WILDER'S „THE SKIN OF OUR TEETH Kostelijke vertoning door Amerikaans gezelschap Sr? ,Haarir; a)*lclinB »r Hedendaagse muziek door het Danzi-kwintet Horen en zien If was" I PROEF PAASBROOD II K «Pi i i Serge Lifar bij Nederlands Ballet Aanklacht tegen minister Toch uitzending per televisie? voor 85 cant ff Twee bijeenkomsten van „Jeugd en Muziek" Edmund Kurtz vervangt vrijdag Tibor de Machula Even lopen VELPON kopen. VELPON pakken Alles plakken. NIS-en omroeppersoneel zien eisen geformuleerd Stichting Schoolradio radio televisie AANKONDIGINGEN EN Schertsvertoning VERF terwijl umet WASTI VERF wonder N ederland-België Nieuw werk van Lilien WOENSDAG 22 MAART „een voorproefje" om U te bewijzen dat het PAASBROOD van VERMAAT ook dit jaar weer het allerlekkerst zal zijn! :S Dit PROIFPAAIBR0OD ii proper in eellophaan verpakt en wordt bereid uit de fijnste en allerbeste grondstoffen KWALITEITSBAKKERIJEN Paul Krugerkade 31 Telefoon 50180-56378 „Veronica" staakt het zenden naar Engeland De radio geeft woensdag T elevi si e programma L a D AG 21 MAART 1961 IN DE AMSTERDAMSE STADSSCHOUWBURG heeft een Nederlands publiek gisteravond voor het eerst op eigen bodem kennis kunnen maken met een Amerikaans beroepstoneelgezelschap, en nog wel met het beste en oudste van de weinige vaste gezelschappen die het Amerikaanse beroepstoneel kent. De regering van de Verenigde Staten heeft de reis van dit gezelschap (die door heel Europa en daarna naar Israel, Egypte en tenslotte Zuid-Amerika zal gaan) mogelijk gemaakt. Voor deze daad van begrip en waardering voor de betekenis van goede toneelkunst in het algemeen en van de moderne Amerikaanse toneel- schrijf- en -speelkunst in het bijzonder: hulde aan de regering van de Ver enigde Staten! „THE THEATRE GUILD", dat zijn I ke men dat in die New Yorkse opvoering „American Repertory Company" de we- van 1942 spelers optraden als Tallulah reld in heeft gestuurd, neemt in het Ame- Bankhead, Fredric March, Florence El- rikaanse toneelleven een unieke plaats in. dridge en Florence Reed, en dat niemand Speciaal opgericht voor de vertoning van minder dan Elia Kazan de regie voerde, belangrijke en commercieel veel risico op- Dat ik niettemin de voorkeur geef aan de leverende stukken heeft het van meet af huidige (door de veel minder bekende aan zeer hoge eisen aan zijn opvoeringen Marcella Cisney geregisseerde) vertoning gesteld en in de 42 jaar van zijn bestaan ligt waarschijnlijk vooral daaraan dat heeft het .dat hoge peil vrijwel constant thans minder naar een extreme stylering weten te handhaven. Het heeft werken is gezocht, ook door de spelers, waardoor vertoond van Shaw (toen deze nog een de schrijver op een meer rechtstreekse veelomstreden auteur was, vooral in de wijze tot de toeschouwers spreekt. Daar V.S.), van O'Neill, en van vele Europese toe zal het feit dat Thornton Wilder zelf schrijvers van Goethe tot Werfel. In de supervisie van de instudering heeft ge- 1925 bouwde het zijn eigen schouwburg, had ongetwijfeld veel hebben bijgedragen het Guild Theatre", dat dadelijk een een- HET STUK IS bovendien, zoals men trum van grote betekenis in de New York- weet, tijdens de tweede wereldoorlog ge- se toneelwereld werd. Het werd geopend schreven en bij de opvoeringen gedurende met Shaw's „Ceasar en Cleopatra", waar- en vlak na die oorlog heeft men natuur- in Helen Hayes toen al een van de lijk de neiging gehad, meer nadruk te leg- populairste Amerikaanse actrices de gen op de sombere toespelingen op oorlog vrouwelijke hoofdrol speelde. Sindsdien is dan Wilder's bedoeling was. De schrijver de samenwerking tussen Helen Hayes en I heeft er immers juist naar gestreefd, zijn het „Theatre Guild steeds hechter gewor- I zeer ernstige waarschuwing aan de mens den en al is er nu sedert vijf jaar in heid om niet altijd de goede afloop van New York een schouwburg die (ter gele- alle wereldcatastrofes als vanzelfsprekend genheid van haar gouden jubileum) naar aan te nemen, in een koldervorm op te Helen Hayes is genoemd, deze actrice is dienen. (Volgens zijn eigen mededelingen een d.er belangrijkste artistieke steunpila- kreeg hij het idee voor het stuk tijdens ren van het „Theatre Guild en zijn I een opvoering van de clowneske revue schouwburg gebleven. Welke prachtige re- „Hellzapoppin", waarbij een van het to- sultaten die samenwerking oplevert, kan neel geworpen kip op zijn schoot terecht Nederland deze week met eigen ogen con- kwam en waarna hij mompelde: „Als die stateren. I zich dat kunnen veroorloven, kan ik het ook.") De grote verdienste van de huidige DE KORTE. HELAAS VEEL te korte opvoering is nu, dat de kolder zodanig ge- reeks voorstellingen van het Amerikaanse serveerd wordt dat de ernst er nooit onder gezelschap in ons land is geopend met lijdt, en vice versa, terwijl er ook in de Thornton Wilder's comedie „The skin of humor overal zulke menselijke accenten our teeth", dat kort na de bevrijding hier zijn gelegd dat zelfs op ogenblikken van onder regie van Johan de Meester is ge- de grootste dwaasheid geen brokken wor- speeld onder de titel ..Met de hakken over den gemaakt ten aanzien van de serieuze de sloot". Ik heb die opvoering helaas niet doelstelling van het geheel, gezien en kan die van nu dus niet daar mee vergelijken, maar wel kan ik een ver gelijking maken met de oorspronkelijke I Amerikaanse opvoering die ik in 1942, kort na de première, in New York heb gezien. En dan kom ik tot een conclusie die men j niet dikwijls kan trekken ten aanzien van een vertoning waarmee een gezelschap op en in verschillende opzichten zelfs beter oor Hedendaagse Muziek musiceerde dan de oorspronkelijke. En daarbij beden- 'n de Bovenzaal van het gemeentelijk Concertgebouw het Danzi-kwintet Frans Vester (fluit). Koen van Slogteren (hobo), Pem Godri (klarinet), Brian Pol lard (fagot), Adriaan van Woudenberg (hoorn). Van drie van de vier uitgevoer- I de werken heeft men op deze plaats ongeveer een jaar geleden een bespre king kunnen lezen naar aanleiding van een optreden van dit ensemble voor de Amsterdamse afdeling van bovenge noemde vereniging. HETGEEN DOOR HET Danzi-kwintet met veel talent en dankzij een grote toe wijding gebracht wordt, behoort tot het gebied dat men wel aanduidt als „experi mentele" muziek; het uitgangspunt ligt bij de twaalftoonstechniek en de „punctuele' muziek van resp. Schönberg en Webern de basis bij het strikte doorvoeren van aprioristische ordening (seriële schrijfwij ze), de richting wordt bepaald door het verbreken van als fixaties beschouwde begrenzingen, door „inbouwen" van het toeval (aleatoriek) en het werken met ruimtelijke dynamiek, tenslotte m een doorbreken van het geijkte toonsysteem door middel van electronica en zuiver- akoestische elementen. De vraag bij dit alles is of men nog met muziek in de traditionele zin te maken heeft. Met ande re woorden: het is zeer wel mogelijk dat al deze onderzoekingen, ontdaan van de onvermijdelijke woekering van snobisme en modezucht, een eigen waarde vertegen woordigen, maar wat deze waarde is, kan met geen mogelijkheid afgeleid worden uit datgene wat men tot dusverre verstond onder muziek, niet gemeten worden met een structuurgevoeligheid die geschoold is I aan wat er aan muziek tot op heden be kend is, noch als expressief beschouwd 1 worden op grond van een esthetica die zich gevormd heeft met Bach en Bartók HET MEEST waarschijnlijk is nog dat zich binnen de muziek een splitsing aan het voltrekken is waarbij een nieuwe orga nisatie van sonoor materiaal zich vestigt naast die welke haar wortels heeft in een ons bekend verleden. Het is, historisch en formeel gezien, een werkzaamheid die desintegratie stelt tegenover de continuï- De componist Jan Mul geeft vanavond in I te!) d4e men onafscheidelijk achtte van het de aula van de Cruquiusschool aan de append Pr°ce® en het Is onmogelijk om Cruquiusstraat in Haarlem een muzikale op d °f>enl?likte weten of hier nog van toelichting bij de vertoning van enige Ne- J? ?ïaal? 7an kunst sprake is. derlandse films voor de leden van de af- Tenzll men zelf tot de insiders behoort en deling Haarlem van de Stichting Jeugd en gewaarword'ngen van andere aard kan Muziek. doen dan degeen die met de voeten op de Op deze avond worden de films „Rem- faTd® sle<rhts een doorbraak van de ge- brandt, schilder van de mens", „Glas" I lu'dsbamere constateert. De discussie Hier en daar heb ik de mening horen uiten dat „The skin of our teeth", nu de oorlog alweer zestien jaar voorbij is, iet wat verouderd zou zijn. Ik kan die me ning niet delen; ik zou integendeel willen betogen dat Wilder's waarschuwende woor den nu actueler zijn dan toen het stuk werd geschreven. Zinnen als „tijdens een oorlog wil men het leven in vredestijd be ter maken; als de oorlog eenmaal voorbij is wil men het alleen comfortabeler ma ken" en „laten we wel bedenken dat de voorspelling van de vernietiging van de wereld niet altijd onjuist hoeft te zijn," hebben mijns inziens in 1961 een nog veel grotere actualiteitswaarde dan zij in 1942 hadden. DIT ALLES WORDT IN deze vertoning op bijzonder pakkende wijze over het voet licht gebracht. Daarvoor komt in de eer ste plaats hulde toe aan de twee actrices die de voorstelling dragen: Helen Hayes, die aan de rol van de moeder een warmte en een humor gaf waarmee zij de zaal onmiddellijk veroverde; haar volledige aanpassing aan het ensemble, haar spaar zaam maar daardoor juist zo geraffineerd gebruik van de subtielste effectjes en haar vrijwillig zich-achterstellen bij de vertolk' ster van de rol van Sabina, toonden dat deze vrouw inderdaad groot is in alles waarin een (lichamelijk) kleine actrice groot kan zijn. En waarin andere groten juist wel eens klein kunnen zijn! JUNE HAVOC was een onovertrefbare Sabina, die zelfs de herinnering aan de creatie van Tallulah Bankhead liet ver bleken. Zij speelde de rol met een tech nisch volkomen beheerst temperament en een waarlijk virtuoze uitbuiting van de mogelijkheden tot nuancering die in deze figuur zo rijkelijk voorhanden zijn. Tegen over deze twee vrouwerollen zijn de man nerollen in het stuk bepaald minder dank baar. Niettemin was Leif Erickson een uitstekende Mr. Antrobus (kostelijk als de typisch Amerikaanse maatschappelijke Streber" in het tweede bedrijf) en Tho mas Hawley was, vooral in de slot-acte, alleszins aanvaardbaar als de zoon met het Kaïnsteken. Helen Menken was eel wel heel melodramatische maar hier en daar toch ook beklemmend-suggestieve waarzegster en Astrid Wilsrud een aar dige Gladys. Aan het slot (waarbij Helen Hayes vol gens de charmante Amerikaanse traditie een klein première-speechje maakte met geestige toespelingen op het Nederlandse verleden van New York) werden de spe lers met luide toejuichingen en veel bloe men gehuldigd. Simon Koster OOR DE^ ONLANGS opgerichte voerd met medewerking van Lilian La gaay, althobo). ,»Sequenza" van Luciano Serge Lifar, wiens ballet „Les Mirages" in het Holland Festival door Het Nederlands Ballet in première wordt gebracht, is thans in Den Haag, waar hij in de studio van Het Nederlands Ballet aan de Koningsstraat het werk instudeert. De foto toont Lifar terwijl hij aanwijzingen geeft aan de danseres Marianne Hilarides en de Engelse danser John Cadron, die de hoofd rollen dansen in „Les Mirages". „Spiegel van Holland", „En de zee was niet meer" vertoond. Op 27 maart wordt, eveneens voor de leden van bovengenoem de stichting, een speelavond gehouden in over een dergelijke nieuwe ontwikkeling is dan ook zinloos, aangezien er sinds lang geen gemeenschappelijke grond meer be staat waarop zij zich kan voltrekken. Dit het Clubhuis aan de Kleverlaan. De leden L1)eUTtY®r;ho!Jdt.zich,.t®gen?ver het,beken" zullen op deze bijeenkomst werken uitvoe ren van Schumann, Chopin, Brahms, Bar- tok, Andriessen, Tansman en Pierné. Het N.Ph.O.-concert op 24 maart de principieel verschillend van hetgeen eertijds als „modern" werd beschouwd tegenover „oud". HET ZOU DAN OOK GOEDKOOP zijn om de draak te steken met wat in het programma wordt aangeduid als de „ri tuele verovering van de ruimte" in de Im provisations and Symphonies van de jonge Peter Schat. Misschien is deze ver plaatsing van het geluid door het rond- Het achtste concert van de vrijdagse- I wandelen van een speler over het podium, rie van het Noordhollands Philharmonisch met vastgestelde ontmoetingen en aflos- Orkest zal plaatshebben op 24 maart a.s. singen, bijzonder zinvol als men voor de De reeds aangekondigde cellist Tibor de impliciete betekenis van een dergelijke Machula is verhinderd solistische medewer- promenade toegankelijk is, met andere king aan dit concert te verlenen. Hij zal woorden als men hieraan kan deelhebber- worden vervangen door de cellist Ed- als ^an een spel met regels, spanningen mund Kurtz, die eveneens het Cellocon- oplossingen. Schat's opus maakte overi- cert van Dvorak zal uitvoeren. Het pro- gens een meer „gebonden", samenhan- gramma vermeldt voorts het Adagio voor gende indruk dan de wel zeer disparate strijkers van Samuel Barber en de Eerste geluiden die tezamen de „Zeitmasse" van symfonie van Sjostakowitsj. Karl-Heinz Stockhausen vormden (uitge- Berio, virtuoos en subtiel geblazen door Frans Vester, liet een spoortje cantabili- teit vermoeden waarbij wellicht de Ita liaan ongewild? uit de mouw kwam. Schönberg's Kwintet was na het voorgaan de een bijna traditioneel werkstuk, met dien verstande dat men er het negatief van een min-of-meer klassiek sparmingst- verloop in beluisterde; maar ontzield, ge devitaliseerd. De aanwezigen, ongeveer vijfentwintig in getal, betuigden hun er kentelijkheid. zo al niet voor de beluister de werken, dan toch voor de voortreffe lijke uitvoering daarvan. Sas Bunge Advertentie MIZZI GiiNTHER OVERLEDEN Een van de bekendste Oostenrijkse ope rettezangeressen, Mizzi Günther, is in een Weens ziekenhuis aan een hartaanval over leden. Zij was 81 jaar. Zij oogstte indertijd bij de première van Franz Lehars „Die lustige Witwe" een sensationeel succes. Sindsdien' heeft zij de hoofdrol in deze operette meer dan duizend maal vertolkt. Ook in het buitenland is zij vaak op getreden. June Havoc (met kroontje), Leif Erick son (op bank) en Helen Menken (ge heel rechts) in „The Skin of our Teeth" van Thornton Wilder, waarvan The Theatre Guild American Repertory Company gisteravond, in Amsterdam een voorstelling gaf. Een advnkatenfirma te Dusseldorp. die het Moskouse Staatscircus voor een Euro pese toernee had laten overkomen, zal een civielrechtelijke aktie aanhangig maken tegen de Nederlandse minister van sociale Zaken en Volksgezondheid, in verband met de weigering tot het verlenen van vi sumverlengingen voor de medewerkers van het circus. Namens de firma deelde directeur J. H Mattner maandagmiddag te Frankfort mede dat hij reeds in september vorig jaar om werkvergunningen en visums voor het Russische circus had gevraagd. Toen het circus in Rotterdam stond werd, op hernieuwde aanvraag, nochtans geen vergunning afgegeven voor een op treden in Utrecht en Hilversum. De reden van de weigering lag volgens Mattner in protesten, welke tegen de visumverlening waren ingebracht door het Duitse circus Williams en een Nederlands circus. Deze beide circusdirecties vreesden de concurrentie van het Russische circus, al dus Mattner. Het Moskouse Staatscircus kon, als ge volg van een en ander, na zijn optreden te Hamburg slechts enkele dagen in Rotter dam optreden, om daarna naar Aken en Keulen te gaan. Er ontstond hierdoor een schade van 140.000 Nederlandse guldens. Hij is voornemens de Nederlandse minis ter van sociale zaken en volksgezondheid bij wie de beslisSing gelegen heeft, voor dit bedrag aan te spreken De vertegenwoordigers van het N.T.S.- en omroeppersoneel hebben maandag langdurig over de arbeidsvoorwaarden be raadslaagd met de hoofdbestuurders van de handels- en kantoorbediendenbond Sint Willibrordus (KAB), Mercurius (NVV) en de Christelijke Beambtcnbond (CNV) in een besloten bijeenkomst. Na afloop van de besprekingen werd een communiqué verstrekt, luidende als volgt: .De groepsraden van de N.T.S., de perso- neelsvertegenwoordigers van de omroep instellingen en van de televisiesectie der omroeporganisaties. vertegenwoordigend het totale N.T.S.- en omroeppersoneel. heb ben met instemming kennisgenomen van de uitgewerkte voorstellen van de drie vakorganisaties inzake herziening der ar beidsvoorwaarden. Deze arbeidsvoorwaar den zullen op dinsdag 21 maart met de leiding van de omroeporganisaties en van de N.T.S. in onderhandeling worden ge bracht. Bij de besprekingen werd de na drukkelijke eis van het personeel tot uiting ebracht. dat de door de organisaties inge diende voorstellen onverkort moeten wor den gehandhaafd". Uit dit communiqué blijkt, dat niet alleen de eisen van het N.T.S.-personeel, maar ook de verlangens en wensen van het omroeppersoneel deel uitmaken van de onderhandelingen. De Stichting Nederlandse Schoolradio vervolgt na de paasvakantie haar weke lijkse uitzendingen met de programma's voor het derde trimester. Dinsdag 11 april (14.4015.00 uur) wordt begonnen met de eerste les van de serie getiteld „De wereld in de klas". Dit programma omvat een aantal lessen met actuele wetenswaardig heden, aangepast aan de behoeften van de klas. De leerlingen kunnen met behulp van de aanwijzingen zelf een wekelijkse krant samenstellen. Woensdag 12 april (10.00—10.20 uur) wordt de eerste van een reeks gedrama tiseerde volksvertellingen uit vreemde landen en werelddelen uitgezonden onder de titel „Er was eens. In een inleiding bij iedere vertelling zal getracht worden een verband tp leggen tussen de plaats, die het bewuste land inneemt in de inter nationale gemeenschap der volkeren en de herkomst van het oude verhaal. De lessen worden geschikt geacht voor de klassen vier, vijf en zes. Tenslotte wordt op 14 april in de mor genuitzending (9.40—10.00 uur) gestart met de eerste les van een nieuwe muziek serie „De speelplaats". In een elftal lessen wordt een en ander verteld over het ont staan en de ontwikkeling van verschillen de muziekinstrumenten. In de lessen kan men horen wat kinderen met deze instru menten kunnen doen en daarna hoe vol wassenen ze bespelen. L» «,k.T K.R.O.-televisieregisseur Ben Mettrop verdient stellig een pluim voor de durf waarmee hij gisteravond opnieuw de strijdvraag „Bestaat er helderziendheid of niet?" in de arena der publieke menings vorming wierp, maar veel helderder is ons inzicht door deze uitzending toch niet ge worden. Het eerste deel van het program ma met de getruqueerde paragnostische experimenten door pseudo-telepaat Urkas was wel een vermakelijke illustratie van alles wat er op dit gebied aan boerenbe drog te koop is, doch opende stellig geen nieuwe gezichtspunten. Onze hoop was dus gevestigd op de vierschaar van „deskundi gen" twee artsen, een jurist en een filo soof die daarna hun licht over deze controversiële materie poogden te doen schijnen, maar ook daaruit resulteerde weinig meer dan de overbekende conclu sies dat: (a) zeker 90 percent van alle zo genaamde paragnosten beunhazen is; dat (b) ook de overige tien percent strikt we tenschappelijk bezien zijn bonafiditeit nog niet afdoende bewezen heeft en dat het (c) dus altijd „uitkijken en oppassen" is met deze lieden. Hoe ver de standpunten uit elkaar liggen bleek weer eens opnieuw in dit forum, waarin politie-inspecteur mr dr. F. Brink en de arts D. Uitterdijk alle paranormale verschijnselen categorisch ,verneinden" en de laatste zelfs zover ging, de gehele parapsychologie voor een „schijnwetenschap" uit te krijten, terwijl de zenuwarts dr. J. J. C. Marlet en filoso fiedocent dr. B. Delfgaauw zich als voor zichtige pleitbezorgers voor deze jonge tak van wetenschap deden kennen, echter met al even zwakke argumenten en dooddoe ners als die van hun tegenstanders achter de groene tafel. En toen de discussie ein delijk enige hout leek te gaan snijden, was de tijd op. Jammer, want met deze vier gesprekspartners, zo diametraal van in stelling en zo wel van de tongriem gesne den, had er nog best een levendig vuur werkje in kunnen zitten. Dat houden wij dan maar tegoed, hopen we, tot een vol gende keer: het probleem is er, hoewel in feite onoplosbaar, belangwekkend genoeg voor! Beeldschermer Advertentie o-OJTR <r0«mcs£>«mcv* Vraag Uw drogist! psr P«k|« et, Voor de interlandwedstrijd Nederland België, die morgenavond in het stadion Feijenoord in Rotterdam wordt gespeeld zijn geen zitplaatsen meer te krijgen. Er waren vanochtend alleen nog 5000 staan plaatsen voorhanden. De kans is nu dus vrij groot dat het sta dion woensdagavond zal zijn uitverkocht. Dat zou dan betekenen dat de wedstrijd per televisie zou worden uitgezonden Hierover wordt morgenochtend door de KNVB een beslissing genomen. De Haagse componist Ignace Lilien heeft een werk voor vioolcello en orkest gecomponeerd. Het werk zal onder de titel Concerto dans le Style Galant" voor het eerst worden uitgevoerd door de cellist Cees Pruyt met. begeleiding van het radio- filharmonisch Orkest onder leiding van Henk Spruit. Deze uitvoering wordt vrij dag 24 maart door de NCRV uitgezonden Advertentie -Radio „Veronica" zal haar uitzendingen naar Engeland eind deze week staken. De uit Engeland ontvangen luisterrapporten wijzen uit, dat het signaal slecht door komt, zodat de proefuitzendingen zullen worden stilgelegd De directie van „Veronica" deelde mede, dat de activiteiten van de commerciële radiozender nu volledig zullen worden ge richt op Nederland. Dagelijks zal worden uitgezonden van 's ochtends acht uur tot 's avonds acht uur, overwogen wordt in de zomer het aantal zenduren nog uit te breiden. HILVERSUM I. 402 m. 700 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00 - 24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram, en act. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Dit is uw leven. 12.00 Orgel viool en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland, praatje. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws en tentoonstellingsagenda. 13.20 Lichte muziek 13.45 Gesproken portret. 14.00 Gram. 14.35 Omroep-ka- merork. 15.00 Het spitsuur in de winkel, toespr. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Lichte muziek. 17.25 Amus.muz. 17.50 Regeringsuitz.: Het emigratie praatje van H. A. van Luyk. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Regeringsuitz.: Serie: kies een loop baan bij het onderwijs. I. Vraaggesprek over de functie van leraar bij het voorbereidend hogei en middelbaar onderwijs. Gespreksleider: Jan Goderie. Deelnemers aan het gesprek: een leraar klassieke talen, een cursiste m.o. B moderne talen en een a.s. eindexamenkandidaat. 18.30 Lichte muz. 18.55 VARA-Varia. 19.00 Voor de kleuters. 19.10 Ik hoor de roep, toespr. 19.20 Act VPRO 19.30 Voor de jeugd VARA: 20.00 Nieuws. 20 05 Gram. 20.10 Rep. Interlandwedstrijd: Nederland —België. (In de pauze: Gram.). 22.05 Hammond- orgelspel. 22.20 Zestig jaar levenservaring, lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Kamermuz. 23.00 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 23.15 Jazzmuziek met com mentaar. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws 8.15 Radiokrant 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. 11.00 Te voet van Je men naar Jeruzalem, hoorspel. 11.50 Gram. 12.05 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Metropole orkest. 13.55 Gram. 14.35 Gram. 15.00 Schooiork. 15.45 Gram. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Gemengd koor. 18.20 Het spectrum, lezingen. 18.35 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Pianorecital 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.15 Lijdensoverdenking. 20.45 Koor en sol. 21.30 Gram. 21.40 Promenade-ork. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Disco-causerie. 23.40 Platennieuws. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Kamermuz 14.30 Balletmuz. 14.45 School- koor. 15.05 Gram. 15.10 Schoolkoor. 15.30 Symf.- ork. 16.00 Koersen. 16.06 Engelse les. 16.21 Lichte muz. 17.00 Nieuws. 17.15 Gram. 17.20 Voordr. 17 45 Gram. 17.50 Boekbespr. 18.00 Lekenmoraai en fi losofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron 19.00 Nieuws. 19.40 Omr.koor. 20.15 Voetbalrep. Nederland—België. 21.00 Gram. 21.15 Voetbalrep. Nederland—België (tweede helft). 22.00 Nieuws. 22.15 Pedagogisch praatje. 22.15 Gram. 22.55 Nws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG ..,^TS: 2000 Journ. VPRO: 20.20 Documentaire film. 20.45 Speelfilm. VOOR WOENSDAG NTS: Int. jeugdjourn. KRO' 17 10—1740 Voor 20 00 Journaal en weerover2icht. 4 20-30 Documentair progr amma 20.55 Dansmuziek. 21.25 Forum Expositie van Ensor. In het Prenten kabinet van het Stedelijk Museum te Am sterdam wordt van 24 maart tot 7 mei een expositie gehouden van etsen van James Ensor uit het bezit van het Rijks- en Ste delijk Prentenkabinet.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4