m
N.Ph.O.-concert
voor scholieren
Eerste Nederlandse uitvoering
van fluitconcert van Handel
ie „Het Stedelijk"
X
9
Marianne Philipsprijs
voor C. J. Kelk
Muzikale komedie bij
het Rotterdams Toneel
Eisen van NTS-personeel
aan directie voorgelegd
Lady Beecham zet taak
van haar man voort
Tweede t.v.-programma
in West-Duitsland in '62
5
VERSCHENEN:
WITTE KRUIS
WITTE KRUIS
voor blijvende schoonheid
ZATERDAG 18 MAART 1961
De geschiedenis
van de O.H.C
„lrma-la-Douce"
Instrumentaal en vocaal concert in Beverwijk
P. Zwaanswijk
De Japanse vissers
Expositie „Nederland als
Land van Drukkunst"
Vijfde seizoen van het
Théatre des Nations
Nieuwe wegen
f
Beeldschermer
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Heden- en morgenavond geeft de
toneelgroep Theater in de Stads
schouwburg in Haarlem een voorstel
ling van „De Koningin en de Rebellen"
van Ugo Betti. De regie heeft Richard
Flink. De foto toont Caro van Eyck,
Coen Flink en Richard Flink. Andere
medewerkenden zijn Henk Schaer en
Eric Schneider.
Het N.Ph.O.-concert voor scholieren, dat
vrijdag in de gemeentelijke concertzaal
onder leiding van de dirigent Marinus
Adam gegeven werd, begon met een vrij
onbekend werk van de Hongaarse compo
nist Ernst von Dohndnyi, dat onder de
titel van „Variaties over een kinderlied"
als opus 25 werd uitgegeven.
■Dit kinderlied is het bekende Franse
liedje „Ah, vous dirai-je, maman", waar
van de melodie ook door Mozart voor een
reeks variaties, maar dan alleen voor
piano, werd gebruikt. De ongecompliceerd
heid, die men voor de variaties van
Dohnanyi op grond van het muzikale uit-
gangsgegeven vermoedt en waarmede een
keuze voor een pedagogisch concert gemo
tiveerd zou kunnen worden, moet wel voor
namelijk worden betrokken op het thema
zelve en in zekere zin ook voor het wals-
achtige fragment. Maar over het geheel
genomen vraagt deze muziek om een be
langrijk ontwikkelde muzikale ontvanke
lijkheid en een lenig aanpassingsvermo
gen. Het zou de moeite waard zijn eens
na te gaan welke reacties de muziek van
Dohnanyi heeft kunnen opwekken.
De dirigent, Marinus Adam, de pianist
Sas Bunge, die de solo-partij speelde en
het orkest hebben zich overigens met be
kwaamheid beijverd om begrip te wekken
voor deze variaties.
Marinus Adam besprak in zijn inleiding
het wezen van de muzikale variaties en
in het bijzonder vroeg hij aandacht voor
de karakteristieke „metamorfosen" in dit
werk. Hij bracht de instrumentatie ter
sprake met haar functionele betekenis voor
de variaties. Hij bracht voorts even de
toegepaste passacaglia-vorm en fugavorm
ter sprake en ging toen over op de uit
voering. Dat Dohnanyi het eenvoudige
thema slechts als leiddraad voor zijn in
spiratie heeft toegepast werd ook duide
lijk door de pianopartij. Het zijn geen ge
ringe eisen waaraan de solist heeft te vol
doen, maar blijkens de vlotte, vaardige
uitvoering waren zij voor Sas Bunge geen
probleem. Met virtuoze beheersing ver
tolkte hij de piano-solo en vond daarbij
een voorbeeldige eenheid met het orkest.
Bij de bespreking van het tweede werk
van het programma, het Capriccio espag-
nol op. 34 van Nicolai Rimsky Korsakoff
had Marinus Adam rijke stof aan de voor
treffelijke instrumentatie van deze muziek.
Verschillende klankentimbre-combinaties
liet hij horen, die typerend voor de muzi
kale inhoud van dit capriccio waren en
die er mede de schoonheid van vormden.
De proef op de som werd met de uit
voering geleverd.
P. Zwaanswijk
De Marianne Philipsprijs is dit jaar toe
gekend aan de schrijver C. J. Kelk voor
zijn gehele oeuvre. Deze prijs is destijds
ingesteld ter nagedachtenis aan de schrijf
ster Marianne Philips. De prijs is thans
voor de elfde maal toegekend.
FLORIS VERSTER
Op 9 juni zal het 100 jaar geleden zijn
dat Floris Verster te Leiden werd geboren.
Ter gelegenheid hiervan wordt in het Ste
delijk Museum de Lakenhal te Leiden van
20 mei tot 3 juli en in het Groninger Mu
seum te Groningen van 8 juli tot 2 augus
tus een tentoonstelling gehouden, gewijd
aan zijn werk, omvattende schilderijen,
waskrijttekennigen, schetsen en grafiek.
Op pagina 1 van ERBIJ publiceren
vij vandaag het eerste van een twee-
al artikelen, dat mevrouw R. Ykema-
ïteenbergen geschreven heeft over de
ange en boeiende historie van de
Oprechte Haarlemsche Courant, die
hans in Haarlems Dagblad voorl
eeft. Dit eerste artikel is gewijd aan
de periode van 1656 tot 1811; het
tweede, dat de lezer in ERBIJ van
le volgende week vindt, behandelt
le jongste geschiedenis van onze al-
mde „O.H.C.".
Het Rotterdams Toneel heeft de muzika
le komedie „Irma-la-Douce" van Breffort,
met muziek van Monnet, in studie geno
men. De repetities geschieden onder lei
ding van gast-regisseur Georges Vitaly
van het Théatre de la Bruyère uit Parijs.
De titelrol wordt gespeeld en gezongen
door Lia Dorana. Haar voornaamste te
genspeler (zanger) is Steye van Branden
berg. Van de grote bezetting maken ver
der deel uit Peter Aryans, PieteF Lutz,
John Lanting, Willy Ruys, Sacco van der
Made, Matthieu van Eysden, Onno Molen
kamp, Rob van der Linden, Hans Polman,
Adolf Rijkens, Siem Vroom, Willem Nij-
holt, Hans Pauwels en Wim Kouwenhoven.
De muzikale leiding berust bij Henk
van Dijk, die ook de pianopartijen ver
zorgt. Jan Blok is gitarist. De decors en
kostuums worden ontworpen door Nico-
laas Wijnberg. De première voor Neder
land wordt gehouden op 7 april in de Rot
terdamse schouwburg.
Op uitnodiging van de Rooms-Katholie
ke Stichting voor Culturele Manifestaties
te Beverwijk „De Keerkring" heeft het
schoolkoor van het Pius X-college met
medewerking van „die Haerlemsche Mu-
syckcamer" vrijdagavond in het Kenne-
mer-theater een concert van 17e en 18e-
eeuwse muziek gegeven.
Een van de gekozen werken, de cantate
„Dein edles Herz" van Dietrich Buxtehude
(1637-1707) was afgestemd op de lijdens-
tijd. Deze cantate, die geschreven werd
voor alt-, tenor- en bassolo, voor vier
stemmig koor en voor strijkorkest, bleek
een mooie compositie te zijn van g^voe-
lig-religieuze zegging. Het karakter van
een schoolkoor in aanmerking genomen
kon men voor hetgeen met de uitvoering
onder leiding van de dirigent André Kaart
tot stand werd gebracht, oprechte bewon
dering krijgen. Opmerkelijk was vaak de
grote zekerheid waarmede door de meis
jes en de jongens, waarbij zich ook leer
krachten van de school als solisten of als
koorleden hadden aangesloten, werd ge
zongen. Voor „die Haerlemsche Musyckca-
mer" was het' ongetwijfeld een bijzonder
genoegen deze zang te kunnen begelei
den.
Ook met het nog weer meer eisen stel
lende slotkoor uit de cantate „Ein Herz,
das seinem Jesum lebend weiss" van Jo-
hann Sebastian Bach, met haar levendige
polyfonie, werd over het geheel genomen
een prijzenswaardig resultaat bereikt. Dit
betekende een verheugende ervaring voor
het talrijke auditorium, maar het was nog
van meer betekenis voor de leerlingen en
alle anderen, die aan de uitvoering mede
werkten, om de praktische confrontatie
mét een'grote muzikale schoonheid.
De „Musyckcamer" had een groot deel
van het programma voor haar rekening
genomen. Zij zette de avond in met een
door verzorgde klank en bouw opvallende
uitvoering van het concert voor twee flui
ten en strijkorkest in e van G. Ph. Tele-
mann. De fluitisten Edo Wilod Versprille
en Jaco Ferwerda traden daarbij op als
bekwame en muzikale fluitisten. Edo Ver
sprille vertolkte eveneens met klare, zui
vere toon de solopartij van een onbekend
concert van Handel, het concert in D voor
fluit en strijkorkest. Hoogstwaarschijnlijk
beleefde dit concert hier zijn eerste Ne
derlandse uitvoering die bewees, dat dan
een fraai, edel werk aan het repertoire
van fluitisten is toegevoegd.
Ongewoon was verder de vertolking van
het Concert in D voor gitaar en strijk
orkest van Antonio Vivaldi, want gitaris-
Vrijdag hebben de drie vakbonden als
uitvloeisel van de N.T.S.-nachtvergadering
van woensdag, waarop het ontevreden
N.T.S.-personeel een aantal eisen heeft ge
formuleerd met betrekking tot een nieu
we salarisregeling en een verbetering van
enkele secundaire arbeidsvoorwaarden,
een onderhoud gehad met de heer D. Rep-
ko, personeelscommissaris van de N.T.S.
het hoofd personeelszaken van de N.T.S.
en enkele leden van de raad van beheer.
Tijdens dit gesprek zijn de eisen van het
N.T.S.-personeel, zoals die op de nachtver
gadering zijn geformuleerd, voorgelegd.
De N.T.S.-directie in die samenstelling
niet voltallig heeft uiteraard geen enke
le toezegging kunnen doen. Op de gebrui
kelijke vergadering van de raad van be
heer op dinsdag zal deze aangelegenheid
aan de orde worden gesteld. Nagegaan zal
dan worden óf en in hoeverre de wensen
van het N.T.S.-personeel kunnen worden
gerealiseerd.
ten zijn er niet in zo groot aantal. Men
vindt er althans slechts weinige, die in
staat zijn een concert als dit van Vivaldi
met technische beheersing en muzikaal te
spelen. De gitarist Guido Topper, die het
concert nu speelde, bleek tegen de vele
moeilijkheden goed opgewassen. Weliswaar
kwam er een oneffenheid in het eerste
allegro, maar deze deed toch geen afbreuk
aan de indruk, die de solist wist te ma
ken met zijn geordende intieme en zachte
gitaarklanken. André Kaart liet het orkest
zo zacht mogelijk begeleiden, hetgeen van
waarde werd voor het Largo, waarin de
gedragen strijkers-akkoorden een fraaie
achtergrond voor de gitaarklank werd.
Na de pauze heeft men nog kunnen ge
nieten van de exquise „Müsique de table
van G. Ph. Telemann, zowel door het
spel van het orkest als dat van de hobo
solisten Kees Kuiper en Hans Leonard.
In het V.P.R.O.-programma van vrijdag
24 maart wordt in de vertaling van Ad den
Besten het oorspronkelijke Duitse hoorspel
„De Japanse Vissers" van Wolfgang Wey-
rauch uitgevoerd. De in 1907 geboren Duit
se auteur Wolfgang Weyrauch heeft met
dit luisterspel bewezen. dat het genre
stemmenspelen een eigen plaats in de lite
ratuur heeft opgeëist.
Weyrauch's „De Japanse Vissers" bevat
een boodschap, een waarschuwing, die,
hoezeer ten allen tijde actueel, juist in de
tijd van Pasen, tot bezitting kan leiden.
Bezinning op hen, die hun leven in een
bijna onwerkelijk gebeuren zien verande
ren, angst kennen, berusting zoeken of de
dood verkiezen.
Lady Beecham, de weduwe van Sir
Thomas Beecham, heeft aangekondigd dat
zij de zakelijke leiding van het Royal
Philharmonic Orchestra zal overnemen en
dat het orkest zijn werkzaamheden onder
de dirigent Rudolph Kempe zal voortzet
ten. Lady Beecham maakte dit enige uren
na het overlijden van haar echtgenoot be
kend om een einde te maken aan de spe
culaties over de toekomst van dit beroem
de orkest dat onder leiding van Sir Tho
mas over de gehele wereld heeft geconcer
teerd. Een jaar geleden werd Rudolph
Kempe uitgenodigd om tweede dirigent van
het orkest te worden. Dit geschiedde nadat
zijn artsen Sir Thomas hadden geadviseerd
zijn werkzaamheden te beperken. Kortge
leden besloot Sir Thomas Beecham tot een
politiek waardoor vele jonge musici de
gelegenheid kregen het orkest te dirigeren
en Lady Beecham is van zins deze politiek
voort te zetten, als directrice van het or
kest op te treden en zich tot taak te stel
len het hoge peil van het orkest te hand
haven.
BONN (UPI) De eerste ministers van
de 11 Westduitse deelstaten hebben beslo
ten een gemeenschappelijke televisie
maatschappij OP te richten om West-Duits
land een tweede tv-program te geven. Be
sloten werd dat deze maatschappij niet
later dan 30 juni 1962 met haar uitzen
dingen zou beginnen. Voordien zal een tij
delijk program worden uitgezonden door
de bestaande radio- en tv-stations.
Deze oplossing moest worden gekozen
doordat het constitutioneel hof op 28 fe
bruari een streep door het plan van kan
selier Adenauer haalde, die een tweede
tv-programma wilde beginnen dat onder
federaal beheer zou staan. Het hof oor
deelde dat de grondwet dit niet toeliet.
De Westduitse deelstaten hebben zeg
genschap over culturele zaken, de tv in
begrepen. De meeste hebben dan ook
eigen radiostations, maar alle nemen a n
één enkel tv-program deel.
De behoefte aan een tweede program
deed zich steeds sterker gevoelen. Eer
stens heerste ontevredenheid onder de
kijkers wegens gebrek aan programma
keuze en bovendien moest men de Oost-
duitse concurrentie onder ogen zien. Dit
voorjaar begint men daar met een tweede
tv-program dat op West-Duitsland zal
worden gericht.
De Stichting Grafisch Exportcentrum
heeft onder het devies „Nederland als Land
van Drukkunst" een collectie Nederlandse
grafische produkten op zestig panelen be
vestigd, die in vier kisten de wereld zullen
worden rondgestuurd. In Offenbach en
Glasgow is de door Nederlandse grafische
kunstenaars samengestelde rondzendexpo-
sitie reeds gehouden. Binnenkort komt
München aan de beurt, waar de expositie
van Nederlandse grafische produkten
wordt gehouden in de Nederlandse Week.
In de Verenigde Staten zal de rondzend-
exposïtie dit jaar in twaalf plaatsen te
zien zijn. De eerste expositie wordt in
Washington door ambassadeur dr. Van
Royen geopend.
Het Théatre des Nations zal op 8 april
a.s. zijn vijfde seizoen ingaan, een seizoen
dat zal voortduren tot 8 juli. In 1954 wer
den 47 voorstellingen gegeven voor 25.000
bezoekers, in 1960 was het aantal voor
stellingen reeds gestegen tot 105 en het
aantal bezoekers tot ruim 100.000. Twee
theaters zijn dit jaar ingeschakeld voor
dit grootse internationale theaterfestival:
het Théatre Sarah Bernhardt en het
Théatre du Vieux-Colombier. Vijfentwin
tig landen zullen in totaal vierendertig to
neelgezelschappen afvaardigen, die zeven
enveertig verschillende stukken opvoeren
en rond 130 opvoeringen zullen geven.
Vrijdagavond bleek weer hoe de VPRO,
klein maar dapper, telkens probeert op het
televisiescherm nieuwe wegen in te slaan
en het experiment te dienen. Men opende
met een nieuw soort tweegesprek tussen
prof. dr. A. J. Rasker en luitenant-gene
raal Th. L. E. H. Mathon waarvan de
gespreksleider hoopte dat uit de schok der
botsende opinies de waarheid te voorschijn
zou springen. Dat gebeurde natuurlijk niet.
Wel werd na een slepend begin het debat
over de atoombewapening steeds feller ge
kleurd door een duidelijke emotie die de
dialoog heel wat persoonlijker en levendi
ger maakte dan men gewend is bij de
openbare sprekers. Prof. Rasker stelde
onder andere dat hij liever zou proberen
een menswaardig bestaan te blijven lei
den onder een niet-menswaardig systeem
(het communisme) dan dit systeem te
weerstaan met middelen die alle mense
lijke waardigheid mede vernietigen. (De
waterstofbom).
Generaal Mathon betoogde daarentegen
juist dat de machtige wapenen die men
bezit de beste waarborg vormen voor een
machtsevenwicht dat vrede inhoudt en dat
men altijd nog beter dood kan zijn dan on
vrij. Beide sprekers waren van een zo
klaarblijkelijke integriteit dat hun uitlatin
gen zoal niet steeds instemming, dan toch
respect afdwongen en men het debat ge
boeid bleef volgen.
Een voor televisie zeer geëigend pro
gramma dat alleen wat te wensen overliet
door de waterige kwaliteit van de telere-
cording.
Het balanceren tussen droom en werke
lijkheid in de korte musical „De Een
hoorn" (van Jef van der Heijden) leent
zich heel wat minder goed voor televisie.
Bovendien is de zeer aardse Johnny Kraay-
kamp ook weer niet de aangewezen figuur
om die irreële sfeer waar te maken. Betty
Smeets daarentegen bracht juist dat on
wezenlijke mee waardoor men in haar
„duif'-zijn kon geloven. De liedjes die
soms een wat onnozele indruk maakten,
waren voorzien van schattige muziek door
Paul Chr. van Westering, maar het bleek
moeilijk de monden precies synchroon te
bewegen op de kennelijk tevoren opgeno
men teksten. Bovendien deden de mopjes
juist in deze moderne vormgeving niet al
tijd kersvers aan. Men kon de V.P.R.O.
televisie dankbaar zijn voor het frisse idee
Advertentie
Vraag de boeken (geheel vrijblij
vend) ter inzage aan Uw behang-
leverancier.
Onbegrensde mogelijkheden voor
een prachtige begrenzing van „Uw
kamer van Ik".
Rath Ooodeheefver N.V*
OP HET TERRAS van het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam zaten gistermiddag
veel bezoekers van de zon te genieten,
terwijl vóór hen in de vijver een met zorg
uit slangen, raderen en buizen geconstru
eerd wrak geopend en knarsend water
rondstortte uit losse einden. Soms krach
tig, dan weer vermoeid. Aan de overzijde
van de vijver liepen tevreden mensen door
de beeldentuin, kinderen speelden in het
gras. Binnen, waar de expositie „Bewogen
Beweging" is, klommen meisjes op wiel-
structuren, wuifde een grillig gordijn rit
misch aan de wand, hield een ernstige jon
gen minuten lang zijn hand op de knop
van een machine, die via een roestige flo
ra van wieltjes en ijzerbaardjes resulteer
de in het laten ploffen van een steen.
EEN ZAALWACHTER gooide in een stel
sel van gootjes een ijzeren bal, die naar
beneden denderde via lepels en weifelend
balancerende glijbanen. Eén baan weifelde
te lang en de bal rolde terug. Jammer.
„Soms doet ie 't niet", zei de zaalwach
ter onbekommerd. „Moet ie 'm meer ach
ter zijn vodden zitten", zei een onderwij
zer met vier bewogen bewegertjes bij
zich. Volwassenen liepen aarzelend tussen
al die knoken van lang vergane robotten
door, bang om met een tikje of via een
knopje de boel op stelten te zetten maar
héél belangstellend als kinderen het voor
hen deden. Aan de wanden toverden
draaiende schijven wonderlijke strobosco-
sche effecten voor elkaar, een klein bosje
van staafjgs maakte een luguber geruis,
elders kreeg een stalen helm telkens een
lawaaierige opdoffer. Feest in „Het Stede
lijk"!
EEN UUR later, 5 uur, zijn de bezoe
kers en bezoekertjes weg. Maar in het
restaurant komen enkele honderden nieu
we gasten. Tinguely zal persoonlijk zijn
machine laten draaien. Een groteske
Spin, bijna drie meter hoog, staat op drie
poten met wieltjes in de zaal. Tinguely
gooit er inkt in, zet een buisje vast, draait
een telexrol wat af. Het wordt doodstil
in de zaal. Tinguely doet zijn jasjt uit.
Hij draait een pleister om een der vele
knieën van het gevaarte wat vaster. In
een der handjes drukt hij een ballonnetje.
Hij rolt midden in het gevaarte een touw
tje op, trekt dat met een ruk los en met
een tevreden gesputter gaat het grote beest
driftig rukkend in de rondte springen. Met
een zwart handje begint hij zich op de
borst te kloppen waar o wonder
de telexrol langzaam afrolt. En in dat
handje zit een inktdot. Het papier wordt
beschilderd, drukt zich schurend onder de
spitsroede door en als het denkt tot rust
te zijn gekomen, maait het monster met
een gemeen sikkeltje telkens een tekening
van zich af. De vloer ligt bezaaid met
echte (dadelijk worden ze gesigneerd) en
iedereen duikt, iedereen verrijkt zich met
Tinguelys. Wij hebben twee zwakke en
ruilen die voor één sterke.
DE ZAAL JUICHT. Maar dan het twee
de wonder! Terwijl de grote spin rond
blijft huppelen, zich volspettert en via
zijn produktie-met-natte-inkt óns ook, ziet
iedereen dat de ballon zwelt. In grote aan
dacht voor de produktie heeft iedereen dit
gebeuren gemist, maar nu na een mi
nuut of vijf zwelt de ballon door de uit
laatgassen tot een diameter van wel 70
centimeter en....houdt niet op. Het wordt
weer stil. De ballon krijgt de grootte van
een oude zeemijn, een barbaarse grootte.
Dan barst hij. Terwijl iedereen juicht en
zich in de handen slaat wordt men het
derde wonder gewaar. Een zoete zeepgeur
verspreidt zich. De machine wast zijn pu
bliek schoon, we worden opgenomen in een
onvermoeide katharsis en wachten nog
slechts op het vierde wonder, dat het grote
beest zelf na een laatste groet op zijn
laatste stuk papier te hebben gekrabbeld
in rook zal opgaan om voortaan een
paar straten verder, bij „De Nachtwacht1
te gaan spoken.
TERWIJL TINGUELY zijn werken sig
neert en het monster voor een nieuwe aan
val voorbereid wordt, vragen wij jhr.
Sandberg waarom hij de eerste stappen
van het beest zo onbewogen gadesloeg.
„Ik wist niet of hij 't wel zou gaan doen,
ik spaarde mijn emoties op". Deze vrees
verklaarde de heer Sandberg nader. „Want
zie je, als ik hém was (wijzend op de
spin), zou ik 't niet doen." Wij gaan naar
Tinguely voor een handtekening en leggen
hem onze fraaie buit voor. „Nee, doe ik
niet, die is niet mooi", zegt hij.
Toen kwam het jongetje met de twee
vellen, die hij met óns had geruild. Ze
werden allebei gróót gesigneerd. Die kin
deren hebben kijk op „Bewogen Bewe
ging." Het volgende verslag van deze ex
positie zal voor onze bladen geschreven
worden door ons dochtertje, dat zich voor
het meer specialistische werk zal laten
bijstaan door een erkende loodgieter. Het
is feest in „Het Stedelijk." Wie het hard
ste kan lachen mag er het eerst in. En
als het afgelopen is gaan we naar Sand
berg om te zeggen dat hij het niet meer
moet doen. En die zegt dan natuurlijk:
„Hoeft toch ook niet? 't Is toch leuk ge
weest?"
Advertentie
Advertentie
DE echte PIJNSTILLER
Kiespijn, hoofdpijn of griep onder
de leden? Neem Witte Kruis en u
bent het snel kwijt.
tabletten, poeders
of cachets!
DUTIM N.V. - ÖEGSTGEEST
'U
v
Endocil vloeibare crème
Endocil cleansing tonic
Endocil dagcrème
EndocH nachtcrème
H U I
ERZORQINGSPREPARATEN VAN ORSANON
O S S
zonder te geloven dat op deze weg moet
worden voortgegaan. Tot slot van de avond
werd de vrije dans behandeld in het vierde
deel van de „Inleiding tot de dans". We
zagen het ballet „Rooms" van de Ameri
kaanse Anna Sokolow: een trieste ge-
geschiedenis over de eenzaamheid van de
moderne stadsmens, waarin het zeer ex
pressieve dansen van het Nederlands Dans
theater soms haast een acrobatische stoe
lendans werd. Om te spreken met de ex
perimentele woorden van de begeleidende
tekst: „Soms ontvouwde zich een bloem
van vreugde, maar meestentijds viel hét
verdriet als een doffe appel zwaar door
de takken".
HILVERSUM I, 402 m. 746 kc/s. 8.00 VARA. 12.00
AVRO, 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00
IKOR. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland,
lezing. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven,
toespr. 10.00 Pianorecital .10.30 Gevar. progr.
AVRO: 12.00 Milit. ork. 12.30 Sportspiegel. 12.35
Verz.progr. 12.55 De Nationale inzameling van
het Leger des Heils, toespr. 13.00 Nieuws. 13.07
De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded.
en gram. 13.20 Knipperlicht. 14.00 Boekbespr.
14.15 Concertgebouwork. en solist. (15.00-15.25:
Toneelbeschouwing). 16.15 Gram. 16.30 Sport-
revue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjoum.
VPRO: 18.30 Herv. kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor
de jeugd. 19.30 De open deur, lezing. AVRO:
20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 De Beken
tenis, hoorsp. 21.15 Muzik. contracten. 22.00
Gram. 22.30 Nieuws en meded. 22.45 Journ.
23.00 Zang en piano. 23.15 Sportuitsl. 23.20 New
York calling. 23.25 Lichte muz. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m, 1007 kc/s. 8.00 KRO.
9.30 NCRV. 10.00 Convent van kerken.
11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR.
19.00 NCRV. 19.45-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Koorzang.
Convent van Kerken: 10.00 Gereformeerde
kerkd. NCRV: 11.30 Gewijde muz. KRO: 12.15
Buitenl. comm. 12.25 Lichte muz. 12.50 Naar de
eenzame top van de Calvarieberg, lezing. 13.00
Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing.
13.10 De Wadders, hoorsp. (132). 13.30 Lichte
muz. 13.50 Boekbespr. 14.00 Voor de jeugd. 14.30
Gram. 15.00 Wat ons bezig houdt, lezing.
15.10 Pianorecital. 15.35 Muzikale aspecten, mu
zikale lezing. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR:
17.00 Herv. Jeugddienst. 18.00 Het geladen
schip, lezingen 18.30 De Kerk aan het werk,
act. praatje. 18.40 Alarm '61: Waarom geen
oecumenische catechisaties?, praatje. NCRV:
19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Kinderkoor.
19.30 Weg en werk der kerkhervormers, lezing.
KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Zang en gram. 20.30
Act. of gram. 20.35 Trouble in Tahiti, opera.
21.30 Waar is uw broeder?, klankb. over vluch
telingen. 22.15 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondcollege. 23.00 Avondgebed.
23.15 Gram. 23.55-24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
drs. H. M. Kuitert van Amsterdam-Z. (uitz. van
de dienst voor belangstellenden d.d. 12 maart om
19.30 uur). 12.15 ds. W. van Boeijen van Eindho
ven (uitz. van de jeugd-appèldienst in Amster
dam d.d. 12 februari. Aan het orgel Feike Asmal.
14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. H. W. Wierda vah'
Haarlem.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nws. 12.03 Gram. 12.15 Amus.ork. 12.30
Weerber. 12.35 Amus.ork. 13.00 Nws. 13.15 Voor
de soldaten. 14.00 Gram. 15.30 Voetbalrep. 17.00
Nws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Sportuitsl. 17.40
Gram. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur.
19.00 Nws. 19.40 Gram. 20.00 Gevar. progr. 21.30
Gram. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 23.00 Nws. 23.05
Gram. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM 1 - 402 m. - 746 kc/s. 8.00 VARA,
10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.23 Gram. 8.00
Nws. Daarna: Orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gym
v. d. vrouw. 9.10 Gram. (9.359.40 Waterst.).
VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram.
11.15 Voordr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland, praatje.
12.38 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Voor de midden
stand, lezing. 13.20 Kamermuz. 13.45 Wikken en
wegen, lezing. 14.00 Pianorecital. 14.35 Haar
naam was Henrietta Szold, hoorsp. 15.25 Koor en
ork. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig.
16.45 Oude liedjes. 17.00 Piano-duo. 17.25 Lichte
muz. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nws. en comm.
18.20 Lichte muz. 18.50 Act. 19.00 Pari. overz.
19.15 Regeringsuitz.: Tom Lodewijk, hoofd afd.
publiciteit van de stichting bevordering bescher
ming bevolking, vraagt de aandacht van de Ne
derlandse noodwacht. 19.30 Gevar. progr. 21.30
Lichte muz. 21.55 Act. progr .22.30 Nws. 22.40
Omr.ork. en solist. 23.25 Gram. 23.45 Zang en
piano. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM 2 - 298 m. 1007 kc/s.
7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. en SOS-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een
woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 8.50 Idem. 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Gram. 10.15 Theol. etherleergang. 11.00 Gram.
11.30 Vijf tegen én - één tegen vijf, wedstr. 12.05
Gram. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram of act.
13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 14.05
Schoolradio. 14.30 Gevar. progr. 15.30 Gram. 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Pianokwartet. 17.00 Voor
de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Wetenschappelijk
onderzoek van Suriname's binnenland, door prof
dr. F. P. Jonker 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50
Openbaar Kunstbezit. 19.00 Nieuws. 19.10 Op de
man af, praatje. 19.15 Passieliederen. 19.30 Radio
krant. 19.50 Musette-ens. 20.15 Te voet van Jemen
naar Jeruzalem, hoorspel. 21.05 Henriette Szold,
moeder der Jeugd-Alij^h, lezing. 21.25 Gram. 21.35
Pianorecital. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gram.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boek
bespr. 23.05 Muzikale lezing. 23.35 Gram. 23.55—
24.00 Nieuws.
BRUSSEEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Voor de landbouwers. 12.42 Gram. 12.50 Beursber.
13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 13.50 Idem. 14.00 Ork.-
conc. 14.50 Gram. 15.00 Idem. 16.00 Beursber. 16.06
Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.00 Nieuws. 17.15
Lichte muz. 17.45 Franse les. 18.00 Gram. 18.20
Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws
19.40 Gram. 20.00 Int. componistenkroniek. 21.00
Kunstkaleidoscoop. 21.15 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15
Kamerork. en koor met sol. 22.55 Nieuws. 23.00
Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NTS: 15.25-^16.30 Eurovisie: Rep. wielrennen
Milaan—San Remo. AVRO: 17.00—17.30 Voor de
kinderen. NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. AVRO:
20.20 Televizier 20.30 Hou je aan je woord, litte
raire quiz. 21.15 Het is zover, TV-film. NTS:
Eurovisie Cannes: 22.00—23.15 Song Festival 1961
VOOR ZONDAG
RKK: 11.30 Plechtige hoogmis. NCRV: 20.00
Filmprogr. 20.45 Bach-ork. 20.55 Te vuur en te
zwaard, t.v.-spel. 2150 Dagsluiting. NTS: 22.00-
22.30 Sport in beeld.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. KRO: 20.20
Document, progr. 21.35 Avondcollege Nederlands.
22.00 Epiloog.
Europese tentoonstellingen. De grote
kunsttentoonstellingen die de Raad van
Europa elk jaar in een der vijftien lid
staten organiseert, zal volgend jaar in
Oostenrijk worden gehouden met als thema
de Europese kunst omstreeks 1400. In 1963
wordt een tentoonstelling ingericht in
Griekenland (de Byzantijnse kunst in
Europa) en in 1964 in Zweden (koningin
Christina van Zweden en haar tijd). Dit
jaar wordt de conferentie, zoals gemeld,
gehouden in Spanje (Barcelona en St.
Jacques de Compostella), met als onder
werp de Romeinse kunst.