„HET MES" - bevestiging van talent
UITGAAN IN HAARLEM
Vraag 't aan hen
die al 'n GRAETZ hebben..,
Première „Het mes"
De negen muzen
Filmwaarvoor Nederlandse afkomst
ditmaal niet als een excuus dient
SYMBOOL VAN BETROUWBAARHEID
VRIJDAG 3 MAART 1961
Prix de la F r at emit
voor Jules Roy
KRO-filmers naar Israel
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Franse kost
,:-Av 1-1
- mc
.-. m
TONEEL
MUZIEK
VOLKSUNIVERSITEIT
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
Beeldschermer
De N.T.S. bij jubileum
van de Koningin
woesTnedeCN£bat^Vr94b6°erderijen N -VAB^«7TP" G^^am*!^
jn ae INegeD in 1946. Nieuws. 8.50 Voor u en uw gezin, praatje. 9.00
FILM EN FILMWERELD
LEZEN EN LATEN
LEZEN
7 elevisieprogramma
Tentoonstelling „Berlijn,
bolwerk der vrijheid"
Hun oordeel is voor U waardevol
Met „Het Mes" heeft de Nederlandse
regisseur Fans Ra»demakers zijn vierde en
beste film afgeleverd. Het is een film, het
geen langzamerhand iets anders is gaan
betekenen dan een Nederlandse film. Ont
spannen stelt de beoordelaar dat vast.
..Het Mes" speelt min of meer toevallig in
Nederland, in Zuid-Limburg om precies te
zijn, maar daarmee houdt alle verwant
schap met het land va*n herkomst op. Noch
folkloristische motieven noch volkskarak-
terlijke hebben enige functionele binding
met het thema en zijn uitwerking zomin
als dat het geval is in de novelle van Hugo
Glaus. die als uitgangspunt heeft gediend
voor het maken van deze film. De groei
naar de volwassenheid, een episode uit de
puberteit, dient als gegeven voor de no
velle, waarin Hugo Claus de schemer
duistere gevoelens van een .iongen oproept
om ze te enten op mysterie en realiteit.
In de novelle overweegt het mysterie, de
donkere oerkracht, die het leven door
stroomt. In de film overweegt de realiteit.
Dat er nochtans zoveel van het eerste be
ginsel behouden bleef om vruchtbaar door
te werken in het tweede, is de verdienste
van èn de scenarioschrijver Hugo Claus èn
zijn verwerker in beelden Fons Radema
kers, tegelijk dus de verdienste van de film
„Het Mes".
voornaamste wat men op „Het Mes" kan
aanmerken.' de verhoudingen tussen de
personen rond de hoofdfiguur heen komen
niet geheel en al in die personen tot leven.
Maar de verhouding dier personen tot de
hoofdfiguur zelf is uitnemend gekarakte
riseerd. Daar gaat het om en om die reden
is al het andere bijzaak. Zij immers spelen
ieder hun rol in het ontwakend levensbesef
van de knaap, die in het mes. dat hij op
een missietentoonstelling steelt, onbewust
het symbool van de mannelijkheid herkent
en het hanteert in deze verborgen hoe
danigheid. Claus heeft dat symbool in zijn
novelle met alle donkere drift en gisting
achter de woorden on dezelfde indirecte ma
nier geanaliseerd. Hij roept de primitieve
natuurstaat op. het oerwoud achter de be
schaving. Rademakers had te maken met
de zichtbare realiteit en een intrige, waar
in de puberteitsontwikkeling zou passen.
Hij is er mede door Claus in ge
slaagd het een met het andere te vereni
gen en een zichtbaar drama te scheppen,
dat in de verte herinneringen wekt aan
Clément's „jeux interdits", waarin ook een
jongen en een meisje hun jeugd toetsen
aan de volwassenheid, zij het in een andere
conflictssfeer. Het conflict in „Het Mes" is
niet dat van de jongen met zijn omgeving
dat is het gevolg maar van de jongen
zijn. het blijft natuurlijk, het boeit. Er is
geen greintje effectbejag bij.
Al met al dus een gunstig resultaat. Er
wordt geen vals spel gespeeld, ook niet
door de acteurs, van wie Rademakers zeker
jongste pupillen prachtig in de hand heeft,
maar ook wat Ellen Vogel, Paul Cammer-
mans en Elly van Stekelenburg presteren
is van werkelijk filmische allure. De mu
ziek hoort er zij. De fotografie is voortref
felijk. Bijna zou men zich afvragen: waar
maken we ons zo druk over. Het is toch
een goede film. Nu, waarom het hierbij
niet te laten?
P. W. Franse
De „Prix de la Fraternité", die wordt
uitgereikt voor werken die helpen rassen
vooroordelen te verdrijven, is toegekend
aan de Franse schrijver Jules Roy voor
zijn boek „La Guerre d'Algérie". De jury
bestond uit Leon Lyon-Caen, Franpois
Mauriac, André Maurois, Max-Paul Fou-
chet, Albert Bayet, Pierre Paraf, Claude
Roy en Luis Martin-Chauffier.
Reitze van der Linden en Marie Louise
Video, de jonge hoofdrolspelers in de
film „Het Mes".
ii
Daarmee is nog niet alles gezegd wat de
criticus, voorlichter over films uit profes
sie, zijn lezer heeft mede te delen. Wie
als hij regematig films ziet en erover moet
schrijven, krijgt een indruk van wat er op
de internationale markt te koop is, maar
hij houdt altijd zijn hart vast voor een
Nederlandse film, want die is hij gewend
te beoordelen met andere maatstaven. Hij
durft de vergelijking met'de internatio
nale films niet aan. Hij ziet namelijk over
wegend het goede of althans wat een
redelijk niveau haalt. Met „Makkers staakt
uw wild geraas" voelde de recensent voor
het eerst, ^at wij mee gingen doen. Met
„Het Mes' stelt de criticus vast, dat wij
meetellen. Natuurlijk valt er nog op af te
dingen. Ik zal zeker niet beweren dat
Rademakers een wonder van een film heeft
gewrocht, maar laten wij blij zijn met de
oositieve kwaliteiten en niet afdingen op
bijzaken, die als het erop aan komt ook
bijzaken zijn. „Het Mes" bezit een mooie
dramatische spanning, die met een be
heerst gebruik van de filmmiddelen is op
gebouwd. De „monologue interieur" vormt
de leidraad, weliswaar gauw een gevaar,
omdat de tekst dan moet opvangen wat de
film aan beeldende kracht niet opbrengt,
maar in dit geval zeer functioneel
toegepast en slechts daar storend,
waar het dramatisch talent van de jonge
hoofdrolspeler tekort schiet of Claus zijn
dialoog niet waar kan maken tegenover de
situaties, welke hij schept. Dat is dan het
Reitze van der Linden en Ellen Vogel
in een scène uit „Het Mes".
In het Citytheater te Amsterdam is don
derdagavond in aanwezigheid van de
staatssecretaris van O. K. en W. mr. Y.
Scholten, de première gegeven van „Het
mes".
Aan het slot volgde een korte huldiging
van de voornaamste medewerkers door
de directeur der N.F.M., mr. J. M. Lan-
dré. Onder luid applaus van de zaal ver
schenen voor het voetlicht Ellen Vogel, die
de moederrol in de film speelt (de Vlaam
se acteur Paul Cammermans, die de rol
van haar vriend vertolkt, kon de première
niet bijwonen), Hugo Claus, cameraman
Eddie van der Ende, produktieleider Ka-
rel Logger en Pim Jacobs, die de muziek
verzorgde. Het applaus ging over in ge
juich, toen Fons Rademakers en zijn
twee jeugdige hoofdrolspelers, de dertien
jarige Marie-Louise Videc uit Brunssum
en de veertienjarige Reitze van der Lin
den uit Amsterdam, het toneel opkwamen.
De kinderen hadden de vertoning van de
film niet mogen bijwonen, omdat de film
keuringscommissie hem niet geschikt
achtte voor jeugdige kijkers, maar alleen
voor personen boven de 18 jaar. Allen kre
gen bloemen en Fons Rademakers een
enorme krans. De première werd onder
meer nog bijgewoond door de Belgische
consul-generaal in Amsterdam, de voor
zitter van de raad voor de kunst, mr. dr.
P. J. Witteman en enkele Amsterdamse
wethouders.
met zichzelf. Vandaar dat Rademakers de
personen uit die omgeving soms zelfs in de
irreële sfeer kan trekken, wanneer ze na
melijk dienstig zijn om het conflict in de
.iongen te vergroten. Welbewust werkt hij
dan met geluidseffecten of het nu stem
men zijn of mu?iek. Soms houdt hij de
dingen zo reëel dat ze de contrastwerking
verscherpen. Fraaie voorbeelden zijn van
het eerste de ruzie tussen de moeder en
haar minnaar, van het tweede de kermis-
scènes en het bezoek bij de waarzegster.
Er wordt niets nagelaten om het conflict
in beeld te brengen en het innerlijk een
eigen expressie te geven. Dat Claus de
„vondstin zijn novelle niet overbracht in
het scenario, maar wei de daaraan vooraf
gaande scène, is misschien niet helemaal
acceptabel, maar ook hier heeft Radema
kers zich een delicaat filmer getoond, die
aan de oorspronkelijke stuwkracht zoveel
heeft kunnen ontlenen, dat de innerlijke
spanning bleef. Die wordt op ons overge
bracht. De jongen in de film zegt en doet
niet meer dan zo'n jongen in de werke
lijkheid zal doen. Het moge dan niet van
een ontstellende dramatische importantie
jet"
V t
Dezer dagen zijn de K.R.O.-medewer-
kers Manus van de Kamp en Piet Kaart
naar Israël vertrokken, waar zij in de
komende weken enkele televisieprogram
ma's zullen opnemen. Reeds op zaterdag
11 maart, als zij zelf nog in Israël vertoe
ven, hoopt K.R.O.-TV het eerste van hun
programma's, dat wordt gewijd aan het
proces-Adolf Eichmann, op het scherm te
kunnen brengen.
Dit programma zal bestaan uit enige I
impressies en uit een aantal interviews
met figuren, die in dit wereldschokkende
proces dat 11 april begint een belangrijke
rol gaan spelen. Aansluitend op de inter- Na een boeiend reisverslag van Armand
views vindt in de studio een forum over en Michaela Denis over Japan bracht de
de zaak-Eichmann plaats. Als leden van AVRO-t.v. gisteren een lichtvoetig drama-
dit forum zullen optreden: de Nijmeegse tje onder regie van Walter van der Kamp:
hoogleraar in het strafrecht prof. dr. D. „Monsieur Masure". Een echt Frans drie
van Eek, de Groningse volkenrechtsgeleer- hoeksspelletje, op Franse wijze gespeeld
de, prof. mr. B. V. A. Röling en prof. dr. door Ton Lensink, Shireen Strooker en
I. Samkalden, hoogleraar aan de Rijks- Wim van den Heuvel, waarin de verwik-
universiteit te Leiden. De inleider is H. kelingen werden gekenmerkt door een bij-
J. Neuman te Amsterdam. Leo Akkermans na zorgeloze behandeling van de realiteit
heeft de regie. In de loop van het seizoen Zorgeloos, zoals dat in sprookjes pleegt te
zal K.R.O.-TV voorts enkele andere docu- gebeuren: het kan wel niet, maar het is
mentaire programma's uitzenden, die in aardig gevonden. De typering was uitste-
de komende weken door Piet Kaart en kend. Shireen Strooker was op-en d'op een
Manus van de Kamp in geheel Israël wor- Francaise met gemakkelijk te elimineren
scrupules, grillig in haar romantische
lichtgeraaktheid, stevig geworteld in de
kleine doch voor haar beslissende dingen
van de dag; Ton Lensink was de minst
den opgenomen.
CHARLOTTE KÖHLER
VOOR HEEMSTEEDSE KUNSTKRING
De vijfde uitvoering in dit seizoen voor I Eranse van de drie, doch een Franse be
de leden van de Heemsteedse Kunstkring grafenisondernemer heeft het dan ook
bestaat uit een voordrachtavond, woensdag moeilijk, wat dat betreft. En Wim van den
8 maart in het Minerva theater te ver- Heuvel wiens interpretatie van de dom-
zorgen door Charlotte Kohier. Door haar ®e, trouwe echtgenoot soms de imitatie
wordt voorgedragen „Lady L", een roman nabij kwam maakte de driehoek com-
door Romain Gray, in de vertaling van Pleet met een speelse kinderlijkheid, die
Han Hoekstra.
,My fair Lady" naar Arnhem. De pro
duktieleider van de musical „My fair
Lady", de heer W. Hofman, heeft in Arn
hem meegedeeld dat, onvoorziene omstan
digheden voorbehouden. „My fair Lady"
van 2 tot 9 juli in Arnhem zal worden op
de stichting „Zomerfeesten Arnhem 1961'
Zaterdag 4 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. De Haagse Comedie speelt „Fami
liegenoegens" van Philippe Hériat, oir
der regie van Joris Diels. Medewerken,
den zïjn onder anderen Georgette Ha-
gedoorn. Do van Stek, Fiet Dekker, Piet
Römer, Jan van der Linden en Broes
Hartman.
Zondag 5 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. De Haagse Comedie speelt „Een
mal meisje" van Marcel Achard, onder
regie van Bob de Lange. Medewerken
den zijn onder anderen Myra Ward
Paul Steenbergen, Leo de Hartogh, Cas
Baas en Bas ten Batenburg.
Maandag G maart, dinsdag 7 maart en
woensdag 8 maart. Stadsschouwburg,
20 uur. Toneelgroep „Ensemble" speelt
„Valstrik voor een man alleen" van
Robert Thomas, onder regie van Jan
Retèl. Medewerking verlenen onder an
deren Ton van Duinhoven, Elisabeth
Versluys en Frans 't Hoen.
Woensdag 8 maart. Minerva Theater,
20.15 uur. Charlotte Kohier met „Lady
L" van Romain Gary. Vertaling Han
Hoekstra.
Donderdag 9 maart. Stadsschouwburg,
19.30 uur. Uitvoeringen van voordracht,
toneel en dans in het kader van het In-
terscholaire Jeugdtoernooi.
Vrijdag 3 maart. Concertgebouw, 20.15
uur. Het N.Ph.O. geeft onder leiding van
Henri Arends het zevende concert in de
serie V. Medewerking verlenen Pieter
Odé (fluit), Iman Soeteman (hoorn). Op
het programma staan werken van Mo
zart, Tomasi en Debussy.
Vrijdag 3 maart. Frans Halsmuseum, 20
uur. Kamermuziek avond door het Aer-
denhouts vrouwenkoor, onder leiding
van Jaap Hillen. Medewerking wordt on
der andere verleend door een strijk
kwartet. Op het programma staan wer
ken van Schütz, Telemann, Vivaldi en
Pergolesi.
Zondag 5 maart. Bakenesserkerk, 19.30
uur. Het Haarlems Bachensemble onder
leiding van George Robert verleent me
dewerking aan de dienst door de uit
voering van Bachs cantate „Aus der
Tiefe rufe ich, Herr zu Dir".
Zondag 5 maart. Teylers museum, 15
uur. De organisten Klaas Bolt en Anton
de Beer bespelen het éénendertigtoons-
orgel. Op het programma staan werken
van Scheidemann, Scheidt, Vivaldi, Ba-
dings, Van Dijk en De Kleyn.
Woensdag 8 maart. Concertgebouw, 20
uur. Concert door het Haarlems chris
telijk mannenkoor, onder leiding van
Bernard Verboom. Medewerking verle
nen de alt Tony Jaanus-Rebel, de tenor
George Grünwald, de bas-bariton David
Hollestelle, de pianiste Mariëtte van
Wijk en het N.Ph.O. Uitgevoerd worden
werken van Mozart, Schubert, Brahms
en Cornelius
Woensdag 8 maart. Tuinzaal concertge
bouw, 20 uur. Recital door de pianist
Ludwig Olshansky. Op het programma
staan werken van Schubert, Copland,
Beethoven en Schumann.
Donderdag 9 maart. Concertgebouw, 20
uur. Het P.T.T.-mannenkoor geeft een
concert met medewerking van het chris
telijke fanfarekorps „Arti et Religioni"
onder leiding van H. N. Ossenbrugge.
Het mannenkoor staat onder leiding van
P. Potgieser. Op het programma staan
werken van Beethoven, Rimmer, Goto-
vac, De Braai, Kodaly, Boedijn, Holst en
anderen.
Zaterdag 4 maart. Café restaurant Brink
mann, 20 uur. Bijeenkomst van de jon-
gerenclub „De Twintigers".
Maandag 6 maart. Frans Halsmuseum
20 uur. Gespreksavond over de bijbel
Woensdag 8 maart. Frans Halsmuseum,
14 uur. De directeur van het Frans Hals
museum, de heer H. P. Baard, spreekt
over de kunstschatten van dit museum
Donderdag 9 maart. Frans Halsmuseum
20 uur. Drs. Joh. van Dyck spreekt
over „Noorwegen-het land der fjorden".
Vrijdag 3 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. De toneelvereniging van het Lo
rentz lyceum speelt „De ingebeelde zie
ke" van Molière.
Vrijdag 3 maart. Café restaurant Brink-
mann, 20 uur. De wethouder van On
derwijs, de heer D. J. A. Geluk, spreekt
over de oprichting van een Haarlemse
mytylschool. (Bond ter bevordering van
de belangen van spastici.)
Zaterdag 4 maart en zondag 5 maart.
Café restaurant Brinkmann, Vierentwin
tigste Open Tafelronde, onder auspiciën
van de Open Religieuse Gemeenschap.
Inleidingen van verschillende sprekers,
onder anderen dr. F. W. Zeylmans van
Emmichhoven en prof. dr. F. A. van
Baren.
Zondag 5 maart. Concertgebouw, 14.30
uur. Leids kindertoneel met „Jeugdcir-
cus Pipo".
Zondag 5 maart. Concertgebouw, 20 uur.
Bonte avond met medewerking van on
der anderen, Trio Pim Jacobs en Rita
Reys, Cees de Lange, Mieke Telkamp
en Johnny Kraaykamp.
Maandag G maart. Concertgebouw, 19.30
uur. Mode-show in het kader van het
Interscholair Jeugdtoernooi.
Maandag G maart. Gebouw der Vrijzinnig
Hervormden, 20 uur. Filmavond van de
vereniging „Weten en Werken".
Maandag G maart. Café restaurant Brink
mann, 20 uur. De heer G. L. van Eynd
hoven spreekt over vleermuizen. (Ko
ninklijke Nederlandse Natuurhistorische
Vereniging).
Dinsdag 7 maart. Tuinzaal concertgebouw,
20.15 uur. Bijeenkomst van de Stichting
Geloof en Wetenschap.
Woensdag 8 maart. Frans Halsmuseum,
20 uur. De heer Pierre Clarac spreekt
over het onderwerp „L'inquiétude de
la Fontaine". (Les Conférences Fran
caises)
Woensdag 8 maart. Café restaurant Ken
nemerland, 20 uur. De heer J. G. Wittpen
houdt een lezing over de Koninklijke
Noord Zuid Hollandse reddingmaat
schappij. (Nederlands Instituut voor
Volksontwikkeling en Natuurvrienden
werk)
Donderdag 9 maart. Zuiderkapel, 20 uur.
De Amerikaanse zendeling van Chinese
afkomst, de heer Harry Lu spreekt over
zijn werk.
Iedere zaterdag in het sportgebouw aan de
Kleverlaan: Jongerensociëteit Haarlem
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 10-17 uur: zondagen 13-16
uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op hederj
In maart dagelijks geopend van 10-16
uur des zondags van 13-16 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
Kleine Houtweg 103: Op donderdagen ge
opend van 10-12.30 en van 13.30-17 uur
Op zondagen van 14-17 uur.
Teylersmuseum, Spaarne 16. Tentoonstel
ling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en
20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita
liaanse en Franse school. Fossielen, his-
torisch-natuurkundige instrumenten, 31-
toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend
(behalve op maandag) van 11-15 uur. De
eerste zondag van elke maand van 13-
15 uur.
Vleeshal Grote Markt. Van 10 februari tol
19 maart Beroepententoonstelling 1960
Avondopenstelling op 15 en 22 februari
1.8 en 15 maart van 20-22 uur.
Museum „Het Huis van Looy". Van 4 tot
27 maart jaarlijkse tentoonstelling van
tekeningen, schilderstukken, produkten
van handenarbeid, handwerken en foto's
in het kader van het Interscholair Jeugd
toernooi. Dagelijks geopend van 9-13 uur
en van 14-17 uur. Van maandag tot en
met vrijdag van 20-22 uur. Des zon
dags van 14-17 uur.
Gebouw Bloemenheuvel, Overveen. Van
1 maart tot. 27 maart tentoonstelling van
werken van Wim Hofker. Dagelijks ge-
?Pe^ van '0"" uur; des zondags van
14-17 uur. Avondopenstelling op de
Advertentie
trouwens ook de schrijver van het stuk,
Magnier, en de regisseur moet hebben be
zield. De laatste maakt er zelfs nu en dan
een stripverhaal van!
„j, Ter gelegenheid van het regeringsjubi-
gevoerd. Het initiatief is uitgegaan van I ^eum van de Koningin op 6 maart zendt
de Nederlandse Televisie Stichting repor
tages uit. Van 14.55 tot 15.30 zal een recht
streekse reportage worden gegeven van
het huldebetoon, dat voor Huis ten Bosch
in Den Haag met medewerking van af
gevaardigden uit alle Nederlandse ge
meenten wordt gebracht. Van 19.30 tot
20.00 zullen de camera's zijn opgesteld in
de kloosterkerk in Den Haag, waar een
dankstond wordt gehouden, 's Avonds om
acht uur zal ten behoeve van kijkers, die
Sammy Halfon, de producer van „Hiro- des middags verhinderd waren, de repor-
sjima mon amour", en Robert Weil Velaise tage van het huldebetoon via telerecording
zullen volgende maand beginnen met op- w°rden herhaald,
namen voor de eerste Frans-Israelische Pip rndin tsooit
film „Tien vertwijfelde mannen". De film U6 raai° geeft Zaterdag
verhaalt de geschiedenis van het oprich- Hilversum i. 402 m. 7.00 vara, io.oo VPRO.
Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40
Waterst.). VPRO: 10.00 Samen uit, lezing. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gevar. progr. 12.00
en zang- 12 30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Nieuwe gram. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-
v aria. 13.20 Sportuitz. 13.45 Lichte muziek. 14.05
Voor de jeugd. 14.40 Promenade-ork., omr.koor
en sol. (15.35—15.55 Boekbespr.). 16.45 Van de
Romans: Dermoüt, Spel van Tifa-Gong's; Dos- graf'i V,r??Sn^antw" 17,00 Jazzmuz'
tojewski, Verzamelde werken, dl. X, Dagboek van T Weekjournaai. 18.00 Nieuws en comm. 18.20
een schrijver. Gallico, Spoken bij de vleet; Kool- vvrTZ mn p Zigeunermuziek. 19.00 Kunstact.
haas. Een gat in het plafond e.a. dierenverhalen;
Lytton, Die vervloekte blanke; Mahieu, Tjoek;
Snaw, Twee weken van huis; Van de Walcheren
vreemdelingen In Barcelona; Church, The crab-
apple tree; Cope, The road to Ysterberg; Dick,
yLRO. 19.30 Passepartout bij gaslicht, lezing.
19.40 Leven en dood in de Bijbel, lezing. 19.55
Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05
Gevar. progr. 21.15 Soc. comm. 21.30 Lichte muz.
22.05 De vreemde wereld, radiospel. 22.30 Nws.
Point of return; Gardner, The case of the fugi- 935^ BFo?T^i'™U0ud* gram- 23,25 Lichte
lcVee-coTdrS:A?e0rr' d6Vil'S La"d°n' pfvfafxT^0 2^' 7.00-24.00 KRO.
Ontwikkelingsboekenvan Holk, De rebelle- KRO- 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
rende mens: Brongers, Oud-Oosters en biibfls J^u dL »?am' 'i5 Morgengebed en over-
recht; van Dam, Sociaal logboek 1900-1960" Ver- weglng- a-aa Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de
meer, Pieter Jelles Troelstra; Polak Faillisse- U7°UWj or,,d?, k'euters- 10-15 Gram. 11.00
ment en surséance van betaling- Bigot en van I, ,d(T ,e„ L" -,11'45 Gram. 12.00 Middagklok-
Hees; Pedagogiek, dl. 3, De school; Harkink, In- ?om 12°30 12 33 koT
leiding tot het praktisch rekenen, 3e dr.; Röttger .innTt La"d," e" tuinbouwmeded). 12.50
en Kiante, Handenarbeid als creatief snel- L WS' 1315 Zonnewuzer. 13.20 Lichte
pier; Sohier en Vollrath. Meettechniek voor de !"-UL ,0/^eAJeUg 14'00 Fanfare-ork. 14.25
werktuigbouw, passen en meten, 6e dr.; Modern ut 30 15'10 Franse les-
publicity, 1960-1961; de la Varande Romantische ,0(l Gregoriaanse zang. 16.30
scheepvaart; de Jong en Zaal Bilder'diik- Schmidt I w lïï?? 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Kunst-
Het hele schaap vfronicaf van OstS'n vSza-' mm' w®'30 Gra™1nl8A45 En nu" w« en z«- lezl"g-
meld werk, I, Poëzie; Drexler Ludwig Mies von a Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30
der Rohe; Grufcer, Fame famius pwtfaits of fa Amatel;rSP„,;0£r'„1^50 Lichtbaken, lezing. 20.00
mous people by famous photographers- de Waard Wn m n toch ook van de partij?,
Van speeldoos tot pierement' Eggink De merl?: I is i?g,'„21',10 JGeVa,r- Pr08r- 22 Boekbespr. 22.30
waardige reizen van Henriette en Alexandrine I t a3 u,ldcri de 20"dag in. 23.00 Meesterwer-
Tinne; Suggs, The island™Lt1Sns ofXpSlyne- mUZ'k' l6Zing' 23'55~
sia. Goodwin, De Franse revolutie; de Vreeze en brussft
dvalogus'ofTvtótip^ake tSssche^den ^visen ra' 12iK>Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
geschie^e'nte ener^on^rd"arigeSèa?rlemse"druk^ I 5 b'b^^^^^Liedjes'lRJO
kerij, 1860—1960: van dLJ Be?g"aRegSmaatUen Gram' 16'2° Liedjes' 16'30 Gram' ".00 Nieuws,
wisseling bij zonsverduisteringen, met een aan
hangsel over maansverduisteringen, 2 dln.; Uw
toekomst voor hun toekomst.
Romans: Bates, Een huis vol vrouwen; Golding.
Heer der vliegen; Keilson, In de ban van de te
genstander; Nilin, Kameraad Venka; Risseeuw
Gasten en vreemdelingen; Toonder, De oudste 21 30 Documentaire film. 20.55 Cabaret. 21.30 Ac-
ochtend; Vailland, De wet; Gardner, The case of tuee' Proêramma 22 05 Dagsluiting,
the runway corps; Landon, The shadow of time: VOOR ZATERDAG
Ontwikkelingsboeken; Winkler Prins encveln- VPRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Jour-
pedie supplement 1960; Goddon en God'diin ?a.al en weeroverz. VPRO: 20.20 Filmdocumen-
Godsdienst-sociologie: Crankshaw, Rusland onder alre 20-30 Ballet 21.00 Oude films. 21.30 Cabaret,
Kroetsjew; Het heropvoemngswerk in gezinsoor-
f®. en internaten ten behoeve van probleem-
Lm Yutang. De geheime naam, commu-
msme, van Diggelen, Zelf sterren kijken: Harri
son, Footsteps in the sand; Dobbelstein, Normale
f d? PfyLhJatrie: Zendervan, Doe het
en TV-' v u fA en 404: Antennes voor FM
oLnYh Eelderhof. Met de microfoon op stap:
Gaglish, Onze huisdieren en wat u van hen we
den millionairess; van der Lin-
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekjournaai en weeroverz. NCRV:
In de grafelijke zalen van het Binnen-
den He, v."van oer Lun- i hof in Den Haag heeft de Berlijnse sena-
Luigi Nervi" Kewttu'o?edi?hten: Iiuxtable-Pier tor voor Economische Zaken, dr. Paul
Azif\nN^aar-hFiSeP,zCoaSSfdSenCdké' Atht de tentoonstelling „Berlijn, bolwerk
ners ten tijde van Pericles: Kruissink, Montmar- I vrijheid' geopend. De ambassadeur
dee Boer HTLhliingeltaïgeli. Beijerinck en der Duitse Bondsrepubliek, dr. J. Löns,
B«lB?nfeid^tgbdn.g?mVeaCdTda^ervaRnaLet ^secretaris van Buitenlandse Zal
basisonderwijs; de Voos en Kruvskamp Dat n' van Houten, de gevolmach-
werkpn Hl Panjs: CouPerus^ Verzamelde minister van de Nederlandse Antil-
«--SSflSLS *Verkeer tt&2?S?S5:
Stijkel, de Franse ambassadeur, baron De
Beauverger, en vertegenwoordigers van
verscheidene ministeries woonden deze ope
ning bij. Senator Herz heeft in zijn ope
ningsrede uitvoerig gesproken over de be
tekenis van zijn stad als voorpost van de
Nederland 30 juni I960-
voorr'hget NaUoneale'1p?an1959 Van de R«ksd'a-
avonden van 21 en 24 maart van 20-22
uur.
Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks- i
P'ein. Gedurende de maand maart ten- estell-',ke were]d in het door het commu-
toonstelling van aquarellen, tekeningen "lsI?e beheerste gebied van Europa. Hij
en schilderijen van Julia Giesberts Da- f daarbij onder meer herinnerd aan de
gelijks geopend van 10 tot 22 uur Dage- !"o«Nederlander Koos Vorrink in
lijks van 21 tot 22 uur klassiek grammo- uln JBef1.1Jn_PIÓtzensee heeft gehouden
foonplatenconcert. 'er herdenking van de Duitsers, die daar
Gebouw r.-k. leeszaal, Nieuwe gracht het .^{e^wind waren geëxecuteerd
Tot 13 maart Bijbelexpositie. Dagelijks hui i oi? teaa,nslag op Hitler °P 20
geopend van 10-17 uur, des zondags van iü .H,1J sloot zlch aan bÜ de daar
13-17 uur. Avondopenstelling op 6 8 en h°°r ,r gestelde taak: een brug te
10 maart van 19-21 uur bouwen tussen de volken, die door de oor-
'log verder van elkaar gescheiden waren,
Radio Televisie Stereo-radiogrammofooncombinaties Trahsistor.
portables
GRAZIOSO f675.
"'I'S»
Vraag uitvoerig prospectus bij GRAETZ (Nederland) N.V. Haarlem. Wilsonsplein 15
Demonstratie en levermg uitsluitend door de erkende radio-handelaar