Amsterdams concertgebouw vol respect voor Mahalia Jackson Concert door Haarlems Operakoor „Bel Canto" „IRMA LA DOUCE" Lees terwijl u wacht Ff t Feestelijke concertavond van jubilerende zangkoren „De Unie" mm if SS Vlaams kunsthistoricus Jozef Muls overleden Charles Munch legt aan eind van seizoen dirigeerstok neer Piet van der Hem overleden Een „Dali" beschadigd De oegem Muzen Eerste zomerzegels verkocht aan oever Naardermeer Arbeiders kregen een ernstige infectie Oude kerk in Delft na 12 jaar weer in gebruik mtnn MAANDAG 24 APRIL 1961 Voortreffelijke creatie van Lia Dorana Haags forum behanclelt de toneelspreiding P. Zwaanswijk WEEKABONNEMENTEN Lfpè P. Zwaanswijk Simon Koster Winkelmeisje en vriend in Amersfoort gepakt Het weekeinde Beeldschermer De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Voor een uitverkocht concertgebouw in Amsterdam, bevolkt door een geheel an der publiek dan bij de jazz-concerten van Lou van Rees gewoonlijk aanwezig is, heeft de Amerikaanse gospelzangeres Ma halia Jackson zaterdagnacht een recital gegeven. Impresario Van Rees kondigde vooraf met veel nadruk het publiek aan, dat het hier om een klassiek concert ging en verzocht het publiek daarom de zaal niet voortijdig te verlaten, noch te roken Daarna kwam de heer Wim lbo aan het woord die i.v.m. de uitzending van het con cert door drie omroepverenigingen een po ging deed het programma bij het publiek in te leiden. Voor de bezoekers was dit een oponthoud, temeer daar de heer lbo niet over de juiste woorden bleek te be schikken om de zeggingskracht van Ma halia's liederen en haar prachtige voor dracht, die geen enkele aanvulling behoe ven, weer te geven. Begeleid op de vleugel door Mildred Falls was er voor deze gelegenheid niet een hammondorgel ter beschikking? vertolkte Mahalia Jackson daarna op de beroemde, zo karakteristieke wijze de gos pelsongs. In bijna devote aandacht en in ademloze spanning luisterde het enthou siaste publiek naar de wijze levenslessen die de in een lichtpaarse robe geklede Mahalia (met drie rode kunstrozen als corsage) de zaal voorhield. Het concertgebouw, dat anders bij deze gelegenheden meer de indruk wekt van een rokerig speelhol, of een mondaine nachtclub, was plotseling veranderd in een zondagsschool. Pogingen van een deel van het publiek er een congregation van te maken, zoals men die van opnamen uit Amerikaanse ne- gerkerken kent door begeleidend in de handen te klappen, liepen jammerlijk spaak op een gebrek aan gevoel voor rit me en een doordringend sssst-geroep. Het gaat bij Mahalia Jackson vooral om haar diepe religieuze overtuiging, die de liederen die zij zingt juist hun bijzondere glans verlenen. Haar techniek is niet uit gesproken genuanceerd, de spanningen die zij kweekt zijn meestal dezelfde: een ge- modeverde passage wordt gevolgd door een-met de volle inzet van haar gehele volumekrachtige uithaal. Haar dictie is dikwijls niet scherp, zodat fragmenten ver- (Van onze correspondent) Zaterdag is te Kapellen bij Antwerpen de Belgische letterkundige en kunsthis toricus Jozef Muls op 78-jarige leeftijd overleden. Hij was in 1882 te Antwerpen geboren. Te Leuven is hij in de rechten gepromoveerd en daarna vestigde hij zich als advokaat in zijn geboortestad. Spoedig heeft hij daar ook naam gemaakt als schrij ver en kenner van de beeldende kunst. Als hoofdredacteur van het tijdschrift „Vlaam se Arbeid" heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de vernieuwing van de Vlaam se kunst. Hij is het ook geweest die reeds vroeg 't talent van een Paul van Ostayen heeft onderkend en de dichter heeft ge holpen. Zijn belangstelling ging in hoofd zaak uit naar de Vlaamse primitieven, waarover hij verscheidene boeken heeft gepubliceerd. Muls heeft ook in Nederland veel lezingen gehouden over de Vlaamse kunst. Hij is enige tijd hoofdconservator van het Antwerpse museum van schone kunsten geweest en hij was professor aan de universiteit van Leuven. De 69-jarige dirigent van het Symfonie orkest van Boston, dr. Charles Munch, zal aan het eind van het lopend eoncertsei- zoen de dirigeerstok neerleggen. Dr. Munch zal als dirigent van het „Boston symphony orchestra" worden opgevolgd door Erich Leinsdorf, die momenteel dirigent en mu zikaal adviseur is bij de Metropolitan Ope ra te New York. Dr. Munch heeft een half jaar geleden de directie van het symfonie-orkest ver zocht naar een opvolger uit te zien, in ver band met zijn gezondheidstoestand. Onder Munch is het orkest, dat voor dien geleid was door Serge Koussevitsky, zeer bekend geworden. Leinsdorf is 59 jaar. Hij is in 1937 naar de Verenigde Staten gekomen en woont in New York. Hij was een protégé van Arturo Toscanini. GIFT VAN BURGESS. Guy Burgess, de gewezen Britse diplo maat die tien jaar geleden naar Moskou uitweek, heeft door middel van een vriend in Engeland 25 pond sterling geschonken aan het ondersteuningsfonds van het Art Theatre van Cambridge. In de jaren dertig heeft Burgess in Cambridge college ge lopen. loren gaan maar toch weet zij door de enorme kracht van haar overtuiging, die uit ieder woord klinkt, met haar prachtige, warme en volle stem ieder diep te ont roeren. Naast de bekende gospels als „He has the whole world in his hands", „The battle of Jericho", „Down by the riversi de" and „When the saints go marching in" zong zij een groot aantal onbekende songs, waarin zij als het ware trachtte haar publiek te bezweren terug te keren tot het geloof. Een wat langdurig applaus werd vrijwel onmiddellijk gehonoreerd met een herhaling van de laatste strofe. Aan het eind bracht een dankbaar pu bliek haar staande een ovatie, dromde op naar het podium en kreeg nog twee toe giften. Vanmorgen is na een ziekte van enkele maanden te Den Haag op 75-jarige leef tijd overleden de kunstschilder Piet van der Hem. Niet alleen als portretschilder van een grote reeks bekende figuren nog onlangs werden in het gebouw van de luchtmachtstaf te Den Haag een por tret van de Koningin en van de Prins van zijn hand onthuld maar ook als teke naar van politieke prenten genoot hij be kendheid. Hij werd in 1885 in Wirdum geboren. Zijn opleiding kreeg hij aan de Rijksaca demie te Amsterdam. Een verblijf in Parijs en Spanje had grote invloed op zijn ontwikkeling als schilder. Pas een week geleden is in dit blad de landelijke première van „Irma la Douce", in de Rotterdamse Schouwburg, besproken. De toen geuite waardering bleek bij de voorstelling van gisteravond in Haarlem alleszins gerechtvaardigd. Er is dus aan leiding voor een woord van appreciatie voor de directie van de Haarlemse Stads schouwburg, die er opnieuw in geslaagd is een succesvolle opvoering van een nieuw stuk in recordtijd naar dit theater te brengen, waardoor de bezoekers ervan er eerder mee kennis hebben kunnen maken dan het toneelpubliek van de meeste andere steden (in dit geval zelfs inclusief dat van de hoofdstad). De schouwburg directie zal gisteravond allerminst spijt hebben gehad van dit initiatief, want de zaal was tot de laatste plaats uitverkocht en de toeschouwers hebben overduide lijk laten blijken dat zij zich kostelijk amuseerden met wat algemeen „een gezellige voorstelling" werd genoemd. Onder de Haarlemse koren neemt het Haarlems Opera-koor een eigen plaats in De liefde voor de operamuziek heeft de zangeressen en de zangers van dit ensem ble verenigd en onder leiding van de geestdriftige dirigente Be p Ogterop (I.T.R.) getuigen zij van hun liefde met het zingen van operafragmenten uit de meesterwerken van de muzikaal drama tische kunst. Voor het opera-concert, dat het koor zondagavond in de Gemeentelijke Con certzaal gegeven heeft, had de dirigente een keuze gedaan met gedeelten uit ope ra's van Gounod, Bizet, Wagner, Lortzing Verdi, Rossini en Ponchielli. Het behoeft geen betoog, dat het koor al deze muziek met bijzondere toewijding vertolkte en er van genoot, evenals de toehoorders voor zover zij dan het gemis van .toneelhandeling en het ontbreken van de oorspronkelijke instrumentale klank kleuren voor de begeleiding geen overwe gend bezwaar achtten. Want zelfs bij alle voortreffelijkheid van de zang, bij alle in tensiteit van voordracht blijft een uit voering in concertvorm een onvolledig heid, die zelfs onaanvaardbaar kan wor den. Een koor als het Brahma-koor uit „Les Pêcheurs de perles" van Geeorges Bizet is zeker geschikt om als zelfstandig werk uitgevoerd te worden. Het opera koor vertolkte het met imposante klank Voor de „Einzug der Gaste" uit Wagners Tannhauser" werd de toneelsituatie toch wel degelijk gemist en eigenlijk was dit ook het geval met het koor „Den hohen Herrscher" uit „Czar und Zimmermann" van A. Lortzing. Veel succes had het koor met het ge vaarlijk populair geworden slavenkoor uit Verdi's „Nabucco",, dat de beste vocale capaciteiten van het koor vrij maakte. De sopraan Dinny Tadema werkte met de tenor Johan Haagen en de bas Jan Duive- man aan het concert mede. De zangeres heeft ongetwijfeld een In de rotonde van de Haagse dierentuin behandelt vrijdagavond een forum, onder voorzitterschap van mr. P. Cleveringa, het vraagstuk van de toneelspreiding. De overige leden van het forum zijn mevr Elisabeth Andersen, jhr. mr. P. J. W. de Brauw. de heer J. Kassiez, mr. B. G. Wildervanck de Blecourt en Egbert van Paridon. GLASGOW (UPI) De politie van de Schotse stad Glasgow heeft zaterdag een bezoeker van de Glasgow Art Gallery aan gehouden die een „Gekruisigde Christus" van Salvador Dali had beschadigd. Het doek van de surrealistische Spanjaard heeft een waarde van achtduizend pond sterling. Renoirs aangekocht. De Britse rege ring heeft door een speciale bijdrage van 163-500 pond sterling (ruim anderhalf mil joen gulden) de aankoop door de National Gallery in Londen mogelijk gemaakt van twee Renoirs: „La Danseuse aux Tambou- rains" en „La Danseuse aux Castagnettes". Deze werken schiep Renoir in 1909 en zijn representatief voor zijn laatste periode. De beide Renoirs behoorden jaren lang tot de Gangnat-collectie in Parijs. Door deze aan koop, welke in Parijs geschiedde, bezit de National Gallery Het Britse Rijks museum thans vijf Renoirs. mooie stem, waarvan de verdere techni sche ontplooiing de aanpassing aan ver schillende muziekstijlen nog mogelijk moet gaan maken. Zorgvuldige toepassing van klankexpansies zij haar aanbevolen ter vermijding van ontsiering van de zang. De tenor Johan Haagen zong over het algemeen met verdienstelijke klank, de de te nasale tonen daargelaten. De bas Jan Duiveman beheerste met succes de lage tonen van zijn stem. De hoogte klonk wat schril. Maar wat miste ik bij zijn overigens verdienstelijke voor dracht van de aria van Osmin uit Mo- zarts „Entführung aus dem Serail" de toneelsituatie, de grime en de costume- ring! Een woord van waardering voor de slagvaardige begeleidingen door de pia nisten Jaap Brill en Johan Kat moge dit verslag besluiten"! Staande aan de rand van het Naarder meer, heeft de hoofddirekteur posterijen van P.T.T., de heer L. Th. Hoolboom, van morgen aan de opzichters van dit natuur reservaat de eerste zomerpostzegels van dit jaar verkocht, zegels, die de beeldte- nissen dragen van vijf typisch Nederland se vogels: de zilvermeeuw, de scholekster, de wulp, de kluut en de kievit. Tevoren had mr. H. W. Bloemers, voorzitter van het landelijk comité „Zomerpostzegels" en voorzitter van de Nederlandse Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten een uitgebreid gezelschap begroet, onder wie ook de directeur-generaal van de P.T.T., prof. ir. G. H. Bast. Deze vestigde in een toespraak de aandacht op het grote belang van de zomerzegelakties voor sociale en culturele doeleinden: hulp aan asthma-, rheuma-, en thc-patiënten, steun aan kun stenaars en tegemoetkoming in bijzondere noden. Prof. Bast achtte de keuze van de, ontwerpen en ook van de ontwerper, de kunstenaar Dirk van Gelder uit .Veere, bij zonder gelukkig en zag daarin een goed voorteken voor een gunstig resultaat van de zomerzegelaktie 1961. Ook mr. Bloe mers prees de keuze van dit jaar. „Wij verkopen tenslotte gemakkelijker vogels en bloemetjes, dan natuurkundigen en zee helden, hoe belangrijk deze mensen ook kunnen zijn geweest", zei hij. Na een boot tocht over het Naardermeer naar de aal scholver- en lepelaarkolonies waar de jongen dit jaar een maand vroeger zijn dan vorige jaren begaf het gezelschap zich naar het Muiderslot, waar minister dr. A. Klompé nog een tbespraak hield. OOCXXXTOOOOOOCOOCOOCOCOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO dienen uiterlijk op woensdag te worden betaald, daar de bezorgers op donder dag moeten afrekenen DE ADMINISTRATIE Met „een gezellige voorstelling" is deze avond inderdaad precies gekarakteriseerd „Irma la Douce" is, op de keper beschouwd noch bijzonder origineel, noch ongewoon geestig, maar het heeft die onweerstaan bare charme van de echte muzikale kome die, die het toch tot een onafgebroken ge noegen maakt zich te laten meeslepen door het mengsel van kinderlijke dwaasheid sentiment en kwasi-„gedurfde" situaties dat ons door de overmoedige auteur Alex andre Breffort wordt voortgezet en waar bij Marguerite Monnot even luchtige als leutige muziekjes heeft gecomponeerd. Het is bepaald niet moeilijk zich hierdoor te laten meeslepen, en als er soms even kri tisch verzet in ons opkomt bijvoorbeeld bij de al te goedkoop-kluchtige rechtszaal scène weet de schrijver, of anders de regisseur Georges Vitaly, die kritiek toch wel weer gauw het zwijgen op te {eggen door de een of andere vermakelijke vondst, Zo is het een ontwapenend geheel gewor den, waarbij we ons gemoedelijk lieten wijsmaken dat er in Parijs, in „le milieu' ook vandaag-de-dag nog van alles kan ge beuren waarvan we dachten dat het al leen in sprookjes zou kunnen voorkomen (maar dan natuurlijk meer bepaaldelijk in sprookjes voor volwassenen, a la Fran cis Carco). En in deze atmosfeer van ge zelligheid nemen we dan ook maar vol ^.arno. ^aap„ d^t, de beruchte „types du milieu", hoe bloeddorstig en geldhonge rig ze zich .ook voordoen, in feite alleen maar toffe jongens zijn. Het is geen klei nigheid dat Breffort het heeft klaarge speeld, de in realisme en naturalisme op gevoede twintigste-eeuwers dit alles klak keloos te laten aanvaarden ook al is het maar voor de grap of misschien wijst het er juist op hoezeer het hedendaagse publiek er naar verlangt, zich in de schouwburg weer helemaal aan de illusie, aan het droombeeld, te kunnen overgeven. Wat de opvoering van deze zotternij met-muziek betreft: sedert de Rotterdam se première heeft de Nederlandse pers de lof van Lia Dorana in alle toonaarden gezongen. En terecht. Want Lia Dorana's creatie van het sentimentele tippelaarster- tje Irma is van de allereerste rang. En niet eens zozeer omdat zij de chansons van het stuk in belangrijke mate voor haar rekening neemt en dit voortreffelijk doet; haar er varing op cabaret- en chansongebied liet bij voorbaat geen twijfel mogelijk, dat zij dit deel van haar taak uitstekend zou uit voeren. Maar dat waarmee Lia Dorana Ter gelegenheid van de nationale boekenweek xn Amerika maakt een boekhandelaar in New York op origi nele wijze reclame. Bij de bushalte tegenover zijn winkel heeft hij enige schommelstoelen en een stapeltje boe ken neergezet ten behoeve van de wachtenden. De spoorweg sport- en ontspanningsver eniging „De Unie" heeft zaterdag in de gemeentelijke Concertzaal haar 12V2-jarig bestaan gevierd met een feestelijk ge stemde concertavond. Na een openings woord van de voorzitter van het organi serend comité gaf de voorzitter van „De Unie", de heer Kusters, een overzicht van de bestaansperiode van de jubileren de overkoepelende personeelsvereniging, waarin verscheidene groepen met een eigen vorm van vrijetijdsbesteding zijn op genomen. De voorzitter sprak met bijzon dere waardering over de activiteit van de heer B. Geerling, die onderscheiden werd met het lidmaatschap van verdienste. Een groot gedeelte van het feestpro gramma was gewijd aan de muziek. In het bijzonder was het koorzang, waarvoor aan dacht gevraagd werd.De ambitie voor deze vorm van musiceren is bij de spoor wegmannen, gezien het flinke aantal zan gers, waarmede het „Spoorwegmannenkoor .Haarlem" optrad, verheugend groot. Er is zelfs ook een dameskoor „E.M.N.S." ge vormd, dat eveneens zijn medewerking aan het concert verleende. Een koor van Duitse spoorwegmannen, het „Mannerchor „Flügelrad" vierde als gast het feest mede. Onder leiding van zijn dirigent K. Jas- chinski opende het de avond met door ver zorgde klank opvallende vertolkingen van het voor koor bewerkte lied „lm Abend- rot" van Franz Schubert en van het mooie koorwerkje „Die Nacht" van dezelfde com ponist. De bij deze voordrachten reeds aan de dag tredende persoonlijke dynamische opvattingen van de dirigent gaven ook aan het later op de avond gezongen „Weihe des Gesanges" van W. A. Mozart een eigen karakter. Geestdriftig en met een koor klank, waaruit overtuiging sprak, bracht het tenslotte de „Gruss aus Westfalen" van H. Wesseler ten gehore In een uit voering, die met hartelijke bijval beloond werd. De Haarlemse spoorwegmannen, geleid door de dirigent Johan van 't Vlie, kwamen met drie bijzonder geslaagde composities 1 van Erwin Lendvai. De kernachtige mu ziek, die ongetwijfeld met kennis van de mannenkoorzang geschreven werd, inspi reerde het koor tot geladen uitvoeringen van stoere, sonore zang met pakkende rit miek. Voorts gaf het koor een eerste uitvoering van een compositie van Johan van 't Vlie „Ballade van de fiets" genaamd. Aangezien de- tekst van deze ballade niet in het pro gramma was afgedrukt, zou enige toelich ting vooraf welkom geweest zijn, ook al om de af en toe al te grove klank mogelijk te kunnen motiveren. Van 't Vlie heeft zich bij het componeren niet aan experi menten gewaagd, maar de veilige weg van een beproefde klankentaai gekozen. Van de twee mannenkoren tezamen hoorde men nog „Trösterin Musik" van Anton Bruckner, dat met goede klank ge zongen werd, maar waarvoor het toonpeil niet gehandhaafd kon worden. Het was merkwaardig, dat van de werk jes, die het dameskoor zong, het moeilijk ste „Brautwerbung" van Bela Bartók het best gezongen werd. De durf, waarmede de uitvoering van dit stuk met zijn heel eigen klankencombinaties, begonnen werd, heeft een inderdaad prijzenswaardig resul taat bewerkt. De dirigent P. Broersen heeft met inzicht doeltreffend gebruik gemaakt van het stemmenkarakter van de koor leden. Bescheiden, en over het algemeen zuivere toon, enkele minder juiste into naties daargelaten, en een goede uitspraak vielen ook als gunstige uitvoeringseigen schappen op bij het zingen van compo sities van Casciolini, Durante en Franz Abt „Das ist der Tag des Herrn" van C. Kreutzer klonk nog wat moeilijk, even als „De zomer kwam" van Piet Zwager voor wat zuivere inzetten betrof. Over het geheel genomen kon het optreden van het dameskoor toch zeer verdienstelijk ge noemd worden. Gedurende de pauze kon men de hobby"-tentoonstelling van „De Unie" in de bovenzaal bewonderen en daarna hield het gezelschap „Carrousel van Carrell" er de feestelijke stemming in tot aan het bal. De vertolkers, de regisseur en de decorontwerper van „Irma la Douce", gegroepeerd op en om enige bestand delen van de toneelbouw die by deze muzikale comedie wordt gebruikt. gisteravond het publiek op slag verover de en wat wèl een verrassing was was de uitermate gevoelige, subtiel genu anceerde en trefzekere wijze waarop zij haar gesproken tekst zei, zonder enig grof effectbejag, zonder het ordinaire accentje ook maar een tikje te veel of ook maar een spoor van onechtheid te geven, zonder in de talrijke sentimentele scènes ook maar een ogenblik te vergeten dat de sen timentaliteit hier uitsluitend moet dienen ter afwisseling van de uitbundigste kol der. Met deze prestatie zou Lia Dorana ook al had zij gisteravond niet één liedje gezongen, zich toch in de voorste rij van onze actrices hebben geplaatst. Minder opzienbarend, maar toch wel heel genoeglijk en vol élan, was het spel van Steye van Brandenberg in de „dubbe le" rol van Nestor en Oscar, de pooier wie het pooiersbestaan zo bijzonder slecht ligt Peter Aryans, hersteld van de keelaandoe ning waardoor hij zich bij de Rotterdam se première had moeten laten vervangen door Ton Lutz, speelde gisteravond de rol van caféhouder-conferencier; hij deed dat aardig maar zijn vertolking leed zoals onvermijdelijk is onder de -„gespleten heid" van deze rol met haar twéé moeilijk verenigbare facetten. - Het overige ensem ble vertolkte met merkbaar plezier en enthousiasme de andere „types du mi lieu" plus rechtszaalfiguren, bagno-gevan genen en zelfs een als cLus ex machina dienst doende Engelsman, waardoor het vee! bijdroeg tot het genoeglijke geheel Dit laatste geldt ook voor de kwartet van begeleidende musici, het ingenieuze decor van Nicolaas Wijnberg en zoals vanzelf spreekt de zeer kundige regie van Vitaly, die maar op zijn Parijse er varing hoefde voort te bouwen. Het was een genoegen te kunnen constateren dat het Rotterdams Toneel een seizoen, dat tussen enige hoogtepunten verscheidene diepte punten heeft gebracht, met een zo feeste lijk knaleffect heeft weten te beëindigen. - verdwenen met 26.000 Een 17-jarig Haags winkelmeisje en haar vriend, een 30-jarige bankwerker uit Den Haag hebben niet lang plezier gehad van hun snoepreisje met de 26.000 die het meisje vorige week van haar patroon had verduisterd. Zij zijn zondagavond in een café in Amersfoort aangehouden. De bankwerker had nog twee mille op zak en het meisje 100. De politie vond in de kamer van het pension in Amersfoort waar de Hagenaars vertoefden, in een ak- tentas nog 15 mille. Er bleek van het gesto len bedrag nog 17.544 over te zijn. De rest was besteed aan het kopen van een man tel, kostuums, twee suède jasjes, zes paar schoenen, een draagbaar radiotoestel, gou den sieraden, boeken, toiletartikelen en wat snuisterijen. De politie was het meisje en haar vriend vorige week al op het spoor in Wouden berg. Vandaar gingen de voortvluchtigen naar Amersfoort, waar de vestiging in een pension tot hun arrestatie leidde. Het café, waar ze zich zondagavond ophielden, werd omsingeld. De arrestatie leverde geen en kele moeilijkheid op. Vijf arbeiders van een aannemingsmaat schappij hebben vanochtend geweigerd de restauratiewerkzaamheden in de klokketo- van het Rijksmuseum te Amsterdam te hervatten. Dit werk, uitgevoerd in op dracht van de Rijksgebouwendienst, moest tien dagen geleden worden stopgezet om dat elk der vijf werknemers zich met een ernstige infectie verzweringen in het gezicht onder medische behandeling moest stellen. De mannen zijn intussen hersteld maar hebben verklaard het werk in de toren niet te zullen voortzetten alvorens de oorzaak van de infectie is opgespoord en weggeno men. Volgens de arbeidsinspectie kan het nog wel enkele weken duren voor het onder zoek naar de oorzaak resultaat heeft opge leverd. Personeel van het Rijksmuseum veronderstelt dat die oorzaak is te zoeken in de omstandigheid dat de toren een broedplaats is van duiven. Men herinnert zich niet dat zij ooit is schoongemaakt. Onder buitengewoon grote belangstelling heeft zaterdag in Delft de plechtige we- deringebruikneming plaats gehad van de Oude Kerk. Aan de restauratie van dit historische en nationale monument met zijn befaamde scheve toren is ongeveer twaalf jaar gewerkt. Bij de ongeveer dui zend genodigden waren o.a. J. C. baron Baud als, vertegenwoordiger van de Ko ningin, mr. Y. Scholten, staatssecretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschap pen, mr. J. Klaasesz, commissaris der Ko ningin in Zuid-Holland en de burgemees ter van Delft, de heer D. de Loor. De president-kerkvoogd, dr. ir. P. Din- gemans, herdacht de architect van de res tauratie. Herman van der Kloot Meyburg, die vorige week is overleden. Uitvoerig ging dr. Dingemans vervolgens in op de geschiedenis van de uit de dertiende eeuw daterende kerk en die van de restauratie. Deze restauratie heeft bijna 3,5 miljoen gulden gevergd. Hierin werd door het rijk 65 percent, door provincie en gemeente elk 15 percent en door de kerkelijke ge meente 5 percent bijgedragen. Hij sprak vervolgens over de beglazing van de kerk door glazenier Joep Nicolas. Veertien ramen zijn geplaatst en voor ze ven ramen is opdracht gegeven. Over nog twee ramen worden besprekingen ge voerd. Na toespraken door de staatssecretaris en de burgemeester van Delft aanvaardde ds. G. van Hoegee als voorzitter van de centrale kerkeraad het gerestaureerde ge bouw. Hierna had de overdracht plaats van het „Wilhelminaraam" namens de stich ting ,,'t Princenhof" door mr. dr. K. P. van der Mandele, die opmerkte, dat dit raam een pendant is van het „Willem de Zwijgerraam", dat eind vorig jaar door mevrouw Philips-De Jonge werd aangebo den. Ofschoon het zaterdagavondprogramma van de NCRV al lang geen hoge ogen meer gooit, hebben wij altijd nog een sprankje hoop, dat het plotseling weer niveau heeft. Dat het deze keer zo was kan niet van alle onderdelen gezegd worden, maar in elk geval toonde „Marinade" een aanmerkelijk beter gehalte. Het zat hem in de muzikale inslag: er werd vrolijk en vol temperament gemusiceerd. De dispositie van Harry de Groot, die alles met de linkerhand moest spelen, gaf er een merkwaardig tintje aan: het had nu veel meer van een prestatie uit de eerste hand, een realiteit, een gebeurte nis met sterk actueel karakter. Door een gebrek aan actie duurde dit programma als bezienswaardigheid te lang. Met de ge vestigde grapjes van Buenos de Mesquita en Jan Pruis alleen komt men er niet. Men komt er nog minder met de manier, waarop „De lente in 't hoofd" werd op gediend. Dit cabaretje was te mager, te weinig pretentieus. Vreemd toch: een eigen stijl valt in deze presentatie van amuse ment wel te herkennen, maar het is alsof men genoegen neemt met de vondsten, die erin zijn verwerkt, zonder zich af te vragen of wij daar wel genoeg aan hebben. De aflevering van „Memo" was gewijd aan de revalidatie, de aflevering van „Vader weet het beter" aan een ditmaal zeer gees tig uitgewerkt probleempje waarbij alleen het onzichtbare gelach net als altijd weer mateloos irriteerde. Een uitstekende aflevering in de serie Poging tot Gesprek" van Jef Heydendaal, waarin een huwelijksprobleem op originele wijze was verwerkt, ging vooraf aan een minder te waarderen avontuur van de Four Just Men", waarbij de vergelijking tussen wat men in Amerika verstaat onder culturele opvoeding en wat in Nederland in dat opzicht aanvaardbaar wordt geacht, zeer sterk in ons voordeel uitviel. Een operette-concert van het Amster damse Kunstmaandorkest en „Operatie Tovertapijt", besloten dit programma, waarbij de opmerking moet worden ge maakt dat het laatste onderdeel, een boeiende doch vermoeiende reportage over Israel, net iets van het zware teveel was om op deze zondagavond de ogen en ge moederen voor uitputting te behoeden. HILVERSUM X. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24 00 AVRO AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10 50 Voor de kleuters. 11.00 Zang en piano. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Lichte muziek. 12 20 Regeringsuitz.Voor de landbouw 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgelspel en zang. 13,00 Nieuws, meded. en beursber. 13.30 Amus.muz. 14.00 Gitaarspel. 14.20 Koorzaïig. 14 40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Kamer muziek 16.00 Een land in opkomst, lezing. 16 15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 20.00 Nieuws. 20.05 Amus.progr. 21.05 Litteraire quiz. 22.00 Kamermuziek. 22.30 Nieuws, beursber. van New York en meded 22 45 Journ. 23.00 Gram. 23.30 Licht progr. 23.5524.00 Nws HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO:7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. .40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters 10.15 Licht baken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan vooruit, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platen nieuws. 13.40 Dansmuz. 14.05 Gram. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 16 00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz Gesproken brief uit de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Lichte muz. 18.20 Kaarten op tafel, gesprek. 18.30 Voor de jeugd. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Zang 19.30 Mil. ork 19.55 Gram. 20.30 Avondcollege 21.00 Ariane et Barbe-Bleu. opera. 22.15 Gram. 22 25 Boekbespr. 22 30 Nieuws. 22 40 Gehuwd en ongehuwd, lezing 22.55 Ariane et Barbe-Bleu, opera (vervolg). 23.30 Gram 23.55— 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.35 Pianospel (verv.). 12.50 Koersen 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Lie deren. 16.30 Ork.conc. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamer- mz. 17.40 Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd 18.20 Voor de soldaten 18.50 Sportkron 19.00 Nieuws 19.50 Lezing. 20.00 Operettemuziek 22 00 Nieuws VOOR MAANDAG NTS: 15.1516.15 De afsluiting van het Veerse Gat, rep. 20.00 Journ en weerber AVRO 20.20 Act. 20.30 Discussie. 21 00 Document, progr 21.40 —22.05 Muziek-mozaïek. NTS: 22 30—23.30 De af sluiting van het Veerse Gat. reportage (herh.l. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ 20 20 Franse chansons 20 35 Engelse TV-film. 21 00—22.20 Speelfilm. 22.15 Vioolrecital. 22.55-23 00 Nieuws

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4