DE MAAGDENBRON Horen en zien Reprise van bij de Nederlandse Opera „Madame de..." van Anouilh door toneelgroep „Ensemble" De negen muzen nabeschouwingIn Populair concert door het Kunstmaandorkest «5 99 ZATERDAG 18 FEBRUARI 1961 EERHERSTEL AAN DE PRINCIPES VAN HET LEVEN Monument in Sydney door Nederlander vervaardigd Het gevecht tussen duivel en mens in schokkende film van Bergman FILM EN FILMWERELD Jan Duiveman aangezocht j als regisseur door NCRV radio televisie AANKONDIGINGEN EN KERKCONCERT Bedenkingen Kerkelijk nieuws De radio geeft zondag DE TONEELGROEP „ENSEMBLE" ïïl S,'nd,eUrSr.g"S S-U gebleken succes ui, hel zogeheten ditie het fotografisch element een belang- „pauzetheater overgebracht naar net rijke plaats toekent in zijn films. Het is pewone repertoire. Sinds vrijdag en nog niet toevallig, dat „De Maagdenbron" mij 'negen avonden nadien wordt dit door 3? ■JSS °SM'!;SS„n? TH«Sns Tiemeyer Beeldschermer Jos. de Klerk De radio geeft maandag T elevisieprogramma Het toeval wil, dat zeer kort na de bespreking van Ingmar Bergmans film „Het gezicht" een andere produktie van zijn hand in vertoning komt en wel „De Maagdenbron". Chronologisch volgen deze films eveneens op elkaar, want Bergman maakte „Het gezicht" in 1958 en „De Maagdenbron' in 1959. Men moet het betreuren dat er nog te weinig films van Bergman in omloop zijn. Daar bij verschijnen zij zelden in chronolo gische volgorde, wat het de filmliefheb ber veel moeilijker maakt de ontwikke ling van de kunstenaar naar zijn werk te beoordelen, laat staan zich een idee te vormen van wat er in hem omgaat, wat hem nog bezig houdt en wat hij al heeft overwonnen. In een vorige be schouwing ben ik nogal uitvoerig op dit aspect van Bergmans films ingegaan. Daartoe leende zich „Het gezicht' bij uitstek, omdat deze film zo duidelijk uitging van een gevecht om de waarheid, die tot resultaat had cle ontmaskering van de schijn. In zijn algemeenheid kon men toen stellen, dat het er Bergman om gaat de zin te zoeken van ons be staan en onze bestemming. Incidenteel kan men dat uit zijn films vermoeden. Pas wanneer men er meerdere van ziet onderkent men zijn motieven. Die speur tocht naar de reden van ons zijn, kent evenveel aspecten als het leven zelf. Sommige overheersen. Doch om ze goed te onderscheiden moet men weten met wie men te doen heeft en welke rol het land van herkomst, de „klimatologische omstandigheden, spelen in het leven van de man, die telkens opnieuw zijn drama tische verbeeldsels daar situeert. Het milieu dus waarin Bergman is opge groeid en de invloed van het land van zijn geboorte: Zweden. Bergman is de zoon van een Lutherse predikant. Uit de aard van het ambt van zijn vader kwam hi.i van jongsaf aan in aanraking met de uitersten van het le ven: geboorte en dood. Dat bepaalde de sfeer thuis. Hij ondervond alle genegen heid van zijn vader en moeder, die hem streng maar met gemeende hartelijkheid opvoedden en toch voelde hij zich een zaam. Hij was zeer gevoelig. Het huwe lijk van zijn ouders werd beheerst door de plicht, meer dan door de liefde. La ter heeft Bergman zelf ondervonden wat het wil zeggen wanneer een huwelijk (Van onze correspondent) SYDNEY De geëmigreerde Neder lander Gerard Havekes, wiens reputatie in Australië als pottebakker en beeldhouwer snel is gestegen heeft in opdracht van een Australische familie een monument vol tooid. „Vuur, aarde en water" heet het monu ment, dat een tribuut moet zijn aan de Australische pioniers. Vuur wordt voorge steld door een vrouw, water door een vis ser en aarde door een boer. De nazaten van de Australische pioniers familie F. J. Walker hebben Havekes de opdracht tot het maken van de beelden groep verleend. Deze familie heeft het mo nument aan de stad Sydney geschonken. Het is gisteren, 14 februari, onthuld en staat in een vijver met een omtrek van twintig meter. De wanden van de vijver en de bodem zijn met tegels ingelegd. Een fontein, op zeven meter afstand van het monument, grote rotsstenen, mos en gras voltooien het geheel in deze prachtige om geving van het park. Het beeldhouwwerk zelf is vijf meter hoog en tweeënhalve me ter breed en weegt 28 ton. de en zwakke films. Hij bezondigde zich I Het meisje en de herdersscène uit aan theatraliteit en theater. Hij reikte „De Maagdenbron' steeds hoog, maar hij bereikte niet altijd wgrd gekweld. Deze daad hoogte. vormt de inleiding tot de laatste louteren- Een rol daarin speelt ook het Zweedse de scène. In wilde haast reppen de bewo- land. Zweden is een land van tegenstel- ners van de hoeve zich door het bos om lingen, van blinkend licht en diepe duis- de plaats te vinden waar de dochter van ternis. Van tederheid en ruigheid. Van de boer is vermoord. De aanblik van haar vergeestelijking en vermaterialisering. onschuld, roept in de boer het beeld wak- Het is streng en oppervlakkig en in Berg- ker van de schuldeloze, die hij met eigen mans werk vindt men de kenmerken van hand heeft gedood. dat landschap terug als in het landschap Zijn schreeuw naar de hemel roept uit van de ziel. Zijn films zijn daardoor niet zijn machteloosheid de verzoening op met gemakkelijk verstaanbaar, maar deze he- het lijden, dat het deel is van de "je^s vige tegenstellingen kunnen, wanneer ze op aarde. In deze passages is de film worden weerspiegeld in zijn werk, grootse van een louterende geestelijke adel, die en vehemente verbeeldingen in het leven even sterk is van ontroering als de ge roepen zo goed als zuivere en liefderijke, deelten, waarin de ruige barbaarse kracht Ziin film „De Maagdenbron" is zo'n van de wrekende boer de toeschouwer verbeelding. mdgeTederUjkheik en'wo7sk verlamt en ademloos doet^zien. De on- primitieve wraakzucht worden geconfron teerd met kinderlijke onschuld en maagde lijke zuiverheid. Uit het gevecht tussen die twee, het gevecht tussen duivel en mens, komt de mens als overwinnaar te voor macht van de moordenaars tegen dit tor ment wordt overgedragen op de toeschou wers zoals de smart van de moeder en haar zwijgend instemmen met de wraak, Het is met deze overdracht, dat Bergman din uvpi v» uiiiuui - i tt:: schijn Dat aan die overwinning lijden en het bewijs levert van zijn kunnen Hl scnijn. ïzav a I maakt het innerlijk waarneembaar door het ons te doen beleven. De beweging inkeer voorafgaan, tekent het bestaan van de mens op aarde. Er is geen geluk, dat men verdient zonder onderwerping aan God. Er is geen innerlijke vrede zonder j liefde. van de beelden roept een beweging in ons wakker. In „De Maagdenbron" niet overal in overeenstemming met zijn be doelingen, maar dan toch vaak met een meeslepende kracht, die voortkomt uit een innerlijk gerichte levensbeschouwing. P. W. Franse strandt. Hij trok er de konsekwentie uit en scheidde, trouwde opnieuw. Een huwe lijk zonder liefde is verschrikkelijk, heeft hij zelf gezegd, sprekend uit de ervarin gen van zijn jeugd. Vandaar dat hij in zijn films steeds op zoek is naar de we gen waarlangs de mensen elkaar in hun huwelijk kunnen bereiken. Vandaar ook zijn zoeken naar God, want uit loutere leerstelligheid kon hij niet geloven. Hij verliet de Lutherse kerk en werd zelfs enige tijd atheïst. Maar daarin vond hij geen vrede. Hij verlangde voor alles van zichzelf eerlijkheid, want eerlijkheid is waarheid. Toen hij eenmaal had ontdekt dat filmen de enige geëigende manier was om zijn eigen gedachten, zijn gevoelens, zijn strijd en zijn kwellingen, zijn verbit tering en hoop vorm te geven, de manier om het leven te ontraadselen en daardoor zichzelf, toen hij had ontdekt dat de be wegende schimmen de projectie zijn van de eigen hersenschimmen, de ideeën, die zich nauwelijks laten formuleren, de emo ties, die niet in woorden, wel in beelden zijn' uit te drukken, greep hij het cinema tografisch beeld aan als zijn getuigenis, zijn belijdenis, zijn zelfbevrijding. Maar hij ondervond dat ook met dit onvolmaak te middel moeilijk de dingen buiten de materie meedeelbaar zijn. Hij maakte goe- ,De Maagdenbron" is geïnspireerd door een Zweedse ballade uit de dertiende eeuw. Een rijke boerendochter wordt, als zij ter kerke gaat, door drie herders over- (De film „Het gezicht" wordt momenteel vertoond te Amsterdam in Flora en het Leidseplein-theater. „De maagdenbron wordt vrijdag 24 februari ingezet in Studio te Haarlem.) - Grote carillonopdracht. De klokken- weldigd. Zij zijn broers. De jongste heett gjeterij petit en Fritsen te Aarle-Rixtel maar een gering aandeel in de aan- heeft ujf. hgt Amerikaanse plaatsje Spring- randing. De beide anderen verkrachten en jjeld Illinois), de geboorteplaats van Lin vermoorden het meisje. Zonder het coin, een opdracht gekregen voor het gie ten vragen zij om nachtverblijf bij de j.gn van een carijjon van 66 klokken. De boer. Daar biedt een der broers het °P" grootste klok wordt 7000 kg zwaar en het pergewaad van het meisje aan haar moe- totaal gewicht der klokken zal 40 ton zijn. der te koop aan. De boer neemt op bar- Hej. .g een werk van een half miljoen en baarse wijze wraak. In het bijzijn van .g dg bedoeling het carillon 2 oktober zijn vrouw doodt hij de drie broers, ook lg61 Qp te jeveren de jongste, die geen schuld heeft. Op de Twee eenakters. Rotterdams Toneel plaats aangekomen, waar het meisje is ge- heeft twee eenakters in studie genomen, dood, beseft de boer dat hij even schul- I Antigone" van de jonge Engelse dichter dig is als de aanranders. Hij belooft er Qhristofer Logue in de vertaling en een kerk te bouwen. „Ik ken geen andere Specjaie bewerking voor dit gezelschap van weg om mij te verzoenen met mijn eigen Hug0 Qaus en „The Tinkers Wedding" handen, ik ken geen andere weg om mij van j0hn m. Synge in de vertaling van Ab te verzoenen met het leven." Wanneer het visser. Beide stukken worden geregisseerd ouderpaar het meisje optilt uit het zaud door T0n Lutz, die weer geheel is hersteld, ontspringt op de plaats waar haar hoofd medewerkenden zijn Elizabeth Ander- rustte een bron. „De Maagdenbron zoals sgn^ Ann Hasekamp, Coba Keiling, Ton de ballade besluit. Lutz, André van den Heuvel, Jacques Dat Bergman deze ballade tot stof voor commandeur) Guido de Moor en Hans Bos- een film heeft aangegrepen, verwondert wjnkel niemand, die onderkent welke mogelijk heden zij biedt. Heidense wraak en chris telijke vergelding vormen het hoofdthema, een aanlokkelijk thema voor Bergman, om dat het hem ook nu naar de bezinning voert op de waarde van het leven, gesteld tegenover de dood. De film is dan ook het sterkst wanneer zij naar de evocatie toe gaat, die wij hierboven omschreven: de wanhopige inkeer van de boer, wiens han den bezoedeld zijn met bloed. Ook in een Nita Naldi, actrice van de stomme film en dikwijls tegenspeelster van Rudolf Valentino, is vrijdag op 63-jarige leeftijd in New York overleden. Meer dan dertig jaar geleden hield zij op met filmen en trad in het huwelijk met de miljonair Searle Barclay. Binnen enkele weken is de Nederlandse première te verwachten van „La Fran- caise et 1'Amour". Samen met het I.F.O.B. 't Franse instituut voor opinie-onderzoek^ organiseerden de producenten Robert Woog en Jasques Rémy een grootscheepse enquête om de houding te bepalen van de hedendaagse Franse vrouw ten opzichte van de problemen van liefde en huwelijk. Meer dan duizend Frangaises van aller lei rang en stand werden ondervraagd en hun vaak openhartige antwoorden wer den verwerkt in een lijvig rapport. Dit materiaal werd ter beschikking gesteld van enkele vooraanstaande auteurs, die in een sketch hun visie gaven op een onderdeel van het rapport: Felicien Mar- ceau (De Kinderjaren), Louise de Vilmo- rin en Jacques Robert (Het Opgroeiende Meisje), Annette Wademant (De Jonge Vrouw) René Clair (Het Huwelijk), "ran ee Roche en Michel Audiard (De Oa trouw), Charles Spaak (De Echtscheiding) Jean-Paul le Chanois (De Alleenstaande Vrouw). Voor het regisseren van deze zeven sketches traden aan Henri Decoin, Jean Delannoy, Michel Boisrond, Rene Clair. Henri Verneuil, Christian-Jaque en Jean-Paul le Chanois. Voor de Nederland se bewerking van de teksten, die de zeven episoden van de film verbinden, leende Guus Oster zijn stem aan „La Frangaise et 1'Amour". De kans is zeer groot, dat een van de I beste krachten van het opera-gezelschap Forum te Enschede, de bekende baszan ger Jan Duiveman, Enschede en Forum binnenkort gaat verlaten. De heer Duive man heeft van de N.C.R.V. een aanbie- ding gekregen om regisseur in de afde ling dramatische kunst te worden. Hij zou speciaal belast worden met de regie van opera-voorstellingen. Onderhan delingen tussen Jan Duiveman, de direc tie van Forum en de N.C.R.V. verkeren op het ogenblik in een vergevorderd sta- De tijdens het jongste Holland Festival in Nederlandse vertoning gegeven opera „Jenuja" van Janagek is, met belangrijke wijzigingen in de bezetting maar andermaal onder de muzikale directie van Jaroslav Krombholc van de Praagse Opera, op het repertoire van de Nederlandse Opera gebracht. Vrijdagavond startte men met deze reprise in de hoofdstedelijke Stadsschouwburg. De opvoering was aangekondigd met Gerry de Groot in de titelrol. Deze moest echter verstek laten gaan, doch gelukkig vond men ter elfder ure de Jenufa van de Nationale Opera van Praag. Drahomira Tikalova, bereid de partij te komen overnemen. Het moest zonder repetitie gebeuren, maar het ging, uitstekend zelfs; en van enige verwarring of onzekerheid vanwege het taalprobleem „Nederlands-Tsjechisch" was niets te merken. Op de adem der muziek zijn trouwens de vreemdste conversaties mogelijk. Waarom de lerares Nederlands niet met t -.1 s i een leraar Natuurkunde gaat trouwen is dium. Volgende week wordt een beslissing Qns gisteravond door de k.R.O. niet ge- verwacht. heel duidelijk gemaakt. In de niet onsym pathieke serie probleemstellingen van Jef Heydendael werd deze derde „Poging tot Op dinsdag 21 februari zal de muziekver- I Gesprek" ondernomen door Jenny van eniging van PTT-personeel „De Haarlemse Maerlant en Louis Borel. Dat de conver- Postfanfare" een concert verzorgen onder satie niet zo vlotte, was voor een deel het leiding van de heer J. Wildschut met gevolg van gebrekkige tekstkennis waar medewerking van de organist Adriaan Bol door men elkaar wel erg vaak moest ver in de Remonstrantse Kerk, Prins Hendrik- zoeken te gaan zitten. Toch werd de straat 2, hoek Wilhelminastraat. Toegang erbarmelijk acterende Borel staande af gewezen, onder andere omdat hij was ge scheiden, terwijl Jenny van Maerlant op de drempel pas kwam melden dat dit be zwaar toch ook wel iets met het geloof te maken had. Voorts sprak het in dit spel blijkbaar volkomen vanzelf dat de lerares zou moe ten kiezen tussen haar werk en haar hu welijk; een tweede blijk dat de probleem stelling te veel aan één vaderlandse zuil werd vastgekoppeld om iedereen te kun nen boeien. Het uiterst levendige „Magazine de Pa- gepresenteerd door een uiterst som- vnj. Drahomira Tikalova bleek een zangeres die het vermogen bezit de zielsbewogen- heid in rijke verscheidenheid van stem klank uit te drukken en op dat punt vergt Janacek heel wat. In de tweede akte deed de zangeres bewonderenswaardige dingen, zowel van uitlaaiende hartstocht als van verstilde emotie. Tot de weinige vertolkers van „Jenufa" verleden zomer behoorde Annie Delorie, en daar kan men zich om verheugen. De wijze waarop deze eminente kunstenares de tragische, tot hysterisch demonisch cul minerende partij van de kosteres in deze bewogen dorpsgeschiedenis vervult, de monstreert in deze rol de eigenlijke oer kracht van het drama. Het is met deze figuur net als met de Ortrud uit Wagners Lohengrin, zij heeft niet de hoofdrol maar, meer dan dat, zij legt de knoop van het drama, redigeert de verwikkelingen en maakt zichzelf tot tragisch slachtoffer van haar redeloosheid. Het lijkt wel of Jana cek het op dergelijke wezens voorzien had om zijn opera's een sterke bewogenheid te geven; in „Katja Kabanova" is het ook zo'n figuur, die hoewel van meer zelf beheersing getuigend de draad spint van het tragisch verloop. En de compo nist heeft in „Jenufa" deze altpartij be handeld met alles wat zijn geniale per soonlijkheid te bieden had. Maar hij eist van de vertolkster dan ook het uiterste. En daar Anny Delorie dit uiterste vocaal en scènisch met enorme emotionele en dramatische kracht vermag te geven, kan men er zich op verheugen haar sterke prestatie in deze hermontering weer ver tegenwoordigd te zien. De beide ter.orrollen „Stewa" en „La- ca", die in juni aan Tsjechische zangers toevertrouwd waren (zij zongen de partij in het Nederlands!) zijn nu toebedeeld aan Rudolf Kat, die er zich vocaal hoogst bevredigend in weet uit te leven, en door Johan van der Zalm, die met zijn spel goedmaakt wat zangtechnisch soms niet al te fraai is. En dan is er de Dorpsrech- ter, die door Peter van der Bilt met mar kant baritongeluid gezongen wordt; en verder Nel Duval die van haar klein Ka- rolka-rolletje een vinnig katje maakt, als mede Jo van de Meent die met fraai ge- Chr. Geref. Kerken Beroepen te Eemdijk J. Kampman te Rijnsburg. Geref. Gemeenten Tweetal te Nunspeet W. C. Lamain te Grand-Rapids (U.S.A.) en L. Rijksen te Rotterdam-West, van wie eerstgenoemde is beroepen. bere Joop Simons toonde ons een bonte sortering topfiguren van het Franse toneel als Edwige Feuillère, Aznavour en Les Frères Jasques. Een boeiendereportage, ook al kan men het optreden van de Parijse nachtelijke politie nauwelijks tot de „ar tistieke of semi-artistieke zaken van de Franse hoofdstad" rekenen. Het avond college Nederlands schommelt tussen luid voor „oudje" speelt. Dit voor zover I schoolmeesterachtig betweterigheid en pe- het de bijzonderste partijen betreft. Koor dante onnozelheid. en ballet vormen daar omheen een pitto- De ijdelheid van de docent staat m geen reske en levendige illustratie. verhouding tot de holheid van hetgeen hij Maar dan is er nóg een hoofdrol, ik zou te zeggen heeft. De K.R.O. zal zich wer- haast zeggen „de" hoofdrol, namelijk het kelijk moeten afvragen wat zij met deze orkest, dat in een volstrekt eigen stijl serie beoogt en wie zij denkt te bereiken, al vormt deze een mozaïek van volks- Op deze wijze staat de cursus namelijk aardige gegevens de kern uitmaakt noch op een wetenschappelijk, noch op po- van dit muziekdrama, het dramatisch pulair niveau, zodat er werkelijk voor me- stramien bordurend, waarop een na- mand enige lering uit is te trekken. Men tuurlijke declamatie en een lyrische S^st de titel van deze serie „Onze arm© ontplooiing emoties van de vocale vertol- rijke taal" na een avond als deze bijna kers zich levendig aftekent. En het merk waardige daarbij is, dat men het als een ondeelbaar geheel ervaart. Het is een wonderlijk gave operamuziek, die geluk kig niet verleidt tot onderbrekingen, dus waar nergens ter wereld de „claque" een ppnt aan Kan verdienen mssr die men I Hilversum i. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 avro. ceni aan Kan vermenen, maar uie mc VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. in haar bewogen symfonische sfeer om 20.00—24.00 avro. haar zuivere artistieke tendens geboeid vara: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland, kan volgen en meebeleven. En laat ik be- lezing. 8.30 Gevar. progr9.45 Geestelijk leven i 'L i. TTr-^fniiririrt I toespraak. 10.00 Pianorecital. 10.30 Gevar. progr, sluiten met te zeggen, dat de vertolking I 12.00 Gram. 12.3012.35 sportspiegei). onder leiding van Jaroslav Krombholc 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, le de subtiele schoonheden van deze parti tuur volkomen tot hun recht laat komen; hij is een meester van de maatstok. Mor gen, zondagmiddag, wordt „Jenufa" te -- Amsterdam nog eenS herhaald, daarna donderdag in Den Haag, en dan rust het jeugd. 19.30 De open deurPj lezing. AVRO: 20.00 werk weer voor een poosje. ander opzicht beloofde de stof veel: een lieeft de fèl-hedendaagse éénakter „Het naturalistische schildering met het decor verhaal van de dierentuin" van de van het Zweedse landschap moest immers Amerikaanse auteur Edward Albee we- zelfde belangstelling voor naturalistische Cor van Rijn opmerkelijk gespeelde stuk motieven openbaarde. Toch is de film qua van veertig minuten in het Nieuwe de compositie niet van dezelfde kracht als |a Martheater te Amsterdam in één pro- v?rT bedoeling. De' he^^cde, walrmee Uramma met de kleine maar precies men later wordt geconfronteerd, verstoort twee maal zo lange komedie „Madame een zuiver evenwicht. de.van Jean Anouilh voor het voet- Doch wanneer eenmaal de handeling 'ic;ht gebracht. haar eigen ritme krijgt en de innerlijke jy[adame de.." is een bewerking van aandrift de verstandelijke opzet heeft ggjjjknamige boek van Louise de Vil- klein gekregen, ontrolt zich een gruwelijk morin en doet qua sfeer Z0Wel van psy- en fascinerend schouwspel. De realistische chologie ajs pikanterie aan meestervertel- verkrachtingsscène is daarin van een aan- lgr G' de Maupassant denken. Het is grijpende kracht, omdat zij door geen ero- gen amusant verhaal, dat door een jon- tische expressie wordt ontluisterd. De ook geman aan de pjano bij wijze van roman- in Zweden verguisde zin van het begrip tjscke ballade wordt verteld. Aanvankelijk maagdelijkheid krijgt hier haar dimensie ZQU jjenk van jjlsen zich met deze dubbe- opnieuw. De moord versterkt deze her- taak bebben belast, maar na een veel waardering, die een aangrijpende aan- ongewenste publiciteit genietend conflict klacht wordt, wanneer de moordenaar aan moest bij door het tweemanschap Ton de moeder het kleed van haar dochter te Lensjnk en cor Lemaire worden vervan- koop aanbiedt. gen Lensink houdt zijn lichte, ietwat ge- De wraak van de boer wordt ingeleid poseerd badinerende causerie met een met een bijna religieuse Pilatusachtige enigszins gevoileerde stem voortreffelijk, scène: hij neemt eerst een sauna-bad en Als een gedistingeerde conferencier ver wacht tot de dageraad voor hij de moor- bindt hij de vele korte hoofdstukken uit denaars met zijn mes tegemoet treedt, de geschiedenis van een merkwaardige Door razernij gedreven grijpt hij dan het liefde en nog wonderlijker toevalligheden, kind dat bij de boerin bescherming had die zich als korte tafrelen soms louter gezocht Zij 'wil haar man van deze laat- pantomimisch, een enkele keer bij wijze ste wraakoefening weerhouden, maar hij van schimmenspel in vliegensvlug chan- doodt de knaap, die ziek van het aan- geerbare decors van Lou Steenbergen voi- schouwen van de moord al door verschrik- trekken. Sigrid Koetse als „Madame de in de gelijknamige éénakter van Anouilh. Deze oppervlakkige historie van harts tochtelijke verzinsels en diamanten twee- lingharten is door Jan Retèl met scherpe finesse en veel gevoel voor humor gere gisseerd. Sigrid Koetse vervult met be weeglijke charme en waar nodig precieuze weemoed in beeldschone toiletten de titelrol: een in alle opzichten knappe prestatie. Van de vele andere medewer kenden moeten nog Maxim Hamel als de beschroomde ambassadeur en Guus Ver straete als de door ervaring wijsgeworden echtgenoot, benevens Cor van Rijn als de juwelier worden genoemd. als een klaaglijk omen zien. zing. 13.17 Meeled, of gram. 13.20 Knipperlicht. 13.55 Rep. hardrijden op de schaats te Gothen burg. 14.10 Kunstcritieken. 14.50 Kamermuz. 15.25 Gitaarspel.16.00 Lichte muziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Voor de jeugd. Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.35 Het vreemde avontuur, hoorsp. 21.10 Gram. 22.00 Klass. gram. 22.30 Nieuws en meded. 22.45 Journ 23.00 Piano spel. 23.15 Sportuitslagen. 23.20 New York calling. 23.25 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inl. Hoogmis. Voor het derde abonnementsconcert van I 8.30 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en het Kunstmaandorkest, dat vrijdagavond ^ae^rdtn®t45NCRw'ilTcïaT''iïV Kame'rmu": m het Concertgebouw te Amsterdam ge- KRO: 12il5 Buitenl. comm. 12.25 Brabants ork„ geven werd, was een programma samenge- mannenkoor en alt. 12.40 Lichte muz. 13.00 Nws. of-pi/j waaniit nijp mii7ik3lp nrnhlpmstipk I 1-8.05 Dg hsnd asn dG plOG§, lezing. 13.10 Dg WflQ" steld, waaruit alle muzikale proDiematiek d hoorsp. 13.30 Lichte muz. 13.50 Boekbespr. gebannen was. Vertrouwde klanken waren 14 00 Voor de jeugd. 14.30 utrechts stedelijk Ork. het, die met een symfonie en een opera- 15.15 Gram. 15.25 wat ons bezig houdt, lezing. aria van lVTnzart mpf een vioolconcert van I '5.35 Muzikale aspecten, muzikale lezing. 16.00 ana van mozari, mei een vioolconcert van 16 30 vespers. IKOR: 17.00 Jeugddienst. Paganmi, muziek voor het toneelwerk 18K00 Het geiaden schiPi lezingen. 18.30 De kerk ,,L' Arlésienne" van Bizet en met een aan het werk, lezing. 18.40 Progr. over jeugd en opera-aria van Verdi gebracht werden. En oecumene. NCRV: 19.00 Nieuws "it de kerken. 11j. 13.05 Gewijde muz. 19.30 Weg en werk der kerk- gezien de ruime belangstelling, die voor I iiervormerslezing. KRO: 19.45 Nieuws.20.00 Licht dit concert getoond werd, kan men con- progr 20.30 Wij en zij. gesprek. 20.35 Bel canto, cluderen, dat ook in onze tijd vele muziek 31-30 Het dunne alibi, hoorsp. 22.25 Boekbespr. minnaars geconfronteerd willen worden £§0 Nmuws met de schoonheid van een beproefde kunst. Gram. 23.55—24.00 Nieuws. Herman Krebbers bracht het auditorium in verrukking en verbazing met een over- B9®Hs. G. T^rStlie0k'Toornvliet rompelende uitvoering van het concert van I (uitz. van de dienst voor belangstellenden op 12 Paganini. Alles wat de vioolspelkunst aan febr. om 19.30 uur). 12.15 ds. A. Vos van Wasse- technische verworvenheden bezit, leek voor Jo^én^p"^ januarï;a^andhe"So^?lS'wtonStnlt" deze vertolking benut te kunnen worden Kinderdienst. 15.30 prof. dr. J. H. Bavinck met een vaak onbegrijpelijke volmaaktheid van Amsterdam. Het Kunstmaandorkest, geleid door An- brussel. 324 m. ton Kersjes gaf met zijn parate begelei- 12.00 Nieuws. 12.02 Verz.progr. 12.15 Amus.muz_. dine Uprman Krphhprs alle vniïheiH om I (Dm 12.30—12.35 Weerber.). 13.00 Nieuws. 13.1a ding Herman KreDPers ane vnjneia om J/oor de so]daten 14 00 Gram 15 30 Sportuitzend. het concert vorm en gestalte te geven. 17 00 Sport en nieuws. 17.i0 Gram. 17.45 Sport- De Symfonie in D (K.V. 185) van Wolf- uitsl 17.50 Gram. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. ijnpp AmsHpu? Mozart was aan het Viool— I halfuur. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ork.conc. gang Amaaeus Mozart was aan net viooi 2„ 00 Nieuws 2215 Gram 23 00 N1euws. 23.05 Gram. 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. concert voorafgegaan in een uitvoering, die een fraaie inleiding van de avond werd. Anton Kersjes gaf met deze inter pretatie blijk van een uitstekend stijl be grip, dat niet alleen bleef staan, maar dat tezamen met een muzikale bezieling en met aandacht voor een goed gedifferen- HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 - 24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 tieerde orkestklank een verheugend resul- I Nmuws. Daarna: Orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35 Waterst.). VPRO: taat kan bewerken. De opera-aria s, waar- 10 00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.20 van ik hiervoor gewaagde, werden na de voordr. 11.40 Vierhandig pianospel. 12.00 Lichte pauze gezongen door de sopraan Antoinet- ,TJuf - J2-3® Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het K, i„„i, platteland, praatje. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws, te Tiemessen. Haar steun leek gehinderd 1315 Voor de mlddenstand, iezing. 13.20 Ham- te worden door enige indispositie, die mondorgelspel. 13.45 Wikken en wegen, lezing, de toonvorming wel eens minder glansrijk I 14-00 Cello en piano. 14.30 Heer van goeden huize, J--J 7,-in Jan uan dp7„ _an_„rpc. hoorsp. 16.30 Ork. en koor. 16.05 Zestig minuten aeea zijn aan men van aeze zangeres voor boven de zestig 17 05 Qude lledjeSi 1720 gewend is. Om onder deze omstandigheid Gram. 17.30 Pianoduo. 17.50 Milit. comm. 18.00 het opvallende dramatische karakter van Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Actual. haar atem vnnr het recitatief en He aria 19 00 ParL comm- i2-19 Regeringsuitz.: Tom Lo- naar stem voor net recitatiei en ae aria dewijki hoo£d afd publiciteit van de stichting ,Dove sono l bei momenti uit Mozarts „Le I Bevordering Bescherming Bevolking, spreekt nozze di Figaro" wat in te tomen, was over het onderwerp Reorganisatie. 19.30 Gevar. niet eenvoudie Voor de aria Come in I ProSr- 21.30 Lichte muziek. 21.55 Act. progr. 22.30 met eenvouaig. voor ae ana „lorrie in Nieuws 22 4„ Gmr orkest en soliste. 23.40 Gram. quest' ora" uit „Simon Boccanegra" van 23 45 jazzmuziek. 23.55—24.00 Nieuws. Verdi gold dit bezwaar veel minder en terecht kreeg Antoinette Tiemessen met H*kVERsuM 11. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Een woord deze aria warme bijval. I voor de dag 7 4o Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Als afsluiting van de avond fungeerde Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 de eerste „Arlesienne" suite. De uitvoe- Gtam. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Hn„ „„„ftp „it Hnnr zoravulHiae pfwerk-inP Theologische etherleergang. 11.00 Geestelijke lie- ring muntte uit aoor zorgvuiaige aiwermng deren, 1130 Quiz 12 05 ciavecimbeirecital. 12.25 en klankschoonheid. Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded P Zwaanswiik I 12 33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws I 13.15 Volksmuziek. 13.40 Gram. VOOR ZATERDAG 14.05 Schoolradio 14.30 Gevar. progr. (herh.). 15.30 Gram. 16.00 Bij beloverdenking. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz: Het onderwijs in het centrale bergland van Nederlands Nieuw- Guinea, door N van der Stoep 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit, lezing. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje, lb.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lich te muz. 20.20 Morgen zie ik je weer, hoorsp. 21.20 AVRO: 17.0017.30 Voor de kinderen. NTS 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 Muzik progr. 20.35 Televizier. 20.45 Amus.progr. 21.20 I Pianorecital. 22.00 Volk en Staat, pari, comment. Muzikale show. 21.40—22.20 Televisiefilm. 23.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden king 22.55 Boekbespr. 23.05 Muzikale lezing. 23.35 VOOR ZONDAG I Gram. 23.55—24.00 Nieuws RKK: 11.30 Plechtige Hoogmis. NTS: 14.30— BRUSSEL. 324 m. 15.45 Eurovisie: Wereldkampioensch. cross-cy- 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 cling. 15.50—16.40 Eurovisie: Bloemencorso in San Voor de landbouw. 12.42 Gram. 12.50 Koersen Remo. VPRO: 20.00 Documentaire. 20.10 Ballet 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15 45 20 40 Drie variaties op het thema van de liefde Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17 00 NTS: 22.00 Sportactualiteiten. Nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram I 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 voofl MAANDAG I Nieuws. 19.40 Koorzang. 20.00 Twee violen en I piano. 20.45 Kunstkaleidoscoop 21.00 Fluitrecital NTS' 20.00 Journaal en weeroverz. KRO' 20.20 21.20 Liederen. 21.30 Amus.muziek. 22.00 Nieuws. Lichte muziek. 20.40 Documentaire. 21.10 Voordr. 22.15 Gedachtenwisseling. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor David Koning 21.25 Filmreportage 22.05 Epiloog. I de zeelieden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 5