Skodh
Nederlandse muziek en Beethoven
tijdens Kunstmaand Amsterdam
De meden Muzen
NIEUWE UITGAVEN OVER EICHMANN
EN HET NAZISME
Her denking semonument voor Texel
Concertgebouworkest
luid toegejuicht
in Washington
Herdenkingsmonument in Amsterdam
Modigliani van
80 kreeg geen
koper
D i N S D A G 11 APRIL 1961
b
verrassend luxueus!
radio televisie
- ZIJN PRIJS MÉÉR DAN WAARD
Benjamin Britten dirigeert
Nederlands Kamerorkest
Filmuitzending van
H ongarije-0 ost-Duitsland
„Witte zwanen, zwarte
zwanen op 21 mei
Amsterdams Ballet
in Haarlem
De Britse televisiestaking
V ergelijkenderwijs
Beeldschermer
De radio geeft woensdag
7 elevisiepro zraw ma
I
Skoda
vis i is i\'"s\ ...SJSSS .WMft
Verwarming, voorruitontdooiers, rollioes, binnen- en buitenspiegel,
starter-contactslot, lichtsignaalschakelaar, handschoenenkastje met
deksel, kofferverlichting, 2 kleerhaakjes, 3 asbakjes, zeer uitgebreide
collectie gereedschap, afwasbare polyester dakbekleding, spons-
rubber kussens, slaapbanken
dit alles behoort tot de standaard uitrusting!
rii|» i
Prijs 5495.— (af Den Haag)
H. ENGLEBERT N.V. - Verkoop en werkplaats: Theresiastraat 145
Den Haag - Tel. 070-723903*
Magazijn: Dobbeweg 2 - Voorschoten - Tel. 01717-2010*
DEALER:
Garage VERBEEK, Bloemendaalseweg 5-7, Bloemendaal, tel. 52301
Ter herdenking van de tijdens de oor
log omgekomen burgers van Texel zal
op 4 mei, bij de begraafplaats in Den
Burg, het beeld „De goede Herder"
geplaatst worden, dat de Haarlemse
beeldhouwer Theo Mulder in opdracht
i'an de gemeente Texel heeft vervaar
digd. Het beeld is gebaseerd op de ge
dachte van de psalmregels: „Al ging
ik ook door het dal/Van de schaduw
des doods/Ik zou geen kwaad vrezen
WASHINGTON Het Concertgebouwor
kest uit Amsterdam, dat gisteravond te
Washington het eerste concert van zijn
toernee door de Verenigde Staten heeft ge
geven, is door het publiek van bijna vier
duizend muziekliefhebbers luid toegejuicht.
Het applaus was opvallend warm na be
paalde gedeelten van Wagners „Tristan en
Isolde" en na de tweede suite van Ravels
„Daphnis et Chloë". De tweede sympho-
nie van de Nederlander Orthel leek min
der in de smaak te vallen.
De eerste recensie van deze tournee was
echter slechts matig waarderend. Paul
Hume, de muziekcriticus van de Washing
ton Post, schreef in poëtische taal over de
weergave van de muziek van Ravel. Deze
was, volgens hem, gespeeld met een toon.
die zijde had in de snaren en een zilveren
glans in de blaasinstrumenten. Maar ver
der bleek uit deze recensie weinig bewon
dering voor orkest en dirigent. Hume
noemde Haitink erg jong voor zijn hoge
functie. Op vele punten zou het aan preci
sie ontbroken hebben. De muziek van
Beethoven en Mendelssohn rees slechts
zelden uit boven het acceptabele. „De no
ten waren er", aldus deze criticus, „doch
dat was alles". Voor de muziek van Orthel
had Hume in het geheel geen waardering.
„Er zijn betere Nederlandse componisten,
die op het programma hadden behoord",
aldus de Washington Post. Maar, zoals ge
zegd, het talrijke publiek reageerde met
heel wat meer enthousiasme. Verscheide
ne leden van het orkest, die wij na afloop
spraken tijdens de receptie op de Neder
landse ambassade, hadden de zaal in
Washington moeilijk gevonden om in te
spelen. De akoestiek is van dien aard, dat
de orkestleden elkaar heel wat onduidelij
ker horen dan bijvoorbeeld in het concert
gebouw te Amsterdam. Dit maakte een
extra straffe leiding van de dirigent nood
zakelijk. De speciale akoestiek van Wash-
ingtons Constitution Hall had echter wel
tot gevolg, dat het publiek de verschillen
de instrumenten veel duidelijker van el
kaar kon onderscheiden dan in een zaal,
waar het geluid meer ineenvloeit.
Veel vooraanstaande personen woonden
het concert bij en waren na afloop de gast
van ambassadeur en mevrouw Van Royen
op de receptie ter ambassade, onder ande
ren minister Luns, de oud-ministers Lief-
tinck en Samkalden alsmede de Ameri
kaanse kabinetsleden Udall van het minis
terie van Binnenlandse Zaken en Ribicoff,
minister van Gezondheid, Onderwijs en
Sociale Zaken. Bovendien waren de
ambassadeurs van Portugal, Duitsland,
Luxemburg en Canada onder de gasten.
Het laatste concert van de serie van vijf
concerten door Het Nederlands Kamer
orkest in het Concertgebouw te Amster
dam, op donderdag 13 april a.s. (20.15 uur),
zal evenals het concert op zaterdag 15 april
in Diligentia te 's Gravenhage (20 uur) en
het concert op zondag 16 april in de Rot
terdamse Schouwburg te Rotterdam (14.30
uur) gedirigeerd worden door Benjamin
Britten.
Op het programma staande Frank Bridge
Variations van Britten en de Symfonie in
g kl. t. K.V. 550 van Mozart. Voorts zal de
tenor Peter Pears twee aria's van Mozart
uitvoeren, te weten „Si mostra la sorte"
K.V. 209 en „Per piëta", K.V. 420, alsmede
de Nocturne voor tenor, 7 obligaat-instru
menten en strijkers van Benjamin Britten.
Dit werk werd voor het eerst uitgevoerd
in 1958 tijdens het Festival in Leeds.
Want gij zijt mijn herder. Het beeld,
dat nog in brons moet worden afge
goten, is 1,50 m hoog en zal geplaatst
worden op een 1,20 m hoog voetstuk
van bazaltlava.
EICHMANN, zes miljoen doden vragen
gerechtigheid, van Moshe Pearlman, ver
taald door J. W. Kliphuis, verschenen bij
Scheltens Giltay-H. J. W. Becht.
EICHMANN, symbool van een regime,
van Charles Wighton, vertaald door A. J.
Richel, verschenen in de Prisma-reeks
van het Spectrum, Utrecht!Antwerpen.
Deze twee boeken vullen elkaar in som
mige opzichten aan en wijken op onder
geschikte punten onder meer in de bericht
geving over de ontvoering van Eichmann,
van elkaar af. Het onderwerp is wat de
voorgeschiedenis betreft wel uitgeput, om
dat al eerder zijn besproken „Adolf Eich
mann, gezant des doods", dat ook weer
een afwijkende lezing geeft van de ont
voering en „Mensen als Koopwaar", het
verslag van Joel Brand, die als getuige
zal optreden in het proces te Jeruzalem.
Zowel het boek van Pearlman, (The cap
ture of Eichmann), een vroegere persat
taché van Ben Goerion, die de enige heet
te zijn die kennis heeft kunnen nemen van
het volledige dossier van het proces, als
dat van de Brit Wighton, behandelt de
diplomatieke strijd over de ontvoering en
de juridische aspecten van de berechting
in Israel, waarbij de Israëliër het goede
recht van de staat Israël met voorbeel
den verdedigt, zij het niet helemaal over
tuigend en Wighton dit recht bestrijdt,
evenmin op overtuigende wijze. Pearl
man heeft de neiging bepaalde ille
gale aspecten te verdoezelen, terwijl
Wighton zich te veel moeite geeft
om de Joodse immigratie in het Britse
mandaatgebied Israël in een verkeerd
daglicht te stellen. De illustraties in het
boek van Pearlman zijn grotendeels ont
leend aan materiaal van het Rijksinstituut
voor Oorlogsdocumentatie.
IN DE BAN VAN DE WAANZIN, op
komst en ondergang van Hitiers Derde
Rijk, (Die Reichskanslei 1933-1945), van
H. S. Hegner, vertaald door drs. J. van den
Broek, verschenen bij de Uitgeversmaat
schappij West-Friesland te Hoorn.
Dit is een gedocumenteerde en gedetail
leerde beschrijving van Hitiers opkomst in
1932 tot het uitbreken van de oorlog in
1939. Het omvangrijke werk is voorzien
van een aantal uitstekende foto's en een
toevoeging van negen bladzijden waarin
het einde van het Derde Rijk wordt be
schreven.
Op het Plein 1940-1945 in Amsterdam
is het carillon bijna gereed gekomen,
dat daar is geplaatst ter herdenking
van de gevallenen in de oorlog. Het
carillon ivordt op 4 mei door de Konin
gin in gebruik gesteld. De klokkenstoel
is door de Stichting '40- 45 aangeboden.
Op het Plein, aan de Slotermeerlaan,
komt nog een vlaggemast.
Er moet wel op gewezen worden dat
het hier kennelijk gaat om een „geroman
tiseerde" historie, althans wat de aankle
ding betreft. De vertaler heeft er goed aan
gedaan hier in een naschrift op te wijzen,
al was deze mededeling beter op haar
plaats geweest aan het begin van het boek.
Nu bevestigt zij het vermoeden van de
lezer, die anders een gewaarschuwd man
was geweest.
Een tabel van enkele belangrijke data,
een aantal korte biografieën van de voor
naamste figuren, een toelichting op uit die
tijd bekende begrippen, een lijst van rijks
regeringen van 1919-1945, toelichtingen bij
de illustraties en een uitgebreide littera
tuurlijst, maken dit boek niettemin tot een
waardevolle bijdrage tot de jongste ge
schiedenis, omdat althans de feitelijke ge
beurtenissen juist zijn weergegeven.
TWAALF JAAR BIJ HITLER confiden
ties van zijn particuliere secretaresse, ver
zameld en bewerkt door Albert Zoller, als
een dubbel exemplaar verschenen in de
Ooievaarreeks van Bert BakkerlDaamen
N.V. te 's-Gravenhage.
De schrijver is een Franse verbindings
officier, die na de oorlog heeft deelgeno
men aan het verhoren van vooraanstaande
nazi-gevangenen. Van die wetenschap
merkt men niet bijzonder veel in het ver
haal van Hitiers vertrouwelinge, die zich
kennelijk veel moeite moet geven om on
der de ban van haar vroegere heer en
meester vandaan te komen. Een voor
beeld:... dat het nooit Hitier zelf kan zijn
geweest, die op 20 april 1945 de arrestatie
en de terechtstelling van Goering heeft
gelast. Het beruchte telegram kan niet an
ders dan het werk van Bormann zijn ge
weest, de boze geest van Hitier tijdens de
laatste oorlogsjaren". Meer dan een socie
ty-babbeltje over Hitiers dagelijkse omge
ving, is het boekje niet.
EEN HUIS IN PRAAG, van M. Y. Ben-
gavriêl, uit het Duits vertaald door Maurits
Mok,
UIT NACHT EN NEVEL, van Engene
Heimler, uit het Engels vertaald door
Hans Edinga en
EEN GENERATIE ZWIJGT, Anfrage
van Christian Geissler, vertaald door Jo-
han Winkler zijn verschenen bij Mous-
sault's uitgeverij n.v. te Amsterdam als
drie romans, die de jodenvervolging tot
onderwerp hebben.
Verreweg het beste is „Een Huis in
Praag", waarin met tedere hand de lot
gevallen worden beschreven van een aan
tal Joden, Tsjechische patriotten en
Tsjechische verraders, die samenwonen in
dezelfde huurkazerne. De milde humor in
dit boek, de schrijnende leegte, die steeds
groter wordt en de onwezenlijke sfeer van
een legende, die zich langzaamaan ontwik
kelt, maken dit boek tot een diepmenselijk
getuigenis tegen de waanzin van de ras
senhaat.
Het vreemdste boek is „Een generatie
zwijgt", waarin een poging wordt gedaan
om de gebrokenheid van de oorlogstijd
weer te geven in een letterkundige caleido
scoop van vraaggesprekken, uittreksels uit
kranten en documenten, dialogen en mo
nologen, tegen de achtergrond van de weg
voering van een gehele Jodenfamilie. Het
eigenlijke verhaal gaat over de speurtocht,
die verschillende mensen ondernemen om
het ene lid van die familie, dat in de
stad is achtergebleven, terug te vinden. Op
zoek naar die ene overlevende stuit de
schrijver op de generatie die het liefst
zwijgt over de gebeurtenissen in oorlogs
tijd. Hij maakt daar gebruik van om de
vaders van deze huidige generatie aan de
kaak te stellen.
Het middelste boek bevat het levensver
haal van een jonge Jood, die in 1944 uit
Hongarije naar een concentratiekamp werd
gebracht, op weg naar Birkenau, dat bij
Auschwitz behoorde, zijn vrouw verloor.
Als door een wonder overleeft hij dit kamp
en wordt via Buchenwald naar Troegliz
getransporteerd.
NAAKT ONDER DE WOLVEN door
Bruno Apitz, uit het Duits vertaald door
Henk Nijman, verschenen bij Pegasus te
Amsterdam, is uitsluitend gewijd aan de
laatste maanden van het bestaan van
Buchenwald.
Dit boek belicht het kampleven van een
andere zijde dan men gewoonlijk in dit
soort verhalen aantreft, namelijk van de
organisatie binnen het kamp. De gevan
genen hadden een eigen bestuur, waarvan
de sleutelposten veelal in handen waren
van communisten, de oudste inwoners van
het kamp. Minder bekend zal zijn dat er
in het kamp een internationale verzetsor
ganisatie was, die actief heeft medege
werkt bij de bevrijding ervan. De schrij
ver heeft het kamp overleefd en is dus
in staat een waarheidsgetrouw verslag te
doen.
Haags ballet „Marjo" naar V.S. De
Haagse balletgroep „Marjo" zal op 20 sep
tember met "■en tournee van twee maan
den door de Verenigde Staten beginnen.
De groep zal optreden op „colleges" voor
de jeugd van 14—20 jaar en door middel
van demonstraties trainingsoefeningen
laten zien, opdat de scholieren een indruk
zullen krijgen wat er nodig is om danser te
worden. Behalve de trainingsdemonstraties
worden dan nog enige volksdansjes ge
geven, moderne uitdrukkingsdansen en
wat klassiek ballet.
VOOR DE ELFDE MAAL zal dit jaar de Kunstmaand Amsterdam een reeks con
certen met uitsluitend Nederlandse solisten brengen. Ook aan het werk der Neder
landse componisten zal wederom veel aandacht besteed worden tijdens de Kunst
maand, die zich zal afspelen tussen 12 mei en 16 juni. Niet minder dan 23 van hen
zijn dit jaar met één of meer werken op de programma's vertegenwoordigd. Hier
onder treffen wij de namen aan van Rudolf Escher („Trio d'anches"), Marius Flothuis
(„Ulysses and Nausicaa" voor vier solostemmen en harp), Anthon van der Horst
(Vondel's „Minnedeuntjes" voor koor), Géza Frid Concert voor piano en koor) en
Jurriaan Andriessen (Divertimento voor 10 blazers).
Aan Robert Heppener werd een opdracht
verstrekt tot het schrijven van een Sym-
foniëtta, die door het Kunstmaandorkest
in eerste uitvoering zal worden gebracht.
Onder de Nederlandse componisten uit het
verleden van wie werk tot uitvoering komt,
noemen wij Cornelis Schuyt, Jacob
Obrecht, Orlando di Lasso en Jan Pieters
zoon Sweelinck. Ook zal worden uitge
voerd een Symfonie van Bartholomeus Ru-
loffs (1735-1801), een Amsterdams musi
cus. Voorts staan twee Symfonieën voor
strijkorkest van Mendelssohn op het pro
gramma, jeugdwerken van deze componist
die tijdens de Kunstmaand hun Nederland
se première beleven.
Als tegenwicht tot de „officiële" Am
sterdamse Beethovencyclys, die dit jaar
door uitstedigheid van het Concertgebouw
orkest zal worden waargenomen door het
Residentie- en het Radio Filharmonisch
Orkest, met de Chileense pianist Claudio
Arrau als enige solist in de vijf piano
concerten, zullen in de Kunstmaand vier
van deze solo-concerten door Nederlandse
solisten worden uitgevoerd, te weten het
2e, 3e, 4e en 5e, door resp. George van
Renesse, Hans Henkemans, Jan Wijn en
Daniël Wayenberg. In de afdeling kamer
muziek treft men twee maal het Neder
lands Strijkkwartet aan, voorts het duo
Krebbers-Ölof, het Danzi-blaaskwintet, het
Nederlands Kamerkoor, de bas Herman
Schey, met George van Renesse aan de
vleugel, in Schubert's „Winterreise", als
mede het Nederlands Blazersensemble o.l.
v. Thom de Klerk.
Op drie extra concerten zullen, buiten
de in abonnement verkochte series, optre
den het sextet Alma Musica, met „Die
Kunst der Fuge" van Bach, het koor „Col
legium Musicum Amstelodamense" o.l.v.
Toon Vranken, terwijl op 6 juni, evenals
twee jaar geleden, een muzikale Kolder
avond zal plaatsvinden, met een weder-
optreden van het Nationaal Logeerkamer
orkest o.l.v. Tom Fooi. De dramatische
kunst is op bescheiden wijze vertegen
woordigd met een opvoering, op 15 juni,
van „The Connection" van de jonge Ame
rikaanse schrijver Jack Gelber, door de
Werkgroep van het Rotterdams Toneel, on
der regie van Hans Boswinkel.
Op zondag 16 april zal Ton Hasebos in
Boedapest met een filmcamera langs de
lijnen staan van het stadion, waar de
voetbalwedstrijd Hongarij e-Oost-Duitsland
wordt gespeeld. Zijn collega t.v.-regisseur
en sportjournalist Herman Kuiphof zal aan
zijn zijde staan. Deze voetbalwedstrijd be
hoort tot de voorronden van het wereld
kampioenschap voetbal, waarvan de fina
les volgend jaar in Chili worden gehouden.
De van deze wedstrijd opgenomen film
wordt vertoond in het V.P.R.O.-program-
ma van 20 april. Spelwijze en tactiek van
de wedstrijd worden toegelicht door Her
man Kuiphof. Uit de discussie, die hierop
volgt en waaraan ook bondscoach Elek
Schwartz meedoet, zal blijken hoe de kan
sen voor het Nederlandse elftal liggen,
wanneer op 30 april a.s. de wedstrijd
Nederland-Hongarije wordt gespeeld.
De V.P.R.O. (Nederland, de B.R.T.
(België) en de F.B.C. (Finland) zullen op
21 mei a.s. het eerste televisieprogramma
presenteren in de serie „Witte zwanen,
zwarte zwanen", dat op zaterdagavond 20
mei door de Finse televisie zal worden uit
gezonden. Deze opname, die op Ampex is
opgenomen, zal de volgende morgen naar
Hamburg worden gevlogen en vandaar uit
op zondagavond naar België en Nederland
worden gerelayeerd. De produktie van dit
programma is van Wim lbo en Jaakko
Jahnukainen. De regie heeft Ben Klokman
en Jukka Virtanen. De Nederlandse regis
seur en producer zullen begit^ mei op
nieuw naar Helsinki vertrekken om het
programma voor te bereiden. De Belgi
sche gastvrouw zal zich een week voor de
uitzending bij hen voegen.
(Van onze Parijse correspondent)
Een veelzeggend, om niet te zeggen
onthullend licht werd er afgelopen da
gen weer eens geworpen op de verhou
dingen tussen prijzen in kunstzaken en
op het ware inzicht van het kunstlie
vende en zelfs deskundige publiek. In
een mondaine badplaats bij Nice aan de
Franse zuidkust, werd een groeps
tentoonstelling gehouden van een plaat
selijke schildersvereniging. De meeste
doeken waren te koop en geprijsd te
gen zeer redelijke bedragen. Over die
lage prijzen sprekende had een
paar weken geleden de secretaris van
de dichter-tekenaar Jean Cocteau bij
de vernissage een weddenschap geslo
ten met een bekende kunstverzamelaar,
dat niemand het verschil zou opmer
ken tussen een erkend meesterwerk en
de honderden croütes die hier eveneens
waren opgehangen. Om die bewering
waar te maken, werd er een ongesig
neerde Modigliani tussen de andere
schilderijen gehangen, een doek waar
van de waarde op minstens 5 miljoen
oude franken, of ongeveer f 40.000 mag
worden geschat. Er werd op een aan
gehecht kaartje voor dit meestervjerk
echter niet meer dan 80 gevraagd.
Van de ruim 2,5 duizend bezoekers
heeft zich desondanks of vermoede
lijk eerder dankzij die spotprijs toch
niemand voor die Modigliani geïnteres
seerd, ofschoon ook verscheidene be
kende kunsthandelaren en critici de
tentoonstelling bezochten.
Het Amsterdams Ballet treedt morgen,
woensdag 12 april, op in de Stadsschouw
burg te Haarlem.
Het programma vermeldt de volgende
balletten: Le Lac des Cygnes, Pas de Duex
„Orphée", Pas de Deux „Raymonda", Noc
turne en De Kruik. De beide Pas de Deux
zijn premières voor Haarlem. De choreo
grafieën van de Pas de Deux zijn van
Viktor Gsovsky, de Pas de Deux Orphee
wordt gedanst door Maria Sylvaine en
Chris Torenbosch op muziek van Franz
Liszt, de Pas de Deux Raymonda wordt
gedanst door Angela Bayley en Ben de
Rochemont op muziek van A. Glazounov
De muzikale begeleiding wordt verzorgd
door Anton Dijkman en Chaim Levano san
de vleugels.
LONDEN Ook maandag duurde de
staking van televisie-technici bij de B.B.C.
nog voort. Aangezien de studiolichten ge
doofd waren werd het programma van
nieuws-commentaren buiten bij daglicht
op de brandtrap opgenomen! De rest van
het programma bestond, evenals de dag
tevoren, uit film-matieraal. De verwach
ting is, dat de staking dinsdagavond om
7 uur zal worden opgeheven omdat de aan
de orde gestelde problemen officieel zul
len worden besproken.
Vaak is het nuttig voor het vellen van
een waardeoordeel over een bepaald pro
gramma, een vergelijking met een soort
gelijke uitzinding te kunnen trekken. Dat
konden de kijkers gisteravond bij het tele
visieprogramma van de Vara driemaal
doen. Naar ons oordeel valt de actualitei
ten-rubriek „Achter het nieuws" van Arie
Kleywegt dan nogal gunstig uit vergele
ken met „Attentie" van de N.C.R.V. en
.Brandpunt" van de K.R.O. Ongeveer van
gelijke sterkte is „Flits" van de Avro,
vooral omdat de presentator Nico van
Vliet, waar het het voeren van kleine ge
sprekjes betreft, voor Kleywegt nauwelijks
onder doet. Het „Filmvenster", dat wij
gisteravond zagen, is op deze wijze wel
enorm veel waardevoller dan het film
programma van Peter van Kampen, dat
neerkomt op het vertonen van flitsen uit
komende films, door een matig commen
taar verbonden. Jan Blokker daarentegen
wist met een aantal welgekozen fragmen
ten een soort verhandeling over een as
pect van de filmkunst op te bouwen. We
zagen de manier waarop Hollywood een
verschijnsel als Marilyn Monroe eerst op
kweekt en dan weet uit te buiten tot zij
zichzelf uit dat om haar heen gesponnen
sprookje losscheurt en een ernstige poging
doet om een echte actrice te worden; een
geslaagd programma met een werkelijk
interessante tekst en belangrijke filmfrag
menten. En dan tot slot de Bing Crosby-
show; deze eerste aflevering was toch wel
een teleurstelling als wij haar vergelijken
met andere uit de V.S. overgenomen pro
gramma's. Het sterke punt van de Ameri
kanen is altijd de gave gladheid van hun
programma's, die getuigen van een grote
mate van geraffineerdheid en vakman
schap. Bing Crosby, die al niet zo jong
meer is, en de nog veel minder jonge
Maurice Chevalier zongen met weinig
stem een aantal zeer brave liedjes, terwijl
wat onduidelijke vrouwtjes erom heen
slenterden. Juist die geoliede precisie van
bij voorbeeld de Perry Como-show misten
we hierbij toch wel erg. Een Napolitaan
die zijn hoge noten eng lang wist aan te
houden kon dit programma voor ons toch
niet tot een succes maken, ondanks het
ook hier weer opvallend geraffineerde ge
bruik van de toneelruimte en van de
uiterst eenvoudige requisieten en zetstuk
ken.
HILVERSUM I. 402 m. 7 00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gynrn. 7.23 Gram. en
act. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn.
voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.359.40 Waterst.).
VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de
vrouw. 11.00 Gevar. progr. (herh.l. 12.00 Orgel
en zang. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor
het platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nieuws en
tentoonstellingsagenda. 13.20 Roemeens ork. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Pianorecital. 14.45 Volks
liedjes en -dansen. 15.00 Heeft de werkende jeugd
genoeg vrije tijd?, toespr. 15.10 Voor de jeugd.
17.00 Hammond-trio. 17.15 Lichte muz. 17.50 Re-
geringsuitz.Jeugduitz.: De brievenbus gaat open,
correspondentieclub o.l.v. Regina Zwart. 18.00
Nieuws en comm. 18.20 Act. 18.30 R.V.U.: Tech
niek en bouwkunst, door prof. ir. H. T. Zwiers.
19.00 Voor de kinderen. 19.10 Katholieken en
VARA, socialisten en KRO, toespr. 19.20 VARA-
varia en gram. VPRO: 19.30 Voor de jeugd.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Cabaret. 20.35 Morgen
is het te laat, hoorsp. 21.45 Het proces Eichmann
in Jeruzalem. 21.50 Viool en piano 22.20 Zestig
jaar levenservaring, lezing (28). 22.30 Nieuws.
22.40 Flitsen van de bijeenkomst Dit is Gronin
gen. 22.50 Lichte muziek. 23.05 Tussen mens en
nevelvlek, lezing. 23.20 Ork.muz. 23.55 24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.13 Gram.
7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken.
9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10 15
Morgendienst. 10.45 Gram. 11.00 Operatie Albatros,
hoorsp. (herh.) 12.15 Gram. 12.30 Land- en tuln-
bouwmeded. 12.33 Vocaal ens. 12.53 Gram. of act.
13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 15.05
Gram. 15.30 Muzik. lezing. 16.00 Voor de jeugd.
17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Het Spectrum,
lezingen. 18.00 De Koorzang onder de loep, muz.
lezing. 18.20 Gram. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en
weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Leger
des Heils-muziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram.
20.00 Evangelisatiesamenkomst. 21.00 Radio-filh.-
ork. en soliste. 22.00 Dit is Groningen, rep. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Gram. m.
comm. 23.40 Platennieuws. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram.
14.00 Schoolradio. 14.45 Schoolkoor. 15.00 Kamer-
muz. 15.15 Schoolkoor. 15.30 Gram. 16.00 Koersen.
16.06 Engelse les. 16.21 Gram. 16.30 Omr.orkest en
solist. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamerork. en sol. 17.50
Boekbespr. 18.00 Lekenmoraal en -filosofie. 18.20
Voor de soldaten. 18 50 Sportkron. 19.00 Nieuws.
19.30 Volksliederen. 19.50 Doe. 20.00 Akademie des
diskofielen. 21.30 Omr.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Pe
dagogisch praatje. 22.25 Etnische muz. 22.55 Nws.
23.00 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journ. 20.20 Tekenfilm. 20.25 Korte
film. 20.40—22.35 Speelfilm.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker. VPRO: 17.10—17.40
Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journaal en weer-
overz. NCRV: 20.20 Pas geperst. 20.45 Rep. ver
gelijking schoolonderwijs. 21.15 Voordracht. 21.35
Attentie. 22.10 Avondwijding.
Advertentie
Advertentie