J)E GECROONDE LEERSSE" Nederlands Ballet verwerft „Etudes" van Harald Lander 1 noren en zien De Matthaus Passion door de Christelijke Oratorium Vereniging natel mixers Alphenaar De schooltelevisie „Pierrot valt van de maan" bij Arena Pionier der Vlaamse speelfilm overleden De salariseisen van NRU-I en NTS-personeel Landelijke première rn Haarlem Uitstekende opvoering van 17 de-eeuwse klucht door Toneelgroep Arena De negen Mezen Grammofoon platen WOENSDAG 29 MAART 1961 Rudi van Dantzig en Robert Kaesen als choreografen aan het gezelschap verbonden radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN „De zeven Luchters Museumdiefstal Simon Koster MATTH'A'US-PASSION KRUISWEG 47-49 HAARLEM De radio geeft donderdag Expositie in Brussel D. K. Verdi's Otello T elevisieprogramma DE TONEELGROEP ARENA, dat gezelschap van jeugdige acteurs, heeft gisteravond voor een grotendeels jeugdig publiek in de Haarlemse Stadsschouw burg haar eerste voorstelling van Michiel de Swaens klassieke klucht „De ge croonde leersse" gegeven. En ze heeft dat gedaan met een vaart en een gloed, een temperament en een levenslust, een fantasie en een spontaniteit, waarom menig zwaar gesubsidieerd gezelschap van gearriveerde ouderen dit enthousiaste groepje kan benijden. Het was echte, gezonde speeldrift die hier over het voet licht kwam en in de zaal die stemming van feestvreugde schiep waaraan het in onze theaters helaas zo dikwijls ontbreekt en die toch voor het toneel van zo elementaire betekenis is. MICHIEL DE SWAEN, de zeventiende- eeuwse Duinkerkenaar die waarschijnlijk nooit zal hebben vermoed dat dit vasten avondspel een langer leven beschoren zou zijn dan al zijn bijbelse en andere stichte lijke werken bij elkaar, heeft dan ook wel het materiaal geleverd waarop die speel drift zich kon uitvieren. Weliswaar is het gegeven (dat in de Swaen's tijd ongetwij feld een grandioze vondst was) voor onze smaak nog slechts een naïef grapje, maar aan de uitwerking ervan kan men ook nu nog volop plezier beleven. Van alle „heere lij cke ende vrolijcke daeden van keyser Karei den V" was de zotste (en onwaar schijnlijkste) misschien wel, dat Zijne Ma jesteit op vastenavond „incognito" in een schoenlappersgezin ging meesmuilen van de kapoen, om de volgende ochtend de van angst bibberende schoenlapper voor zijn troon te ontbieden, bij welke gelegen heid de gastheer-tegen-wil-en-dank dan be loond wordt met de keizerlijke toestem ming om het schoenlappersgilde een ge kroonde laars in zijn wapen te laten voe ren. De ongeloofwaardigheid van dit gege ven zinkt volkomen in het niet bij de men selijkheid, de levensechtheid waarmee het schoenlappersgezin en de twee knechts (die tevens de vrijers van Jaquelijne, de dochter van de baas, zijn) door De Swaen zijn getekend, ondanks alle dwaasheden en overdrijvingen die er volgens de traditie van de zeventiende-eeuwse klucht nu een maal aan te pas moesten komen. DE KNAPPE REGISSEUR van Arena, Erik Vos, heeft van al die elementen van het stuk de onwaarschijnlijkheid van deze Keizer Karei-figuur, de levensecht heid van de „kleine luyden", de zotternijen van de kluchttraditie volop gebruik ge maakt en ze met een blijkbaar onuitput telijke ideeënrijkdom verenigd tot een kos telijk geheel. Hij heeft er, om te begin nen duidelijk een „spul" van gemaakt door het toneelbeeld zodanig te arrangeren dat de handeling zich grotendeels afspeelt op het plankier-op-tonnen dat eeuwenlang tot „arena" van de dramatische kunst in West-Europa heeft gediend. Maar heel handig heeft hij toch ook gebruik gemaakt van de toneelruimte daar omheen, hierdoor vermijdend dat er een gedrang van spelers en bovendien een poppenkast-effect zou ontstaan. Het voortoneel doet nu dienst als straat, zonder dat dit door enig decorstuk wordt aangeduid, maar de bewegingsregie is suggestief genoeg om dit toch voor iedereen duidelijk te maken. En door een bijzonder ingenieus ineenstrengelen van de handeling binnen en buiten krijgt heel het toneelgebeuren daardoor een nooit afla tende levendigheid. De uitstekende decors en kostuums van Leontien van Beurden en ook de talloze rekwisieten, die stuk voor stuk door een speurder op een oud-roest- markt lijken te zijn ontdekt dragen daar trouwens ook veel toe bij. DE REGIE VAN ERIK VOS excelleert ook daardoor dat hij noch door dit „spul" noch door de groteske handelingen van de personages (handelingen die overigens voor een groot deel pure regie-invallen zijn), iets te kort doet aan de menselijk heid van de schoenlapper en zijn gezins leden. Integendeel, Vos speelt het klaar die menselijkheid juist te verduidelijken en te verinnigen door het aanbrengen van on noemelijk veel detailtrekjes waarvan de schrijver vermoedelijk nooit gedroomd heeft maar waardoor het lijkt alsof diens bedoelingen als het ware onder een ver grootglas zijn komen te liggen. En hij durft het aan, te midden daarvan de figuur van Keizer Karei alle ónwaarschijnlijk heid te geven die haar (vooral in het laatste bedrijf) toekomt, door de keizer in het gewaad van een vorst uit een mario nettentheater op een mal troontje te laten zitten; daarbij zal hij er wel van zijn uitgegaan dat deze potsierlijke aankleding onwaarschijnlijk moge zijn voor ons, twin- tigste-eeuwse toeschouwers, maar bepaald niet voor de simpele geesten van de schoen lappersfamilie. Opgravingen in Nubië. Bij opgravin gen in Nubië door een Zweedse weten schappelijke expeditie, die sedert het begin van dit jaar daar werkzaam is, zijn meer dan honderd vondsten gedaan. Men heeft o.a. een Nubische begraafplaats ontdekt van 1500 vóór Christus, die ongeveer hon- i mp TC rpxT urTT^Torvo derd graven bevatte. De meeste waren j i WIJZIGING ten I der balletten door Fokine (1915) en Lichi- lang geleden geplunderd, doch uit vele goede! in het reeds aangekondigde ne (1937) geregeld. Voor het Nederlands graven kon men nog een grote hoeveelheid aandeel van het Nederlands Ballet in Ballet heeft Tsjitsjinadze in de vorige len- sieraden, aardewerk en andere voorwerpen het Holland Festival Pekomen De ver ïet duet "Clair de lune" °P muziek van bergen, die een indruk geven van de Irestlval gekomen- Ue ver- I Debussy gesteld. Het is nog niet zeker of levensstandaard en de culturele ontwikke- Vr^55 c'"oreograaa Harald Lander (van „Francesca da Rimini" waarvan de ling van de bevolking uit die tijd. 1932 tot 1951 balletmeester van de Ko- Westeuropese première wordt gegeven ninklijke Deense en sinds tien iaar van m het programma voor het Holland Festi- de Pariise Onera) heeft er na tennis val komt' dan wel "De houten prins" op ae ranjse upera) heelt er na kennis- I muziek van Bela Bartok met choreografie making met het gezelschap van Soma I van Erno Vashegyi en Vera Pasztor (die Gaskell in toegestemd zijn „Etudes" aan hier eerder „De wonderbaarlijke manda het reeds zo veelzijdige repertoire toe riin" hebben ingestudeerd) te voegen. De besprekingen ter verwer- iNTUSSEN HEEFT Serge Lifar de over- ving van deze aanwinst zijn twee jaar dracht van zijn meesterwerk „Les Mira- geleden geopend. Dinsdag werd de eer- ges" op muziek van Henri Sauguet vol ste repetitie in de studio aan de Koning- tooid- De decors hiervoor worden ontwor- I y y i I DÖD 11 ADV T F O W T T IXIi eb /It rt rt/\l* a straat in Den Haag gehouden. DE WERELDPREMIÈRE van deze spec- I taculaire aaneenschakeling van oefeningen voor corps de ballet en solisten in tech- pen door Harry Wich, die ook met de stoffering van het toneel voor „Etudes" is belast. Dezer dagen is te Parijs een om vangrijk boekwerk onder de titel „Serge Lifar, vernieuwer van het Franse ballet" verschenen. Het is geschreven door Jean niek en stijlvormen op door Knudage Rii- Laurent en Julie Sazonova, rijk met foto's sager gearrangeerde pianostukken van verlucht alsmede met een in 1960 door Czerny had in januari 1950 in Kopenhagen Picasso getekend portret. Uit een over plaats. In 1952 presenteerde Lander deze zicht achterin blijkt, dat Serge Lifar sinds romantische parade van academische 11924 voor de officiële schouwburgen van schoonheid en virtuositeit als zijn visite- Frankrijk maar liefst zevdnennegentig kaart in de Franse hoofdstad. In Neder- grote en kleine balletten heeft gemaakt, land heeft men „Etudes" kunnen zien in I enkele herzieningen van werken van voor' een voortreffelijke uitvoering (met onder gangers meegerekend, benevens voor jSSS 'A S T v Wfo f X W£'ï - i anderen Toni Lander en Flemming Flindt) door het London Festival Ballet als hoog tepunt van het laatste bezoek. Harald Lan der (een leerling van Fokine) achtte na het j bijwonen van een les door A. Koemoes- nikov en een repetitie van „Les Sylphi- des" en „Divertissement uit Doornroosje" I onder leiding van Karei Shook het Neder lands Ballet royaal in staat dit crescendo en accelerando van bravourenummers te realiseren. andere theaters en groepen nog honderd negenentachtig creaties en nieuwe instu deringen! Vermoedelijk onderhandelingen daar- j over zijn nog gaande zal ter opening van de voorstellingen in het Holland Fes tival een speciaal voor deze gelegenheid te vervaardigen werkstuk van Jack Car ter (die geruime tijd bij het Ballet der Lage Landen het repertoire heeft ver- Vertegenwoordigers van onderwijsorgani saties hebben in Den Haag opnieuw ge sproken over een opzet van de schooltele visie, waarin het onderwijs een plaats heeft en waarin een goede samenwerking tussen onderwijs, omroepverenigingen en Nederlandse Televisie-stichting gewaar borgd is. Op 14 maart is ook een dergelijke bij eenkomst gehouden. Het toen gevoerde overleg is, nadat de organisaties inmid dels in eigen kring beraad hebben ge voerd, nu voortgezet. Naar wij vernemen heerste er in de vergadering grote een stemmigheid, maar men kwam niet ge reed met de uitwerking van een concrete regeling. Het is de bedoeling, na Pasen opnieuw te vergaderen. In de vorige bijeenkomst was men het er al over eens geworden dat er in de schooltelevisie plaats moet zijn voor „ge richte" levensbeschouwelijke uitzendingen. Zoals bekend hebben de onderwijsorgani saties tot hun gezamenlijk overleg beslo ten, nadat besprekingen in een commissie, waarin de onderwijsorganisaties en de N.T.S. waren vertegenwoordigd, waren vastgelopen. Op eerste paasdag zendt K.R.O.-Televi- sie onder de titel „De Zeven Luchters" een belangwekkende film uit van dr. Horst Dallmayer en Caspar R. Mayr van de Bay- erischer Rundfunk. Deze hebben, tijdens een lange reis door Turkije, de historische IN MEI ZAL de Russiche choreograaf Kaesen als choreografen aan het Neder zorgd) worden vertoond. In het volgende plaatsen bezocht van de zeven Aziatische seizoen zullen Rudi van Dantzig en Robert kerken, aan welke Johannes zijn visio- rt A/1A„ f\lri 1J UT - 1I OoGn —3 -.Ui./ TIC rr m en danser Alexander Tsjitsjinadze voor enkele weken bij het Nederlands Ballet terugkeren, dan om zijn „Francesca da Rimini" op muziek van Tsjaikofsky in te studeren. Dit werk in twee delen is oor spronkelijk voor het Ballet van het Stanis- lavski Theater te Moskou gemaakt en geldt in Rusland als een opmerkelijk mo- lands Ballet verbonden zijn. De zaterdagmiddagvoorstellingen naire brieven richtte: Efese, Smyrna, Per- gamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea. Begin- en eindpunt van hun film is het eiland Patmos, het verbannings oord, waar Johannes zijn visioenen kreeg. Deze visioenen algemeen wordt aan vaard, dat in de toekomst van de kerken van Klein-Azië de toekomst van de hele voor I christelijke kerk wordt voorspeld zijn j I- 1 Ui/ci/oni/y c II «ZWWI I-•uw-üjhv iv »YV/iui V UU1 O^ICIU C.L] ij i!S1Sjval?,, zogeheten klas- de jeugd, beurtelings door de balletgroep in onze tijd weer het onderwerp van vele sieke traditie. Op dezelfde muziek zijn eer- „Scapino" en het toneelgezelschap „Are- en veelsoortige speculaties. De rampen, na" verzorgd, nu en dan door de panto- die over de wereld komen, de gevaren^ mimespelers van „Carrousel" afgewisseld, die de mensheid bedreigen door de uitvin- OP DE SPELERS heeft de regie van Vos klaarblijkelijk een enthousiasmerende invloed gehad. Er werd toneel gespeeld „dat het een lieve lust was" en hoe zelden kan dit tegenwoordig worden ge zegd! Van de eerste beweging van de grote teen van Joop van der Donk (als de schoenlapper Teunis) tot het laatste gebaar van Peter van der Linden (een prachtig levenslustige Joren) bij de epiloog, was het toneel gevuld met bruisend leven en aanstekelijke blijmoedigheid. De Vlaamse actrice Els Cornelissen, die Jaquelijne speelde, is voor Nederlandse toeschou wers een kostelijke ontdekking. Behalve de reeds genoemden moet vooral ook Paul van Gorcum worden geprezen, voor zijn Bibberwang-achtige maar toch originele Kosen. Truus Dekker had nog wat natuur lijker kunnen zijn als Maey, het schoen lapperswijf; zij was niet zo „vies" als haar man beweerde, maar had wel goede moe derlijke momenten. John Kelly had de wei nig benijdenswaardige rol van de keizer, Op de tentoonstelling „Mythen, maskers, magie, in het land der Dogon" in het museum voor Land- en Volkenkunde te Rotterdam zijn in de loop van maandag een gegoten open koperen armband en twee gegoten koperen ringen verdwenen. Deze voorwerpen hebben niet een zodanige waarde dat aan diefstal uit winstbejag moet worden gedacht. Al is de handels waarde echter niet groot, voor een mu seumverzameling zijn deze stukken moei lijk vervangbaar. die hij gelukkig met grote terughoudend heid speelde. En Jan van Kasteren maak te van de lijfwacht Ambroos, die door de keizer een „olijke fielt" wordt genoemd, veel meer een fielt dan een olijkerd. De Swaen heeft in deze Ambroos zeker wel een wat verbitterde hofnar willen tekenen, maar daarom hoeft het nog geen volledige Richard de Derde in zakformaat te zijn. Door deze kleine schoonheidsvlekjês 'heeft de voorstelling als geheel echter niets aan betekenis verloren. Er is heel veel gelachen en aan het slot Paul van Gorcum, Peter van der Lin den en Els Cornelissen in „De gecroon de Leersse" van Michiel de Swaen. geestdriftig geapplaudisseerd door het op getogen publiek. Een groot deel van dat applaus gold stellig Erik Vos, die zich ech ter niet liet zien. Er waren bloemen voor het hele ensemble. Ik hoop van harte dat voor Arena met deze voortreffelijke op voering in Haarlem een zegetocht door het land begint. Advertentie haardrogers - keukenmachines (Van onze correspondent) Te Antwerpen is na een langdurige ziekte op 70-jarige leeftijd de Vlaamse blijven gelukkig vrij veel belangstelling I trekken. „Arena" heeft voor de eerstvol gende keren en natuurlijk ook voor ver toning elders de in kinderlijke toonaard I poëtisch fantasie „Pierrot valt van de maan" van Ben Minoli weer op het reper- I toire genomen. Voor een dergelijke reprise bestond alle I ding van verschrikkelijke wapens men denkt bij dit alles aan de plagen en straf fen, die Johannes beschrijft als de voor boden van het Eindoordeel. Deze kwestie wordt in „De zeven luchters" niet uit de weg gegaan en hiermee wordt mede de grote waarde van deze indrukwekkende film bepaald. Aan de Nederlandse tele- aanleiding. Werkelijk goede stukken voor visie-presentatie, die wordt verzorgd door kinderen, die niet alleen spannend zijn Ad Zonneveld, werken mee: Johan (hoewel men dat misschien genoeg zou I Schmitz en Han Bentz van den Berg. kunnen achten) en voldoende amusant, Voor de tekstbewerking is gebruik ge- maar ook nog bijdragen tot een begin van I maakt van de nieuwe Apokalyps-verta- artistieke smaakvorming, blijven bijzon-1 'mg van prof. dr. W. K. Grossouw (20.45 der schaars. Men doet er dus heel ver standig aan na een paar jaar een „nieuwe generatie" op „oude successen" te ont- uur). DE JAARLIJKSE UITVOERING van de „Matthaus-Passion van Johann Sebastian Bach door de Christelijke Oratoriumvereniging is in Haarlem een traditie geworden, waarmede men in de loop van vele jaren reeds vertrouwd is geraakt. Maar deze vertrouwdheid met de uitvoering houdt niet in, dat de aanvaardbaarheid van de uitvoering in de blijkbaar onontkoombare concertvorm boven alle bedenking staat. Bachs grote Lijdensdrama is tenslotte een liturgisch werk, dat opgenomen dient te worden in een passende eredienst van belijdende christenen en wel degelijk lijdt onder de geforceerde, onvolkomen aanpassing aan een concertzaal en aan een heterogeen publiek, dat heel begrijpelijk naar de pauze verlangt, toehoorders, die öf vanwege het late uur weg moéten óf die in spanning op het einde zitten te wachten om dan een snelle vlucht naar de vestiaire te ondernemen. cineast Jan van der Heijden overleden, halen. Ongetwijfeld kwam dit spel over de Men noemde hem de pionier van de avonturen van een levende manestraal op Vlaamse speelfilm sinds hij had gedebu- het kikkereiland voor herhaling in aan- teerd met een rolprent naar het boek „De merking. Van -^rnst Claes- In Vlaanderen De nieuwe bezetting is bepaald veel heeft deze film een groot succes gehad, zwakker dan de oorspronkelijke, die onder Voor de oorlog heeft Van der Heijden regie van Bas ten Batenburg (van de daarna een aantal Vlaamse speelfilms ge- Haagse Comedie) een zeer aantrekkelijke maakt; zij hadden vaak een folkloristische opvoering realiseerde. Niettemin heeft Jan inslag of zij waren kennelijk op Antwerp- Korevaar met Henk Votel Mieke Lelv- se toestanden en figuren gericht. veld, Alma van Elk, Willem Wagter, Henk Uilespiegel leeft nog" en „Havenmu- Somers, Anton Kothuys en Henk Voges ziek waren van die produktie wel de bes- een resultaat bereikt, dat beurtelings stille te. Van der Heijden had echter steeds aandacht en luide instemming van het pu- met twee moeilijkheden te kampen: ge- bliek van tussen de vijf en negen genoot brek aan kapitaal en gebrek aan goede De feestelijke decors en kostuums van technici en artiesten. Herman van Etteren deden weer dienst en Daarna is hij begonnen met de serie Ap Bronkhorst begeleidde de overgangen „Janssens tegen Peeters" en er bleef toen van kluchtsituaties naar momenten van weinig anders van zijn films dan nogal gevoeligheid met snarenspel van zijn gi- goedkoop amusement, ook al heeft hij een taar. Advertentie of twee keer weer getracht een dieper gaand scenario te verfilmen. De laatste jaren heeft hij geen films meer gemaakt. in vele uitvoeringen GOED BESCHOUWD is dit een betreu renswaardige toestand, waar men zich uit gewoonte maar bij neerlegt. Ook dit jaar is de uitvoering van Bachs werk door de Christelijke Oratoriumvereniging onder dergelijke omstandigheden gegeven. Op vallend was het hierbij hoe de dirigent George Robert in het bijzonder voor het eerste deel van de passie voor de zang van het koor en voor de begeleiding van de solisten met het orkest naar verinner lijking streefde, naar een abstractheid, die inspireerde tot het terugbrengen van het tempo op een bijzonder rustig niveau en op het beperken van het klankvolume tot een haast irreële intensiteit. Het koor was op deze interpretatie uitstekend voorbe reid en de solisten hebben er zich over het algemeen goed naar kunnen richten al bleven aanpassingsspanningen nog wel merkbaar. Het meest in overeenstemming met de geest van uitvoeringen in vroeger jaren was het tweede deel met de volkskoren en vooral het slotkoor, dat weer een positieve afsluiting werd. MET INNERLIJKE overtuiging zong de bas Hans van der Leeuw de Christuspartij. De zang van de tenor Tom Brand, die de partij van de Evangelist vertolkte, won naarmate de uitvoering verliep, aan klank schoonheid en vooral ook aan natuurlijke zegging. De tenor Arjan Blanken zong zijn aandeel met edele klank en voordracht evenals de bas Herman Schey. De bas Arie de Rijk, aan wie de kleine partijen waren toevertrouwd zong soms wat dof, maar ook met behoorlijke klank. De sopraan Heieen Verkley maakte met haar klank- schone zang een uitstekende indruk en de alt Aafje Heynis bracht weer een innige voordracht als belangrijk vertolkingsele ment bij het vervullen van haar verant woordelijke taak. Wegens ziekte kon de organist Piet Kee zijn medewerking niet verlenen. In zijn plaats kwam Albert de Klerk, die aan het orgel begrijpelijk de uitvoering voortreffe lijk diende. HET NOORDHOLLANDS Philharmo- nisch Orkest heeft zowel collectief als in dividueel met veelal uitnemend solospel eveneens een belangrijk aandeel gehad bij de begeleiding. En dan verdient ongetwijfeld de vaste, klankrijke zang van het r.-k. jongenskoor „De zingende Klokken" uit IJmuiden in de twee grote koren van het eerste deel van de passie vermelding. Ter gelegenheid van het derde lustrum van het Nederlands-Belgisch Cultureel Ak koord zal binnenkort in het Albertineum te Brussel een tentoonstelling van zeven tiende eeuwse I worden Nederlandse openbare en particuliere ver P. Zwaanswijk zamelingen. "ILVERSUM I. 402 m. 700 AVRO. 7.50 VPRO 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen- teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 11.15 Omr.-orkest, groot koor en Jn^ Onderden leden van het omroep- en N ES-personeel hebben dinsdagavond 13 00 Nieuws en beursber. 13.30 Dansmuz. :euwse Nederlandse tekeningen geruime tijd in besloten zitting vergaderd 0 p!?n,ore„oital' 14 30 Voor de vrouw. 15.05 gehouden Ze zijn afkomstig uit met de H.KW., Mercurius en de Christe- I Gram! 16 Öo V^n^ie^tof vijf^i^o'o^oor de^ieifêd^ ïdse onenbare en narticuliere ver- I lijke Beambtenbond, respectievelijk aan- f7.30 Lichte muziek. ïs.oo Nieuws. 18.15 vóór de gesloten bij de K.A.B., het NVV en het 'eu®d- 18-30 Matthaus-Passion (stereofónische uit- C.N.V. Na afloop werd het navolgende communique verstrekt: ber. van New Vork. 22.45 Act. 2.3.00 Sportactual. „In een zeer druk bezochte vergadering J® NieuwsmUZ 23'3° Romantlsche muz- 23.55— met de leden van de drie samenwerkende HiLVERsïnvi 11. 298 m. vakorganisaties werd door de bestuurders I een schets gegeven van de ontwikkeling der salarisregeling in het omroepbedrijf in de achter ons liggende jaren. In een dis cussie waaraan tientallen leden, waaronder vele vooraanstaande functionarissen, deel namen, werd op detailpunten nadere voor- - lichting gevraagd. Deze voorlichting werd f?,t"i"b med?.d- 12 38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. I on Vnk^n1"? °ntVangeni Z« het °°k' dat NCRM rSm^vlorTro^ hoo^eU op enkele punten een nadere precisering 14.40 Gram. I6.00 Verkenningen in de bijbel. 16 20 werd verlangd. Kamermuz. 17.00 Voorde jeugd. 17.30 Gram 17 40 Met mtdruk werd door het omroep- en Sb^^tSSS;£.^ televisiepersoneel de eis gesteld dat de 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11-00 KRO. 14.00-24.00 NCRV. t H°: 7 00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Het Paasmaal van de ii?Lr- overwegin8- 9-30 Gram. 9.40 Voor de Jeugd. NCRV10-00 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 Voor de zieken 11.45 Gewijde muziek. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Piano- spel. 12.25 Wij van het land, praatje. 12.35 Land- IN DE GALERIE UITTENHOUT te Haarlem exposeert de jonge Haarlem se kunstenaar Herman van Tongeren. In zijn reeks „Sferen en vormen in de ruimte" behoort het hierboven gere produceerde „Schip op het strand", Bob Buys schreef in ons blad van woensdag 22 maart dat in deze reeks een gevoelsontvankelijkheid geprojec teerd wordt in het landschap. Van Tongeren deelt bij dit schilderij het volgende mee: „Ieder mens en ieder voorwerp heeft een sfeer om zich heen, een soort uitstraling van zijn wezen. Ieders beleven hiervan hangt af van alles wat hij weet van deze persoon -1 en van alles wat hij in het verleden met hem beleefd heeft en welke associaties hij heeft als hij hem ziet. Als de sferen en vormen die ik schil der, de vorm van een schip aange- genomen hebben, dan is voor mij het verleden van dat schip en zijn toe komst even belangrijk als de volgen de realiteit van het ogenblik. Som mige schilderijen zou men kunnen vergelijken met herinneringsbeelden, of droombeelden, niets is logisch of reëel en alle vormen zijn in een toe stand van wording of een van ver vagen in sferen." De expositie blijft tot 10 april geopend. onderhandelaars onverkort aan de inge diende voorstellen zullen vasthouden. De I grootste spoed werd geëist, waarbij door de bestuurders van de vakbonden de toezeg ging werd gedaan, dat voor het einde van april een definitieve beslissing door de leden der organisaties zal moeten worden genomen". Een van de laatste opera's van Giusep pe Verdi (1813—1901) was zijn in 1887 ge componeerde Otello, op een libretto van Arrigo Boito naar het gelijknamige treur- I spel van William Shakespeare. In een met uitstel overgenomen uitzending van de Ita liaanse radio zal de VARA deze opera, die tot de vermaardste werken van de grote Italiaanse componist behoort, in haar ge heel uitzenden op woensdagavond 5 april Beroemde artiesten treden op in deze uit voering. De tenor Mario del Monaco zingt de titelrol, de bariton Tito Gobbi is Jago en de sopraan Floriana Cavalli zal men horen als Desdemona. De andere solisten zijn de tenoren Agostino Lazzari en Athos Cesarini, de bas Paolo Washington, de ba ritons Arturo La Porta en Rolando Sessi en de mezzo-sopraan Dora Minarchi. Voorts werken koor en orkest van de Opera te Rome mede. Franco Capuana di- I rigeert. 30 Matthfius Passion, stereofonische uitz. '4n de Pauze P.41"- 20.15-20.25 Lijdensoverdenk.). 22.30 Nieuws. 22 40 Periodiekenparade. 22.50 Boek- bespr. 22.55 Gram. 23.25 Muzikale lezing. 23 55— 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber 12 35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Imitatio Christi, oratorium 15 40 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Franse les. 16.21 Gram 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 10.50 Pol. lezing 20.00 Parsifal, opera. 22.00 Nieuws. 22.15 Kamer muziek. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 Jeugdjourn. AVRO: 17.10—17.40 Voei von 20,00 Jourr>- en weeroverzieht. KRO: 20 20 Film. 21 30 TV-éénacter 21.55 Avond college Nederlands. 22.20 Epiloog. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. AVRO- Tele vizier. 20.30 Film. 21.00—22.20 Kent melkweg?, blijspel. 20.20 u de Museum krijgt 18 miljoen. Het Me tropolitan Museum of Art van New York heeft vijf miljoen dollar ruim achttien miljoen gulden toegewezen gekregen uit de nalatenschap van de rijke Amerikaanse weduwe Helen Foulds. die het grootste aedeelte van haar van haar vader geërfó fortuin aan het museum heeft vermaakt Twee nichten en een achterneef van de erflaatster hebben deze laatste-wilsbe- schikking tevergeefs aangevochten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4