werk wel vergeleken met dat van Georges Ma- hieu", zegt hij, „maar dan heb ik al tijd 't gevoel een beetje onrecht te wor den aangedaan. Er is zeker overeen stemming, maar volkomen onbewust. Toen ik nog in Moskou woonde, had ik nauwelijks zijn naam gehoord en nooit iets van zijn werk gezien. Toen al werd mij door een Franse kunsthandelaar ge zegd, dat wij het in dezelfde richting zochten". Georges Mahieu is het prototype van een genre kunstenaars, dat men „ac tieschilders" noemt. Enkele maanden geleden heeft hij met groot succes een voorstelling gegeven (ik kan het niet an ders noemen) aan de Academie van Schone Kunsten in Rio de Janeiro. On der begeleiding van een Zuid-Ameri kaanse band, die cha cha speelde, stort te hij zich als een razende op een blan ke wand en voorzag deze binnen twintig minuten van de nodige lijnen en strepen De tijd van deze extatische uitbarsting was een persoonlijk record. „Ik heb ook ruimte nodig", verklaart Vladimir, „om naar een hoogtepunt toe te werken. Van tijd trek ik mij niets aan, maar wel is opmerkelijk dat mijn schilderingen hoe langer hoe groter wor den U hebt gezien dat ik een flinke rol papier nodig heb. Het langste schilder stuk dat ik tot nu toe heb voltooid, was bijna honderd vijf tig meter". De enige grens, die Vladimir in acht moet nemen, wordt bepaald door fy sieke mogelijkheden. Die honderdvijftig meter hadden hem volkomen uitgeput, maar hij is ervan overtuigd in de toe komst aanzienlijk verder te kunnen komen „misschien wel tot zeshonderd meter", zegt hij bescheiden. „Inspira tie heb ik genoeg; het is dus helemaal een kwestie van lichamelijke conditie". Ik waag het voorzichtig op te merken: „Is de grootte van uw werken niet een bezwaar voor verkoop? Wie heeft er in 's hemelsnaam voldoende ruimte om ze op te hangen?" „Men kan er de essentie uit lichten", zegt hij raadselachtig en dan verduide lijkt hij dit: „Ik begin zonder te weten wat het gaat worden en langzamerhand kom ik in de gewenste toestand van ex tase, waarin ik dus alles geef wat ik kan. Wie mijn werk koopt mag wat mij betreft de eerste tientallen meters weg gooien, daar hecht ik zelf ook geen waar de aan. U begrijpt hierdoor, hoop ik, meteen waardoor mijn werk van dat van Mahieu verschilt. Hij is toch altijd aan een bepaalde ruimte voor expres sie gebonden, ik niet. Ik ga door tot ik voel dat mijn inspiratie verslapt". De jonge Rus heeft het in zijn land nogal moeilijk gehad. In de Sovjet Unie wordt abstracte kunst nog steeds met een schuin oogje aangekeken. Het heeft zelfs tot 1955 geduurd, voordat men het aandurfde een expositie te houden van werken van Maillol en deze werd het jaar daarna gevolgd door een tentoon stelling van Picasso. Toch betekenden deze manifestaties geen ommekeer in de officiële opvatting. Een Russische schilder moet positief werken, zegt men; abstractie is escapisme. De voortdurende bedillerij van de au toriteiten zat, is Slepian in 1958 uitge weken hoe vertelt hij niet en ik dring er ook niet op aan, dat hij mij in ver trouwen neemt. „Parijs heeft mijn ogen nog meer geopend", zegt hij. „Het eer ste jaar kon ik niet aan het werk komen want ik moest hier te veel zien op het gebied van moderne kunst. Ik heb het gevoel dat ik daardoor ben gegroeid". Met zijn rol onder zijn arm zie ik hem een ogenblik later de boulevard aflopen. Hij is het gesprek al weer vergeten en denkt beslist aan belangrijker zaken bijvoorbeeld aan zijn volgend doel. „Zes honderd meter ligt binnen mijn bereik", heeft hij mij verzekerd. Als een atleet zal hij zijn conditie opvoeren. Meter voor meter zal hij op de ruimte winnen, tot geen oppervlakte hem meer voor pro blemen stelt. (Nadruk verboden) (Van onze correspondent) WENEN Nog nooit zijn er in Wenen zoveel kinderen geboren als in het afge lopen jaar, namelijk 17000. Het teruglopen van het geboortecijfer begon tegen het einde van de eerste wereldoorlog. In ver band met de algemene depressie tussen de jaren 1920 en 1938 nam dit verschijn sel angstwekkende vormen aan en ook na de tweede wereldoorlog vertoonde zich dienaangaande weinig of geen verande ring. Wenen haalde het record van alle wereldsteden en werd daarom een uitster vende stad genoemd. fluit of zingt onder 't werk, gaat alles I Het laagtepunt uit de jaren 1952-53 is veel gemakkelijker. echter overschreden en vooral sinds 1955 Op hun akkertjes en in de tuintjes ach- vertoont zich een opmerkelijke verbete- ter hun huisjes verbouwden ze allerlei ring, die zonder twijfel in verband staat kruiden, die nodig vjaren voor hun eten. met de conjunctuur en een grotere econo- Daar moest dan goed geschoffeld worden, mische stabiliteit. Van 1955 af is het aan- als je óm het onkruid weg te houden. 46) Ier zei dat hij hoop heeft, dat de mis-1 gewekte kereltjes. En weet je daad hierdoor zal worden bedwongen. In het Lagerhuis werd gezinspeeld op een mogelijke belangrijke factor, welke bepaalde misdaden bevordert, namelijk al lerlei bijzonderheden, welke er over in de pers worden gepubliceerd en waarschijn lijk vaak tot navolging leiden. Ook zijn vele mensen bang om zich als getuige aan te melden uit vrees dat hun naam en verklaringen in de krant komen. Butler zal zien of hieraan iets te doen is. Te gelijkertijd wijdde het Lagerhuis een uit voerig debat aan de veroordeling wegens I Hoe moet ik die in vredesnaam te pakken krijgen?" roofmoord van George Riley, die vorige K^'n -k soms achter ejke boomstam kijken?" week donderdag werd opgehangen. Som- gen arbeider bemoeide zich er mee: migen twijfelen aan zijn schuld of gelo- En nadat het is gaan sneeuwen is er immers niets ven dat er gebrek aan bewijs is geweest. m£er gebeurd meneer"! De moeilijkheid is, dat er een strikte re- gn dat jujgt van oud op nieuw!" klaagde de wacht- gel bestaat, volgens welke het parlement ter Hij keek Lipanescu doordringend aan. „En u zich vrijwel niet mag bemoeien met een hier'" op handen zijnde executie. De beslissing Natuurlijk. Waar zou ik anders geweest zijn?" of iemand zal hangen of niet berust bij uw vrouw thuis Zoals iedereen." een enkele persoon, namelijk de minister £i escu slikte de nijdige opmerking, die hem op van Binnenlandse Zaken Het is een enor- liDDen lag, in. De wachtmeester zou hem niet be- me last welke op de schouders van deze had noch met Kerstmis, noch met oud en minister rust. Er is nog mets op gevonden noch met Pasen iets in Campina te zoeken voor om te voorkomen dat iemand onschuldig kasteel er stond. Hij hoopte overigens, dat die of zonder voldoende bewijs naar het scha- In oktober had hij de geleden werd opgehangen. Daarna "jn bouw beginnen Brebeanu, dat u maatregelen feiten bekend geworden, die indien zij eer- l.g nu geen grap meer> er is een menS bij omgekomen". Ik heb al met Campina getelefoneerd. De rechter commissaris en de politiedokter zullen straks wel ko men". Hij keek de arbeiders aan: „Gaan jullie maar weer aan het werk, mannen. Een blijft er achter om het lijk te bewaken". Nijdig klom hij omhoog naar het bos, dat stil en vijandig tegenover hem stond. Hij spuwde j- 10 1 in de sneeuw zodra hij het grote naambord van Lipanes- het bijzonder de Nederlandse huisvrouw desP°^n^f|ndeWonen Wer niet", zei de nachtwaker, ruimschoots aan haar trekken zal komen. rilling langs de rug, want hier Z° was het nog kouder dan onder rtSi 12 knnies of glazen schalen en kom- in het dal. De kale takken op sommige plaatsen met op reis kan worden genomen. het bos in. eAïc™ SÏlS SS. toon. „Gaar>rb.,- niet als vroeger egaal van kleur behoeven dersschoen. Misschien betrappen wij toch nog wel te zijn, zijn b^me z^dzefof ^Dan'ga ik nu weer naar mijn kantoor!" zei Lipanes- re landenmSïataï nS» L: opeens aan angst ten prooi. Hij moest met Pascu +P„,Vnn He zen autostofdoeken. nog nieuwe berekeningen maken, want de putten ver- Fen Duitse industrie brengt op de Voor- slonden steeds meer geld. Zoveel geld, dat de kas van ia^sbeurs een vierkleuren ballpoint met de zaak in Campina leeg was en hij steeds nieuwe ge- \ngebouwd horloge Uit Zwitserland komt aragen van de bank moest opnemen. „Als we nu eens Sn horkSedat bijna een half jaar loopt failliet gaan?" had Anghelina hem verwijtend gevraagd^ ra miniatuur accu die met een klei- „De mensen beginnen nu al te praten. Lipanescu wist n? staafbattlS in een half etmaal kan I evenwel heel goed. dat zijn vroegere medewinkeliers ne staafbatterij in een nau barstten van afgunst als zij hem maar in het oog kre- tal geboorten met 1000 per jaar toegeno men. Abortus vertoont in tegenstelling met vroeger een dalende lijn, maar hierbij moet worden aangestipt dat 80 pet. van de pasgeborenen in Wenen oorzaak of aan leiding is voor het huwelijk van hun ouders. Het krijgen van kinderen is dus weer mode in Wenen. Ter verklaring van dit verschijnsel beroept men zich op de wel vaart, die nog nooit zo groot en algemeen is geweest als nu, voorts op de stabiliteit en vooral op een sterker gevoel van ze kerheid en veiligheid ten aanzien van de toekomst. Maar ook andere factoren schij nen een rol te spelen, voornamelijk het opnieuw ontdekken van het gezin als mid delpunt en doel van het leven en tevens als bescherming tegen de collectivistische stromingen. Pauzecabaret. „Het Pauze-Cabaret", waaraan meewerken Hansje Toussaint, Marijke Morley. Frans Halsema en P.onnie Potsdammer, zal elke dinsdag t.m. vrij dag een cabaretprogramam brengen 'n de City Music Hall te Amsterdam van 12.30 13.00 uur en van 13.1513.45 uur. Teksten voor dit programma zijn geschreven door onder andere Ernst van Altena, Jaap v. d. Merwe en Ronnie Potsdammer. worden opgeladen. gen. Natuurlijk, de zaak was danig achteruitgegaan. Hij had geen nieuwe voorraden meer ingekocht. Maar bin nenkort zou het kasteel er staan en dan Terwijl hij het kantoor binnenging volgden de mannen van de politie het opankenspoor, dat in onregelmatige sprongen tussen de stammen verder liep. Op de open plek konden zij het duidelijk tot aan het eerste huis volgen. Zij bleven staan. De opper nam de karabijn in zijn rechterhand en gaf zijn mindere een teken zich gereed te houden. Zelf sloop hij naar het huis, de blik voortdurend op de ramen gericht, om zich in geval van nood te kunnen dekken. Geen enkel geluid, ook in de naburige huizen bleef het stil. Er blaften zelfs geen honden. Hij voelde zich onzeker worden, maar raapte al zijn moed bijeen, stond met een sprong op de veranda en trapte de deur in. „Wie is daar?" riep hij. Er kwam geen antwoord, maar het gordijn voor het rechterraam bewoog. Hij hoorde voetstappen, en de deur ging open. De kleine stond erachter, met een man tel over haar nachtkleren. „Wie is er nog meer in huis?" riep de opper. „Alleen vader," antwoordde de kleine zonder angst Zij wees naar de andere deur. „Is die soms doof! Hé oude, opendoen!" „Hij zal slapen", fluisterde de kleine. „Wat hebben jullie vannacht uitgevoerd?" De kleine kreeg een kleur. De opper zag het en keek haar wantrouwend aan. Weer riep hij, „Hé, oude, opendoen!" „Bij ons zitten de deuren niet op slot", zei de kleine. „We hebben niet eens sleutels". „Zijn jullie dan niet bang voor dieven? Ach nee, wat valt er bij jullie ook te stelen". De kleine deed de kamerdeur open en bleef verbluft staan. „Hij is er niet", zei ze. Haar ogen keken hen onder opgetrokken wenkbrauwen onschuldig aan. „Mij kun je niets wijs maken. Je zei toch, dat je vader thuis was? Waar is hij nu?". „Ik weet het niet. Misschien is hij hout gaan halen.." Zodra de opper had begrepen dat hij door niets werd gedreigd ging hij de kamer binnen. Hij riep ook zijn mindere. Het huis moest doorzocht worden. Allereerst vonden zij de geschilde stokken van de oude man. „Wat zijn dat?" „Dat is brandhout. Wat anders?" „En waarom wordt dat geschild?" „Als vader toch niets te doen heeft In de andere kamer snoof de wachtmeester een ver fijnd parfum op en nu keek hij de kleine met een ander soort nieuwsgierigheid aan. Hij had de kleine al herhaaldelijk ontmoet, maar nooit bijzonder veel op haar gelet. „Wanneer ben jij eigenlijk zo groot geworden?" vroeg hij, alsof hij haar dat kwalijk nam. De kleine haalde de schouders op. „Schaam je je soms dat je volwassen bent?" Toen viel zijn blik op een al heel grote fles parfum, die op de tafel stond. Er was een rood lintje om de hals gestrikt en ernaast lagen een kam en een paar haar- speldjes, een spiegel en een lippenstift. „Ach, onnozele schapen!" mompelde hij minachtend. De kleine keek op en staarde hem brutaal aan. Daar bij viel de mantel open en weer zag hij, hoe volwassen zij was geworden. „Hebt u iets met vader te bespreken?" Brebeanu werd razend. Niemand waagde het, hem vragen te stellen. De mensen namen op straat de pet voor hem af als zij hem tegenkwamen. „Ja, ik heb iets met je vader te bespreken," zei hij kwaad. „Dat zul je nog merken. Dacht je soms dat ik een praatje met jou kwam maken?" Buiten wees de politieman hem aan waar het opankenspoor van de veranda het bos weer inliep. „Hij is gevlucht," zei Brebeanu. „Jij blijft hier en kijk goed uit. Ik ga de oude na". Hij meende de dader al gevonden te hebben en rende onnadenkend het bos in. Daar nam de stilte hem met nog groter intensiteit in zich op. Al gauw kwam hij tot het besef, dat het dom was geweest zich zo voort varend in het bos te storten. Hij hield van zijn beroep omdat het hem macht verschafte. Het was gewichtiger dan dat van een arbeider, gewichtiger zelfs dan dat van ingenieur of bedrijfsleider. Hij werd gegroet en men zocht zijn vriendschap. En geen enkel echtgenoot durfde hem hard vallen wanneer hij wat al te intiem met een of andere vrouw had gedanst. Maar, met mis dadigers kreeg hij liever niet te maken. Dat betekende dat hij er doorlopend op uit moest en niet voldoende slaap kreeg. Hij hield van zijn warme kamer en kon zijn zachte bed en goede maaltijden zeer waarderen. In een klein dal bracht een smal beekje hem tot stilstand. Het spoor van de opanken verdween in het water en kwam niet meer te voorschijn. De vluchteling was in een van beide richtingen door de beek gelopen zodat men zijn spoor bijster zou raken. Het had dan ook geen zin hem nog langer te achtervolgen. Opge lucht draaide hij zich om en zuchtte van verlichting toen hij de witte huizen weer in zicht kreeg. Zijn mindere had tijdens zijn afwezigheid niet stilge zeten. Hij nam de opper mee naar de achterkant van het huis en wees hem op andere sporen van laarzen of van gewone schoenen. Ook die kwamen en gingen Brebeanu overwoog dat men een man, die stadsschoe nen droeg, niet diep in het bos hoefde zoeken en volgde het spoor dan ook. Het leidde naar een van de buur huizen. Het was het huis van de oude Motoaka en de schoenen zouden ongetwijfeld aan diens zoon toebehoren want de jonge Motoaka was de enige in het bos die stadsschoenen droeg. (Wordt vervolgd) Op een show van bad- en strand kleding in Londen is deze badmuts, versierd met bloemen, getoond. „Petites fleurs", zoals de vrolijke nieuwigheid is genoemd, maakt deel uit van de col lectie van het Londense huis Kleinerts. De muts is wit, de bloemen zijn ver schillend van kleur. Omstreeks het jaar 1970 zal het groot ste deel van de telefoongesprekken over de Atlantische Oceaan via de wereldruim te gevoerd zal worden, aldus de Londen se „Financial Times". Tegen die tijd, schrijft het blad, is het even waarschijn lijk dat telefoongesprekken die in Londen of andere Europese hoofdsteden worden aangevraagd, New York of Washington via ruimte-satallieten zullen bereiken als via radio telefoon of trans-Atlantische ka bel. Dit wordt mogelijk wanneer er twaalf verbindingssatellieten in de wereldruimte in een baan om de aarde worden ge bracht, om de uitgezonden boodschap te ontvangen en te versterken alvorens deze weer naar het ontvangstcentrum op de aarde terug te zenden. Volgens hetzelfde systeem zal het mogelijk zijn om gelijktij dige televisieprogramma's tussen de V.S. en Europese centra uit te zenden. Dit is een van de voornaamste ondernemingen van een „ruimteclub" bestaande uit Euro pese- en Gemenebestleden. De oprichting van een Britse „Ruimteontwikkelings maatschappij" is een belangrijke stap naar verbindingen via de wereldruimte. Het woord toto is een afkorting van totalisator, een internationaal woord dat eigenlijk be'tekent: machine die totalen berekent, telmachine. De tota lisator bij paardenrennen is oorspron kelijk: een lijst van de op de verschil lende paarden afgesloten weddenschap pen. Omstreeks 1870 is in Frankrijk een bepaald systeem van wedden uitge dacht en de daarvoor benodigde appa ratuur kreeg toen ook de naam totali sator. De Engelse afkorting is t o t e, de Duitse toto. Daaraan is de Nederlandse afkorting ontleend, maar het volledige woord totalisator is uit het Frans tot ons ^gekomen. Daar luidt het totalisateur^

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 11