De N.Ph.O.-Beethovencyclus Programma van Holland Festival thans vrijwel voltooid Puzzel nummer 27 n sa. M y m MUZISCH! waldispevt f Ruimtevaarteen informatief boekje Agaath van Ree schrijfster van Boekenweekgeschenk Joan Sutherland viert triomfen in de Scala Koffeecantate thuis „In 't Goede Uur" Overleg over loonbeleid ambtenaren begonnen i H PI 11 i li ZATERDAG 15 APRIL 1961 s V& I Vijf dagen Nederlandse muziek in Maastricht De negen Muzen Taai-Balans Beeldschermer Kamerlid stelt vragen over burgemeesters benoeming m m TT™ =3 3 =§3 E3 s 6s ~5ö~ a f3 ga 5 M wllil RIOIN T Auteur Harry Mulisch ont vangt platenbon en noemt Bach 'n oude jongen De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogram ma I De Beethovencyclus 1961 van het Noordhollands Philharmonisch Orkest zal gehouden worden op de dinsdagen 2, 9 en 16 mei a.s. Alle concerten zullen worden geleid door Henri Arends. IN HET EERSTE CONCERT zullen wor den uitgevoerd de Ouverture en balletmu ziek Prometheus, de Eerste symfonie en het Vijfde pianoconcert. Solist is de pianist Hans Richter-Haaser. Hans Richte r-H a a s e r, die in zeer korte tijd een wereldnaam verwierf, be gon zijn internationale loopbaan in het Kurhaus te Scheveningen in de zomer van 1954. Daarna trad hij met bijna alle grote Europese orkesten op. In 1958 en 1959 werd hij gevraagd voor het Edinburgh Festival, in oktober-november 1959 maakte hij zijn eerste tournee door Amerika. Na vele concerten in Europa ging hij in 1960 wederom naar Amerika en zijn derde tour nee aldaar zal begin 1962 plaatsvinden, in aansluiting waarop hij een uitgebreide tournee in Japan zal maken. HET CONCERT OP 9 MEI wordt ge opend met de Ouverture Coriolan, gevolgd door het Vioolconcert. Het concert besluit met de Derde symfonie „Eroïca". Soliste is Janine Andrade. Janine Andrade begon haar mu ziekstudies reeds op vijfjarige leeftijd. Op twaalfjarige leeftijd sloot zij met de hoog ste onderscheidingen haar vioolstudie aan het Conservatoire de Paris af. Zij debu teerde nog datzelfde jaar te Parijs, waarna reeds spoedig andere concerten in Parijs volgden. Zij studeerde echter nog voort bij Carl Flesch en Jacques Thibaud. Uitnodi gingen uit alle delen van Europa volgden elkaar snel op. Zij bezocht bovendien Zuid-Amerika, Azië, Australië en Afrika. HET PROGRAMMA VAN het laatste Beethovenconcert op 16 mei vermeldt de Ouverture Die Ruinen von Athen, het Der de pianoconcert en de Zesde symfonie „Pastorale". Solist is de Amerikaanse pia nist Theodore Lettvin. Theodore Lettvin werd in 1926 te Chicago geboren. Hij begon zijn piano studie in zijn geboorteplaats bij Howard Wells in 1930 en hij studeerde van 1935 tot 1941 bij Leon.Rosenbloom. Daarna ont ving hij een beurs, die hem in staat stelde zijn studie voort te zetten aan het beroem de Curtis Institute óf Music. Een van zijn grootste successen was zijn onderscheiding op het Concours Reine Elisabeth te Brus sel in 1952. Hij maakte tournees door Euro pa en Afrika in 1952, 1958 en 1960. Advertentie Hans Richter-Haaser Jy iff v y i '"'j c Tijdens een persconferentie heeft de heer Peter Diamant nog enkele aansluitende gegevens verstrekt inzake het Holland Festivalprogramma. Het concert door het Resi dentie-Orkest in de Kurzaal te Scheveningen is de officiële opening van het Holland Festival. De pianist Hans Henkemans zal onder Willem van Otterloo in het piano concert in f groot K.V. 495 van Mozart en in zijn eigen passacaglia en gigue solistisch optreden en bovendien zal worden uitgevoerd Haydns symfonie nr. 95 en Janatsjeks Taras Bulba". Diezelfde dag gaat in Arnhem de première van Bertold Brechts „De Kaukasische Krijtkring" onder regie van Richard Flink, waarbij de 65 rollen worden bezet door medewerkers uit alle Nederlandse gezelschappen. Wij noemen Ton Lutz, Bob de Lange. Bernard Droog, Lia Dorana, Gijsbert Tersteeg, Frans van der Lingen en Jan, Teulings. AL ENIGE JAREN globaal gespro ken sinds de lancering van de eerste Russische Spoetnik staat de ruimte vaart in de publieke belangstelling. Na de tocht van de Russische kosmonaut zal de interesse voor deze ongekende vlucht van techniek en wetenschap zeker nog stijgen. Voor hen, die in een gemakkelijk leesbaar boekje van handig formaat wat meer over problemen en mogelijkheden van het mo derne buitenaardse onderzoek willen weten is er thans een Prisma-uitgave Ruimte vaart'getiteld, geschreven door de in 1956 overleden journalist-ingenieur Otto Willi Gail en bewerkt door W. E. Petri. Achtereenvolgens behandelen de auteurs daarin het principe van de raket, het on misbare vervoermiddel voor ruimtesche pen tijdens de periode van de lancering, de geschiedenis van de ontwikkeling van deze machines en de uiteenlopende taken waarvoor zij tegenwoordig worden aange wend. Vervolgens komt de eigenlijke ruimte vaart aan de beurt, waarbij problemen als stralingsgordels, terugkeer, radiover keer en besturing van satellieten onder de loep worden genomen. Tenslotte en dat is volgens ons tegelijk het meest spe culatieve en boeiendste gedeelte van het boek behandelen de schrijvers het men selijk leven in de ruimte, of anders gezegd de gevaren, die de astronauten van de toekomst nog zullen hebben te overwin nen, maar ook de enorme ontdekkingen welke zij op hun toekomstige reizen mo gelijk zullen doen. Wat erg voorbarig doet overigens de suggestie op de laatste pagina van het boekje aan. De schrijvers verklaren hier namelijk als een rechtvaardiging van de bemande ruimtevaart te beschouwen de mogelijkheid „door 't ontsluiten van nieu we levensruimten in de kosmos het ge vaar van een overbevolking der aarde uit te bannen." Ook wanneer onze planeet in een verre toekomst onbewoonbaar zou worden, zo menen de auteurs, zal de mens heid over de uitrusting beschikken om haar te verlaten en in een ander zonnestelsel een nieuw vaderland te vinden. Hoewel een soortgelijke gedachtengang eveneens in een officieel rapport van de wetenschappelijke commissie van 't Ame rikaanse Huis van Afgevaardigden wordt ontwikkeld, geloven wij toch, dat een der gelijke voorstelling van zaken in onze tijd te irreëel is om zo zonder enig voorbe houd neergeschreven te worden. Het is onzes inziens op zijn zachtst gezegd een onbillijkheid om verwachtingen te wekken die op dit moment en waarschijnlijk ook in de komende eeuwen op geen enkele wetenschappelijk verantwoorde wijze ge honoreerd kunnen worden. Een massale uittocht van de gehele mensheid behoort onzes inziens tot het gebied der science fiction. Een grootscheepse evacuatie naar een ander zonnestelsel als een te verwe zenlijken mogelijkheid voorstellen doet dan ook aan de waarde van dit in andere op zichten verantwoorde boekje afbreuk. Theodore Lettvin Agaath van Ree (pseudoniem voor me- Ter gelegenheid van het vijftigjarig be staan van het Genootschap van Neder landse Componisten en onder auspiciën van de Stichting Nederlandse Muziekbe vrouw A. Meyer-Hirsch) is de schrijfster langen, zal het Limburgs Symfonieorkest van de novelle „De onbekende Uren", die van 24 tot en met 28 mei te Maastricht als geschenkboekje, tijdens de vorige maand een muziekfestival organiseren onder de gehouden boekenweek, is uitgereikt. Dit naam „Vijf dagen Nederlandse muziek werd gistermiddag tijdens een bijeenkomst Hierop zullen uitsluitend composities van van de Commissie voor de Collectieve Pro- hedendaagse Nederlandse componisten paganda van het Nederlandse Boek in het Amstelhotel te Amsterdam geopenbaard. worden uitgevoerd. Het Limburgs symfo nieorkest geeft op 26 en 28 mei concerten in de Staarzaal te Maastricht, dan wel op kamerkoor- en kamermuziek-avonden, die op 25 en 27 mei plaatsvinden. Het fes tival wordt geopend met een concert voor harmonie- en fanfaremuziek, waarop zeer vooraanstaande Limburgse korpsen zullen optreden. Het Nederlands Kamerkoor on der leiding van Felix de Nobel verzorgt de tweede avond. Tijdens het muziekfes tival zal in de aula van het Maastrichts Conservatorium een tentoonstelling gehou den worden van originele partituren van moderne composities, en er zullen demon straties plaatsvinden met elektronische mu De jury was eenstemmig van oordeel dat „De onbekende Uren" een novelle is, die door jong en oud op prijs zal worden gesteld. Namens de jury reikte mevr. Em my van Lokhorst de schrijfster de ge bruikelijke enveloppe en een boeket over. Het boekweekgeschenk had dit jaar 'n op lage van 200.000 exemplaren. Opmerke lijk is het geringe aantal mensen, dat de naam van de schrijver of schrijfster heeft willen raden er waren slechts 5387 in zendingen, waarvan 133 Agaath van Ree als schrijfster aanwezen. Voor een prijs kwamen in aanmerking ziek en van eenendertigtoonsmuziek. mej. H. T. Honig uit Den Haag (150 gul den aan boekenbonnen), mej. P. Hagedoorn uit Leiden (100 gulden aan bonnen) en mej C. van Gelder uit IJmuiden (50 gulden aan bonnen). Slechts mej. Van Gelder was naar Amsterdam gekomen om de prijs uit handen van commissievoorzitter Geert Lubberhuizen te ontvangen. Het verzoek om bij het inzenden van de geraden naam een postzegel van een kwartje extra op de briefkaart te plakken, heeft tot gevolg gehad dat ruim duizend gulden is binnengekomen. De commissie heeft dit bedrag ter beschikking gesteld van het ondersteuningsfonds van de Ver eniging van Letterkundigen. Omdat de boe kenweek 1962 in het teken zal staan van de Vlaams-Nederlandse taaiverbondenheid zal volgend jaar een dubbel stel prijzen j beschikbaar komen. Schilderijendiefstal. Uit de villa van een kunstverzamelaar te Saint-Paul-de- Vence, bij Nice zijn vrijdag 24 schilderijen, waarvan de gezamenlijke waarde op on geveer 3.617.000 gulden wordt geschat, ge stolen. maar enkele uren later in Antibes achterhaald. Een politieagent zag een man schilderijen uit een vrachtauto halen. Hij hield hem aan en vond de rest van de ge stolen werken in de wagen. De uitlader wist zich uit de voeten te maken. Uit het opera-programma lichten wij de première op 16 juni te Amsterdam van Benvenuto Cellini" door de Nederlandse Opera, niet onder directie van Alexander Kranhals, die kortelings overleed, maar onder leiding van de hier te lande weinig bekende, 36-jarige Franse dirigent Geor ges Prêtre van de „Opéra" in Pardijs. On langs maakte hij met Maria Callas twee grammofoonplaten. Wat betreft het toneelgebeuren, valt de aandacht op „The English Stage Compa ny", die op 11 juni in Den Haag de Neder landse première brengt van Osborne's laatste werk, „Luther". De hoofdrol is in handen van de bekende jonge acteur Al- bert Finney. Belangrijk is ook de komst van de Ierse toneelspeler Micheal McLi- ammóir, die grote triomfen vierde in Lon den en New York met zijn Oscar Wilde one man show". Hij begint zijn reeks op- veoringen op 16 juni in Den Haag. Tijdens de wereldtentoonstelling in Brus sel had het Poolse danstheater „Mazowse" zo'n succes, dat het Holland Festival be sloot het ensemble naar Nederland te no digen. Deze dansgroep geeft haar eerste voorstelling op 22 juni in Den Haag. In Rotterdam opent het ballet van de opera te Keulen een serie voorstellingen onder choreografie van de Italiaan Aurel von Milloss, die de balletten ontwierp voor on der andere „Pulcinella Suite" van Stra vinsky en „Divertimento" van Mozart, beide premières in het Holland Festival Het concertgebouworkest zal in vier programma's te beluisteren zijn. Een daarvan omvat de eerste Nederlandse uitvoering van de Symfonie van Otto Klemperer en Bruckners 6de symfonie, terwijl het concert, onder leiding van Klemperer zelf, wordt ingeluid met de chaconne uit Glucks „Orfeo". Dit program ma wordt op 22 juni in Amsterdam ten gehore gebracht. Nog een goede bekende, die helaas sinds lang niet meer in ons land was, zien wij terug in de persoon van Jo sef Krips, die het tweede concert van het Residentie Orkest gaat dirigeren. Twee programma's telt de bijdrage van het Nederlands Kamerkoor. In het laatste op 1 juli in het Concertgebouw te Amster dam staat de eerste uitvoering vermeld van Benjamin Brittens „Missa Brevis alsook het „Te Deum" van onze landge^ noot Andriessen en Brittens „Rejoice in the lamb". Het interieur van „In 't Goede Uur" aan het stille Nieuwekerksplein in Haar lem getuigt van de relatie van dit huis met een ver verleden. Donkere zolderbal ken, oude gebruiksvoorwerpen, zoals krui ken, tinnen koffiekannen, een oud wagen schot en bij avond ook nog kaarsverlich ting en een antieke petroleumlamp getui gen van het gezochte contact met een tijd perk, dat nog niet het gedaver van straal jagers kende en het enerverende rumoer van de rusteloze miljoenensteden. In dit centrum weerklinkt elke avond van negen tot tien uur kamermuziek of muziek, die door haar intiem karakter, daar nauw bij betrokken kan worden. Vrijdag heb ik een dergelijke auditie ,In 't goede uur" bijgewoond en met de andere bezoekers in de stilte van de avond geluisterd naar twee sonates van Dome- nico Scarlatti, op een grammofoonplaat vastgelegd volgens een uitvoering door de clavecinist Fernando Valenti. En daarna werd aandacht gevraagd voor de „Koffee cantate" van Johann Sebastian Bach in een vertolking van de sopraan Adèle Stol- te, de tenor Hans Rotzsch, de bas Theo Adam en leden van het Gewandhausorkest uit Leipzig onder leiding van Kurt Tho mas. De uitvoering werd voorafgegaan door een verhelderende toelichting van de heer J. P. J. Stenger. Kostelijk heeft Bach de appreciatie-contrasten ten aanzien van de koffie bij haar intreden in de Europese gemeenschap omstreeks 1700 in het ootje genomen. Hij nam daarvoor een tekst van Picander, maar voegde er nog een fijn typerend, geestig fragment aan toe. En bij deze tekst schreef Bach muziek van verrassende expressieve inhoud en van een zuivere klankschoonheid, die de toe hoorders dank zij een gelukkige reproduk tie met volkomen concentratie konden ondergaan. De Australische sopraan Joan Suther land heeft in de Scala van Milaan de meest overweldigende ovatie gekregen die hier ooit werd gehoord sedert Maria Cal las er triomfen vierde. De sopraan zong in Donizetti's „Lucia di Lammermoor"'. De zaal was uitverkocht. Opera-experts van Milaan die vrijwel elke noot uit alle opera's kennen en die meestal nogal koel blijven noemde 't optreden van Joan Sutherland gisteravond „de beste uitvoering uit haar loopbaan". Zij beschreven de stem van de sopraan als perfect. Het debuut van Joan Sutherland was reeds geruime tijd onderwerp van gesprek voor de vaste Scalabezoekers, door de successen die de Australische zangeres boekte in Venetië, Palermo en Gunua. Reeds geruime tijd van te voren was de Scala uitverkocht. Speciaal voor deze uitvoering waren drieduizend roze anjelieren beves tigd aan de balkons van het theater. De aria „Regina del silenzio" werd ge waardeerd met vier open doekjes. Aan het einde van de eerste akte moest het doek acht maal op. Een langdurige ovatie werd gebracht voor het beroemde duet „Verra no a te su l'aure" welke zij zong met de Italissanse tenor Gianni Raimondi. Aan het einde van de tweede akte moest het doek zes maal op. De „waanzin-scène bracht gejuich teweeg dat één minuut en twintig seconden duurde, op zichzelf reeds een sensatie voor de Scala. Opgetogen operagangers riepen „Bravo" en wierpen bloemen. Acht maal moest Joan Suther land op het toneel terugkomen en het pu bliek barstte pas goed los in gejuich, toen zij een op het toneel geworpen anjelier opnam en naar de dirigent, maestro Anto nino Votto wierp. Aan het eind van de uitvoering moest het doek 15 maal op. Joan Sutherland werd in 1926 in Sidney geboren. Zij was lange tijd werkzaam als secretaresse. Haar opera-loopbaan bracht haar spoedig naar Covent-Garden in Lon- den. Aan het einde van de uitvoering kuste de directeuf van het theater, .Antonio Ghiringhelli de sopraan op beide wangen toen zij terugliep naar haar kleedkamer. Daar werd zij gehuldigd door de Britse consul-generaal, S. Meade en de Russische onderminister voor Cultuur, J. Seminiov. Advertentie De vrijdagavondtelevisie bracht ons de achtste les in de serie „Onze arme rijke taal". Omdat deze aflevering „Herhaling" heette geeft zij ons een ongezochte gele genheid nog eens de balans van deze K.R.O. cursus op te maken. De heer J. A. de Ridder, die de lessen geeft, voert geen wetenschappelijke titel Desalniettemin blijkt uit zijn trefzekere betoog en heldere voorbeelden dat hij bijzonder goed in de grammatica thuis is, en een waarschijn lijk langdurige ervaring als docent achter zich heeft. Men zal zeggen dat dat toch wel het minste is wat men eisen mag van iemand die onze taal nader moet brengen tot een zo groot deel van ons volk. Het staat echter nog te bezien, of een docent met een uitgebreide kennis van de spraak kunstregels ook altijd de gaven zal bezit ten om interesse te wekken en een vurig pleidooi te houden voor onze taal als le vend, boeiend verschijnsel. De goede schoolmeester is nog niet de ware pleitbe zorger. Dat blijkt ook hier: de taal verdort onder de handen van deze docent tot een vervelend gezelschapspel met een gecom pliceerd oninteressant reglement. Als het de bedoeling van de K.R.O. mocht zijn gewoon wat wekelijks illustra tiemateriaal te leveren bij een schriftelij ke taalcursus, dan slaagt men wel in die opzet maar in dat geval doet men tekort aan wat het medium televisie op dit ge bied zou kunnen brengen: een meeslepen de vogelvlucht over dat wonderlijke en uiterst belangwekkende gebied van de menselijke geest, de taal. Daarnaast blijft ons bezwaar gelden dat uit een zuiver opvoedkundig standpunt de cursus veel te fragmentarisch is om wer kelijke taalbeheersing aan te kweken Voorts gaan de samenstellers uit van de op zichzelf lofwaardige gedachte, dat een zuiver taalgevoel de beste maatstaf is bij beoordeling van goed of fout taalgebruik, maar men richt zich juist tot hen bij wie dit zuivere taalgevoel veelal zal ontbreken Tenslotte is het ook vrijwel onmogelijk om voor Vlamingen en Nederlanders eenzelf de cursus te geven, daar bij deze twee volkeren de opvattingen van algemeen be schaafd taalgebruik nog altijd ver uiteen liggen, hetgeen door de Vlaming die wij gisteren te zien en te horen kregen nog weer eens duidelijk werd bewezen. „Testplaat" lerde ons dat jonge meisjes niet op vakantie moeten gaan met een jongen die zij niet goed kennen en het nog onaardige „Magazine de Paris" vertelde ons weer eens hoeveel bouten er in de Eiffeltoren zitten. TON LUTZ IN IRMA-LA-DOUCE nautili .naiaw .<911111111111 - ta-,. Door een ernstige keelaandoening zal Peter Aryans voorlopig niet kunnen op treden in Irma la Douce, de muzikale ko medie. waarvan Rotterdams Toneel heden avond de première geeft. Zijn rol van ver teller-zanger wordt overgenomen door Ton Lutz. Op verzoek van de samenwerkende cen trales van overheidspersoneel is deze I week in de centrale commissie voor Geor ganiseerd Overleg een begin gemaakt met het overleg over de vraag, op welke wijze een zo rechtvaardig mogelijk loonbeleid I voor de ambtenaren kan worden gevoerd. Dit is medegedeeld in „De Ambtenaar", het orgaan van de bij het N.V.V. aange sloten Algemene Bond van Ambtenaren. Vorig jaar werd afgesproken dat het wensenpakket" voor de jaren 1962 en 1963 voor 1 januari 1962 zou worden ge formuleerd. In het ABVA-orgaan is mede- gedeeld dat de eerste besprekingen in de kring van de samenwerkende organisaties achter de rug zijn. Daarbij kon reeds een grote mate van eenstemmigheid worden vastgesteld. Er is volgens de voorzitter van de ABVA, de heer A. van Rossem, reden om te verwachten, dat het beter dan in 1960 zal lukken om bij het optre- I den van de ambtenarenorganisaties in het overleg tot het laatst toe de eenheid te bewaren. Het Tweede Kamerlid de heer Scheps (P.v.d.A.) heeft aan de minister van Bin nenlandse Zaken vragen gesteld over het feit dat de burgemeester van Middel burg, na nauwelijks ingewerkt te zijn, be noemd werd tot burgemeester van Amers foort. „Kleven er voor de gemeente Middel- -1 2 ,3 4 5 6 15 7 8 9 10 'Er" 11 16 13 17 18 19 2Ö~ §3 21 22 23 24 25 SA Eg 2b~ 27 28 29 S3 S3 30 31 E?j 32 33 3H 27? 35 36 37 Z& 39 40 b-f Ml 42 ■I 43 44 4S 46 M7 4S 49 =1 50 51 52 i S3 ÊS3 55 56 57^ S8 59 60 61 62. 63 64 66 67 69 ^3 70 71 Cd 72 73 74 -3 75 76 77 78 70 80 =5 Si 82 =a 83 34 85~ Sé. -.j Sc 67 Horizontaal: 1. alvorens. 6. borstharnas, 11. titel, afk., 14. strafplaats, 15. oefenstuk, 16. ontkenning, 17. maanstand, afk.. 18. deel van Sumatra, 20. snij-instrument, 21. te gelegener tijd, afk., 23. vóór, 24. sappig, zacht, week, 26. pootloze larve, 28. snoer om papier aaneen te rijgen, 30. geel ge kleurde, 32. toverkunst. 35. bepaalde af beelding, 38. bepaalde kabeljauw, 39. kijk, 41. middel om te witten, 43. hert, 44. na- tuurl. logarithme (Lat. afk.). 45. berg waarop Mozes stierf. 48. wang. 50. lengte maat, 51. atmosfeer, afk., 53. 2,50, 55. scheel, 57. rijstbrandewijn. 59. opbergruim te voor geld, 62. heel hard rijden. 64. gekke, vreemde. 65. een of ander, 68. deel van een been. 70. kleine kraai, 72. Soc. Econ. Raad, afk., 73. tentoonstellinggebouw in A'dam, 75. voorzetsel, 77. bep. kaartspel, 79. dit is, afk., 80. soort vaas, 81. heel fijne zeef, 83. leger, 85. bijnaam Pres. Eisenhower, 86. slempmaal. 87. verlichtingsartikel. Verticaal: 1. soort populier, 2. dienaar, 3. landbouwwerktuig. 4. eind, 5. faam, 6. gooien, 7. do (muziek), 8. sterke drank. 9. lucht in de longen. 10, oliehoudende plant. burg geen grote bezwaren aan een nieuwe 11. rechtschapen, 12. scherpe kant, zelfkant, burgemeestersvacature in een tijd, dat de 13. getekend, afk., 19. gemene, 23. ratjetoe, gemeente Middelburg staat voor belang rijke beslissingen, die veel „ingewerkte kennis" vragen van een zo belangrijke functionaris en moet in het benoemen van de burgemeester van Middelburg tot bur- 25. modder, 27. vallei, 29. teken. 31. 's kinderen: reuzen, 33. in elkaar, 34. steke lige zoogdiertjes. 36. maal. 37. soort onder wijs. afk., 39. dingen: vissersplaats, 40. voorvoegsel: in het naar binnen gelegen, gemeester van Amersfoort een ombuigen 42. Russ. schiereiland, 46. varkentje, 47 van het beleid van benoemingen worden geelgekleurde aarde, 49. ongaarne. 52 gezien?" zo vraagt de heer Scheps. I samengesteld toestel. 34 weekdier, 56. een maal, 58. steen. 60. doorweekte, 61. aardig, prettig, 63. zuiver, 66. elk mens, 67. gebro ken graan, 69. gelooide dierenhuid. 71. blijf wakker, 73. wisseling van veren, 74. Noach's boot, 76. zie 12., 78. plaats voor balspel, 82, mijns inziens, afk., 84. bloedverwante. Inzenden vóór donderdag, uitsluitend per briefkaart. OPLOSSING PUZZEL No. 26 Prijswinnaars: 7,50: Mevr. Van Berk, Brouwersstraat 123, Haarlem 5.H. Verhoef. 'Wilgenstraat 22. Vel sen 2.50: J. B. v. d. Meer. Eksterstraat 189 Haarlem. Er helpt geen moedertje-lief aan... Harry Mulisch verdiént de Pluim-Platen- bon, waarmee Willem O. Duys hem zo blij verraste. Want Mulisch 'houdt zich aan z'n woord' en schrijft een boek vol 'Voer voor psychologen!' Hier is nog méér voer, kersvers geserveerde Harry- ismen. OVER PLATEN: 'Heb er 'n hele massa... 70 a 80. Van Vivaldi tot Miles Davis. Verder veel volksmuziek, speciaal de Balkan. Ook dol op documentaires-met-stemmen: Derde Rijk toestanden, Brechtiana, to neel en literatuur op 45 toeren... M'n eigen plaatje niet te vergeten!' OVER LUISTEREN: 'Gebruik muziek meestal als decor. Als ik schrijf? Zeker, maar dan de oude jongens... Vivaldi en Bach en zo. Eigen lijk 't omgekeerde van Mozart: die schreef muziek terwijl men hem voor las OVER PLATENBON: 'Slim ding! Zal 'm goed besteden na terugkeer uit Israël. Nee, nooit eerder gekregen of geschonken. Maar dat zegt niks. Heb ook nog nooit een boeken- bon weggegeven. Stom eigenlijk... zal er de volgende keer aan proberen te denken I' HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor het buitenalnd, lezing. 8.30 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr 10.00 Pianorecital. 10.30 Gevar. progr. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Knipperlicht. 14.00 Boekbespr. 14.15 Kamermuz. (15.00—15.15 Filmpraatje). 16.00 Lich te muziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, Sport- uitsl. en sportjournaal. VPRO: 18.30 Herv. kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur, lezing. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.50 Nachtelijk gesprek met een veracht mens, hoorsp. 21.30 Samenzang. 22.00 Gram. 22.30 Nws. en meded. 22.45 Journ. 23.00 Zang en piano. 23.15 Sportuitsl. 23.30 New York calling. 23.25 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. Convent van Ker ken: 10.00 Geref. kerkd. NCRV: 11.30 Kamerork. en orgel. KRO. 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Gram. 12.40 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 De Wadders, hoorspel. 13.30 Lichte muz 13.50 Boekbespr. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Omr.ork. en solist. In de pauze (plm. 14.45): Wat ons bezig houdt, lezing. 15.35 Muzi kale aspecten, muzikale lezing. 16.00 Sport. 16.30 Gods spreken met ons, lezing. IKOR: Ned. Herv. jeugddienst. 18.00 Het geladen schip, critieken. 18.30 De kerk aan het werk, lezing. 18.40 Alarm '61, een progr. over jeugd en oecumene. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Gram. 19.30 Weg en werk der kerkhervormers, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.30 Actual, of gram. 20.35 Lichte muziek. 21.15 Gram. 21.30 De laatste trein, hoorsp. 22 25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondcollege. 23.00 Avondgebed. 23.15 Gram. 23.55 —24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s. 9.30 drs. H. Schut van Bussum. 11.00 ds. G. Toornvliet (uitz. dienst voor belangstellenden d.d 9 april om 19.30 uur). 12.15 ds. P. Heinen van Utrecht (uitz. jeugd-appèldienst in Amsterdam op 5 maart, Pniëlkerk). 14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. G. Toornvliet. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Koorzang. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Amus.muz. (verv.). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15 30 Sportuitzend. 17.00 Sport en weerber. 17.10 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.50 Gram. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 De zesde dag. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22 45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.55 -24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. Daarna: Orgelspel. 8.35 Gram. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.359.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram 11.15 Voordr. 11.35 Viool en piano. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland, praatje. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws 13.15 Voor de middenstand, lezing. 13 20 Kamer muz. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Zang recital. 14.30 Auguste, hoorspel. 15.30 Gram. 15.45 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.45 Oude liedjes. 17.00 Orgelspel en zang. 17.30 Pianoduo 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muz. 18.50 Act. 19.00 Pari. overicht. 19 15 Regeringsuitz.: Tom Lodewijk vraagt de aandacht van de Nederlandse Noodwacht. 19 30 Gevarieerd progr 21.25 Rep. Eichmann in Jeruzalem. 21.30 Lichte muz. 21.55 Act. Progr. 22.30 Nieuws. 22.40 Concertgebouw-ork., koor en sol. 23.45 Zang en piano. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7 10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muz 8.00 Nieuws 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram 10.15 Theol. etherleergang. 11.00 Hobo en piano. 11.30 Vijf tegen én - één tegen vijf, wedstr. 12.05 Gram. 12 25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar. progr 15.30 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Viool en piano. 17.00 Voor de kleuters. 17 15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 1745 Rege ringsuite.: Suriname en de Nederlandse Antillen in de romanlitteratuur, door W. S. B. Klooster 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunst bezit. 19.00 Nieuws en weerber. 19 10 Op de man af, praatie. 19.15 Voordr. en muziek. 19 30 Radio krant. 19.50 Vocaal ens. 20.10 King-Kong, musical 21.15 Gram. 21.30 Pianorecital 22.00 Parlementair comment. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws 22.40 Avond overdenking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Muzik. lezing. 23.55 Gram. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landbouw. 12.42 Gram. 12.50 Koersen 13 00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Meesterwerken van de Italiaanse vocale polyfonie. 20.50 Kunstkaleido- scoop. 21.05 Gram. 21.30 Amus.muz. 22 00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG AVRO: 17.0017.30 Voor de kinderen NTS 20.00 Journ. en weerover. AVRO: 20 20 AVRO's Europees danstoemooi 21.00 Hou 1e aan je woord, litteraire quiz. 21.40 Het is zover. TV-film. 22.30 —23.30 AVRO's Europees danstoernooi. VOOR ZONDAG NTS: 17.25 Voetbal HongarijeOost-Duitsland NCRV: 20.00 De Joodse vrouw, eenakter. 20 30 Pianoduo. 20.45 TV-film. 21.25 Discussie 21.50 Voordr. NTS: 22.00 Sport in beeld. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht KRO: 20.20 Gevar. muz. 20.45 Filmrep. 21.25 Een progr. over prentbriefkaarten. 22.00 Epiloog.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 5