Exposities in Amsterdam DRUK OP KANTOOR..? DAN LICHTDRUK wu Demonstratieve speelstijl in Gibson's „The Miracle Worker" Mooie vertolking van Roussel's „Le Festin de l'Araignée" Hermannus van Tongeren Galerie Uittenhout The Theatre Guild American Repertory Company De nieuwe CAO van NTS- en NRU-personeel Radioluistergeld moet te eniger tijd omhoog WOENSDAG 22 MAART 1961 demonstraties en inlichtingen VIII van der Grinten lichtdruk Blikman Sartorius Bob Buys Bob Buys chemische fabriek L van der Grinten nv Venlo N.Ph.O. onder Henri Arends in Heemstede Sas Bunge Dirigent Vaclav Talich overleden Staatssecretaris Scholten De nieuwe omroepwet De radio geeft donderdag T elevisieprogramma DE GALERIE „D'EENDT" is vergroot door het voor exposities bruikbaar maken van de kelder. Het is een aantrekkelijke, zij het uiteraard kleine, ruimte en van de tot 25 maart in de galerie te bezichtigen tentoonstelling werd hier het beste deel ge plaatst. Het gaat om het werk van de schilder-beeldhouwer Engelchor. Engelchor begon als schilder. Ik moch hem eens be zoeken naar aanleiding van het voltooien van een groot en moeilijk werkstuk: Si mon Bolivar, trekkende over de Andes Toen, nu al weer jaren geleden bleek mij de grote ernst van Engelchors inzet voor zijn werk. Op dat moment was hij al aan het veranderen en op zoek naar een grotere vrijheid, daar het akademi sche jasje, dat hij met het vervaardigen van genoemd schilderij nog aan had, hem te nauw was geworden. De nieuwe schil derijen kon ik begrijpen en billijken als een zoeken naar andere wegen. Ik geloof echter dat Engelchors weg toch voorna melijk in de plastiek ligt. Want zijn af schuwelijke abstracte en anilinekleurige aquarellen zijn nauwelijks te plaatsen naast zijn zo érnstig aangepakte ijzerplas tieken, die ook zoveel zin tot ambachtelijk heid vertonen. In de etalage prijkt het wel licht meest indrukwekkende resultaat van Engelchors arbeid: een steigerend paard GALERIE ESPACE maakte een exposi tie van werk van Diederen, Lucebert, Ta- jiri en Wagemaker. Gezien ervaringen met het werk van deze lieden en Espace ver wonderde mij de aankondiging. De ten toonstelling blijkt echter totaal in het ka der van Espace te passen. Diederen's werk lijkt abstracter te noemen, dan wij van hem gewend zijn. Maar dat komt omdat wij meer zijn schilderijen in olieverf ge wend zijn dan zijn toch directer gedane tekeningen en gouaches, die blijkbaar voor Diederen een vrijere vorm van uiten bete kenen. Tegen het verslag moeten doen van Wagemakers werk zag ik op. Ik voel niet zo voor diens schilderijen, waarin de ma terie in het algemeen, en stukjes touw en hout in het bijzonder zo'n rol spelen. Ik blijf het moeilijk vinden in geknutsel een werk van de geest te zien. Maar Espace exposeert van Wagemaker gouaches, waar in enig volkomen aanvaardbaar plakwerk (om in plaats van collages dit eenvoudi ger woord te gebruiken). En hiermee blijkt Wagemaker me helemaal niet te prikkelen en geeft hij mij geloof in zijn gevoel voor schoonheid, al kan ik nog moeilijk spreken van bewogenheid. Dit dan vooral ook door een vergelijk met het werk van Lucebert, die, welke voorkeuren men ook moge bezitten, ons altijd bij de kraag pakt en ook een fellere persoonlijk heid blijkt dat een Diederen. Tajiri is gaan werken met grotere stukken schroot. Groot dan in vergelijk met zijn voorheen uit kleinere materiaaldelen samengestelde plastieken, waarin hij, naar ik meen, toch meer de eigen hand vertoonde. De her innering aan vorig werk blijkt in ieder geval voor mij zo sterk, dat ik in Tajiri's nieuwe werk nog niet zoveel zie als ik Advertentie MEN KIJKT WEL even verbaasd als men na een uitnodiging voor Hermannus van Tongeren's expositie op de Galerie Uittenhout afgaat en daar in de etalage een vertrouwd, maar toch sterk van de reproduktie op de uitnodigingskaart ver schillend schilderij ontmoet. Dat schilde rij is er een uit Van Tongerens reeks „Sferen en vormen in de ruimte", waar van enkele mij reeds boeiden op een ex positie van leden van Kunst Zij Ons Doel. De reproduktie is naar een tekening, zoals Van Tongeren er vele direct naar de na tuur maakte in onze naaste omgeving en op zijn reizen. Het zijn heel gewone teke ningetjes uit een klein schetsboek, zo'n schetsboek dat iedere schilder bij zich zou moeten hebben ter registratie van zijn vele visuele ervaringen. Die tekeningen preten deren niet in de eerste plaats kunst te zijn. Dat is trouwens ook lang niet het geval met alles uit Van Tongerens grote collectie. Maar we vinden er enige su blieme schetsen in. Ik denk aan een van een autobus klaar voor het vertrek, wach tend op een groepje mensen, aan een dorpsgezicht uit het Limburgse Rijckholt, aan een gezicht op het Franse plaatsje Soissons, aan een gekleurde tekening van Malakoff in de Parijse banlieu, aan een duinlandschap bij Vogelenzang en nog wel andere aandachtig geschetste zaken. VAN TONGEREN wil echter ook meer dan alleen maar vertellen van het uiter lijk der dingen. Het landschap kan een projectie worden van zijn voelen en zo werd het dat, wat wij ontmoeten in de reeks „Sferen en vormen in de ruimte," een wat gewichtige, maar toch wel zuive re benaming. Van Tongeren wilde echter nog meer dan dat en beoogt wat we wel kunnen noemen een innerlijk landschap. Hij bereidt zich daartoe voor met colla ges, plaksels uit papier van verschillende kleur en meestal bedrukt. Dan doet hij even denken aan Kurt Schwitters, van wie men in de collectie Thompson zoveel kan ontmoeten. Maar Van Tongeren bedoelt toch iets anders. Zoals gezegd, kan men zijn collages als voorbereiding zien. Het papier is niet alleen goedkoper dan de verf, maar doet hem gemakkelijker ex perimenteren. Het resultaat van zijn voor bereidingen vindt men in enige schilderij tjes in olieverf, waarin dan nog enig bedrukt papier kan voorkomen. Die olie verfschilderijtjes kwamen mij veel sterker voor dan de collages) die toch in de eerste plaats voor Van Tongeren zelf bedoeld zijn geweest. VAN TONGEREN is nog jong te noe men en men verwachte niet een eenheid in zijn wijze van uitdrukken. Wanneer hij iets gevonden heeft buit hij het uit tot hij zich niet meer geïnspireerd voelt. Dan komt er iets anders. Moeilijk is te voor spellen in welke richting het verder zal gaan. Zeker lijkt mij dat Van Tongerens werk altijd zal getuigen van een grote ge voeligheid en, wanneer hij dat schetsen buiten volhoudt, van een rijkdom aan mo tieven. Zijn voorlopig kleine formaten neemt hij om een grotere concentratie mo gelijk te houden. Mij maakte hij be nieuwd naar het vervolg. Deze sympathieke expositie is tot 10 april te bezichtigen. aan het oude mocht ondervinden. Waar mee dan niet gezegd wil zijn dat het thans vertoonde van mindere kwaliteit is. Want ook nu hield me Tajiri's werk een tijd in de ban. Tot 15 april deze tentoonstel ling. KUNSTHANDEL SANTEE LANDWEER exposeert tot 30 maart werk van Max Rae- decker. Raedeckers abstracte, maar naar zeggen toch op visuele ervaringen steu nende schilderijen getuigen van ernstig zoeken, maar voor een expositie zijn zij mij te weinig variërend. Gaarne erken ik hierbij dat men tegenwoordig teveel krijgt voorgeschoteld en men de smaak voor nuanceringen soms verliest voor een mo ment. Toch maakt deze tentoonstelling op mij een betere indruk dan die van de in 1888 geboren Josef Albers, tot 10 april in het Stedelijk Museum te zien. Albers was professor aan het Bauhaus, bij het Stedelijk Museum altijd een aanbeveling. Hij is dat thans aan de Yale University te New Haven en dat klinkt ook gewichtig. Er hangt op deze expositie een zelfpor tretje dat mij al onthullend voorkomt: het getuigt van gevoel van maniertjes en is daarmee erg onbelangrijk. Natuurlijk werkt Albers nu abstract. Hij maakt va rianten. Als een bepaalde compositie door de kleur U niet mocht liggen dan kan U eenzelfde compositie in een andere kleur kiezen. Professor Albers heeft verder de pech te exposeren naast de belangrijkere Hans Richter, wiens naam al klank ver kreeg door de Dadaïstische beweging. Richter is ook als filmer bekend en ik kan niet beter doen dan enige uitspraken van hem te citeren. Op zijn expositie leest men ergens: „De film is een consequentie van stromingen in de schilderkunst, die in de beeldende kunst zelf niet geheel konden worden gerealiseerd". En verder: „Sommige problemen en gevoelens beho ren uitsluitend tot de schilderkunst, andere uitsluitend tot de film er zijn et echte» ook, waarin film en schilderkunst elkaar raken of zelfs elkaar doordringen." Op dat laatSte punt reikten Richters onderzoekin gen verder en daaruit resulteerden rol- schilderingen. Wat betreft schilderkunst kwamen verschillende rolschilderingen mij nogal mager voor en ik was meer ge boeid door enige zaken, die ik liever bre de, decoratieve panelen zou willen noemen. De mens ontkomt er blijkbaar niet aan toch ook eens iets moois te willen maken. Gelijk bij zovele avant-gardisten is Rich ters' beginwerk niet zo'overtuigend. Hoe anders was dat overigens bij de eerder in dit schrijven genoemde Lucebert. RICHTERS' EXPOSITIE moet gezien worden in verband met de expositie „Be wogen beweging". Wat mij betreft had men kunnen volstaan met het enkele woord „beweging", want bewogen was ik bepaald niet in dit Lunapark, dat het 65-jarig be staan helpt vieren. Toch zijn hier interes sante dingen te ontmoeten. Het heeft de mens altijd geïntigreerd de suggestie van beweging in een stilstaand ding te geven e9 'le^. z^n c'e P°gingen in die richting, die mij kunnen boeien. De machinerieën bleken vooral ook kinderen nogal te amu seren. Advertentie Orderbehandeling en facturering Bij een werkelijk doelmatige organisatie van uw orderbehandeling en facturering zult u reproduktie door middel van LICHTDRUK zeker gaarne toepassen. Kantoorlichtdruk is modern tóch jaren beproefd. Lichtdruk is accuraat en maakt zeer veel coHtrolewerk overbodig; lichtdruk is ook goedkoop en werkt zo snel als u van een modern reproduktie-systeem maar kunt verwachten. Onze uitvoerige documentatie over; 1. Postbehandeling met behulp van lichtdruk 2. Lichtdruk ten dienste van het intern schriftelijk verkeer 3. Orderbehandeling en facturering met behulp van lichtdruk, zenden wij u gaarne op aanvraag. THE THEATRE GUILD American Repertory Company heeft dinsdagavond in Den Haag de tweede van een helaas korte reeks van drie voorstellingen in ons land gegeven. Er waren vele acteurs en actrices bij de belangstellenden, die de Koninklijke Schouwburg vulden. Voor de speelbeurt in deze standplaats was „The Miracle Worker" van William Gibson gekozen, welk stuk nog maar enkele weken geleden als „De Wonderdoenster" zijn Nederlandse première beleefde (met zeker niet minder succes). Regisseur Robert de Vries en zijn medewerkers woonden eveneens deze gewaardeerde gastvertoning bij. De bloemenhulde na afloop werd nu eens niet door functionarissen in uniform overhandigd, maar gracieus voor het voetlicht gebracht door Marja Lieuwen, die bij „Theater" de stomme hoofdrol speelt. Een hoffelijk gebaar. NATUURLIJK DRINGT zich onder de ze omstandigheden de vraag naar een ver gelijking op. Geheel anders en tenslotte toch eender, zou het antwoord moeten lui- EEN JEUGDWERK VAN SCHUBERT, beminnelijk maar van licht kaliber was het eerste nummer van het programma dat het Noordhollands Philharmonisch Orkest in het Minerva Theater te Heemstede ten gehore bracht. Jofele melodietjes van de houtblazers worden door de strijkers beantwoord met prentbriefkaartenlyriek van de eenvoudigste soort. Het geheel is vervuld van een Oostenrijkse „Gemütlichkeit" zonder de wrijving met een verkapte levensonlust die aan de latere werken van Schubert een wrang accent geeft. Geen meesterwerk, deze derde Symfonie, op acht tienjarige leeftijd geschreven, maar als openingsstuk van een concert toch aardig genoeg. De uitvoering liet alle genoemde aspecten recht wedervaren, al werden de lyrische honingdruppels van de violen wat korrelig door de inwerking van de akoestiek. VEEL BETER kwam „Le Festin de l'Araignée" (Het Feest van de Spin) over naar de zaal, Roussel's balletmuziek die bepaald wèl een meesterwerk is, omdat de componist door middel van een even rijk als subtiel harmonisch en instrumentaal koloriet bewijst waarin ook een klein in sect groot kan zijn. Het werk is onlangs in de Haarlemse abonnementsserie uitge voerd, maar bleek door het orkest nu nog veel beter beheerst te worden. De fijne draadjes van het orkestrale spinneweb, door Roussel met geniale hand geweven, vibreerden op de adem van een bezielde vertolking. Deze muziek ligt dirigent Hen ri Arends kennelijk na aan het hart, en dit enthousiasme vond weerklank in de toe wijding die het orkest aan de dag legde. De dirigent betrok terecht eerste fluitist Pieter Odé in het succes, om zijn gevoe lig geblazen introductie en epiloog. A pro pos, de inzet van deze epiloog na de voor afgaande „Begrafenis van de Eendags vlieg" is een van die zeldzame momenten waarop de muziek doorschijnend wordt tot op de bodem van de inspiratie! HET PIANOCONCERT in c van Mozart, KV 491, was na de pauze het derde en laatste werk van dit programma (dat voortreffelijk was van samenstelling en lengte). Soliste was de jonge Franse pia niste Sylvie Mercier, leerlinge van onder andere Wilhelm Kempff. Of men het aan de invloed van deze leermeester, die een bekend Beethoven- en Brahmsvertolker is, moet toeschrijven, of aan haar eigen tem perament hoe 't zij: haar voordracht was van een sinnige robuustheid die Mo zart naar mijn smaak geweld aandeed. Bovendien was de door haar gespeelde ca dens in het eerste deel een smakeloos en hol intermezzo dat qua stijl bijzonder uit Ezra Pound. Ezra Pound, de dichter uit Idaho, die zich een reputatie heeft ver worven door zijn steun aan het fascisme gedurende de Tweede Wereldoorlog, werd gisteren gehuldigd door een voormalig communist. De hulde kwam van de Ita liaanse dichter Salvatore Quasimodo, die sprak op een bijeenkomst in de universi teit van Milaan. Hij noemde Pound „een der belangrijkste figuren in de hedendaag se dichtkunst". Pound zat er bij en rea geerde niet toen 500 studenten hem luid toejuichten. Enkele studenten probeerden een fascistengroet, maar Pound bleef stil zitten. Toen hij later het toneel afstapte, renden de studenten weer op hem toe, om hem de fascistengroet te brengen. Pound keek even rond en bracht toen ook de fascistengroet. de toon viel. En in 't algemeen waren de accenten te ruw, en werden de expressie ve nuances veel te geprononceerd weer gegeven. Men behoeft Mozart waarlijk niet als een poppetje van bruidsuiker te behandelen, maar hem de ogen uit te krabben gaat ook te ver. De orkestbege leiding was, vooral wat betreft de hout blazers die zowel in het tweede als in het derde deel belangrijke trekjes hebben, niet voor honderd percent te loven. VERBETERING Onder de foto met het opschrift „Serge Lifar bij Nederlands Ballet" in de krant van gisteren stonden enkele verkeerde na men. De hoofdrollen in dit ballet worden door de Franse ballerina van Australische herkomst Joan Cadzow en de Amerikaan se Nederlander Job Sanders vervuld. Ser ge Lifar had zijn in Frankrijk bijzonder gewaardeerde ballet „Mirages" op muziek van Henri Sauget hier al veel eerder wil len instuderen, doch het wachten was op een voldoende geschikte danser, welke men thans in Job Sanders gevonden meent te hebben. Op de gereproduceerde foto zag men dus niet Marianne Hilarides en John Cadron, maar Joan Cadzow en Job San ders. den. Er is een opmerkelijk groot verschil in benadering. In deze Amerikaanse op' voering is alles luider en nadrukkelijker (maar mede daardoor ook duidelijker) dan bij ons. Regisseur Porter van Zandt heeft de zorgvuldig gedoseerde en vakkun dig geplaatste effecten scherper doen uit komen, echter zonder de sensatie buiten de sfeer van het emotioneel gemotiveerde te trekken en zonder een vervalsend licht op de gecomprimeerde reconstructie van authentieke gebeurtenissen te werpen. De speelstijl is demonstratiever dan wij ge wend zijn. Gelet op de overeenstemming qua romantische verplaatsing in het Ame rikaanse verleden, zowel naar geest als materie, is het misschien niet eens zo ver wonderlijk dat men door de manier van enscèneren, in het bijzonder door de plas tische groeperingen, aan voorstellingen van een ander reisgezelschap, het Ameri can Ballet Theatre, werd herinnerd (aan „Fall River Legend" van Agnes de Mille het meest). WEL ECHTER WORDT naar mijn me ning het sentimentele nodeloos overdre ven zij het volgens voorschriften van de auteur die gelukkig in de Nederlandse realisatie niet werden nagevolgd. Daarbij denk ik in het bijzonder aan de inspireren de stemmen, die Annie Sullivan in de titel rol via de geluidsband van gene zijde uit het verleden opvangt. Het evenwicht werd hersteld door een scheutiger dosering van kernachtige humor. In tegenstelling tot Mia Goossen, die van de titelheldin met voorbeeldig gedisciplineerde concentratie van strijdbare krachten een soort tweede Florence Nightingale maakte, deed de thans optredende Barbara Barrie veeleer denken aan een nieuwe Jeanne d'Arc door haar heilig geloof bij de vervulling van een onmogelijk lijkende taak, vecht- Barbara Barrie als Annie Sullivan en de negenjarige Rona Gale als het kind Helen Keller in „The Miracle Worker" van William Gibson. Rona Gale is geen nieuweling op het toneel. Zij maakte haar debuut op zesjarige leeftijd in de Kern-Hammerstein produktie „Show Boat". Daarna volgde de musical Carrouselen „Finians" Rainbow". Voor de rol van Helen Keiler, het doofstomme meisje, heeft Rona het doofstommen-alfabet moeten leren. Rona, die uit een artiesten-familie stamt, werd voor de rol gekozen uit tientallen sollicitanten. Haar vriendin netje Patty Ann Williams, met wie zij optrad in „Finian's Rainbow", verge zelt haar op de Europese tournee. lustig bezielend onder een boerse onver schilligheid en vertederend ondanks de ruwe aanpak (sparend zichzelf het aller minst). DE GEHELE MANIER van doen ves tigde geleidelijk sterker en sterker de voor ontroering ontvankelijk gemaakte aandacht op een fantastisch feit, een dra matische gebeurtenis. De uitwerking daar van kon niet missen, zoals dat heet. Van een artistieke ervaring in deze kroniek van een wonderbaarlijke genezing kan men eigenlijk alleen spreken bij wijze van associatie. Dat men er innerlijk door be wogen werd, was mede te danken aan het biologiserende toedoen van de zeer jeugdi ge Rona Gale als Helen Keller in haar dierlijke isolement. Onvergeterlijk zal voor mij blijven haar verwilderd zoeken naar aanraking, de ontstellend groteske lompheid met daardoorheen de sprakeloze behoefte aan tederheid. De worsteling om begrip, het gevecht met de weerbarstig heid, de geleiding van het instinct dit alles, of hoe men het verder omschrijven wil, versterkt de gelijkenis met een artis tieke ervaring. DE FIGURATIE was in deze Ameri kaanse aanpak meeromvattend en vooral authentieker dan bij de Nederlandse mon tering, waarvan de intimiteit toch een nauwer erbij-betrokken-zijn veroorzaakte Hoe goed de bezetting qua vakkundigheid verder ook was, zo'n prachtige typering als hier van de schaapachtige bemoede rende tante door Hetty Beck werd ge leverd was er toch niet bij. Voorts liet de enscènering sterker uitkomen, dat „The Miracle Worker" in eerste opzet een tele visiespel is geweest. De toeschouwers ga ven herhaaldelijk door luide reacties te kennen deze krachtige aanpak van een treffende reportage bijzonder te waar deren. De voorstelling werd bijgewoond door de Koningin. David Koning De NRU en de NTS zijn dinsdag onder handelingen begonnen over de door de door de drie samenwerkende vakorganisa ties ingediende voorstellen. De besprekin- en werden in een openhartige sfeer ge voerd. Overeengekomen werd dat nog de ze week de geschilpunten, welke tot nu toe de afsluiting van de nieuwe CAO (thans mede geldende voor de NTS) in de weg stonden, ter arbitrage van de Stichting aan de Arbeid zullen worden voorgelegd. Met ernst zal worden gestreefd naar de invoering van de volledige vijfdaagse werkweek, beginnende in april voor die personeelsgroeperingen waarvoor dit or ganisatorisch terstond mogelijk is. In de komende maanden zal dit beleid worden voortgezet met de bedoeling dat in sep tember aanstaande ieder personeelslid vijf dagen per week werkt. Een en ander zal in nauw overleg met de vakorganisaties geschieden. Ten aanzien van het werken tijdens de weekeinden zal het uitgangspunt blijven dat minstens één maal per drie we ken een vrij weekeinde wordt genoten. Bij de werkgevers bestaat bereidheid om compensatie te bieden voor een voor lopig nog onontkoombare zware belasting op de weekeinden, welke met name bij de N.T.S. optreedt. Voorstellen, een compen satieregeling betreffende, worden nog be studeerd. Er werd een datum vastgesteld waarop, na zorgvuldige bestudering van de voorstellen tot wijziging van de salaris structuur, het overleg over dit onderdeel der arbeidsvoorwaarden wordt voortgezet. Daarbij richten de partijen zich op het bereiken van principiële overeenstemming voor 1 mei aanstaande. Voorts zal nog na der overleg plaatsvinden over de regeling der arbeidstijden bij de N.T.S. De internationaal bekende dirigent en musicus Vaclav Talich, is op 78-jarige leeftijd in Beroun nabij Praag overleden, aldus meldt het Tsjechoslowaakse persbu reau Ceteka. Een wijziging van de financiële regeling voor de Wereldomroep zal op zichzelf geen uitkomst bieden uit de financiële moeilijk heden, waarmee de omroepen te kampen hebben. Aan een verhoging van het luis tergeld zal te eniger tijd niet zijn te ont komen. Dit heeft staatssecretaris Scholten meegedeeld tjjdens het mondeling over leg, dat de vaste commissie voor Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen uit de Tweede Kamer, met de regering heeft ge pleegd over verschillende punten die bij de openbare behandeling van de begroting van O. K. en W. de commissie niet had den bevredigd. Het verslag van dit mon deling overleg is aan de Kamer toegezon den. Over de onafwendbare verhoging van het luistergeld merkte de staatssecretaris verder op, dat het luistergeld sinds 1942 12 per jaar bedraagt. De sindsdien aan merkelijk gestegen uitgaven konden aan vankelijk worden opgevangen doordat het aantal radiotoestellen in gelijke mate bleef stijgen. Dit stadium is thans echter voorbij. Weliswaar stijgt het aantal ver kochte radiotoestellen nog steeds, doch niet meer in die mate als voorheen. Het betreft hier voornamelijk de vervanging van oude toestellen en de aanschaf van toestellen door nieuwe gezinnen. Afgezien van de toeneming van het aantal autora dio's lijkt de radioluisterdichtheid in Ne derland thans niet meer noemenswaard toe te nemen en is het verzadigingspunt be reikt. De uitgaven voor de omroepvereni gingen blijven echter stijgen, onder ande re doordat de kwaliteitseisen steeds hoger worden. De vaste Kamercommissie meent dat staatssecretaris Scholten de nieuwe koers die de richting met het ontwerp-omroep- wet wil varen, beter schriftelijk had kun nen aankondigen dan, zoals hij heeft ge daan, bij de behandeling van de begroting in de Kamer. De bekendmaking van de staatssecretaris kwam nu zo onverwachts, dat de Kamer er bij de replieken niet op kon reageren. De commissie zegt dit in het verslag, dat zij de Kamer heeft gezonden over het mondeling overleg dat zij met de bewinds lieden van O.. K. en W. heeft gepleegd op verschillende punten, waarop de regering haar bij de openbare behandeling niet had bevredigd. Wat betreft de nieuwe commissie, die het ontwerp-omroepwet zal bestuderen, werd betreurd, aldus het verslag, dat de regering door de instelling van deze com missie haar directe verantwoordelijkheid voor het nemen van beleidsbeslissingen inzake het radio- en televisiebestel had ontweken. De staatssecretaris zei geens zins de bedoeling te hebben gehad, de Kamer te overrompelen. Het zou zijns inziens integendeel onjuist zijn geweest als hij anders had gehandeld. De radioraad had zich unaniem met het voornemen der regering tot instelling van de commissie akkoord verklaard. De taak van de nieuwe commissie zou zijn, de regering te assisteren bij de voorbereiding van een aantal wijzigingen, welke de aanhangige wettelijke regeling van het omroepwezen behoeft. Dat daartegen ern stige bezwaren zouden rijzen, vermocht de bewindsman niet in te zien. De bewinds man sprak de hoop uit, dat de commissie omroepwet binnen één jaar na haar fn- stallatie haar arbeid zou hebben voltooid en dat dan de toestand'koming van een definitieve wettelijke regeling van de radio en televisie in Nederland wellicht uiteindelijk spoediger tot stand gekomen zou blijken te zijn dan anders het geval ware geweest. Verre van de verantwoor delijkheid te hebben ontlopen, had de regering op deze wijze juist verantwoorde lijkheid op zich genomen. Het lag niet in het voornemen van de bewindsman, de nota over de reclame-televisie aan de nieuwe commissie- radio- en televisie wetgeving voor te leggen. De opdracht aan de commissie had de staatssecretaris nog niet gereed. De kenschets van de studie-commissie als pacificatiecommissie was bij wijze van aanduiding geschied. Vanuit de commissie werd de staatssecretaris te optimistisch genoemd in diens mening, dat de commis sie-radio- en televisiewetgeving haar ar beid in een jaar zou kunnen voltooien. Het betreft hier dus duidelijk een zeer ge voelige en ingewikkelde materie, waaraan dan nu nog de televisie zou worden toe gevoegd. De hier aan het woord zijnde leden der commissie waarschuwden er tegen. deze problematiek te onderschatten. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00 AVRO. 10.30 VARA. 11.30 AVRO 13.30 VARA. 14.30-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. VARA: Rep. opening congres van de Partij van de Arbeid. AVRO: 11.30 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws, meded. en beurs- ber. VARA: Rep. congres van de Partij van de Arbeid. AVRO: 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Zang recital. 15.35 Voordr. 16.00 Metropole-orkest. 16.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 Voor de jeugd. 18.30 Dansmuz. 18.45 Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 21.35 Fortunata schrijft een brief, hoorsp. 22.10 Jazzmuz. 22.30 Nieuws, beursber. van New York en meded. 22.45 Journ. 23.00 Sportact. 23.10 Discotaria. 23.55—24.è00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00 24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.15 Morgen dienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Gram. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Pianospel. 13.40 Lichte muz. NCRV: 14.00 Amus.muz. 14.25 Radio-phllh.- ork. en soliste. 15.20 Gram. 15.30 Gewijde muz. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.20 Gram. 16.50 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Amus.ork. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Lichte muz. 18.50 Sociaal perspectief, lezing. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Pol. lezing. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 21.50 Pe riodiekenparade. 22.00 Orgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23.00 Platennieuws. 23.30 Nobelprijswinnaars in verte ling, lezing (II). 23.55 - 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Amus.ork. 12.30 WeerDer. 12.35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Ka- mermuz. 14.00 Kinderkoren. 15.50 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.06 Franse les. 16.21 Gevar. progr. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 18.20 - „Tm„ VOOR WOENSDAG NTS: Int. Jeugd journ. KRO: 17.10—17.40 Voor o/fir»e» ^-^S: 20.00 Journaal en weeroverzicht 20.10 Reportage van de interland-voetbalwedstrijd Nederland—België in Rotterdam. 22.00 Nieuws en vervolgens Ramblersshow. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 Kunstoverz. 20.50 Dienst op Golgotha, TV-spel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4