ROB VAN REYN'S MIME-SPEL m M Prijs voor Haanstra Te korte tournee van Amerikaans gezelschap met een prestige-voorstelling besloten PLANTEN MARGARINE De nieuwe Comedie tweede gezelschap van Arena Verschuivingen bij toneelgezelschappen mm de volmaakte met het enige natuurzuivere middel dat spatten voorkomt bij bakken en braden. een Leeuwenzegel-produkt De breekbaarheid van Glazen Speelgoed De negen muzen Dans- en balletgroepen in het Holland Festival NOOY WERIC! Volksactrice Beppie Nooy krijgt platenbon uit dank voor haar Jantjes Orammofoon Bent U ook zo snel verkouden Even snel en bovendien veilig helpt Rheumin U er weer van af DONDERDAG 23 MAART 1961 Gestadige groei naar internationaal niveau Simon Koster 44 ct Paul Cammermans bij de N.C.R.V. MATTHAUS-PASSION Onze jongens Beeldschermer Pasen in Assist De Westduitse televisie Een Nederlandse Lucaspassie Golfbreker De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma HET IS EEN GENOEGEN, te kunnen constateren dat Rob van Reyn een kunste naar is die van jaar tot jaar groeit in zijn werk. Kennelijk weerstaat hij de verleiding om, als een van zijn „nummers" eenmaal succes heeft, het zelf ook goed genoeg te vinden, er verder niets meer aan te doen en het dus maar avond aan avond te her halen tot het een geheel zielloos, technisch produkt is geworden. Bij zijn optreden van gisteravond in de Haarlemse Stadsschouwburg (die zeer goed bezet was) heeft Van Reyn duidelijk getoond dat zijn werk voor hem méér is dan een mechanische herhaling van wat hij eens op een gelukkig moment heeft gecreëerd, dat hij ook aan zijn oudere nummers nog werkt en schaaft, en dat hij dus ook wel beseft dat hij als pantomimespeler nog een lange en moeizame weg vóór zich heeft als hij de hoogste top wil bereiken. twijfeld een pantomimespeler van inter nationaal formaat te worden en dit niet alleen door het feit dat hij al enige keren buitenslands is opgetreden en binnenkort zelfs in andere werelddelen zijn kunst gaat laten zien. Zijn stijlbesef groeit, zijn hu mor wordt meer en meer iets beters dan alleen-maar-gek-doen, en zijn gebarentaal wint enorm aan trefzekerheid. Hij heeft het gek-doen weliswaar nog niet heiemail overwonnen in de piano-solo bijvoor beeld wordt het lachsucces nog altijd op een te goedkope manier nagestreefd maar daar staat tegenover dat een num mer als „De bankroof" vrijwel volmaakt is. Deze scène is vooral daarom zo voor treffelijk omdat zij uitgaat van de werkelijkheid en die werkelijkheid met de fantasie en het waarne mingsvermogen van de kunstenaar zo prachtig en zo scherp karikaturiseert. Hier is Rob van Reyn op zijn best. Maar hij dwaalt wanneer hij zich laat verleiden tot een volkomen verwaarlozen van de werkelijkheid als uitgangspunt, zoals in „De masseur". Het verschrikkelijk kleine mannetje dat door de massage een ver schrikkelijk lange man wordt, moge een grappige inval zijn, het is stellig geen ge geven om een karikatuur op te bouwen omdat het te ver van de werkelijkheid verwijderd is. EEN GEVAL OP ZICHZELF is het num mer „de Japanse steenhouwer", het enige programma-onderdeel dat geheel ernstig is en zelfs een diepere betekenis heeft. Helaas heeft Rob van Reyn hiermee bo ven zijn macht gegrepen (en wellicht bo ven de macht van de pantomime-kunst zelf). Want de taak van de mime begint en eindigt met het uitbeelden van mense lijke gedragingen en gewaarwordingen; hij moge zich verlokt voelen tot het geven van mimische vorm aan zulke niet-mense- lijke zaken als natuurverschijnselen, hij mist daartoe echter de raakpunten die hij nu eenmaal heeft met alles wat zijns me demensen is. Het is spijtig dit te moeten constateren omdat juist deze greep naar het ernstige en dichterlijke op zichzelf de grootste waardering verdient, zoals dit trouwens ook het geval is met verreweg het meeste van wat Rob van Reyn gister avond heeft laten zien. DE TALRIJKE TOESCHOUWERS gaven danook terdege blijk van hun appreciatie. 'Advertentie Uit handen van Willem O. Duys krijgt 'Toffe Jans' hier de Pluim-Platenbon voor de heerlijke TV-toneelavond van haar en haar trouwe troepers. Noteerde Duys uit de mond van de vitale, goudhartige to neelbezielster en moeder-van-drie: OVER PLATEN: 'Heb er 'n stuk of 50. Gek op, krijg veel cadeau. Vooral chansons en cabaret. Klassiek? Och ja... Chopin, Liszt... van alles zo'n beetje.' OVER LUISTEREN: 'Weinig tijd voor! Maar als m'n jongen van 13 thuis is, wordt het 'draaien altijd maar draaien'! Hij jazz en ik leuke dingen uit 't vak. Helemaal ontspannen doe je nooit. Gisteren in Joure, vandaag Uithuizen, tussendoor repetitie in Mo- kum... Moe? Zelfs geen tijd om moe te zijn I' OVER PLATENBON: Leuk ding zeg, enig idee! Gaven er laatst een aan 'n jarige in de troep. Machtig, zo'n cadeau waar muziek in zit! Ik ga er nou doodrustig een plaat voor kiezen. Misschien wel Beethoven. Daar heb je lang plezier van.' Het stichtingsbestuur van Toneelgroep Arena zal in het komende seizoen een tweede toneelgezelschap gaan exploiteren. Naast toneelgroep Arena, die de jeugd voorstellingen blijft verzorgen, zal een tweede gezelschap worden gevormd, dat onder de naam „De nieuwe Comedie" een deel van de Arena-voorstellingen voor het V.H.M.O. zal overnemen en verder avond voorstellingen voor volwassenen zal gaan geven. „De nieuwe Comedie" stelt zich tot taak een ze breed mogelijk publiek te bereiken en zal naast klassieke toneelstukken met een kleine groep acteurs eveneens modern repertoire gaan spelen van schrijvers, die met en in hun stukken streven naar een nieuwe inhoud en vormgeving van het to neel. Het nieuwe gezelschap hoopt op deze basis acteurs, die net van de toneelscho len zijn gekomen, aan zich te binden en tegelijkertijd ook aan jonge regisseurs een kans te kunnen geven. Dank zij een sub sidie van O. K. en W. zijn aan twee Ne derlandse schrijvers, Jan Staal en Mag- da Berg, opdrachten verstrekt tot het schrijven van een avondvullend toneelstuk. De directie van de nieuwe comedie zal worden gevormd door Erik Vos en A. E. Greidanus. Als dramaturge is dra. M. Scheltema aan dit gezelschap verbonden, terwijl Kees van Iersel een gastregie zal voeren. De pantomimist werd goed begeleid door het trio Reiziger-De Nes-Gisolf, dat Han Reiziger's dikwijls rake muzikale illustraties uitvoerde. Peter Lohr bracht als conferencier met een paar voor- drachtnummertjes een studentencabaret achtige noot in het geheel. Wat Kathe Schatborn betreft: de beste raad die men haar kan geven (en die bepaald niet hate lijk maar goed bedoeld is) is dat zij eens enige jaren aan een toneelschool gaat stu deren alvorens in een heuse schouwburg te willen optreden. De vooraanstaande Nederlandse acteur Guus Hermus (verbonden aan „Ensem ble") heeft een contract getekend volgens hetwelk hij in het volgende seizoen twee stukken voor de toneelgroep „Centrum" ("onder welke naam „Puck" voortaan ver schijnt) zal regisseren. Dit gezelschap krijgt enige van de acteurs terug, onder wie Piet Romer, die dit jaar elders heb ben gespeeld. Daar staat het verlies te genover van Eric van Ingen, die een en gagement bij de Haagse Comedie gaat vervullen. Het staat wel vast, dat „Ensemble" en kele ook bij de televisiekijkers populaire krachten zal moeten missen. Henk van Ul- sen vertrekt in september voor ee*n half jaar via Willemstad (waar hij reeds eer der als regisseur werkzaam was) naar New York en Maxim Hamel is voorne mens zijn heil opnieuw in de filmstudio's te beproeven. Ook de actrice Shireen Strooker gaat het voorbeeld van Ramses Shaffy volgen en een kans in Rome wa gen. De laatstgenoemde is thans voor een maand in Nederland terug op uitnodiging van de N.C.R.V. voor het vertolken van een rol in de komende uitzending van Goethes „Iphigeneia". Het staat wel vast dat Mien Duymaer van Twist en Johan Schmitz de Neder landse Comedie zullen verlaten. Zij zijn nog in onderhandeling over het aangaan van nieuwe engagementen. Advertentie Leeuwenzegels hebben waarde! WAJANG BRINKERS' MARGARINEFABRIEKEN ZOETERMEER De Vlaamse acteur Paul Cammermans zal gedurende dit seizoen als regisseur bij de N.C.R.V. optreden. Zijn taak zal be staan uit toneelregie en het samenstellen en regisseren van enkele kleinkunstpro- gramma's. Advertentie In vele uitvoeringen De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten heeft besloten om de drie-jaarlijkse prijs ter grootte van 5000 van de stichting „Het Johan J. Smitfonds" voor het eerst toe te kennen aan de filmkunstenaar Bert Haan stra. De staatssecretaris heeft dit besluit genomen na advies te hebben ingewonnen bij de Raad voor de Kunst en met instem ming van het „Johan J. Smitfonds". De driejaarlijkse prijs is door genoemd fonds, dat zetelt in Amsterdam, ter be schikking gesteld van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ter uitreiking aan een Nederlander die zich bij uitstek verdienstelijk heeft gemaakt voor de bevordering van de internatio nale verstandhouding. De prijs is aan Haanstra toegekend spe ciaal voor zijn over de gehele wereld be- gend geworden films als „Strijd zonder einde", „Rembrandt, schilder van de mens" en „Glas', waarmee hij „zoveel heeft bijgedragen tot de bevordering van internationale, culturele waarden". ZO GROOT LEEK woensdagavond de toeloop naar de opvoering van „The Glass Menagerie" door de American Repertory Company van het Theatre Guild, dat de kassa van de Rotterdamse Schouwburg de drukte niet kon verwerken. Pas tegen half negen slaagden de laatste afhalers van bestelde plaatsen erin tot de zaal door te dringen. Enkele minuten tevoren was het spel begonnen: tenslotte komt er ook een einde aan het geduld van culturele ambassadeurs, die nog verder moeten meer dan de helft van het oude Europa door.Merk waardig genoeg kon men naderhand vaststellen, dat er niet eens van een helemaal uitverkocht huis gesproken mocht worden. bijzonder virtuoze actrice. Het stuk is me- NIEMAND ZAL MIJ, hoop ik, verdenken van belachelijk chauvinisme of romanti sche overschatting van het verleden, als ik verklaar dat de voorstelling van het toen „Glazen Speelgoed" hetende stuk door Comedia" onder regie van Johan de Meester, een jaar of tien terug over het algemeen onvergelijkelijk veel beter was. Het was een vreemde ervaring, dat her- delijk sterke herinneringsbeelden over het thans aan gene zijde van het voet licht waargenomene heenschoven, dat stemmen van nu door geluiden van toen overstemd werden. Gevraagd naar een verklaring daarvoor zou ik zonder de ge legenheid tot veel nadenken moeten ant woorden: de vertoning van destijds was geladen met alle fantasie, die nodig is om dit eerste succesrijke werk van Tennessee Williams tot iets bijzonders te maken. De Amerikanen konden vrijwel volstaan met vakmanschap in plaats van de evenzeer gewenste verbeeldingskracht. NIET ONVERMELD mag overigens blij ven, dat een nog betrekkelijk kort geleden ondernomen poging tot een reprise door de Nederlandse Comedie met dezelfde be zetting op een fiasco is uitgelopen. Het dramatische verslag van de volkomen ver eenzaming van het manke meisje Laura werd luid weggelachen. Ook nu heerste er vrijwel voortdurend hilariteit in de zaal. Het stuk is verouderd. De theatrale poëzie van het dubbelzinnige realisme (anekdoti sche lyriek vermengd met veelal litterair ontleende symbolen) is reeds lang over woekerd door decadente uitlopers van een genre, dat eens als vernieuwing werd be groet. Zo benaderen wij de oorzaak van het verschil in appreciatie van een andere kant: de Nederlandse vertolkers van om streeks 1950 geloofden erin, hun Ameri kaanse collega's van nu geven een demon stratie van dierbare prestigewaarden. Vandaar ook de overdrijving, misschien door de afstand extra noodzakelijk gewor den. De „gentleman caller" van Leif Erickson was te oud, te groot en (overi- voortreffelijk) te luid. Als de zoon en com mentator passeerde James Broderick (overigens met natuurlijk elan) de tref fende schoonheid van de kunst der sub- titeiten, waarmee Han Bentz van den Berg destijds zo'n aandoenlijke indruk maakte. Ellen Vogel heeft alles meegehad om de zielige Laura in haar gefrustreerd heid volledig waar te maken. Nancy Co leman benaderde deze figuur met een zuivere instelling en gevoelig registra tievermogen, zonder de nervositeit zo te kunnen laten meetrillen als haar Neder landse voorgangster vermocht. Maar die vergelijkingen zijn onbillijk, aangezien dit stuk vermoedelijk nooit meer helemaal geloofwaardig zal kunnen zijn. Dit besef van betrekkelijkheid inspireerde kennelijk tot een opvatting, waarbij het humoristi sche van de verhoudingen geaccentueerd werd en de hoop geleefd moet hebben aldus een tragische keerzijde te kunnen suggereren. DAT BLEEK VOORAL uit de speelwij ze van Helen Hayes als de moeder, een de gekozen, aldus vermeldt het program ma, omdat het haar de gelegenheid biedt één van haar glansrollen te vertolken. Die glans was er inderdaad en straalde lichtgevend af op de tragikomische onder grond van mal matriarchaat. Men werd Nancy Coleman en Helen Hayes in ,,The Glass Menagery" door The Theatre Guild American Repertory Company. door haar creatie minder direct ontroerd dan door die van Mien van Kerckhoven- Kling, die behalve de tekst ook de sfeer in het burgerlijke Nederlands van Hei,j er mans overbracht. Helen Hayes is veel meer het type van een Ida Wassermann, zo mogelijk begaafder en technisch geraf fineerder. Waarlijk subliem bewoog zij zich op vleugels van verflenste grandeur door het broeinest der ingeteelde illusies. De voorstelling is door George Keathly geregisseerd onder supervisie van de au teur. William Pitkin ontwierp een wei nig sfeerbepalend decor. De St. Louis Blues droeg er meer toe bij onze aan dacht tijdelijk en ruimtelijk te verplaat sen. En daarmee is een helaas te korte en toch eigenlijk voor het Amerikaanse toneel van nut te weinig representatieve tournee door Nederland van dit van rege ringswege gesubsidieerde gezelschap van voorname speelkrachten voorbij. David Koning P& v«vt> AXEL SALTO OVERLEDEN De Deense schilder en pottenbakker Axel Salto is dinsdag, 71 jaar oud, in Ko penhagen overleden. Salto wordt be schouwd als een der grote vernieuwers van de Deense kunst. Hij ontving in 1937 de grand prix van de Wereldtentoonstel ling in Parijs voor zijn ceramiek en in 1956 de grand prix van de Milanese Triën nale. Giggi Fazi-prijs. De Giggi Fazi-prijs van 1961 voor een Italiaanse schilder is in Rome toegekend aan Antonio Corpora voor „Dooi 1961". Aan de Giggi Fazi-prijs is een bedrag van 1500 dollar verbonden. Heinrich Mann. Het Oostduitse pers bureau ADN heeft meegedeeld dat de as van Heinrich Mann op 27 maart, negen tigste verjaardag van de geboorte van de schrijver, op het Dorothee kerkhof van Oost-Berlijn zal worden bijgezet. ADN be richtte dat een urn met de as van Mann in Praag was aangekomen op weg naar Oost-Berlijn. Heinrich Mann stierf op 12 maart 1950 in Californië, Verenigde Sta ten. Een unieke televisiebelevenis verving, zoals men weet, gisteravond een deel van het aangekondigde VARA-programma. Het hele land was als het ware ooggetuige in het Feijenoord-stadion van de meesterlij ke Nederlandse 6-2 overwinning op de ove rigens ook zeer goed spelende Belgen een uitzending die het in de grote steden weer opmerkelijk stil maakte op straat. Leo Pagano sprak met een hartverwar mende objectiviteit het opmerkelijk kal me commentaar, ook al beperkte hij zich misschien wat al te zeer tot het noemen van lange reeksen van namen van wie de bal had. De korte vraaggesprekjes met insiders, voor de wedstrijd, in de pauze en na afloop, leken ons net zoals het spel van de Belgen door Jan Klaassens werd geken schetst: kort maar aantrekkelijk. Het op telerecording vastgelegde optre den van „The Ramblers" dat hierop volg de, werd geen topphnt van cultureel genot, al deed men onder leiding van Theo Uden Masman druk zijn best er jolig amusement van te maken. Daartoe had men werkelijk alle olijkheidsregisters open getrokken: snorren, bolhoeden, een ijscowagentje, gek ke jasjes, of het maar niks kost! Ook de technische jongens deden met super imposing en andere beeldgrapjes wat ze konden om ons te doen vergeten dat een amusementsorkest eigenlijk iets is om naar te luisteren. Het bleef een twijfelachtige vreugd om Marcel Tielemans te zien zitten zingen. Men kreeg geen ogenblik de indruk dat hij blij was met het jofele hoedje dat hij van de baas mocht opzetten. Ook de prettig zingende Jany Bron werd in opvallende dessins gehuld, veelvuldig zichtbaar. In „Achter het nieuws" werd nog even een nummertje reclametelevisie weggege ven, overigens voor een zeer goede zaak: men voerde een kort gesprek met bisschop Reeves uit Zuid-Afrika, wiens boek over de afschuwelijke schietpartij aldaar onder de titel „Bloedbad bij Sharpeville" juist gisteren was uitgekomen. Als dank bood Arie Kleijwegt de schrijver een exemplaar van de Nederlandse vertaling aan: daar zat de heer Reeves net om te springen! De plechtigheden van Goede Vrijdag zullen dit jaar door de Italiaanse televisie worden uitgezonden vanuit de beneden kerk van de basiliek van St. Franciscus in Assisi. Op het hoogfeest van Pasen zal om half twaalf een hoogmis worden uitge zonden, over te nemen door Eurovisie. Het Ballet van de Keulse Opera zal in het komende Holland Festival een viertal voorstellingen komen geven onder leiding van de Griekse dirigent Miltiades Cari dis. Het programma omvat vier choreo grafieën van Aurel von Milloss: Pulcinel la Suite (muziek van Strawinsky), Portret van Don Quixote (muziek van Petrassi) Variaties (muziek van Schönberg) en Di vertimento (muziek van Mozart.) De be geleidingen worden verzorgd door het Utrechts Stedelijk Orkest. Het eerste op treden van het ensemble heeft plaats in de Rotterdamse Schouwburg op 1 juli. Daarna volgen Amsterdam (Stadsschouw burg) op 2 juli, Utrecht (Stadsschouw burg) op 3 juli en Den Haag (Geb. v. K. en W.) op 4 juli. Het Nederlands Ballet geeft vier Hol land Festival voorstellingen met het vol gende programma: Mirages van Sauguet- Lifar, Francesca da Rimini van Tsjaikof- sky, Tsjitsjinadze en De uit hout gesneden prins van Bartók-Vashegyi/Pasztor. De première van dit programma heeft plaats in Utrecht (Stadsschouwburg) op 16 juni; op 21 juni komt het in Amsterdam (Stads schouwburg), op 6 juli in Den Haag (Kon. Schouwburg) en op 14 juli in Rotterdam (R'damse Schouwburg). Het Poolse volksdans- en volkszangthea ter „Mazowsze" geeft zes voorstellingen in ons land. Het eerste optreden is ge projecteerd voor Den Haag (Geb. v. K. W.) op 22 juni. Er zijn 2 voorstellin gen in Amsterdam (Stadsschouwburg) op 24 en 27 juni en voorts een in Rotterdam (R'damse Schouwburg) op 25, een in Til burg (Stadsschouwburg) op 28 en een in Utrecht (Stadsschouwburg) op 29 juni. De directeuren van de regionale West- duitse radiostations hebben woensdag op een bijeenkomst in München besloten een afzonderlijke maatschappij te stichten voor het verzorgen van een tweede televisie programma. Zoals bekend willen ook de Westduitse staatspremiers een televisie maatschappij oprichten, die reeds in ju li 1962 met uitzendingen zou moeten be ginnen. De N.C.R.V. heeft enige tijd geleden de organist en koordirigent Maarten Kooy de opdracht gegeven tot het schrijven van muziek op een der Lijdensverhalen uit de Evangeliën. Maarten Kooy koos de Lij densgeschiedenis naar het Evangelie van Lucas en hij werd daarmede waarschijn lijk de eerste Nederlandse componist, die het waagde een passie met gebruikmaking van de eigen landstaal te componeren. Woensdagavond hebben de luisteraars dit werk kunnen horen in een uitzending door de N.C.R.V. De grote voorbeelden van Heinrich Sehütz en Johann Sebastian Bach hebben in belangrijke mate 't karakter van de nieuwe Lucas-passie bepaald, waar mede allerminst gezegd is, dat de muziek van Maarten Kooy een gelijk kunstzinnig gehalte zou bezitten. Wat lijkt het compo neren van een recitatief eenvoudig, maar wat is het moeilijk als men wil voldoen aan een natuurlijk en logisch verlopende melodische declamatie. Men kan respect hebben voor de poging, die Maarten Kooy heeft gedaan om in deze kunstvorm iets goeds tot stand te brengen en dat hij er zelfs naar gestreefd heeft iets origineels daarbij op te nemen, zoals de begeleiding van gedeelten van de Christuspartij door een gemengd koor. Maar tot een aanvaard bare eenheid van de recitativische stijl is Maarten Kooy niet gekomen. Te veelvuldig waren daarvoor de ongemotiveerde melis- matische „uithalen", de onjuist gelegde woordaccenten, de naïeve koraal-reminis centies en te bezwaarlijk de weinig geïn spireerde sequenzen. De tekst van het Lucas-evangelie met zijn lange „spreek- rollen" is een uiterst moeilijk object om met muziek tot passie te transformeren. Mogelijk zou een geniaal kunstenaar daar in kunnen slagen, een figuur, die met vol strekte beheersing daarbij ook het litur gisch element zou kunnen dienen. Volgens de korte toelichting van de omroeper ech ter is de opzet van Kooys passie tweeledig: „ten eerste moet het werk een liturgische functie kjinnen vervullen" en „ten tweede moet het tevens geschikt zijn om zelf standig ten gehore te worden gebracht". Met welke intentie dan wel? De uitvoering was noch liturgisch, noch niet-liturgisch, want de vertolkers, enige solo-zangers en het Radio-Koor, konden zich niet houden aan één consequent vol gehouden vertolkingsstijl. Advertentie Rheumin-tabletten helpen snel, zeker en bovendien veilig! Ook door de gevoelige maag uitstekend te verdragen. 20 tabletten 63 ct Een Brocades - product, dus: vertrouw er op! HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 11.00 AVRO. 17.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO 23.00—24.00 VARA. VARA'» 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. en act. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Dit en het andere, ge sprek. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor dé vrouw. 10.45 Voor de kleuters. AVRO: 11.00 Voor de kleuters. 11.10 Gram. 11.45 Kookpraatje. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Carillon en draaiorgel. 13.00 Nieuws, meded. en beursber. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Gemengd koor. 14.25 Voordr. 14.45 Carillonbespeling. 15.00 Amus.progr. 16.00 Piano recital. 16.30 Lichte muz. VARA: 17.00 Tijd voor teenagers. 17.45 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Politieke lezing.18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kleuters. 19.10 Kinderkoor VPRO: 19.30 De stad nu, lezing. 19.45 VPRO- nieuws. 20.00 Nieuws 20.05 De Japanse vissers, hoorsp. 20.50 De wereld vergadert, lezing. VARA: 21.00 Quiz. 21.50 Rep. congres van de Partij van de Arbeid. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 23.00 Soc. nieuws in Esperanto. 23.10 Muzik gesprek. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken 9.35 Gram. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Pianorecital. 11.15 Voor de oudere luisteraars. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Meisjeskoor en instr. kwintet. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws 13.15 Lichte muz. 13.45 Hammondorgelspel. 14.05 Schoolradio. 14.25 Omr.ork. en solist. 15.05 Gram 15.30 Blaasork. 16.00 Wenken voor de tuin. 16.15 Gram. 16.35 Pianorecital. 17.00 Voordracht. 17.20 Blaastrio. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Ge wijde muziek. 18.20 De hangmat. 18.50 Regerings uitz.: Serie: studeren en student zijn, III, door L. G. Schimmelpenninck, president van de Neder landse Studentenraad. De aankomende student en het studentenleven. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Passielyriek 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.15 Gevar progr. 21.30 Koorzang. 22.00 Kongo tussen hoop en vrees, report. 22.20 Gram. 22.30 Nieuws 22.40 Wijd als de wereld, int. oriëntatie in kerk, zen ding en oekumene. 23.05 Mil. orkest. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgel- en pianospel. 14.00 Gram. 14.45 Ope rettemuziek. 15.30 Operamuz. 16.00 Koersen 16.06 Gram. 16.20 Gevarieerd progr. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ork., koor en sol. 21.30 Kunstkaleidoscoop. 21.45 Gram. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws, VOOR DONDERDAG NTS* 20.00 Journ KRO: 20 20 Kunstoverz 20.50 Dienst op Golgotha, TV-spel. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjournaal. AVRO: 20.30 De toe stand in de wereld, praatje. 20.45 TV-kron 2115 Gevarieerd progr. 22.05—22.20 Met het oog op.-J praatje.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 5