f •i m Imre Nagy exposeert in Amsterdam A UITGAAN IN HAARLEM \r*;: „Bewogen beweging" in het Stedelijk Museum CONCERT VAN P.T.T.-MANNENKOOR - EN ARTI ET RELIGIONI h Éfef! HF ff AJ ..IJ DAG 10 MAART 1961 4 M m$M. mlÈÊ. W FELISOL écht kleurecht Bob Buys Kamerorkest van Moskou komt naar ons land Nieuw ballet van Lifar bij Nederlands Ballet Verdeeld genoegen WORLD FAMOUS CIGARETTE LORILLARD - fit- per 20 NEW YORK TONEEL BALLET AMATEURTONEEL MUZIEK VOLKSUNIVERSITEIT DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN Muziekprijzen uitgereikt „Jeugd en Muziek" bekroont composities De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma In het Stedelijk Museum te Amsterdam is de tentoonstelling „Bewogen Beweging" geopend, waar een vijftigtal kunstenaars uit de gehele wereld samen meer dan tweehonderd bewegende voorwerpen expo seren. Een van de nieuwste aanwinsten, die gisteren in Amsterdam samen met de vervaardigster Niki de Saint Phalle arri veerde was een herenoverhemd dat op een soort schietschijf is bevestigd. De bezoe kers van de tentoonstelling worden uitge nodigd met pijltjes naar dat overhemd te werpen. Alle bordjes met „Verboden aan te raken" in dit deel van het museum zullen trouwens de komende maand wor den vervangen door verzoeken om de voorwerpen juist wèl aan te raken. De motorisch voortbewegende apparaten kun nen door middel van drukknoppen in be weging worden gesteld. De overige met de hand te bewegen apparaten kunnen eveneens door de bezoekers worden be diend. In een van de zalen staat een werk van de Engelse kunstenaar Rauschenburg op gesteld, dat bestaat uit een verkeersbord voor eenrichtingsverkeer, een uit de krant geknipte foto van de Sint Pieter en enig oud-roest. Aan het bord hangen vier in blikken omslagen gevatte boeken met blanco bladzijden. De bezoeker wordt uit genodigd iets op die bladzijden te schrij ven of te drukken. Hiertoe is een koffer aanwezig met als inhoud enige stempels, een stempelkussen, potloden, een keuken trechter en een doosje rouge. Jhr. Sandberg, directeur van het Ste delijk Museum, die als eerste ter wereld een internationale expositie van bewegen de voorwerpen organiseert, heeft boven dien voor een origineel stuntje gezorgd. Gedurende de tentoonstelling zal er langs telegrafische weg een schaakwedstrijd plaats hebben tussen de leden van de Amsterdamse jeugdschaakclub „Het zwar te Veulen" en de in New York verblijven de, tot Amerikaan genaturaliseerde Franse kunstenaar Marcel Duchamps. De thans 74-jarige Duchamps monteerde in 1913 een fietswiel op een keukenstoel en gaf aldus de stoot tot de „kunst der beweging". TOT 26 MAART wordt in de Kunstzaal Magdalene Sothmann te Amsterdam een expositie van tekeningen, gouaches en schilderijen van de Haarlemse Hongaar Imre Nagy gehouden. Ongeveer drie jaar geleden kon men met Nagy's werk kennismaken in de Galerie Espace. Waar Nagy's werk op het eerste gezicht „abstract" te noemen lijkt, vond hij het toen nodig mij te vertellen, dat dit toch niet in zijn bedoelingen lag. Het ging hem om het voor hem essentiële uit de indrukken, die hij opgedaan had. Dat was toen in Zuid-Frankrijk. Gezien de titels van zijn toen geëxposeerde werken was zijn overigens plezierig gesprek voor mij niet nodig geweest. Wel hebben de titels me geholpen bij de eerste herkenningen van een ook mij vertrouwde om geving. Men vraagt zich af of titels eigenlijk wel nodig moesten zijn. Maar men kan er in het geval van Nagy een verantwoording in zien. Voor zover men een kunst als de zijne nog weinig gewend is kunnen titels helpen ons de authenticiteit van Nagy's tot schilderijen verwerkte indrukken te bewijzen. Dit keer exposeert Nagy werk dat voor een belangrijk deel resulteerde uit een ver blijf op Sicilië. En voor mij ligt de zaak nu omgekeerd: Nagy maakte me nieuws gierig naar dat land. Als hij dit land zo onderging als zijn werk getuigt, dan komt me dat land zeer aantrekkelijk voor. Waar mee voor mij dus bewezen is, dat ik Na gy's-kijk op de-dingen heb leren aanvaar den- als iets natuurlijks. Zo natuurlijk als de kijk van andere schilders van misschien dan toch even gemakkelijker tot op be paalde hoogte herkenbare schilderijen. Tot op bepaalde hoogte, schrijf ik, want wie het Montmartre van enige tientallen jaren geleden of het landschap van de Parijse voorsteden niet kent, zal ook Utrillo's schilderijen niet geheel herkennen. Ook hiermee kan het omgekeerde zich weer voordoen: men zal bij een eerste verblijf in laatstgenoemde omgevingen Utrillo her kennen en eigen indrukken beïnvloed zien door Utrillo's visie. Nu moet men niet denken dat Nagy er in de eerste plaats op uit was ons te be wegen naar Zuid-Frankrijk of Sicilië te gaan. Hij zal ons dat zeker gunnen. Het gesprek dat hij met ons heeft door zijn schilderijen zal er waardevoller want in tenser beleefd mee zijn. Belangrijk is dat Nagy blijkt te weten dat de natuur meer variaties biedt dan de menselijke geest kan bedenken. En daarom is zijn werk, hoe Advertentie Let op, mevrouw! Textielgoaderen mat het FELISOL-etikat zlln kleurechtl Let U dus voortaan op FEUSOL DE HAARLEMSE FEDERATIE VAN ZANG- EN ORATORIUMVERENIGINGEN In de jaarvergadering van de Haarlemse Federatie van Zang- en Oratoriumvereni gingen is. door het bedanken van de heer F. Beek als lid en de heer C. Klinkenberg als secretaris, een wijziging in het bestuur gekomen. Mevrouw A. B. Hoogerbeets-Lenning en de heer M. van der Bijl werden in het bestuur gekozen, terwijl de heer C. Klin kenberg als bestuurslid herkozen is. De heer M. van der Bijl zal het secretariaat van de Federatie waarnemen. Met voldoening werd geconstateerd dat alleen al bij de Federatie ongeveer 2000 mensen zijn aangesloten die hun vrijetijds besteding voor een gedeelte met koorzang vullen. Ter gelegenheid van het tweede lustrum van de Federatie zullen in het najaar twee concertavonden worden gegeven in het Concertgebouw te Haarlem, waaraan zo mogelijk alle aangesloten koren zullen medewerken. Op 29 juni zal het N. Ph. O. een feest- concert geven ter gelegenheid van de vijf tigste verjaardag van Prins Bemhard en ten bate van het Anjerfonds. Voor het vocale gedeelte heeft het N.Ph.O. de medewerking gevraagd van de Federatie. Ter vergadering werd besloten om in elk aangesloten koor vrijwillig medewerkende zangers en zangeressen voor het verzorgen van de koorzang op te roepen. Tijdens de vergadering werd het over lijden van oud-voorzitter C. Overbeek her dacht. doorwerkt ook, zo fris: herhaalt hij zich zoveel minder dan andere vakbroeders, die denken alles in hun ivoren torentje te kunnen vinden of hen, die niet verder kijken dan de op de vensterbank geplaat ste geranium, die hun al lang verveelt maar wel gedienstig is voor een verkoop baar plaatje. Natuurlijk zou Nagy niet zo schilderen als hij nu doet zonder het bestaan voor hem van bepaalde avonturiers in de kunst, die leidden naar wat we gemaks halve maar „abstracte kunst" blijven noe men. Door zijn exploratie bewijst hij het nut van bepaalde ontdekkingen. Gezien zijn werk en mijn ervaringen in ver meld gesprek lijkt hij me iemand, die met en bij de mensen wil zijn. Eigenlijk staat hij niet zo ver af van die kunstenaars, die wij „humanisten" of „animisten" leerden noemen. En zijn werk leert ons dat het moeilijk is kunstuitingen in bepaalde vak jes te plaatsen. Dat heeft hij dus al met de groten gemeen. Verder mogen we hem bewonderen om zijn fijne kleurgevoel en de zorgvuldigheid en gevoeligheid, waarmee hij schildert. De Zweedse kunstenaar Per Olof Ult- vedt bezig aan een machine die hij „Hout" noemt. Het Kamerorkest van Moskou zal onder leiding van Rudolf Barsjai in ons land drie concerten geven, op zondag 19 maart in het Concertgebouw te Amsterdam, op maandag 20 maart in het gebouw van K. en W. in Den Haag en op dinsdag 21 maart in de Rivièrahal te Rotterdam. Het en semble telt 23, voor het merendeel jonge, musici. De oorspronkelijke kern, het vaste bestanddeel, is een strijkersgroep van 14 man. De werken van de pre-klassieke periode worden door het orkest zonder dirigent gespeeld, zoals dat in Bachs tijd de gewoonte was. De artistieke leider voert het ensemble aan terwijl hij tegelijkertijd zijn altpartij uitvoert. Het komt nog al eens voor, dat voor gecombineerde concerten van verschillende ensembles de programma-samenstelling voor geen der deelnemende verenigingen karakteristiek wordt Te veel wordt er dan aangestuurd op de mogelijkheden, die de ontmoeting van bij voorbeeld koren en orkesten op één concert biedt, hetgeen dan dikwijls gepaard gaat met een betrekkelijke gelijkschakeling, die de wezenlijke aard van de afzonderlijke ensembles niet aan de dag laat treden. Het gecombineerde con cert, dat het Haarlems P.T.T.-mannenkoor en het Christelijk fanfarekorps „Arti et Religioni" donderdagavond in de gemeentelijke concertzaal gegeven hebben, vormde op deze vaak voorkomende gang van zaken een gelukkige uitzondering. Slechts voor de vertolking van twee wer ken en dan waarschijnlijk nog op grond van een elk-wat-wils-principe werd een uitvoerings-combinatie gewaagd. Zij gold allereerst het amusementsstuk „Op een Perzische markt" van Ketelbey en dan de beroemd geworden compositie „Pomp and Circumstance" van Ed. Elgar met haar pakkende melodie op „Land of hope and glory", een lied, dat op weg is een internationaal volkslied te worden. Noch het mannenkoor, noch het fanfa rekorps konden met deze muziek hun in dividuele capaciteiten demonstreren. Uiter aard was dit voortreffelijk mogelijk voor zover dit het mannenkoor betrof, met de voordracht van „Die Vesper", het van een tekst voorziene en voor mannenkoor be werkte Adagio uit het Sextet voor twee violen, altviool, violoncel en twee hoorns op. 81b van Ludwig van Beethoven. En voorts met „Die Ehre Gottes aus der Na- tur", eveneens van Beethoven. Bij de uitvoering van „Die Vesper" viel een goede koorklank te horen, waarvoor expressieve dynamiek van betekenis werd. Voor „Die Ehre Gottes" nam de dirigent van het mannenkoor, de heer P. J. Pot- gieser het tempo te vlug. Er werd te wei nig aandacht besteed aan het brengen van de muziek, haar meditatieve verstilling en aan het voorbereiden van de steeds weer indrukwekkende climax. In deze interpre tatie werd aan het metrum een te na drukkelijk dominerende positie gegeven, hetgeen het gevaar van inhoudsloos af zingen niet denkbeeldig maakte en even min de bedreiging van het lyrisch-melo- dische element, dat toch aan koorzang niet mag ontbreken, zeker niet nu het ook „Het gestolen manteltje" van Gotovac, „De Postillon" van Andries de Braai en „De Ruïne" van Zoltan Kodaly ging be treffen. Het „Drinklied" van dezelfde componist behoefde dit element minder, vandaar dat dit werk van de Hongaarse componist een behoorlijke indruk kon maken. Maar afgezien van de interpretatie heeft Haarlems PTT-marmenkoor wei laten ho ren, dat zijn stemmenmateriaal zeer prij zenswaardig is en dat de dirigent Potgie- ser de stemmen tot een vaak mooie een heid heeft kunnen verenigen. De dirigent van „Arti", de heer H. N. van Ossenbruggen leidde zijn korps eerst bij een uitvoering van een mars van wat conventioneel karakter van J. Boedijn. De muzikanten waren toen ingespeeld om met een vaak virtuoze beheersing Boedijns „Harp of Wales" te spelen. Aantrekkelij ker vond ik evenwel de „Tweede suite" van de Engelse ccmponist Gustave Holst, een stuk vol frisse klank en ritmiek, dat in de uitvoering bijzonder goed klonk. In de compositie „New Orleans" van Mein- dert Boekei zal het korps nog moeten groeien om hiervan werkelijk muziek te maken. Maar zonder voorbehoud mag men waardering hebben voor de ritmische tin telende en stuwende uitvoering van de ..Marching Trumpets" van Seymour. Met bijzonder veel genoegen heb ik geluisterd naar het ambitieuze spel van een koper kwartet, bestaande uit leden van „Arti". De vertolkingen van stukken van Rimmer klonken fris en over het algemeen ook correct, wat gezien de veeleisende, pret tige, goede muziek, een prestatie van be tekenis werd. P. Zwaanswijk In Holland Festival Zondag 12 maart zal op Schiphol arri veren de bekende Parijse balletmeester Serge Lifar, die gedurende veertien dagen bij het Nederlands Ballet werkzaam zal zijn om zijn ballet „Les Mirages" op mu ziek van Henri Sauguet met de groep in te studeren. Het ballet „Les Mirages" zal in het komende Holland Festival in pre mière gaan. Nederlandse tenor. De 21-jarige Ne derlandse tenor Frans van Daalen zal met ingang van 1 september verbonden zijn aan de opera te Trier. De vertoning van het satirisch blijspel „Politie", een bedenksel van de Poolse auteur Slawomir Mrozek, heeft ons don derdagavond een verdeeld genoegen ge schonken. De positieve factoren komen op rekening van de Werkgroep Haagse Come- die. Aan acteertalent mankeerde het niet. Ook van de regie van Peter Holland kan men heel wat goede dingen zeggen, al is zijn deel aan de negatieve uitslag moeilijk te miskennen. In feite komt het erop neer, dat dit satyrisch spel aanzienlijk korter had gekund ongeveer in de verhouding van beeldscherm tot toneel. De handeling is zeer beperkt. De kracht van het stuk steekt in de methodiek van de dialoog, die de verwisselbaarheid van personen en situa ties te kijk zet tegen de lachspiegel van het rechtlijnig, logisch, politiek denken. Zo'n lachspiegel is wel aardig, maar het moet niet te lang duren. Hoe spits en gevat en Jaoe geestig de scènes in hun incidentele verwerking, er had gerust meer in geschrapt kunnen worden om de persoonlijke expressie van het tv. medium sterker te maken. Daarmee zou de oor spronkelijke visie niet zijn aangerand. Nochtans kunnen wij veel respect voor regisseur Peter Holland opbrengen. Er waren vooral van Carl van der Plas, Bas ten Batenburg en John Koch in het bij zonder prima vertolkingen. De rest van het N.C.R.V.-programma muntte niet uit door originaliteit. Het Belgische „T.V. maakt muziek" was wel heel „kinderlijk". Beeldschermer Van links naar rechts de burgemeester van Den Haag, mr. H. A. M. T. Kolf schoten, Alexander Voorm,olen, me vrouw E. du Perron, die voor haar broer Robert de Roos de prijs in ont vangst nam. en Bertus van Lier. Advertentie Zaterdag 11 maart Stadsschouwburg, 20 uur. De Nederlandse Comedie speelt „Do- na Diana" van Moreto y Cavana, onder regie van Han Bentz van den Berg. Medewerking verlenen onder anderen Ellen Vogel, Ko van Dijk en Han Bentz van den Berg. Zondag 12 maart. Stadsschouwburg, 20 uur. De Nederlandse Comedie speelt nog maals „Dona Diana", onder regie van Han Bentz van den Berg. Woensdag 15 maart. Stadsschouwburg, 20 uur. De toneelgroep „Ensemble" speelt De Huisbewaarder" van Harold Pinter, onder regie van Karl Guttmann. Mede werkenden zijn Henk van Ulsen, Guus Hermus en Maxim Hamel. Maandag 13 maart. Stadsschouwburg, 20 uur. Het Nederlands Ballet danst onder andere Les Sylphides, de Dans van de Chinese Acrobaat en La Bayadère. me dewerking verlenen onder meer Irène de Vos, Alexandra van Rhijn, Sonja van Beers. Ronald Snijders en Peter Appel. Dinsdag 14 maart. Stadsschouwburg, 20 uur. De toneelvereniging „Nieuw Leven" speelt „Zware beschuldiging." Donderdag 16 maart. Stadsschouwburg, 20 uur. De Haarlemse Toneelclub speelt ver schillende éénakters onder de titel „Pas de Deux", onder andere „Moony" van Tennessee Williams. Vrijdag 10 maart Concertgebouw. 20 uur. De Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriendschap" geeft een concert onder leiding van J. P. Loorij. Medewerking verlenen de organist Willem Hickmann, de pianist Gerard Hengeveld en de tenor Bert van 't Hoff. Op het programma staan werken van Schubert, Mozart, Haydn, Ravel, Debussy, Badings, Brit ten en Elgar. Maandag 13 maart. Concertgebouw. 20 uur. Pianorecital door de pianist Nikita Magaloff. Er worden werken uitgevoerd van Scarlatti, Chopin, Beethoven, Pro- kofjeff en Chopin. Dinsdag 14 maart. Concertgebouw, 20.15 uur. Het N.Ph.O. geeft onder leiding van Henri Arends het achtste concert in de serie D. Medewerking verleent de pia niste Lili Kraus. Uitgevoerd worden werken van Bartók, Mozart en Brahms. Maandag 13 maart. Concertgebouw, 20 uur. Kamermuziekavond (zie muziek). Woensdag 15 maart. Frans Halsmuseum, 14 uur. De heer H. P. Baard, directeur van het Frans Halsmuseum, vertelt over de kunstschatten in bovengenoemd museum. Donderdag 16 maart. Frans Halsmuseum, 20 uur. Filmavond. Vertoning van Bert Haanstra's kleurenfilm „En de zee was niet meer", en een causerie over het ontstaan van het filmjournaal door Phi lip Bloemendal en Ed. Lautenslager. Vrijdag 10 maart. Stadsschouwburg, 19.30 uur. Opvoeringen van dans en toneel in het kader van het Interscholair Jeugd- toernooi. Vrijdag 10 maart. Minerva theater, 20 uur. Forumavond onder auspiciën van de Stichting „Door de Eeuwen Trouw", met als forumleden de heren Raden H. Ardiwidjaja, ir. J. A. Manusama en Ra den S. Santoso. Vrijdag 10 maart. Hotel Lion d'Or, 20 uur. Contactavond van de Club voor Lange Mensen. Zondag 12 maart. Concertgebouw, 20 uur. Openbare dansavond. Zondag 12 maart. Café restaurant Brink- mann, 20 uur. Bijeenkomst van de afde ling Haarlem van de Nederlandse Vrij gezellen Bond. Zondag 12 maart. Café restaurant Brink - mann, 10.30 uur. Dr. Arnold Saalborn spreekt over „Oorlog en vrede in de let terkunde van Homerus tot Eeden". (Hu manistisch Verbond). Maandag 13 maart. Stadsschouwburg, 14 uur. Balletvoorstelling voor de leden van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen. Dinsdag 14 maart. Krelagehuis, 20 uur. Dick de Vries brengt zijn klankbeeld „Langs andere wegen" ten gehore. (Ko ninklijke Nederlandse Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde). Woensdag 15 maart. Minerva theater, 14.30 uur. Voorstelling van het jeugdcir cus Pipo. Donderdag 16 maart. Frans Halsmuseum 14.15 uur. De heer H. P. Baard spreekt over de kunstschatten van het museum. (Nederlandse Vereniging van huisvrou wen). Donderdag 16 maart. Lorentz-Iyceum, 19. 45 uur. prof. ir. D. A. Kooien spreekt over „Iets over de ontwikkeling van de tijdmeting" (Haarlemse weer- en ster renkundige kring. Donderdag 16 maart. Bovenzaal concert gebouw 20 uur. Voorlichtingsavond Ge westelijk Arbeidsbureau. Donderdag 16 maart. Café-restaurant Brinkmann, 20 uur. Jubileumavond ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de afdeling Haarlem van de Ko ninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging. Spreker: Kees Hana. Donderdag 16 maart. Café-restaurant Brinkmann, 20 uur. Mevrouw H. G. van Anrooy-de Kempenaer, presidente van de Oorlogsgravenstichting, spreekt over haar reis langs de Nederlandse graven in Thailand en Birma. Tevens worden kleurendia's van verschillende erevel- den getoond. (Oorlogsgravenstichting). Iedere zaterdag in het sportgebouw aan de Kleverlaan: Jongerensociëteit Haarlem. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge opend van 10-17 uur: zondagen 13-16 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. In maart dagelijks geopend van 10-16 uur' des zondags van 13-16 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy Kleine Houtweg 103: Op donderdagen ge opend van 10-12.30 en van 13.30-17 uur. Op zondagen van 14-17 uur. Teylersmuseum, Spaarne 16. Tentoonstel ling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita liaanse en Franse school. Fossielen, his- torisch-natuurkundige instrumenten, 31- toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13- 15 uur. Museum „Het Huis van Looy". Van 4 tot Lijst van door de stadsbibliotheek In Haarlem aangeschafte boeken: Romans: de Lanneay, Madame royale, de prin ses in de schaduw, dl. 3, Het droomhuis; van Leeuwen, De rots der struikeling; Manders, Het gouden visioen; van Praag, Sam Levita's levens dans; Timmermans, Omnibus, dl. 1; Wolf-Catz, Onderstroom; Ebermayer, Die goldene Stimme; Kolb, Die Schaukel; Van Buren, Dear Abby; Fair, The count of the nine; Hampden, Ghost stories; Nott, Private fires; Smith, Two drops of blood; Vailland, La fête: Brolsma, De tocht fan de Sallemander; Chiesa, Villadorna. Ontwikkelingsboeken: Sötemann, Vijf en veer- tig seizoenen; Marcel, Homo viator;; Banning, Geestelijk samenleven in Nederland: Schippers Het evangelie van Thomas; Buitendijk e.a., Het gesprek; Gourfinkel, Lenin: Morel, De spelbe- handeling van het moeilijke kind; Bunt Van Ahmes tot Euclides; Peereboom, Olympisch log boek 1960; Bouwmeester Prisma Schaakboek Van Maaren, Bandrecording, geluid en magne tisme; Röell, Repareren, doe het zelf: ont vangers, verstekers; Jansonius, Beknopte Engel se handelsgrammatica; Kwakernaat en Witvoet, Leerboek voor het praktijkexamen machine- schrijven; Rinsema, Bemesting en meststoffen: Roemans en Van Assche, Theophilus; Van Tricht, Louis Couperus: Brandt, Spoorzoekend naar een woord; Aubert, Legendes tradition- nelles de la Bretagne. Meister der modernen Kunst: Wolff, Das kleine Haus; Bakker en van Veen, Zelf potten bakken; Croy, Fototechnik mit allen Registern: Müller-Brunke, Bergfotografie; Copland, Luistei zo naar muziek; Rovan, Duitsland; Mead, Co ming of age in Samoa; Albright, Oude volken en culturen in het heilige land; Brtfnsted, The Vikings: Herzberg, Amor fati. - Tweestromen land. 27 maart jaarlijkse tentoonstelling van tekeningen, schilderstukken, produkten van handenarbeid, handwerken en foto's in het kader van het Interscholair Jeugd- toernooi. Dagelijks geopend van 9-13 uur en van 14-17 uur. Van maandag tot en met vrijdag van 20-22 uur. Des zon dags van 14-17 uur. Gebouw Bloemenheuvel, Overveen. Van 4 maart tot 27 maart tentoonstelling van werken van Wim Hofker. Dagelijks ge opend van 10-17 uur; des zondags van 14-17 uur. Avondopenstelling op de avonden van 21 en 24 maart van 20-22 uur. Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks- plein. Gedurende de maand maart ten toonstelling van aquarellen, tekeningen en schilderijen van Julia Giesberts Da gelijks geopend van 10 tot 22 uur. Dage lijks van 21 tot 22 uur klassiek grammo- foonplatenconcert. Gebouw r.-k. leeszaal. Nieuwe gracht. Tot 13 maart Bijbelexpositie. Dagelijks geopend van 10-17 uur, des zondags van 13-17 uur. Avondopenstelling op 6, 8 en 10 maart van 19-21 uur. De burgemeester van Den Haag, mr. H. A. M. T. Kolfschoten heeft in het raads gebouw de muziekprijzen die het bestuur van de Johan Wagenaarstichting heeft toe gekend, uitgereikt. Alexander Voormolen kreeg de Johan Wagenaarprijs I960 ter be kroning van zijn gehele oeuvre. De Willem Pijperprijs 1961 kreeg Robert de Roos voor zijn derde strijkkwartet (kamermuziek- prijs). Bertus van Lier ontving voor zijn Hooglied de Sem Dresdenprijs (prijs voor koorwerk). Muzikale medewerking aan de plechtig heid verleenden mevrouw P. Steuer-Wage- naar. piano; Klaas Boon. altviool, en Lau rens Bogtman, bariton. Uit het werk van Voormolen werden uitgevoerd de sonata per viola e pianoforte, welk werk in op dracht van de Wagenaarstichting was ge componeerd, en „Three Songs on British Verse", Eerste prijswinnaar van de compositie prijsvraag die de afdeling Amsterdam van „Jeugd en Muziek" ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van haar junioren orkest had uitgeschreven, is geworden Nico Schuyt uit Amsterdam met zijn „Sonatina per Orchestra Giovanile". Wouter van Haaften uit Utrecht werd winnaar van de tweede prijs met zijn compositie „De Muziek viert feest". De opdracht luidde een werk van ongeveer tien minuten te componeren, geschikt voor het juniorenorkest, dat ongeveer 50 leden in de leeftijd van elf tot zestien jaar telt. Het orkest zal zijn eerste lustrum vieren met een jubileumconcert op 24 mei a.s. in de Bachzaal. De eerste prijs be draagt 400, de tweede 200. HILVERSUM I 402 m 7.00 VARA. 10.00 VPRO 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, praatje. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.359.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Samen uit, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gevar. progr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Hammondorgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Sportnieuws. 13.45 Jazz- muz. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Gram. 15.00 Sport- forum. 15.45 Gram. 16.00 Boekbespr. 18.20 Ama- teursprogr. 16.40 Streekuitz. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Bedreig de kunst?, lezing. 18.35 Lichte muz. 19.00 Artistie ke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout bij gas licht, lezing. 19.40 Leven en dood in de bijbel, lezing. 19.55 Deze week. lezing. VARA. 20.00 Nws 20.05 Gevar. progr 21.15 Soc. comm. 21.30 Lichte muz. 22.00 Geluk, hoorsp. 22.17 Gram. 22.30 Nws. 22.40 Licht progr. 23.05 Gram, met comm. 23.35 Europ. kampioensch. biljarten driebanden. 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7 00 Nieuws. 7.15"Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram 12.00 Middag klok-noodklok 12.04 Gram. 12.30 Land- en tuin- bcuwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer, 13.20 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Koorzang. 14.25 Instr. trio 14.45 Piano en orgel. 15.10 Franse les. 15.30 Tenor en piano. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. octet. 16.50 Sportpraatje. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Kunstkron. 18.30 Lichte muz. 18.45 Van klanten en wanten weten, vragenbeantdw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Lichte muziek. 19.50 Lichtbaken, lezing. 20.00 Utrechts sted. ork. 20.50 Gram. 21.00 U bent toch ook van de partij?, praat- e. 21.10 Gevarieerd progr. 22.25 Boekbespr 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Gram. 23.25—24.00 Lof t.g.v. de Stille Omgang te A'dam VOOR VRIJDAG NTS: 20 00 Weekjourn VARA: 20.30 Act. 20.45 Kunstrubriek. 21.15 TV-fiim. 21.40 Toen ik b(jns twintig was, eenacter. VOOR ZATERDAG KRO: 17.00 Veilig verkeer 17.1017.40 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. KRO: 20.20 Brandpunt. 21.00 Gevarieerd progr 22.00 Interviews en forum.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4