Scandinavische auteurs profiteren
van de bibliotheekpenning
„DAG AMSTERDAM"
opde||
kleintjes
SP
975
Nederlandse auteurs geliefd in het noorden
Thans 100.000 cursisten
bij Openbaar Kunstbezit
Verheugende activiteit
van Jeugd en Muziek
De Muziekinteracademiale
Kostelijke foto'smaar geen
spiegel van de hoofdstad
PCIS T
DINSDAG 28 MAART 1961
BEVRIJDT U
FILM EN FILMWERELD
„De Schouwspelers" in
financiële impasse
Muziek
Nieuwe televisierubriek
Wereldomroep naar
nieuwe behuizing
m
„De Ringop 28 mei
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
IN SCANDINAVIë verschijnt veel bellettrie, dichtwerk en dergelijke, waarvan de
uitgevers nimmer een lonende exploitatie kunnen verwachten. Jonge auteurs en
andere debutanten vinden gauw een uitgever. De uitgevers wagen als het ware
eerder een kans in de hoop een nieuw talent te ontdekken en aan hun uitgeverij te
verbinden. Dat talent behoeft zich nog niet in het eerste boek te openbaren. Het
doet zulks misschien in het tweede. Een actueel vraagstuk is dat der gemeenschappe
lijke Noordse markt. Idealisten, als verenigd in de interscandinavische vereniging
Norden een humane, moderne uitgave van het pan-Scandinavisme uit de vorige
eeuw zouden willen, dat men in elk Scandinavisch land de auteurs uit het gehele
noorden ging lezen zonder op een vertaling te wachten. Enkelen zouden zelfs de
vertalingen willen afschaffen.
DE BOEKHANDEL staat hier sceptischlijk dan collega's in andere landen. In-
tegenover. De boekverkoper weet, dat hij
veel tegenzin moet overwinnen om een
boek in een andere taal dan die van de
koper zelf, kwijt te raken niettemin
gelukt dit nog wel eens omdat er door
de interscandinavische huwelijken velen
twee Noordse talen naast elkaar lezen. Het
aantal vertalingen is echter nog groot, zij
het minder groot dan uit bijvoorbeeld de
angelsaksische talen.
In het Deens verschenen (in 1958) 25
Noorse en 28 Zweedse boeken van de 507
vertalingen in totaal. In Finland kwamen
15 titels uit het Noors, 68 uit het Zweeds
en 26 uit het Deens (van de 556). In Noor
wegen 61 uit het Deens, 64 uit het Zweeds,
1 uit het Fins en 6 uit het IJslands van
de 647; in IJsland 22 uit het Deens, 16
uit het Noors en 5 uit het Zweeds (van
de 100). Nergens zijn de interscandinavi
sche vertalingen dus in de meerderheid.
Wel onder de vertaalde kinderboeken, maar
dat ligt voor de hand.
Er zijn in de laatste tijd in elk dezer
landen uitgeverijen gekomen, die een boek
meteen in meer dan één, soms in drie
Noordse talen in eigen beheer publiceren.
De bibliotheekpenning
EEN ANDER OPNIEUW actueel pro
bleem is dat der bibliotheekpenningen. In
de meeste landen parasiteren de leesbi
bliotheekhouders en hun klanten op de
auteurs. Deze ontvangen ten hoogste een
kleinigheid van dat ene exemplaar van
hun boek, dat de bibliotheek aanschaft om
het vervolgens door honderden te laten
lezen. De auteurs, hoe veelgelezen ook,
kunnen dikwijls niet met schrijven in hun
onderhoud voorzien. Zij vormen een ver
geten groep, die buiten alle loonronden
pleegt te vallen.
Jarenlang is in Scandinavië geijverd
voor een bibliotheekpenning en deze wordt
nu al een paar jaar geheven. Elke in
heemse auteur ontvangt een klein bedrag
van elk der uitleningen van zijn boek(en)
indien het totaal boven een zeker mini
mum komt. Daar wordt dus boek van ge
houden en zo ziet men, dat grotere auteurs
vaak het minimum niet halen terwijl po
pulaire schrijvers, wier boeken evenwel
meer geleend worden dan gekocht en
vooral kinderboekenauteurs alle anderen
met duizenden kronen slaan. Het streven
naar de eerste plaats op de uitleningslijst
is méér dan een financiële kwestie gewor
den, dat begrijpt men wel.
Een der meest gelezen vrouwelijke
auteurs is Sara Lidman (in Nederland
kwam onlangs haar „Claudette" uit). Zij
komt uit het hoge noorden van Zweden
en is vorig jaar naar Zuid-Afrika gegaan
om er de zoeloe-taal te leren en rassen
problemen te bestuderen (Um den Zulu zu
verstehn muss man ins Land der Zulu
gehn). Door haar gevangenneming wegens
overtreding der rassen-wetten is zij der
mate in het nieuws gekomen, dat het niet
verwonderlijk zal zijn als Astrid Lindgren
volgend jaar haar eerste plaats op de uit
leningen-statistiek aan haar zou moeten
afstaan. Zo hebben sommige auteurs het
door dit jaarlijkse tantième minder moei-
Advertentie
van reumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuw
pijnen. Neem daarvoor Togal, het middel bij
uitnemendheid, dat kan baten, waar andere
falen. Togal zuivert de nieren en is veilig
voor hart en maag. Bij apoth. en drog. 0.95,
2.40 en 8.88.
Het bestuur van de Stichting Openbaar
Kunstbezit maakt bekend dat thans het
aantal ingeschrevenen op de radiocursus
de 100.000 heeft overschreden. Hiermee is
in deze sinds vijf jaar bestaande cursus
voor kunstzinnige vorming een nieuw re
cord bereikt, dat bijna 8.000 hoger ligt dan
op dezelfde datum van het vorige jaar.
Aan de 100.000ste cursist, zowel als aan
de instelling die zich indertijd als aller
eerste liet inschrijven, respectievelijk mej.
L. H. Verbeek, Reguliersgracht 98, Amster
dam en de Stichting Christelijk Nijver
heids Onderwijs te Alphen a.d. Rijn zal
dezer dagen een werk van een Nederlandse
kunstenaar ten geschenke worden aange
boden.
Tevens heeft het Bestuur van Openbaar
Kunstbezit ter gelegenheid van dit heug
lijke feit een fonds gesticht, waaruit leer
lingen van kweekscholen en de hogere
klassen van middelbare scholen buiten de
grote centra, in staat worden gesteld, door
groepsreizen, onder deskundige leiding de
vele Nederlandse museau te bezoeken om
ons schone vaderlandse cultuurbezit beter
te leren kennen.
rJ
De Italiaanse filmindustrie is boos en
bezorgd omdat de regering een ontwerp
van wet in behandeling heeft om de leef
tijdsgrens voor jeugdige bioscoopbezoekers
te verhogen van 16 tot 18 jaar. Indien deze
maatregel van kracht wordt zal de op
brengst voor bioscoopeigenaren sterk
teruglopen, doordat zich in de leeftijds
groep, die door het regeringsbesluit zou
worden getroffen de meeste bioscoopbe
zoekers bevinden, aldus het persbureau.
Jaarlijks bedraagt de belastbare opbrengst
aan recettes ruim 4,5 miljoen gulden.
tussen geldt deze regel alleen voor de eigen
auteurs en Zweedse schrijvers komen in
Noorwegen, Denemarken en Finland niet
aan hun trekken. Met de Deense, Noorse
en Finse auteurs is het evenzo gesteld,
dat zij evenals de Duitse, Engelse, Franse,
Nederlandse en andere litteratoren geen
leespenning uit het buitenland ontvangen.
HET STREVEN BESTAAT nu echter om
de bibliotheekpenning voortaan ook toe te
kennen aan de schrijvers uit de Noordse
buurlanden. Hetgeen voor vele vertaalden
een nieuwe en wellicht aanzienlijke bron
van inkomsten zal betekenen als het plan
doorgaat. Nederlandse auteurs? Zeker, die
zijn er ook en verschillende behalen grote
oplagen in Scandinavië. Voor een deel
van het boekenkopende publiek is een
nieuwe Hans Martin iets, waar men reik
halzend naar uitziet. Ten minste een van
zijn Scandinavische uitgevers pleegt zijn
blijdschap over de komst van een nieuwe
Martin te uiten door affiches op de re
clamezuilen. Kom daar thuis ereis om!
Ook mevrouw Van Nijnatten-Doffegnies,
Jan den Hartog, Willy Corsari en Johan
Fabricius kunnen op een dankbare lezers
kring rekenen en wij menen, dat al hun
werken in de meeste Noordse talen zijn
verschenen. De advertenties voor boeken
in de dagbladen zijn zo groot als „bij ons"
alleen de warenhuizen en de benzinever
kopers zich veroorloven kunnen.
DOOR ANDEREN weer wordt Den
Doolaard geprefereerd al is hij niet zo be
kend als eerstgenoemde favorieten. Voorts
ziet men de werken van dr. Paul Julien
en Anthonie van Kampen wel in de boek
winkels liggen, terwijl de uitgevers in het
hoge noorden nu en dan ook niet uit de
weg gaan voor Hella Haasse, Pierre Du
bois, Albert Helman, Simon Vestdijk, Ma
ria Dermoüt, Marnix Gijzen en prof. Bou-
man. Maar dit is steeds tijdelijk, met
één losse titel, niet met het gehele oeuvre.
Van de kinderboekenauteurs ziet men me
vrouw Rutgers van der Loeff-Basenau en
Annie M. G. Schmidt achter de ruiten.
Voorwaar een succes in deze landen, die
exquise kinderlitteratuur voortbrengen met
export naar de gehele wereld.
De jonge afdeling Haarlem van de ver
eniging „Jeugd en Muziek" ontplooit een
verheugende activiteit. Enige tijd geleden
kon Dieuwke Schreuder als het honderdste
lid van de afdeling worden ingeschreven
en sindsdien is het ledental opnieuw be
langrijk toegenomen.
Verleden week dinsdag sprak Jan Mul
voor de Haarlemse leden over de proble
men van de componist, die de opdracht
krijgt om filmmuziek te schrijven en ver
toonde daarbij als belangwekkende toe
lichting de films „En de zee was niet
meer", Rembrandt" en ,Glas" van de
cineast Bert Haanstra.
Maandag verzorgden enige leden van de
afdeling zelf een muziekavond, die voor
talrijke medeleden en belangstellenden ge
houden werd in het clubgebouw van het
sportterrein aan de Kleverlaan.
Een interessant programma had men
hiervoor kunnen samenstellen, in hoofd
zaak met romantische werken, maar ook
moderne muziek was vertegenwoordigd,
speciaal met een Rondo voor piano van
Belé Bartók.
Ineke Don leidde de reeks voordrachten
in met de uitvoering van „Papillons" op. 2
van Robert Schumann. Ideaal zou het ge
weest zijn, wanneer zij had kunnen be
schikken over een goede vleugel, maar
met de noodgedwongen aanpassing aan de
beschikbare piano kon zij toch een prij
zenswaardig, van belangrijke technische
beheersing en muzikaliteit getuigend resul
taat boeken.
Van Kees van Pinxteren hoorde men
een uitnemend opgebouwde, muzikaal ge
laden vertolking van de Rhapsodie op. 79
No. 2 van Johannes Brahms en hierna
nog een knappe voordracht van het reeds
genoemde Rondo van Bartók.
Een genoegen was het te luisteren naar
de jonge Jan Pieter van Houwelingen, die
met „Schwung" en gaaf drie klankrijke
dansen van Jurriaan Andriessen speelde.
De vierde pianist op deze avond, Han de
Vries demonstreerde een vaak verbazing
wekkende virtuositeit met de uitvoering
van het Scherzo in e van Felix Mendels
sohn Bartholdy en van de veeleisende
Etude de concert van Gabriel Pierné.
Een verrassend intermezzo in de reeks
pianowerken was de Suite voor drie fluiten
van Alexander Tansman, aantrekkelijke
muziek van een mooie klankbewerking en
vaak opvallend door een karakteristieke
ritmiek.
In de Elegie en de Aria van deze suite
klonken de drie fluiten bespeeld door
Bonno Hylkema, J. W. Steffelaar en Frits
van Rappard ais een klein orgeltje met
een gevoelige intieme klank. De compo
nist heeft het de uitvoerders van zijn werk
niet gemakkelijk gemaakt. Dit bleek wél
duidelijk uit de uiterst kwetsbare fuga aan
het slot.
De muziekavond werd beëindigd door de
De uitslagen van de in Leiden gehouden
Muziek-interacademiale ter gelegenheid
van het vijfde lustrum van „Collegium
Musicum" luiden als volgt: eerste prijs
voor orkest het Leidse studentenmuziekge
zelschap „Sempre Crescendo" voor de uit
voering van het concerto grosso opus 3 nr.
2 van Antonio Vivaldi. De tweede prijs
voor orkest: het Utrechts Studentenorkest
met het Brandenburgs Concert nr. 4 van
J. S. Bach.
De eerste prijs koor a-capella verwierf
het Utrechts Studentenkoor voor koorwer
ken van Orlando di Lasso, Sweelinck, Toe
bosch, Hillen, Strategier en De Nobel. De
tweede prijs was voor het Leids studenten
zangkoor „Collegium Musicum' met de
Missa Confessor van Palestrina.
Het Utrechts Studentenkoor en Orkest
ontving een eerste prijs voor Bach's Gloria
uit de Hohe Messe; de tweede prijs werd
toegekend aan het Leids studentenzang
koor en -orkest Collegium Musicum voor
De eerste glimlach uit „Drieluik" van Ig
nace Lilien.
Hulpcomité van 16 burgemeesters
De Haagse toneelgroep „De Schouwspe
Iers", die ongesubsidieerd en zonder veel
ophef te maken van zijn werk de toneel
spreiding heeft uitgeoefend in plaatsen,
waar de grote gesubsidieerde gezelschap
pen niet of nauwelijks plegen op te treden,
zal, wanneer niet spoedig financiële steun
wordt geboden binnenkort noodgedwongen
zijn activiteiten moeten staken.
Er heeft zich nu een actiecomité ge
vormd, bestaande uit een zestiental burge
meesters van kleine en middelgrote ge
meenten in Noord-Brabant en Overijsel
onder voorzitterschap van de heer J. P.
Godwaldt, burgemeester van Roosendaal,
met het doel „De Schouwspelers" uit deze
impasse te helpen. Nadat een verzoek om
een overgangssubsidie ten bedrage van
20.000,door het ministerie van O., K.
en W. was afgewezen, vraagt het comité
thans de steun van het particuliere be
drijfsleven.
„De Schouwspelers", die onder leiding
staat van Theo van Duyn, treedt behalve
in de provincie ook geregeld op in de Ne
derlandse kazernes en legerplaatsen onder
auspiciën van de dienst welzijnszorg. Dit
seizoen heeft men met het toneelstuk „Het
Dagboek van Anne Frank" van Frances
Goodrich en Albert Hackett ook in wijdere
kring de aandacht getrokken.
guitarist Jan van Leeuwen, die als een
volbloed Spanjaard zijn lastig bespeelbaar
instrument met de Spaanse ritmen en
klanken van de Soleares en Allegrias liet
klinken en waarbij zijn belangrijke tech
nische beheersing en zijn gevoel voor de
specifieke snarenklank overtuigend aan de
dag trad.
P. Zwaanswijk
DAT FOTOGRAFIE een „kunst"
kan zijn, daarover zijn de deskundigen
het tegenwoordig wel eens. Het is ermee
zoals de heer W. Sandberg vorige week
zei bij de opening van „zijn" fototen
toonstelling „Dag Amsterdam" in zijn
Stedelijk Museum: „Of men zich nu uit
met een penseel, met een houweel of
met een fototoestel is niet belangrijk.
Beslissend is slechts de man die er
achter staat".
„Dag Amsterdam" dus. Er is bijna an
derhalf jaar ijverig gewerkt, geselecteerd
en voorbereid aan deze fototentoonstelling,
waartoe de heer Sandberg voornoemd, di
recteur der Amsterdamse gemeentemusea,
destij d het initiatief genomen had. Een
initiatief dat rechtstreeks voortvloeide uit
de succestentoonstelling „Wij mensen", die
enkele jaren geleden ongekende aantallen
bezoekers naar het „Stedelijk" trok en die
de heer Sandberg op het idee bracht, een
dergelijk fotografisch panorama der mens
heid ook hier te gaan organiseren maar
dan op locale basis. Dat ambitieuze maar
riskante plan is nu gerealiseerd, zij het na
vele moeilijkheden. Aanvankelijk bijvoor
beeld kreeg men bijna uitsluitend foto's
binnen van de rommelmarkt op het Wa-
terlooplein e.d. en dat was uiteraard niet
de bedoeling. Herhaalde oproepen via pers
en radio om meer typisch-Amsterdamse
plaatjes leverde tenslotte het indrukwek
kende totaal van 25000 ingezonden foto's
op en daaruit heeft een jupy van be
kende vakfotografen er dan de vierhon
derd gekozen, die thans de panelen in de
nieuwe vleugel in het Stedelijk Museum
bedekken. Pakkende foto's zonder uitzon
dering, maar dan vooral incidenteel en
fotografisch boeiend. Want talloze van deze
platen hadden ook in Rotterdam, Gronin
gen of Arnhem gemaakt kunnen worden.
En met alle respect voor deze grote en
dure onderneming de meeste platen zijn
vergroot tot „lappen" van een vierkante
meter of meer! kan men de tentoon
stelling als geheel dan ook moeilijk zien
als representatief voor Amsterdam en de
Amsterdammers, zoals de opzet van de
organisatoren was. Wel zal de rasechte
„Mokummer" in de meeste foto's wel een
stukje van zijn eigen stad ontdekken, maar
bepaalde facetten van het hoofdstedelijke
leven en werken ontbreken nagenoeg ge
heel op het appèl. Zo mist men bijvoor
beeld markante beelden uit het nieuwe
Amsterdam, komt de enorme handels- en
havenbedrijvigheid maar nauwelijks tot
uiting, is het religieuze stramien in de
hoofdstad geheel achterwege gebleven en
ziet men niets van het huiselijke leven. Het
is begrijpelijk, dat de naar „lekkere sfeer
plaatjes" speurende fotograaf vaak naar
motieven grijpt, die met Amsterdam zo
als het werkelijk is, maar weinig van doen
hebben. Maar de vreemdeling die „Dag
Amsterdam" bezoekt, zal nu wellicht de
indruk krijgen, dat de hoofdstedelijke be
volking een grote verzameling woon
wagenbewoners is, dat de jeugd in hoofd
zaak bestaat uit straatjochies en nozems,
dat de politie niets anders doet dan be
iaarden tegen de straat knuppelen en dat
men er meer publieke vrouwen ontmoet
dan bijvoorbeeld kerkgangers of doodge
wone werkers-van-alledag. En dat is
kennelijk niet de bedoeling van de organi
satoren geweest.
Wat wel en even kennelijk de be
doeling was, dat was de gedachtengang dat
„Dag Amsterdam" een soort van replica
moest worden van de unieke Amerikaanse
fototentoonstelling „The family of man"
(„Wij mensen') die enkele jaren geleden de
wanden van het Stedelijk Museum sierde
en ongekende aantallen bezoekers trok. En
in deze opzet is men wel geslaagd: al te
goed geslaagd zelfs naar onze smaak.
Want niet alleen is „Dag Amsterdam" qua
opmaak en „aankleding" (met verbinden
de, nu eens lyrische, dan weer epische on
derschriften van Han G. Hoekstra) een
nauwkeurige imitatie van „Wij mensen",
maar bovendien is de hele fotocollectie net
als destijds „The family of man" in een
duur album gereproduceerd, zelfs tot en
met de vondst van het telkens terugkeren
de herkenningsmotiefje: hier een draai
orgelpop; bij „Wij mensen" destijds het
fluitspelende herders jongetje! Dat alles
Violette Cornelius leverde dit authen
tiek-Amsterdamse tafreeltje voor de
tentoonstelling „Dag Amsterdam". Vele
andere foto's echter zijn weinig ka
rakteristiek voor de hoofdstad en had
den net zo goed in elke andere grote
stad gemaakt kunnen worden.
mag dan niet bijzonder zwaar wegen, het
getuigt toch wel van bijzonder weinig zin
voor originaliteit.
Geen spiegel van Amsterdam dus, en
geen wonder van oorspronkelijkheid. Maar
stellig een kostelijke fototentoonstelling
met vaak verrukkelijke platen, die een be
zoek aan het Stedelijk Museum in de ko
mende weken tenvolle rechtvaardigen.
„Dag Amsterdam" blijft er tot 9 mei te
bezichtigen.
„Waarom gaan er elk jaar in Nederland
zoveel mensen naar zoveel verschillende
uitvoeringen van de Matthaus-Passion?"
Dit heeft Willem O. Duys zich gisteren
afgevraagd in het AVRO-televisieprogram-
ma jMuziekmozaiek".
Door middel van vraaggesprekken wist
hij de Mattheus-Passie van Bach van alle
kanten te laten belichten en feitelijk gaf
een opmerking van de alt Annie Hermes
de sleutel: „het is vreemd, maar hoe vaak
ik de Mattheus ook zing, als er sprake
is van een goede uitvoering ben ik altijd
weer gespannen. Dat is alleen bij dit bij
zondere werk mogelijk".
Bach's passiemuziek is een bijzonder
werk. Dat bleek ook wel uit de uitvoerige
analyses van Piet van Egmond, uit de
reacties van de bezoekers van de uitvoe
ring in Edam en uit de enthousiaste com
mentaren van dr. Anthon Van der Horst
en Eugen Jochum.
Dr. Van der Horst vertelde het een en
ander over de historie van deze Passion,
die in 1729 voor het eerst werd uitgevoerd,
in 1829 door Mendelssohn werd opgegraven
en in 1929 voor het eerst in Nederland tot
uitvoering kwam onder Evert Cornelis.
Er zijn tal van opvattingen over dit
werk, maar dr. Van der Horst meende
dat men nu toch wel kan zeggen hoe
Bach het precies wilde hebben. Het stre
ven naar authenticiteit is juist altijd zijn
doel geweest, en hij meende, dat het wel
daarin zou zitten, dat de uitvoering in
Naarden zo'n traditie is geworden.
Toch bleek later uit de gesprekken wel,
dat er nog steeds verschil van mening
mogelijk is. De romantische opvatting van
Mengelberg werd veel genoemd, Piet van
Egmond verdedigde een dramatische op
vatting, Laurens Bogtman meende, dat het
bij Bach gaat om een maximum aan in
zicht en een minimum aan uitdrukking,
Eugen Jochum bepleitte een „expressie
van innigheid, liever dan romantiek".
Zeer leerzaam waren vooral ook de op
merkingen van Herman Rutters, de op
richter van de Bachvereniging, die uit de
doeken deed, hoe vroeger de Mattheus-pas-
sie een veel mondainer karakter had. In
Den Haag mocht de muziek in de Goede
Week niet worden gespeeld, juist zoals
andere wereldse muziek.
Hoewel Herman Rutters ook wel zake
lijke motieven vermoedde bij de vele uit
voeringen in Nederland, toonde men zich
toch algemeen verheugd over de grote
liefde, die in ons land voor het werk van
Bach bestaat (er zijn nu al meer dan
honderd verschillende uitvoeringen). Al
vond Laurens Bogtman, die de Christus
partij al 750 maal heeft gezongen, dat men
bij wat minder voortreffelijke uitvoeringen
best wat kan inkorten. Piet van Egmond
stelde trouwens, dat hij altijd coupeert,
omdat het tweede deel anders voor uit
voerenden en publiek te lang wordt.
De Kees Kuyt-combo liet tenslotte ho
ren, hoe dit ensemble „O Haupt voll Blut
und Wunden" speelt. Men krijgt er de
jongeren weer mee naar de kerk, zei de
leider. Maar is het verantwoord? Geluk
kig klonk daarna als slot van dit uitste
kende „Muziekmozaiek" een uitvoering
van het slotkoor onder Von Karajan, dat
helaas een coupure bevatte, die in dit ge
val beslist niet verantwoord was.
Het forum „Pers in Persoon" besprak
deze avond onze betrekkingen tot de lan
den achter het ijzeren gordijn. Vakantie
reizen en jeugdfestivals kwamen aan de
orde, en de heer Burgsma; Van der Boo-
men, Hofland en Fedde Schurer, bleken wel
prijs te stellen op uitbreiding van de con
tacten met de bevolking van de oostelijke
landen. De mensen, die hun overtuiging
daarginds willen uitdragen, zullen zich
naar de mening van het forum goed moe
ten voorbereiden, maar mogen dan niet
met onnodige argwaan worden bekeken.
„Kruisgang door Jeruzalem" bleek niet
meer dan een nogal starre aaneenschake
ling van beelden uit Jeruzalem waaraan
elke dynamiek ontbrak. Het slot, geba
seerd op het „Hallelujahkoor", sprak nog
het meest, maar hier vierde de sentimen
taliteit toch meer hoogtij dan de ontroe-
rinS- Beeldschermer
Kanttekeningen bij komende en uitge
zonden programma's zullen worden gege
ven in een nieuwe televisierubriek van de
VARA, Achter het Scherm, die men voor
lopig éénmaal per maand zal uitzenden
en die op deze avonden in de plaats komt
van de actualiteitenrubriek Achter het
Nieuws. Voor het eerst zal dat het geval
zijn op vrijdagavond 7 april. Karin Kraay-
kamp zal het programma presenteren en
de mensen, die erin voor de camera's ko
men, bij de kijkers introduceren. In deze
nieuwe rubriek die slechts tien minuten
zal duren, wil men wat „inside-informa-
tion" geven, iets vertellen over achter
gronden van komende programma's, ant
woorden geven op vragen, die vorige pro
gramma's bij de kijkers hebben opgeroe
pen en ingaan op kwesties als het vervallen
van een dramatische produktie, auteurs
rechtproblemen, de liedjes in vreemde
talen, enz. Achter het Scherm wordt dus
als 't ware een gesprekje met de kijkers.
In de loop van augustus zullen alle,
thans nog in vier Hilversumse villa's ge
huisveste afdelingen van de Radio Neder
land Wereldomroep naar het nieuwe ge
bouwencomplex aan de Naarderweg wor
den overgebracht. Het is de bedoeling dat
deze verhuizing op 1 september voltooid is,
waarna enkele weken later de officiële
opening volgt. Een van de villa's, die reeds
eigendom is van de V.A.R.A., zal door deze
omroepvereniging worden benut voor het
onderbrengen van een gedeelte der tele
visie-afdeling. Over de bestemming van de
andere panden zijn onderhandelingen
gaande.
Advertentie
Advertentie
Een rokje met dubbèle stolpplooien
.jn ijzersterk Terlenka (70/30 kwa
liteit!) Diverse kleuren - ook ivoor-
gwit, leeftijd 2 t/m 15 jaar:
vanaf 9.75
Feestjurkje met 'n grote strikcein»
tuur en een corsageGeweven ruit
jes in wit, geel of bleu. Leeftijd 5
t/m 10 jaar:vanaf 17.25s]
Leuk jurkje met héél wijde rok op
petticoat in blauw/wit of groen/wit
cotton imprimé. Leeftijd 5 t/m 11
jaar: vanaf,16.75
Geheel gevoerde blazer in linnen
structuur - creme, lindegroen, licht-
blauw of zachtgeel. Leeftijd 2 t/m
15 jaar: vanaf 18.75
ROTTERDAM - EINDHOVEN AMERSFOORT -
UTRECHT NIJMEGEN MAASTRICHT
K.R.O.-TV en de auteur Ed. Hoornik
hebben thans overeenstemming bereikt in
zake de opvoering van „De Ring". Deze
éénakter zal nu op zondag 28 mei a.s. wor
den uitgezonden. Het stuk is reeds op 1
maart op telerecording vastgelegd. Het
stuk was oorspronkelijk voor die datum
voorzien, doch kon toen niet doorgaan, om
dat auteur en K.R.O. het niet eens waren
over de voorwaarden waarop eerstgenoem
de de rechten voor de opvoering van het
spel zou verlenen. De moeilijkheden be
troffen de vraag, welke de betekenis is
van de opvatting van de auteur ten aan
zien van de rolbezetting. Het ging er om,
in hoeverre de regisseur kan afwijken van
diens advies. De oplossing werd in volle
dige overeenstemming gevonden, zonder
dat nochthans de betrokkenen hun stand
punten hebben verlaten.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 De
dorpskerk, lezing. VARA: 10.20 Voor de huis
vrouw. 11.00 Gevar. progr. 12.00 Lichte muz. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platte
land. 12.38 Orgelspel. 13.00 Nieuws en tentoon
stellingsagenda. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Orgelspel. 13.00 Nieuws en tentoonstellingsagen
da. 13.20 Dansmuz. 13.45 Gesproken portret. 14.00
Jeugdconcert. 14 45 Volksmuz. 15.00 Verwarring
rond het verhaalsrecht, toespraak. 15.10 Voor de
jeugd. 17.00 Kamerork. 17.25 Orgelspel. 17.50 Re-
geringsuitz.: Jeugduitz.: Een volk op weg naar
welvaart. Uitslag van de luister wedstrijd over
Nieuw-Guinea, door W. A. L. van Doorenmaalen.
18.00 Nieuws en comm. 18.20 Act. 18.30 Weense
muz. 18.55 VARA-varia. 19.00 Voor de kinderen.
19.10 Joods progr. VPRO: 19.30 Voor de jeugd.
19.55 Bekendmaking hoofdprijzen loterij Ned.
Stichting voor het gebrekkige kind. VARA: 20.00
Nieuws. 20.05 Cabaret. 20.35 Villa Beukenweelde,
hoorsp. 22.15 Sport. 22.20 Zestig jaar levenserva
ring, lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte muz. 23.00
Tussen mens en nevelvlek, lezing. 23.15 Muzikale
discussie. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber 7.13 Gram
7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken.
9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15
Morgendienst. 10.45 Gram. 10.50 De Heer en zijn
dienaar, hoorspel. 11.55 Gram. 12.00 Gram. 12,30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.53 Gram.
of act. 13.00 Nieuws. 13 15 Lichte muz. 13.45 Gram.
15.30 Wie luistert mee, muzik. lezing. 16.00 Voor
de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram
18.00 Het muziekkorps onder de loep, muzikaal
gespr. 18.20 Het Spectrum, lezingen. 18.35 Gram.
19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af,
praatje. 19.15 Lichte muz. 19.30 Radiokrant. 19 50
Volksmuziek. 20.15 Vocaal ensemble en sol. 21.10
Voordr. en zang. 22.00 Gram. 22.30 Nieuws. 22 40
Avondoverdenking. 22.55 Platennieuws. 23.55—
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m-
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram.
14.40 Koor, ork. en sol. 15.25 Gram. 15.30 School-
koor. 16.00 Koersen. 16.06 Engelse les. 16.21 Gram.
17.00 Nieuws. 17.15 Koorzang. 17.40 Pianorecital.
17.50 Boekbespr. 18.00 Lekenmoraal en filosofie.
18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00
Nieuws. 19.30 Gram. 19.50 Documentaire. 20.00
Klankbeeld. 20.30 Akademie der diskofielen 21.30
Omr.ork. en solist. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuz.
22.45 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journ. 20.20 -21.55 Speelfilm 22 00-
22.45 Eurovisie. Overn. van de BBC: Kamerork
van Stuttgart.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 Jeugdjourn. AVRO: 17.10—17.40 Voor
de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht
KRO: 20.20 Film. 21 30 TV-éénacter 21.55 Avond
college Nederlands. 22.20 Epiloog.