msmËÈÊÊmm
DE KINDEREN VAN EEN ANDER
Pinter's „De Huisbewaarder"
indrukwekkend toneel
TIP VAN BOOTZ
5331
UITGAAN IN HAARLEM
maïzena
Horen en zien
ereldJ
DURYEA
Staatssecretaris Scholten
beschermheer van de
Haarlemse orgelexpositie
VRIJDAG 17 MAART 1961
5
Russische film
in de stijl
van Italiaans
neo-realisme
A r chit eet uur prifs
FILM EN FILMWERELD
Haarlemse première in stampvolle schouwburg
Het aperitief voor dames en heren
Zo pittig! Zo opwekkend!
„Nederlandse Orgelpracht"
keukenmachines
mixers haardrogers
TONEEL
AMATEURTONEEL
MUZIEK
VOLKSUNIVERSITEIT
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Het leven betrapt
Beeldschermer
Europees Songfestival
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
-y.
F
Ofschoon er in Rusland jaarlijks zo'n
120 films worden gemaakt, komen er
maar weinige in Nederland in vertoning.
Hooguit haalt een prijswinnaar van Can
nes de reis. Voor de rest heerst zwijgen.
Wie de schuld? De bioscoop is een com
mercie. Films zijn verkoopprodukten.
Wanneer het filmverhuurkantoor er geen
brood in ziet, neemt het geen Russische
film af. Vandaar dat onze theaters nau
welijks twee Russische films per jaar
vertonen: het grote publiek, aldus de
ervaring, wil er niet aan. Zo kan het dan
ook gebeuren dat de filmcriticus op een
speciaal gearrangeerde voorstelling een
film uit de Sovjet-Unie voor ogen krijgt,
waarvan hij met bijna profetelijke be
gaafdheid kan voorspellen, dat geen ex
ploitant in Nederland die film uitbrengt,
zelfs de theaters met de „geselecteerde"
films niet.
Nu hoeft men, wat de film „De kinderen
van een ander" betreft, zulks de exploi
tant inderdaad niet te verwijten, omdat dit
genre films het bioscooppubliek in ons
land niet ligt. De filmliefhebber mist daar
mee echter een wonderlijke ervaring. De
ze film, die in de Sovjetrepubliek Georgië
is gemaakt, van de totale Russische
filmproduktie leveren de republieken ze
ventig films per jaar en dat eigenlijk sinds
enige jaren, omdat de filmproduktie in de
republieken pas na de oorlog op gang is
gekomen deze film dan is een half
Russische, half Italiaanse film.Bij de
eerste meters celluloid kijkt men ver
baasd op. Een zuivere neo-realistische film
in de toon van De Sica ontrolt zich öp het
witte doek. De beelden zijn Italiaans. De
manier van werken met de realiteit, de
entourage, de beeldinstelling is Italiaans.
Zelfs de muziek is in de snelle en vrolijke
passages Italiaans met overigens Kau
kasische snaarinstrumenten, die in alles öp
de mandoline lijken. Alleen het tempo
ligt lager, het is wat nadrukkelijker en
zwaarder. Die neo-realistische stijl wordt
dan in de ernstige passages afgewisseld
met de Russisch romantische, weemoedig
dramatisch, die dan weer bij wijlen zo me
lodramatisch wordt als.. Italiaanse films.
De verklaring: in geen Russische repu
bliek vertoont het levensgevoel, het volks
karakter zóveel verwantschap met het zui
delijk Italiaanse temperament. In geen
Russische republiek wordt de Italiaanse
film zo gewaardeerd. Alle andere buiten
landse films zijn er taboe. Men houdt er
alleen van Italiaanse films. Zij worden bij
grote hoeveelheden geïmporteerd. Mijn
Russische gastheer kon zich mijn verba
zing bij deze ontdekking best begrijpen.
Hij meende wel, dat men de affiniteit met
de Italiaanse levensstijl niet geheel uit „De
kinderen van een ander" moest aflei
den: de invloed van de Italiaanse film
school had zijn sporen nagelaten. Ander
zijds lag de Italiaanse manier van leven,
getuige de Kaukasische voorkeur voor
Italiaanse films, de Georgiërs toch wel.
Dat de invloed van het neo-realisme nu
nog zo doorwerkt is te verklaren uit de
nog jonge geschiedenis van de cinemafo
tografie in de republieken. Men zoekt nog
een eigen vorm, men experimenteert
graag en grijpt naar wat men bewondert.
Wel, de Russische filmers hadden een
slechter voorbeeld kunnen treffen!
Want welke zwakheden „De kinderen
van een ander" ook aankleven, plagiaat
is die film niet. Er is sprake van een per
soonlijke verwerking, die dan wel aan
sluit op een gevestigde en inmiddels al
weer verlaten stijl maar die toch vol
doende eigens bezit om geen klakkeloos
epigonisme te zijn. Wie zo filmt, heeft de
eigen uitdrukkingswijze van de film on
derkend. Het wordt nog gedaan met een
zeker simplicisme, een bijna primitieve
aandoenlijkheid, die overigens door het
open oog voor de realiteit toch bekoort en
slechts daar irriteert waar wordt overge-
dramatiseerd en in de lengte de spanning
verloren gaat omdat er geen juiste ver
houding bestaat tussen de belangrijkheid
van de dramatische inhoud en de opge
schroefde expressievorm. Maar dat zijn
zaken om met zelfcritiek te bekijken. De
jonge cineast kan zichzelf en zijn materie
meester worden, wanneer hij de exempe
len uit de Moskouse studio's als leidraad
neemt.
Ik zeg expres de exempels uit de Mos
kouse studio's en niet uit het westen, al
stelde onze reisredacteur dan ook vast, dat
de Russische cineasten alles kennen van
Fellini Bergman en Chabrol. De Russische
films, die in C.annes werden bekroond, ge
tuigen voldoende van de Russische ver
beeldingskracht op het stuk van de cine
matografie, waaraan intussen de namen
zijn verbonden van Eisenstein, Wertov en
Dovtsjenko. Stonden zij niet vooraan in de
rijen der avant-gardisten? Wat hen be
treft heeft de Russische film een repu
tatie. Wij hebben dan ook alle reden be
nieuwd te zijn naar wat de Russische fil
mers nog meer hebben voortgebracht, een
nieuwsgierigheid, die gelukkig kan worden
bevredigd. Momenteel zijn er een vijftig
tal films van Russische studio's in ons
land, die nog niet zijn vertoond en op de
belangstellende filmrecensent liggen te
wachten. En valt een achterstand in te ha
len....!
P. W. Franse
De internationale prijs voor bouwkunst
van het Franse tijdschrift „Architectuur
Vandaag" is toegekend aan de Deense ar
chitect Arne Jacobsen.
De buitenlandse persvereniging te Hol
lywood heeft donderdagavond de prijs van
de „gouden globe" toegekend aan de film
spelers Burt Lancaster en Greer Garson,
voor de beste vertolking van dramatische
rollen in 1960.
De jaarlijkse internationale prijs ter be
schikking gesteld door Samuel Goldwyn
International ging naar Jules Dassin de
maker van de film „Nooit op zondag
Drie buitenlandse films kregen even
eens een prijs, het waren „De maagden
bron", „De waarheid" en de Engelse pro-
duktie „The man with the green carna
tion".
De nieuwe Nederlandse speelfilm van
Fons Rademakers „Het Mes", zal waar
schijnlijk ook in het buitenland in roulatie
komen.' De Nederlandse Filmproductie
Maatschappij heeft namelijk uit Amerika
en West-Duitsland verzoeken om inlich
tingen over de verkoopsvoorwaarden ont
vangen. Definitieve onderhandelingen zijn
nog niet gevoerd, de N.F.M. wacht daarmee
(In deze recensie zijn gisteren ten gevolge van een technische storing enige fouten
geslopen waardoor de tekst op sommige plaatsen onbegrijpelijk is geworden. Wij
plaatsen haar daarom vandaag opnieuw).
TOEN HET TONEELGEZELSCHAP „Ensemble" vijf maanden geleden in Eind
hoven de eerste voorstelling op het Europese vasteland had gegeven van Harold
Pinter's „De Huisbewaarder", kon men de volgende dag in enkele recensies lezen dat
dit stuk vermoedelijk weinig aantrekkelijk zou blijken te zijn voor het grote publiek,
omdat het zo moeilijk te verteren is. Welnu, woensdagavond is het in Haarlem ver
toond voor waf men werkelijk een „groot publiek" mag noemen (want de Stads
schouwburg was stampvol) en nog wel met onmiskenbaar succes. Vele van de toe
schouwers zullen het stuk inderdaad wel moeilijk te verteren hebben gevondensom
migen zal het zelfs in de keel zijn blijven steken en enkelen zullen het wellicht als
een dl te vreemde spijs van zich af hebben geschoven, maar de meerderheid van het
publiek was ongetwijfeld gegrepen en ook aangegrepen door dit fascinerende werk
van de jonge Engelsman Harold Pinter en door de magnifieke opvoering die „Ensem
ble" ervan heeft gegeven.
DE OORSPRONKELIJKE titel van het
stuk (dat overigens door Gerard K. van
het Reve ronduit meesterlijk is vertaald)
luidt „The Caretaker" en de dubbele be
tekenis, die dat woord heeft, moest in de
Nederlandse vertaling helaas wel verloren
gaan. Want behalve „huisbewaarder" be
tekent het Engelse woord, geheel letter
lijk genomen, ook nog: hij die de zorgen
(van anderen) op zich neemt; en juist in
die laatste betekenis is de titel een staal
tje van de bijna lugubere ironie die door
het hele stuk heen loopt. Want de smeri
ge zwerver, die door de geestelijk onvol
waardige jongeman Aston tot „huisbe
waarder" (van een waardeloos huis waar
in niets te bewaren valt) wordt aange
steld, neemt niet de zorgen van Aston op
zich, maar belast deze laatste integendeel
in steeds toenemende mate met zorgen
die er voordien niet voor hem bestonden.
In die tweede, letterlijke betekenis, wordt
Aston zelf juist de „caretaker", want hij
is het die voortdurend poogt, de zwerver
van diens zorgen om een slaapplaats,
om kleren, om geld, om schoenen te
ontlasten.
MET EEN STRIEMENDE IRONIE (die
zich echter nooit boven de personen stelt
en deze daarom zo ontroerend maakt) laat
de schrijver zien hoe al die goede bedoe
lingen hun effect missen omdat Davies,
de landloper, met elke nieuwe weldaad die
Aston hem bewijst kritischer en veelei
sender wordt. De mens, die niets heeft,
kan zich daar vaak nog wel in schikken,
maar als hij éénmaal van het leven een
gunst ontvangt, wil hij in steeds grotere
mate verwend en vertroeteld worden. Pin
ter maakt dit nog duidelijker door tegen
over de zachtheid en goedheid van Aston
de hardheid van diens ruwe broer Mick te
stellen en te laten zien dat Davies voor
die ruwheid waarvan hij zelf voortdu
rend het slachtoffer is méér respect
en zelfs waardering heeft dan voor de ge
negenheid die Aston hem bewijst.
Er zijn twee korte scènes, waarin Pin
ter zijn ironie laat varen en zijn bedoelin
gen met volledige openhartigheid ont
hult en merkwaardigerwijze zijn dat al-
lelebei scènes waarin geen enkel woord ge
sproken wordt. De eerste is die, waarin
de twee broers, na elk op hun beurt,
maar op heel verschillende manieren,
Davis zijn congé te hebben gegeven el
kaar langdurig aankijken en geleidelijk
een stralende glimlach op hun gezicht krij
gen. die duidelijker dan vele woorden zegt
hoe volkomen deze twee tegengestelde na
turen elkaar begrijpen, ook zonder over
leg met elkaar te hebben gepleegd. En
de andere is de slotscène, dat aangrijpen
de moment waarop Davies, aan het eind
gekomen van zijn wanhopige pogingen om
Advertentie
Per hele fles f 6.15
op slinkse en minder slinkse manieren
zijn fictieve baan van huisbewaarder te
behouden, er zich ten lange laatste toe
vernedert, als een bedelaar deze gunst
van de door hem geminachte Aston af te
smeken. Als een bedelaar met uitgesto
ken bevende hand..Zo eindigt het stuk
met deze onverhulde zelfvernedering van
de man de Mens tegenover zijn
weldoener, nadat hij zelfs in situaties van
de grootste materiële ellende nog, met be
hulp van leugen en bedrog, zijn zelfbe
wustzijn had gemeend te kunnen handha
ven.
HET IS .FENOMENAAL knap werk,
dat Harold Pinter heeft gedaan in de dia
logen van zijn stuk zelfs al valt niet te
ontkennen dat hij zich om de eisen van
dramaturgische opbouw van dat stuk
niet of nauwelijks heeft bekommerd. „De
Huisbewaarder" bestaat uit acht tafere
len, die elk voor zich voornamelijk dialo
gen zijn en waarin met de dramatische
hoogtepunten nogal slordig wordt omge
gaan. Maar juist die dialogen zijn zo tot
barstens toe gevuld met leven en zo haar
scherp geformuleerd (ja, óók daar waar
zij tot op het stompzinnige af met herha
lingen zijn gevuld!), en in hun aaneen
schakeling wordt het kleine beetje hande
ling zo stelselmatig doorgevoerd en op
gestuwd dat het gemis aan een op de ge
ijkte grondslagen gebouwde dramaturgi
sche techniek ruimschoots wordt ver
goed.
IK WIL MIJ HIER niet begeven in de
ontrafeling van de mogelijke symbolische
bedoelingen, die wellicht in het stuk ver
scholen liggen; ik geloof dat dat niet no
dig is om het werk te waarderen en be
slist niet om erdoor te worden ontroerd,
Dat „De Huisbewaarder" een bepaalde
toneelvernieuwende betekenis heeft, valt
niet te ontkennen, want de manier waarop
Pinter langs min of meer surrealistische
wegen een resultaat bereikt dat dieper
overtuigt dan naturalisme, opent stellig
belangrijke nieuwe mogelijkheden. Maar
gelukkig is Pinter geen „angry young
man" immers, uit zijn stuk spreekt
bij alle cynisme, bij alle ironie een
grote liefde voor zijn personages en voor
de mensheid in het algemeen.
De manier waarop Karl Guttmann als
regisseur h?t werk ten tonele heeft ge
bracht, verdient veel lof. Deze regie liet
in 't bijzonder alle facetten van de dia
loog voortreffelijk tot hun recht komen
En de spelers van de drie rollen hebben
de hun daarin zo royaal geboden kansen
blijkbaar geestdriftig aangegrepen. Aller
eerst Guus Hermus, die van de zwerver
Davies een onvergetelijke figuur heeft ge
maakt, magistraal gespeeld en precies
zonder de grens tussen het aanvaardbare
en het door overdaad onaanvaardbare te
overschrijden. De taak van Henk van Ul-
sen, die de zachtzinnige Aston speelde, was
zeker niet minder zwaar (omdat hier geen
uiterlijke hulpmiddelen konden worden
gebruikt) maar Van Ulsen bleek er toch
tegen opgewassen te zijn en gaf een zeer
ontroerende vertolking, die haar hoogte
punt vond in de prachtige monoloog over
Aston's psychiatrische behandeling. En
ten slotte Maxim Hamel die aan de ruwe,
plagerige Mick de juiste dosis cynisme
gaf, waardoor het de toeschouwer moge-
Na veel geharrewar is het er dan toch
van gekomen: hedenavond is Johnny
Kraaykamp op het televisiescherm te
zien in de éénakter „De Eenhoorn",
waarvan de uitzending indertijd werd
afgelast om niet geheel duidelijk ge
maakte redenen, die echter samen
hingen met de beruchte affaire rond
om het Nationaal Programma vorig
jaar. De foto toont Betsy Smeets en
Johnny Kraaykamp in „De Eenhoorn"
van Jef van der Heyden. De regie is
van Jack Dixon, de decors zijn van
Jan van der Does.
De voorbereiding van de grote jubileum
expositie „Nederlandse Orgelpracht"
die van 3 tot 30 juli in de Vleeshal ge
houden wordt ter gelegenheid van het feit
dat tien jaar geleden het eerste Internatio
naal Orgel Improvisatie Concours werd
georganiseerd is ter hand genomen door
een commissie waarin onder anderen zit
ting hebben dr. J. F. Ohermayr (voorzit
ter), H. P. Baard, directeur van het Frans
Halsmuseum, dr. M. A. Vente, orgelhisto
ricus, en enkele vooraanstaande musici.
Er is door de commissie een inventaris
ontworpen die een ongekend representa
tief beeld zal geven van de betekenis van
het oude orgel voor de ontwikkeling van
het muziekleven en zijn rol in de schilder
en tekenkunst. De expositie zal enige
realia als oude kerk- en kabinetorgels,
regalen en ander voor de ontwikkeling
van de orgelbouw van betekenis zijnd
materiaal bevatten; voorts schilderijen,
tekeningen, documenten, aquarellen en
geschriften.
De staatssecretaris van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten,
heeft zich bereid verklaard het bescherm
heerschap van de tentoonstelling op zich
te nemen.
Tijdens de vier weken durende tentoon
stelling zal een zestal bijzondere concerten
op oude instrumenten worden gegeven,
met medewerking van het Leonhardt Con
sort, het N.C.R.V.-Vocaal Ensemble, als
mede van Albert de Klerk, Piet Kee, Klaas
Bolt en Gustav Leonhardt.
Er zal een uitgebreide gids van „Neder
landse Orgelpracht" worden uitgegeven,
die door wetenschappelijke bijdragen van
enkele auteurs en door vele illustraties
van blijvende waarde zal zijn.
Advertentie
lijk werd, te accepteren dat er in deze
jongen toch ook een vreemde, zij het ma
terialistische, fantast schuilt.
Alles bijeen een uitzonderlijk indruk
wekkende voorstelling, waarvan men mag
hopen dat zij te gelegener tijd in Haarlem
zal worden herhaald.
Sitnon Koster
Zaterdag 18 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. Toneelgroep Theater speelt „De
Koningin en de Rebellen" van Ugo Bet-
ti, onder regie van Richard Flink. Me
dewerkenden zijn onder anderen Caro
van Eyck, Annet Nieuwenhuyzen. Coen
Flink, Richard Flink, Eric Schneider en
Henk Schaer.
Zondag 19 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. Toneelgroep Theater speelt nog
maals „De Koningin en de Rebellen"
van Ugo Betti, onder regie van Richard
Flink.
Woensdag 22 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. Optreden van de pantomimespeler
Rob van Reyn, met medewerking van
zijn leerlingen Kathe Schatborn en Pe
ter Lohr. De begeleiding wordt verzorgd
door het trio Han Reiziger, Pieter de
Nes en Aart Gisolf.
Donderdag 23 maart. Minervatheater, 20.15
uur. Toon Hermans met zijn One-man-
show.
Vrijdag 17 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. De Haarlemse toneelclub speelt
verschillende éénakters, onder de verza
melnaam „Pas de Deux".
Maandag 20 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. Het Haarlems Toneel Ensemble
speelt „Reddend Zwemmen".
Dinsdag 21 maart. Stadsschouwburg 20
uur. De toneelvereniging „Gysbert Ja-
picx" speelt „It drama Yn'e noare flat".
Vrijdag 17 maart. Concertgebouw, 16.15
uur en 19.30 uur. Het N.Ph.O. geeft het
vierde jeugdconcert onder leiding van
Marinus Adam. Solistische medewerking
verleent de pianist Sas Bunge. Op het
programma staan werken van Dohnanyi,
en Korsakoff.
Dinsdag 21 maart. Minerva theater, 20.15
uur. Concert door het N.Ph.O. onder lei
ding van Henri Arends. Met medewer
king van de Franse pianiste Sylvie Mer-
cier. Uitgevoerd worden werken van
Schubert, Roussel en Mozart.
Maandag 20 maart. Concertgebouw 20 uur.
Het Danzi Kwintet geeft een concert van
hedendaagse muziek. Op het program
ma staan werken van Stockhausen, Be
rio, Schat en Schönberg. (Nederlandse
Vereniging voor hedendaagse muziek,
afdeling Haarlem).
Vrijdag 17 maart. Minerva theater, 20 uur.
Mevrouw N. Dij kwel-Wiegersma spreekt
over „Jordanië land en volk".
Maandag 20 maart. Frans Halsmuseum,
20 uur. Drs. J. J. Wensink spreekt over
de natuurwetenschappelijke expeditie
naar de Emmaketen in Midden-Surina-
me.
Dinsdag 21 maart. Frans Halsmuseum, 20
uur. Dr. A. L. Constandse spreekt over
de achtergronden van het huidige we
reldgebeuren.
Woensdag 22 maart. Frans Halsmuseum,
20 uur. Ir. J. Kooijmans houdt een cau
serie over „Het kostbare Water".
Donderdag 23 maart. Frans Halsmuseum,
20 uur. Paul Chr. van Westering houdt
een voordracht, onder de titel „Eens
modern nu klassiek."
Vrijdag 17 maart. Tuinzaal concertgebouw
20.15 uur. Prof. dr. M. A. Beek spreekt
over „Aspecten van het moderne Is
rael" (Stichting Geloof en Wetenschap).
Zaterdag 18 maart. Hotel Lion d'Or, 21
uur. Bijeenkomst afdeling Haarlem Ne
derlandse Vrijgezellen Bond.
Zondag 19 maart. Concertgebouw, 20 uur.
Openbare dansavond.
Zondag 19 maart. Café-restaurant Brink-
mann, 14.30 uur. Ds. J. C. Aalders
spreekt over enige problemen van de
Godskennis. (Kennemer Kring van de
Internationale School voor Wijsbegeerte).
Maandag 20 maart. Minerva theater, 20.15
uur. De heer Ewald de Kat spreekt
over moderne schilderkunst. (Heem-
steedse Kunstkring).
Maandag 20 maart. Gebouw der Vrijzinnig
Hervormden, 20 uur. Slotavond van de
Vereniging „Weten en Werken".
Dinsdag 21 maart. Café restaurant Brink-
mann, 20 uur. De heer J. G. van Kreg-
ten spreekt over „Op zoek naar suiker
zieken in Amerika" (Nederlandse Vere
niging van Suikerzieken).
Dinsdag 21 maart. Aula Cruquiusschool,
19.30 uur. Bijeenkomst van de afdeling
Haarlem van de Stichting Jeugd en Mu
ziek.
Woensdag 22 maart. Café restaurant
Brinkmann, 20 uur. Dr J. M. E. M. A.
Zonneberg spreekt over „Kernwapenen
en vredeswetenschap". (Stichting Anti
Atoombom Actie).
Woensdag 22 maart. Pinksterkerk, Heem
stede, 20 uur. Bijeenkomst Nederlands
Bijbelgenootschap.
Donderdag 23 maart. Zuiderkapel, 20 uur.
De heer J. Kits spreekt over de staat
Israël. (Stichting tot Verkondiging van
het Evangelie en verspreiding van chris
telijke lectuur).
Donderdag 23 maart. Stadsschouwburg, 20
uur. Leerlingen van het Coornhertly-
ceum spelen „TJiéatre d'Amour".
Donderdag 23 maart. Aula A. II. Gerhard-
Donderdag 23 maart. Café-restaurant
Brinkmann, 20 uur. Ir. H. A. Breuning
spreekt over „Tegenstellingen in archi
tectuur en stadsbeeld van Haarlem".
(Vereniging „Haerlem").
school, Raaks, 19.45 uur. Bijeenkomst
van de Haarlemse discoclub.
Iedere zaterdag in het sportgebouw aan
de Kleverlaan: Jongerensociëteit Haar
lem.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 10-17 uur: zondagen 13-16 uur.
Van 17 maart tot 30 maart tentoonstel
ling van handschriften onder auspiciën
van de vereniging „Mercator".
Galerie Uittenhout, Kleine Houtstraat 41.
Van 18 maart tot 10 april tentoonstelling
van tekeningen en schilderijen van Her-
mannus van Tongeren. Dagelijks ge
opend van 10.3017 uur. Eerste paasdag
gesloten.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
In maart dagelijks geopend van 10-16
uur, des zondags van 13-16 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
Kleine Houtweg 103: Op donderdagen ge
opend van 10-12.30 en van 13.30-17 uur.
Op zondagen van 14-17 uur.
Teylermuseum, Spaarne 16. Tentoonstelling
uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20ste
eeuw. Tekeningen Hollandse, Italiaanse
en Franse school. Fossielen, historisch-
natuurkundige instrumenten, 31-toons
Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behal
ve op maandag) van 11-15 uur. De eerste
zondag van elke maand van 13-15 uur.
Museum „Het huis van Looy". Van 4 tot
27 maart jaarlijkse tentoonstelling van
tekeningen, schilderstukken, produkten
Lijst van door de stadsbibliotheek in Haarlem
aangeschafte boeken.
Ontwikkelingsboeken: Óosthoeks encyclopedie,
dl. 6; Sassen, Van Kant tot Bergson; Suzuki, Der
westliche und der östliche Weg; Berkholf, De
mens onderweg; Hermse, Huizenbezit, waarom?
wat? hoe? Snijders, Het spel van staat; Idenburg,
Schets van het Nederlandse schoolwezen; de Vries,
De maan, onze trouwe wachter; Grzimek, Thulo,
de kleine giraffe; von Halier, Ons dagelijks brood;
Vermeyden, Handboek der goochelkunst; Berg--;
told, Handboek voor grammofoon- en stereotech
niek; Kok, Levensverzekering als bezit; Dekker,
Het kamerplantenboek; Pipparini, I grandi autori
della letteratura Italiana; May Zingend als een
zinkend schip; Seuphor, Piet Mondrian, life and
wofk; Croy, Alles über Nahaufnahmen; Blesh,
Shining trumpets, a history of jazz; Helder, Wen-
ker voor de stem, Aaltje Noordewier-Reddingius;
Mair, Die Hochstrassen der Alpen; Constandse,
Het lot belooft geen morgenrood; Koch, Batig
slot, figuren uit het oude Indië; van Iterson en
Goossen, Parlement en kiezer, jaarboekje 1960/61
Romans: Arvay, Drie uur duurt de nacht; Meier,
Een nacht in september; Morris, De bloemen van
Hiroshima; de Rojas, Celestina; Sjolochow, Nieuw
land onder de ploeg; de Smet, De ontploffing;
Geissler, Frau Mette; Stifter, Bunte Steine; Bal-
linger, The longest second; Davis, Old sinners
never die; Guihness, A fugue of cinderellas; Har
dy, The four-legged lottery; Wallis, Paved with
gold; Guth, Jeanne la Mince; Simenon, Maigret
et les vieillards.
Advertentie
maakt Uw groenten zo lekker.
van handenarbeid, handwerken en foto's
in het kader van het Interscholair
Jeugdtoeriiooi. Dagelijks geopend van
9-13 uur en van 14-17 uur. Van maandag
tot en met vrijdag van 20-22 uur. Des
zondags van 14-17 uur.
Gebouw Bloemenheuvel, Overveen. Van 4
maart tot 27 maart tentoonstelling van
werken van Wim Hofker. Dagelijks ge
opend van 10-17 uur; des zondags van
14-17 uur. Avondopenstelling op de avon
den van 21 en 24 maart van 20-22 uur.
Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks-
plein. Gedurende de maand maart ten
toonstelling van aquarellen, tekeningen
en schilderijen van Julia Giesberts. Da
gelijks geopend van 10 tot 22 uur. Da
gelijks van 21 tot 22 uur klassiek gram-
mofoonplatenconcert.
Het t.v.-spel „Zesde etage", dat dinsdag
en donderdagavond het beeldscherm in
beslag heeft genomen, betekende een her
haling. Reeds in 1958 werd het vertoond.
Men had ervoor gezorgd dat het op tele-
recording was opgenomen, zodat het nu
wat waziger nogmaals voor onze
blikken verscheen. Dit spel van Alfred
Gehri ligt in het vlak van „Claudia"1, het
is heel doorzichtig van intrige, speculeert
op de voor de hand liggende emoties en
vraagt weinig verbeeldingskracht. Het
steunt op de sfeer- en typeringskunst van
regisseus en acteurs, die er meestal wel
raad mee weten. Omdat het de lach en
de traan op de beproefde wijze mengt, gaat
het er goed in. Vandaar deze herhaling
vanwege een bij voorbaat verzekerd suc
ces. Wat zouden wij afdingen op het ple
zier, dat men er in menige huiskamer van
heeft gehad? Het is niet de hoogste
levenswijsheid, welke wordt verkondigd,
maar de sentimenten worden dusdanig
aangevoerd, dat men er, zo men wil, een
portie levenswaarheid uit kan destilleren.
Dat de toneelafkomst niet wordt verloo
chend, hindert geen mens. Er is alle ge
legenheid tot sterk spel met de nadruk op
natuurlijkheid en de figuren uit dit stuk
draaiden ons bekwaam hun rad van avon
tuur voor ogen met Jan Retel, Sonja Brill,
ÏTans Tieme'ler en Henk van Ulsen in de
gevoelige sector, Maxim Hamel en Andrea
Domburg in de verleidelijke en „wereldse"
en Henny Orri, Fientje Berghegge en
Jeanne Verstraete als de roddelende en
elkaar beloerende trapfeeën. Dat ons nog
een derde deel in het uitzicht is gesteld
zal de trouwe kijkers aangenaam hebben
getroffen. Het leven op deze wijze betrapt,
appelleert blijkbaar aan vele ongecompli
ceerde gemoederen.
De volgorde, waarin de deelnemers en
deelneemsters aan het Europese Song Fes
tival zaterdag in Cannes aan bod zullen
komen, is door loting als volgt vastgesteld:
Spanje, Monaco, Oostenrijk, Finland, Joe
goslavië, Nederland, Zweden, Duitsland,
Frankrijk, Zwitserland, België, Noorwegen,
Denemarken, Luxemburg, Engeland, Italië.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gym.
voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.359.40 Waterst.).
VPRO: 10.00 Samen uit, praatje. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Gevar. progr. 12.00 Politie-
kapel. 12.30 Land- en tuinb-meded. 12.33 Nieuwe
gram. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia. 13.20
Sportnieuws. 13.45 Lichte muziek. 14.05 Voor de
jeugd. 14.40 Gram. 14.55 Promenade-ork. en sol.
15.40 Boekbespr. 16.00 Radio-philharm.orkest en
solist. 61.45 Van de wieg tot het graf, lezing. 17.00
Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Niéuws en comm. 18.20
Lichte muz. 18.35 Zigeunerorkest en soliste. 19.00
Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout
bij gaslicht, praatje. 19.40 The New English Bible,
gesprek. 19.55 Deze week, praatje. VARA: 20.00
Nieuws. 20.05 Dansmuz. 20.30 Dertig vaten vlees,
hoorsp. 20.55 Oude gram. 21.15 Soc. comm. 21.30
Gram. 21.45 Nieuws. 21.55 Gram. 22.00 Int. Song
festival 1961. 23.15 Cabaret. 2&40 Gram. 23.55
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
de jeugej. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over
weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de
vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00
Voor de zieken. 11.45 Chansons. 12.00Middagklok-
noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonne
wijzer. 13.20 Lichte muziek. 13.50 Voor de jeugd.
14.00 Amateursmuz. 14.25 Lichte muz. 14.50 Gram.
voor de jeugd. 15.10 Franse les. 15.30 Gram. 16.00
Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. octet. 16.50 Voor
de jeugd. 17.50 Reportage internationale dames
hockeywedstrijd EngelandNederland. 18.00
Kunstkroniek. 18.30 Gram. 18.45 En nu mijn ge
val, vragenbeantwoording. 18.55 Passie-zondag,
toespraak. 19.00 Nieuws. 19.10 Actual. 19.25 Me-
mojandum. 19.30 Amateursprogr. 19.50 Lichtba
ken, lezing. 20.00 Concertgebouw-orkest en sol.
21.00 U bent toch ook van de partij?, lezing. 21.10
Promenade-ork. en sol. 22.00 Gram. 22.25 Boek
bespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag
in. 23.00 Meesterwerken van de religieuze muziek,
muzik. lezing. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Gesproken aperitief. 12.42 Gram. 13.00 Nieuws.
13.15 Muzik. kaleidoscoop. 14.30 Gevarieerd progr.
16.00 Lichte muz. 16.10 Gram. 16.20 Lichte muz.
16.30 Gram. 17.00 l^ieuws. 17.15 Dagklapper en
lit. kal. 17.30 Koorzang. 17.45 Engelse les. 18.00
Koorzang. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
19.40 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15 Amus.-
ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. (Om 23.00 Nieuws).
23.55—24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00Weekjour. en weeroverzicht. VPRO
20.30 Pro en contra, discussie over de noodzaak
van atoombewapening. 21.15 Eenhoorn, TV-één-
akter. 21.45 Inleiding tot de dans (IV).
VOOR ZATERDAG
NTS: 15.2516.30 Eurovisie: Rep. wielrennen
Milaan—San Remo. AVRO: 17.00—17.30 Voor de
kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO
20.20 Televizier. 20.30 Hou je aan je woord, litte
raire quiz. 21.15 Het is zover, TV-film. NTS.
Eurovisie Cannes: 22.00—23.15 Song Festival 1961.