FILATELIE m VOOR JULLIE KUNO EN DE EIEREN Ie *4 NORFOLK i f SLR NO Een pijp vol verhalen ZATERDAG 8 APRIL 1961 Erbij H. W. Filarski B. Dukel Nederlands ontwerp voor Europazegels Mr. Ed. Spanjaard ;-®;' Marianne van Raait Cor Bee PAGli> MONACO. Ter gelegenheid van het feit, dat dit jaar voor de dertigste maal de Rally van Monte Carlo wordt ge houden verschijnt binnenkort een zegel van 1 fr. De zegel geeft een kijkje op de steden Stockholm en Monte Carlo en een kaart met aanduiding van de route. LIECHTENSTEIN. De koerserende serie frankeerzegels zal op 30 mei a.s. worden uitgebreid met twee waarden. Het zijn een 5 rappen (bruinolijf) en een 40 rappen (grijsgroen). De eerste zegel vertoont de kerk van Bendern en de tweede zegel een landschap, gezien van de Schellenberg af. Ze zijn ont worpen door prof. Josef Seger uit Wenen en gedrukt bij de Zwitserse drukkerij Courvoisier. ISRAËL. De dertiende verjaardag van de stichting van de staat Israël zal onder meer worden gevierd door de uit gifte (op 18 april a.s.) van een serie van drie waarden, waarop bloemen zijn af gebeeld. De waarden en wetenschappe lijke namen zijn: 7 ag. Myrtus Commu nis, 12 ag. Urginea Maretima en 32 ag. Nerium Oleander. De ontwerpen zijn van Zvi Narkiss uit Tel Aviv. VERENIGDE ARABISCHE REPU BLIEK (Egypte). Naar aanleiding van de Internationale landbouwtentoonstel ling, die van 21 maart tot 21 april a.s. in Cairo wordt gehouden, is een zegel van 10 mills (vermiljoen) uitgekomen. Afgebeeld zijn een tarwe-aar en een wereldbol, omgeven door de vlaggen van de deelnemende landen. Voor deze expositie hebben 22 landen, waaronder Nederland, een inzending gedaan. NORFOLK EILAND. Op 1 mei a.s. zullen de eerste twee woarden van een nieuwe definitieve serie frankeerzegels mcvi in omloop worden gebracht. Op een 3 d. (turkooisgroen) ziet men een witte stern en op een 2 sh. (sepia) een stormvogel. GHANA. Ter gelegenheid van de Dag van de Afrikaanse vrijheid zal op 15 april a.s. een serie van drie waarden verschijnen. De 3 d. laat twee trommen tegen een achtergrond van de kaart van Afrika zien, de 6 d. de kaart van Afrika met 25 sterren, waarmee de onafhanke lijke Afrikaanse landen worden gesym boliseerd en de 1 shl de kaart van Afri ka met de vlaggen van acht Afrikaanse landen die in 1958 onafhankelijk wer den, het jaar waarin de Dag van de Afrikaanse vrijheid werd geprocla1 meerd. Het is wel een bijzonder plezierige coïn cidentie, dat het reeds enige tijd geleden aangekondigde boek over Michaïl Tal juist thans is verschenen, nu deze zijn grote gevecht om de wereldtitel levert met Bot- winnik. Het boek, kortweg getiteld Michaïl Tal, is van de hand van Bouwmeester en Withuis en verscheen bij W. ten Have n.v., Amsterdam. De prijs bedraagt 9,75. Wij kunnen aan een ieder het bestuderen van dit werk aanbevelen. Uiterst boeiend is het, de snelle groei van het jonge feno meen uit Riga te volgen. In telegramstijl enige markante punten: geboren 1936, leren lezen op zijn vierde jaar, na drie maanden in de derde klas lagere school; 9 jaar: schaken geleerd; 12 jaar: lid jeugd- schaakclub; Koblents wordt zijn leermees ter; 14 jaar: sterk hoofdklassespeler; over schatting van aanvalskansen; 15 jaar: deel name aan meestertoernooi; vele nederlagen, die niet ontmoedigen; daarna: jarenlange diepgaande studie van het spel; 17 jaar: kampioen van Letland vóór Koblents; 18 jaar: tweekamp gewonnen tegen Saigin, kampioen Wit-Rusland; meestertitel; 19 jaar: student filologie in Leningrad, 6de plaats kampioenschap U.S.S.R., eerste op treden in buitenland, in studententeam; 1957: kampioen U.S.S.R.; daarna reeksen successen in reeksen van toernooien: Upp sala, Wenen, Riga, Warna. Portoroz 1958 (no. 1 interzonale), Olympiade München, Tiflis, Zürich 1959 (no. 1), kandidatentoer nooi Joegoslavië 1959 (no. 1) en tenslotte realisering van het daarmede verworven recht: een tweekamp om de wereldtitel. De lectuur en de illustrerende partijen zijn niet alleen uiterst boeiend, maar ook uiterst leerzaam. Men ziet er uit, dat men schaken alleen leert doorschaken, dat ook het grootste talent jarenlang moet ploeteren en studeren, dat kennis en er varing pas door de tijd rijpen, dat alleen strijdlust en stug volhouden tot het doel voeren. Bij bestudering van de 75 geanalyseerde partijen blijkt, hoezeer Tal in de loop van de jaren zijn openingsrepertoire heeft uit gebouwd, zijn technische kennis heeft ge perfectioneerd. zijn combinatietalent heeft vervolmaakt. De frisheid, de durf, de originaliteit, bloeien op de bodem van de verworven techniek. Deze is de grondslag voor het bereiken van een niveau, het andere nood zakelijkheid voor het bestijgen van de top. Eén voorbeeld van een bliksemoverwin- ning, door de schrijvers voorzien van de titel: Tal als doorbraakvirtuoos. Snelle ontwikkeling, opening van lijnen, desnoods onder opoffering van materiaal, vormen het Leitmotiv. in grote delen van de westelijke wereld rijp te maken voor bridge en voor de Cul- bertson-opvattingen over bieden en spelen. Talrijk waren de boeken die door Culbert- son geschreven en verkocht werden en hij werd een van de goed gesitueerde mensen in de Verenigde Staten. Dat Culbertson's denkbeelden in vele opzichten achterhaald zijn door betere, moderne ideeën neemt toch niet weg, dat zónder deze fcridge- profeet het spel nooit (of eerst véél later) tot zijn huidige vorm van boeiend toer- nooispel zou hebben kunnen uitgroeien. Minder bekend is, dat Ely Culbertson zijn eerste stappen op het bridgepad zette na kennismaking met Josephine, zijn latere vrouw. Zij gaf bridgelessen in New York en ontmoette daarbij Ely Culbertson, in wie zij alras grote aanleg voor bridge ont dekte. In enorm tempo leerde Ely het spel en met zijn scherpe verstand zag hij d.rect. dat er ongekende mogelijkheden braak lagen. Hij pakte het spel op wetenschap pelijke manier aan, liet op allerlei bridge- gebied onderzoekingen door vermaarde spelers (en door wiskundigen) verrichten en ondanks allerlei concurrentie slaagde hij er omstreeks 1935 in de onge kroonde koning van de gehele bridge- wereld te zijn. Josephine stond hem daar bij trouw terzijde en in vele belangrijke toernooien speelde zij met haar echtgenoot samen als regel met zéér groot succes. Eén spel van de talloze spellen die van haar bekend zijn, moge aantonen hoe groot combinatievermogen deze vrouw be'.at: V 10 3 9V73 V 9 7 A H B 5 N. KOCKEN xcocw OOOOOOOOCOOOOOGOOOOnr orrrm OOOOOOUUCXXJUOOOOOOC #62 9 H 9 5 2 O 6 5 3 2 742 A B 3 8 7 964 O A84 10 9 8 H 5 4 9 A B 10 8 ÓHB10 V 6 3 Noord had 1 klaveren geopend, oost had 1 schoppen geboden en tenslotte hadden NZ een contract bereikt van 3 SA. Zuid, mevrouw Culbertson, moest deze SA spelen. West kwam uit met schoppen 2 en als eerste goede zet liet Josephine in noord de schoppenvrouw spelen; oost nam 't schop penaas, maar kon die kleur nu niet door spelen zónder een slag te offeren. In slag 2 koos oost daarom harten 6 als naspel had zuid gesneden, dan zou west hartenheer gemaakt hebben en schoppen hebben nagespeeld: zuid zou dan kansloos down gegaan zijn. H. LAROS Zwart: 3, 6, 8, 9, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 29. Wit: 26, 27, 31, 35, 36, 38, 39, 40, 42, 43, 45. In deze contactloze stelling brengt Laros door enkele dwangzetten volop leven. 33) 39-34 19-23. 34) 35-30 9-14. Keurig weet zwart de dreiging 30-24 af te slaan door het offer 29-33 38x29 en 14-19 en wit heeft geen goede zet meer. 35) 30-25 14-19. 36) 25x14 19x10. 37) 42-37. Nu is 6-11 en 8-12 verhinderd door 39-33 en 40-35. 37) 10-14. 38) 37-32 14-20. Het is toeval, dat wit nu niet met het sterke 26-21 voort kan gaan wegens de dam met 29-33 en 18-22. 39) 27-22 18x27. 40) 31x22 6-11. 41) 32-27 11-17 gedw. 42) 22x11 16x7. 43) 27-22 8-12. 44) 26-21 20-24. 45) 36-31 7-11? Maar ook 12-18 geeft moeilijk spel. 46) 31-26 zwart offerde gedwongen maar een stuk met 12-17 en verloor na enkele zetten de partij. De hoofdpartij van dit toernooi ging tussen de leiders Verpoest (met wit) en H. Laros (met zwart). 1) 32-28 18-23. 2) 34-29 23x34. 3) 40x29 12-18. 4) 44-40 7-12. 5) 37-32 19-23. 6) 28x19 14x34. 7) 40x29 13-19. 8) 32-28 19-24. 8) 41-37 1-7. 10) 37-32 9-13. 11) 46-41 17-21. 12) 31-26 4-9. 13) 26x17 11x22. 14) 28x17 12x21. 15) 32-28 21-26. 16) 41-37 8-12. 17) 38-32 3-8. 18) 43-38 7-11. 19) 49-43 16-21. 20) 36-31 21-27. 21) 31x22 18x27. 22) 32x21 26x17. 23) 38-32 13-18. 24) 50-44 17-21. 25) 37-31 21-26. 26) 43-38 26x37. 27) 42x31 9-13. 28) 48-42 20-25. 29) 29x20 15x24. 30) 31-27 10-15. 31) 42-37 13-19. 32) 47-41 5-10. 33) 41-36 8-13. 34) 37-31 18-23. 35) 44-40 10-14. t Stand na de 35ste zet van zwart: H. LAROS JOOOtXWnnnr. noocoro Wit: Tal Zwart: Milev Josephine echter had, een scherpe bjik „x t,, n iito c ot", zii nam direct hartenaas en speelde m 1) c2^c4 c7-c5, 2) Pbl-c3 Pb8-c6, 3) J?gl- sjag 3- 4e. ruitenheer na; oost weigerde de f3 Pg8-f6, 4) e2-e3 e7-e6, 5) d2-d4 d7-d5, gjag (nemen had evenmin geholpen) doch Nu is dezelfde stelling ontstaan als in de nu ^on zujdspeelster eenvoudig harten vorige week besproken partij Van Schel- naspeien, waarna zij in totaal zou kunnen tingaDonner. Het boek, dat van allerlei ma]ten één slag in schoppen, één slag in openingsvarianten de nieuwste analyses geeft, zegt over de door Van Scheltinga gekozen voortzetting 6) a3, dat zwart dan na cd4: weinig te vrezen heeft. Donner speelde echter 6) Rd6 en kreeg het na 7) dc5: Rc5: 8) b5 moeilijk. Tal speelde: 6) c4xd5 Pf6xd5, 7) Rfl-c4 Pd5-b6. Beter 7) cd4: 8) ed4: Re7, 9) 0-0 0-0, 10) Tel met tegenspel voor zwart. 8) Rc4-b5 a7-a6. Na 8) Rd7 is d4-d5 eventueel onaangenaam. Toch ware dit beter geweest. 9) Rb5xc6t b7xc6, 10) 0-0 Rc8-b7? En dit is bepaald fout; geboden was Relt 0-0. We krijgen nu te zien, hoe Tal van een voorsprong in ontwikkeling profiteert. 11) Pc3-e4 Pb6-d7. Iets beter. 11) cd4: 12) Ddl-c2 Dd8-b6, 13) Pf3- e5! Dreigt 14) Pd7: plus slaan op c5. Na 13) Pe5: 14) de5: is de zwakte van d6 fnuikend. 13) c5xd4 14) Pe5xd7 Ke8xd7, 15) e3xd4 Kd7-e8, 16) Rcl-e3 Dreigt d4-d5 met opening van de stelling. 16) Db6-c7. Zwart: MILEV ruiten, 3 slagen in harten en 4 slagen in klaveren. Daarmede was dus 3 SA gewon nen. Ik ken wel wat heren, die dit spel niet gewonnen zouden hebben. Bridgevraag dezer week: West opent 1 schoppen, noord past, oost biedt 4 schop pen. De zuidspeler heeft abusievelijk ver staan dat oost slechts „twee schoppen" bood en zuid zegt nu „drie harten". Hem wordt op zijn vergissing gewezen en zuid zegt: „Oh dan pas ik". Mag dat of moet zuid 5 harten bieden? En wat moet er verder gebeuren? Antwoord elders op deze bladzijde. OOooonooorocooocic* xx )0000<"XYYy~)000 De IJmuidense dammeester H. Laros heeft een zeer fraai succes aan zijn prach tige dammerloopbaan toegevoegd door het winnen van het internationaal toernooi in de maand maart, welke zeskamp de r.-k. damclub Excelsior ('s-Hertogenbosch) ter gelegenheid van haar 35-jarig bestaan or ganiseerde. De Belgische kampioen H. Ver poest werd tweede, terwijl de sterke Franse meester Dionis nummer vijf werd. De eindstand: H. Laros (IJmuiden) 8; H. Verpoest (Antwerpen) 7; A. van Geffen (Schijndel) 5; J. van Hobberen (Vught) 4; P. Dionis (Parijs) 3; N. Koeken (Den Bosch) 3. Hieronder volgen enkele partij gedeelten van de winnaar. -rv-v-v gxjuuonoocx ooooooc Zwart: 2, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 19, 23, 24, 25. Wit: 27, 28, 31, 32, 33, 35, 36, 38, 39, 40, 45. Doordat het sterke 39-34 door 24-30 wordt verhinderd, is de witstelling zonder kracht. Prachtig komt Laros in het voor deel. 36) 40-34 12-17. 37) 27-22. Het offer 35-30 24x35. 33-29 gaat niet wegens 17-22. 3?) 11-16. Laros kon ook stuk winst forceren met 24-29 33x24 19x30 38-8. 17x26 2x13. 35x24. Deze liet dit achterwege omdat een „po sitiewinst" aanwezig is. 37) 11-16. 38) 22x11 6x17. 39) 31-27 2-7. 40) 36-31 13-18. 41) 31-26 7-12. 42) 45-40 15-20. 43) 35-30 24x44. 44) 39x50 20-24. For ceert een dure doorbraak, maar dezq gaat door overmacht verloren. 45) 27-22 18x27. 46) 32x21 23x43. 47) 34-29 16x27. 48) 29x9 43-49. Wit gaf op. Op dam 4 volgt 49-35 en 12-18. Op 8-3 49-35 en wit kan niet meer spelen. ■JUOUO ;pjOM naipt" Negentien duiven in vlucht zal het mo tief zijn van de Europazegels, die in sep tember door vele van de 19 bij de Con ferentie van Europese post- en telecommu nicatie administraties (C.E.P.T.) aangeslo ten landen zal worden uitgegeven De voor stelling, ontworpen door de Nederlandse kunstenaar Theo Kurpershoek, is in Lon den tijdens een bijeenkomst van vertegen woordigers van die landen gekozen. Een ontwerp van de Engelse kunstenaar Mi chael Goaman, voorstellende vier post hoorns waarin de letters C.E.P.T. zijn ver als een symbool, dat oooocxxxioooonooooaoociooboocioooocoooooooooocxx» Wit: TAL (aan zet) Nu komt de doorbraakvirtuoos in actie. 17) d4-d5! e6xd5, 18) Tfl-el!Dat was de bedoeling; het aannemen van het offer leidt tot de volgende varianten: 18) de4: 19) Rf4! en nu: a) 19) Df4: 20) Te4t De4: 21) De4:t Kd7, 22) Tdlt en wint; b) 19) Db6, 20) De4:t Kd7, 21) Tadlt en mat. Vandaar: 18) Ke8-d8, 19) Dc2- b3! Dreigt 20) Rb6 en ook 20) Pc5. Dus: 19) c6-c5, 20) Pe4xc5! en zwart gaf het op, daar na 20) Rc5: 21) Rc5: Dd5: 22) Db7: wit onmiddellijk wint, b.v. 22) Tc8, 23) TaclDel: 24) De7 mat. Het genie Tal wordt door de auteurs, ware schaakliefhebbers, uitbundig be jubeld in soms misschien wat theatrale bewoordingen. Toch eindigen wij met een citaat: „Maar er is geen laatste strijd; Caïsa vraagt van haar grootste dienaren een eeuwig NU, een eeuwig NOGMAALS". De komende dagen zullen leren, of Tal deze vraag kan inwilligen! J. HOBBELEN XXDOOOOOOcnnOOOOOOCy »x <xx»xxx>xxxxxxx^ooooooooooooooooo U 'SS//////. '///////A rt afjpoqiaSaJiads u,oz si pjaadssS agpuqpCu;sp3M SijBuiiaSaa iebm 3f)a ui ;(3bbh uaa '6 jpiBdBuiuia) puoqafpug "psN (,a3pjjqpfiJ;spaM jooa siaSaaiads" oiz gunapueqaq aSipaj -IOA jooa "uauiOJRm ;aoui pjoou sjb uag -CIJ3I ia;qaai apjeedaq sjapue;suaSa; ap ua ;jC;iq ua;oisag;in uapaiq japjaA uba jaaq -ag jaaAv ja;qaa jau^jBd uCiz bujbbav 'uaop poq japue giua 5)oo pmz geui a;;ojsuax 'si jbj;s uaag ja jBAag j^azA ui uapatq ua; -jBq xoo g b ui pmz -uapatqjaA ua;jBq ut ;suio5f;in ap CqjeduaSa; ap Sbui uaipuaAoq '.ua;oTt,ag;m uapatq japjaA uba paqag ubp s; jau;jBd uftz jbbui 'uasscd g b ui pmz :itaaM jazap SettJAaSpuq do pjooMiuy yyyyy-vyyyyy~*yyyyyy~Y~vyy~V'yy*f JOSEPHINE CULBERTSON. H. LAROS Zwart: 2, 6, 8, 14, 16, 17, 19, 35. Wit: 29, 32, 33, 36, 38, 39, 45, 47. Laros aan zet heeft een belangrijk voor deel in de positie behaald. 42) 32-28 8-13? Op korte, krachtige wijze volgt nu winst met 43) 39-34 dreigt 34-30. 14-20? 44) 34-30 35x24. 45) 29-23 en wit wint een stuk of doorbraak naar dam. Na 42) 32-28 helpt 14-20 ook niet wegens Voor talloze bridgers en vooral voor de ouderen onder hen is de naam „Culbert- dati rde^vMk0dZeeC.Ë1p.^ndieTeen0Eu?o-t bridg^pelen^te Cke^heefT Defe, g°en 'derail 18-23 19x28 3.3xïl 6xlY~39-33Jo-25 paz^eel met het duifmotief uitgeven, kun- paar jaar geleden overleden, merkwaardige 29-24 8-13 hoewel deze variant toch het nen opnemen in het eigen ontwerp. Amerikaan slaagde er in de dertiger jaren beste is voor zwart. N 'v PLUK DE PAASHAAS was ziek en dat was een reuze strop. Hij hag geen mazelen, of waterpokken, maar héél erg griep. Zijn snorharen plakten door de koorts aan elkaar en hij had een dórst! Dat was verdrietig, maar het naarste was, dat hij zich steeds maar zorgen maakte over al die eieren, die hij nog kleuren moest. „Ik kom nóóit klaar!", zuchtte hij, als zijn vrouw Pluis hem iets kwam brengen. Alle die ren in de buurt hadden écht met Pluk te doen, maar niemand dacht eraan, hem te gaan helpen. Of niemand? Ja, er was er tóch een, die met hem mee leefde en dat was Kuno de beer. „Er komt dit jaar beslist niets van dat ver ven terecht", mompelde hij, zijn bol schuddend. Toen trok hij een schoon pak aan, zocht een mooie wortel voor Pluk, want je kon bij een zieke toch niet met lege handen aankomen, en stapte met een diepe rimpel in zijn voorhoofd naar het huisje van de haas. Pluis deed open en ze fluisterde :„De dokter is wel tevreden, maar Pluk kan voorlopig nog niet op zijn benen staan én als hij beter is, moet hij rust hou den. De héle dag ligt hij maar over het eierenverven te tobben, je weet hoe hij is. En ik heb er geen tijd voor, ik heb acht kleintjes, die nog niet zin delijk zijn en een zieke man verzorgen, kost ook veel tijd! „Ik heb huis mijn handen vol." Kuno knikte, terwijl hij zijn cadeautje voor de haas om en om draaide. „Wat zal Pluk blij zijn, dat je eens komt", zei Pluis, "kom binnen". HET HUISJE WAS WEL KLEIN, vond Kuno, want hij kon niet eens recht op lopen. Kijk, daar had je Pluk, hij lag met een rode das om te hoesten en te snuffen. „Dag Pluk", zei Kuno hartelijk, „hoe gaat het er nou mee?" en hij legde zijn cadeautje op het nachtkastje. „Dag Kuno", kuchte Pluk, „Wat aar dig, dat je me komt opzoeken, ga zit ten". Maar Kuno was bang, dat het stoeltje zou inzakken, als hij erop ging zitten, dus bleef hij maar staan en zei een beetje verlegen: „Als ik je soms ergens mee kan helpen..." „Nou, zei Pluk, „ik maak me zo bezorgd over het verven van de eieren, dit jaar kan ik dat écht niet doen en dat wordt een ramp voor de kinderen, stel je voor: een Pasen zonder gekleurde eieren! Ik heb Juffrouw Kip al gevraagd, of zij het doen wil, maar ze snauwde: ik moet ze leggen, dat is het grootste werk, je kunt niet van me eisen, dat ik ze nog ga verven óók!" „Als ik het eens deed!" zei Kuno ineens ferm, maar hij schrok er zelf een beetje van, want hij was helemaal niet handig. „O, als je dat zou willen doen, Graag!", riep Pluk ont roerd uit. „Je zou mijn werkplaats kun nen gebruiken, daar staat verf en er zijn kwasten en overplakkertjes!" KUNO, die een honingwinkeltje had, zei, dat hij zijn zaak dan wel zolang naar het schuurtje van Pluk zou ver plaatsen. Onder het verven kon hij best zijn klanten bedienen. Hij wilde wel meteen aan de slag gaan, maar dan moest hij éven naar huis, om een briefje op de deur te zetten en dan zou hij meteen honing meebrengen. En zo gebeulde het, dat Kuno een dankba re haas in bed achterliet en fluitend zijn eigen zaken in orde ging maken. Toen hij een half uurtje later terug kwam, riep Pluk: „Bén je daar weer Kuno? Gezellig joh! Juffrouw Kip heeft twee grote manden met eieren ge bracht, gisteren vier!" Kuno deed een groot schort voor, want hij was een nette beer, maar angstig dacht hij: ik kan er niets van, hóe verf je eieren eigenlijk? Zés manden vol, ik weet me geen raad en ik knijp ze vast fijn! Nee, ik wil Pluk niet lastig val len met vragen. Hij opende een paar zakken met verf en zette een pan wa ter op het vuur. Die overplakkertjes gooi ik er allemaal maar in, dat zal wel goed zijn. En een beetje honing kan er ook wel bij, dan wordt het vast leuk. Die goede Kuno zwoegde en tob de, dat hij het er benauwd van kreeg. TOEN HIJ NA EEN paar uur eens naar het resultaat van zijn werk keek, was hij helemaal niet tevreden. De eieren waren kleverig door de honing en er stonden afdrukken van zijn bere- pootjes op. Hij had graag een deuntje gehuild! Omdat het al donker werd, besloot Kuno er nu maar mee op te houden. Morgen zou hij wel weer zien. Hij draai de het gas uit en riep om het hoekje van de deur: „Daag" tegen Pluk, maar die snurkte al. Kuno ging thuis ook di rect naar bed en even later sliep hij. Hij droomde, dat een kikker tegen hem zei: „Waarom schilder je je eigen portret niet op de eieren, dat kun je toch zo goed? En je doet het zo vlug, schilder toch overal een lieve, dikke beer op!" Deze droom herinnerde Kuno zich ineens, toen hij de volgende dag een beetje treurig naar de werkplaats stap te. Dat doe ik, dacht hij en hij toog direct aan het werk. Op elk ei schil derde hij met een fijn penseeltje een leuke beer en móói, dat het werd. Hij schilderde een beer met een bal, een beer met een beker melk, een beer op een schommel en nog véél meer. Kuno floot en zong de hele dag. Juffrouw Kip, die weer een nieuwe mand met eieren kwam brengen, sloeg verbaasd haar vleugels in elkaar, want zó iets prach tigs had ze nog nooit gezien. En Pluis? Die zei met tranen in de ogen: „Als de kinderen zo'n buitengewoon mooi ei krijgen, dan begrijpen ze wel, dat Kuno de beer dat geverfd heeft!!!" Als mijn oom een pijp rookt, komen er verhalen. Want mijn oom is kapitein; hij kent negen talen! Hij vertelt van storm op zee, hoge golven, haaien, en van kapers met een baard die de schepen praaien; en hoe 'n kaperkapitein eens het schip heeft leeggeroofd; en van 'n man in een ver land met een bontbeschilderd hoofd; van het ijs by de Noordpool en van warme streken, waar mevrouwen in het wit nieuwsgierig oom bekeken Maar mijn oom rookt rustig door, ik staar in de rook, want als ik door mijn wimpers tuur, dandan ziè ik 't ook!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 19