Edith Piaf, overdag een ziek wezentje, herrijst elke avond in haar chansons ZWITSAL DE LAATSTE PASSAGIER „Geschiedenis van de soldaat" als artistieke co-produktie MOEDER WORDEN... Zangeres verheugd over het schilderij, de „Prix Teisterbant 1961" Adviescommissie voor radio en televisie ingesteld RYNBENDE'S VRIJDAG 7 APRIL 1961 6 BABYSET DE LUXE M mmmm® m W. v Wel zeer gecompliceerde speelfilm voor de jeugd P. W. Franse Orgelimprovisaties op thema's van publiek Prof. Bordet overleden Prehistorische beschaving in Syrië reeds zeer oud Prinsemarij speelt voor detective T elevisiegoden een royale 'jonge' jonge David Koning De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma PARIJS, 2e PAASDAG, 4 uur We bevinden ons in een hoog, ruim vertrek van een woning ergens in een chique buitenwijk van de stad. Wanneer u het precies wilt weten: Boulevard hannes 67. We hebben het uitzicht op het Bois de Boulogne. Hoe mooi het ook is, we staan er allemaal met de rug naar toe. Onze aandacht is gevestigd op de vrouw in de deuropening. Een vrouw? Eerder een karikatuur ervan en dan nog wel een van zeer geringe afmetingen. Of is het een schim? Een schimmetje dan, wel te verstaan. Of een ondervoed kind met het hoofd van een oud vrouwtje? Of een schuw vogeltje. Ik weet in de gauwigheid niet waar ze me nu het eerst aan doet denken. Het is in elk geval een ziek, dodelijk vermoeid hoopje mens dat daar staat. Een gevoel van onwerkelijkheid bekruipt me. Is dit, bijna transparante, wezentje nu werkelijk in staat om avond aan avond een duizendkoppig publiek in de ban van haar stem te houden? Het bewijs zal ons nog dezelfde avond naar men zegt is dit haar laatste optreden al dan niet geleverd worden. We zijn met zijn achten uit Nederland gekomen. Vertegenwoordigers van radio, grammofoonindustrie en een artiesten sociëteit, die gekomen zijn om haar van onze sympathie en bewondering te getui gen. Anja Oord, een schattig blondje van 17, overhandigt haar een doos met hon derd prachtige donkerrode rozen die de naam „Edith Piaf" dragen. Het geeft me een schok die twee vlak bij elkaar te zien staan. Daarna spreekt de heer Ger Oord war me woorden van waardering namens de platenindustrie. Nu is het mijn beurt. Ik moet haar namens de Sociëteit Teisterbant een schilderij overhandigen. Een Frans landschap van de hand van Piet van Heer den. Dat heeft ze gewonnen door op het laatste door Teisterbant georganiseerde „Concours de Disque" als eerste uit de bus te komen. Ik krijg haar een paar keer aan 't lachen, waardoor het maskerachtige ge zichtje menselijker wordt. Na het schilderij overhandigd te hebben (later zou blijken hoe ingenomen ze er mee is) vraag ik tot slot haar te mogen omhelzen. Het lukt me deze delicate handeling zonder brokken te verrichten. Maar dan moeten we opnieuw beginnen. De fotograaf heeft alleen mij maar in het zoekertje gehad. Edith Piaf was geheel in mijn armen en achter mijn brede rug verdwenen. Dit geeft enige hila riteit maar neemt tevens de gedrukte sfeer zo goed als geheel weg. Ook de tweede keer lukt het zonder kleerscheuren. Mijn taak zit er op. Aad Bos van de VARA zit nu met haar op een bankje, bandopname apparaat aan de voeten. Hij heeft het niet gemakkelijk, hoewel hij zeer behoorlijk Frans spreekt. Nee, aan hem ligt het niet. Het gaat om haar weerwoord. Dat komt maar traag. Ik, als schilder, kan daar best inkomen. Het is zo ontzettend moeilijk over je werk te praten. Je moet naar haar zingen luisteren. Dat is haar manier van vertellen. Na Aad Bos komen er nog drie journalisten. Voor één van hen moet ik als tolk fungeren. Daar er algemeen verteld wordt dat ze er vanavond voor goed een streep onder zet, door haar steeds meer achteruitgaande gezondheidstoestand is de eerste vraag vanzelfsprekend: „Scheidt u er nu werkelijk mee uit?" Haar antwoord is' kort. Ze zegt, terwijl ze me fel aankijkt: „Nonsense, entre artistes, on va jusqu'au bouf'.'Vrij vertaald: Laat ze maar kletsen, onder kunstbroeders gesproken, we gaan door tot het bittere eind. Ik neem eerst een paar weken rust en dan ga ik weer beginnen. Ja, ik ben ook nog van plan naar Holland te komen. Mijn lievelingschanson heet: „Mon Dieu". Ik vertaal braaf nog een paar vragen en Advertentie Dit is de titel van het nieuwe boek van Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten geschenke bij aanschaffing van een antwoorden en dan zit ook dat erop. De fotograaf vraagt of we samen nog even op de bank willen gaan zitten het schilderij tussen ons in. Een paar keer weigert de blitzlamp. Daardoor kunnen we even pra ten. Ze is erg gelukkig met het schilderij en belooft me o.a. de maker Van Heerden, een brief te zullen schrijven. „Vous êtes tous si gentils". U bent alemaal zo aardig. Toch zou ik er mijn hand niet voor in het vuur durven steken dat er niet ergens in haar hoofd de vraag rondspookt: maar waarom in 's hemelsnaam doen die mensen dat toch allemaal? Wat zit er toch achter? In haar wereld gebeurt namelijk niets voor niets. Daarom had ik nog zo graag wat met haar gesproken, samen daar op dat bankje. Ik heb zielsmedelijden met haar. Maar we moeten gaan. Even later lopen we buiten. Stil. DEZELFDE AVOND 11 UUR: De voor gordijnen van het toneel van l'Olympia zijn opgehaald. Een meter of 3 achter het voetlicht hangt een lichtelijk transparant tussendoek. In het midden van de zo ont stane smalle strook toneel staat een micro foon in een ronde plas licht. Achter het tussendoek zit het voortreffelijke, 20 man sterke orkest van Jacques Lesage, dat be kende Edith Piaf melodieën speelt. Zo nu en dan vangt men een zachte glinstering op van een koperinstrument. Verder niets. In de donkere zaal, tot de nok gevuld, het publiek. Naar schatting 2.500 sterk. Wan neer het orkest zwijgt en het applaus verklonken is, blijft het stileen uiterst gespannen stilteen dan. Daar is ze. Een donderende ovatie barst los. Langzaam, een beetje moeilijk, loopt ze naar de microfoon en blijft in de felle plas licht staan. De ogen gesloten. De armen, een tikje opge trokken, langs het lichaam. De handen met gespreide vingers op de zwarte japon. De voeten een eindje uit elkaar. Zo blijft ze, nadat de langdurige ovatie eindelijk op gehouden heeft, nog even staan. De spanning wordt bijna ondraaglijk. Het orkest zet in, speelt een paar maten en dan gebeurt het wonder. Uit het vrouw- i i De Haarlemse kunstschilder Frans Funke is op tweede paasdag met een gezelschap uit Nederland op bezoek geweest bij de grote Franse zangeres Edith Piaf, om haar namens de sociëteit Teisterbant een schilderij aan te bieden van de Haarlemse schilder-beeldhou wer Piet van Heerden. Het schilderij was de eerste prijs van het Concours de Disque van Teisterbant, dat door Edith Piaf gewonnen werd met een op name van haar chanson „Non, je ne regrette rien". De heer Funke stuurde ons zijn impressies van het bezoek en van het bijwonen van een chanson avond van Edith Piaf welke wij hierbij afdrukken. tje dat 's middags ter nauwernood scheen te leven, springt een felle stem omhoog die me, dwars over de zaal heen, treft als de steen uit een katapult. Dit is de stem van een bezetene. De stem van iemand die in elk chanson in de huid kruipt van de per soon waar het om gaat. En zo gaat het 55 minuten lang. Ze laat me niet meer los. OF HET NU DE UITDAGENDE stem is uit „Non, je ne regrette rien", de gebroken stem die stamelt in „Les mots d'amour," de indringende, overredende stem van de man die zijn vriend wil verhinderen zich van het leven te beroven uit „Mon vieux Lucien," de getourmenteerde schreeuw: Je ne suis pas folie uit „Les blouses blanches' of de intens smekende stem uit „Mon Dieu". Ik begrijp nu dat dit haar lieve lingschanson is. Het is haar op het lijf ge schreven door Charles Dumont (muziek) en Michel Vaucaire (tekst). Ik had het genoe gen deze heren 's middags bij Piaf te ont moeten. Het is de bede van iemand die in tens van het leven houdt en daarvan zin gen wil, maar die voelt dat het haar ont glipt. Zij vraagt: „God, geef me nu nog een paar maanden." Voelend dat dit te veel is, slaat zij af, tot ze op het laatst bedelt: „God, geef me nog één dag." Het is van een verbijsterende ontroering. Hier is Piaf aan toe geweest. Haar bede werd, geluk kig voor ons, verhoord. Is dit alles nu ver heven kunst? Ik ben geneigd met Toon Hermans te zeggen: Weet ik veel. Ik vind het echter niet belangrijk. Dit had ook niét geschreven kunnen zijn. De wereld zou er niet sneller of langzamer om draaien. Voor dat draaien is Kroesjtsjev of Kennedy van veel meer belang. Maar ik verzeker u dat het een belevenis is dit mee te maken. Zelfs een dubbele. Een belevenis die, op welk gebied dan ook, schaars is. Het zingen voor haar, zowel als het luisteren er naar van mij. En daarom, Edith Piaf, grande Dame de la Chanson, mille fois merci. Frans Funke De Nederlandse delegatie bij Edith Piaf. Van links naar rechts: Charles Dumont (componist), Edith Piaf, Michel Vancaire (tekstdichter), Anja Oord en de heer G. Oord van Bovema. i ".i v;: De Christelijke Filmactie, die bepaald geen gebrek aan durf vertoont, heeft donderdag haar eerste, in eigen produktie gemaakte, film aan de openbaarheid prijs gegeven. Het is het bescheiden begin van wat ooit een continu-produktie ka'n wor den, de Nederlandse speelfilm voor de jeugd „De laatste passagier". Die film heeft de Christelijke Filmactie, kortweg Cefa, geheel uit eigen middelen gefinancierd. Een subsidie van O., K. en W. is nog han gende. Waarschijnlijk wil men in Den Haag eerst eens zien hoe het uitpakt, of de film aanslaat. De reacties in de pers zouden tot een beslissing het nodige bij kunnen dra gen. Daarmee krijgt deze recensie dus een verantwoordelijkheid meer. Alleen a'l op grond van haar nuttig werk zou ik de Cefa een subsidie graag gunnen. Om het af te laten hangen van de meer of mindere ge slaagdheid van „De laatste passagier" lijkt mij unfair. Het is te hopen dat men in Den Haag de critische bedenkingen, die men tegen deze film kan laten horen, niet te zwaar laat wegen, want het goudschaal tje zou dan wel eens niet naar de kant van de instantie kunnen doorslaan, welke het geld dubbel en dwars verdient. Er bestaat geen Nederlandse jeugdfilm in de speelplansector, die ik boven „De laatste passagier" zou verkiezen. Ik kan mij wel voorstellen, dat er van deze film meer te maken ware geweest. In de relatieve zin is er dus geen winst geboekt, maar er is evenmin verlies geleden. Als men dat bij O., K. en W. wil overwegen Men kan op deze door Jef van der Heij den bedachte en geregisseerde film als voornaamste bezwaar dit aanmerken, dat zijn produkt laboreert aan een teveel. Te veel figuren, te veel bijkomstigheden, te veel niet functioneel met de handeling verbonden ontwikkelingen, die het uitzicht op het centrale thema bemoeilijken. Had Van der Heijden zich beperkt tot de ge hechtheid van het jongetje Peter aan zijn hond Kwikkie, dan zou hij met vrucht die gehechtheid uitvoeriger hebben kunnen uitwerken. Dat deed hij niet, omdat hij te veel tijd nodig had voor nevencomplica ties. Die nevencomplicaties bestaan dan vooral in de rol, welke de volwassenen in „De laatste passagier" is toebedeeld. Hun aandeel is niet voldoende ondergeschikt gehouden. Zij maken de film op sommige ogenblikken voor kinderen oninteressant en voor volwassenen onnodig gecompli ceerd. Men kan het ook omkeren. Hoe dan ook, aan doeltreffende eenvoud in de han deling, aan herkenning mankeert wel het een en ander: men wordt bij zoveel situa ties betrokken, dat men omdat zij alle wel iets met het thema van doen hebben moeite heeft te bepalen waar men aan toe is. Dat is 'n gebrek aan synthetisch ver mogen van de auteur-regisseur, die als scenarioschrijver van „De zaak M.P." al eerder blijk gaf de beperking niet voor lief te kunnen nemen. Vanzelfsprekend is dat manco weerspie geld in de vormgeving. Ook hier wil Van der Heijden van te veel walletjes eten, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat hij het er voor een debuut als filmregisseur niet slecht heeft afgebracht. Hij speelt graag met het beeld en heeft beslist leuke vondsten. Hij behandelt zijn zaken, zolang ze op het hoofdthema betrekking hebben, helder en in een goed aangevoeld drama tisch tempo. Hij zorgt voor een enerverend slot, dat bijzonder tot de verbeelding spreekt. Uit zijn film blijkt talent, maar zolang hij zo overvloedig de continuïteit van het verhaal verstoort en zijn fouten als uit de nood geboren deugden toelaat, zal hij met dat talent niet overtuigen. „De laatste passagier" is dan ook geen overtuigende film. Men loopt er niet van weg. maar men loopt er ook niet mee weg. Een apert technisch euvel als slechte na- synchronisatie zou er al helemaal niet in voor mogen komen. Dat de jeugd zich evenwel amuseert wanneer de zaken zich duidelijk aftekenen, heb ik persoonlijk kunnen constateren. Er is dan ook reden om de positieve kwaliteiten niet onder de negatieve te bedelven: een film, waarin men het niet alleen met beroepsacteurs moet doen, een film op een begroting van Het hondje en zijn baasje. ongeveer twee ton, een eersteling daarbij, vertoont uiteraard geen perfectie. Der halve: het had beter gekund, het is naar verhouding niet minder. „De laatste passagier" zal door de Cefa aan het filmverhuurbedrijf ter beschikking worden ge steld. De film kan dus in normale bioscoopvoor stellingen gaan draaien, want officieel staat de Cefa bij de Nederlandse Bioscoopbond op de lijst van geen bezwaar. (Er is overigens genoeg con flictstof tussen de Bond en de Cefa, door de eigen import en verhuur van films, welke de Cefa bedrijft, daarmee de monopoliepositie van het bioscoopbedrijf in Nederland doorberekend' Wanneer de film niet wordt afgenomen, zal de Cefa de exploitatie zelf ter hand nemen. Op donderdag 13 april a.s. zal door de stadsorganisten, Albert de Klerk en Piet Kee, een concert worden gegeven op het Cavaillé-Coll-orgel in 't gemeentelijk con certgebouw. Op dit concert, dat het laat ste is, dat in deze serie wordt gegeven, zullen de organisten improviseren op door het publiek op te geven thema's. Deze kun nen tot en met dinsdag 11 april worden ingezonden bij het bureau culturele zaken van de afdeling onderwijs, stadhuis. De Belgische hoogleraar Jules Bordet, die in 1919 de Nobelprijs voor geneeskunde won, is donderdagmiddag in zijn woning in Elsene bij Brussel op 91-jarige leeftijd overleden. Zijn wetenschappelijk werk was vooral gericht op de studie van besmettingsele menten en de reacties van het organisme op microben. Hij is de ontdekker van de microbe van de kinkhoest alsmede van de hemolytieke serums en de serodiagnostiek van de besmettelijke ziekten. Zijn naam is ook verbonden aan de diagnose van sykilis, de Bordet-Wasserman reactie. Lange tijd heeft prof. Bordet zich ook bezig gehouden met de studie van het stollen van bloed. Hij schreef talrijke we tenschappelijke werken, die zijn faam over de gehele wereld verspreidden. Dr. Selim Abdoel-Hak, algemeen direc teur voor oudheidkunde van de Syrische provincie van de V.A.R., heeft verklaard dat de prehistorische beschaving in Syrië reeds van 500.000 jaar geleden dateert, en niet „pas" van 100.000 jaar geleden zoals tot nog toe werd aangenomen. Dr. Abdoel-Hak gaf de mening weer van dr. P. Glazema, directeur van de rijks dienst voor 't oudheidkundig bodemonder zoek te Amersfoort en specialist op het gebied van de prehistorie, die een bezoek heeft gebracht aan de Syrische provincie. Ongeveer zeshonderd leden van het Amsterdamse politiekorps zullen maan dagnacht een speciale vertoning bij wonen in Cineac Damrak van de thril ler „Plein Soleil" (alleen de zon was getuige). Zij zullen de film echter niet in zijn geheel te zien krijgen. Op een daartoe gekozen ogenblik zal de ver toning worden afgebroken en zal hun worden opgedragen de ontknoping ken baar te maken. Een jury zal bepalen wie de beste speurzin heeft gehad. Een overheidssubsidie aan de Haagse stichting „Artivis" heeft de organisatie van voorlopig acht uitvoeringen van „De geschiedenis van de soldaat" van igor Strawinsky als gezamenlijke produktie van het Brabants Kamerorkest en de Toneel groep Arena mogelijk gemaakt. Donder dagavond had in gebouw Diligentia de "première boven de Moerdijk plaats. Er be stond voor dit betrekkelijk zeldzame eve nement zoveel belangstelling, dat er op 19 mei een herhaling zal worden gegeven. Het werk en zijn vertolkers werden geest driftig toegejuicht. Dit is nu eens een uit zonderlijk programma (voor de pauze be staande uit Zes bagatellen van Jan Koet sier en een Trio van Henk Badings voor hobo, klarinet en fagot) voor kunstkringen en andere culturele organisaties, zoals in Haarlem de Volksuniversiteit of „Geloof en wetenschap". Strawinsky componeerde „De geschiede nis van de soldaat" tijdens zijn verblijf in Zwitserland tegen het einde van de eer- De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, rar. Y. Scholten heeft een adviescommissie ingesteld die de opdracht heeft de regering van voorlich ting te dienen over een aantal nader door haar aan te geven vraagstukken betreffen de radio en de televisie. De instelling van deze commissie werd reeds aangekondigd door de staatssecretaris b(j de openbare behandeling van de begroting 1961 van het departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in de Tweede Kamer. In deze commissie zijn benoemd tot lid en voorzitter: prof. mr. L. W. G. Scholten in Utrecht, voorzitter van de radioraad, en tot lid: mr. dr. C. Berkhouwer in Alkmaar, lid van de Tweede Kamer; prof. mr. I. A. Diepenhorst in Amsterdam, lid van de Eerste Kamer; mevrouw A. FortanierDe Wit in Overveen, lid van de Radioraad; prof. dr. C. L. Patijn in Den Haag, lid van de Tweede Kamer; mr. J. M. Ravesloot in Almelo, lid van de Radioraad; mr. K. T. M. Rijckevorsel in Den Haag, lid van de Tweede Kamer; prof. mr. L. G. A. Schlich- ting in Nijmegen, lid van de Radioraad; J. W. de Vries in Rijswijk (Z.-H.), lid van de Radioraad; mr. M. Vrolijk in Den Haag, lid van de Tweede Kamer; mr. dr. P. J. Witteman in Overveen, lid van de Eerste Kamer; jkv mr. C. W. I. Wttewaal van Stoetwegen in Den Haag, lid van de Tweede Kamer. Aan deze commissie zijn toegevoegd als adviserende leden: dr. C. C. Grutzner, secretaris in algemene dienst bij de cen trale directie der P.T.T.; dr. G. J. Lammers, directeur van de Rijksvoorlichtingsdienst; mr. A. W Schade van Westrum, chef van de afdeling radio- televisie en pers van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen; mr. H. J. Schölvinck, directeur-generaal voor de volksontwik keling van het ministerie van O. K. en W„ allen in Den Haag. Secretaris is mr. M. P. Bajetto, waarnemend chef van de afdeling radio, televisie en pers van het ministerie van O. K. en W. in Den Haag; adjunct secretaris is mejuffrouw C. G. H. Ver schoor, waarnemend secretaresse van de Radioraad, in Den Haag. Advertentie FRUITIES verpakte gebakken uitjes 49 cent V.l.n.r. Jan van Kasteren, Peter van der Linden en Joop van der Donk. ste wereldoorlog als repertoirestuk voor een reizend theater, dat hij met enige vrienden wilde stichten. Door allerlei om standigheden zoals ziekten en vervol gens de wapenstilstand werd er slechts één voorstelling gegeven. Daaraan zijn la ter beroemd geworden namen verbon den: Ernest Ansermet was de dirigent Ludmilla Pitoëff trad op als de prinses en Jean Vilar maakte in de rol van de duivel zijn debuut als acteur. De tekst werd ge leverd door de uit Frankrijk naar zijn ge boorteland teruggekeerde schrijver Charles Ferdinand Ramuz die met zijn voorstel tot een allegorisch verhaal in beelden on middellijk weerklank wekte bij de als het ware middeleeuws denkende meester in de kunst, die Strawinski toen reeds was De Nederlandse vertaling werd in 1930 met geestverwante vindingrijkheid in de eenvoud van versificatie door Martinus Nijhoff gemaakt. Oude tradities herleven in „De geschie denis van de soldaat" met moderne wen dingen. De dramatische inhoud van deze sprookjesachtige moraliteit is aan de Rus sische folklore ontleend: een soldaat ruilt zijn viool (het instrument van zijn persoon lijkheid, zijn gevoelsleven) met de duivel (die hem later beurtelings als man en vrouw verschijnt) voor onmetelijke rijk dom, aldus zijn mogelijkheden tot geluk prijsgevend. Hetzelfde geldt voor de uit voeringspraktijk, die de drie wezenlijke elementen ten nauwste moet verbinden een toneel met enerzijds het instrumen tele ensemble (met zijn eigenaardige sa menstelling) en anderzijds de verteller. In zekere zin wilde Strawinsky aldus bewij zen dat muziek pas haar volle werking krijgt als zij tot het bewustzijn spreekt. Voor velen, schreef hij later in zijn auto biografie, tekent het ontbreken van visue le gerichtheid bij een concert de mogelijk heid om tijdens het luisteren de ogen te sluiten en van iets heel anders te dro men. Erik Vos heeft voor zijn enscènering door Leontien van Beurden een verhoogd kermistoneel met gordijn laten ontwer pen, waarbij men door de vooral panto mimische bewegingen misschien iets te sterk aan een poppenkast wordt herinnerd. Maar inderdaad, op die manier kan men ook in zalen met beperkte accommoda tie terecht. Het door Evert van Tright gedirigeerde ensemble zit daarvoor, even wijdig opgesteld aan het voetlicht, met de verteller in het midden van de zeven in strumentalisten. Daardoor kan iedereen in dit merkwaardig samengestelde geheel duidelijk waarneembaar zijn rol vervullen. Daarom is het jammer, dat er (om eco nomische of stilistische redenen?) van af gezien werd de partijen van soldaat en prinses te laten verdubbelen door dansers, zoals in 1954 bij de opening van de Boe kenweek door de Haagse Comedie in sa menwerking met Ballet Recital wel is ge daan. Tenslotte heeft Strawinsky hier uit drukkelijk dansmuziek geschreven (wals en ragtime). Jan van Kasteren heeft de recitatieven met kracht en gloed gesproken. Peter van der Linden door Lisette van Meeteren gemaskerd is voldoende suggestief in zijn satanische typeringen, Joop van der Donk innemend demonstratief in zijn menselijke transformaties. Nanni Ver meer krijgt in de thans gehuldigde opvat ting nauwelijks de mogelijkheid zich an ders dan schilderachtig als zwijgende kos tuumdraagster te onderscheiden. Maar al met al komt deze suite van schetsen (laat men niet vergeten, dat tot de oorspron kelijke spelers ook amateurs behoorden) ruimschoots bevredigend als organische eenheid tot haar recht. De NCRV had donderdagavond de moed om Goethes „Iphigeneia in Tauris" op het beeldscherm te vertonen. Wij bedoelen dat niet in de zin van het stellen van een culturele daad. Wij bedoelen het ook niet tegenovergesteld: als een kwestie van hy bris, van overmoed. Er moeten gegronde redenen zijn geweest waarom regisseur Ge rard Rekers tot de keuze van dit stuk besloot. Zo men daartoe wil rekenen dat hij Ank van der Moer wilde laten schit teren in de titelrol, dan kunnen wij daar inkomen. Wat ons betreft speelde Guus Hermus evenwel gisteravond mede de hoofdrol. Maar wat Rekers misschien wilde bewijzen en wat wij aanvankelijk sterk geneigd waren te bestrijden was de ge schiktheid van dit stuk voor televisie. Wij menen nog dat de inzet menige kijker van het toestel verdreven moet hebben: de zuiver litteraire taal, de rijke evocatieve kracht der eerste verzen, botsten op het glas, omdat zij geen ruimte hadden. Zij echoden in de huiskamer, zij konden niet een verheven vlucht nemen binnen die enge begrenzing. Doch het onverwachte geschiedde: nauwelijks was Thoas in het beeld of de dialoog werd intiem. Ze werd gevoerd op het plan van wat binnen de mogelijkheden, de bereikbaarheid van televisie hoort. Ze werd ons deel. De ont wikkeling van het drama werd ons deel en zo werd het een avond van prachtig televisietoneel in de zin van de schoon heidsontroering, die het ideaal der klas sieken is en waarachtig klassiek genoeg om ook nu nog ideaal te zijn voor een wonderlijke belevenis. Men moet er natuurlijk gevoelig voor zijn. Maar in de afstand van dit stuk tot bijvoorbeeld de Drie Stuivers Opera lag tegelijk de af stand der interpretatie. De „Iphigeneia" werd een dramatische gebeurtenis, waar de „Drie Stuivers Opera" aan alle kanten faalde. Daarvoor zijn de vertolkers de ge lukkige schuldigen. Guus Hermus een fabelachtig beladen Orestes, Ank van der Moer verheven priesteres, Ramses Shaffy onstuimig geadelde Pylades, Johan Fiolet vol gramschap, maar ook vol gerechtigheid Thoas. En tenslotte Gerard Rekers, wiens beeldregie wel bijzonder op de drama tische situatie was afgesterr met een summum aan eenvoud in de r en scène en daaruit een prachtig uitg. danceerd effectief vermogen. Dat accepteert men dan als een speling van het lot. Of als een geschenk van de televisiegoden? Beeldschermer Advertentie White Label dubbele klare f 8.55 per literfles exclusief glas HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 19.30 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, praatje voor de vrouw. 9.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Morgenwijding VARA: 10.20 Geknipt voor her haling. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Hammondorgel en zang. 13.00 Nws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Sportnieuws. 13.491Jazz- muz. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Gram. 14.50 Open of dicht, discussie. 15.40 Gram. 16.00 Boekenwijs heid. 16.20 Amateur harmonie-ork. 16.40 Streek- uitz. 17.00 Jazzmuziek. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Apart of samen, lezing. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19 30 Passepartout bij gaslicht, lezing. 19.40 Tussen Pa sen en Pinksteren, lezing. 19.55 Deze week, praat je. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr 2115 Tekst en uitleg, comm. 21.30 Lichte muziek. 22.00 Dat was in Californië, hoorspelletje. 22.23 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gevar. progr. 23.10 Gram. 23.40 Rep. intern, zwemwedstr. 23.45 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram 11.00 Voor de zieken. 1145 Chansons. 12.00 Middag klok noodklok. 12.04 Gram. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lich te muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Fanfare-orkest. 14.25 Lichte muz. 14.50 Piano en orgel. 15.10 Fran se les. 15.30 Jazzmuziek. 15 50 Gram. 16.00 Grego riaanse zang. 16.30 Gram. 16.50 Sportpraate. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Eur. jeugdvoetbaltoemooi in Portugal 18.15 Kunstkron. 18.45 Lichte muz 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Lich te muziek. 19.50 Lichtbaken, lezing 20.00 Kamer- ork. en solist. 21.00 U bent toch ook van de par tij? praatje. 21.10 Gevar. progr 22 25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Report. Nederl. kampioensch. biljarten. 22.45 Wij luiden de zondag in. 23.05 Muzikale lezing. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12 02 Gram. 12.30 Weerber 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13 00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Gram. 14.30 Pianomuziek. 14.45 Gram. 15.00 Accordeonspel. 15.15 Gram. 15.45 Ac- cordeonspel (verv.). 16.00 Gram. 16.10 Tips voor trips. 16.20 Gram. (vervolg). 17.00 Nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Orgelrecital 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws en commpntaar uit Amerika. 19.40 Gram. 21.15 Amus.muz 22 00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05- 24.00 Gram. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjourn. VARA: 20.30 Act. 20 40 Kunstrubriek. 21.10 TV-film. 21.35 Welbeschouwd, vragenbeantwoording. VOOR ZATERDAG KRO: 17.10 Veilig verkeer. 17.1017.40 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. KRO- 20.20 Brandpunt. 21.00 Gevar. progr 22.00 Hitch- cock-film.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 5