Onder de gouden koepels van Zagorsk vormt de Russisch orthodoxe kerk haar priesters 1 erwijl vrouwen zongen en huilden bij het graf van de heilige Sergius, vertrok ruimtestation naar Venus Dr. Adenauer slaat twee vliegen in één klap Nieuwe Westduitse strijd om snelheidsbeperking Munttoren strooit jazzklanken uit zijn carillon A. R. de Boer TOCHT NAAR HET EEUWIGE RUSLAND Weer vijf executies op Cuba Bourguiba in mei naar Washington genodigd PATRICK HENRY NA 66 DAGEN OPGEDOKEN IN HOLY LOCH VRIJDAG 10 MAART 1961 23 Laten leven, laten sterven Y Vrouwen in Zagorsk Hij maakt een eind aan de aanvallen op Willy Brandt en pleit tevens dr. Hans Globke schoon BONN CONTRA HESSEN AMSTERDAMS ALLERLEI REFORM VNR-artikelen COR v. d. MEER Onder traetor geraakt en omgekomen CONSTANT - VERLOVINGSRINGEN (Van onze reisredacteur W. L. Brugsma) ZAGORSK. Na het glas en graniet van de Lenin-bibliotheek, de stenen -wo ningblokken van Moskou-centrum ziet men de eerste, oude houten buizen van Moskou-Oost met opgetogenheid. Een beetje scheef verzakt, de dikke bruinen balken versierd met houtsnijwerk en vro lijk geverfde kozijnen, staan zij in de sneeuw en veinzen manmoedig de bouwkranen en de geraamten van nieuwe blokken, die achter bun rug ver rijzen, niet te zien. Zo gauw die klaar zijn moeten de bouten oudgedienden verdwijnen: er blijven dan meteen gi gantisch brede boulevards over. Vooruit gang? Welzeker, maar de tocht van van daag is er een naar het oude Rusland. Meer gas dus, voorwaarts het verleden in. Na tien kilometer zijn er al geen woonblokken meer, in de dorpen drom men de bouten huizen om de kerkjes met een ui op de toren. Alleen de witte op schriften op de rode borden van bet „Agitpunkt" van de partij duiden op verandering in het eeuwige Rusland. Nog tien kilometer verder en bet land schap begint te golven. In zijn be sneeuwde onmetelijkheid staan dunne, witte berken, liggen donkere, zware dennebossen. ïn dit decor van Gogols .Dode Zielen" wil het woord kilometer niet meer over de lippen. Hier legt men „werst" af op reis naar oompje en samo var in de stad Z. Hoewel „werst" nog naar Zagorskr' De weg klimt een laatste heuvel op en dan rijst uit de sneeuw een verbijsterend complex van kerken op. Rood-witte to rens dragen gouden bollen, uien van blauw met gouden sterren, bronzen klokken die de bevroren lucht open breken met bun gebeier. Men gaat een oude poort door en staat in de moeder schoot van de Russisch-orthodoxe kerk. tussen de kapellen, kerken, seminarie en academie van Zagorsk. Men stoot zpn voet aan een grote grafsteen: bier ligt tsaar Boris Godounov. Men volgt een pope - een bleek extatisch gelaat met lang zijden haar onder de hoge zwarte priesterboed - zijn weg wordt ver traagd door gelovigen, die zijn handen kussen, oude boerenvrouwen in omslag doeken en gewatteerde jassen en vilt laarzen, die over de aangestampte sneeuw schuifelen. De priester laat u door een kerkdeur naar binnen. De deur valt dicht en sluit de kou en het harde licht van Rusland buiten. Hier is het warm en eerst nog donker. Dan wennen de ogen aan de sche mering en beginnen de ikonen te glanzen, goud, bruin, purper, muren vol ikonen. in de ruimte hangen oranje, rode en EU"®"® lichtjes. Kransen van kaarsjes verlicht.n een groep vrouwen in de hoek die om een open graf drommen. Een pope bidt voor. De vrouwen gaan door hun moede knieën en kussen de grond. Dan staan zij op en zingen en huilen aan het gial. dat van de heilige Sergius is. Zo zoekt de ziel van Rusland troost voor eeuwen van pijn en nood, die in alle rim pels op de gezichten van de vrouwen staan, in Zagorsk, op 65 kilometer van de rode sterren op het Kremlin die van een nieu we wereld zonder God spreken. De partn heeft zes miljoen leden, de kerk hoedt vijftig miljoen zielen. In een grote, lichte kamer geeft Kon- stantin Roezhitsky, rector van semmarie en academie van Zagorsk, tekst en uitleg over de priesterscholing in de Unie van Socialistische Sovjet-Republieken. Zijn smalle gezicht heeft niet de gladde extase van de monniken van Zagorsk. Hij dorpspriester in de Oekraine geweest en heeft er harde tijden gekend. Men ziet he in zijn intelligente ogen. die in een gete kend gezicht staan. Een grijze baard valt ever zijn soutane, gesierd door een kruis Hij heeft alle vragen al duizend maai ge hoord en geeft er in een overzicht an - woord op. „Zagorsk heeft in seminarie en acade mie 240 studenten in opleiding. De semina risten beginnen op hun achttiende jaar en hebben dan al een middelbare opleiding achter de rug. Het peil van hun scholing, is dus veel hoger dan vóór de revolutie Het peil van de parochianen trouwens ook nu het analfabetisme zo goed als verdwe nen is. Er zijn acht seminaries en twee academies in de Sovjet-Unie. Dat is ge noeg om alle openvallende posten te be zetten. Vergeet niet dat alle privé-kerken van de landeigenaars gesloten zijn. Er resten alleen de echte parochiekerken Er zijn ook correspondentiecursussen voor mensen die al priester zijn en die hun kennis willen aanvullen. De studenten, die vier jaar in seminarie en vier jaar op de academie blijven, ki ij- gen alles vrij: kleding, boeken, studie, zak geld, onderkomen, vier maaltijden per dag. Wie dat betaalt? De staat heeft al leen de terreinen gratis ter beschikking ge steld Verder bedruipt de kerk zichzelf uit de bijdragen der gelovigen. De materiele positie van de Russisch orthodoxe kerk is zeer stevig". „De studenten", zegt rector Koezhitsky. „hebben een aangenaam leven. Zij hebben hun hobbyclubs voor sport, fotografie, schilderen en zij mogen uitgaan. Zij mo gen ook trouwen, maar slechts één keer en niet met een weduwe of een geschei den vrouw. Er zijn vrij wat meisjes die in die beperkingen juist een reden zien om met een priester te trouwen, hoewel het priesterleven niet gemakkelijk is". Hoezo niet gemakkelijk. Zijn er moei lijkheden met de staat? De rector blijkt een meester in de omtrekkende beweging: „De Sovjet-Unie is op mars naar de voor uitgang. Maar in kerkelijke zaken heerst nog veel conservatisme. Progressieve priesters hebben moeilijkheden met be houdzuchtige parochianen. Die willen niet dat de priester over politiek of spoetniks praat, maar wensen dat hij zich bij Chris tus en de apostelen houdy. Rector Koe zhitsky blijkt ook voorstander van een kerkelijk streven naar goede externe be trekkingen op ieder terrein. „Op kerkelijk gebied zoeken wij veel contact. Onder an dere met de Grieks-orthodoxe kerk en vooral met de Anglicaanse, met wie wfj een kerkhereniging nastreven. Wij voeden onze seminaristen op in een geest van grote verdraagzaamheid jegens alle reli gies en ideologieën. De oude animositeiten verdwijnen. Zelfs met de atheïsten heb ben wij goede betrekkingen en levendige discussies. Alle atheïstische publikaties liggen voor onze studenten ter lezing in de bibliotheek. Zeker is dat onze kerk te genover een godloochenende wereldbe schouwing staat. Maar de kerken in het Westen moeten strijden tegen overschillig- heid. De vraag blijft wat de moeilijkste taak is". De priester toont zich ook een diplo maat: „De Sovjet-Unie is de leidende kracht in het wereldvredestreven, de Rus sisch-orthodoxe kerk doet daar van harte aan mee. Ik zit zelf met vertegenwoordi gers van de andere religies, maar ook met mensen uit andere groeperingen, ook uit de partij, in het vredescomité. Ik verschijn daar altijd in priesterkleed. Nooit heeft iemand daar een laatdunkende opmerking over gemaakt. De staat laat ons ook onze kerkfeesten vieren op de traditionele data van de oude kalender. Zelfs in een gesprek van vier uur lang geeft rector Roezhitsky geen allesomvat tend beeld van de positie van de kerk in de Sovjet-Unie. Hij praat bereidwillig, maar ontwijkt.sierlijk de principiële knel^ punten. Men móét doen. wa"t een intervie wer eigenlijk behoort na te laten: een in druk construeren uit hetgeen hij niet zegt, een paar aanduidingen extra benadruk ken. Onder dat voorbehoud volgt deze hy pothese: De partij, die met alle mogelijke mid delen geprobeerd heeft de kerk en het ge loof te vernietigen, is daar niet in ge slaagd. Maar, zelf niet meer bedreigd, voelt de partij zich nu sterk genoeg om het motto „leven en laten leven" of liever gezegd „laten leven, laten sterven" toe te passen. Met andere woerden: te wachten tot kerk en geloof met de oudere genera tie. die nu de kerken vult. uiteindelijk ten grave gedragen zullen worden, al maakt zij zich zorgen over een herleving der religieuze gevoelens bij de jeugd, zelfs bij de leden van de Komsomol. In ruil daarvoor eist zij van de kerk maatschappelijke en politieke loyaliteit. De kerk is inderdaad bereid gebleken tot alle concessies die miet op het essentiële ter rein van haar apostolische taak liggen. Zelfs daar is zij tot een voorzichtige en wat passieve rol gekomen, want haar al- leressëntiëelste taak ziet zij in haar voort bestaan. Op basis van dit stilzwijgende de facto concordaat wachten kerk en partij de ontwikkeling af. De partij steunend op haar inzichten omtrent de onvermijdelijke ontwikkelingsgang van de historie. De kerk in haar vertrouwen op de eeuwig heid. Als rector Roezhitsky ons uitlaat, valt de schemering over de blauwe en gouden koepels van Zagorsk. Weer gaan de oude vrouwen over de besneeuwde paden naar 't licht en de troost in de kerken. Er wordt gebeden en gezongen. Als wij zwijgend naar Moskou teruggereden zijn, besluiten wij langs het telegraafkantoor te rijden om te zien of er nog nieuws is. Binnen werken de buitenlandse correspondenten als razenden. De Sovjet-Unie heeft een in terplanetair station het heelal in gezonden: het zal in mei bij Venus zijn.... HAVANA (UPI) De executiepelotons van premier Fidel Castro van Cuba heb ben gisteren weer vijf Cubanen terechtge steld die waren beschuldigd van contra revolutionaire activiteiten tegen zijn be wind. De executies, die werden uitgevoerd bij het aanbreken van de dag, brengen het aantal Cubanen, dat sinds 1 januari voor het vuurpeloton is gestorven, op ne gentien. Castro schijnt ze te willen ge bruiken als middel om de rebellen tegen zijn bewind in het binnenland van Cuba te intimideren. AROSA (Zwitserland) Een woord voerder van de Tunesische president Ha- bib Bourguiba, heeft medegedeeld dat het staatshoofd op uitnodiging van de Ameri kaanse president een bezoek aan Washing ton zal brengen. Het bezoek is vastgesteld op 3 mei. Hij zal zijn vier weken durende bezoek aan Zwitserland eind van deze week be ëindigen. Voor zijn vertrek zal hij zater dag door de Zwitserse regering in Bern worden ontvangen. (Van onze correspondent) BONN In de Westduitse Bondsrepu bliek bestaat sedert enkele weken een nieuwe, felle controverse over de vraag of snelheidsbeperking in het algemeen leidt tot meer of mindere veiligheid. Mi nister van verkeer Seebohm staat lijn recht tegenover de minister van verkeer van de deelstaat Hessen, Franke, en wel over de snelheidsbeperking tot 100 kilo meter op de „Autobahn" Frankfort-Mann heim. Franke behoort tot de grote groep van Westduitsers die snelheidsbeperking bui ten de kom der gemeenten nutteloos en zelfs gevaarlijk vindt. Hij geldt daarbij als een verkeersexpert daar hij de enige Westduitse minister van verkeer is die zelf zijn auto rijdt! Bekend is ook, dat hij menig pleidooi heeft gehouden voor een soepele houding ten aanzien van de snelheidsbeperking in de bebouwde kom (50) kilometer). Franke gaat nu tekeer tegen Seebohm's „snelheidsstop" op de snelweg Frank fort-Mannheim tijdens de pinksterdagen van 1960. Het aantal ongelukken aldus be toogde minister Franke, is daardoorl niet gedaald. In 1959, toen er geen snelheids beperking tot 100 kilometer was, kwamen er op de snelweg Frankfort- Mannheim 1078 ongelukken voor, waarbij 25 mensen om het leven kwamen. In 1960, toen op deze autobahn de maximum snelheid 100 kilometer per uur bedroeg, kwamen er 1444 ongelukken voor, waarbij 38 mensen het leven verloren. In diezelfde periode 1959/1960 nam de verkeersdichtheid op deze autobahn met 20 procent toe, het aan tal doden evenwel met 52 procent en het aantal ongelukken met 34 procent. Nuttig effect Volgens Franke leidt snelheidsbeperking op de snelwegen tot colonnerijden, dus tot grote kans op kettingbotsingen. See bohm meent echter dat Franke het volko men mis heeft: het aantal ongelukken met materiële schade neemt weliswaar toe bij snelheidsbeperkingen, maar het aantal doden en gewonden pleegt af te ne men. En alleen dit is toonaangevend bij de beoordeling van het nuttige effect van snelheidsbeperkingen. Franke evenwel stelt daar tegenover dat het aantal auto mobilisten, dat op „zijn" Autobahn con stant harder dan 100 kilometer per uur pleegt te ï'ijden, niet meer dan 1% a 2 procent van alle autorijders uitmaakt. Het aan banden leggen van de werkelijke snel le rijders kan zijns inziens leiden tot ern stige gevaren, ondermeer tot colonnerij den. Hamburgs experiment Ook in de grote Westduitse steden wordt heftig gedebateerd over de huidige snel heidsbeperkingen. In Stuttgart wil men de maximum snelheid in de bebouwde kom graag verhogen van 50 tot 60 kilome ter per uur teneinde het verkeer de gele genheid te geven vlotte» dan thans en met minder verkeersopstoppingen, door te stro men. Men wijst ten deze op ervaringen die in Hamburg zijn opgedaan. In 16 drukke autowegen van Hamburg met een totale lengte van 52 kilometer, heeft men de maximum snelheid verhoogd tot 60 ki lometer per uur. Het gevolg was dat het aantal ernstige ongelukken sterk afnam. Overigens houdt de Hamburgse politie daarbij zeer scherp de hand aan de 60 ki lometer-grens. Wie op normale Hamburgse stadswegen 55 kilometer rijdt, wordt niet bekeurd. Wie echter op de bovengenoem de wegen, waar men maximaal 60 kilome ter per uur mag rijden, 65 rijdt, krijgt di reet een boete variërend van 60 tot 100 markt! Een eerste vereiste voor de uitbreiding van het aantal straten met maximum-snelheid van 60 kilometer is volgens de Hamburgse politie een duidelijk met voorrangs- en stopbor- den en zebrastrepen markeren van de zij straten. En uiteraard dient in de steden het aantal voorrangswegen te worden uit. gebreid. Het domweg handhaven van de stelregel „rechts heeft voorrang", acht men uit den boze. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll' BONN (DPA-UPI) Bondskanselier Adenauer heeft tijdens het Bondsdagdebat over de begroting ondubbelzinnig zijn res pect uitgesproken voor alle emigranten die uit eerbare beweegredenen handelden en voor allen die om gelijke motieven bin nenslands verzet tegen Hitier hebben ge boden. De verklaring van Adenauer volgde na een pleidooi van de socialistische woord voerder Erler om bij de berichtgeving over het proces-Eichmann duidelijk te doen uitkomen dat Hitier en Eichmann niet met Duitsland vereenzelvigd moeten worden. Bij het noemen van Hitier en Eichmann werd de naam „Brandt" geroe pen. Erler drong er toen bij Adenauer op aan zich te distanciëren van alle persoon lijke aanvallen op de socialistische kan didaat voor het bondskanselierschap Wil ly Bramdt, de burgemeester van West-Ber- lijn, vanwege het feit dat deze geduren de de oorlog buitenslands had vertoefd. Adenauer zei ook dat het Duitse volk eensgezind was in zijn veroordeling en af schuw van Eichmann en diens misdaden. In alle partijen, aldus Adenauer, zijn er mannen en vrouwen geweest die conse quent tegen het nazidom gestreden heb ben en in de concentratiekampen terecht zijn gekomen. Niemand, die uit persoonlij ke of politieke beweegredenen emigreerde, niemand die gebleven was en op zijn post verzet had geboden, kon een verwijt wor den gemaakt wanneer zijn motieven en (Van onze Amsterdamse redacteur) Volgende maand.zal in Enkhuizen een forum van beiaardiers van gedachten wis selen over het beiaardspel en in het bij zonder over spelen van populaire melo dieën, die in de categorie „lichte muziek" thuishoren. Over het beiaardrepertoire heeft men wel meer gesproken, maar nu de voormalige bioscooporganist Bernard Drukker op de Amsterdamse Munttoren boogie-woogie speelt, is het onrustig ge worden in de kleine gemeenschap van klokkenspelers. De meerderheid van de beiaardiers is gekant tegen het invoeren van tophits en schlagers in het repertoire. Zij menen, dat er nog zoveel goede beiaardmuziek van grote componisten is en dat naast de „zware kost" van 17de en 18de eeuwse componisten of van de mo derne, zoals Pijper en Badings, nog tal van vrolijke oud-vaderlandse liedjes ten gehore kunnen worden gebracht. Maar misschien is het toch wel eens goed, dat de beiaardiers zich gaan beraden over de vraag, waarom zij bijvoorbeeld in Am sterdam met zijn vele zingende torens zo weinig contact met de bevolking hebben, terwijl „beunhaas" Bernard Drukker meteen in de roos heeft geschoten. Er zijn carillonconcerten die op hoog peil staan, maar die door slechts weinigen worden gehoord. Sinds Bernard Drukker zijn vlot te, goed in het gehoor liggende melodie tjes uit de Munttoren strooit, heeft hij hon derden mensen blij gemaakt, de kantoor meisjes in de omgeving, de slenteraars in de lunchpauze en de zieken in het nabij gelegen Binnengasthuis. Het is natuurlijk niet de bedoeling van de Amsterdamse carilloncommissie om straks het carillon van de Westerkerk Elvis Presley-liedjes te laten tingelen. De Munttoren is echter geen kerktoren, maar een overblijfsel van een oude stadspoort en men kan dus niet stellen, dat de lichte muziek in strijd zou zijn met de waardigheid van het gebouw, Bernard Drukker zal wel geen revolutie in het klokkenspel veroorzaken, maar hij heeft Amsterdam een nieuwe attractie ge geven. Wij zijn overigens benieuwd welk geluid straks het beiaardiersforum zal la ten horen. Niet dempen Wat iedere Amsterdammer had ver wacht is gebeurd: het genootschap Amste- lodamum heeft zich in een brief aan B en W. gekeerd tegen de suggestie van de Commissie Verkeer en Vervoer om de 'Lijnbaansgracht te dempen ten behoeve van een verbreding van de Marnixstraat. De Lijnbaansgracht, althans het voor dem ping voorgedragen gedeelte, is een van de lelijkste grachten van Amsterdam. Zodra zich echter maar één ambtenaar over een gracht buigt, zetten de besturen van de oudheidkundige verenigingen zich aan de schrijftafel om hun protest tegen even tuele demping voor te bereiden. Het is in derdaad zo, dat Amsterdam in het verle den teveel en op verkeerde plaatsen heeft gedempt. Iedere schep zand die in een gracht wordt geworpen, moet dan ook zeer goed worden overwogen. De laatste nota van de Commissie verkeer en vervoer is er een waarover de minnaars van oud- Amsterdam zich niet mogen beklagen. Men heeft hierin alle heilige huisjes voor zichtig omzeild en het resultaat is dan ook, dat er geen oplossing is gevonden voor het verkeersprobleem. Ook het ge nootschap Amstelodamum is van mening, dat er wel iets moet worden gedaan. Daarom stelt het voor in plaats van het dempen van de Lijnbaansgracht een aan tal bruggen en kruisingen te verbreden. Men mag aannemen, dat deze voor de hand liggende oplossing ook is bestudeerd door de deskundige commissie, maar dat deze als onvoldoende is verworpen. Parkeernarigheden De parkeernarigheid tijdens de autoten toonstelling in het nieuwe RAI-gebouw heeft zijn nasleep gehad in de gemeente raad, waar B. en W. thans op vragen uit de raad hebben toegezegd, dat de 3000 par keerplaatsen die reeds zijn aangelegd, zul len worden uitgebreid tot 10.000 zodra de in aanleg zijnde Europaboulevard gereed is. Wel zullen vele automobilisten ook in de toekomst blijven proberen in de straten nabij het gebouw een plaatsje te vinden opdat zij minder ver behoeven te lopen dan van de verste gedeelten van de par keerterreinen. B. en W. voorzien dit ook en daarom hebben zij een plagerijtje ach ter de hand: overwogen wordt om een in gewikkeld eenrichtingverkeer in te voeren voor de omliggende woonstraten. De be woners zelf zullen wellicht spoedig van de situatie op de hoogte zijn, maar de RAI- bezoeker, die van elders komt, zal zo wor den afgeschrikt door zo'n doolhof, dat hij maar liever rechtstreeks naar het par keerterrein rijdt. Woningruilgids De Amsterdammers, die hun woning voor een andere willen ruilen, moesten tot voor kort maar zien, dat zij via adverten ties een ruil-partner vonden. Het Centraal Bureau voor Huisvesting bemoeide zich er niet mee en beperkte zich uitsluitend tot het verstrekken van de woonvergunningen als de ruilkandidaten aan de voorschriften voldeden. Met ingang van deze maand is er een nieuwe regeling gekomen. Het bu reau heeft een woningruilgids samenge steld en in de eerste uitgave hebben 700 mensen tegen betaling van een tientje hun naam met omschrijving van de woning en hun wensen laten afdrukken. Het ligt in de bedoeling deze gids om de maand te laten verschijnen. Reeds is gebleken, dat deze ruilbemiddeling, die naar voorbeeld van de landelijke woningruilcentrale te Utrecht wordt verleend, op hoge prijs wordt gesteld. zijn optreden zelf achtenswaard waren ge weest. Namens de christen-democraten zei dr. Jager dat er geen emigranten-hetze in West-Duitsland en zeker niet in de C.D.U. bestaat. „Wij verwijten Brandt niet dat hij, om zijn leven te redden, het land uit is gegaan." Niet dat wat Brandt vóór 1945 had gedaan was van beslissend be lang maar veel interessanter was het, al dus Jager, dat hij de politiek van de so cialistische partij tegen het communisme na 1946 te hard had genoemd. Onder de emigranten waren er ook die voor het bolsjewisme en daarmee voor een andere soort totalitarisme hadden gestreden. Met de vinger naar de oppositie wijzend riep Jager uit: „Bij velen onder u is het ver leden erg rood, het heden zeer ondoor zichtig en de toekomst zeer donker". Adenauer drong er bij zijn verklaring op aan de verkiezingsstrijd zakelijk en op politieke punten te voeren. Hij noemde de aangeroerde kwestie brandend actueel. Duizenden vluchten maandelijks uit de Rus sische zone, honderdduizenden blijven op de plaats waar het lot hen heeft neerge zet en bieden in hun functie, hun beroep, hun godsdienstige gemeenschap taai ver zet tegen Ulbrichts systeem, zo zei hij. In het algemeen stelde Adenauer dat men een verleden alleen kan toetsen aan de vraag of de motieven en daden van zijn bezitter eerbaar waren. „Een groeps- veroordeling zou even vals zijn als een groepsbeoordeling". zei Adenauer. Zijn verklaring was ook voor de C.D.U. niet van belang ontbloot. In de eerste plaats is daar Hans Globke, zijn staats secretaris die in het Duitse ministerie van Justitie ten tijde van de nazi's een hoge post bekleedde. Volgens de christen democratische partij bleef hij op post om tegen de nazi's te kunnen ageren, volgens zijn tegenstanders heeft hij de jurisdictie bij de Neurenbergse rassenwetten op sta pel gezet en een interpretatie van deze wetten geschreven. Nu Adenauer voor Brandt moest opkomen deed hij het mede voor Globke en nu heeft de C»D.U. de vin gerwijzing gekregenwaaraan, volgens neutrale waarnemers, al maandenlang dringend behoefte bestóndT De verklaring van Adenauer zal ver moedelijk een eind maken aan de C.D.U.- hetze tegen Brandt. Wellicht staken de so cialisten nu hun agitatie tegen Globke. Maar niemand in Bonn durft geloven dat Adenauer nu ook een streep heeft kunnen zetten onder de campagne dié buiten West- Duitsland tegen Globke gevoerd wordt. Advertentie Zoutarme en suikervrije dleet-artikelen KENNEMERLAAN 131 - TEL. 5386 Het bekende adres, ook voor Helderse taal De 50-jarige J. Lodries uit Kruisland (N.B.) is bij het werk op een akker in Din- teloord onder een tractor geraakt en om gekomen. Hij was met zijn zwager met twee tractoren het land aan het eggen. De voertuigen waren aan elkaar verbon den. De eerste tractor die werd bestuurd door het slachtoffer kreeg plotseling te veel tegenkracht en werd achterover ge trokken. Amateuravond in Heemskerk De Hervormde Instuif „De Magneet" houdt op zaterdag 11 maart in zaal Nij- man te Heemskerk een amateuravond. Hieraan kunnen deelnemen zowel musici als zangers. Advertentie ALLE MODELLEN LANGE NIEUWSTRAAT 413 TEL. 6321 DUNOON (Schotland) (UPI) De Ame rikaanse kernonderzeeboot „Patrick Hen ry" is na een patrouilletocht van 66 dagen en 22 uur onder water woensdag aangeko men op de Clyde, en Holy Loch binnenge varen. De „Patrick Henry", welke zes tien „Polaris" raketten alsmede de hier voor te gebruiken kernwapens aan boord heeft, werd de eerste kernonderzeeboot welke gebruik maakt van de basis in Ho ly Loch. De basis omvat het Amerikaanse onderzeebootschip „Proteus", het voorraad- schip „Betelgeuze" en enkele kleine hulp vaartuigen welke over de Atlantische Oceaan gebracht zijn aan boord van de beide grote schepen. Toen de „Patrick Henry" langszij de „Proteus" meerde stoven vier motorbo ten van de Britse marine op een kano af. Daarin zat Laurens Otter, een onderwij zer met een baard, die pamfletjes aan boord van de Patrick Henry wilde bren gen om de opvarenden te overtuigen van de dwaasheid van kernwapens. Een der motorboten voer zo dicht langs de kano, dat deze door de golfslag omsloeg. Een kikvorsman dook in het water om de schoolmeester te redden. Druipnat werd de man aan boord van een der marine bootjes gehesen. De pamfletjes dreven weg. De commandant van de „Patrick Henry" verklaarde dat zijn schip met zijn 66 et malen en 22 uren onder water een nieuw record heeft gevestigd. Op een diepte van doorgaans meer dan 150 meter varend heeft het vaartuig meer dan 11.000 zee mijlen afgelegd. Desgevraagd zei de gezagvoerder dat aan boord alles gereed was om de kernwa pens gereed te maken en de raketten te lanceren. „We zijn op elk ogenblik pa raat", merkte hij op. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 23