„IRMA LA DOUCE" DOOR
ROTTERDAMS TONEEL
I
i
M
„Een dam tegen de Oceaan"
Ere-expositie in Amsterdam van
Germ de Jong, nestor der schilders
Thelonious Monk Quartet in
Amsterdams Concertgebouw
De negen Muzen
m
Tele-Curacao vraagt
overheidssteun
HERMAN RUTTERS
OVERLEDEN
J
MAANDAG 17 APRIL 1961
Muzikale komedie geestdriftig ontvangen
0
Weerzien met Fien de la Mar in
FILM EN FILMWERELD
In vijf maanden verlies
van NA 65.000
Het weekeinde
De radio geeft dinsdag
T elevisiefirogramma
WEEKABONNEMENTEN
OOR DE DERDE KJEER heb ik gisteren in Rotterdam de muzikale
komedie „Irma la Douce gezien. Goede herinneringen bewaarde ik aan de Fran
se voorstelling in het seizoen 1956-1957, vooral dank zij het aandeel van de
beurtelings felle en vertederende Colette Renard in de titelrol. Ruim anderhalf
jaar geleden beleefde ik meer en uitbundiger plezier aan de Engelse versie
waarin als partner van de verrassend veelzijdige onbekende Elizabeth Seal (die
Z™™ triomfen op Brodway mee viertde betrekkelijk jonge acteur Keith
Michell optrad, die men voordien ook in Bloemendaab Openluchttheater met
succes in werken van Shakespeare had kunnen aantreffen. Met nogal sceptisch
gespannen verwachtingen zag ik de gewaagde onderneming van het Rotterdams
Tcmm tegemoet, al mocht de Haagse Comedie eerder met de transpositie van
„Salad days tot „Pas op, kijk niet om!" dan ook nog zo bekoorlijk en vermakelijk
hebben aangetoond, dat een dergelijke excursie in de sector van het oppervlak
kigeamusement welluidend door acteurs te volbrengen is. Het resultaat is mij
dubbel en dwars meegevallen. Het publiek in de Maasstad reageerde geestdriftig.
Het applaus voor Lia Dorana en het ensemble hoor ik nóg naklateren.
„IRMA LA DOUCE" is niet te verge- ogenblik zag directeur Ton Lutz zich ge
lijken met de populaire Engelse en Ame- noodzaakte de wegens een keelaandoening
F? ^alïs®. >.musicals Het is een folkloris- verhinderde Peter Aryans als compère te
tisch blijspel van de Panjse zelfkant met vervangen. Pianist Henk van Dijk, gitarist
cabaretteksten en chansons. Het is roman- Jan Blok, bassist Tom Disseveld en trom-
tiek tot en met Deze sentimentele stro- bonist Rudi Bos vormen tezamen in stijl
ming langs mysterieuze oevers vol on- het bijbehorende tingeltangelorkest,
maatschappelijke avonturen begon bijna
anderhalve eeuw geleden naar de woor- David Koning
den van Victor Hugo met de verheerlij-
king van de prostituée. Blijkbaar is het
thema van de gouden pit onder ruwe bol
ster onverminderd aantrekkelijk. Ook in
dit geval draait alles om het bijgeloof der
hogere natuurlijkheid van lagere instinc
ten. Maar de dubbelzinnigheid verschijnt
gemoderniseerd tot ambivalentie, met dien
verstande dat er spotziek wordt omge
sprongen met de beminnelijke zwakheden,
dat er scherpe ironie doorklinkt in de ly
riek van dit melodrama uit de gevaarlijke
zone. Dit critische element geeft een extra
pikanterie aan wat voor de rest als het
Franse pendant van „De Jantjes" of „Ble
ke Bet" beschouwd zou moeten worden
DE VERHALENDE INHOUD is een I
beurtelings komische en aandoenlijke
voortzetting van de mythologische geschie
denis van Amphitryon, een van de klas
sieke verzinsels waarop steeds nieuwe va
rianten mogelijk zijn. Hier verschijnt deze
legendarische held ten tonele als de be
rooide werkstudent Nestor le Fripé, die
door zijn goede manieren de liefde wint
van de meeslepende tippelaarster Irma,
welke hij geheel voor zich alleen wil be
zitten. Daartoe bedenkt hij de hachelijke
kunstgreep zich te vermommen tot haar
enige cliënt, aldus genoodzaakt clandes
tien de kost te verdienen. Als deze min-
naar echter in haar smaak blijkt te val
len. wordt hij dodelijk jaloers op zichzelf,
zodat hij besluit zijn alter ego uit de weg I
te ruimen, temeer omdat hij zijn amou
reuze carrière nauwelijks kan bijbenen..
Dit laatste kwam vooral in de Engelse
vertoning met de twee kamers aan weers
zijden van de scène dwazer tot gelding
dan nu met het overigens ingenieuze en
sfeerrijke draaitoneel. In het tweede deel
maakt men dan zijn veroordeling naar en
ontsnapping van het Duivelseiland mee,
.zulks onder voortdurende hilariteit.
TEKST EN MUZIEK zijn van Alexan- I
dre Breffort en Marquerite Monnot, die
respectievelijk als leveranciers van Pata-
chou en Edith Piaf een goede reputatie
genieten. De dialogen zijn door Remco
Campert vindingrijk vertaald, met bijtrek
king van de journalistieke anekdotes in
het actuele vlak. Nog belangrijker mis
schien als bijdragen tot het Nederlandse
welslagen zijn de chansonteksten van Hans
Andreus, die zich met behoud van de pun
tigheid en gevoelige delicatesse verrukke
lijk laten zingen. Voor de regie heeft men
de medewerking ingeroepen van Georges
Vitaly, die uit alle spirituele macht streef-
Mozart-festival. Musici en zangers uit
zes landen zullen deelnemen aan het jaar
lijkse Mozart-festival, dat van 17 juni tot
1 juli in Würtzburg in Duitsland zal wor
den gehouden. De belangrijkste concerten
zullen worden gedirigeerd door Eugen
Jochum. Vorig jaar bezochten 25.000 men
sen het festival.
Comedie des Jeunes. De Comedie des
Jeunes. de officiële amateur-toneelgroep
van docenten en leerlingen van de Mission
Universitaire bij de Franse ambassade in
Den Haag, zal een korte tournee gaan
maken met „Le Rendez-vous de Senslis"
van Jean Anouilh. Op 27 april zal onder
auspiciën van de Alliance Frangaise in
Rotterdam worden gespeeld, op 29 april in
Groningen, op 13 mei in Gouda en daartus
sen in Den Haag. De artistieke leiding van
de Comedie des Jeunes berust bij Kees Wij
ting en de regie van Anouilhs stuk is in
handen van Ferenc Schneider.
Karei de Grote-prijs. Het gemeente
meentebestuur van Nijmegen heeft mee
gedeeld, dat de Karei de Grote-prijs voor
cultuur op vrijdag 21 april officieel zal
worden uitgereikt in de raadzaal van het
Nijmeegs gemeentehuis aan de Nijmeegse
kunstschilder Toon Vijftigschild. Tijdens
deze plechtigheid zal het jurylid prof- dr.
A. M. Hammacher uit Otterlo een rede
houden.
Ina van Faassen, Maxim Hamel en
Fien de la Mar in „Een dam tegen de
oceaan".
„EEN DAM TEGEN DE OCEAAN"
toneelbewerking door Geneviève Serreau
de naar benadering van het oorspronkelij- I van de onthullende roman „Un barrage
ke klimaat. Jammer genoeg stond hem contre le Pacifique" van Marguérite Du-
niet een bezetting ter beschikking om alle ras bad de eerste voorstelling van „En-
typen voldoende scherp te doen uitkomen, semble" onder directie van Karl Gutt
Vooral na de pauze evenwel ziet men ver- mann zullen zijn, het is de laatste gewor
makelijke verschijningen van Pieter Lutz. den. Door dit lange uitstel was de span-
John Lanting, Sacco van der Made, Onno nin9 om bet weerzien met Fien de la
Molenkamp, Willy Ruys, Hans Pauwels. Mar echter niet geringer geworden. Wel
Wim Kouwenhoven en vele anderen. nu> beeft bij de première in de nieuwe
schouwburg, die de trots van Tilburg uit
DOORSLAGGEVEND voor de keuze van I maakt, royaal bewezen nog altijd een fas-
„Irma la Douce"* zal wel de aanwezigheid cinerende actrice te zijn. Zonder haar zou
in het gezelschap van de voormalige ca- dit stuk niet te spelen zijn geweest door
baretière Lia Dorana zijn geweest. Een dit gezelschap en nauwelijks door een an-
betere keuze voor de vertolking van de der, maar men kan toch niet zeggen dat
titelrol ware in Nederland ondenkbaar. Qua baar optreden dit rommelige melodrama
voordracht en plastiek (zij behoefde niet tot een aangelegenheid van belang heeft
te dansen, zoals de spelende zangeres in I '"'eten te verheffen.
Londen) kan zij ruimschoots de dubieus
gewenste voldoening schenken, vooral door
het melodieuze pathos van haar wat hese
stem. Het is een kostelijke creatie gewor-
MARGUéRITE DURAS, die ook het
draaiboek voor de film „Hiroshima, mon
amour" heeft geschreven, leverde met de
gedeeltelijk autobiografische roman over
anno 1925 in In
den. Luc Lutz moest wegens ziekte (hij is d"lOD/°gran
intussen gelukkig hersteld) zijn plaats als dnchTna a a
dubbelganger tegenover haar afstaan aan SDoed"„ nad wrcnhffn-"'a umK f'
Steye van Brandenberg, die met name in g dHhlhlw "a f
de gedaante van „monsieur Oscar" waar- denis h t 5.«J Seschla-
dering verdient, maar zich ook overigens Aamloze moeder HT T ZfV*6
viriele1 mjtoriteR^andhaïft OpTeMaatete ,wanh,00P ee» armzalige, voortdurend be-
auiomeit nananaatt. up het laatste dreigde concessie in cultuur poogt te bren-
I gen, strijdend tegen de wrede natuur en
de corruptie van de ambtenaren. In de
I dramatisering zijn de geestelijke achter
Lvnositlf1 til lAf* Af*L" I Sponden van dit gevecht tegen de slopen-
LfXpusilie III ,,UC AVTK de banaliteit van een miserabel leven vrij-
wel onvindbaar. Regisseur Jan Retèl heeft
Tot 22 april wordt in „De Ark" werk er geen kans toe gezien de pathetiek een
van Mies van Oppenraay geëxposeerd tragische allure te geven. Door weglating
Vermoedelijk behoort Mies van Oppen- van het inderdaad bijzonder zwak gestel-
raay tot de wat naïeve figuren, die te wei- de slottafreel, waarin de volwassen kin
nig met raad worden bijgestaan en daar- deren de plantage teruggeven aan de in
mee een onverantwoord optreden aangaan heemse bevolking, liep een warboel uit in
Er zijn ook de dommen, bij wie goede raad luchtledigheid. Ondanks alle gevoelsexplo
niet zou helpen. Mies van Oppenraay kan sies bleven de toeschouwers nemen wij
ik daartoe niet rekenen, gezien een por- aan er volstrekt onbewogen bij.
tretje (no.27), dat even ontroert door een
eenvoudige pretentieloze wijze van aan- INDIVIDUEEL werden er door Ina van
pak en een lief gevoel voor het onderwerp. Faassen, Maxim Hamel en Wim van den
Zij vertoont verder smaak en mogelijk- Heuvel boeiende prestaties geleverd in een
heden tot goede compositie in het „Bos- onsamenhangend geheel. De onmogelijkheid
liefde" genoemde doek. Gevoel voor goede om waar dan °°k eenheid in te brengen
compositie is ook te constateren in „De moet 'n de eerste en laatste instantie aan
schemering", maar dit werkstukje staat de bewerkster Geneviève Serreau worden
naar kleur toch te veel achter bij het daar- toegeschreven: zij heeft in korte scènes
voor genoemde. Een zekere smaak is te van es en n°S wat overhoop gehaald
constateren in een iets meer naar de ab- eigenlijk alleen maar verwarring ge-
stractie gevoerd schilderij, dat „Dag en stlc"t met haar twijfel tussen de behoefte
nacht" genoemd werd. Als geheel maakt I om de ontroeren en de wil om te betogen,
echter deze expositie een rommelige en
zeer dilettantische indruk. Als Mies van
Oppenraay echt nog iets wil bereiken dan
zal zij zich nader moeten scholen en dat
onder stevige leiding. Zoals gezegd zijn
er enige mogelijkheden in haar aanwezig.
Er zijn echter leerlingen van tekenseholen
LIMBURGS SYMPHONIE-ORKEST IN
CONCERTGEBOUW
Het Limburgs Symphonie-Orkest onder
leiding van André Rieu zal maandag
24 april in het Concertgebouw te Amster
die in het tweëde studiejaar al belangrijk dam op uitnodiging van de stichting
verder zijn en de eerste tien jaren nog niet Sociaal Bouwfonds Bouwnijverheid, een
over eigen exposities behoeven te denken. concert geven. Aan dit concert zullen de
jonge Duitse violist Thomas Brandis en
R.,„o Izi;in landgenoot de cellist Wilfried Bött-
0 WJS I scher solistische medewerking verlenen.
De decors van Joseph Carl hebben wel een
zekere sfeerscheppende functie en maken
snelle changementen mogelijk. De verta
ling door Adriaan Morriën klonk zuiver en
krachtig.
HET PUBLIEK heeft Fien de la Mar
na afloop luide toegejuicht. Zij heeft in
enkele prachtige passages haar artistieke
apartheid duidelijk bewezen. Zij heeft ons
tezamen met de bovengenoemden lang la
ten geloven dat al de toegewijde inspan
ning de moeite nog wel zou lonen.
David Koning
Esso Nederland heeft de Haagse cineast
Otto van Neyenhoff aangezocht tot het ma
ken van een kleurenfilm over de provin
cie Limburg. De opzet van de film is het
eigen karakter van Limburg in zijn on
derscheidene apecten uit te beelden. De
film zal een draaitijd van circa 25 mi
nuten hebben. Iedere vorm van reclame
zal worden geweerd. De film zal worden
vertoond in binnen- en buitenland. Deze
maatschappij overweegt om ook van de
andere provincies van ons land kleuren
films te laten maken.
De heer van Neyenhoff, die op 28 april
veertig jaar werkzaam zal zijn in het
filmproduktiebedrijf, heeft reeds verschei
dene documentaires en speelfilms op zijn
naam staan.
De commissie, welke Italiaanse films
aanwijst voor inzending naar filmfestivals,
heeft besloten „La ragazza con la valiglia"
(het meisje met de koffer) en „Gioveji pas-
seggiata" (Wandeling op donderdag) te
doen inzenden voor het filmfestival van
Cannes.
Chet Baker veroordeeld. De rechtbank
van het Italiaanse plaatsje Lucca heeft de
Amerikaanse jazz-trompettist Chet Baker
wegens import en gebruik van verdovende
middelen tot achttien maanden en vijftien
dagen gevangenisstraf met aftrek van
negen maanden voorarrest en een boete
van 280.000 lire veroordeeld. Zijn vrouw
is vrijgesproken van een aanklacht wegens
illegale import van verdovende middelen
ten behoeve van haar man.
Het televisiebedrijf op Curagao, Tele-
Curapao genaamd, heeft zich voor finan
ciële steun tot de regering van de Neder
landse Antillen gewend. Over de vijf I
maanden van 1960, dat het bedrijf werkt,
is een verlies geboekt van NA ƒ65.000 en
het tekort voor dit jaar wordt geraamd op
een bedrag, tussen de NA 140.000 en NA
f 200.000. Het bedrijf zou met een redelijk
De AVRO had een aardige combinatie
paald.
TER GELEGENHEID van zijn 75ste verjaardag heeft een van de nestors onzer
schilders, Germ de Jong, een tentoonstelling samengesteld, die tot 22 april in de
zalen van de „Kunstveilingen S. J. Mak van Waay-H. S. Nienhuis" te zien is. Germ
de Jong koos welbewust uit de produktie van de laatste jaren. Tenslotte kan men
rond zijn leeftijd'iedere vijf jaar een soort ere-expositie maken en dan dient men
zich te beperken. Bovendien wil De Jong gelden zoals hij nu is. Het lijkt wat te zwaar
gezegd om De Jong een nestor te noemen op zijn leeftijd. Er is een hele groep van
een leeftijd rond dit aantal jaren, waaronder verscheidenen, die er meer tellen. Toch
noem ik Germ de Jong zo omdat hij al zo heel lang geldt. Voor velen onzer werd
zijn werk een begrip, moeilijk te omschrijven, maar gekenmerkt door grote kleur
gevoeligheid, zorg voor het verfoppervlak, soms wat Japanniserend door plaatsing
op het vlak, volgens sommigen door een zekere muzikaliteit, een vergelijking, die ik
wel voel, maar toch moeilijk geheel duidelijk zou kunnen maken.
De criticus moet zijn lezers helpen be
schermen tegen eventuele miskoop of on
bevredigend expositiebezoek. Voor mij be
stonden er nooit redenen te waarschuwen
tegen bepaald werk van Germ de Jong
Want bijna alles, misschien wel alles, werd
gezien met het oog op het vak en De
Jongs mogelijkheden in deze, met voldoen
de verantwoordelijkheidsgevoel gedaan
Het behoort hier en daar tot de goede
toon, bemerkte ik, om over Germ de Jongs
werk te spreken met een weliswaar milde
maar toch niet geheel gerechtvaardigde
critiek. Men kan teleurgesteld zijn in het
werk van een kunstenaar, omdat het niet
beantwoordt aan beloften, die -eens met
ander werk gedaan werden. En naar mijn
overtuiging wordt dit De Jong ten onrech
te aangewreven. Natuurlijk is deze hard
werkende mens wat gesleten. Maar niet
zijn gevoel voor critiek op eigen werk
Het is niet zijn schuld, dat men een en
ander van zijn hand vroeger overschatte
Het is niet ondienstig eens boeken over
schilderkunst, met name Franse schilder
kunst, van enige tientallen jaren geleden
te raadplegen. Dan kan men verbaasd
staan over het aantal verdwenen, maar
toen hoog bezongen namen, die het niet
hebben kunnen uithouden naast andere, die
nog steeds gelden.
Ik ontmoette op de expositie van Germ
de Jong een paar schilderijtjes, die zeker
beantwoorden aan wat men zich van deze
persoonlijkheid voorstelt, gezien oudere
ervaringen. Dat is bij voorbeeld een klein
doekje van een boerenkar naast een hooi
mijt onder een bewogen lucht; dat is een
schilderijtje van boerderijen op Ameland,
een daar in de buurt hangend doekje uit
de Provence, en enkele tekeningen, van
een zeer eigen plaatsing op het vlak. Die
schilderijtjes ontroeren mij op eenzelfde
wijze als vroeger kleinere doeken van de
(Van onze medewerker voor jazz)
MODERNE JAZZ van superieur ge
halte viel zaterdagnacht te beluisteren
in het Amsterdams Concertgebouw waar
het Thelonious Monk Quartet een bij
zonder boeiend programma verzorgde.
Door de snelle opeenvolging van jazz
concerten in de laatste weken dringt
zich onwillekeurig een vergelijking op
met „Cannonball Adderley" die de vo
rige zaterdag te beluisteren viel. Monk
en de zijnen staan dan wel enkele klas
sen hoger genoteerd, want zij zijn geen
loze fraseurs, geen simpele muzikale
technici die hun instrument weliswaar
naar behoren weten te bespelen, maar
kunstenaars die in volle overtuiging en
met de inzet van al hun krachten een
zeer persoonlijke muziek brengen.
Thelonious Monk is een van de reuzen
van de hedendaagse jazz, zijn invloed is
buitengewoon groot. Uit de school van Par
ker en Gillespie voortgekomen, bouwde hij
een eigen stijl en zette de door Tristano
ontwikkelde lijnen verder voort. Zijn „ho
rizontale" improvisatietechniek, zijn ver
rassende speltrant waarbij de indruk
wordt gewekt of de akkoorden op de „ver
keerde" momenten komen, zijn aan de mo-
dernklassieken herinnerende harmonieën;
zij geven weliswaar een cerebraal cachet
aan zijn composities, maar toch weet men
zonder dat een moment van twijfel op
komt, hier met de jazz te maken te heb
ben en niet met allerlei mengprodukten
die het tegenwoordig zo goed doen.
Tenorsaxofonist Charlie Rouse ontpopte
zich als sterke persoonlijkheid die zijn soli
ingetogen, melodieus en met een zeer war
me toon blies. Ongekunsteld, volledig in
gespeeld op de stijl van Monk trad hij in
ieder nummer enige malen naar voren
om zijn bijdrage te leveren. Drummer
Thelonious Monk.
Frankie Dunlop is een zeer melodieus en
subtiel spelende musicus. Op ieder nootje
van Monk wordt bij wijze van spreken ge
reageerd. Werkelijk verbazingwekkend
was de manior waarop hij herhaaldelijk
de gehele structuur van een melodische
lijn op zijn trommels wist weer te geven.
Een vergelijking met Max Roach en de
drummer van Dave Brubeck Joe Morello
is zeer wel mogelijk, maar Dunlop is meer
echte jazz-drummer gebleven.
Bassist John Orr kweet zich goed van
zijn begeleidende taak, doch viel niet op
door uitzonderlijke prestaties.
Het gehele concert zal door de VARA
worden uitgezonden. Bovendien keren
Monk en zijn kwartet op 20 mei naar Ne
derland terug.
sluitend resultaat kunnen werken, indien bedacht tussen het besluit van haar span
de overheid over 1960 en 1961 respectieve- nende serie-televisiefilm „Het is Zover"
lijk Na 65.000 en NA 170.000 zou bij- en een dansfestijn in het Kurhaus om de
dragen. Europese AVRO-titel. Het Ballroom-dan-
I sen, vlot georganiseerd en van uitstekend
Dit staat te lezen in een nota van minis- gehalte, omlijstte de laatste aflevering
ter-president E. Jonckheer, in zijn hoe- van de boeiende avonturenfilm over het
danigheid van minister van Verkeer en I ontvoerde kind, dat tenslotte gezond en
Vervoer, en mr. I. C. Debrot, minister van wel in de armen van zijn herenigd ouder-
Cultuur en Opvoeding, aan de voorzitter paar terugkeert. Enkele hoofdpersonen uit
van de Staten. Gezien de belangen, die met I deze film, Duitse acteurs, waren in levende
televisie-uitzendingen worden gediend, I lijve bij het dansfeest en werden voor het
achten deze bewindslieden 't verantwoord, begin van de film geïntroduceerd,
het bedrijf financieel te steunen. De laatste aflevering van „Het Is Zover"
De ministers zullen door de landsaccoun- maakte de indruk dat de auteur zoveel
tantsdienst een rapport laten opstellen spanne de slotfases voor de series had be
over de financiële vooruitzichten van Tele- dacht dat hij tenleste de kramp kreeg in
Curagao, dat eei commercieel televisiebe- zijn fantasie. Want dit slot was van be
drijf is. Zij verzoeken aan de Antiliaanse langrijk lager gehalte dan de vijf voor-
Staten, voor de definitieve afwikkeling gaande afleveringen en de oplossing ge-
van het verzoek om subsidiëring, een uit- tuigde van heel wat minder verbeeldings-
spraak van de commissievergadering der kracht dan men zou hebben verwacht.
Staten, dat in beginsel geen bezwaar be- De attracties tussen de nummers van
staat tegen subsidiëring van de televisie, het danstournooi waren niet alle van
waarvan de grootte nader zal worden be- groots allure. Jacques Brei, Franse chan-
I sons, behoeft nauwelijks een krans, doch
I hij had grote moeite tegen het orkest op
te werken. De muziek bij de dans was
trouwens ook van bizonder slecht gekozen
kwaliteit. De Zaaiers en De Skymasters
I moesten toch eigenlijk wat meer rekening
houden met de reproductiemogelijkheden
der t.v.-luidsprekers. Hun schetterende ge
welddaden bederven op deze manier zowel
I hun eigen prestaties als die van de vokale
artisten.
Heidi Brühl, idool van de teenagers, had
overigens geen last van de muziek, want
haar stem heeft weinig kwetsbare kwali
teit. Waarin haar idool-eigenschappen
schuilen, is niet duidelijk, tenzij het een
kwestie van lichamelijke bouw zou zijn.
Haar sentimentele, verouderde genre kan
de teenagers toch kwalijk in vervoering
brengen. En haar zingen is gespeend van
iedere inspiratie. Maar ja, de gunst van
de massa is ondoorgrondelijk.
„Hou je aan je woord" had weer aardi
ge vondsten naast een vreselijk vervelend
verhaal van ontstellende lengte, dat de in
druk van spitsheid en originaliteit dezer
woordkunstenaars ditmaal grondig be
dierf.
Place St. André des Arts en de Place de
la Concorde te Parijs. Voorts biedt deze
expositie nog de verrassing van een kin-
Het programma van zondagavond was
derportretje, dat uitzonderlijk in Germ de bijzonder ernstig van karakter, wat nog
Jongs oeuvre genoemd kan worden. Por- geen verloren avond tot gevolg had De
tretten maakte hij weinig. Gezien een inkt- N.C.R.V. had de goede gedachte gehad een
tekening van een stadje op Corsica kan hij der delen van Brechts .Angst en ellende
echter best in staat zijn ook met het por- van het Derde Rijk" op het beeldscherm
tret een en ander te bereiken. Het is zijn te brengen. Men kon Henny Orri bewon-
zaak dat dat hem mogelijk niet interes- deren in een mimisch bijzonder knap en
se®„: overtuigend gespeelde rol van een Joodse
rij van enige koketterie is Germ de vrouw, die op het punt staat voor de nazis
Jong nooit geweest. Maar zijn behaagzucht te vluchten
is geen onzuivere te noemen. Men mag Een aparte ervaring bood de film „Gloed
mnff Vhrp^M h Zondc[ ,mspan uit as"> waarin het leven in het herbouw-
Fn W a t -t mf-a,r, dci? op' de Hirosjima in beeld wordt gebracht. De
En dat maakt, dat ik moeilijk critiek op fjim gebaseerd m een Cp«»n!1rin
zijn werk kan hebben: hij blijkt toch al-
tijd voldoende ingespannen en uit op pic- „an hoi
turaal of grafisch voldoende verantwSor- oorzaakt ^t min^r .Tl0^,^1
de zaken. En al behoort een bepaald fees- S,na wde VT
telijk kleurig doek van een stadje op Cor- scTanneliiJ I J- ^7
sica misschien niet tot het beste, waartoe uitdrukt f„ l8Ven' F WOrdt
De Jong in staat is, men kan toch geluk- ner?tan H WTf°P de mW°"
kig zijn met het bezit daarvan. Mij per- f'1 <- tl zorg °m
toch vriendelijk willen zijn! Zonder inspan- te °"tvluchten td°°y
rieur van het kerkmuseum te Janum °v, JfJSLJ"Lanjusement, dat
(Friesland), in zijn bescheidenheid toch i' i Z" b®"
herinnerend aan het synagoge-interieur tó1?*
van een Chacall.
Het komt er dus voor mij op neer dat
gelijk verborgen houden, tekent de menta
liteit onzer wereld, die deze melaatsheid
Germ de Jong zich nooit verloochend heeft, t negeert. De film gaf zoveel
trouw is gebleven aan beloften en daar s} denken, dat we geen behoefte voel-
zeker aan voldoet op een wijze als hem P aa,n oen um' dat er noS eens u't-
mogelijk is. Ik geloof dat hij hierin een §ebreid °ver §'ng praten. Ton Lutz besloot
antwoord vindt op wat hij zocht met het met 1 ze2Sen van een drietal
Beeldschermer
exposeren van werk uit de laatste jaren.
De belangstellende kieze naar eigen voor
keur.
gedichten.
Bob Buys
HILVERSUM I. 402 m.
7.00 AVRO 7.50 VPRO
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening AVRO 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij-
ding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 Voor de
Vrijdag is Je Maastricht op 81-jarige f„le„uters- 1100 Pianospel. 11.15 Voor de zieken,
leeftijd overleden de heer Herman Rutters. ^oor d~d"]Lou^o
eertijds muziekredacteur van het Algemeen 12.33 Promenade-orkest 13.00 Nieuws meded en
Handelsblad Als musicoloog, journalist en beursber. .13.30 Lichte muziek. 14.00 Gram 14 40
pedagoog genoot de heer Rutters groot fa^Te oo De vr1ou!v- 15,?° Zangreci-
aan7,Vn De uitstervende salpetermtjnen, lezing
aanzien. I6.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 De dieren-
Hij nam een voorname plaats in het ver- gereld en wij, lezing 17.30 Lichte muziek. I8.00
enigingsleven in en in muziekkringen van vooTdi kieuterfnTqPns' p^h0 Samenza"«-
ons volk Meer dan dertig jaar. tot 1959. Gram. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevarieerd p?ogr 21.40
was hij medewerker aan het programma Lichte muz. 22.00 Kamermuz. 22.30 Nieuws 22 45
van de V RRJX en muziekredacteur van Hi^fSUMGna'
rije Geluiden het omroeporgaan van I KRO: 7 OO Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de leugd.
deze vereniging. De heer Rutters was ere- Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00
lid van de Nederlandse Bachvereniging Sïu8'50 Y0(?r, de huisvrouw. 9.40
en ridder in de orde van Oranje Nassau
Hedenmiddag is het stoffelijk overschot in devr°uw. 11.30 Gram. 11.50 Voiaan vooruit
alle stilte op de begraafplaats Zorgvlied in \2i™ Middagklok - noodklok. 12.04 Ben jé
Amsterdam ter aarde besteld na een korte
rouwdienst, waarin dr. J. A. de Koning. 13-2P Piatennieuws. 13 40 Dansmuz. 14.05 School-
voorzitter van de V.P.R O., voorging radio. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45
Herman Rutters werd 22 december1879 p^o'Zor'Z
geboren. Hij doorliep het gymnasium daar Regeringsuitz.: De padvindersbeweging in Neder-
hij theoloog wilde worden, maar na die !onn^sT Niauw"Guinea- door w j. h. Voikmaars
studietijd wijdde hij zich aan de muziek. i9.10 Ac'l
onder leiding van Bernard Zweers (theo- Nederland 20.00 Militair orkest 20 25 Gram 20 30
rie). K Mönch (piano). J. C. Dudok en Avondcollege. 21.00 De opstandige, hoorsp. 2L55
Martin Wolters (vioolL Hij was korte tijd Swd' 22MUSSb.m° 2?Is
toneeldirigent bi.i de Nederlandse Opera Gram. 23.55- 24.00 Nieuws
en ging na de opheffing van dit instituut B^AsftsEL 324 m'
als tweede muziekverslaggever in dienst 12 30 w^rwSi' ïo'S £ram- 12-*5 Pianospel. (Om
bij De Telegraaf. In 1905 werd hij muziek- I Kame™uf H OO SchooTS fs^Gram3' le.OO
redacteur van de „Nieuwe Courant" in Koersen- 16-06 Duitse les. 16.21 Gram 16.30 Ork.-
Den Haag. In 1915 aanvaardde hij dezelfde I ??cn' J 0 ,Nifuws- u.15 Gram. 17.40 Boekbespr
functie Mi het A,«ntee„ SftSï
opvolger van W. N. F. Sibmacher Zijnen. I 00 Hoorsp. 21.15 Gram. 21.30 Jazzmuziek 22 00
Hij was leraar in de muziekgeschiedenis Nleuws- 2215 Kamermuziek. 22.55—23.00 Nieuws,
aan het Muzieklyceum. De heer Rutters
schreef enkele muziekbiografieën. onder
andere van Richard Strauss. Gustaf Mahler
en Ludwig van Beethoven. Hij had grote
belangstelling voor de astronomie- Vorig
jaar werkte hij nog mede aan de samen
stelling van het gedenkboek „Concertge
bouw-Kamermuziek"
Nekkramp. In de Bredase Chassee-
kazerne heeft zich een geval van nekkramp
voorgedaan De betrokken militair was al
enige tijd afgezonderd wegens een andere
ziekte, waarna de nekkramp als compli
catie is geconstateerd. De zieke is naar
een ziekenhuis in Breda overgebracht
Verdere maatregelen zijn in de kazerne
met genomen. De militair verkeert niet in
levensgevaar.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht KRO- 20 20
Gevar. muz. 20.45 Filmrep 21 25 Een progr over
prentbriefkaarten 22 00 Epiloog.
VOOR DINSDAG
20 00 Jpumaal. AVRO: 20.20 Filmklueht
20.40 Korte film 21.0022.30 Speelfilm.
dienen uiterlijk op woensdag te worden
betaald, daar de bezorgers op donder
dag moeten afrekenen.
DE ADMINISTRATIE
XXXXXXJOOOCXXXXX X* XX'/O "0000$