Klachten over een onderdrukking van het Vlaams in Noord-Frankrijk veelal overdreven Geniale Franse vervalser maakte in opdracht Van Gogh's, Utrillo's en Buffets „Dubbel spel" een niemendalletje De Neden Muzen MODE MUM' VERF WASTI met 5. l Pieter d'Hont maakt beeld voor Haarlem Ministerie van O.k. en W. oriënteert zich inzake ingewikkeld vraagstuk Maar ik heb ze niet ondertekend" *4 Wüi -><• terwijl U VER E_ DINSDAG 21 FEBRUARI 1961 t „Nederlands-Indië onder Japanse bezetting" Hilversum bekroont G. V. A. Röling David Koning radio televisie T elevisie programma V ariatie Beeldschermer De radio geeft woensdag Katy BB verft en wast alles "jfc Fantastisch: Uw handen, wasteil of wasmachine blijven schoon! Vraagt Uw drogisthij weet hóe goed hel isf BB wast vol* aakten verft als nieuw in één keer! C De Utrechtse beeldhouwer Pieter d'Hont heeft van de gemeente Haarlem op dracht gekregen tot het maken van een beeld voor het nieuwe gebouwencomplex van 192 woningen in Delftwijk in Haarlem-Noord. Als onderwerp heeft hij ge kozen de „beteugeling van de hartstocht", in casu de beteugeling van het ver keer. Het beeld stelt voor een op hol geslagen stier, met drie mensenfiguren die het dier in toom proberen te houden; op de grond ligt een onder de voet gelopen figuur. Het uit te voeren beeld zal de volgende afmetingen krijgen: 2,40 m lang, 1,80 m hoog en 1,20 m breed. Het beeld wordt uitgevoerd in brons en zal geplaatst worden op een natuurstenen voetstuk van 2,80 m hoog. De uitvoering van het geheel zal ongeveer een jaar duren. De foto toont de beeldhouwer bij het ontwerp. Het beeld zal geplaatst worden in de plantsoenstrook langs de Delftlaan in Haarlem-Noordwest, tussen de nieuwe huizenblokken en de Delftlaan in. Het krijgt aldus een voorname plaats in het nieuwe complex. Het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen te Den Haag heeft naar aanleiding van een door sommige kringen gevoerde campagne een onder zoek ingesteld naar de positie van het Nederlands in Frankrijk. Naar wij ver nemen gaat het voorlopig om niet meer dan een algemene oriëntering over het ingewikkelde vraagstuk van de aan het Nederlands verwante streektaal, welke nog in het noordwestelijk grensgebied van Frankrijk door een klein deel van de bevolking wordt gesproken^ (Van onzè correspondent Het staat vast dat alleen al op grond van het Frans-Nederlands cultureel ver drag het onderwijs in het Algemeen Be schaafd Nederlands (A.B.N.) geen stro breed in de weg wordt gelegd of bij an dere talen zou worden achtergesteld. Van onze correspondent te Parijs vernamen wij dat er lectoraten in het Nederlands bij drie Franse universiteiten bestaan (Pa rijs, Straatsburg en Rijssel) terwijl de vestiging van een lectoraat aan een Zuid franse universiteit nog wordt overwogen. Bovendien doceert de Franse hoogleraar Pierre Brachin aan de Sorbonne voor een gehoor van ongeveer vijfendertig studen ten Nederlandse taal en beschavingsge schiedenis als wetenschap. Daarnaast is dr. Merkus, de directeur van het Neder landse paviljoen van de Cité universitaire, nog als lector aan de Parijse universiteit verbonden. In Rijssel dus in het gebied waar het Nederlands volgens sommigen zou worden onderdrukt doceert de Vla ming Walter Thijs. In Straatsburg bestaat sedert het vertrek van de Vondelvertaler Plessen naar Utrecht een vacature. Dat daar nog geen opvolger benoemd is zal wel minder te maken hebben met Franse obstructie dan met de bescheiden belang stelling onder de Straatsburgse studenten voor een taal welke voor hen in elk ge val minder praktische betekenis heeft dan Engels, Spaans, Arabisch of Russisch. Des ondanks werd in het verleden het Neder lands incidenteel ook wel op sommige Pa rijse lycea onderwezen. De Franse mid delbare scholieren zijn namelijk vrij in het kiezen van hun tweede of derde moderne taal. Frans-Vlaams dialect Wat nu de positie van het Nederlands in de streek tussen Duinkerken en Rijssel betreft, dient men wel te bedenken dat hier geen sprake is van Algemeen Be schaafd Nederlands, maar van een Zuid vlaams dialect, dat dikwijls nog met tal van Franse woorden is doorspekt. Voor Noordnederlanders is het vrijwel onbegrij pelijk en zelfs Vlamingen hebben er wel eens moeite mee. Het is inderdaad een restant van de Nederlandse cultuur in een streek welke reeds drie eeuwen bij Frank rijk hoort en die in het verleden weinig economische bindingen met Nederland on derhield. De twee departementen Pas de Calais en Nord tellen tezamen ongeveer 3,5 miljoen inwoners en daarvan spreken er volgens de gunstigste schattingen 400.000 en volgens de laagste slechts 175.000 het Zuidvlaams. Het is waar, dat dit dialect bij de Fran sen weinig sympathie ontmoet. Maar in de eerste plaats deelt het daarmee het zelfde lot van vele andere dialecten en streektalen in Frankrijk welke evenmin of ficiële erkenning of bescherming genieten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Bre tons en het Baskisch, welke streektalen ten opzichte van het Frans in een soort gelijke positie verkeren als bijvoorbeeld het Fries tegenover het Nederlands. Politieke invloeden In de tweede plaats is aan de zaak van de Vlaamssprekende minderheid in Frank rijk onnoemelijke schade toegebracht door dat het streven tot taalbehoud dikwijls samenging met afscheidingspogingen en pro-Duitse politieke activiteit gedurende de Tweede Wereldoorlog. Het is ook opmer kelijk, dat vele publikaties ten gunste van de „Dietse cultuur" in Noord-Frankrijk juist uit de bezettingsjaren dateren. En ook een nog het vorig jaar in Tilburg door dr. P. C. Paardekoper uitgegeven brochure „Nederland in Frankrijk" wordt gekenmerkt door een rancuneuze toon wel ke niet bepaald geëigend is om sympathie te wekken. Bovendien wordt nogal eens overdreven waarde gehecht aan bepaalde anti-Vlaamse uitlatingen welke veelal te herleiden zijn tot uitvloeisels van maat schappelijke of zelfs persoonlijke tegen stellingen. Tegenover het beruchte opschrift „De fence de parler Flamand" (verboden Vlaams te spreken) op een schoolplein in een Noordfrans dopje geen officieel opschrift overigens! staan trouwens Vlaamse rubrieken in de Franstalige ge westelijke dagbladen zoals „Le Nord Ma ritime" te Duinkerken en „La Voix du Nord" te Rijssel. De Franse omroep maak te met zijn uitzendingen /Nostalgie de la Flandre" (heimwee van Vlaanderen) en „La Vie dans une petite Ville oü a langue Flamande est en honneur", (het leven in een stadje waar het Vlaams in ere wordt gehouden) evenmin een gewetenszaak van het bestaan van deze niet-Franse streek taal. Ook het feit dat het gewestelijke tijd schrift „Notre Flandre" een Nederlands talig aanhangsel bezit en dat sinds een paar jaar een vereniging „De Vlaamse Vrienden van Frankrijk" bestaat, duidt erop dat het met de „onderdrukking" van het Vlaams nogal meevalt. Aan sommige bijzondere scholen in de betrokken depar tementen wordt trouwens les in het A.B.N. gegeven. Samenvattend kan men zeggen, dat te gen belangstelling voor het Vlaams in Frankrijk uit een oogpunt van folklore en cultuurhistorie geen enkel bezwaar bestaat maar dat men zich dient te hoeden tegen cultuurpolitieke overdrijving: de histori sche ontwikkeling is nu eenmaal anders geweest en die kan men niet meer terug draaien. HET ROTTERDAMS TONEEL heeft vrijdagavond, zaterdag en zondag de eer ste voorstellingen gegeven van „Dubbel spel" door Jean Guitton, dat op de affi ches wordt aangekondigd als „een bijzon der mysterieuze komedie". Onder de oor spronkelijke titel „Les assassins du bord de mer" werd in oktober 1960 de première van dit stuk in Parijs gegeven. Voor mij is achteraf gezien het grootste mysterie waarom men zich zoveel haastige moeite heeft getroost om dit slechts zelden wer kelijk spannende of geestige maakwerk in Nederland tot vertoning te brengen. Mis schien heeft men op een herhaling van het succes van „Meneer Die en Die" gehoopt, welk blijspel van het vorige seizoen na het vertrek van Guus Hermus naar een ander gezelschap nog geruime tijd met Luc Lutz als diens tweevoudige plaatsvervanger kon en moest worden doorgespeeld. Maar dan heeft men zich toch in de kwaliteit vergist. Dit is nu eens een echt.niemen dalletje, ondanks of juist door hét feit dat ff PARIJS. In verband met een nieuw schandaal van schilderijenvervalsing op grote voet, is onlangs in Parijs de zich noemende hertog De Santiago de Compostille, die evenwél door de burgerlijke stand bescheidener als Georges Comnene wordt aangeduid, door de politie opgepakt, verhoord#en daarna voorwaardelijk weer vrij gelaten. De pseudo-hertog werd echter minder aan de (gouden) tand gevoeld vanwege het onrechtmatig voeren van een adellijke titel dan wel omdat de Franse politie in zijn persoon nu de hand heeft weten te leggen op een schilderijenvervalser, die uit hoofde van zijn techniek en zijn kameleontisch vermogen zich geestelijk met een ander te identificeren, gerust in één adem kan worden genoemd met wijlen onze illustef-beruc-hte landgenoot Van Meegeren. In tegenstelling met de Nederlander, die zeventiende-eeuwse meesters imiteerde, had de Fransman zich echter in het bij zonder in zijn eigen tijd gespecialiseerd. Hij schilderde het liefst in de trant van Van Gogh, Utrillo, Dufy, Modigliani of Buffet, waarvan hij het oeuvre „verrijkte" door nieuwe onderwerpen in hun stijl te schilderen. De namaak-graaf schiep echter die schil derijen zo verraderlijk treffend in de geest zijner voorbeelden, dat men vermoedt dat er overal ter wereld in particuliere col lecties en musea vandaag heel wat doe ken onder die beroemde signaturen moe ten hangen, die in werkelijkheid door de 64-jarige Comnene werden vervaardigd. In ieder geval heeft hij met een Buffet zelfs de Parijse ontdekker of uitvin der van deze jongen schilder, de kunst handelaar David, om de tuin weten te lei den. Een bloemstuk van deze jonge mode schilder, dat David in zijn galerij had op gehangen, kon slechts door Buffet zelf ont maskerd worden. Buffet wilde zijn toen nog onbekende imitator echter niet de eer onthouden een geniaal vervalser te zijn. Na die onthulling en een aanklacht van Buffet heeft de politie een ondezoek in gesteld dat, via een Zwitserse kunsthan delaar, die de doeken in circulatie bracht, tenslotte uitmondde bij George Comnene. Hij verkocht voor een appel en een ei of enkele tientjes zijn werkstukken aan die Zwitser, die ze daarna in de handel bracht tegen de gangbare prijzen die zelfs voor een bescheiden Buffet tegenwoordig al IV2 a 2 miljoen oude Franse Franken bedra gen. De Van Goghs en de Utrillo's moeten de Zwitserse handelaar ettelijke tonnen, zo geen miljoenen hebben opgebracht. Comnene beweert zelf natuurlijk te goe der trouw te zijn geweest. Hij vervulde opdrachten zonder zijn schilderijen te on dertekenen. Die signaturen zouden in Zwit serland onder zijn werkstukken zijn ge plaatst. Hij pleegt, zo heeft deze briljante vervalser gisteren verder nog verteld, al leen maar in trance te werken, 's Nachts werd hij door de geest van een zijner illustere kunstbroeders opgezocht en dan had hij des morgens maar achter zijn ezel plaats te nemen om in een visioen en in de stijl en op de manier van zijn nachte lijke bezoeker een kunstwerk te wrochten. Óm zich te vrijwaren tegen vreemde en Door het dagelijks bestuur van de stichting „Indië" in de Tweede Wereld oorlog", prof dr. I. J. Brugmans, drs. H. J. Manschot en mr. C. W. A. Abbenhuis is op paleis Soestdijk aan de Koningin een luxe exemplaar van het boek „Nederlands- Indië onder Japanse bezetting" aangebo den. vijandige invloeden trok hij eerst echter met een stuk krijt een cirkel rond de ezel en de stoel, waardoor andere geesten hem niet meer konden bereiken. Hij had, zo beweert Comnene eveneens, nu pas verno men welke fabelachtige sommen zijn op drachtgevers uit zijn werk wisten te slaan en hij beschouwt zich dan zelf ook als een miskend genie; overigens ook weer niet zo miskend of het portret van koningin Eliza beth, dat hij onder zijn eigen persoonlijke inspiratie had geschilderd, hangt nu nog altijd in Buckingham Palace. Comnene heeft ook koningin Juliana en generaal Charles de Gaulle geportretteerd, maar waar die doeken zich nu bevinden wist hij ook zelf niet eens meer te zeggen. In elk geval schijnt er met deze ontdek king en ontmaskering een nieuw en groot vervalsingsproces in het verschiet te ko men, een mogelijkheid waarover Comnene zich overigens zelf geenszins schijnt op te winden. Voor mij wordt dit de kans, zo concludeerde gisteravond de schilder, die met zijn monocle in het linker oog en in zijn zijden kamerjas in zijn optreden en uiterlijk de stijl van de geboren aristo craat meesterlijk bleek te beheersen, ein delijk de erkenning te veroveren waarop zijn talent kan bogen, doch dat het tot dusver altijd onthouden werd. Flor Peeters naar ons land. Vlak voor zijn tournee door Amerika, zal de bekende Mechelse organist Flor Peeters zijn mede werking verlenen aan het concert dat het Palestrinakoor ter gelegenheid van zijn 40- jarig jubileum op 2 mei a.s. zal geven in een der Haagse kerken. Pre-Incakunst in Delft. In het Etno grafisch Museum in Delft wordt van 24 februari tot 1 september een tentoonstel ling „Pre-Incakunst uit Peru" gehouden. Op vrijdag 24 februari wordt de expositie geopend door dr. R. T. Zuidema, conser vator van het Rijksmuseum voor Volken kunde in Leiden. Koningin naar Boekenweek. De Ko ningin is voornemens de gala-avond „Het Boek en de Muzen" ter opening van de zesentwintigste Boekenweek op vrijdag 24 februari 1961 in het Concertgebouw te Amsterdam bij te wonen. Muziekprijzen en -opdrachten. De staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft een commissie inge steld om advies te geven voor het toeken- MUZIEKSCHOOL VAN TOONKUNST Het Toonkunstorkest o.l.v. Marinus Adam geeft op vrijdag 24 februari 's avonds 8 uur in de Gemeentelijke Concertzaal een uit voering. Medewerking verlenen leerlingen der school. Het programma bevat werken van onder anderen Haydn. Mozart, Schu mann. Saint-Saëns. Debussy en Pierné. LIEDJESSCHRIJVER OVERLEDEN Douglas Furber, auteur van meer dan duizend liedjes, waaronder „The Lambeth Walk'', is in een Londens ziekenhuis over leden. Hij was 75 jaar, Furber schreef ook „The Bells of St. Mary's" en „Limehouse Blues". Furber heeft ook enkele musicals geschreven. nen van priizen en het verlenen van op drachten aan Nederlandse componisten in 1961. In deze commissie is benoemd: tot lid en voorzitter mr. G. L. F. Landré in Amstelveen. Tot leden zijn benoemd de heer B. J. H. Haitink in Laren (N.H.); dr. Jos Wouters in Hilversum; de heer B. P. Wagemans te Voorburp (secretaris). Reina Prinsen Geerligs-prijs. De jury die de inzendingen voor de Reina Prinsen Geerligsprijs 1961 voor proza, gedichten of toneelstukken van 2025-jarigen zal beoordelen, bestaat uit: Mies Bouhuys An- toon Coolen, Clara Eggink. dr. J. W.'schul- te Nordholt en Karei Jonckheere. De in zendingen moeten uiterlijk 1 juli aanstaan de in het bezit van de commissie zijn Russisch circus. Het Russisch staats circus „Moskou" zal na het optreden in Rotterdam, direct naar Hannover vertrek ken. De directie heeft de burgemeester van Hilversum dank gebracht voor zijn pogin gen Hilversum in de Europese tournee van dit circus te doen opnemen. De cultuurprijs van de gemeente Hilver sum 1961 voor schilderkunst is toegekend aan de Larense kunstschilder en hoofd leraar van de Rijksacademie van Beelden de Kunsten in Amsterdam, de heer G. V. A. Röling. De heer Röling werd in 1904 in 's-Her- togenbosch geboren. Hij studeerde aan de Rijksacademie in Amsterdam en in Parijs. In 1932 werd hem de Thérèse van Duyl- Schwartzeprijs toegekend en in 1934 de Willink van Collenprijs. De prijs 1000, zal aan de heer Röling op vrijdag 3 maart in de Burgerzaal van het Hilversumse raadhuis worden uitgereikt. twee toneelspelers er samen vier rollen in moesten vervullen. Men had het beter kun nen overlaten aan een ensemble uit de vrije sector. Jean Guitton heeft waarschijnlijk ge meend dat men door verdubbeling en door voering tot ver in het absurde van res pectievelijk sinds eeuwen en jarenlang be proefde motieven iets onweerstaanbaar overrompelend komisch zou verkrijgen. Hij ging terug tot Plautus om het gegeven van de verwisselbare tweelingbroers tot uitgangspunt te nemen. Dat was hem ech ter niet genoeg. Hij koos voor hen boven dien vrijwel gelijkluidende (althans gelijk- benige) tweelingzusters als echtgenoten. Daarop bedacht hij een buitengewoon (of liever extraordinair) ingewikkelde situatie in het genre, dat sedert „De kat en de kanarie" opgeld bij de vernieuwing van de westerse beschaving heeft gedaan: de komische thriller. De uitkomst echter is geworden: van hét goede te weinig, van het slechte te veel. Alle personen staan elkaar (goed geraden: terwille van een er fenis) onophoudelijk kruiselings of in wet tige vereniging naar het leven. Zij weten van geen ophouden. Hun wezenloze activi teiten hebben echter weinig resultaat, zo dat.... Enfin, als de lezer nog nieuwsgie rig is en een avondje probleemloos wil griezelen, moet hij zelf maar gaan kijken. Per slot van rekening wordt de schrijver van deze beschouwing als recensent en niet als verklikker betaald. Men mag veronderstellen, dat het alle maal veel leuker zou zijn geweest als het net iets geraffineerder werd uitgehaald. Cor Ruys of bij wijze van ander voorbeeld Johan Kaart hadden er wellicht iets op windend goed geks van kunnen maken. Pim Dekkers (die het spel in de vlotte vertaling van Remco Campert en een „unheimlich" decor van Hep van Delft ook regisseerde) heeft met Enny Meunier als dubbele partner met wel erg eenvou dige eigenaardigheden ter typering genoe gen genomen en verschaft. Behalve een vrij vlotte acteervaardigheid ontplooien zij achter de schermen een opzienbarende virtuositeit in het verkleden. Pieter Lutz fungeert als de louche particulier, die er aanvankelijk van verdacht wordt een bur gerlijke functie bij de politie te bekleden. Niet zonder succes poogt hij met droge hu mor het sinistere van deze vreemde figuur te versterken. Niet verzwegen mag ten slotte worden, dat het publiek van zondag avond in de Rotterdamse Schouwburg het blijkens zijn reacties allemaal best leuk leek te vinden. v 2 4. i VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Progr. ovei Suriname. 21.10 Film. VOOR WOENSDAG KRO: 17.00 Voor de kinderen. 17.30—17.40 Jeugd- journ. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA' 20.20 Achter het nieuws. 20.30 Documentaire. 21 00 Lichte muziek. 21.30 Forum De KRO zorgde voor nogal wat variatie maandagavond. Spectaculair, maar een tikje ingewikkeld vanwege al die mete orologische gegevens, was het filmpje over een vlucht met de DC-8 naar New York. Toch nog te kort en te weinig overzichte lijk, vonden we. maar dat zal wel komen door onze ontoereikendheid om de inside- information van de vliegerij goed te be grijpen Een mooi veegje uit de pan deelde Loudi Nyhoff uit met een goed voorge dragen schets van Dorothy Parker „Com positie in zwart en wit",waarin het rassen probleem ter sprake kwam. Tenslotte trof fen we op het beeldscherm nog de „New Orleans Syncopaters", ijverig musicerend, en een filmreportage over een bezoek aan Nepal. Er was dus wel zo het een en ander. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. en act. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35 Waterstanden). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10,20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar. progr 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland, praatje. 12.38 Kamermuziek. 13.00 Nieuws en ten toonstellingsagenda. 13.20 Roemeens orkest. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Kamerorkest. 15.00 Voor hen geen welvaart, lezing. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Lichte muziek. 17.25 Amus.muz. 17.50 Rege- rmgsuitzend.Jeugduitz.: Een volk op weg naar welvaart, een luisterwedstrijd over nieuw-Gui- nea, o.l.v. W. A. L. van Dorenmaalen. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Regeringsuitz.: Uitzend, voor de middenstand: Een gesprek met drs. J. F. H. Wij- sen, direct.-generaal van de middenstand, over Breder assortiment in de levensmiddelenwinkels. 18.30 Lichte muziek. 18.55 VARA-Varia en gram. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Ik hoor de roep, toespraak. 19.20 Act. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Niéuws. 20.05 Operafragment. 21.15 Schaduwen, hoorsp. 22.05 Sportpraatje. 22.10 Gram. 22.20 Zestig jaar levenservaring., lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte muz. 23.00 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 23.15 Jazzmuziek met comment. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.13 Gram. 7.31 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. 11.00 Mor gen zie ik je weer, hoorsp. (herh.). 11.55 Gram. 12.05 Clavecimbel en viool. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Koor en ork. 12.37 Kerkdienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Wereldkampioensch. kunstrijden te Praag. 13.20 Gram. 15.05 Muz. voor schoolorkest. 15.45 Vierhandig pianospel voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Lichte muz. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.50 Wereldkampioensch. kunstrij den te Praag. 17.55 Mannenkoor. 18.20 Lezingen. 13.35 Gram. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radio krant. 19.50 Gram. 20.15 Lijdensmeditatie. 20 45 Vocaal ens. 21.05 Vertolking in discussie, muzik. discussie. 21.50 Lichte muz. 22.15 Gram. 22.25 We reldkampioenschappen kunstrijden te Praag. 22.30 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Gram. 23.25 Platennieuws. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 14.45 Koorzang. 15.00 Gram. 15.15 Koorzang (verv.). 15.45 Gewijde koormuziek. 16.00 Koersen. 16.06 Engelse les. 16.21 Gram. 17.00 Nieuws. 17.15 Gram. 17.20 Lof van het Vlaams toneel. 17.45 Gram. 17.50 Boekbespr. 18.00 Leken- moraal en -filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Koorzang. 20.00 Kiankb. 20.30 Voor de gram.-platen-liefhebbers. 21.30 Gram. 21.55 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Peda gogisch praatje. 22,25 Muzikale lezing. 22.55 Nws. 23.00 Voor de zeelieden. (Shows, snufj'es en alles wat verder In het domein der vrouw dagelijks aan de orde komt) De modeshow van Libelle animeerde de bezoeksters ten zeerste ook iets van al het getoonde zelf in elkaar te gaan zetten. De frisse kantoentjes en de wollen stof fen waren dan ook wel zeer aantrekkelijk verwerkt. Veel pakjes en ensembles in zachte pasteltinten, waren samengesteld uit een strak jurkje of rechte rok met los- vallend jasje, soms kort en recht, een en kele keer ook lang en met een ceintuur bijeengenomen. Er waren mogelijkheden over om te fantaseren en variëren, zoals een japon met los bovenlijfje, dat vervangen kon worden door een blouse of jumpertje. Dat is juist het aantrekkelijke van deze „Doe het Zelf" modeshows. Er wordt rekening gehouden met een niet al te groot kleding- budget en met enkele kledingstukken als basis kan men zelf gaan combineren. Zo zijn de driekwart pantalons met losse sportieve blouse allang niet meer uitslui tend vakantiekleding, maar ideaal ge schikt voor allerlei bezigheden, waarbij men zich prettig wil bewegen. Het shortje kan bedekt worden met een bijpassende doorknooprok. De cocktailja pon lijkt minder gekleed met de opge knoopte grote witte kraag. Zo zijn er meer aardige vondsten: een sjerp van een avond japon, die ook als kraag om de hals gedra peerd kan worden, of een losse rok in pan den over een strak jurkje. Met een goed patroon en een beetje handigheid kan ie der zo iets aardigs aan haar garderobe toevoegen. Als het straks lenteweer wordt zijn we klaar om daar goed gekleed met volle teugen van te kunnen genieten. w w - m cOStil oOSVloGJTTKg/o BB is voor wol, voor zijde, linnen, katoen, nylon, enkalon, draion, kort* om alles! BB in zeven kleuren: wit - rose - geel - blauw - turquoise flamingo en lila. Imp. Laïwsmann - Singa! 44 Amsterdam In de wasteil ofin de wasmachine verft U met BB ieder kledingstuk door het eenvoudig te wassen! Het is werkelijk een wonder. Wilt U de kleur alleen maar ophalen of opfrissen, dan neemt U BB in de bestaande kleur. Witte stukken kunt U iedere gewenste kleur geven. Vaal-geworden of vergeeld witgoed, zoals overhemden, nylon-onderjurken, wit U maar wilt, maakt U met BB-wit weer stralend wit. -r M

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4