Nederlandse Bachvereniging
bestaat veertig jaar
„Vestzaktheater" geopend
in Amsterdam-Centrum
Eretentoonstelling in „Bloemenheuvel"
van werk van Jo Kruyder-Bouman
Congres over kinder
en jeugdboeken
Nieuw raam voor Oude kerk in Delft
Samenstelling van Haagse
Comedie geconsolideerd
DONDERDAG 6 APRIL 1961
4
ATTENTIE!
Hildo Krop vervaardigt
Nieuw schouwburgbestuur
in Nijmegen
EEN GOED BEGIN...
IS 'T HALVE HUWELIJK
,/t SILVER STOEPKE"
De radio geeft vrijdag
Boeiende discussies
Beeldschermer
Onverantwoord
Golfbreker
Televisieprogram ma
Beeldenpark uitgebreid
van Kröller Müller
museum
Concerten in Milaan door
Baarspul en Noske
Derde oecumenische
ontmoeting van jeugd
koren
standbeeld van Berlage
.v.v.v.v.
U mag
de lente
niet missen
in de
In Rotterdam wordt vandaag de derde
oecumenische ontmoeting van jeugdkoren
die op tweede paasdag is begonnen
beëindigd. Aan de ontmoeting hebben veer
tien koren deelgenomen met 500 leden,
merendeels jongens. De vorige bijeenkom
sten werden gehouden in Bremen (1955) en
Uppsala (1958).
De openingsdienst had plaats in de in
1940 vrijwel vernietigde, nu grotendeels
gerestaureerde St. Laurenskerk. De veer
tien koren hebben uitvoeringen verzorgd
in vele Rotterdamse kerken, de Riviè'ahal,
ziekenhuizen en rusthuizen en op enkele
pleinen in de stad. Van verschillende bij
eenkomsten gaven radio en telev'sie
onder andere de B.B.C. en Radio Bremen
uitzendingen. De deelnemende landen
waren de Uppsala Domkyrkan Gosskör uit
Zweden, de Herning Kirkendrengkoret uit
Denemarken, het Knabenchor von Unser
Lieben Frauen uit Bremen, het Knaben
chor zu St. Petri Kirche uit Hambu"g en de
Schola zu den Zwölf Aposteln eveneens uit
Hamburg, het Noorse Kristiansand Dom-
kirkens Barnekör, het studentenkoor Le
Lutrin uit Parijs, het Zuidafr'kaanse
Transvalia Geselskap, drie Britse koren:
Hampstead Parish Church Choir uit Lon
den, St. Mary's Cathedral Choir uit Edin
burgh en het Salisbury Cathedral Choir
alsmede de Nederlandse koren: Chr'stelijk
Rotterdam Jongenskoor, het jongenskoor
Feijenoord uit Rotterdam en het jongens
koor van de Cantorij der Nieuwe Kerk te
Groningen.
Mevrouw Jo Kruyder-Bouman die
morgen, 6 april, haar vijfenzeventigste
verjaardag hoopt te vieren, ter ge
legenheid waarvan in „Bloemenheuvel"
in Bloemendaal een ere-expositie van
haar werk is ingericht.
Het Wereldmuziekconcours. De groot
ste wens, die het stichtingsbestuur van het
wereldmuziekconcours te Kerkrade nog
koestert, zal niet in vervulling kunnen
gaan; voor het volgend concours zal de
bouw van een blijvende concerthal name
lijk geen doorgang kunnen vinden. In
Kerkrade liggen wel de plannen en ook
het hiervoor benodigde geld gereed, maar
de goedkeuring van het Rijk is er nog niet.
Bij een firma in Constanze is inmiddels al
een kapitale (2750 m2) houten concertzaal
gehuurd, die in twaalf wagons naar Ne
derland zal worden vervoerd.
VOORAL IN HET ZUIDEN van het
land verrijzen nieuwe schouwburgen als
regionale bolwerken van cultuur thans in
een snel tempo en met een naar Neder
landse maatstaven ongekend royale ac
commodatie. In Amsterdam zijn de laatste
tientallen jaren vele theaters verdwenen
en nog steeds wordt er vrijwel niets ter
aanvulling van de belachelijk beperkte
speelruimte voor opera, toneel en ballet
ondernomen. Aan particulier initiatief is
het Nieuwe de la Martheater te danken
Verdere artistieke activiteiten worden ge
smoord in het ongeventileerde broeinest
boven de studentenbioscoop. Sinds zater
dag is er een kamertoneel bijgekomen, dat
alleen op de avonden gedurende het week
einde voor bezoekers (ten hoogste veertig)
geopend zal zijn. Dit „Vestzaktheater" be
vindt zich boven een café op de hoek van
de Stadhouderskade met de Ferdinand Bol
straat.
Het wordt bespeeld door een gezelschap,
dat zich het vorige seizoen onder de tot
misverstand aanleiding gevende naam
„Het Vrije Toneel" heeft aangediend. Wim
Burkunk heeft de artistieke, Gelijn Molier
de zakelijke leiding. Het peil van de ope
ningsvoorstelling met „Identifikatie"
van Arthur Adamov en „De Ketellappers
bruiloft" van John Millington Synge
verhief zich niet of nauwelijks boven dat
van een vereniging van behoorlijk gevorm
de amateurs. Enkele der medewerkenden
(dat waren behalve de reeds genoemden
Jolanda da Corti, Marijke Philips, Yvonne
Mousset en Huib de Vries) vertoonden
niettemin voldoende talent om te doen ver
onderstellen, dat er toch wel aantrekkelij
ke resultaten te bereiken zijn als men ge
woon wat dichter bij huis blijft. Wie intus
sen de behoefte gevoelt om het ongetwij
feld interessante werk van Adamov, uit
diens expressionistische periode, wat na
der te leren kennen, kan er zich letterlijk
en figuurlijk met de neus bovenop laten
drukken. Deze nieuwe onderneming maakt
een indruk van sympathieke bescheiden
heid. D. K.
DE NEDERLANDSE BACHVERENIGING bestaat thans veertig jaar. Het bestuur
heeft een „feestprogramma" bekendgemaakt, dat twaalf uitvoeringen omvat, die in
de maanden september-november zullen worden gegeven, te beginnen met een koor
uitvoering op zaterdagmiddag 23 september in Naarden, gevolgd door een feestelijke
receptie in de burgerzaal ten raadhuize. Deze kooruitvoering is de eerste van een
reeks van drie, waarvan er twee te Naarden en een in Utrecht zullen worden gegeven.
Verder vermeldt het programma drie orgelconcerten (Amsterdam, Haarlem en
Utrecht), twee uitvoeringen van de „Kunst der Fuge" (een voor strijkorkest met
orgel en een voor cembalo), een uitvoering van Bachs Orgelmesse en drie cembalo
avonden. De laatste zes uitvoeringen zullen alle in het Amsterdamse Concertgebouw
worden gegeven.
De Nederlandse Bachvereniging werd
op 13 september 1921 opgericht op initia
tief van wijlen Johan Schoonderbeek, met
als enige doelstelling de systematische
oefening van de muziek van Bach. De toen
malige minister van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen, dr. J. T. de Visser,
werd erevoorzitter. De heer Schoonder
beek had reeds eerder baanbrekend werk
verricht: in 1897 bracht hij reeds in de
Grote Kerk van Naarden een uitvoering
van Haydns „Die Schapfung", waarmede
de traditie van de later zo vermaard ge
worden „zomeruitvoeringen" in de grote
kerk werd ingeleid en Naarden een muzi
kaal centrum van grote betekenis werd.
Vermeldenswaard is dat het orkest bij
deze eerste uitvoering werd versterkt met
„koper" van het in Naarden gelegerde
zevende regiment infanterie. Tussen 1910
en 1920 voerde de heer Schoonderbeek met
de Koninklijke Zangvereniging Excelsior
in Den Haag de Mattheus Passion reeds
uit, terwijl hij met Toonkunst Bussum in
die tijd ook een reeks Bachuitvoeringen
verzorgde.
De eerste Matthaus Passionuitvoering in
Naarden was op Goede Vrijdag 1922, des
tijds nog in verkorte vorm. De heer
Schoonderbeek stierf in 1927. Zijn taak
die reeds twee jaar was waargenomen
door prof. Siegfried Ochs uit Berlijn, werd
overgenomen door Evert Cornelis, de toen
malige dirigent van het Utrechts Stedelijk
Orkest, die op Goede Vrijdag 1928 in
Naarden echter de Johannes Passion
bracht. In 1929 kreeg men de onverkorte
Matthaus Passion: precies tweehonderd
jaar nadat Bach dit magistrale werk ten
doop hield in de Thomas Kirche van Leip
zig.
Vanaf dit moment is de uitvoering van
de Matthaus Passion in Naarden een jaar
lijks terugkerend evenement geworden,
slechts onderbroken in 1945. In 1934 werd
ook de generale repetitie voor het pu
bliek toegankelijk en sinds 1946 zijn er
drie uitvoeringen: donderdag, Goede Vrij
dag en zaterdag, met in totaal ongeveer
6600 bezoekers jaarlijks.
Vermeld moeten verder nog worden de
eveneens tot traditie geworden uitvoerin
gen van de Hohe Messe en de concerten
in de Sint Janskerk van Gouda (beide se-
In het concertgebouw De Vereniging in
Nijmegen is een bijzondere vergadering
van aandeelhouders van de n.v. Maat
schappij tot Exploitatie van de Nijmeegse
Schouwburg- en Concertzaal gehouden.
Het concertgebouw De Vereniging is nu
opgenomen in deze nieuwe n.v. De heer
De Goede bood het ontslag aan van de zit
tende leden van de raad van bestuur van
de oude n.v. „De Vereniging". De burge
meester deelde mede, dat B. en W. van
Nijmegen besloten hebben de heer De Goe
de te begiftigen met de zilveren erepen
ning der stad Nijmegen, met bijbehorende
oorkonde. Het is de tweede maal dat deze
penning wordt uitgereikt. Tot directeur
van de nieuwe n.v. werd benoemd de heer
F. Dickmann, die ook reeds directeur is
van de nieuwe schouwburg. Zoals bekend
bezit de gemeente Nijmegen bijna alle aan
delen van het concertgebouw De Vereni
ging. Bovendien is de nieuwe schouwburg
eigendom van de gemeente.
Ter gelegenheid van de vijfenzeventig
ste verjaardag die mevrouw Jo Kruyder-
Bouman uit Amersfoort heden 6 april viert,
is in huize „Bloemenheuvel" aan de Bloe-
mendaalseweg 158 in Bloemendaal een
ere-tentoonstelling van haar collages,
wandkleden en ook enkele van haar pas
tels en schilderijen ingericht, in totaal ne
genendertig werken. Onmiddellijk na de
officiële opening van de tentoonstelling
door de heer Jan D. Voskuil uit Haarlem,
kocht de heer H. P. Baard, directeur van
het Frans Halsmuseum te Haarlem een
collage (no. 5) voor zijn museum.
Nadat mevrouw T. Senff-Hahn uit Over-
veen, als enig vrouwelijk lid van de com
missie „Tentoonstellingen Bloemenheuvel"
alle aanwezigen welkom had geheten en in
het bijzonder mevrouw Kruyder, die zij
een ruiker voorjaarsbloemen offreerde,
was het woord aan de heer Jan D. Vos
kuil. De heer Voskuil stelde, dat deze ten
toonstelling afwijkt van die van vorige
exposanten, omdat het werk van Jo Kruy
der voornamelijk uit kunstnaaldwerk be
staat, met daarnaast wat schilder- en te
kenwerk. Haar schilderijen en aquarellen
werden enkele jaren geleden, in april 1956,
in het museum „Huis van Looy" te Haar
lem geëxposeerd. Hier zijn dus hoofdzake
lijk collages en geborduurde wandkleden
aanwezig, vervolgde de heer Voskuil. Een
collage is aldus spreker, een compositie
van opgeplakte en vaak over elkaar heen
geplakte knipsels, waarvoor velerlei mate
riaal wordt gebezigd, zoals stroken ge
kleurd papier, die dan tot één geheel ge
componeerd worden en daarna op een stuk
karton of op een paneel worden vast
geplakt.
Na enige tijd met papier te hebben ge
werkt ging Jo Kruyder over op stoffen,
stroken, kant, goud- en zilverdraad, bor-
duurseltjes reepjes goudbrocaat, linten,
lovertjes, kralen en glanzende weefsels.
Zij is aldus de spreker een coloriste
pur sang. Jo Kruyder heeft intensief de
natuur geobserveerd zoals blijkt uit haar
collages met de opvliegende waterhoen
ders in het twinkelende licht boven het
Hollandse waterland, een atmosferische
open plek in een bos met de prille bloe
sem van de lente in de nevelzon en een
geheimzinnige vegetatie diep in een oer
woud. Aan bloemen vlinders, vogels en
vissen geeft Jo Kruyder in haar compo
sities de voorkeur en zij maakt daar „ju
welen" in kleur van, aldus de heer Vos
kuil. Ook abstract werk heeft zij gemaakt.
Tenslotte vertelde Jan Voskuil dat het
daarom zin heeft deze ere-tentoonstelling
in Bloemendaal in te richten, omdat Jo
Kruyder tezamen met wijlen haar echt
genoot, de bekende kunstschilder Herman
Kruyder na haar huwelijk veel in deze om
geving heeft gewerkt. Zij werd op 6 april
1886 in Amsterdam geboren en haar ar
tistieke opleiding kreeg zij in Haarlem en
Amsterdam. In Haarlem bezocht zij de
Kunstnijverheidsschool en in Amsterdam
de Rijksakademie van Beeldende Kunsten.
Nadat zij met Herman Kruyder in het hu
welijk was getreden, bleef zij tot 1919 in
Haarlem wonen. Vervolgens woonde het
echtpaar enige jaren in Heemstede Ben-
nebroek, Blaricum en Amsterdam. Na het
overlijden van haar echtgenoot in 1935,
vestigde Jo Kruyder zich in Amersfoort,
waar zij thans nog woont. Zij exposeerde
in Haarlem, Rotterdam, Amersfoort en
Laren en zij is lid van „De Onafhankelij-
ken" in Amsterdam en van de Kunste
naarsvereniging in Amersfoort. „Jong ge
bleven in haar werk, heeft zij haar levens
avond al werkende tot een lenteochtend
gemaakt". Met die woorden verklaarde
de heer Voskuil de expositie geopend.
dert jaren onderdeel van het Holland Fes
tival).
Sinds 1931, het jaar waarin Evert Cor
nelis stierf, is dr. Anthon van der Horst
de bezielde leider van de Bachvereniging
zijn stuwende arbeid werd beloond met een
eredoctoraat. Een van Van der Horsts zeer
belangrijke initiatieven leidde tot de vor
ming van de Schola Cantorum van de
Bachvereniging: een koor van jongeren,
dat in 1951 werd opgericht, in 1955 voor het
eerst naar buiten optrad en waarin de aan
vullende krachten voor het grote koor wor
den gevormd.
Advertentie
Een goed begin is de geschenken
tafel tijdens het huwelijksfeest.
Een tafel vol met allerlei practische
en mooie zaken, die het jonge paar
met hun uitzet aardig op weg hel
pen. Vooral geen prullaria waar nie
mand ooit meer naar omkijkt.
Zit u met het probleem
Kijkt u dan eens rond in de rijk ge-
variëerde geschenkencollectie van
Grote Houtstraat 49 Telefoon 20049
De zaak met de grote keuze
De commissie voor de Collectieve Propa
ganda van het Nederlandse Boek houdt
op 18 en 19 mei in het Instituut voor de
Tropen te Amsterdam een congres, waar
vraagstukken aan de orde zullen komen
betreffende het kinder- en jeugdboek in
ons land.
Het is, aldus de commissie, in de loop
der jaren duidelijk geworden, dat zeer veel
groepen zich met het kinderboek bezighou
den (auteurs, uitgevers, leeszaalpersoneel,
recensenten, onderwijzers, psychologen,
pedagogen, enzovoort) maar dat er sprake
is van vele soms strijdige opvattingen die
het bijzonder moeilijk maken de situatie
van het kinderboek juist te zien en het
peil ervan te verhogen. De commissie
vindt het noodzakelijk dat er een gesprek
op gang komt, waarbij alle stemmen kun
nen worden gehoord. De bedoeling is op
het congres zoveel mogelijk discussie uit
te lokken naar aanleiding van de korte
referaten, die prof. dr. J. G. Bomhoff,
prof. dr. N. C. A. Perquin, Anne de Vries
en Albert Welling zullen houden. Voor dit
congres is een comité van aanbeveling ge
vormd bestaande uit mr. L. B. van Ommen,
ds. N. O. Steenbeek, mevr. Miep Diek-
mann, mej. J. R. Wolff, mevr. A. Rutgers
v.d. Loeff-Basenau en de heer J. C.
Brinkman. Dr. N. Beets is aangezocht
op te treden als voorzitter van het Con
gres.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gyrrrn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw-
9.10 Gram. VPRO. 10.00 Dit en het andere, gespr.
10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw.
11.00 Voor de kleuters. 11.15 Viool en piano. 11.40
Orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Rege-
ringsuitz.: Ultz. voor de landbouw. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Sportpraatje. 12.50 Carillon- en
orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.30 Lichte muziek. 14.00
Alt-mezzo en piano. 14.20 Voordr. 14.40 Gevar.
progr. VARA: 16.00 Grepen uit de muziekgeschie
denis, muzikale lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00
Voor de jeugd. 17.53 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol.
lezing. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i,
praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjes
koor VPRO: 19.30 Het platteland nu, gesprek.
19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nws. 20.05 Boelcbespr.
20.10 De film en de school, lezing. 20.20 100 jaar
modernisme, klankb. 20.50 De wereld vergadert,
lezing. VARA: 21.00 Hobby-quiz. 21.50 Neger, nik
kers en machines, klankb. 22.15 Buitenl. week
overzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22 40 Zorg om de
mens, gesprek. VARA: 23.00 Soc. nieuws in Es
peranto. 23.06 Ned. biljartkamp. ereklasse libre-
groot. 23.10 Vergelijkenderwijs, muzikaal gespr.
23.55 24.00 Nieuws.
HILVERSUM 11 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 8.50 Gram. 9.00 Voor
de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Kamermuz. 11.15
Voor de oudere luisteraars. 12.00 Gram. 12.15
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram
12.53 Gram of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz.
13.45 Gram. 14.00 Gram. 14.25 Omr.ork. en solist.
15.15 Gram. 15.40 Lichte muz. 16.00 Wenken voor
de tuin. 16.15 Gram. 16 30 Pianorecital. 17.00 Voor
dracht. 17.20 Gram. 17.40 Beursber 17.45 Accor-
deonmuz. 18.20 Licht progr. 18.50 Regeringsuitz.:
Wereldgezondheidsdag 1961. Ongevallen en het
voorkomen er van. Dr J. H. Hagenbeek, geneesk.
inspecteur van de volksgezondheid. 19.00 Nieuws
en weerbericht. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Muziek voor blaas-
instr. 20.15 Gevar. progr. 21.30 Samenzang. 22.00
Promenade-ork. en solist. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd
als de wereld, lezingen. 23.15 Gram. 23.45 Gram.
23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgel-
recital. 14.00 Ork.conc. 15.40 Gram. 16.00 Koersen
16.06 Gram. 17.00 Nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Duit
se les 18.00 Gram. 18.10 Voordr 18.20 Voor de
soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws en toneel-
kron. 19.40 Gram. 19.45 Kron. van de bond voor
grote gezinnen. 20.00 Ork.conc. 20.45 Kunstkalei-
doscoop. 21.00 Ork.conc. (verv.) 21.30 Liederen.
22.00 Nieuws. 22.15 Kunstprogr. 22.45 Gram 22.55
23.00 Nieuws.
Advertentie
S*? S
's werelds
grootste
bloemenpracht
in Lisse
-• v-;-:-
Ondanks het feit dat het Avro program
ma gisteravond drie kwartier uitliep op
het schema is de tijd voor de kijkers om
gevlogen. Dat was niet in de laatste
plaats te danken aan een tweetal levendi
ge gesprekken waarvan we getuigen wa
ren. Het eerste kwam voor in het sport-
panorama, het hqndelde over boksen, het
andere vond plaats in de litteraire discus
siegroep „De Kring" en behandelde het
boek „Voer voor psychologen" van Har
ry Mulisch. In beide gevallen hadden we
te maken met het medium televisie op
zijn best.
We zagen mensen die zo gegrepen wa
ren door het onderwerp dat zij hun beeld
buis-koorts geheel vergaten en volkomen
vrij hun eigen mening verkondigden met
een vurige overtuiging die de gesprekken
soms bijna tot levensechte ruzies maak
ten. Het doet er dan niet meer toe of men
het eens is met de uitlatingen in kwestie,
alleen al het beluisteren van de botsende
meningen is uitermate boeiend. Een al
even zeer pakkende reportage rondom de
installatie van de Nieuw Guinearaad
bracht de N.T.S. film „Het huis der Pa
poea's". De samensteller Anthonie van
Kampen sprak er een wonderlijk, semi-
poëtisch commentaar bij dat culmineerde
in de als frappant gebrachte mededeling:
„In dit ziekenhuis wordt bij de patiënten
geen onderscheid gemaakt tussen blank en
zwart". Wat zijn wij toch ver! In het
sportpanorama leidde Siebe van der Zee
een subjectief getinte discussie over het
tussen Sita Posthumus en de K.N.Z.B. ge
rezen geschil over het al of niet gebruik
maken van doping in de zwemsport. Dui
delijk uitsluitsel bracht de discussie niet.
In een telerecording van het optreden
van de jonge Israëlische chansonnière
Rika Zarai viel, behalve de lang niet on
verdienstelijke zang, ook een wonderlijk
half Franse half Nederlandse conversatie
te beluisteren tussen de zangeres en een
inleidster. Het blijkt telkens weer een hele
kunst om een geslaagde formule te vinden
voor het interviewen van een anders
talige, waarbij immers noch de kijkers
die het wel verstaan, noch zij die de
vreemde taal niet kennen, verveeld mo
gen worden. De gedachtenwisseling tussen
vier schrijvers onder leiding van H. A.
Gomperts werd wederom een succes door
de geslaagde combinatie van spontaneïteit
en gedegen voorbereiding, die eruit
spreekt. Naar onze persoonlijke mening
heeft Gerard van het Rève Mulisch' boek
magistraal in de pan gehakt, zonder dat
het onzes inziens nodig was geweest dat
Gabriël Smit voortdurend trachtte diens
betoog ironiserend te ontkrachten. Alles
bij elkaar een heerlijke televisieavond!
De heer Sj. Rodermond, de thans in
Kongo reizende N.C.R.V.-verslaggever,
heeft ons gisteren in een uitzending van
deze radio-omroep een staaltje gegeven
van wat nu eigenlijk onverantwoorde
voorlichting is. Authentiek zal weliswaar
't bandje zijn geweest, waarop de premier
van de Kongolese provincie Leopoldstad
verklaarde slechts vóór een federatieve
staatsvorm in zijn land te kunnen zijn en
zich tégen de op de conferentie van Tana
narive goedgekeurde confederatiegedachte
te moeten verzetten, maar of de daarop
volgende mededelingen van de heer Ro
dermond zelf evenzeer met de werkelijk
heid strookten, menen wij te moeten be
twijfelen. Want, mogelijk heeft diezelfde
Kamitatoe communistische sympathieën,
zoals de N.C.R.V.-verslaggever dan ook
wist te melden, 't is bovendien niet uitge
sloten dat deze provinciale premier ande
re plannen met zijn land koestert dan de
huidige machthebbers. Of dit noodzake
lijkerwijs met een verhevigd bloedver
gieten gepaard zal gaan, staat echter
altijd nog te bezien; totnutoe heeft
Cleophas Kamitatoe niet die neiging
tot het gebruik van geweld getoond, wel
ke door andere, de heer Rodermond ken
nelijk meer sympathieke Kongolese lei
ders wel eens aan de dag is gelegd. De
aantijging tenslotte van de integriteit van
de UNO in het algemeen en het Indische
contingent in het bijzonder ging onzes in
ziens echter wel alle perken te buiten. De
heer Rodermond betoogde namelijk niet
minder, dan dat de Indische soldaten on
der leiding van Hammarskjoeld's speciale
vertegenwoordiger Dayal een belangrijk
aandeel in de, volgens hem, gewelddadi
ge plannen van Kamitatoe zouden moe
ten spelen. Op grond van welke feiten, hij
deze beweringen kon doen liet deze ver
slaggever van het ongerijmde echter in
het duister. Aannemelijk lijkt dan ook
dat hij zich door een wel zeer bepaald soort
voorlichters heeft laten misbruiken.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journaal NCRV: 20.20 Memo. 20.30
Filmbespreking. 20.50 Iphigeneia. TV-spel. 22.30
Dagslui' ng.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekjourn. VARA: 20.30 Act. 20.40
Kunstrubriek. 21.10 TV-film. 21.35 Welbeschouwd,
vragenbeantwoording.
Het beeldenpark bij het Kröller Müller
museum in het Nationale Park de Hoge
Veluwe is uitgebreid tot een oppervlakte
van ongeveer vier hectaren. De nieuwe
beeldentuin zal op 8 mei worden geopend
door minister Cals.
Het ontwerp voor de uitbreiding werd ge
maakt door prof. Bijhouwer uit Wagenin-
gen. Het ligt in de bedoeling de beelden
collectie in de toekomst uit te breiden tot
circa honderd beelden. Op het ogenblik
zijn het er al vijfenveertig, waaronder
werken van Wenckebach, Mascherini,
Bourdelle, Permeke, Rodin, Radecker,
Lipchitz. Indien een beeld tien jaar na de
aankoop blijft staan, wordt het een deel
van de vaste collectie van het museum.
Ook heeft de regering haar medewerking
verleend door de aankoopsommen te ver
hogen.
Op 22 april wordt de thans geheel her
stelde Oude Kerk te Delft feestelijk in ge
bruik genomen. Bij die gelegenheid zal
tevens het veertiende glas (kerkraam) van
de hand van de glazenier Joep Nicolas
worden overgedragen. Het is een geschenk
van mr. dr. K. P. van der Mandele te Rot
terdam die het in naam van de stichting
„Het Princenhof' zal aanbieden. Dit raam
sluit de zuiderbeuk af en is een tegen
hanger van het Willem de Zwijgerraam,
dat geschonken is door mevr. A. H. E. M.
Philips de Jongh te Eindhoven en dat in
november van het afgelopen jaar werd
onthuld in tegenwoordigheid van de
Koningin. Het nieuwe raam brengt de te
rugkeer van koningin Wilhelmina op Ne
derlandse bodem in 1945 in beeld. De zeven
vertikale raamvlakken geven een uitvoerig
beeld van dit historisch gebeuren. De vor
stin staande temidden van haar beproefde
onderdanen tegen een achtergrond van
puinhopen en half vernielde huizen, waar
op de Nederlandse driekleur wappert. Het
onderschrift is een regel uit het Wilhelmus
„Stantvastich is ghebleven mijn hert in
teghenspoet". Links een foto van Joep
Nicolas aan het werk.
De Haagse Comedie zal gedurende het
seizoen 1961'62 optreden in vrijwel de
zelfde samenstelling als in het huidige
speeljaar. Fiet Dekker, Marie Meunier, Piet
Romer en Frans Vorstman verlaten het
gezelschap echter, dat wordt aangevuld
met Sonja Brill, Mia Goossen, Jules Hamel,
Eric van Ingen en Jan van Ees, die na
jarenlang werkzaam te zijn geweest bij de
hoorspelkem vorig jaar zijn rentree op de
planken maakte bij de toneelgroep „En
semble" in „Mijnheer die-en-die" van
Gabriël Aroüt.
Onder directie van Paul Steenbergen
maken de volgende acteurs en actrices van
1 september af deel uit van de Haagse
Comedie: Maria de Booy, Sonja Brill, Car-
la Dura, Ariette van Embden, Mia Goossen,
Georgette Hagedoom, Anne-Marie Heyli-
gers, Kitty Kluppell, Nelleke Knegtmans,
Annie de Lange, Annie Leenders, Karen-
Else Sluizer, Do van Stek, Else Valk, Ca
naille de Vries, Myra Ward, Ida Wasser
man, Cas Baas, Bas ten Batenburg, Wiebe
Brandsma, Henk van Buuren, Kees Coo-
len, Jules Croiset, Albert van Dalsum, Hep
van Delft, Joris Diels, Jan van Ees, Gerard
de Groot, Wim de Haas, Jules Hamel, Broes
Hartman, Leo de Hartogh, Eric van In-
gen, John Koch, Bob de Lange, Jan van
der Linden, Frans van der Lingen, Carl
van der Plas, Wim van Rooy, Jules Ro-
yaards, Paul Steenbergen, Gijsbert Ter-
steeg en Dolf de Vries. Regisseurs zijn Al-
bert van Dalsum, Joris Diels, Bob de Lange
en Paul Steenbergen.
De concerten van Nederlandse muziek,
welke de dirigent Yvon Baarspul en de
violist Willem Noske met het Orchestra
Angelicum te Milaan hebben gegeven zijn
bij publiek en pers bijzonder goed ont
vangen. De Milanese pers wijdde er op
vallend veel aandacht aan. Over de 18e
eeuwse Nederlandse componisten en over
onze tijdgenoten Flothuis, Van Delden en
Koetsier was men zeer verrast.
Wat de uitvoering betreft spreekt de
„Corriere della Sera" van „briljante ver
tolkingen onder de exacte en overtuigende
leiding van Yvon Baarspul met medewer
king van de zeer temperamentvolle vio
list Willem Noske".
„La Notte" schrijft: Dirigent Baarspul
inspireerde de musici met zijn tempera
ment. Wij hoorden in alle werken een rijk
genuanceerd orkestcoloriet: artistieke
kwaliteiten, die een briljante toekomst
waarborgen.
Violist Willem Noske is begiftigd met
een gevoel voor warme lyriek en een vu
rig temperament, daarnaast beschikt hij
over een lenige techniek van de allereer
ste orde". „L'Italia" zegt: „Briljant was
het eerste optreden van Yvon Baarspul,
een kunstenaar rijk aan ervaring en die
de charmante Nederlandse werken met
hart en ziel heeft vertolkt. De hoogste lof
voor Willem Noske, die een virtuositeit ten
toon spreidde van een Tartiniaanse glans.
De gemeenteraad van Amsterdam heeft
een voorstel van B. en W. ontvangen om
een krediet van 108.000 beschikbaar te
stellen voor het doen vervaardigen van
een standbeeld van de architect dr. H. P.
Berlage (18561934) en dit te doen plaat
sen op het Victorieplein. De stadsbeeld-
houwer Hildo Krop heeft reeds in op
dracht van B. en W. een ontwerp voor het
standbeeld gemaakt