Expositie door drie
bij M. L. de Boer
Franse schilders
in Amsterdam
Horen en zien
N.Ph.O. met zeer goede uitvoering
van Brahms' Tweede Symfonie
De NeËee M naze
n
Muziekinteruniversitaire
Tijd besparen
en toch fijner eten!
Paranormale aanleg
op de korrel
Expositie van werk van Dingeman Korf
Nederlands Danstheater
verdwijnt per 1 september
mm
m
HET CULTURELE FONDS
VAN DE RAAD VAN EUROPA
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Zesde etage'
J erkooprecord voor Nederlandse grammofoonplaat
Cellovirtuose van 16 jaar
Greetje Kauffeld naar
Songfestival vertrokken
„Dienst op Golgotha"
De radio geeft donderdag
Sas Bunge solist op het
N.Ph.O.-Scholierenconcert
T elevisieprogramma
No
TOT 1 APRIL is in de Kunsthandel M.
L. de Boer een tentoonstelling van werken
van de Franse schilders Altmann, Cham-
brin en Guerrier te zien. Chambrin werd
voor velen hier al een bekende. Hij ex
poseerde regelmatig in verschillende plaat
sen in ons land, wat hem goed schijnt
te liggen. Altmann werd ons eerder voor
gesteld in deze kunsthandel en gunstig ont-
vangen. Ook van Guerrier mochten we bij
De Boer reeds enkele werken ontmoeten. I
Hoewel hier geen sprake is van een be
staande en door de exposanten gezoch-
te groepering blijkt de combinatie een zin
volle. En deze combinatie is danook wel
bewust door de kunsthandelaar gezocht
als voorbeeld van een, in Frankrijk leven
de, constructief te noemen schilderkunst.
Nieuwe en teruggevonden waarden wor-
den door dit drietal bevestigd nadat an-
derer ontdekkingen werden beproefd en
na positieve uitkomst verwerkt ten dien
ste van eigen wijze van uitdrukken. Het
persoonlijk voelen en zien is de belang
rijke toevoeging aan wat was. Zo heel I
veel verschillen deze artiesten toch niet
van een Cézanne, die zich beriep op een
Poussin, terwijl hij bepaalde vondsten van
het impressionisme ook verwerkte. Ge
meen met deze grote figuur hebben zij
vooral de behoefte om een goed schilde- j
rij te maken, een schilderij dat uiteraard
van een eigentijdse vormgeving is. Mis
schien dat een Cézanne nog meer vooruit
liep op zijn tijd. Dergelijke constateringen j
zijn overigens beter achteraf te doen.
HET ONDERZOEK naar de wetten die
kunrjen gelden voor een goed schilderij
blijkt het duidelijkst uit de werken van
Altmann en Chambrin, maar is toch ook
te proeven uit het werk van Guerrier. Wat
betreft strengheid in de toepassing lijkt
Altmann voorop te gaan. Op een vorige
tentoonstelling domineerden in zijn werk
de horizontalen, thans blijken de vertica
len meer mee te gaan spreken en ook
zien we het begin van ronde vormen. Aan
de voorheen overwegende kleuren, groe-
maar wanneer we denken aan het noor
delijk expressionisme vinden we dat niet
vreemd meer. Chambrin was vanaf de be
ginne hier getroffen door de grotere kleur
schakering, die toch onze luchten al schij
nen te bieden. Het Nederlandse landschap
en 't stadsgezicht hier schonken hem de
gelegenheid zijn kleur te verrijken. Later
in Algiers en weer in Frankrijk werd die
kleur opgevoerd tot grotere kracht en ex
pressiviteit. In uitdrukkingskracht staat
Altmann hem na door de expressiviteit
nig of okerig geel, zwarte blauwen en'wiG I ^VnnwSn r StCTke tteg™stelli^en
ten werd een bruin rood toegevoegd. De Guerrier toonde zich in
architectuur eaat meer Heel uitmaken van en^le schilderijen wat inniger, ZIJ het
architectuur gaat meer deel uitmaken van
het onderwerp. Ook ontmoeten we nu stil
levens.
Chambrin heeft een ontwikkeling in de
ze geest meegemaakt, maar was directer
gericht op grotere vrijheid, ook als colo
rist, hetgeen hij vermoedelijk ook meer
dan Altmann zal zijn. Guerrier's ontwik- I ^ToTdele e^sitie Door
keling hebben wij niet kunnen volgen. Op 1 werKen op aeze expositie, Door
deze expositie is het zo dat Chambrin tus
sen Altmann en Guerrier lijkt te staan.
Mocht Chambrin onze harten al bereikt
hebben door wat hij met Nederlandse on
derwerpen wist te doen, Altmanns Pro-
vengaalse landschappen zijn van een
sfeer, die het Hollandse landschap soms
nabij komt.
toch weer met een fors neerzetten van
de verf. Prachtig van sfeer is Guerriers
haventje aan de Zuidkust, intens beleefd
ook zijn landschap met olijfbomen op de
voorgrond en stugge berg op de achter
grond, geschilderd in fijne doorwerkte
grijs-groenen en voor mij een der mooiste
zijn mis
schien meer methodische ontwikkeling
geeft Altmann minder gelegenheid tot het
plaatsen van voorkeuren onder zijn verte-
Landschap van Guerrier
Ter gelegenheid van het vijfde lustrum
van het Leids Studenten Zangkoor en or
kest „Collegium Musicum" zal 24 en 25
maart in Leiden een landelijke studenten
manifestatie worden gehouden onder de
titel „Muziekinteruniversitaire 1961". Hier
aan kunnen alle studenten die zijn inge
schreven aan universiteiten en hogescho
len deelnemen. De opzet van deze open
muziekinteruniversitaire, die onder auspi
ciën van de Nederlandse Studenten Raad
staat, is te komen tot een muzikale kracht
meting van de studenten.
Het programma vermeldt vrijdag 24
maart een pianistenconcours in „De La
kenhal" té Leiden. Zaterdag 25 maart ko
men ongeveer 350 studenten naar Leiden
om in de Zuiderkerk deel te nemen aan de
onderdelen koor a capella, orkest en koor
en orkest.
Alle prijzen zijn wisselprijzen, want het
ligt in de bedoeling dat de Muziekinteruni
versitaire ieder jaar door een andere uni
versiteit of hogeschool georganiseerd zal
worden.
Het culturele fonds van de Raad van
Europa voor financiële steun aan Euro
pese activiteit op het gebied van cultuur,
wetenschap en onderwijs, bestaat dit jaar
uit circa 575.000 gulden, waarvan 350.000
gulen door de regeringen zal worden bij
gedragen. Spanje, dat geen lid is van de
Raad van Europa, doch dat wel is toege
treden tot de culturele conventie van de
raad, draagt dit jaar 27.500 gulden bij. De
begroting voor 1961 van het fonds voor
ziet onder andere in uitgaven voor uit
wisseling van universiteiten, beurzen en
stages (125.000 gulden), organisatie
genwoordiging. Dat Altmanns landschap- Europese kunsttentoonstellingen (125.000
pen voor een belangrijk deel uit de Pro- gulden), filmprijzen (8.500 gulden) en ver-
vence stammen kan even verwonderen; ik taling van letterkundige meesterwerken
weet dat het inderdaad zo kan zijn in de uit minder bekende Europese talen (8 500
Maritieme Alpen rond Grasse, waar smelt- gulden)
water en regen meertjes vormen, die lang
blijven liggen.
ALTMANNS LANDSCHAPPEN £oen
even aan Nederlandse landschappen den
ken, maar vertellen toch van een vastere I
grond dan de beneden het peil van de zee j
liggende Nederlandse aarde. Van Cham
brin ontmoet men enkele Nederlandse i
landschappen, Amsterdamse stadsgezichten j
een schilderij uit Algiers en stillevens,
waaronder enkele met bloemen. Dat een
van de laatstgenoemde schilderijen me 1
aan»werk van onze Kruyder doet denken
mag als een compliment gezien worden
en wijst ook op de nauwe relaties tussen
Chambrins en de Nederlandse schilder
kunst.
Bob Buys
Advertentie
Ruim twee jaar geleden, in 1958, sneed
de K.R.O.-televisie in een veelbesproken
uitzending de kwestie aan van het bestaan
van „paranormale begaafdheid". In een
programma, dat maandag 20 maart op het
beeldscherm komt, en dat getiteld is „Te
zien of niet te zien", neemt K.R.O.-regis
seur Ben Mettrop deze draad weer op.
Uit de Singer-Concertzaal te Laren geeft
hij een reportage van het optreden van het
pseudo-telepatische wonder URKAS uit
Apeldoorn, dat zal aantonen hoe simpel
het is al te goedgelovigen in zijn ban te
krijgen en hoe klakkeloos sommigen zich
De VARA gaf' dinsdagavond een her
haling op het beeldscherm van „Zesde
in telepatische avonturen storten. Öp basis I etage" Donderdagavond volgt het tweede
van deze waarschuwing volgt dan, na het
optreden, een gesprek over „paranormale
begaafdheid". De meningen over het be
staan van deze begaafdheid en het ge
bruik dat er eventueel van mag worden
gemaakt, lopen sterk uiteen. Die verdeeld
heid wordt weerspiegeld in het „forum1
waarin enerzijds de heren dr. B. Delf-
gaauw en dr. J. J. C. Marlet en ander
zijds de heren dr. D. Uitterdijk en mr. dr.
F. Brink zitting hebben. Mevr. Th. Go-
vaart-Halkes, treedt op als gesprekleid
ster (20.20—21.35 uur)
GUERRIER ZOCHT zijn onderwerpen I
veelal ook in het zuiden en de hier ver-
toonde schilderijen werden gemaakt on
der een bedekte of zeker gebroken hemel.
Dat Chambrin in het Noorden tot zoVeel j
sterker kleur kwam verwondert even,
De heren Benjamin Harkarvy, artistiek
leider, en C. F. Th. Birnie, zakelijk leider
van het Nederlands Danstheater, hebben
op een persconferentie in de Boterwaag in
Den Haag medegedeeld dat het Neder
lands Danstheater op 1 september zijn ac
tiviteiten zal stopzetten. Het ministerie
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
heeft op een vraag van de heer Birnie ge
antwoord, dat van een subsidie door rijk
en gemeenten ten bedrage van 70.000,-
geen sprake zou kunnen zijn. Met die ze
kerheid voor ogen, mede bemoeilijkt door
de chaos die thans in de Nederlandse
danswereld heerst, heeft de leiding van 't
Danstheater dit definitieve besluit geno
men.
Tot de opheffingsdatum zal het Neder
lands Danstheater gewoon worden voort
gezet en zelfs nieuwe creaties brengen. Zo
zal bijvoorbeeld op 6 april aanstaande het
vijftigste optreden van de groep plaatsvin
den in het Scheveningse Kurhaus met
twee premières. Hans van Maanen ont
wierp een openingsballet (muziek Geza
Frid), Jaap Flier brengt zijn „Het Proces"
(muziek Jan Mul) bij dit gezelschap. In
juni komt men zelfs nog met een geheel
nieuw programma. Aart Verstegen brengt
dan een nieuw ballet op muziek van Louis
Andriessen met décors van Joh. Greter.
HET GOED SAMENGESTELDE programma van het achtste dinsdagavond
concert van toet Noordhollands Philharmonisch Orkest vermeldde werken van
Béla Bartók, Mozart en Brahms. Alvorens de dirigeerstok te heffen voor de in
zet van Bartók's Divertimento voor strijkorkest deelde Henri Arends het publiek
mee dat van dit werk alleen de eerste twee delen /.ouden worden uitgevoerd.
Waarschijnlijk zal tijdsgebrek in verband met de vele repetities en uitvoeringen
van Bach's Mafthaus Passion, zowel in als buiten Haarlem hiervoor als excuus
mogen gelden.
HOE HET ZIJ, aan de beide delen
die wél tot uitvoering kwamen was ken
nelijk veel zorg besteed. Vooral het ge
heimzinnige Molto Adagio, een van de
meest geïnspireerde momenten van de
Hongaarse componist, bezat een spanning
die de aanwezigen tot ademloos meeluiste
ren dwong. Het strijkersensemble van ons
orkest bleek over het stadium van een
goed-gestudeerde voorzichtigheid heen te
zijn. Men kan slechts hopen binnenkort
het volledige opus in een even gave ver
tolking te horen.
Soliste van de avond was Lili Kraus
die in het vorig seizoen een voortreffelijke
indruk maakte met Beethoven's vierde
Pianoconcert. Over haar uitvoering van
KV 466 in d, bleek men algemeen zeer
enthousiast, te oordelen naar het nadruk
kelijke applaus waarmee de soliste be
loond werd. Nochtans zou men kunnen op
merken dat haar voordracht die sublieme
eenvoud miste die de werkelijk grote Mo-
zartvertolkers weten te bereiken. (Casade-
sus, Ingrid Haebler, Henkemans, om
slechts deze drie te noemen). De ritmiek
werd dikwijls vertekend, en het rubato
had een element van horten en stoten dat
storend op de natuurlijke ademhaling van
de frase werkte. Het thema van de Ro
mance ontbrak het aan warme bekoring
Het Nederlandse zangduo „The Blue
Diamonds" heeft een verkoopsucces
behaald, dat in Nederland ongeëve
naard heet te zijn: van hun nummer
„Ramona" is een kwart miljoen gram
mofoonplaten in ons land verkocht.
Dinsdag kregen de zingende broers
daarom van hun grammofoonplaten
maatschappij een platina-grammofoon
plaat met diamantjes in het Amstel
hotel te Amsterdam. De beide zangers,
Rudi (19 jaar) en Riem de Wolf (17
kroond, ook alleen maar goud.
jaar) hebben een grote populariteit.
Een aantal van anderhalf miljoen
grammofoonplaten is er van Ramona"
verkocht. Eén miljoen werd omgezet
in Duitsland. Zij ontvingen daarom
maandag in Hamburg een gewone
gouden grammofoonplaat zonder dia
mantjes zonder eikenloof of wat dan
ook. De foto toont The Blue Diamonds
met Jack Buiterman, die de muzikale
leiding over „Ramona" heeft uitge
oefend en deswege met goud werd be
en het leek bf de pianiste met de grote
lijn van het melodisch verloop geen con-
tact kon vinden. Het geheel maakte de in
druk van een kunstmatige samenvoeging
van slecht gecoördineerde details. Het or
kest had de sfeer van het stuk, een fusie
van sereniteit en tragiek, beter te pa-kken.
Dit behoudens een klein verschil in stem
ming met het solo-instrument, dat even I
storend werkte na de eerste orkest-episo-
de.
NA DE PAUZE volgde een doorwrochte
uitvoering van de Tweede Symfonie van
Brahms. Hierin onderscheidden zich voor- I
al de houtblazers, met name ih het derde
en vierde deel. Van het Allegretto maakte
Arends een pastoraal kabinetstukje, en het
slot-Allegro was bruisend en opgetogen.
In het eerste en tweede deel waren het I
vooral de celli geweest die met nobele
glans volheid en diepte aan de toneelklank
hadden verleend. Een uitvoering waarmee
Arends en het orkest terecht veel succes
behaalden.
b Sas Bunge
Britse muziekcritici zijn eenparig van I
mening dat het 16 jaar oude schoolmeisje, IN DE KANTINES van de Hoogovens en
dat dezer dagen een cello-recital in Lon- aangesloten bedrijven wordt een expositie
den heeft gegeven, de beste celliste ter gehouden van het werk van Dingeman
wereld kan worden. Zij hebben het spel Korf. Dingeman Korf is de schrijver van
van Jacqueline de Pre geprezen in be- het door mij een tijd geleden aanbevolen
woordingen die zelden worden gebruikt boekje „Tegels", waarvan het getekende
voor kunstenaars van deze leeftijd. De illustratiemateriaal door hem vervaardigd
„Times" schreef over haar uitvoering van werd. Dingeman Korf is tekenleraar aan
Handei's Sonate in G mineur, Brahms' het Coornhertlyceum te Haarlem. Dit wa-
Sonate in E mineur, Debussy s Sonate in I ren voor mij de redenen weer eens bij de
D mineur en Bach's Vijfde Suite voor Hoogovens te gaan kijken. En ik kreeg te
solo-cello: „Om in een bespreking van zien wat ik kon verwachten van een teken-
haar spel over een belofte te spreken zou leraar, die zijn opleiding genoot aan de
bijna een belediging zijn, want zij heeft Normaalschool voor tekenleraren te Am-
een meesterschap over haar instrument sterdam in de tijd dat Huib Luns daar di-
bereikt dat verbazingwekkend is voor recteur was en Klaas van Leeuwen
iemand van zo jeugdige leeftijd." De Dai
ly Telegraph schreef: „Op zestienjarige
leeftijd speelt zij met een technische' zelf
verzekerdheid, een toonbereik en een mu
ziekbegrip die een vergelijking met het
spel van de beste cellisten kunnen door
staan."
der leraren. Zelf was ik daar na Dinge
man Korf en heb Van Leeuwen niet meer
als leraar meegemaakt. Wel de verhalen
over deze uitstekende tekenaar mogen ho
ren en enige van zijn tekeningen kunnen
bewonderen. En zo was ik op Dingeman
Korfs expositie direct thuis. Diens tekenen
Prof. Wenckebach. B. en W. van
Utrecht hebben besloten een bronzen af
gietsel aan te kopen van het beeld „De
Spoetnikkijkers" van prof, L. O. Wencke
bach te Noordwijkerhout. Het beeld zal
worden opgesteld bij de Museumbrug in
Utrecht. De aankoop van het beeld zal
worden bekostigd uit het fonds voor ver
rijking van het stadsbeeld met kunst
werken.
Gronings museumkwartier. De Gro
ningse gemeenteraad heeft besloten een
ontwerp te laten maken voor het stichten
van een museum in het Prinsenhof-com
plex. Voor het vervaardigen van dit ont
werp werd 80.000 gulden uitgetrokken. Het
ligt in de bedoeling, zo deelde de burge
meester de heer J. Tuin mede, dat in de
buurt van het Martinikerkhof een concen
tratie komt van musea, een „museum
kwartier".
De Deense discotheek. De discotheek
van het Deense Nationale Museum heeft,
na een gedane oproep, oude fonograafrol-
len en grammofoonplaten van overal uit
Scandinavië en uit Nederland ontvangen.
Een der omvangrijkste collecties kwam
van mevrouw M. Cooymans uit Den Bosch,
die tweehonderd fonograafrollen zond,
alle daterend uit het begin van deze eeuw.
Funtcionarissen van de Deense radio zijn
verder een campagne begonnen om de
oude volksliederen in Zuid-Jutland aan de
vergetelheid te ontrukken.
Grottekeningen ontdekt. Een Italiaan
se oudheidkundige expeditie heeft in de
grotten van Accacus in Libië in oker uit
gevoerde wandtekeningen van dieren ont
dekt, daterend uit de periode van vijf
duizend jaren voor de jaartelling. In de
zelfde grotten werd vorig jaar de mummie
van een meisje gevonden die minstens
zevenduizend jaar oud moet zijn.
„In de Ravensweerd"
Dingeman Korf
van
deel. Behoudens een storing in de appara
tuur van de telerecording verliep alles
zoals het in 1958 ging: even uitvoerig en
simplistisch. Wij zullen vrijdag nog nader
op stuk en spel terugkomen. De lezer
heeft intussen wel voor zichzelf uitge
maakt of hij ook de donderdagavond veil
zal hebben voor de vertoning van wat
een marathon-achtige allure krijgt, al
slaat men vijf etages over.
Greetje Kauffeld is hedenmorgen om elf
uur in gezelschap van haar moeder naar
Zuid-Frankrijk vertrokken. Zaterdag zal
ze met het liedje „Wat 'n Dag" trachten
een zo hoog mogelijke plaats te veroveren
in het festival te Cannes.
Greetje Kaufeld is voor het Eurovisie
songfestival uitgekozen door Piet te Nuyl
I jr. Zij heeft hoge verwachtingen van het
liedje „Wat 'n Dag", waarvoor Dick Schal-
lies de muziek en Pieter Goemans de tekst
schreef. Het orkest in Cannes, dat van
I Frank Pourcel, wordt tijdens het optreden
van Greetje Kauffeld gedirigeerd door Dolf
van der Linden.
Donderdagavond 23 maart brengt de
I K.R.O.-radiosectie een dramatische pro-
duktie van de Duitse toneelschrijver Mar-
cel Dornier „Dienst op Golgotha", dat in
een vertaling van Jan Willem Hofstra en
onder regie van Luc van Gent voor de
I camera's wordt -gebracht. Het stuk speelt
bij Judas thuis en op Golgotha. Het vertelt
i van de twijfels en emoties van Judas in de
laatste dertig uren voor de dood van Jesus.
Judas de auteur Iaat hem het beroep
van smid uitoefenen leeft in een voort
durende conflictsituatie met zijn vrouw
Thamar, zijn moeder Marah en zijn broer
Jacob om het verwaarlozen van zijn smid
se. Judas komt in contact met de Romein
se hoofdman, die bij hem zijn lans laat
slijpen en die later de „dienst op Golgo
tha heeft. Zo ontstaat een confrontatie
van Judas' ongeloof met het geloof van de
1 hoofdman.
De rol van Judas wordt vervuld door
Johan Schmitz, Bep Dekker en Marie
Hamel zijn Thamar, zijn vrouw en Marah
zijn moeder. Verder spelen o.a. mee Jo v.
d. Ven (Judas' broer Jacob) Jan Retèl
(Thomas), Hans Tiemeyer (Mesech), Si-
grid Koetse (Maria Magdalena) en John
Leddy (de Hoofdman).
HILVERSUM I. 402. m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
totÏÏt* Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor-
nA' Gram. 10.50 Voor de kleuters.
11.00 Kookkunst. 11.15 Omr.orkest en solist. 12.00
Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Ham-
xr^elspe1, 12-5® Uit het bedrijfsleven, lezing.
13.00 Nieuws, meded. en beursber. 13.30 Metro-
pole-ork. 14.00 Gram. 14.10 Sopr. en piano. 14.30
Voor de vrouw. 15.05 Lezing over Albrecht Ro-
denbach. 15.35 Gram. 16.00 Van vier tot vijf. 17 00
X°i°crTrde j!ug.d" 1Ï-30 Lichte muz- 18.00 Nieuws.
13.15 Voor de jeugd. 18.30 Lichte muz. 18.45 Sport-
praatje. 18.55 Gesproken Brief. 19.00 Voor de kin
deren. 19.05 Gevarieerd progr. 20.00 Nieuws. 20.05
Kamerorkest en solist. 20.55 De dwazen van San
Julia, hoorsp. 22.30 Nieuws en beursber. van New
York. 22.45 Act. 23.00 Sportact. 23.10 Korpsbal
imn nof A W - C1 i
verraadt nog in alles de opleiding, een ge-, A
zond tekenen en daarbij een goed inzicht Nieuws Amsterdams studentenkorps. 23.55-24.00
voor compositie of, als men wil, een tref- Hilversum 11. 298 m. 7.00 kro. 10.00 ncrv.
fende wijze van plaatsing der dingen op 1100 KRO- m.oo^i'oo ncrv.
het vlak. Bij Dingeman Korf's werk komt 7 4^G?am 77'30 Voor de jeugd-
dat laatste goed door in zijn tekeningen N^wïViLG^Tso'voo? dTwolZ' lio
van zeeweringen, duinen en landschappen Schoolradio, ncrv: 10.00 Gram. 10.15 Morgen
met bomen. Dingeman Korfs gevoeligheid I i7bsr- 10\l3'Grarn- KRO: 11.00 Voor de zieken
voor hoi Hein,, Ce „8,ls. S3 «ttRSm
ze expositie afgespiegeld in babyportretjes I Lan<1~ en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act.
die tot het mooiste van de expositie beho- }o'?2 ^iauT?-i315 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz!
ren Wat betreft ziin schilder-Her, nmfo 13'40 VoIkshederen met gitaar. NCRV: 14.00 Men-
O L nüaerljen prëte- I sen en wielen, hoorsp. met muziek 14 40 Radio-
reer ik de blauw-gnjze van de Zeeuwse Hlharm.ork. en solist. 15.40 Vocaal kwartet is 00
kust. Men kan trouwens niet zeggen dat de XerkenlïlTgen in de Bijbel. 10.20 Kamermuz. 16.50
anuftreXlnsnr SwVan UeUr fUde? ,Zijn' BeuSber7'n.4ÏTameer^uzB?è.l57l0poSubr. 18 30
Uit alles spreekt de even oudere teken- Koper-ork. 18.50 Sociaal perspectief 19 00 Nws
leraar en het is goed dat er nog zulke be- in weerbericht. 19.10 oP de man af, praatje. 19.15
staan op de middelbare scholen voor die §evar' progr^luscfGram19 9? °Pt' -lei-in,f 20 00
leerlingen, die later ook het tekenvak in radT^ooXgeS^S Af
willen of het tekenen nodig zullen hebben overdenking. 22.55 Boekbespr. 23.00 Gram. 23.30
voor hun studie in de medicijnen, biologie de Afrikaanse branding, lezing,
kunstgeschiedenis of technische beroepen, brussel. 32? rn.S'
Er zit iets verklarends in Dingeman Korfs 12 00 Nieuws. 12.02 Amus.orkest. 12.30 Weerber
tekenen en schilderen. ï2'35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15
Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koersen. 16.06 Fran-
ae i6'21 Kamermuz. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor
BOO Buys de kinderen. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sport-
,19 00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Polit. lezing,
y.oordr. 20.30 Operamuz. 21.00 Ork.concert.
22.00 Nieuws. 22.15 Radio-universiteit. 22.35 Volks
muziek. 23.5523.00 Nieuws.
Het laatste van de vier scholierencon
certen, die onder auspiciën van de com
missie Muziek van de Haarlemse commis-
VOOR WOENSDAG
NTS: 15.1517.00 Voetbalwedstr. om de Europa
SSS, te„ Praag. VARA: 17.00 Voor de kinderen.
NTS: 17.30—17.40 De verrekijker. 20.00 Journ. en
v I «v. vciicAijivci. ztu.uu journ. en
sie ter bevordering van de culturele en weeroverz. NCRV: 20.20 Pas geperst. 20.50 Licht
esthetische vorming van de rijpere school- AttSb»1'™ ^rieskoor en lnstr. ensemble. 21.40
jeugd, door het Noordhollands Philhar J Attentle-2210 Av°ndwUding.
monisch Orkest dit seizoen worden ge
geven, heeft vrijdag plaats onder leiding
VOOR DONDERDAG
van Marinus Adam. Hierbij treedt de pia
nist Sas Bunge als solist op.
Het programma luidt: Variationen über
ein Kinderlied, opus 25, van Ernst Do-
hnanyi; Capriccio Espagnol, opus 34, van
Nicolaï Rimsky Korsakoff.
Het middagconcert begint te 4.15 en het
avondconcert te 7.30 uur.
NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achtar hét
nieuws. 20.30 Thuis bij.. Dick Dooyes. 2100 TV-
spel. (De zesde etage).
Le Cardinal d'Espagne. De Haagse Co-
medie geeft binnenkort de première van
het drama „Le Cardinal d'Espagne" van
Henry de Montherlant.
El
pool
pijen
tanni
naan
in W
Dem
schil.
De I
naam
der El
de red
heer 1
Steam
schapi
vaart
Westk
schapi
Demp:
ship
het ja
Grego:
kreeg
met e,
dienst
Afrik;
schied
in 185,
in de
zeilscl
De
zich a
het be
W. J.
als r,
werde
rijen
deze 6
werd
Royal
De
niet
rederi
nieuw
1912—
gierss
nieuw
de „j
bruto,
gingei
ster 1
werd
energ'
der ee
toeleg
De
kerk
onder
die z
chror
alleer
neme
van 1
De
is ge
lenge
vijfti,
een
veer
een
bedr;
201
word
Tij
form
schoc
kerk
de h<
van
nog
Het 1
ondé:
envij
He
verhi
uiteii
jaar
Be
zesdi
tenei
penn
een 1
aang
Din
Dagei
Deo
Wiril,
den;
melk]
Bord<
kelsti
den;
Haml
Wo
van
strooi
Din
Vlaar
dam;
res, 1
nia,
burg;
Alex;
Roelc
Arcti
Lond
Talbc
Brerr
Lond
terda
den;
Leith
Vliss:
ledig
ga, E
Wc
naar
Lonc
Bren
(Ir
van
duid
naar