- FILATELIE
w
Y
APO
DE
WIND
s?™e,;"»nr "jhTud *s*3srss-enorm' si sl™™
djnAnndfê
en t
J
m
ZATERDAG 18 FEBRUARI 1961
PAGINA VIER
PSMMM
i
Wi
krSStSi; SnVatastoSVÏSï "»»M«
ebbenhout en tol vin andÏTbïtoÏÏrtï ïïgEÏ'J? In Z
vM. WM Ww. Iwl HH x
ooam «xoo izoxii ïoxzi wini) jaxzö iöxzv
Loes Wijnberg
NIGER-REPUBLIEK. Een nieuwe
frankeerzegel van 25 fr. (zwart en don
kerbruin) is in deze Afrikaanse repu-
bliek verschenen, waarop het portret
van president Diori Hamani is afge
beeld.
OOST-DUITSLAND. Ter herdenking
van in Duitse concentratiekampen ver
moorde anti-nationaal-socialisten is een
serie van vijf waarden uitgekomen:
5 5 pf. (geelgroen, grijs en zwart),
10 5 pf. (blauwgroen, grijs en zwart),
15 5 pf. (roodviolet, grijs en zwart),
20 10 pf. (rood, grijs en zwart) en
25 10 pf. (blauw, grijs en zwart). De
zegels vertonen respectievelijk de por
tretten van Werner Kube (1923-1945),
Hanno Günther (1921-1942), Elvira
Eisenschneider (1924-1944), Hertha
Lindner (1920-1943) en Herbert Tschape
(1913-1944).
ZUID-WEST - AFRIK A. Evenals in de
Unie van Zuid-Afrika is ook in Zuid-
West-Afrika een serie frankeerzegels
uitgegeven met waar de-aanduiding in
de nieuwe decimale munt. De waarden
en voorstellingen zijn: cent hoofd
postkantoor te Windhoek, 1 cent vinger
rots, I'/s cent monument van de be
reden soldaat, 2 cent pijlkokerboom,
2'/j cent Zuid-W est-Afrika Huis, 3Vz
cent visindustrie, 5 cent flamingo, 7Vi
cent Duits-Lutherse kerk, 10 cent dia
mant, 12lH cent fort Namutoni, 20 cent
topaas, 50 cent toermalijn en 1 rand
heliodor.
HAÏTI. Ter ere van de Franse toneel-
en romanschrijvers Alexandre Dumas,
geboren in Haïti en zijn zoon Alexandre
Dumas is een serie van zes postzegels
in omloop gebracht. De waarden van de
gewone frankeerzegels zijn 0,05, 0,10
en 0,50 gourde en die van de luchtpost
zegels 0,50, 1 en 1,50 gourde. Op de 0,05
gourde ziet men het huis in Haïti, waar
generaal Dumas werd geboren en een
kaart van Haïti, op de 0,10 gourde een
pvsvwm?-w-w -w/m WW* -■
musketier te paard en het portret van
A. Dumas (père), op de 0,50 gourde
Alexandre Dumas (père) en Alexandre
Dumas (fils) tegen een achtergrond van
de vlaggen van Frankrijk en Haiti, op
de 0,50 gourde een scène uit de roman
„De drie musketiers", op de 1 gourde
Marguérite Gauthier nit „La Dame
aux Camélias" en op de 1,50 gourde de
arrestatie van Edmond Dantes, een
scène uit de roman „De graaf van
Monte-Christo".
UNO. De postdienst van de UNO
geeft op 6 april a.s. twee postzegels uit,
die gewijd zijn aan het Internationaal
Monetair Fonds, een van de gespeciali
seerde organisaties van de UNO. De
zegels in de waarden 4 cents (blauw en
wit) en 7 cents (roze-bruin, geel en wit)
zijn ontworpen door Roy E. Carlson en
Hordur Karlsson, beiden werkzaam bij
het hoofdkwartier van het Internatio
naal Monetair Fonds te Washington.
De oplage bedraagt respectievelijk
2.750.000 en 2.500.000 exemplaren.
SPANJE. De Spaanse posterijen heb
ben een wat late filatelistische bijdrage
geleverd aan het Wereldvluchtelingen-
jaar. Het zijn een 1 p. (oranje) en een
5 p. (sepia). Op beide zegels is „De
vlucht naar Egypte" naar een werk van
de kunstenaar Francisco Bay en (1734-
1795) in beeld gebracht.
NOORWEGEN. Ter gelegenheid van
het 100-jarig bestaan van de Noorse
sportfederatie zal op 15 maart a.s. een
serie van vier postzegels met sport-
motieven in circulatie worden gebracht:
a
20 ore (geelbruin), spieswerper); 25 ore
(groen), schaatsenrijder; 45 öre (rood),
ski-springer; 90 öre (purper), zeilboot.
De zegels zijn ontworpen door Ame
Johnson.
FRANKRIJK. De 100ste geboortedag
van de beeldhouwer Aristide Maillol
(1861-1944) is herdacht met een post
zegel van 0,20 fr., die een uit brons ver
vaardigd werk van de beeldhouwer laat
zien. Het ontwerp en de gravure zijn
van Decaris.
moeilijk spelen, omdat er opmerkelijk
weinig geruild wordt. Ligthart trad het
eerst actief op door bij de negende zet wit
Hoe groot de belangstelling voor het irl een hekstelling te nemen. Een waar
schaken is, blijkt onder meer uit de steeds lijf-aan-lijf-geveeht werd het toen Van
grotere reeks van boeken, die over het den Heuvel op zijn beurt bij de elfde zet
schaakspel verschijnen. de korte vleugel van zwart opsloot. Toen
Een van de merkwaardigste werken van daarna de reservetroepen van beide zijden
de laatste tijd is getiteld: „Schach, Ur- waren opgesteld en alle krachten waren
sprung und Wandlung der Spielfigur". sa- gemobiliseerd voor het frontgevecht, werd
mengesteld door Hans en Siegfried Wich- met de 18de zet (27-22) de^strijd geopend,
mann en uitgegeven door Georg D. W. Na de afwikkeling kwam de verrassing
Callwey te München. De prijs is, schrik waarvan Ligthart zelf het slachtoffer
niet, beste lezer, 78 Duitse Mark, maar voor werd. Hiermee wil ik aantonen, dat toeval
wie dit bedrag missen kan, is het een wel- en geluk in dammen niet altijd en hele-
bestede belegging. maal zijn uitgeschakeld. Vanuit de begin-
Eigenlijk is die uitgave helemaal geen stand Van den Heuvel wit; Ligthart zwart,
schaakboek. Een partij, een diagram ja B 32"28 17-21. 2) 37-32 12-17. 3) 41-37
een schaaknotatie zult ge er vergeefs in 7~12- 4) 34~29 20-25. 5) 40-34 14-20. 6) 45-40
zoeken. Wat u er in aantreft is een be- 10"14- 7) SO"43 5-10. 8) 31-27 19-23. 9) 28x19
schrijving van de ontwikkeling van de 13x24- 10> 37"31 14-19- 11) 31-26 9-14. 12)
schaakfiguren sinds vele eeuwen, gevolgd 42"37 3"9- 13) 4?-42 9-13. 14) 46-41 4-9.
door circa 200 fotografische afbeeldingen i5) 37"31 1-7. 16) 42-37 19-23. 17) 48-42
van alles, wat mensenhanden op dit ge- 14~19? waarna de volgende stand is ont
bied hebben geschapen. Het geheel is van staan:
een visuele schoonheid, welke wij gerust LIGTHART
uniek durven te noemen en deze bespre- 3oooooooooooooooooooooooooooooooooooooootocooooooooococo
king ware dan ook misschien meer in de 8 'WW, m&, 'mm. 'mm.
king ware dan ook misschien meer in de
kunst- dan in de schaakrubriek op haar
plaats.
Tussen de eerste foto een koning uit
de 8ste tot 9de eeuw, van Arabische ma
kelij naar Indisch voorbeeld, vervaardigd
uit ivoor en het laatste plaatje een
kleurenreproduktie van Paul Klee's in
1937 tot stand gekomen schilderij „Ueber-
schach", zien wij een bonte caleidoscoop
van kunstwerken, welke alle het materiaal
van ons spel tot object hebben. De ge
varieerdheid is schier onvoorsteibaar: de
zojuist genoemde koning b.v. is niet zo
maar een schaakstuk, dat zijne majesteit
weergeeft. Het is een prachtig bewerkte
olifant, staande op een voetstuk, omgeven
door ruiters te paard en met de vorst,
gezeten op een troon, op zijn rug.
In fel contrast daarmede staan de 20ste
eeuwse verzilverde en vergulde kogel
lagers, gefabriceerd in Zweden en lijkende
op gestroomlijnde gewichten
lavastepn enV on? 5? tv geblazen glas' slaan in tweede instantie zijn oorzaken
landen ^ervaaXn t™" X* ta' dat dit soort vastgelopen spel wordt ver
van keizers pn t t S regering meden. Toch moet de geroutineerde wed-
regiem t^eel om lp no^^Unl 18 strijdspeler 'n dit doolhof van moeilijk-
Achtèraan v?ndf T heden z«n vaste lijn weten te behouden.
technische historfsPhP^n t,?pct ultvoer'ge Laten wij nu eerst eens het spelverloop
g, historische en kunstzinnige be- in de nartii seven* 18) 27-2? I7v?8 iq)
met°UbTCnve7mCldfnCfpnebCfdC ™°™erpen 33x22 24x33- 29) 39x28 18x27. ~21) 31x22 12-
wat dipC mp^ iu Plaatsbepaling en i8? 22) 26x17 18x27. 23) 32x21 11x33. 24)
wal, uica meer zij. 38x18 13x22
De z.g. „Duitse grondigheid" wordt wel Tot zover een mooi staaltie hersenpvm
stelli^ftn^ geHma®kt' be®ft hier nastiek van de IJmuidense dammeester
dP wCpr^pliil t aw- blijven- om te rekenen vanuit 19 om 19 dat na
werk aan Teder w a"' ™\,wensen bet het verdwijnen van 14 stukken de over-
£mst nlf oon k5' li? voor de blijvende 12 om 12 stand gunstig voor
'•oninklifkp «nel a®gg v°or ?.ns zwart was en dat zwart het witstuk op
koninklijke spel. dat ook op visuele wnze 21 zou winnen
de mensheid inspiratie heeft gegeven. ^a/nTkwam het toeval waaruit zal
Prisma-schaakboek van rekenLfe'is^ 26611 VaSt
óók „5 Azen". Dat zit zo: bij het slam-
bieden is dikwijls de positie van troefheer
zó belangrijk, dat men deze kaart bij het
„azen vragen" beschouwen mag als het
„vijfde aas". Bij het aangeven van het aan
tal azen mag dus troefheer als een Aas ge
rekend worden en hoe dat dan kan gaan
zal duidelijk blijken uit het volgende vior-
beeld:
WEST
H B 6 3
A V 9 7 4 2
O A B
«f» 6
OOST
A V 9 7 4 2
9H5
O H
A 7 4 3
Het bieden gaat: west 1 harten - NZ pas
sen - oost 1 schoppen - west 4 (3) schoppen
- oost 4 Sansatout (azenvraag) - weit 5
schoppen. Dit laatste bod van west geeft
feitelijk drie azen aan, zodat oost thans
weet. dat zijn partner bezit twee azen als
mede schoppen(troef)heer. Wests bieden is
zó sterk geweest, dat oost thans meer dan
voldoende zekerheid heeft om 7 schoppen
te bieden. Echter:
WEST
B 10 6 3
9 AV 9 7 4 2
O A V
H
OOST
A V 9 7 4 2
07 H 5
O H
«fr A 7 4 3
^OOOOOOCXTOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC
VAN DEN HEUVEL
Het percentage partijen in deze dubbele
Hans Bouwmeester
Van wel geheel andere aard is het
Stand na 24ste zet van zwart:
Ook nu is het begin: 1 harten - 1 schoppen
- west 4 schoppen - oost 4 Sansatout - Joch
thans biedt west slechts 5 harten (twee
azen aangevende). Oost weet dan, dat er
öf een belangrijk Aas mankeert, óf dat
troefaas niet aanwezig is - zodat grootslam
een te riskante onderneming wordt en vol
staan moet worden met 6 schoppen.
Deze conventie, enkele jaren geleden in
Nederland ingevoerd door de Haagse
expert Van der Werf, kent nog verdere
uitbreidingen - die echter voor de gewone
bridger moeilijk te onthouden zijn (hij
moet al aan zóveel denken). De conventie
der vijf azen kan ik echter onvoorwaarde
lijk als goed en eenvoudig aanbevelen. Wel
diene men er aan te denken, dat de troef
kleur absoluut vast moet staan. Bij voor
beeld: west 1 schoppen - oost 4 SA (of 4
klaveren); oosts azenvraag garandeert dat
schoppen de troefkleur wordt, zodat schop
penheer als een aas geteld mag worden.
Echter: west 1 harten - oost 2 ruiten -
west 3 klaveren - oost 4 SA: thans is het
geenszins zeker welke kleur oost troef
wenst te maken, zodat west (tenzij hij alle
heren van geboden kleuren heeft) thans
niet bij voorbeeld harten- of klaverenheer
als „vijfde aas" mag tellen.
Antwoord op bovenstaande quiz: Elk der
4 spelers hoopte, dat hij de énige was die
per ongeluk 5 azen in handen had ge
kregen. Elk der 4 mannen kocht dus één
kaart - was van plan later slechts 4 azen
te laten „zien".
H. W. F i] ar ski
Bridgevraag dezer week: Noord gever,
niemand kwetsbaar, viertallenwedstrjd.
De zuidspeler heeft:
AH 9 4 3 2 9AVB 10 83 V
van wcj seueei anaere aara IS nel
pocketboek, dat dezer dagen van de hand ^ccc^+//+yxx:rK^ v.xtxxx--- ooocaxx oooooooooooo riet Dieaen: noora 1 ruiten - OW passen -
iron itrs WW. WW/ 'WWi WWk zuid 2 schoppen - noord 3 klaveren - wat
van onze Nederlandse schaakmeester Hans
Bouwmeester verscheen in de Prisma
serie.
Een eenvoudig uitgevoerd leerboekje,
dat wij niettemin gaarne aanbevelen aan
hen. die wegwijs willen worden in het
nimmer geheel te doorgronden schaak-
labyrinth.
Het is namelijk bijzonder levendig ge
schreven, vol humor, actualiteiten (b.v.
een lijst van schaakofficials en hun adres
sen), anekdoten, partijen, probleem- en
eindspelcomposities, geschiedenis, openin
gen en genoeglijke uiteenzettingen. De
gekozen voorbeelden achten wij bijzonder
gelukkig.
Zo zal onderstaande eindspelcompositie
niet alleen de ervaren speler boeien, maar
ook voor de beginner volkomen begrijpe
lijk zijn.
30<X><X>oooqproooonrorooGooo^^
5 y//m. '///////A '//////A A
OCOOOOÓOOCXXXDOOOOOCOCOCO^^
Wit aan zet wint
www/, fyzvT//, wvyy//. X
°0°CX>C)OCOOOOOCXOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOC
Met wit aan zet kwam de ontgoocheling
voor Ligthart (en voor DCIJ in het bij
zonder) toen zwart na dit fraai staaltje
rekenwerk verloor door 25) 43-39 16x27.
26) 36-31 27x38. 27) 39-33 38x29 en 28) 34x1
waarna zwart onmiddellijk opgaf.
We hebben met Laros deze stelling nog
eens terdege onderzocht en de gevolgen
van anders slaan door Ligthart nagegaan.
Dus het spel vanaf de 18de zet.
Eerste spelgang: 27-22 18x27. 29x18 12x23
(op 13x22 33-28 31x22 dam) 31x22 17x28.
26x17 11x22. 34-29 met dam naar 1.
Tweede spelgang: 27-22 17x28 gedwon
gen, 33x22 18x27. 26x17? 24x33 38x18 27x47
met verloren spel voor wit. De derde spel
gang blijft ongeveer gelijk. 27-22 17x28.
33x22 24x33 (26x17 18x27 wint) 39x28 18x27
moet zuid bieden? Deze vraag kwam voor
in een bridge-quiz van een groot Belgisch
weekblad en het antwoord kwam tot stand
middels een grote internationale >ury.
Elders op deze pagina vindt u dat antwoord.
Tis;?IBAVj( a;qoa[s uba „uasaaAip" (e^uee usa
Sou ua su VS f 99ii :x 6£9I
VS 8 IIBBUi ZL91 #8 :uajaM a; Sipjee j(oo
st uappjooAvjue suapuazui ap aon '0T £>S
ua of> <>8 09 :uajBM uaSuiaap
-JBBM ajapraa 'ijaaq uajaeq ui s;a;u pjoou
sig 'uasstui a; vS 8 iStaap uaddotps g ua
- ZN JOoa ufiz djnq a^ojg uaag uej( ua|jeq
a!JG Jjasil )3iu pmz ;ba\ 'uapjoAV ubjj
IBAagdc unajs apaog s{B pp - poq a;sjaa
sjjja;s spinz eu - jeep '^CpjEEAaS uapaptmf
afaA uba Suiuaui ap jeeu sem uapnj g uba
uapaiq ;an uaAagaguBB uaddoips apaog ua
fads JfJajs uaa fs pmz paaq uaddoips g poq
;aq jajAT 'uapind OOI VS 8 «ba poq asuas
-uouiuioo afBuuou ;aq pja.A pjaapjBEAvag
afsgooq ph :3BBJAa2p;jq do pjooMjuy
LANGS HET SMALLE bospaadje
liep een klein mannetje met een zakje
op zijn rug. Het was het Zandmanne
tje! Hij liep met kleine vlugge pasjes,
om op tijd in de stad te kunnen zijn,
want het begon al donker te worden. De
vogels zochten hun nestjes al op. „Oei,
wat ben ik laat vandaag", zei het Zand
mannetje tegen zichzelf, „ik mag wel
een beetje voortmaken, want de aller
kleinste kinderen moeten eigenlijk al
slapen". Ja, het Zandmannetje was erg
laat, maar dat kwam omdat Glimmer,
het graafkaboutertje het zand voor het
Zandmannetje zo laat uit het Toverbos
gehaald had. Af en toe moest het Zand
mannetje een beetje uitrusten, want
de zak op zijn rug woog erg zwaar.
„Als ik eerst maar bij de dikke beuk
ben", dacht Zandmannetje, „dan kan
ik de stad tenminste al zien".
Het werd steeds donkerder in het bos,
maar het mannetje was helemaal niet
bang.
Daar was hij eindelijk bij de beuk en
het mannetje wilde juist zijn zandzak-
je neerzetten om weer een beetje uit te
rusten, toen opeens twee grote kerels
achter de boom vandaan sprongen.
HET ZANDMANNETJE schrok ver
schrikkelijk, dat kun je begrijpen! Het
waren dan ook echte boeven dat kon je
wel aan hun lelijke gezichten zien.
„Haaaaü", brulde de ene boef, zo
hard, dat er blaadjes van de boom
vielen, „hahaa, we hebben je. Je bent
erg laat, we hebben wel een uur op je
staan wachten maar gelukkig niet voor
niets". „Ja maar meneer de rover",
zei het Zandmannetje zacht, „als U geld
van me wilt hebben, dan spijt het me
erg, want ik heb geen geld".
„Hihihi", grinnikte de andere boef,
„we willen helemaal geen geld. Niks
daarvan, wij moeten je zak met slaap
zand hebben.
Geef 'm maar gauw, want wij zijn de
twee grootste boeven van het bos. Ik
ben Gerrit Gapper en hij heet Manus
Schurk en we zijn voor niemand bang".
Ozo", zei Manus Schurk, „Wij moe
ten dat slaapzand van je hebben en an
ders niets. We hebben dat zand nodig
om een rijke boer te kunnen bestelen.
We laten zijn hond in slaap vallen en
zijn knechten en zijn vrouw ook".
„Zo is het", zei Gerrit Gapper, „en
de boer zelf strooien we een heleboel
zand in zijn ogen dan kunnen we fijn
samen gaan stelen".
Ach, wat schrok het Zandmannetje
toen hij die boze plannen hoorde, maar
hij moest het zakje zand wel aan de
boeven geven want die waren veel te
sterk.
Zogauw de dieven het zakje hadden,
liepen ze vals lachend weg en ze lieten
het Zandmannetje alleen staan.
Het mannetje kon wel huilen van ver
driet; nu konden vannacht de kinderen
niet slapen. Dat was nog nooit gebeurd!
Bekend is, dat loper en paard de Koning 3lx22. Nu moet 10-14 waarna 26x17 12x21
Alleen (KA) kunnen matzetten, al is dat moet wel 34-30 25x34 40x18 11-17 22x11
nog niet zo eenvoudig. Heeft de zwakste 13x33 38x29 6x17 waarna er gelijk spel
partij echter nog een figuur, dan gelukt v00r beide kleuren overblijft,
dit in het algemeen niet. Het is even merkwaardig vast te stellen,
Bovenstaande stelling nu laat een ver- dat na de inleiding 27-22, wit geen en
rassende uitzondering zien. Wit kan n.l. zwart alle verlieskansen heeft!
gebruik maken van de batterij Rcl-Pg5 en B. Dukel
in tal van varianten door aftrekschaak de
zwarte raadsheer veroveren. Na 1) Kb3-
a4 heeft de zwarte loper slechts veld b6
ter beschikking. Na iedere andere zet gaat
hij door aftrekschaak verloren, b.v. 1) ïtïiu
Rel? 2) Pf3t enz. Dus 1) Ra5-b6. 2) VIJF AZEN-
Ka4-b5! Rb6-a7. Opnieuw het enige. Merk- Het verhaal speelt in de helft der vorige
waardig, zo klein als het bord soms kan eeuw. Vier figuren van nogal twijfeiach-
zijn! 3) Kb5-a6! Ra7-b8. Er is wederom tige reputatie betreden een bar in Texas;
geen keus. 4) Ka6-b7 en de zwarte loper zij waren er nooit eerder, bestelden whis-
gaat verloren. key en besloten poker te gaan spelen.
Een boekje, dat zoveel biedt voor slechts Daartoe+ Pakten z« een sPel kaarten van de
1.25. zal waarlijk zijn weg wel vinden! schoorsteen - en bemerkten aanvanxehjk
met, dat dit een spel was dat bestond uit
Mr. Ed. Spanjaard uitsluitend azen. De kastelein spaarde uit
oude spellen namelijk de azen op en had
daarvan een stapeltje op de schoorstien
gelegd. Toen het eerste spel was gedeeld,
had dus elk der 4 mannen een 5-tal azen
De geluksfactor is bij het dammen van in handen gekregen,
minieme waarde. De opgedrongen moei-
lijkheden kunnen voor menselijke bereke- Vraag: Wat gebeurde er? Deze vraag, die
ningen wel eens te groot zijn om ze bin- voorgekomen is in een radio-quiz in Ame-
nen de toegestane tijdslimiet te kunnen r'ka en die uiteraard aan iemand werd
verwerken en dan ontstaan niet voorziene "esteld die met het kaartspel goed op de
wendingen of onverwachte situaties. Dit hoogte was, kent slechts één goed antwoord
overkwam in 1951 de DCIJ'er A. Ligthart kunt het onderaan deze rubriek
in een competitiewedstrijd tegen Van den vinden.
Heuvel (ODV). Het kort en merkwaardig Waarom deze inleiding tot een bridge
partijverloop begon met een geweigerd artikel? Wel in bridge kennen we
Roozenburg-systeem. Juist hierin is het tegenwoordig in sommige omstandigheden
HoFMJW
Ineens kreeg het Zandmannetje een
idee! Hij ging die twee boeven achter
na!!
HIJ LIEP ZO HARD hij kon en het
was niet moeilijk de twee mannen te
volgen, want die maakten zoveel lawaai
dat je ze urenver kon horen. Maar om
dat het Zandmannetje zo klein was kon
hij niet zo hard lopen als de twee boe
ven en op het laatst waren die al zóver,
dat het kleine baasje ze niet meer hoor
de. Het ventje bleef maar rechtuit lopen
en eindelijk kwam hij bij een boerderij.
Het was wel een vreemde boerderij,
want er was nieteens een waakhond die
blafte.
Het Zandmannetje liep vlug naar de
voordeur en ging naar binnen. Dat
was niet moeilijk, want de deur stond
wagenwijd open!
Daar hoorde het Zandmannetje luid
geschreeuw uit een kamer komen. Hij
liep gauw naar de deur en zag door een
kier....de twee dieven!! Ze hadden de
brandkast open gemaakt en al het geld
dat er in was hadden ze in een zak ge
gooid. De boer had niets gemerkt, want
die lag hardop te snurkén in een hoek
je van de kamer.
DE ROVERS hadden het zo druk, dat
ze niet meer op het zakje met zand let
ten dat op tafel lag. Het Zandmannetje
liep er stilletjes naartoe en gelukkig,
er zat nog wat zand in!
Snel pakte het mannetje een paar
handen slaapzand en gooide het mid
den in de gezichten van de dieven.
Die keken heel verbaasd en begonnen
meteen te gapen. Weer gooide het Zand
mannetje ende boeven vielen in
slaap!!
Toen probeerde het flinke kereltje de
boer wakker te maken, maar die sliep
zó vast dat het niet lukte.
Gelukkig vond hij in de stal twee
knechten die wel wakker werden. Het
Zandmannetje vertelde ze alles. De
knechten werden zo vreselijk kwaad,
dat ze meteen naar de boeven renden
en ze stevig vastbonden.
Wat was het dappere Zandmannetje
blij dat die gevaarlijke rovers gevan
gen waren! Hij kon n^et langer op de
boerderij blijven en pakte zijn zandzak-
je weer. De klok had al een heleboel
keren geslagen eer alle kinderen die
nacht sliepen, maar toch was het Zand
mannetje tevreden
Jan Nelissen
V
•W"'T
Wind, wind, driftige wind,
Waar moet jij zo vinnig om vechten?
Je duwt me omver haast, jij kribbige
(vrind,
Je trekt en je rukt aan m'n vlechten!
Wacht, wacht, minder je kracht,
Kalmeer alsjeblieft, jij, brutale!
Wat is toch het doel van je razende
(jacht
Wie wil je toch steeds achterhalen?
Hoei! hoei! Wat een geloei!
De bomen die kreunen en klagen!
Mijn planten zijn plat door je wilde
(gestoei,
Houd op nu, houd op met dat plagen!
I