m Jubileumconcert Haarlems Christelijk Mannenkoor Pianorecital door Ludwig Olshansky De Engelse auteur Christopher Logue op bezoek bij het Rotterdams Toneel De Neilen Muzen Poo Kan C ABDIJSIROOP Seerp Anema, christelijk-dogmatisch litterator en antimodernist, in Zeist overleden Delftse bioscopen gaan weer open D ON I Of DONDERDAG 9 MAART 1961 Drs. S. van Popta lector aan Vrije Universiteit Het Zuidvlaams dialect in Noord-Frankrijk Scholier uit Hoorn voor New Yorkse televisie Lili Krans soliste bij het N.Ph.O. Balinese kunst Magere reportage Kamercommissie voor onderzoek van t.v.-nota De radio geeft vrijdag 7 elevisieprogramma LONDl zal waai Abdij vs wen met liefde hi werd. De vei koningin lijn der ge blond werd wo zijn moe Het w: de lange miss Wo tumeerd bemerkti ernstig enige dc Worsley. Zij rie andere leef tij dg en desm zodat hi gevoelen waren, een „fui toefden ham H; Worsley echter o buiten i verliet 1 lijk buil rine Wc gebeurd stemmir de zuste dra de komen Zij g£ tot het aan ha£ van het de toes indien De Hi vier aul blik gel rustiger WEN tenland aangek tenrijki een bez grote komen ook fiie de Foc een ke: traal-ï Wel om voc Polen breidel geoutil schau. houder hetgee: in Wai Van onder! wel ze gen mi HAS gende concer schoen gehouc dood i ten te tober Borde. vensla Vijf j digd. In 1 burge: Wilhe geniss dig t de d Oelde van c leven. In van c witz 1 kene, afdeli vangt had 1 wel 1 zijn 1 recht' vattir De minis R. B chef het i E. v: drid is, m chef weze In het 5537 wer de i er 6 de wor de (jar Op 20 augustus zal Haarlems Christelijk Mannenkoor de leeftijd hebben bereikt van vijftien jaar. Ja, het koor is nog een jong lid van de familie der Haarlemse koren. Het koor heeft echter gedurende zijn nog betrekkelijk korte bestaan bewezen, dat het zijn plaats in de familiekring zonder voorbehoud waard is. De erevoorzitter van Haarlems Christelijk Mannenkoor, de heer D. A. J. Spek, gewaagde in zijn welkomstwoord, waarmede hij woensdagavond het jubileumconcert, dat in de ge meentelijke Concertzaal werd gegeven, inleidde, van grote dankbaarheid en van gerechtvaardigde voldoening. Het koor is niét achtergebleven bij het streven naar vernieuwing van de koorzang, dat na de oorlog met kracht werd ingezet. Tot de dirigent van het koor. 'de heer Bernard Verboom, richtte de heer Spek woorden van erkentelijkheid voor zijn toegewijde muzikale activiteit. Men had van deze jubileumuitvoering een concert in grote stijl gemaakt door de medewerking ,te vragen van het Noordhól lands Philharmonisch Orkest, dat deels een begeleidende, deels een zelfstandige taak kreeg te vervullen. Deze medewerking kon aan de avond een feestelijk karakter geven, maar ook bracht zij een groot ri sico met zich mede. Want terecht kon men zich gaan afvragen of het mogelijk was in een zo korte, veel te korte tijd van ge zamenlijke voorbereiding het gewenste contact tussen koor en orkest tot stand te brengen. Te weinig immers krijgen diri genten van koren, die zich niét gespeciali seerd hebben op het gebied van het óra torium of andere koorwerken met or kestrale begeleiding, gelegenheid om prak tische ervaringen op te doen in het leiden van een orkest in combinatie met een koor of solisten. Ook op dit concert heeft men kunnen vaststellen, dat er op dit gebied problemen om een oplossing vragen. Ongetwijfeld heeft het orkest zich het gunstigst kunnen laten gelden bij de zelf standige uitvoering van de suite, samen gesteld uit de muziek, die Georges Bizet schreef voor Daudets toneelwerk „l'Arlé sienne". Bernard Verboom leidde deze uit voering met ritmisch elan en eenvoudige expressiviteit. Haarlems Christelijk Mannenkoor begon het concert met een verzorgde vertolking van het Wilhelmus. Daarna volgde „Die Allmacht" van Franz Schubert met stoere klank gezongen en gespeeld. Voor de tenor solist George Grünwald was het geen ge makkelijke taak zich naast het grote klankvolume van koor en orkest te hand haven. De bij mannenkoren terecht ge liefde Alt-rhapsodie van Johannes Brahms stond eveneens op het programma. Het koor gaf van zijn aandeel hierin een door mooie klank opvallende uitvoering. Inder daad was deze mannenzang een sonore achtergrond voor de solo van de alt Tony Jaanus-Rebel, een zangeres met een vaak fraai klinkende stem, die in het hoge re gister nog afwerking hehoeft. Na de pauze gaf het koor nog een ver dienstelijke, zij het wat gereserveerde ver tolking van een fragment uit de opera „Der Barbier van Bagdad" van Peter Cor nelius, waarbij men klankrijke solozang hoorde van de tenor George Grüunwald en Voor zevenenveertig personen, inclu sief, journalistieke service, liet zich in de Turnzaal van het gemeentelijk Concert gebouw horen de Amerikaanse pianist Ludwig Olshansky. Ondanks zijn Duits- Russische naam, is de nationaliteitsbe paling Amerikaans wezenlijk voor hem als pianist. Zijn voordracht is op een naïeve manier ernstig, technisch en qua interpretatie goed bestudeerd, goed be doeld. De muzikale details worden keu- rig gepolijst óp elkaar gestapeld, tot er een onberispelijk wolkenkrabbertje op gebouwd is, voor iedere componist één, met genummerde straten er tussen. Inderdaad: zulk een muzikant bestormt de hemel niet, krabt hoogstens eens voor zichtig aan een wolkje, zijn toehoorders brengt hij er niet mee in de wolken. De muziek lijkt een domein dat door min of meer gelijksoortige geesten bewoond wordt. Wat blijft er over van de zwierige melancholie van Schubert (impromptu in c, opus 90, no 1), de eigenzinnige bespiege lingen van Beethoven (Sonate in E, opus 109) en de weidse fantasie van de Fan tasie in C, opus 17 van Schumann? Wat er over blijft is dit: de Sonate (1941) van Aaron Copland, een Amerikaans compo nist, die een statische, harde, doorzichtige muziek als glas schrijft, even eerlijk, even on-interessant als het spel van de pianist. Want muziekmaken, pianospelen is, zo als het woord zegt: een spel. En dit eigen aardige goochelen met achtentachtig stuk jes ivoor en honderdduizend noten krijgt pas zin wanneer de toehoorder in het spél een klinkende vorm geboden wordt die voor ons gevoel onafwijsbaar is. In deze herkenning berust de ware ernst van het spel. Komt men daar niet aan toe. dan blijft het eigenlijk: een spelletje, ook al wordt het met zoveel ernst bedreven als door de pianist Olshansky (aan wiens aan leg voor het instrument en liefde voor de muziek men overigens niet kan twijfelen). Sas Bunge AMSTERDAM Directeuren van de Vrije Universiteit te Amsterdam hebben drs. S. van Popta te Beverwijk, die sinds 1 jnuari is belast met een leeropdracht in de faculteit der economische wetenschap pen voor het onderwijs in de economische politiek, met ingang van 1 juli benoemd tot lector in de staathuiskunde, in het bij zonder belast met het onderwijs in de economische politiek en de prijstheorie. De heer Van Popta werd in 1913 gebo ren. Na verschillende middelbare onder wijsakten te hebben behaald begon hij in 1953 aan de Vrije Universiteit de studie in de economie. In 1956 legde hij het kan didaatsexamen, in 1960 het doctoraal exa men af. Beiden examens verwierven het predicant cum laude. Tot 1940 was de heer Van Popta werk zaam bij de cementfabriek IJmuiden n.v. Van 1940-1946 was hij verbonden aan het secretariaat en de economische afdeling van de Koninklijke Nederlandsche Hoog ovens en Staalfabrieken n.v. In 1955 trad hij in dienst van R. Dooyes confectiefa brieken n.v. te Amsterdam. Van de hand van de heer Van Popta ver schenen artikelen op economisch-wijsgerig gebied. waarbij ook de bariton David Hollestelle een te prijzen solovertolking gaf. Een succes werd de uitvoering van de Fantasie over een oud-Nederlands volks lied van Johan Wagenaar. Hierbij kon men genieten van een mooie combinatie van koor- en orkestklank. Davld Hollestelle bracht nog met warme, bewogen stemklank een Concert-aria van W. A. Mozart en twee fragmenten uit de opera „Die Zauberflöte" van dezelfde componist ten gehore. Tenslotte moet nog genoemd worden de jeugdige pianiste Mariëtte van Wijk, die op deze overmatig lange muziekavond een voordracht gaf van Mozarts Pianoconcert in d (K.V. 466), waaruit een levendige, bruisende muzikaliteit bleek, die met een zuiver stijlbegrip nog in evenwicht ge bracht moet worden. P. Zwaanswijk Advertentie De 23 genezende bestanddelen van Abdijsiroop (Akker-Si roop) jagen die gevaarlijke griephoest weg uit uw gezin. Onze Haagse redacteur wijst er met klem op dat in de ingezonden brief (in ons blad van 7 maart) van de heer J. A. Bomans over het Zuidvlaams in Noord- Frankrijk, een ernstige gedachtefout voorkomt. De heer J. Bomans meent dat het artikel, waartegen hij ageert, de opinie weergeeft van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Dit is onjuist. Weliswaar bevat het artikel als nieuwselement dat genoemd ministe-, rie zich op het vraagstuk gaat oriënteren, zoals de kop vermeldde, maar de daarop volgende beschouwing is redactioneel en gebaseerd op informaties en naspeuringen van onze Haagse redacteur en onze cor respondent in Parijs. Waar de heer Bo mans schrijft dat het genoemde ministerie het gegeven op onverkwikkelijke wijze benadert valt hij een instantie aan die uitsluitend bekend heeft gemaakt zich op de kwestie te zullen gaan oriënteren. Een 17-jarige scholier uit Grootebroek bij Hoorn, Maarten Engwirda, die Neder land vertegenwoordigt op een jeugdforum in New York, is deze week opgetreden in een programma van het WCBS-televisie station aldaar. Met drie scholieren uit Frankrijk, Duitsland en de V.A.R. besprak hij economische en politieke problemen. Maarten werd door het ministerie van O., K. en W. uitverkoren om Nederland te vertegenwoordigen op het jeugdforum, dat jaarlijks door de New York Herald Tri bune wordt gehouden in samenwerking met Pan American World Airways. De jeugdige gasten logeren bij Amerikaanse families in New York, New Yersey, Long Island en Westchester County. Zijn ver kiezing had Maarten te danken aan het feit, dat hij het beste opstel over de Ver enigde Staten had ingezonden. Gedeelten daarvan zijn in de New York Herald Tri bune afgedrukt Hij is een leerling van de zesde klasse van het West-l'liese ly ceum in Hoorn. „De economische en politieke samen werking van enkele landen in West-Euro pa is voor mij een bewijs, dat een nieuwe periode aanbreekt waarin ook Europa als leider een rol kan spelen", zei Maarten in de discussie, die hij voor de televisie met drie andere jongens voerde. Hij gaf details over de E.E.G.-overeenkomst en stelde de jongens de vraag of zij economische een heid in Europa mogelijk en nuttig acht ten. „Weten jullie, dat als alle West-Euro- pese landen economisch zouden samenwer ken de Europese markt tweemaal zo groot zou zijn als die van de Verenigde Staten, die thans nog de grootste is?" vroeg hij. Daarna zette hij uiteen, dat de Benelux- gedachte in Nederland groeit. „We denken niet alleen meer aan ons eigen land", zei hij. „De Benelux is een begin, maar ik ben ervan overtuigd, dat er in de verre toekomst een verenigd West-Europa zal zijn, misschien over 15 jaar." Op 26 december is Maarten naar New York gegaan. Hij volgt daar lessen aan middelbare scholen. Op 14 april keert hij terug naar Nederland. FILM EN FILMWERELD De bioscoopeigenaren in Rome hebben dinsdag gedreigd met een staking van vijf dagen uit protest tegen verhoging van de vermakelijkheidsbelasting. Een datum voor da theatersluiting is nog niet genoemd, maar de staking zal zich uitstrekken over de hele provincie Lazio en in elk geval een zaterdag en zondag om vatten. Op 85-jarige leeftijd is in Zeist over leden de schrijver Seerp Anema. De heer Anema verwierf zich vooral grote faam door zjjn studie van het bijbelboek „Het Hooglied" van Salomo. Over dit onder werp publiceerde hij een vierdelig stan daardwerk. Seerp Anema werd op 31 oktober 1875 in. Minnertsga geboren. Hij volgde een onderwijzersopleiding en behaalde daar na de akte Nederlands M.O. Aanvankelijk was hij werkzaam als onderwijzer, later als leraar aan een hogere burgerschool, Na enig uitstel door ziekte van regisseur Andersen en Christopher Logue is zeer Ton Lutz geeft het Rotterdams Toneel op vrijdagavond 10 maart de continentale première van de moderne versie van Antigone" door Christopher Logue in de bewerking van diens vriend en collega Hugo Clausvoorafgegaan door „Zwervers trouw" (oorspronkelijke titel: The Tinker's Wedding) van John Milligton Synge, door Ab Visser vertaald. In beide stukken zal de vrouwelijke hoofdrol worden gespeeld door Elisabeth Andersen, die dusdoende na haar jarenlange engagement bij de Haagse Comedie haar debuut bij naar nieuwe ge zelschap maakt. Haar voorgangster in het werk van Logue te Londen was Mary Ure, de vrouw van John Osborne, die half november 1960 voor het eerst in het Royal Court Theatre als de herleefde (en thans niet tot onmiddellijk sterven gedoemde Antigone voor het voetlicht trad. Ton Luts die men op de foto ziet tüs,sen Elisabeth geestdriftig over de nieuwe aanwinst van het repertoire: „Het behandelt in heldere, strakke argumentatie het conflict in de mens van het consequente denken en het elementaire gevoel". Logue is nog voorin de dertig. Hij publiceerde enige verzen bundels, is medewerker van het litteraire tijdschrift Nimbus en droeg op grammo foonplaten andermans poëzie bij jazz muziek voor. Thans werkt hij in opdracht aan een vertaling van het zestiende hoofd stuk van Homerus' Ilias. Naar aanleiding van zijn in 1957 bij Stols in Den Haag ver schenen bundel „Devïl, Magget and Son" werd hij in The Times Literary Supple ment een der belangrijkste jonge Engelse dichters genoemd. Zijn eerste bundel „Wand and Quadrant" verscheen, te Parijs in de Collection Merlin, een bundel m.aat- schappelijk-utopische verzen met een ver rassende rijkdom aan beelden. In 1924 werd hij benoemd tot schoolop ziener in de inspectie Amsterdam. Dit ambt legde hij op 65-jarige leeftijd neer. Als letterkundige debuteerde hij met de bundels „Poëzie" (1903) en „Van Hol lands Kusten" (1907). In zijn aan die van Perk verwante sonnetten bezong hij de schoonheid van de natuur. Latere ge dichten geven uiting aan een grote reli gieuze zielespanning van deze protes tantse dichter, die zijn beginselen bewust in zijn werk liet doorklinken. Anema's letterkundige werkzaamheid bleef niet beperkt tot gedichten. Zijn eer ste roman verscheen in 1907: „In 's Levens Opgang"-, 'in 1921 zag een his torische studie „Een vergeten Dichteres uti de 18e eeuw" die hij zijn inofficiële dissertatie placht te noemen. Critische proza leverde hij in „Moderne Kunst en Ontaarding", dat in 1926 verscheen. "Over bijbelse onderwerpen handelen „Davidisch of Salomonisch" (1927), „Proeve eener nieuwe verklaring van het Hooglied" (1928) en een reeks bijbelse romans over de geschiedenis van Salomo, waar van de eerste „De Sjoenemietische", in 1932 verscheen. Het tweede deel „De Egyptische" verscheen in 1938. In 1936 verschenen van zijn hand „Eer herstel voor Schaepman's Aya Sofia". „Het Hooglied" in metrische bewerking verscheen in 1950 en „Het Hooglied in de Eeuwigheid" in 1952. Tegen aanvallen van zijn geestverwan ten tegep zijn bijbels-litteraire genre ver dedigde hij zich met de brochure „Bijbel stof en Belletrie" (1934). Ook in de bro- churenreeks „Calvinistische en Impres sionistische aesthetiek" verdedigde hij met kracht zijn beginselen. In 1937 publi ceerde hij in „Destructivisme" een scherp rekwisitoor tegen de moderne kunst. Seerp Anema heeft het christelijk-litte- raire leven in ons land zeer lang reliëf gegeven. Maar het conflict tussen dogma en moderne kunst is in hem onopgelost gebleven en dat heeft zijn werk geschaad en hem vrijwel tot zwijgen gebracht. Hij was geruime tijd woonachtig in Bloemen- daal, Brederodeweg. Zaterdagmorgen om elf uur zal het stoffelijk overschot worden begraven op de nieuwe algemene begraafplaats in Zeist. Onder regie van Peter Holland wordt vanavond door de NCRV op het beeld scherm het t.v.-spel „Politie" vertoond.. Men ziet een scène met Carl van der Plas en Bas ten Batenburg. Het achtste concert van de dinsdagserie van het Noordhollands Philharmonisch Orkest zal plaats hebben op 14 maart. Het concert, dat onder leiding staat van Henri Arends, wordt geopend met het Diverti mento vdbr strijkorkest van Bartók. De befcëndépiapiste Llli Kraus is soliste in het Pianoconcert KV 466 van Mozart. Het concert eindigt met een uitvoering van de Symfonie no. 2 van Brahms. Lili Kraus werd te Boedapest ge boren, alwaar zij op 6-jarige leeftijd aan de Kon. Akademie voor Muziek haar muzi kale opleiding begon. Zij verliet deze aka demie op 17-jarige leeftijd met de hoogste onderscheidingen. Zij studeerde bij Bartók Kodaly en Arthur Schnabel. Toen zij 16 jaar oud was trad zij voor het eerst in het openbaar op en van die tijd af gaf zij vele recitals en concerten over de gehele wereld. Lili Kraus werd tijdens een tour nee in Indonesië overvallen door de Japan se invasie en zij bracht drie jaar in eer gevangenkamp door. Gedurende de laatste achttien maanden kreeg zij de beschikkin over een piano en gaf concerten voor haar medegevangenen. Zij heeft zich speciaal toegelegd op lesgeven en heeft reeds veel gedaan tot verbetering van het muzikaal onderricht. Op woensdag 22 maart des middags om 5 uur, opent in het Haags Gemeente museum prof. dr. C. Hooykaas een ten toonstelling over Balinese kunst. Deze ten toonstelling geeft een overzicht van de beeldhouwkunst en de schilderkunst in de traditionele stijl en de ontwikkeling tot de moderne kunst, zoals deze in de dertiger jaren op dit eiland tot bloei kwam. De tentoonstelling is geopend van 23 maart tot 1 mei. Tsjaikofski-concours. Volgens het Russische persbureau Tass is de componist Demitri Sjostakowitsj bezig met het orga niseren van een concours voor jonge musici tussen 17 en 32 jaar oud. Het zal het tweede internationale Tsjaikofski- concours zijn en volgend jaar gehouden worden in Moskou, van 2 april tot 7 mei. De winnaars krijgen gouden medailles en prijzen van 2500 roebels. De eerste prijs winnaars krijgen de gelegenheid vooi grammofoonopnamen te spelen en een uit gebreide tournee door de Sovjet-Unie te maken, aldus Tass. Donizetti bij de opera. Op vrijdag 10 maart bréngt De Nederlandse Opera in première de komische opera van Gaetano Donizetti. L'Elisir d'Amore. Dirigent is Arrigo Guarnieri, de regie is in handen van Frans Boerlage. Decors en kostumes zijn van Joseph Carl. De hoofdrollen wor den vervuld door Wilma Driessen, Elly Verhagen. Ettore Babini, Elfego Esparza en Paolo Gorin. Het Amsterdams Ballet verleent zijn medewerking, de choreografie is van Robert Kaesen. Sagan moet betalen. De Franse schrijf ster Francoise Sagan is dinsdag in hoger beroep veroordeeld tot betaling van een miljoen oude Franse frank aan de Parijse chirurg, die haar na het ernstige auto ongeluk in april 1957. waarbij zij ernstig gewond werd, heeft behandeld. Francoise vond de nota te hoog. Een civiele recht bank had de chirurg 909.090 frank toege wezen. doch het hof maakte er het volle bedrag van de rekening van. verhoogd met rente sinds de eerste aanbieding in 1957. De „Met" wordt gesloopt. Dinsdag zijn de reeds lang bekende plannen om het 78 jaren oude Metropolitan Opera House te New York te slopen. Nadat de „Met" naar het nieuwe gebouwencomplex, het „Lin coln Centre" zal zijn verhuisd, waarschijn lijk vóór het seizoen 1964-'65, zal het hui dige operagebouw worden gesloopt Op de plaats van het oude gebouw zal een han delskantoor verrijzen. Vocalistenconcours. Van 2 tot en met 6 september zal te 's-Hertogenbosch het achtste internationale vocalisten concours worden gehouden. De jury voor dit concours wordt gevormd door Ma- nus Willemsen (voorzitter), Hilversum; Frans van Amelsvoort, 's-Hertogenbosch; Hélène Bouvier, Parijs; Lode Devos, Brus sel; Scipio Colombo, Bazel; Cocteau onderscheiden. De Franse dichter en toneelschrijver Jean Cocteau is door de Franse regering bevorderd tot commandant van het Legioen van Eer. Deze promotie is na een zitting van het Franse kabinet bekendgemaakt. Het is op één na de hoogste rang van de Franse orde. De 61-jarige Cocteau was eerst rid der en vervolgens officier in deze orde. Muziekconcours te Parijs. Van 1126 juni zal in Parijs het concours international Marguérite Long—Jacques Thibaud wor den gehouden. Aan dit concours kunnen jonge pianisten en violisten van elke na tionaliteit deelnemen. Inschrijving moet vóór 30 april plaats hebben. Voor inlich tingen kan men zich wenden tot het secre tariaat van het concours: 5. Rue Freycinet Parijs. Schrikbarende beelden van de hongers nood in Zuid-Kasai (Kongo), vastgelegd door een filmteam van de AVRO dat bij de uitdeling van Nederlandse blikjes melk tegenwoordig was, gaven een navrant idee van de toestand. Het was AVRO's Televi- zier, waarin deze film en de makers ervan (Van Kan en De Vries) in het licht kwa men en wat de twee jongelui over hun er varingen erbij vertelden deed de indruk ontstaan, dat hun film wat magertjes is uitgevallen. Er zou méér van te maken zijn geweest méér ellende zou dat waar schijnlijk te zien hebben gegeven, doch de situatie in Kongo is nu eenmaal diep treu rig. Dat men in Europa geschokt wordt door onthullingen van ooggetuigen, kan bijdragen tot de realiteitszin. Tenslotte de moraal yan dit programmapunt, die ons behartigenswaardig leek: stuur liever geld dan voedsel. Dat bespaart de transport kosten en onze gecondenseerde melk hoeft voor uitgehongerde kindertjes niet het ware te zijn. Het Sportpanorama was hoofdzakelijk gewijd aan honkbal, waarover wij wel ple zierig werden voorgelicht. Het gladde ge praat van Siebe van der Zee heeft echter met natuurlijkheid of welsprekendheid niets te maken. Voorts kwamen wij op de helft van het detectiveverhaal „Het is zo ver" van Francis Durbridge, dat minder goed is dan de wijze waarop het in Duits land werd verfilmd. De knappe regie, de spelerskeuze en de spelprestatie verdienen veel lof, al blijft het voor Duitsers voorzien van Beierse buiken en Pruisische strijkages onmoge lijk echte Britten uit te beelden. Met de litteraire ronde-tafelconferentie „De Kring" was men voor het eerst op de goe de weg. Het onderwerp „de onverbloemdheid in de litteratuur" leende zich tot prikkelende opmerkingen, men had het wat opgelegd romantische décor laten varen, en spe ciaal de keuze van de sprekende schrij vers en van gespreksleider H. A. Gom- perts bleek ditmaal raak. Een extra lof- klankje voor regisseur Harry Hagedoorn die de opstekende emotie's en de reacties der anderen voortreffelijk wist te betrap pen. Het was duidelijk dat ditmaal het ge sprek grondig was voorbereid. Gelukkig, want honderd percent sponta neïteit is ook niet alles in een programma dat „to the point" wil zijn. Woensdag is de bijzondere commissie uit de Tweede Kamer benoemd voor het onderzoek van de televisienota. In de commissie van 15 leden zijn benoemd de heren J. M. Peters, Janssen, Van Rijcke- vorsel, Baeten (allen K.V.P.); Willems, Kleijyyegt, Vermeer, Vrolijk (allen P.v.d.A.); Bruins Slot en Kieft) (A.R.), Van de Wete ring en Kikkert (C.H.U.); Bakker (C.P.N.); Korteweg en mevrouw Van Someren Downer (V.V.D.). HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00VPRO 10.20 VARA. 12.00 AVRO 16.00 VARA 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRJ. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. en act 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Dit en het andere, ge sprek. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Fluit en pia no. 11.40 Orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.Voor de landbouw. 12.30 Land-en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Caril lonbespeling en draaiorgelmuziek. 13.00 Nieuws, meded. en beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Or gelrecital. 14.20 Voordr. 14.40 Gevarieerd progr. VARA: 16.00 Muzikale lezing. 16.30 Voor de zie ken. 17.00 Tijd voor teenagers. 17.53 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Polit. lezing. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kleu ters. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 De stad nu, lezing. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Vrijheid in de opvoeding, lezing. 20.20 Op het eerste gezicht, praatje. 20.30 Viool en piano. 20.50 De wereld vergadert, lezing. VARA:21.00 Quiz. 21.50 Droom, van huid en hart, hoorsp. 22.15 Bui tenlands weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Social, nieuws in Esperanto. 23.10 Europ. kampioenschap blijarten. 23.15 Muzik. gesprek. 23.55—24.00 Nws HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek 8.0(1 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor ds zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Tenor en piano. 11.15 Voor de oudere luisteraars. 12.00 Gram. 12 20 Idem. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Dubbel kwartet. 12.48 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Instr. kwint. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Utrechts Conservatorium-orkest, het Conservato riumkoor en sol. 15.35 Gram. 16.00 Duizendschoon, vraaggespr. 16.15 Gram. 16.30 Pianorecital 17.00 Voordr. 17.20 Lichte muziek. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.50 Accordeonspel. 18.20 De hangmat. 18.50 Regeringsuitz.: Serie: studeren en student zijn. II. Enige praktische raadgevingen, door mr. B. Hoekstra, studentendekaan van de gemeentelij ke universiteit te Amsterdam. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Sprookjesensemble. 20.15 Ge var. progr. 21.30 Gewijde, muziek. 22.00 Kongo tussen hoop en vrees, rep. 22.15 Gram. 22.30 Nws. 22.40 Int. oriëntatie in kerk, zending en oekume- ne. 23.00 Mil. ork. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgel recital. 14.00 Schoolradio. 15.45 Kinderkoor. 16 00 Koersen. 16.06 Gram. 16.20 Zangrecital. 16.30 Omr.- ork 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muz. 17.45 Duitse les. 18.00 Zangrecital. 18.10 Voordr. 18.20 Voor de soldaten 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram, 20.00 Gevarieerd progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Gevar. progr. (verv.22.55 Nieuws, 23.0024.00 Gevarieerd programma. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Filmbespr. 20.50 Gevar. progr. 21.15 Politie, sa tirisch blijspel. 22.20 Dagsluiting. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjourn. VARA: 20.30 Act. 20.45 Kunstrubriek. 21.15 TV-film, 21.40 Toen ik bijna twintig was. eenacter. Vrijdag zullen de Delftse bioscopen hun deuren weer voor het publiek openen. Daarmee zal een einde komen aan de „bio scoop-staking". welke negen weken heeft geduurd. Voorlopig trekt de gemeente Delft daarmee aan het langste eind. want er is geen sprake van een verlaagde vermake lijkheidsbelasting. Die blijft 35 pet. Het gemeentebestuur heeft, zich thans bereid getoond over een belastingverlaging te willen spreken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4